Hur gör man?

Att läsa glöden i glaset.

2011-08-03 16:24 #0 av: Cessy

Om du fusar glas i en Hot Pot eller Art Box m.fl., så har du ingen möjlighet att ställa temperaturen eller ställa in tider som du kan göra på en riktig fusingugn, men du har dock en annan möjlighet att se när det är lagom o ta ut din glasbit beroende på vilken typ av fusning du ska göra. Dels är det givetvis glaset i sig själv som talar om när det är färdigt. (Hur kantigt eller rundat det är o hur glasbitarna har smält ihop med varandra) men ditt viktigaste styrinstrument är glöden på glaset som du har i burken.

Först kommer en svag svag rödorange flämtande sken ur toppen på din burk o lyfter du på burken så ser du eg. inget sken i cabben men kan ana att det är på G.

1. En svag svag röd-orange glöd mitt i glaset:

Detta är den första flashen i själva glaset o syns mycket svagt genom hålet på din burk. Nu kan du börja snabbt glutta i din burk o kan lyfta locket o titta utan risk för att något händer. Du bör dock använda någon typ av vantar så att du inte bränner dig på burken eller på själva microvågsugnen. Du lyfter upp locket o tittar på glöden o snabbt tillbaka med locket igen o ska du fortsätta o fusa så gör du detta direkt.

Den här första svaga rödaorange flashen i glaset - då är det lagom att ta ut cabben om du satt en low-fire gulddekal (eller annan mycket känslig low-fire dekal) på din cabbe o den måste ut då för att inte börja brännas bort.

2. Den svaga orange-röda glöden har spridit sig till större yta av glaset:

men fortfarande är inte hela biten riktigt svagt glödande orange-röd, men skenet i mitten av cabben är starkare o kornigheten från ispowderfrysta cabbar är nu borta o det är dax att ta ut den om det är sådan du har i burken. Här måste de flesta andra low-fire dekaler också komma ur micron om det är sådana du fusar, men en del tål ett steg till. Du får lära dig efterhand som du använder olika dekaler - vad de tål o inte tål.

3. Hela biten är orangeröd ända ut i kanterna.

Skenet i mitten är mer lysande o klarare orange o kanterna mer dovt rödorange o här ska biten ut om du kör en firepolished fusning. (Om du har slipat kanterna på din cabbe med en fil o vill få den matta slipade glaskanten klar o rundad igen) så är det dax o ta ut biten nu. Glaset har ff. inte börjat formförändras o flyta ut alternativt dragit ihop sig. Här är det lagom att ta ut de flesta High-fire dekaler också. Finns några som tål ännu mera, men i regel har alla dekaler gått in tillräckligt i glasytan vid denna glöden.

4. Hela biten glöder intensivare nu o är starkt orange:

Här är du i regel på något tackfusningsstadie o biten börjar så smått formförändra sig men fortfarande har inte allt smält samman o lite innan o lite efter detta är här du har tackfusningsstadierna o här får du titta lika mycket på hur glaset ser ut i formen (kantigt eller rundat) o graden av sammansfusning mellan olika glasbitar som på glöden på själva glaset för att avgöra vad som är lagom för din tackfusning.

5. Hela biten glöder ännu intensivare o går nu mot gulorange till gul o här har du i regel fullfusning. Dvs att glasbitarna smält ihop o bildat en enhet. Om ditt glas var tunnare än 6mm har det dragit ihop sig o blivit mer runt till formen o tjockast i mitten. Har du laggt glaset tjockare än 6mm så har biten börjat flyta ut o blivit både tunnare i tjocklek men större till ytan. Alla kanter är borta o allt glas är mjukt rundat.

Om du har dichroiskt glas på din cabbe så bör du undvika att biten blir mer gul än orange, för det ökar sannolikheten för att du får fläckar av bortbrännt eller missfärgat dichro i glaset. Dichroiskt glas klarar dock högre temperaturer bättre om det ligger överst, men är känsligare om du har klarglas ovanpå det, för detta glaset har högre temp då det smälter. Man får ju inte samma djupeffekt utan klarglas ovanpå, men vill man ha fullfusat o dichroiskt på biten så är detta ibland det enda alternativ med vissa av dichroiska glas. Du får helt enkelt testa dig fram vad olika dichroiska glas tål i din burk o din micro.

6 Sist blir biten helt gul i ett ganska intensivt sken o som sedan går mot allt gulvitare i väldigt intensivt sken. Nu har du garanterat inget dichroiskt glas som överlevt fusningen o till slut blir glaset glödande lava. Burken tål tack o lov en hel del, så inget värre än att burken blir fördärvad brukar hända. Burken ger alltså god säkerhet, men bör givetvis ändå hanteras med respekt o varsamhet.

Du bör inte ställa burken på vanligt grytunderlägg efteråt för den är allt för varm för att underlägget ska överleva den behandlingen. Ett gjutjärnsunderlägg fungerar bra o likaså fungerar tjocka tegelstenar eller att ställa burken direkt på spisen - vilket är det som jag gör. Då jag har två burkar så brukar jag ibland utnyttja att ställa den nykörda varma burken på den andra burken om jag inte kan ställa den på spisen p.g.a. att jag använder spisen till matlagning.

Tyvärr kan jag inte öppna burken o ta bort locket o ta fram kameran för att fotografera. Burken blir öppen allt för länge då o det mår inte glaset bra av, så därför har jag tyvärr inga bilder för att illustrera de olika glödnivåerna. För att kunna göra detta skulle man behöva vara 2. För även om man har kameran på ett stativ så blir öppningstiden för lång o locket måste ju först läggas på något som tål värmen o det svalnar av för mycket inuti locket, men det viktiga är att ni ägnar mycket tid på att lära er dels hur glöden ser ut i glaset o dels hur själva glaset ser ut i formen, så lär ni er att läsa när det är lagom att ta ut burken från micron för att ni ska uppnå det resultat som ni är ute efter.

Lycka till!

Cessy

 

Värd på Smyckestillverkning!

Anmäl
2011-08-03 17:04 #1 av: Cessy

Kanske är denna artikeln overkill för att vi är så få som håller på med att "burka" glas, men jag har upplevt att några säger att det går inte för jag har bara en burk o jag håller inte riktigt med i alla lägen. Man kan göra ganska mycket även om man bara har en burk, men det gäller att lära sig det vi har till buds för att läsa glaset i burken. Självklart tittar säkert alla på glaset form o rundning resp. kantighet, men glöden är minst lika viktig att läsa. Lär man sig att göra detta så kan man klara av att sätta fast olika typer av dekaler, fp-fusa efter att ha slipat till en cabbe, fusa om för att man ville lägga på lite glas eller andra detaljer o.s.v. Att lära sig o läsa glöden är liksom A o O för att lyckas med fusningen i en microburk.

Fast en annan viktig faktor som jag inte skrev om när man fusar om är att man måste börja på lågt watt-tal o stegvis smyga upp till högre watt. Nu har jag den stora hotpoten o där stannar jag alltid 3-5 minuter på varje stadie innan jag höjer watten o går vidare. Stegar man upp effekten så här försiktigt så kan man fusa om glas även i en burk, men detta gäller alltså den stora burken, för i den lilla går ju processen ännu fortare o vad som gäller för den lilla burken har jag ingen aning om. Men går man så här försiktigt tillväga så går det alltså att fp-fusa, att sätta på dekaler o att lägga till mer glas, utan att biten spricker, men man kan alltså aldrig köra lika fort o hårt som man gör när man fusar glaset för första gången.

Värd på Smyckestillverkning!

Anmäl
2011-08-03 17:14 #2 av: kissidor

wow vilket arbete du gjort cessy med att lära dig läsa glöden med sådan noggrannhet :thumbsup:! sådär samvetsgrann var aldrig jag med min burk och det vete sjutton om nån annan varit före dig Skrattande! vilken jättetjänst du gör alla heltids- och deltidsburkare när du delar med dig av denna genom mycket arbete förvärvade kunskap. en jättebra artikel verkligen, och definitivt en jag kommer att gå till nästa gång jag behöver försöka göra nånting lite mer grannlaga och använda burken Glad!

Medarbetare på Mobiltelefoner och Android

Anmäl
2011-08-03 17:43 #3 av: Cessy

Jag tror du gör detta per auto Kissidor. Du tittar på glaset o vet när det är nog utan att sätta ord på hur du vet att det är "lagom". Att jag tvingades sätta ord på min kunskap var för att någon frågade mig hur jag visste när det var lagom o det är ju glöden i biten som är det stora styrinstrumentet o sedan också hur glasets form o kanter/rundning ser ut.

Trots att jag vet vad som är lagom så händer det ändå relativt ofta att jag missar trots att jag eg. vet hur det borde ha sett ut i glöden, men jag tror att medvetandegör man det här med glöden så har man större chans att få det bra (att få det som man ville) de flesta gångerna i alla fall.OskyldigSkrattande

Värd på Smyckestillverkning!

Anmäl
2011-08-04 10:02 #4 av: Bimse

Vilken bra och informativ artikel du har skrivit. Det där med glas är fascierande.

 

Anmäl
2011-08-04 11:46 #5 av: noora

Du har lagt mycket tid och energi på det här, vad kul att du delar med dig! Det blir ju så mycket bättre resultat när man lär sig sina verktyg och material ordentligt.

Det du ser när du ser glödens färg är väl egentligen temperaturen. Vi som har vanlig fusingugn kan ju se temperaturen på displayen och behöver därför inte läsa av glöden Glad Men sen gäller det på samma sätt att veta vilka temperaturer som gör vad och vilka glas som funkar i de temperaturerna. Det skulle vara intressant att försöka översätta din "skala" till ungefärliga temperaturspann.

 

Jag känner igen detta med att läsa av glöden från lampworken. Där har man ju ingen termometer utan måste hålla koll på glasets färg/glöd hela tiden på samma sätt som du gör.

 

Anmäl
2011-08-04 13:30 #6 av: Cessy

Tack Bimse o NooraGlad

Jovisst är glöden på glaset detsamma som olika temperaturer. Det var därför jag tidigare i våras försökte fråga vid vilken temperatur glaset börjar glöda, för att ha det som vägledning för att kunna avgöra när  low-fire dekalerna "fått nog" o för att veta vilket material som kan funka i en microburk. Oftast säljs ju material med en temperaturangivelse - ska fusas vid den o den tempen.

Nå som microburksfusare har jag ju lärt mig att "gilla läget" o har ju då hittat att glöden talar om tillräckligt för att jag ska kunna ha den som vägledning till det mesta. Jag kan inte alls säga vilken temperatur glöden representerar, men jag kan i alla fall säga på ett ungefär hur glöden bör vara för att det ska fungera. Det är inget som fungerar om man verkligen behöver exakthet, men det funkar som ett grovt instrument i alla fall.Skrattande

 

 

Värd på Smyckestillverkning!

Anmäl
2011-08-04 14:46 #7 av: noora

Få se nu...

1. För low fire-dekaler hittar jag siffror på 560-615 grader.

2. Jag sintrar powderisen vid 700 grader och gissar därför att steg 2 är ungefär där.

3. Jag googlade på firepolish för bullseye (har aldrig gjort det själv eftersom jag inte har haft behov av det) och fick fram en siffra kring 720 grader.

4. Jag kör tackfuse på 760 grader. Det funkar säkert med både lite högre och lite lägre.

5. Full fuse kör jag på 790-830 (beroende på vad glaset tål och hur rundat jag vill ha det). Glas med speciella behov kör jag inte över 810 men jag har fusat många sorters dichro i 830 utan att de brändes bort.

6. Smältande lava vill jag inte ha i min ugn, så det har jag inte provat Skrattande Däremot har jag sett instruktioner för att smälta glas helt och där snackar dom om temperaturer kring 900-1000 grader.

 

Anmäl
2011-08-04 15:26 #8 av: Cessy

Oki-doki det är med andra ord rejält varmt i hot pot:en. Jag tror bekymret jag har med att dichroiskt glas blir utbränt är att processen går så pass fort o den stoppar ju inte vid fullfusetempen utan fortsätter o stegras (går inte att skapa en hålltemp) så därför blir tempen antagligen högre än 830 grader för fullfus i en micro, för tempen hinner stiga mer innan glaset hunnit med o bli fullfusat på hela cabben. Sedan har det säkert betydelse hur jämnt ens ugn "bränner/micrar", så det här varierar säkert mellan olika microvågsugnar också.

Nej flytande glaslava är inget jag rekommenderar någon att testa, för det fördärvar liksom hot pot:en om det flyter ut på det sättet, men det intressanta var dock att hot poten stoppade lavaströmmen o att den klarade hettan o på så vis var det ju ett bra test på dens säkerthetOskyldigSkäms

Värd på Smyckestillverkning!

Anmäl
2011-08-07 15:31 #9 av: NeedfulThings

Jättebra artikel Cessy Skrattande

Medarbetare på SmyckestillverkningSkrattande Tjolahopp!

Kontakta mig via pm eller på min mail

Anmäl
2011-08-07 21:01 #10 av: 53goran

Jättebra artikel Cessy och vilket jobb du har lagt ner. Tack Cessy.

Anmäl
2011-08-08 21:14 #11 av: Cessy

Tack Needful o 53goranGlad

Värd på Smyckestillverkning!

Anmäl
2011-08-10 19:23 #12 av: SusannAlg

Jag ställer alltid mina burkar på micron när dom är klara.

Anmäl
2011-08-11 11:21 #13 av: Cessy

Ja har man plats ovanför micron så kan man ju ställa burkarna där o inte har skåp direkt ovanför. För min del skulle det inte ens gå för utrymmet mellan micron o skåpen ovanför rymmer inte burken o om micron står så att det är skåp ovanför måste man ju också se till att det minst är 15-20 cm fritt ovanför burken - helst helt fritt, för värmen från burken kan ju annars ställa till bränder, så om man kan ställa något ovanpå micron beror ju på om micron står fritt eller under ett skåp. Har man micron fritt så är det ju en utmärkt plats att ställa burken på.

Värd på Smyckestillverkning!

Anmäl
2014-03-23 23:27 #14 av: Cessy

Lyfter upp denna artikeln då det ju kommit en del nya Hot Pot:are till forumet.Skrattar

Värd på Smyckestillverkning!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.