Annons:
Etikettboktipset
Läst 4545 ggr
MaMaMade
1/15/10, 11:35 PM

Pren på tidningar

Prenumererar ni på ngn/några "pärltidningar"? Vilken är bäst på mest "spridda skurar"? Lite av varje alltså o inte alltför hög ambitionsnivå. Tungan ute

Jag gillar reklamen för "Beading Daily" men vet ju att lockbilderna inte alltid ger lika mkt som de utlovar. Helst ska den ju vara så billig som möjligt dessutom. Flört

OT; *BILDJ*****LN* gick sönder för Guben precis när han kom in till Umeå. En drivknut…bärgning från E4-rondell… Vi har kostat på den bilen 16-17000 nu…lånade pappas bil då vår exploderade för 1 år sedan. Kan säga såhär; förutom andra massiva utgifter har alla försök till att spara ihop pengar till en ny bil gått till att reparera den här… Så egentligen borde jag inte sukta efter en "onödig" tidning…har ju tråd o stenar jag ska köpa…flackjärn…brännare…*STÖN*!

*Gudars så skönt* att få det där ut ur systemet! Nu ska jag försöka sova trots det dåliga humöret!

Annons:
maneki
1/16/10, 12:07 AM
#1

Beading Daily är ingen tidning. Däremot gör de ju reklam för sina tidningar, dvs Interweaves pärl- o smyckespublikationer Beadwork (som jag prempat på), Step-by-step Beads, Step-by-step wire jewelry, Lapidary Journal/Jewelry Artist, Colored Stone o Stringing (samt även deras mixed mediatidskrift Cloth Paper Scissors).

Det bästa tycker jag är att man kikar rundor på respektive tidnings hemsida för då får man lite mer hum om vilken sorts projekt där är. T ex brukar där finnas bilder på projekt från senaste numret eller åtminstone titlarna på dem. Vissa tidningar är ju bredare än andra, vissa fokuserar på enklare tekniker o andra är mer avancerade, vissa förutsätter att du kan grunderna medan andra går igenom steg för steg i bilder. BeadStyle brukar t ex ha lite av varje utan att bli för avancerat så den tidningen passar speciellt lite nyare pärlare som vill syssla med allt från trädda smycken till lättare wirework. Stringing har bara bastekniker o är mest trädda smycken. De nya brittiska är också rätt blandade. B&B är den stora pärltidningen, mycket sytt men även en mindre portion trätt, trådarbeten, chain maille osv. Har dock inte läst den på några år så jag kan vara dåligt uppdaterad. (BS o B&B har dock mycket reklam, det måste man vara beredd på.)

Beadwork gillar jag för där är mycket sydda projekt. Mina två nummer av Belle Armoire Jewelry var också inspirerande, men det var mer mixed media etc o kräver även att man kan grunderna till viss del. Inte direkt fokus på just pärlor. De tidningar jag vill köpa just nu är specifika nummer av Bead Star, SbS Wire Jewelry o Jewelry Artist.

(Var hittar man då hemsidorna? Tja, någon kan ju ha gjort en lista i kolumnen på sin blogg o även skrivit ett inlägg i förra veckan om just pärltidningar. Oskyldig)

"Onödigt"? Tja, man kan ju också se det som att en tidning kan ge instruktioner som gör att man slipper onödiga misstag eller fel, som också kan bli kostsamma i längden. Så på sikt kan man nästan spara pengar på att köpa nåt. Flört

jagga-ewe
1/16/10, 12:15 AM
#2

Jag prenar på Beads&Beyond efter att ha lyckats övertala maken om vilken fantastiskt fin födelsedagspresent det skulle vara. Det är dock den enda smyckestidningen jag läst, fick tag i ett nummer i somras här i Skövde, sen fick kompisen som pendlat till Gbg köpa efterföljande nummer till mig.

Jag gillar B&B för att den är tämligen heltäckande, det är allt från silverlera och cernitlera till chain maille till lampwork. Ja, o så en massa pärlor trädda på ett eller annat vis. O i mitt tycke är inte ambitionsnivån fasligt hög, men det kanske är sättet jag läser den på. Plockar lite idéer här o några andra där. Ibland kan dock tidningen visa väldigt tydligt att inte alla britter har samma smak som jag när det gäller design.

"Less is more" verkar bara gälla när de designar bilar, inte smycken… ;)

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

jagga-ewe
1/16/10, 12:18 AM
#3

Maneki, när du skriver B&B, menar du då Beads&Button eller Beads&Beyond? Båda har ju samma förkortning… :)

Reklamen i de brittiska pärltidningarna är inte mer än i brittiska biltidningar, jag lovar!

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

maneki
1/16/10, 12:29 AM
#4

B&B är "universell" förkortning för Bead & Button. Den brittiska har jag mest sett kallas för B and B eller B+B.

Beads & Beyond läste jag nåt nummer när den var ny o blev inte så imponerad då. Men å andra sidan var även Bead rätt trist i början o tidningar brukar behöva nåt år på sig att börja bli intressanta. O det var också så att några flyttat från Beads&B till Making Jewellery (eller var det Make Jewellery -- två olika brittiska tidningar som lanserades ung. samtidigt med ung. samma namn) så det kan ju också ha påverkat innehållet.

maneki
1/16/10, 12:30 AM
#5

Beadwork har f ö inte lika mycket reklam o framför allt inte så störande som B&B eller BS. Belle Armoire Jewelry har ännu mindre, vilket delvis förklarar att den tidningen är så dyr.

MaMaMade
1/16/10, 8:59 AM
#6

Tack! Det var Beadwork jag skulle skriva men jag blandade ihop namnen, de låter ju så lika! BeadStyle låter ju också som ngt för mig.

Måste bara invänta domen från bilverkstad o försäkringsbolag först.
*Men*…har jag tur så…det är ett mkt intressant jobb ute inne i samhället. 2 dagar/v o precis det jag länge velat hålla på med så vem vet, jag kanske får en lön att leka lite med om ett tag! Skrattande

Annons:
mialycktman
1/16/10, 8:06 PM
#7

jag har precis börjat premat på Beadwork, har inte fått första tidningen än, ser fram emot det!Flört

Lyckomia 

Hemsida: www.nogg.se/lyckomia

Blogg: www.lyckomia@wordpress.com

Lyckomia finns också på facebook.

mialycktman
1/18/10, 10:54 PM
#8

Fick den idag, wow, va mycket fint!SkrattandeFörvånad

Lyckomia 

Hemsida: www.nogg.se/lyckomia

Blogg: www.lyckomia@wordpress.com

Lyckomia finns också på facebook.

MaMaMade
1/18/10, 11:21 PM
#9

Ska kolla in den nästa ggn jag åker till stan. Synd att de är så dyra att köpa här i Sverige. Men jag kan väl kosta på mig en för en "utvärdering"… Flört

ommok
1/18/10, 11:36 PM
#10

Jag prenumererar numera på Bead & Button och BeadWork, efter att ha köpt diverse gamla nummer på Tradera. De blev inte så dyra trots frakten, och jag är glad att ha kunnat få tag i flera olika tidningar då det inte finns några pärltidningar alls att få tag i här i Härnösand, åtminstone inte som jag kunnat hitta. Inte heller är de särskilt välsorterade i Sundsvall, som är närmaste större stad. Rynkar på näsan

Ska jag rekommendera en tidning så är det BeadWork, som jag upplever som mest "seriös" (kan det bero på att jag fastnat i detta med sydda smycken, tro? Oskyldig). Den har flest mönster i många olika tekniker, och inte så mycket annonser som B & B har. Jag har fått en hel del inspiration bara genom att bläddra i dessa tidningar. Härligt att det nya numret är på väg nu! Då borde jag få det i morgon! Skrattande

Välkommen att titta in på min facebooksida Dragoncave.se, där finns en del av mina alster i glas samt lite smycken.

Pitepaerlan
1/18/10, 11:53 PM
#11

Jag har Bead & Button och Beadwork.Kyss

Började med Bead & Button 2006 och 2009 kostade jag på mig en prenumeration till, nämligen på Beadwork, ångrar mig absolut inte.

Javisst det är många annonser i B&B, men jag gillar att titta på dom ocksåSkrattande

Välkommen till min blogg http://pitepaerlan.blogspot.se/

ommok
1/18/10, 11:57 PM
#12

Jo, det gör jag faktiskt också. Flört De innehåller ju många gånger intressanta saker, som man kan ha nytta av.Oskyldig

Välkommen att titta in på min facebooksida Dragoncave.se, där finns en del av mina alster i glas samt lite smycken.

Upp till toppen
Annons: