Annons:
Etikettmedlemsgalleriet
Läst 9102 ggr
jagga-ewe
2010-01-16 20:01

Jagga-Ewes försök

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har inte fotat så många av mina taffliga försök att få till smycken, men några finns förevigade. Så jag lägger väl upp det som finns.

Här kommer några av mina virk/stick-markörer. Den lilla gröna i mitten är det allra första försöket att sätta ihop en "pärla" med ett lås, därav de mycket spretiga ändarna. Jag är noggrannare nu. Tror jag. :)

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Annons:
jagga-ewe
2010-01-16 20:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En plåt med cernitlerepärlor som jag o trollen gjorde i somras. Fjärilarna i övre högra hörnet gjorde stortrollet, 6 år, o satte sedan fast i örhängen till farmor. "Farfar tycker ju om fjärilar så om farmor har fjärilar i örhängena så kommer ju farfar titta på dem!"

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

mialycktman
2010-01-16 20:08
#2

Gulliga! Skrattande

Lyckomia 

Hemsida: www.nogg.se/lyckomia

Blogg: www.lyckomia@wordpress.com

Lyckomia finns också på facebook.

kissidor
2010-01-16 20:25
#3

söta cernitpärlor Glad, och otroligt gullig historia om fjärilarna Skrattande! funkade det Flört?

Värd på Mobiltelefoner och Android

maneki
2010-01-16 20:34
#4

Söta pärlor. Glad

jagga-ewe
2010-01-16 20:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Första försöket med chain maille gjordes i torsdags, det var kul! Känns som min grej…

Armband, dragons tail…

(de konstiga färgerna berodde på att kompisen ställt in vitbalansen lite knepigt i kameran)

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

jagga-ewe
2010-01-16 20:40
#6

Kissidor, farmor gillar sina örhängen iallafall. :)

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Annons:
jagga-ewe
2010-01-16 20:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Mer chain maille… Örhängen. Pheasible med pärla. Jag gillar dem!

(syns på den knallröda örsnibben att jag inte brukar ha örhängen…)

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

ommok
2010-01-16 20:46
#8

Snyggt armband och örhänge! Me like! Flört

Välkommen att titta in på min facebooksida Dragoncave.se, där finns en del av mina alster i glas samt lite smycken.

MaMaMade
2010-01-16 20:46
#9

Det var ett väldigt fint armband! O min Minsta älskade "rosenbladen mamma!" i #0Glad

Emo
2010-01-16 20:48
#10

Snygga alla och så lagom de flesta är.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

mialycktman
2010-01-17 02:10
#11

örhängena är toppen!Skrattande

Lyckomia 

Hemsida: www.nogg.se/lyckomia

Blogg: www.lyckomia@wordpress.com

Lyckomia finns också på facebook.

kissidor
2010-01-17 08:59
#12

örhängena var alla tiders Glad!

Värd på Mobiltelefoner och Android

Fnyfniken
2010-01-17 10:23
#13

Fina grejor! Vad pilligt med de där små cernitpärlorna. Jag klarar inte ens att använda silverlera, så 10-tummar är jag. Är imponerad av sånt där pilligt och svårt.

Annons:
Cessy
2010-01-17 11:47
#14

Fina cernitpärlor o chainmaillesmyckenGlad

Alex05
2010-01-17 12:13
#15

Fina grejerSkrattande

Bimse
2010-01-17 13:05
#16

Fina alster och fin historia.

drutten2
2010-01-17 13:53
#17

Gillar armbandet och örhängerna var görsnygga!SkrattandeFlört

maneki
2010-01-17 17:05
#18

Fina chainmailsmycken. Glad

jagga-ewe
2010-01-18 22:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Kul att höra att ni gillar mina försök. :)

Här kommer ett armband. En kompis hade köpt ett så snyggt tvåradigt armband, där några pärlor var med på båda raderna, om man så säger. Med elastisk tråd, så det var busenkelt att ta på och av. Det påminnde mig om att jag hade köpt trehålsplattor nån gång tidigare, men inte använt. Dessutom hade jag nyss fått en låda med lite pärlhattar och pärlor o annat godis, från lite vilt shoppande på Ebay. Så jag satte mig för att se vad det kunde bli.

De båda yttre bandens stenar tror jag är aventurine och det inre är indian agate, om jag inte blev lurad av säljarn. O så är det lite hematitpärlisar och pärlhattar.

Jag är själv hypernöjd med det här armbandet, det är helt min stil o min gröna färg. O det var barnsligt lätt att göra!

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

jagga-ewe
2010-01-18 22:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Här är ett litet set jag gjort till stortrollet. Bättre att ni som vet talar om för mig vad tekniken kallas, jag har ingen aning. Men det var lätt att göra en ring, o sen ville ju trollet ha ett arband med. Hon har stått för färgvalet själv, jag hade nog inte vågad mig på vinrött, lila och cerise, men det blev ju jättesnyggt ihop. Hon har sinne för sånt, tösen min.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Annons:
MaMaMade
2010-01-18 22:47
#21

*Mkt* snyggt! Mina färger med, älskar grönt (o brunt) o svart/grått går ju så bra till allt. Glad

jagga-ewe
2010-01-18 22:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

O så lite chain maille såklart. Det är ju så skojsigt!

Här ännu ett armband. Jag är mycket med för armband och örhängen än för halsband. Det här är egentligen samma teknik som på det tidigare örhänget, pheasible, fast lite tillfuskad med bara en enkelring mellan varje etapp. Men det blev för långt med två ringar, så jag fick anpassa lite.

Bakgrunden till detta fotot och de två tidigare är förövrigt motorn på vår XJ6 -69. :D

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

jagga-ewe
2010-01-18 22:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

O så var jag ju tvungen att testa ett örhänge till. Det är praktiskt att bara ha hål i ena örat, man behöver inte göra två identiska saker. Mycket roligare att variera sig. Försöker jag intala mig, eftersom hålet i höger öra växt igen…

Mer chain maille. Enligt M.A.I.L heter denna variant "Shaggy loops" och jag gillar både namnet och enkelheten.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

jagga-ewe
2010-01-18 23:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Sista bilden för nu tar jag inte åt mig nån ära för. Jag är dock oerhört stolt över det. Det är anledningen till att jag inte gör några halsband, jag har ett jag alltid har på mig.

Det här är det min älskade man som gjort. Han är hobbysmed, och det svarta hjärtat är gjort av smides-järn. Det är sen infattat i silver, makens första försök på silversmide. Jag fick det i julklapp julen 2007.

Enda gången jag tar av mig det är när jag badar i havet. Järnet är nämligen inte så förtjust i saltvatten. Och rostbrunt är inte min färg! ;)

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

MaMaMade
2010-01-18 23:24
#25

Det halsbandet är läckert! O så hur det kom till sedan…den dagen min man gör ett egentillverkat halsband till mig…då snöar det nog där nere i källaren! Flört

Ingrid-Marie
2010-01-18 23:26
#26

#19

Precis min smak också. Jättesnyggt!

Ingrid-Marie

Cessy
2010-01-18 23:59
#27

Fina smycken o härligt personligt halsband din man gjorde till digGlad

Annons:
Pitepaerlan
2010-01-19 00:04
#28

Fina chainmailsmyckenGlad Förstå att du inte vill bära något annat halsbandFlört

Välkommen till min blogg http://pitepaerlan.blogspot.se/

Pitepaerlan
2010-01-19 00:04
#29

Fina chainmailsmyckenGlad Förstår att du inte vill bära något annat halsbandFlört

Oj här blev det en dublett, men det gör väl ingetOskyldig

Välkommen till min blogg http://pitepaerlan.blogspot.se/

Fnyfniken
2010-01-19 07:55
#30

Jättefint hjärthalsband från din man! Vilken gåva! Om jag skulle få något maken gjort själv skulle det nog bara bli en bit elektronik, kanske programmerad att blinka med dioder. Väldigt steampunk, men inte riktigt min grej, kanske…

Jag har aldrig provat chaine maille, men det verkar kul. Jag jobbar inte så ordnat över huvud taget, och jag tror att hela chaine maille-idén går i stöpet om man inte är ordnad. Jag skulle nog tappa bort mig hela tiden. Men jag ska prova Helm's Weave någon dag. Tror jag.

Fina saker, hur som helst! Fortsätt så!

leja
2010-01-19 11:20
#31

Snygga saker och jag förstår att du gillar halsbandet.

Vad ska man ha som signatur tro?

Emo
2010-01-19 12:54
#32

Fina alster alla och trevlig variation.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

maneki
2010-01-19 16:23
#33

Fina smycken, både dina o makens tjusiga hjärta. Glad

drutten2
2010-01-19 17:03
#34

Snygga grejer!! Skrattande

Annons:
jagga-ewe
2010-08-17 00:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Länge sen jag gjorde nåt som jag fotade nu… Ja, egentligen länge sen jag gjorde nåt alls. Har blivit några chain mailles (armband såklart) men de är inte fotade. Idag kom dock ett paket med pryttlar jag ebay-shoppat, o en påsarna innehöll de mest bedårande "pärlhattar" jag sett. Så jag slängde ihop ett par örhängen direkt.

De ska ges till en av mina bästa vänner, som är helt galen i grodor. Men jag håller dem fågna här tills hon hittat ett tillfälle när vi kan träffas. Bra att ha nåt att muta med, när alla är lika uppbokade. *skratt*

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

leja
2010-08-17 00:31
#36

Förstår att du gillar de. Riktigt söta.

Vad ska man ha som signatur tro?

Cessy
2010-08-17 00:32
#37

Åh roliga pärlhatte-grodörisarGlad

Emo
2010-08-17 00:33
#38

Kul och personliga. Söta och kontaktskapande.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

jagga-ewe
2010-08-17 00:40
#39

Tja, om inte annat är det en bra användning för de där gröna ovala pärlorna jag inte visste vad jag skulle göra med. *skratt*

Grodisarna är egentligen snyggast på 10mm pärlor, men det hade jag inga som passade kompisen. Eller rättare, det har jag nog bara en, vad jag hittade…

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

ommok
2010-08-17 01:15
#40

Verkligen söta små grodor! Och nog passar de ovala pärlorna fint, tycker jag.Skrattande

Välkommen att titta in på min facebooksida Dragoncave.se, där finns en del av mina alster i glas samt lite smycken.

kissidor
2010-08-17 08:39
#41

vilken toppenpresent det kommer att bli Skrattande!!!

missat att kommentera dina näst sista ser jag - förstår verkligen att du alltid vill ha det halsbandet, både för hur snyggt det är och för ursprunget.

och visst är din dotter bra på att kombinera färger Flört. dom små kan ofta få till sånt lite raffigare för att dom inte fått våra spärrar än. själv är jag jättebra på att kombinera svart och hematitgrått Obestämd

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Alex05
2010-08-17 09:33
#42

Vilka supersöta grodörisar!Skrattande

SusannAlg
2010-08-17 19:43
#43

Fniss! Riktigt häftiga små grodisar!!!

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

BitteS
2010-08-17 21:38
#44

Jagga-ewe: vilken otroligt fin gåva du fått av din man. Förstår att du är glad för den. Jag gillade designen, lite lagom rufft så där. Annars är jag inte så mycket för hjärtan, men det där var riktigt snyggt.

Gillar grodor också! Även metallgrodor!

Mmadeit
2010-08-17 23:50
#45

läckra grodor, såg liknande hattar men apor igår och nu ångrar jag att jag inte köpte dem!

mialycktman
2010-08-27 15:08
#46

örhängena är super!Skrattande

Lyckomia 

Hemsida: www.nogg.se/lyckomia

Blogg: www.lyckomia@wordpress.com

Lyckomia finns också på facebook.

jagga-ewe
2010-09-20 00:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

Nu har även jag gett mig in i "turk-träsket". Hade inga 4mm pärlor, så jag gjorde med bara seeds istället. Har en burk med fyra olika nyanser av grönt, inköpt på Netto för nästan inga pengar. Kvaliteten är därefter, såklart. Misstänker att det här är det som inte ens kunde säljas som andrasortering, så ojämna är de.

Tanken från början var ett halsband. Makens mormor fyller år snart, tänkte göra nåt till henne. Misstag #1: Göra nåt av Nettopärlor. Misstag #2: Göra nåt i en teknik jag aldrig testat innan. Så det blev inget halsband, det blev ett armband till mig själv. Passade på att testa att virka ihop ändarna oxo, så det blev en sluten cirkel. Fick inte till skarven så bra, men den syns inte så mycket om man inte kollar efter den.

Så, här är det. Första försöket. Och min fräkniga arm…

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Emo
2010-09-20 01:54
#48

Spännande med ny teknik och du fick ju ihop det. Då kan fortsättningen bli fin. Lycka till. Så långt har jag inte lyckats än.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
kissidor
2010-09-20 08:21
#49

snyggt med bara seeds i olika nyanser Glad!

nej det är så sant - man ska aldrig pröva två nya saker samtidigt, då vet man inte vilken av dom det var som gick åt pepparn Skrattande. men från bilden ser inte seedsen fullt så ojämna ut att det borde bli problem just med en turk - men undrar just om dom opaka är en gnutta större än dom andra eftersom dom looparna bildar mer bågar? ja det intrycket får jag från bilden iaf, men det kanske ser annorlunda ut irl!

lycka till med svärmormorshalsbandet iaf Flört!

Värd på Mobiltelefoner och Android

Alex05
2010-09-20 09:34
#50

Snygg färgkombo, bra gjort av dig att få till det så bra!SkrattandeDet blir ju snyggt med bara seedbeads också. Jag lyckas inte, men ska nog inte ge mig.

Cessy
2010-09-20 13:47
#51

Det blev ju en fin turk bara av seed beads.Glad

När man använder t.ex fire polished som stor pärla o sedan seed beads som som små pärlor så spelar ojämnheten bland seed beadsen absolut ingen roll, för det syns inte. Använder man som du enbart seeds så blir det däremot en annan femma o det man då bör göra är att ta seed beads av samma fabrikat o storlek. Jag tror som Kissidor att de ljugröna opaka är något lite minimalt större än de övriga o att det är därför de vågar sig i bågar lite på tråden.

Alex05: Ge inte upp! Förr eller senare knäcker du koden o får rätsida på starten. Den är svår, men det blir så småningom allt lättare o det är värt besväret man hade med starten när man väl kommit över det, för turkarna kan varieras så oändligt o är så himla användbara som länk betraktadSkrattande

jagga-ewe
2011-06-20 22:54
#52

Har inte blivit av att jag tagit några bilder, för jag har inte gjort så många saker på sista tiden. Har istället fastnat i lampworkingen, så det som är gjort är glaspärlor. Har inget bra sätt att fota dem dock. Men, min underbara vän Mia fick en pärla av mig, och gjorde en ring av den. Så nu tar jag åt mig lite cred för pärlan som pryder ringen.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

jagga-ewe
2011-06-20 22:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

När jag ändå uppdaterar måste jag väl visa de tre saker jag gjorde på Örebroträffen i februari. Först ut är kategorin flerradiga smycken. Ett klockarmband i chainmaille med en egengjord glaspärla på mitten. Kom faktiskt tvåa i den tävlingen. *stolt*

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

jagga-ewe
2011-06-20 22:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

Nästa tävling var "melodifestival" och mitt bidrag var en slipshållare. Min motivering var "Till den manliga deltagare som har stake nog att använda slipsnål." Jag är inte säker på om det var nån med så pass mycket stake som var med…

Lite chainmaille, lite silvertråd och en egengjord glaspärla. Maken har fått den men inte använt den ännu. Tanken är att öglan på silvertråden ska fästas runt en skjortknapp, för att hålla hela smycket på plats.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

jagga-ewe
2011-06-20 23:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55

Den sista tävlingen skulle vara ett sytt armband i valfri teknik. Temat var alla hjärtans dag. Jag tänkte på en blombukett när jag gjorde mitt "spret". Det var första o sista gången jag ger mig på nåt sånt, det var ju urtråkigt! Småpärlor är inte min grej egentligen. Tror inte det fick en enda röst, vilket är helt berättigat. Jag gav det dock till min kära vän Karin, som ska göra om det till ett halsband. Det var helt klart hennes färger.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Annons:
Emo
2011-06-21 09:34
#56

Kul och annorlunda smycken. Grattis till framgångarna. Spretet blev riktigt fint. Synd att ta isär det.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Cessy
2011-06-21 09:42
#57

Fina smycken men jag håller nog med dig angående spretarmbandet, men klockan blev ju urläckerSkrattande

leja
2011-06-21 17:55
#58

Kul ide med slips "nålen", fint klockarmband.

Vad ska man ha som signatur tro?

jagga-ewe
2011-07-30 18:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#59

Bild på pärlor jag gjorde igår. Var med maken till smedjan o satt där med min brännare. Helt perfekt, gott om tid att verkligen sitta o flamea som jag ville. Lekte även lite med att lägga in glas i järn, resultatet blev en blompinne som finns på G+ för den som är intresserad. ;) Där finns även fler bilder på pärlorna.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Emo
2011-07-30 18:14
#60

Så fina de blev. Så roligt att kunna göra något sådant. De randiga är riktigt festliga.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Love-
2011-07-30 21:00
#61

snygga saker du gör

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

 

  

flower1
2011-07-30 23:13
#62

Ååh! Gud vad kul det ser ut! Och vilka vackra pärlor du gjort! (Var inne och kollade på dina bilder på G+) Hmm, ännu en sak att lägga på "vill testa"-listan…

Här är min hemsida.

Annons:
kissidor
2011-07-31 08:43
#63

fina, särskilt de randiga - och vilken läcker blompinne, det blir alltid så häftigt att kombinera olika material och tekniker Glad!

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
2011-07-31 11:01
#64

Härliga pärlor o precis som Emo o Kissidor så faller jag speciellt för de randiga pärlorna o självklart allra mest för den lilaOskyldigSkrattande

jagga-ewe
2011-07-31 11:53
#65

Den lila randiga längst fram hade kunnat vara riktigt perfekt, om jag inte hade haft för brådis att trycka ner den i vermiculiten. Den var inte hård nog då, så den tappade form och det fastnade vermiculit i den. Note to self: Testa alltid så pärlan är nog avsvalnad INNAN den sticks i vermiculit. Även när jag är trött o nån står o tittar på.

Blompinnar ska det bli fler, i andra former. Funderar på att försöka använda flaskglas till dem, för att dels snåla på mitt "finglas" och dels passar det mer med återvunnet glas i den stilen.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

jagga-ewe
2011-10-09 19:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#66

Mitt första Chan Luu-inspirerade armband. Snabbt ihopslängt en söndagförmiddag. Skosnören, virkgarn och sötvattenspärlor.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

jagga-ewe
2011-10-09 19:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#67

Ett till Chan Luu-inspirerat armband. Fast stortrollet tyckte det passade bättre som halsband, så hon hade det så. Även här är det utslitna skosnören och virkgarn, fast nu med krackelerade glaspärlor samt regnbågspärlor från Slöjddetaljer. 8mm. Glad att jag hittade användning för dem tillslut.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Hubert.prp
2011-10-09 20:03
#68

Så fina de är! Jag har sett något i den stilen här också. De verkar vara roliga att göra och så blir de så olika.

Alex05
2011-10-09 20:51
#69

Snygga!Skrattande

Annons:
jagga-ewe
2011-12-12 23:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#70

Jag var på kurs i helgen. Lampworking för Johanna Holub. Hon är jätteduktig. Blev många mer eller mindre fina pärlor. Jag hade med mig mina tunna engångsmadreller (alldeles för mjuk tråd för att använda flera gånger) men de visade sig inte vara kompatibla med riktig avspänningsugn. Tråden blev rejält avhärdad och var ännu mjukare efteråt. Dessutom hade jag nog slarvat med separatorn, för pärlorna sitter FAST. Även efter att ha försökt få loss dem med WD40. Men skam den som ger sig. En av pärlorna var bara för lyckad för att ge upp helt. Jag vred till en ögla av mandrellen och klippte av andra änden nära pärlan. Funderade en stund på hur jag skulle fortsätta. Men det som var kvar av mandrellen lockade. Den fick finna sig bli snabbt tillformad till ringar som klipptes isär med vanlig avbitare. En liten stunds funderande ledde till en kort bit box chain.

Resultatet ser ni här. Lampwork och chain maille, de två tekniker jag tycker mest om. Det finns inga misslyckanden, det finns bara feedback…

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Cessy
2011-12-12 23:33
#71

Om du inte hade berättat att mandrellen satt fast så hade jag inte förstått detSkäms Pärlan blev superläcker o så här blev den jättefin.Glad

Alex05
2011-12-13 06:16
#72

Det blev ju jättefint, pärlan är kanonfin, tycker jagGlad

Emo
2011-12-13 07:54
#73

Ett så vackert smycke. Kretivt tänkande som gav fantastiskt resultat!

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

MaMaMade
2011-12-13 10:24
#74

Kan bara hålla med föregående talare! Glad

jagga-ewe
2011-12-14 12:41
#75

Tack för kommentarerna. Verkar som den drar tur, eller iaf arbete, med sig. Satt o visade (skröt) för en kollega igår, då kom en annan kollega o frågade om inte jag kan göra ett chain maille-armband till honom. Så nu är det på gång, ska fortsätta på lunchrasten som är strax. Box chain, samma som till pärlan ovan.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

glittertind
2011-12-14 22:34
#76

Kanonsnyggt!!!Flört

Glittertind

Annons:
kissidor
2011-12-16 09:49
#77

tur att du inte gav upp hoppet om pärlan, detta blev ju jättesnyggt Glad! och som andra sagt - inte sjutton hade man gissat att det var nåt fel med det om du inte hade berättat Skrattande! både snyggt och sedelärande mao Oskyldig

Värd på Mobiltelefoner och Android

jagga-ewe
2011-12-29 22:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#78

Inte ett smycke ännu, men en komplex twistie som jag blev väldigt nöjd med. Det är första twistien jag gör på egen tass. Sju olika färger. Ska bli en pärla nästa gång jag hinner sätta mig o glasa. Förhoppningsvis under nästa vecka. Om pärlan blir nåt som jag tänkt mig visar jag den här sen. :)

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Emo
2011-12-30 06:22
#79

Snyggt!

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

kissidor
2011-12-30 09:02
#80

häftigt Skrattande! förstår att du är nöjd Flört!

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
2011-12-30 09:26
#81

Ser ut att kunna bli en läcker pärla.Glad

jagga-ewe
2012-02-19 13:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#82

Jag fick ett hedersuppdrag. En nära och kär vän bad mig göra ett halsband han kan ge sin mamma på födelsedagen. Eftersom jag vet att han står nära sin mor blev jag mycket stolt över förtroendet, men oxo såklart värsta prestationsångesten. Vi diskuterade hur det kunde göras, hur det kunde se ut. Han ville ha nåt som hängde ner, nån större pärla, men det gick jag inte med på. Stora pärlor är svåra att få bra, så de inte spricker när de kyls i vermiculiten. Jag hade lite idéer och visade lite inspiration, och vi kom fram till nåt som kunde funka. Men hela tiden låg hans önskemål om nåt som hänger ner lite mer o spökade i bakhuvudet på mig. Så. jag satte mig och skissade lite, o kom på en idé som kunde funka.
Min vän hade såklart lite idéer om färger och så, så jag gjorde några olika pärlor att visa o välja på. Första försöken blev totalkaos, alla utom en pärla sprack när jag skulle ha loss dem från mandrellen. Då bestämde jag mig för att ge mig på det bättre släppmedlet jag fått tips av Johanna Holob om. Nästa omgång pärlor blev klart bättre. Av 9 pärlor var det två som dög åt min vän. Men, nu visste jag iaf vilken färg jag skulle hålla mig till. Tredje tillfället blev det faktiskt ett gäng pärlor som blev helt okej, o kompisen godkände dem på jobbet dan efter. Nu köpte jag in läderrem och letade reda på småpärlor som kunde funka ihop med de jag gjort. Hade några småttingpärlor som jag köpt av nån här på forumet, men jag minns inte vem… :) De passade iallafall perfa nu. Satte mig en stund en kväll och fick till ett helt okej resultat. Litet missöde, jag lyckades inte få till knuten på "mittcirkeln" bra nog första gången, så den gick upp. Men det var lätt att trä om, och nu går fiskelinan två varv genom cirkeln, så det ska vara säkrat.
För att halsbandet ska vara reglerbart gjorde jag "glidknutar" på läderremmen. Här kom nästa missöde, jag lyckades dra av läderremmen! Men, det fanns tillräckligt mycket kvar att knyta om. Problemet var att jag inte fick själva hänget centrerat längre. Med lite lirkade och pillande lyckades jag få loss hänget från läderremmen såpass att det gick att skjuta det lite åt sidan och få det hela centerat igen.

Jag hade med det färdiga smycket till jobbet i onsdags och visade det för min vän. Han blev mycket imponerad! Nu är det fotat och tillfixat de sista smådetaljerna, så nu ska jag slå in det i en ask och överlämna i morgon. Mamman fyller år i början av mars, så jag får vänta ett tag att få veta vad hon tycker. Men det viktigaste är att min vän är nöjd med det!

Som storleksreferens kan jag säga att den blågröna pärlan längst ner är ca 10x15mm, läderremmen är 1mm tjock. Småpärlorna tror jag är 11/0, de är iaf mindre än 9/0. Jag har inte så bra koll…

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Emo
2012-02-19 13:33
#83

Fin modell. Roligt att det är din egen design. Vackra pärlor,vacker färg och fint monterat.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
sanne62
2012-02-19 13:47
#84

well done !

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

Cessy
2012-02-19 14:34
#85

Häftig design på halsbandet o läckra pärlor du har gjort.Glad

Marinas Mix
2012-02-19 15:08
#86

Häftiga pärlor och läcker design

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

kissidor
2012-02-19 15:12
#87

läckra pärlor, speciellt den med grönt i, och kul med egen lite speciell design - tror det sitter jättesnyggt på Glad!

Värd på Mobiltelefoner och Android

jagga-ewe
2012-02-19 17:38
#88

Tack för alla fina kommentarer, kul att ni gillar det!

Glömde skriva att pärlorna är "platta" coins, min vän tyckte bättre om platta än runda pärlor. O det va jag tacksam för, platta är så förlåtande att göra. Blir inte pärlan helt rund kan den ändå bli väldigt bra när man tryckt till den platt.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

leja
2012-02-20 16:17
#89

Kul att få hela beskrivningen. Sen blev det fint smycke att se med. Hoppas att den som ska få det uppskattar det med.

Glad

Vad ska man ha som signatur tro?

[stjej]
2012-02-20 19:12
#90

HUr gör man chain maille?

Annons:
jagga-ewe
2012-02-20 20:18
#91

Stjej, kolla in http://mailleartisans.org/ så hittar du allt du behöver.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Annicka.C
2012-02-20 20:21
#92

SkrattandeJättefint halsband!

Mina smycken hittar du på  Smyckeskonditorn.se och på facebook & lite övrigt här -annickas-glasalster-3

Mvh.Annicka

glittertind
2012-02-21 20:44
#93

Häftigt och snyggt! Bra idé!

Flört

Glittertind

jagga-ewe
2019-03-05 11:04
#94

Långt senare, men nu är jag tillbaka! Har plockat fram mina lådor med pärlor och linor och allt vad det är igen. Nu med fokus på häst-relaterade smycken. Inte bara människor som behöver lite vackert bling-bling.

Bilder kommer, men jag fick leta upp tråden på datorn, mobilappen verkar inte ha någon sökfunktion…

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

jagga-ewe
2019-03-05 11:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#95

Vi börjar med ett pannband i två-ändes-raw, bicones. Jag gjorde ett sånt armband till mig själv för massor år sedan, men bestämde att det passar Funi bättre. Syns även lite av en lyckoamulett jag gjort till honom, hänger i övre spännet till nosgrimman.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

jagga-ewe
2019-03-05 11:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#96

Ytterligare pannband, till Buna den här gången. Raw även det, vaxpärlor, tror de är 4mm och 8mm.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Emo
2019-03-05 12:14
#97

Fina smycken och så roligt att se något annorlunda. Klart att hästarna ska ha fina smycken också.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
lillnessie
2019-03-05 14:21
#98

Så fina smycken och så fina hästar.

anki1
2019-03-06 08:28
#99

Fina smycken. som du gjort. Kul med egna pärlor. Glas är kul att jobba med. själv pysslar jag med fusing. och pärlträsket är jag djupt nere i. jaghar även testat fimolera. och en del wirewrapping. har funderat på shainmaille. men det kan nog bli lite för mycket. men som sagt. Fina saker du gjort. jag gillar hästarnas pannband. och RAW är min favorit teknik. Den ärså användbar. Och jag kör helst 2 nålsteknik

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Hubert.prp
2019-03-06 09:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#100

Så vackra pannband hästarna har fått.

Tror du att jag skulle kunna få Emo att göra något liknande till Citrina och mig?

jagga-ewe
2019-03-10 21:10
#101

Hubert, jag trodde du gick utan träns för det mesta?

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

jagga-ewe
2019-03-10 21:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#102

Jag bad sötnosen Erro vara fotomodell för ett till pannband. Ett enkelt treradigt med plastpärlor. Plast är bra material, det blir lättare än glas. Erro konstaterade att är man 24 bast kan man ha rosa, även som sofistikerad och cool kille.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Emo
2019-03-11 04:11
#103

Tjusigt. Visst passar rosa på killar. Nu.

Det väckte en viss uppmärksamhet när Olle (vår son) var nyfödd 1963 och jag klädde honom i rosa-rutig skjorta.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

anki1
2019-03-11 07:44
#104

Tycker jag med. jag hade en del rosa på min son, när han var nyfödd. mest för att det var efter dottern som är ädre. Det vaa på den tiden man inte kunde få reda på vilken sort man hade i magen.

Ps, den sonen fyller 30 just idag. Ds,

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Annons:
Upp till toppen
Annons: