Annons:
Etikettandra-sätt-att-sy
Läst 9108 ggr
angelica75
2009-11-03 10:42

Ny här

Någon som håller på med Makrame?

Mvh Angelica

voff på er värd för jack russell terrier

Annons:
NeedfulThings
2009-11-03 11:01
#1

välkommen hir angelica75. Jag har inte provat än, men det finns  några andra hrinne som pysslar med detSkrattande De ger sig säkert tilkänna lite senare

Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!

Fru-Parla
2009-11-03 11:02
#2

Välkommen hitGlad

www.fruparla.se - en kreativ upplevelse.

Här hittar du det mesta!

angelica75
2009-11-03 11:12
#3

Tack. Har sätt olika armband i makrame.

Mvh Angelica

voff på er värd för jack russell terrier

Cessy
2009-11-03 11:29
#4

Välkommen hit. Jo här finns en del som håller på med makramé o jag tillhör nog de få som inte fallit för denna tekniken ännu. Det blir väl så att när alla anra börjat tröttna då faller jag för den o provarSkäms

Pitepaerlan
2009-11-03 11:42
#5

Välkommen hit!

Jag har gjort mitt första i makrame, gick på WS på PUSS träffen.

Och det blir nog flera…Skrattande

köpte mig ett makrame bord hos Fru Pärla så jag kan sitta bra.

Välkommen till min blogg http://pitepaerlan.blogspot.se/

Levethia
2009-11-03 11:45
#6

Välkommen Hit :)
Tyvärr har jag inte provat makrame ännu, håller på för fullt att lära mig allt annat än så länge men det kanske kommer sen det med.

Medarbetare på Science Fiction

Annons:
shigne
2009-11-03 11:45
#7

Välkommen!!!

Dom som håller på med makramé har gjort helt otroliga smycken - bara kolla in i medlemsgallerian, eller sök på makramé

Alex05
2009-11-03 12:52
#8

Välkommen!

Makramé är inte min starka sida, men det finns många som gjort snygga smycken i makramé.

MaMaMade
2009-11-03 13:20
#9

Har bara testat enkla vänskapsarmband änsålänge…från Panduros häfte, kommer inte överens med fästtekniken där.

Vill så mkt mer men har inte tid just nu.

53goran
2009-11-03 14:06
#10

Välkommen hit.

MaMaMade
2009-11-03 14:34
#11

Ja o så välkommen hit förstås! Skäms

Fick hem äldretösen från skolan för ett tag sedan o lillasyster har varit hemma pga förkylning så nu får jag stjäla min tid vid datorn ett tag tills de somnat ikväll!

maneki
2009-11-03 15:31
#12

Hej o välkommen till forumet! Glad

Ja, min makramé begränsar sig till josefinknutar, några slätknutar o halvslag i fejklädersnöre. O vänskapsband när jag var liten o det var poppis. Flätknutar är mer min grej, som de keltiska du hittar här. Däremot finner jag Keren Peleds metalltrådsmakramé inspirerande (ett armband finns beskrivet här).

MaMaMade
2009-11-03 16:15
#13

*SUCK*…igen! Så mkt att göra…så lite tid! Obestämd Flört

Annons:
mialycktman
2009-11-03 18:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Hej välkommen hit.

Jag har gjort ett par halsband, och ett armband. Det är väldigt roligt och med pärlor blir det jättefint.

Lyckomia 

Hemsida: www.nogg.se/lyckomia

Blogg: www.lyckomia@wordpress.com

Lyckomia finns också på facebook.

malin_sv
2012-05-28 19:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Hej!
Skulle behöva lite hjälp, igen.. :)
Har nu köpt en makrame bok som mmadeit föreslog i en annan tråd (http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1844485498).

Tråd har jag hemma, vaxad bomullstråd 1mm. Så ikväll tänkte jag börja, har provat på förut med enkelradiga. Men en sak som jag inte lärt mig än är hur man gör ett snygg slut på enkelradiga, som bilden nedan (som jag hittade på google).

Någon som vet? Tacksam för svar! :)

Mmadeit
2012-05-28 21:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

till projekten i boken är 1mm vaxad bommul nästan både för grov och framförallt för styv för att få riktigt snygga resultatrekomenderar att du försöker få tag i en tunnare vaxad nylon eller polyester tråd

ang avslut så är denna variant poppulär, till vaxad bommul får man använda lim (tex panduro hobbylim eller vanligt trä lim funkar bra) men enklast om man har nylon eller polyester tråd som man kan bränna/smälta ihop.

på läder brukar jag inte göra glid lås utan sätta på metall avslut som man klämmer ihop om läder snörena sen motring och klolås samt ev förlängningskedja tyvär har jag inte riktigt fokuserat på låset när jag fotat men tror denna bild är rätt tydlig ändå.

Mmadeit
2012-05-28 21:39
#17

HÄR är ett anant liite mer avancerat som du kan göra med vaxad bommul i väntan på boken. "fiskelinan" går ju att byta mot vaxad bommul om bara pärlona har hål som är stort nog…

SaM-Michaela
2012-05-29 15:11
#18

Välkommen hit! :)

//Michaela Lundgren
SaM - Smycken av Michaela

Webshop: http://smyckenavmichaela.se
Facebook: http://facebook.com/SaMichaela

Niwa
2012-05-29 15:30
#19

Välkomen!
Det finns några som är super duktiga på Makramé här inne bl.a Glittertind
Jag har börjat leka lite med Makrame men är Nybörjare med stort N :-)
här är min tråd.
Mmadeit håller också på om jag inte missminner mig och även hon  jätte duktig :-)

Hälsa gärna på mig på Facebook.

jagga-ewe
2012-05-29 15:44
#20

Hej o välkommen!

Har inte testat makramé ännu, men är jättesugen på att testa det. Det ska bara bli tid till det…

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Annons:
malin_sv
2012-05-30 14:15
#21

Tack mmadeit för hjälpen! :)

Vart brukar ni köpa er tråd till makrame?
Har googlat nu ett tag och blir bara mer och mer förvirrad känns det som.
Nymotråd: "Tråden är en lätt vaxad nylon tråd som inte tvinnar eller knutar sig. " Är den bra till makrame? den går också att bränna knutarna?
Vilken storlek ska man isåfall ha, alltså vilken är bäst att börja med. Hittade ett bra pris för bra meter på nymotråd som är 0.3mm? är den för tunn?

Under tiden får jag prova mig på att testa stilen som mmadeit skickade länk på :) tack!

Allamej
2012-05-30 14:38
#22

Jag skulle aldrig få för mig att knuta med nymo om jag inte var full. Den är knappt så att jag använder den som kristråd vid pärlsömnad.

En bra tråd att lära sig på är vaxad lintråd. Jag älskar den och om den sålts på ett annat ställe än Panduro så kanske man använt den mer.

Jag Har en del S-Lon men det kan ju driva en till knäppeland. Men Mmadeit och Glittertind är absolut bäst på att knyta så dom kan trådar bäst med :D

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Mmadeit
2012-05-30 17:17
#23

Allamej du vet att fru pärla har ett stort utbud av vaxad lintråd va?

Glittertind knyter gärna med S-lon en tråd som jag är redo att krevera på bara jag ser rullen (men den duger att wrappa med om man vill ha färg på tråden ;-) ) Min favorit till micro macrame är tigergarn/tiger tråd 0.8mm  men det är inte så lätt att få tag i finns på hel 500 meters rulle på bland annat slöjd detaljer i svart vitt och brunt. hos Nordells knivar finns den att köpa i längd om 15 meter men gillar man makrame så lovar jag att en svart 500 meters rulle verkligen är värt varenda krona.

sen finns en tråd som bland annat pagoni säljer under namnet Slamcord som är ganska lik den är dock tjockare (1mm) och något styvare men finns då i fler färger. färre pärlor går på på den tråden men de flesta seed beeds i strl 8/0 eller större samt 4mm firepolish som inte är silverlined funkar om man sned klipper tråden.. DEN skulle jag satsa på som "jag lär mig tråd"

Allamej
2012-05-30 17:29
#24

Mmadeit faktiskt visste jag inte det :D Tack

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

malin_sv
2012-05-30 21:06
#25

Tack så jätte mycket! älskar den här sidan, alla är så vänliga och hjälper varandra till det yttersta! Tack allamej och mmadeit :)

malin_sv
2012-06-15 17:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Nu har jag köpt tråd och gjort mitt första "stora" makrame armband. Då naturligtvis uppkommer nya frågor..

Jag hade lite problem med att "bränna" avsluten, tycker inte riktigt att de fäster när jag bränner (tigertråden från slöjddetaljer). Jag läste någonstans att någon använde nagellack för att fästa tråden.. Detta gick inte heller så bra.

Hur gör ni när ni bränner? Gör ni så tråden tar eld och sen trycker dit med verktygen? känns som att när de väl tagit eld så hinner man inte direkt byta från tändaren och verktyget så snabbt.. Jag förstår nu varför man skulle klippa trådarna ÄNNU längre, men jag tar gärna tips då jag fortfarande inte tycker att det riktigt fäster.. :S

Bilden nedan är mitt första armband då, ska ta fler "sidokort" men det blev en liten ögla på varje sida där jag tänker sätta fast lås. Kommer mer när jag är helt klar med låsen.

Mmadeit
2012-06-15 17:46
#27

limma sista knuten med transparent nagellack, klippa tråd MINST 5 mm ände, tändare, brinner/smälter bubblande,  blåser TUMME (aj) och trycka ut den smälta smeten in i arbetet på baksidan "voila"

Annons:
Upp till toppen
Annons: