Annons:
Etikettmedlemsgalleriet
Läst 13906 ggr
flower1
10/9/09, 12:23 AM

Flower1's alster

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Försöker mig på att öppna en egen tråd för mina alster…

Först ut är mitt tävlingsbidrag till blomstertävlingen på PUSS. Det kom 2:aGlad.

Här är min hemsida.

Annons:
leja
10/9/09, 1:01 AM
#1

Gulligt. Fint med.

Vad ska man ha som signatur tro?

Paerlugglan
10/9/09, 1:30 AM
#2

Jättesöt! Grattis till din 2:a plats.

Medarbetare på Smyckestillverkning

Nytt Alias: Pugglis Skrattande

Cessy
10/9/09, 2:30 AM
#3

Den var verkligt blommig o samtidigt annorlunda o jättefin. Stort Grattis till din välförtjänta vinst2

kissidor
10/9/09, 8:48 AM
#4

oh så vacker Glad, grattis till det välförtjänta priset!

säg vad är det för löv i den, dom ser väldigt begärliga ut för en lövgalning som mig Tungan ute

Värd på Mobiltelefoner och Android

shigne
10/9/09, 10:37 AM
#5

Riktigt blommigt och vackert!! Håller med kissidor - löven är jätte härliga!

Pitepaerlan
10/9/09, 11:08 AM
#6

Grattis till 2:a platsenSkrattande
Jag gillar den skarptKyss

Välkommen till min blogg http://pitepaerlan.blogspot.se/

Annons:
53goran
10/9/09, 11:12 AM
#7

Fin blomma och grattis till 2:a platsen

NeedfulThings
10/9/09, 11:42 AM
#8

Härliga blommor, grattis till vinsten Skrattande

Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!

maneki
10/9/09, 5:26 PM
#9

Åh, så fin den är -- föll för den direkt -- grattis till andraplatsen! Glad

Fru-Parla
10/9/09, 8:33 PM
#10

Jättevackert bukett, väl värd andraprisGlad

www.fruparla.se - en kreativ upplevelse.

Här hittar du det mesta!

Smyckestillbehor
10/10/09, 1:03 PM
#11

Jättevacker! Jag gillar den verkligen

www.smyckestillbehor.se - missa inte allt nytt och intressant!

Allamej
10/10/09, 1:25 PM
#12

Jag gillar den skarpt :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

flower1
10/11/09, 10:40 AM
#13

Oj, tack för all den positiva responsen (rodnar).

Kissidor - ja, visst är de vackra! Mina bronsplätterade hittade jag hos L-O25 på tradera. På Puss 2009 såg jag att Made by Roz hade sådana i antiksilver. Även sirlig har i antikguld. Fru Pärla har i silverplättering.

Här är min hemsida.

Annons:
flower1
12/2/09, 11:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Kanske dags att lägga upp lite fler alster… Här kommer en ängel, som är inspirerad av smycket som Mia (2stenar) hade på sig på PUSS. Jag frågade henne om det var ok att låna idén, vilket det var. Hennes var i blanka delar, och en mellandel där man fäster rivolin. Efter att ha läst om alla infattade rivolis här, valde jag istället att testa den varianten.

Här är min hemsida.

flower1
12/2/09, 11:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Örhängen i 925 silver och kambaba jasper.

Här är min hemsida.

flower1
12/2/09, 11:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Örhängen i min favoritmetall koppar och lampworkpärlor. Ser på bilden att det är olika styrka i färgen på pärlorna, men det syns inte lika mycket IRL… Byter eventuellt ut den.

Här är min hemsida.

flower1
12/2/09, 11:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Detta är en ring från i somras av memorywire, sodalitepärlor, cat´s eye och matsunopärlor.

Efterlyser fortfarande memorywire till ringar i guld Flört (vet att det finns over there, men finns det på närmare håll?)

Här är min hemsida.

kissidor
12/3/09, 7:48 AM
#18

snyggt Glad! särskilt älva-halsbandet och lampwork/koppar-örisarna var verkligen nåt extra att falla för!

Värd på Mobiltelefoner och Android

Emo
12/3/09, 9:41 AM
#19

Mycket vackra saker du gjort.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Cessy
12/3/09, 9:57 AM
#20

åhå - nu har bilderna kommit fram. I natt var de bara X o hänvisning till busy serverObestämd Jättefina smycken du har gjort o jag faller nog mest för älvan med sin infattade Rivoli som blev superfinGlad

Annons:
53goran
12/3/09, 10:43 AM
#21

Jättfina smycken och även jag faller för älvan.

leja
12/3/09, 11:34 AM
#22

Så fina. Gillar alltihopa.Flört

Vad ska man ha som signatur tro?

Bimse
12/3/09, 5:08 PM
#23

Väldigt snyggt älvahalsband, kopparörhängena också, men vågar du ha koppar i öronen? Ringen tyckte jag också var fin och tänkte att det var ett smart sätt att göra en blomma, du måste ha suttit och räknat en del för att få det på det sättet.

maneki
12/3/09, 6:27 PM
#24

Fina smycken, inte minst halsbandet. Glad

Aviendha
12/3/09, 7:09 PM
#25

Ljuvliga smycken! Kyss

Din innefattade rivoli är underbar, måste verkligen våga mig på att göra egna snart! Måste dessutom öva på att linda snyggt när jag gör ölor, så perfekta som de ser ut på dina örhängen drömmer jag bara om som det är just nu :P

Håller med dig helt, koppar är fantastiskt vackert!

MaMaMade
12/3/09, 10:49 PM
#26

Gillar *verkligen* halsbandet med den lilla älvan…den skulle jag vilja ha till min yngsta dotter! (Samlar på giraffer, grodor o älvor/feer till henne o kaniner samt fjärilar till Mellis.)

Fru-Parla
12/4/09, 11:16 AM
#27

Älvhalsbandet är ljuvligtGlad, likaså kopparörhängena

www.fruparla.se - en kreativ upplevelse.

Här hittar du det mesta!

Annons:
NeedfulThings
12/5/09, 12:59 AM
#28

Jättesött halsband mned älvan och snygga örisar. Jag älskar koppar men har också funderat på om man kan använda det i öronen? Kambabajaspern verkar ju riktigt snygg, har suktat över den flera gånger i FMG's katalog.

Smart ringblomma också Skrattande

Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!

mialycktman
12/5/09, 1:39 AM
#29

Mycket snyggt alltihopa. Skrattande

Lyckomia 

Hemsida: www.nogg.se/lyckomia

Blogg: www.lyckomia@wordpress.com

Lyckomia finns också på facebook.

flower1
12/5/09, 9:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Tack för alla snälla kommentarer!Glad Här kommer en älva till…

Bimse och Needful - Ja, koppar är ju ett grundämne och innehåller inget nickel. Jag vet att en del kan bli svarta/gröna av koppar, men det har inte jag som tur är råkat ut förSkrattande. Ringen var jobbig första gången, men nu har jag ju antalet pärlor i varje rad. Fast jag måste använda matsuno för att det skall stämmaSkrattande. Använder jag Toho eller Miuyki, stämmer inte antalet…

Avienda -Tack! Klart att du vågar testa göra infattningar!

Här är min hemsida.

flower1
12/5/09, 9:39 PM
#31

Needful - Visst är kambabajaspers läckra. Denna är från just fmg. Jag har 8 olika varianterSkäms… Just i de här örisarna valde jag två utan de karaktäristiska ringarna, efersom jag inte hittade två med LIKADANA ringar Skrattande hur man nu skall hitta det i naturmaterial…

Här är min hemsida.

MaMaMade
12/5/09, 9:50 PM
#32

Jag gillar i stort sett allt som är grönt jag! Skrattande

Tigris
12/5/09, 10:19 PM
#33

Så snygga grejer!Glad

Jag gillar kopparörhängena speciellt, jag är nog inne i en kopparperiod…

MaMaMade
12/5/09, 10:20 PM
#34

Koppar ser så…varmt…ut!  Glad

Annons:
Cessy
12/6/09, 12:32 AM
#35

Ännu en fin älva. Ett sätt att lättare hitta rätt antal pärlor oavsett sort är att sy fast rivolin på stiff stuff, för då får man ju per auto rätt storlek på "mittringen" Fast det knepiga är ju att beräkna så att det blir jämnt antal. Det blir ju en halv infattning när man syr fast dem men det blir lättare att få rätt antal pärlor. En del föredrar ju att Rivolina är fodrade där bak o andra inte, men det är alltså lättare att beräkna när man gör så. Sedan blir det ju mer bök med att fodra o kantsy, så man får väga det ena mot det andra.

flower1
12/26/09, 9:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Har äntligen fått tid att lägga in lite bilder. Först ut är mitt bidrag till vattentematävlingen på Facett.STHLMs pärlCC 2009. Jag kallade mitt bidrag skånsk vinter med motiveringen "Skånsk vinter! Det fryser på under natten. Gnistrande is som snabbt töar bort och blir vatten igen…".

Här är min hemsida.

flower1
12/26/09, 9:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Nästa tävlingsbidrag var till armbandstävlingen, där man skulle använda en teknik som man inte använt tidigare. Det blev ett lyckoarmband/makraméarmband med stardustpärlor med och utan strass.

Här är min hemsida.

flower1
12/26/09, 9:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Sist ut denna gång är armbandet som min mor fick i julklapp. Mönstret är av Candy Daywitt, och är sytt i RAW. Mönster finns i Bead & Buttons specialtidning Right-Angel Weave Beading Basics från 2008. Det är sytt med Fireline, Tohopärlor, firepolished 6 mm och låset är i 925 silver. Låset är lite kul, det är ett reglerbart togglelås som jag hittade för några år sedan hos Firemountaingems.

Här är min hemsida.

kissidor
12/26/09, 9:18 PM
#39

snyggt Glad! och särskilt armbandet till din mamma Tungan ute - blev hon glad eller FlörtSkrattande?

Värd på Mobiltelefoner och Android

flower1
12/26/09, 9:29 PM
#40

JaSkrattande, nog blev hon glad alltid! Hon är lite bortskämd med smycken från mig vid högtider, och skulle nog tycka det var konstigt om de uteblev…

Jag brukar inte göra två stycken likadana smycken, men frågan är om man inte skulle göra ett till sig själv också… Det var ett bra sätt att komma in i RAW-tekniken på. I början tittade man noga på mönstret, speciellt vid ena avslutet. Vid andra avslutet gick det av sig självt, då hade poletten trillat ner.Skrattande

Här är min hemsida.

Fru-Parla
12/26/09, 9:53 PM
#41

Det svarta RAW-armbandet är kanonläckert med de insydda pärlorna

www.fruparla.se - en kreativ upplevelse.

Här hittar du det mesta!

Annons:
53goran
12/26/09, 10:07 PM
#42

Jättefina smycket, förstår att din mamma blev glad.

Cessy
12/26/09, 11:50 PM
#43

Skånsk vinter o makraméarmbandet är jättefina men RAW-armbandet är speciellt läckert o det blir jag allt bra sugen på att prova, för det var så häftigt o annorlunda. Förstår att din mamma blev jätteglad för detGlad

Pugglis
12/28/09, 10:05 PM
#44

Mycket fina saker, bäst gillade jag RAW-armbandet, så läckert Cool , den varianten måste jag testa och se om jag kan få till.

Medarbetare på Smyckestillverkning

Fd Paerlugglan

maneki
12/29/09, 7:43 PM
#45

Tjusiga smycken, inte minst RAW-armbandet. Glad

Alex05
12/29/09, 9:35 PM
#46

Det svarta RAW-armbandet är ju helläckert! Hur fick du till det så?Obestämd

drutten2
12/29/09, 9:55 PM
#47

Raw-armbandet var verkligen snyggt!Skrattande

Vart hittar man ett sådant mönster?Flört

MaMaMade
12/29/09, 9:56 PM
#48

Armbandet är hur snyggt som helst…har sett det ngnstans…trodde att jag hade sparat länken men hittar det inte…men det finns därute ngnstans!

Annons:
[linda-pinda]
12/30/09, 6:27 PM
#49

Jättefina saker! Älskar raw-armbandet till din mamma! Finns mönstret någonstans att kika på måntro, förutom i den tidningen? Jag blev sååå sugen på att testa!

Bimse
12/31/09, 12:50 AM
#50

Mmmm snyggt, gillar båda armbanden, men mest det svarta i raw.

Emo
12/31/09, 4:47 PM
#51

Du gör så vackra saker.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Mmadeit
12/31/09, 5:56 PM
#52

mycket vackra smucken mest betagen av det sista raw armbandet dock riktigt ljuvligt!

flower1
3/14/10, 1:56 PM
#53

Tack för alla kommentarer! Jag letade lite på nätet och har man inte tidningen, så finns mönstret till RAW-armbandet att köpa här på Bead & Buttons hemsida Flört. Annars kan jag ta med tidningen på någon eventuell pärlträff, t ex PUSS i höst.

Här är min hemsida.

flower1
3/14/10, 10:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

Ett försök att vira armband. Det blev något för stort. Material: platta bronzitekvadrater, kopparpärlor, koppartråd i stl 0,8 och 0,4. Jag ville testa i koppar innan jag ger mig på silver, och kom fram till att jag inte riktigt gillar modellen. Skulle haft mindre avstånd mellan pärlorna. Armbandet är en något modifierad variant av Rebecca Hughes armband i Beads & Beoynd maj 2009.

Här är min hemsida.

flower1
3/14/10, 10:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55

Öglearmband i guldfärgad 0,8 mm koppartråd. Även motringarna är egengjorda. Första gången jag testat att även hamra på tråden. Förlaga till kedjetypen är hämtad ur Linda Jones' bok Smyckestråd och pärlor. Fått mycket positiv respons på detta armband.

Här är min hemsida.

Annons:
flower1
3/14/10, 10:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#56

Matchande örhängen Skrattande. Ser på bilden att jag slarvat med en av ringarna Skäms.

Här är min hemsida.

Mmadeit
3/14/10, 10:52 PM
#57

läckra grejjer du roat dig med på sistonne :-)

Cessy
3/14/10, 11:16 PM
#58

Fina smycken du har gjort. Faller framförallt för öglearmbandet som är jättesnyggtGlad

leja
3/15/10, 12:02 AM
#59

Snyggt!

Vad ska man ha som signatur tro?

kissidor
3/15/10, 7:08 AM
#60

jag föll mest för bronzitarmbandet jag, tyckte det var enormt snitsigt i sin arbetade stramhet Glad!

ja kameran ser mer än ögat - hur många gånger har man inte upptäckt ett slarv eller direkt fel på sitt alster först när man tittar på fotot Obestämd! jag ser visserligen inte vad du syftar på när det gäller örisarna men rent allmänt är det så iaf Skrattande

Värd på Mobiltelefoner och Android

shigne
3/15/10, 8:41 AM
#61

Så härliga smycken du lagt in… Mitt hjärta smälte direkt när jag såg dina änglar(ex. #14).

Örisarna i #16 var också mycket härliga!

Men oj vad det känns att jag varit "borta" länge….det är ju flera, flera veckor sen du la in bilderna…

Emo
3/15/10, 9:03 AM
#62

Fina grejor du gjort. Visst är det kul att "bocka tråd" Glad

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
LeeAnne
3/15/10, 9:33 AM
#63

Du har då inte legat på latsidan! Väldigt snyggt med koppar-trådssmyckena. Nu måste jag testa att banka på tråden också, för det blev superfint!

mialycktman
3/15/10, 6:00 PM
#64

Vilka härliga örhängen!Glad

Lyckomia 

Hemsida: www.nogg.se/lyckomia

Blogg: www.lyckomia@wordpress.com

Lyckomia finns också på facebook.

maneki
3/15/10, 8:05 PM
#65

Så fina smycken, gillade speciellt armbandet med mixen av bronzit o koppar. Glad

MaMaMade
3/17/10, 11:56 AM
#66

Bronzit-armbandet…*sååå* snyggt! Jag skulle vara jättenöjd om jag var du…fick genast habegär när jag såg det. Snygga stenar också, har aldrig sett dem förr, måste skaffa! Skrattande

flower1
3/17/10, 11:05 PM
#67

Tack för alla kommentarer! GladJa bronzitearmbandet är snyggt, men för stort… Kanske därför jag inte känner mig riktigt nöjd. Kanske blir bättre med mindre mellanrum mellan pärlorna.Obestämd

Här är min hemsida.

SusannAlg
3/18/10, 7:31 AM
#68

Det kanske går att ha som fotlänk?

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

maneki
3/18/10, 5:34 PM
#69

#67 jo, man blir lätt missnöjd med ett armband om man gör det för stort. Det känner jag igen från egna "missar": även om det inte är nåt direkt fel på själva designen så känner man ändå lite att det är så eftersom det blev fel… Skäms

Annons:
zmulan
3/19/10, 10:58 PM
#70

Så vackra smycken!! Gillade speciellt #14 :) Blir så sugen att plocka fram mitt, men ack denna tidsbrist!

//Zmulan

Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/

Spacegirl31
3/20/10, 9:06 PM
#71

Vad mycket vackert du gjort!

* ~* Ha en bra dag *~*

flower1
6/9/10, 11:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#72

Skrev på annat ställe här att jag roat mig/experimenterat med silverlera. Här är några av de första försöken. Först ut är ett murgrönahänge, som min mor fick i födelsedagspresent i måndags. Jag valde murgröna till henne, eftersom det är Gotlands landskapsblomma (vi kommer ursprungligen därifrån).

Här är min hemsida.

flower1
6/9/10, 11:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#73

Här är en bild på samma hänge, både fram- och baksida. Jag upptäckte att silver är lika svårt att fotografera som Swarovski. Det är svårt att få fram glansen som är i verkligheten på bild… På förra bilden ser hänget matt ut, men det är blanktSkrattande.

Här är min hemsida.

Bimse
6/9/10, 11:35 PM
#74

Fint murgröneblad Flower. Lycka till med dina försök. Det sägs ju att silverlera inte oxiderar eftersom det ska innehålla ca 99% silver, men det gör de visst det.

flower1
6/9/10, 11:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#75

Jag ville testa olika löv i olika former och med olika struktur, för att se hur resultatet blev. Pensélöv var jobbigt i början. Det var som att skriva med en ej vattenfast penna på plast…Obestämd Ytan var typ "fet", så det gällde att vara envis. Ganska nöjd med resultatet, och den kommer nog att synas i något blomsterarbete i framtiden.

Här är min hemsida.

flower1
6/10/10, 12:05 AM
#76

Tack Bimse! Jag vet inte om det oxiderar naturligt särskilt mycket jämfört med sterling silver, men det går ju att fixa på konstgjord väg om man villFlört. Jag oxiderade ett hänge igår. Lägger upp före/efter-bild när jag fixat klart den. Vill man ha det blankt, tror jag som du att det nog håller sig så ganska länge, men jag vet inte.

Här är min hemsida.

Annons:
flower1
6/10/10, 12:23 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#77

Sist ut i denna omgång är ett rosenripslöv. Det står i 'alla' böcker om silverlera att man skall undvika att pensla ludna löv. Rosenripsen är lite luden, men det funkade bra ändå, tycker jag. Hålet är där stjälken satt. Lite ojämnt hål, eventuellt fyller jag i med mer pasta och bränner om. Det blev mycket struktur av ådringen, så det var svårt att få blankt trots trumlare.

Fick ju grundutrustning inklusive trumlare av mina föräldrar i  40-årspresent höstas, och jag är helnöjd med den! Jag har kört alla tre löven ca 2 timmar i den.

Här är min hemsida.

Cessy
6/10/10, 1:42 AM
#78

Jättevackra löv. Var o en på sitt sätt, men av alla 3 gillar jag nog rosenripslövet bäst. Att det är så härlig struktur i det o har den blandningen av matt o blankt gör lövet så underbart levande.Glad

Evahelene
6/10/10, 2:37 AM
#79

ÅÅååh! Rosenrips-lövet är bara så åååååh!

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

Bimse
6/10/10, 3:05 AM
#80

Rosenripset tyckte jag också var det mest intressanta. I och med att man bränner silverleran så frigör man även koppar (det lilla som finns kvar i leran) som lägger sig som en vit hinna (kokhud) över objektet. Skulle du vilja ta bort det, vilket du ju redan delvis hargjort genom att du har trumlat det. Annars så kan man lägga det i ett sk syrabad som består av ca 1 tsk citronsyra till 1 lit vatten som man ställer på spisen där det ska sjuda, därefter borstas det med mjuk mässingsborste som inte kostar många kronor, men den som man köper i samband med silverlerakurser är oftast för hårda och rispar för mycket. Silverlera eller finsilver är mycket mjukare än sterling silver. Kokhud på silver har en tendens att gulna och till slut blir den nästan brun. Har sett silversmide där man har kokhuden som ett uttryck i alstret, de är nästan helt vita och matta från början.

Alex05
6/10/10, 8:40 AM
#81

Jisses, vilka vackra löv! Rosenripset är helt underbart!Tungan ute

Vad duktig du är med silverlera!

kissidor
6/10/10, 8:45 AM
#82

ååååhhhh, en lövälskare som jag blir ju nästan stollig av dessa skönheter Tungan ute! rosenripslövet är enastående i sin naturtrogenhet, men kanske att penséelövets form tilltalar mig ännu något mer

Värd på Mobiltelefoner och Android

shigne
6/10/10, 8:58 AM
#83

Så fina, snygga löv!!!

Har sett att de stora hängena ligger i tiden - och visst skiner de upp ett smycke!

Men tänk att kunna göra dem själv….Förvånad

Annons:
[linda-pinda]
6/10/10, 9:01 AM
#84

Fantastiskt fina löv! Jätteimponerad av ditt arbete!

Emo
6/10/10, 9:20 AM
#85

Håller med alla andra som lovordar dina vackra alster. Imponerad.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

leja
6/10/10, 3:09 PM
#86

Så fina löv. Verkligen, nu kanske jag kommer att gå den där kursen i silverlera teknik som jag tänkt gå.

Flört

Vad ska man ha som signatur tro?

53goran
6/10/10, 5:07 PM
#87

Jättefina löv. Min favorit är nog penseélövet. Är det pmc eller art clay du använder? Hur mycket pasta använder du till varje löv?

flower1
6/12/10, 12:00 AM
#88

Tack, tack för alla snälla kommentarer Glad!

53goran - det är pmc. På kursen jag gick för ett år sedan använde vi Art Clay, eftersom kursledaren hade haft dålig erfarenhet av PMC på tidigare kurs. Den stelnade för snabbt, eller var snarare för torr redan från början. Konstigt nog var det samma problem med Art Clay som vi använde på vår kurs, så det kanske inte var själva leran som…Oskyldig, utan snarare att han fått tag i måndagsex.

Ärligt talat tror jag inte det är någon större skillnad på märkena, bara man har färsk lera och håller den fuktig. Leran jag använt hemma har fungerat jättebra.

Bimse - tack för tipset med syrabadet för att få bort kokhuden! Skall testa det på rosenripslövet jag brände ikväll. Jag har visserligen inte lagt löven ovan direkt i trumlaren, utan har som vi lärde oss på kursen först borstat dem med stålborste (diskmedel och vatten), polerat med polerstål och först därefter lagt dem i trumlaren. Antagligen är steget med polerstålet överflödigt… Men det finns ju ställen man inte kommer åt på så lätt, och då är nog syrabadet kanon. Min stålborste med långa borst, hyfsat mjuk, är köpt på pmc. Får köpa en mässingsdito nästa gång jag kommer förbi en verktygshylla, så att jag kan jämföra… Tack för tipsen!

Leja - klart att du skall gå en silverlerakurs! Det är jättekul!

Här är min hemsida.

flower1
6/13/10, 5:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#89

Gjort ett hänge i silverlera där jag testat flera olika tekniker, bl a mönster från mönsterplatta och infattning av cubic zirconia. Därefter har jag oxiderat (eller snarare sulfiderat), för att mönstret tydligare skall framgå. Bilden visar före/efter sulfidering, men som jag nämnt tidigare är silver mycket svårfotograferat. Med mina fotograferingskunskaper just nu blir det inte bättre än så här, trots Photoshop Obestämd. Hänget är betydligt blankare och ljusare IRL.

Här är min hemsida.

flower1
6/13/10, 5:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#90

Mitt favorithänge just nu! Det är medvetet ganska "rått i sitt uttryck mot den mjuka stilen". Ett M i min handstil med infattad cubic zirconia. På jobbet fick jag frågan av en av de mer insatta (som inte visste att jag börjat med silverlera) "vilken designer är det som gjort ditt halsband?". Fått flera positiva kommentarer, så man får nog ta till sig det.

Här är min hemsida.

Annons:
kissidor
6/13/10, 5:42 PM
#91

"vilken designer" Skrattande, ja det kan tyckas roligt men egentligen inte - du är designer av vackra och eleganta men tidsenliga smycken helt enkelt Flört M:et är enormt stilrent snyggt, och det lilla blomhänget får du ta med till PUSS så vi får se det irl - det ser jättefint ut men jag förstår att det inte alls görs rättvisa av bilden

Värd på Mobiltelefoner och Android

flower1
6/13/10, 5:44 PM
#92

53goran, jag missade att du frågat om mängden pasta. Svaret är att jag kollade inte, men storleken och vikten färdigbränt, inkl cubic zirconia är:

Pensélöv - 1,7 x 2,1 mm - 3g

Rosenrips - 2,5 x 2,2 mm - 4 g

Blomma - 1,7 x 1,7 mm - 3 g

M-hänge - 1,7 x 1,7 mm - 4 g

Vikten på murgrönahänget har jag inte, eftersom jag givit bort det i present. Hoppas att du är hjälpt av sifforna.

M-hänget är spritsat i tre "våningar" och därefter finlir med pasta och pensel.

Här är min hemsida.

Emo
6/13/10, 5:55 PM
#93

Vackra saker du gör. Förstår att du har roligt. Så trevligt med sådana frågor.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Cessy
6/13/10, 5:57 PM
#94

Jo det där med fota gör en gråhårig, för vissa saker blir inte rättvisande hur man än försöker t.ex silver o swarrisarObestämd men jag tror att ditt oxiderade blomhänge är jättefint IRL o M:et ser kanonfint ut, så himla snyggtGlad Säger som kissidor - att du får ta med dessa till PUSS så att vi får se dem IRL

Alex05
6/13/10, 7:14 PM
#95

M:et är ju verkligen underbart! Förstår din stolthet när du får en sån frågaSkrattande

Tigris
6/13/10, 9:09 PM
#96

Vilka vackra löv! Både rosenrips- och pensélöven är underbara med så olika karaktär.

leja
6/13/10, 11:41 PM
#97

Verkligen snyggt M. Förstår att du fick frågan, så sträck på dig nu.

Flört

Vad ska man ha som signatur tro?

Annons:
mialycktman
6/15/10, 11:37 PM
#98

Fina grejer i lera!!!!!!!Glad

Lyckomia 

Hemsida: www.nogg.se/lyckomia

Blogg: www.lyckomia@wordpress.com

Lyckomia finns också på facebook.

shigne
6/16/10, 3:00 PM
#99

Imponerande!! Håller med att det råa i #90 blev riktigt läckert!

flower1
9/12/10, 8:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#100

Först ut denna gång är ett dubbelt armband i silke med tre "ekollon" i lila kristall med strasspärlhattar. Idéen till armbandet fick jag av Madeleine? på Lunds Pärla.

Här är min hemsida.

flower1
9/12/10, 8:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#101

Sedan har jag experimenterat lite med Promotheus Bronze Clay. Först ut är ett stort löv av pensé. Pensélöven är nog mina favoriter. Lite jobbiga att göra, då de första lagren har svårt att fastna på den lite "feta" ytan, men mest användbara.

Här är min hemsida.

flower1
9/12/10, 8:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#102

Litet pensélöv… (halva storleken mot det första, men det framgår inte av bilden…)

Det blir ett naturligt hål där kvisten satt.

Här är min hemsida.

flower1
9/12/10, 8:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#103

Ett rosenripslöv.

Här är min hemsida.

Emo
9/12/10, 8:22 PM
#104

Vackra alla. Så roligt att få det så bra.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
flower1
9/12/10, 8:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#105

Sist ut denna gång blir ett smultronlöv. Jag gjorde även ett murgrönalöv, men där syntes inte ådringen, så det blev inte så bra.

Här är min hemsida.

flower1
9/12/10, 8:26 PM
#106

Tack, Emo Glad!

Här är min hemsida.

Cessy
9/12/10, 8:37 PM
#107

Det "enkla" armbandet med de tre ekollen var himla snyggt. Har du själv knutit "snöret" eller är det något du köpt färdigt? Himla snygg tamp är  det i alla fall.

Löven är ju helt underbara. Var o en vackra på sitt sätt. Fast jag tycker nog att bronsleran i högsta grad påminner om koppar Jo jag vet att det är brons. men det är en väldigt kopparfärgad brons o eftersom jag älskar koppar men är mindre förtjust i brons - i alla fall inte alla bronsnyanser - så faller jag som en fura för dina kopparfärgade bronslövFlört o favoriten är nog det jättevackra smultronlövetSkrattande

flower1
9/12/10, 8:45 PM
#108

Tack Cessy! Glad

Sidensnöret är färdigknutet och köpt hos Lunds pärla (som hör ihop med Davidshalls Pärla och www.parlkungen.se). Ändhylsor från Made by Roz och lås från parlgrossisten.se. Madeleine (?) säger att hon är ensam om snöret i Sverige, och det finns även i färgerna grått, rosa och beige har jag för mig.

Ja, visst är den här bronsen mer kopparlik. Jag har kopparlera också, så det skall bli spännande att se om det blir någon skönjbar skillnad…

Här är min hemsida.

[linda-pinda]
9/12/10, 9:34 PM
#109

Fina saker alltihop, men oj vad förtjust jag blev i smultronlövet!! Om sådana går att göra i silver så skulle jag vilja köpa ett par stycken om det går för sig? Fast de går kanske inte att frakta så bra (går sönder?)?

Alex05
9/12/10, 11:47 PM
#110

Jösses, så fina löv!Skrattande Smultronlövet är min klara favoritTungan ute Vad duktig du är!

leja
9/13/10, 12:41 AM
#111

Fina löv och snyggt armband.

Vad ska man ha som signatur tro?

Annons:
kissidor
9/13/10, 8:26 AM
#112

ah, underbara löv Glad! alltså finns det hopp! jag hann ju aldrig bränna mitt första löv innan jag hittade det söndersmulat under ett grytunderlägg Obestämd, men nu vet jag iaf att det är mödan värt Flört

armbandet var också kanonsnyggt i sin arbetade stramhet

Värd på Mobiltelefoner och Android

mialycktman
9/14/10, 5:23 PM
#113

Åh vilka vackra löv! Förvånad

Lyckomia 

Hemsida: www.nogg.se/lyckomia

Blogg: www.lyckomia@wordpress.com

Lyckomia finns också på facebook.

53goran
9/14/10, 8:56 PM
#114

Vilka fina löv. Nästan finare än silverlera löv.

Mmadeit
9/14/10, 9:02 PM
#115

oj snygga löv håller med 53Goran, snyggare än silver löv tilloch med då färgen känns mer naturlig och höstluig *pip* oxå jag som inte ens gillar brons färgen *skratt*

SusannAlg
9/15/10, 6:42 PM
#116

Fina löv! Har du testat att ta silverpasta på en alkotte? Undrar om det skulle fungera…..

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

Bimse
9/16/10, 7:42 PM
#117

Oj vilka fina löv, svårt att välja vilket som skulle vara finast, men smultronbladet var lite vassare tycker jag.

Armbandet med ekollonen tyckte jag mycket om, är ju som en del känner till förtjust i just ekollon av någon anledning. Remmen, själva armbandet var något utöver det vanliga, synd att det inte finns på deras sajt så att man skulle kunna köpa sig en bit.

ommok
9/16/10, 9:58 PM
#118

Så underbara löv! Smultronlövet är nog det jag föll mest för, precis som flera andra här. Skrattande Och armbandet är verkligen toppen i sin enkelhet! Så fint sidensnöret passar ihop med de ekollonen. Gillar!!! Flört

Välkommen att titta in på min facebooksida Dragoncave.se, där finns en del av mina alster i glas samt lite smycken.

Annons:
flower1
9/17/10, 1:42 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#119

Tack tjejer! Jag håller med er. Smultronlövet blev rätt lyckat. Och bronslera är något jag definitivt kommer att fortsätta med. Den var väldigt kopparaktig i färgen, en färg jag verkligen gillar.

Linda - jag skall se om jag kan få ihop några fler smultronlöv i silver i helgen. Jag lägger sedan upp dem här, så får du se vad du tycker… Om du inte vill ha, så får jag säkert användning för dem självSkrattande.

Förresten, jag har även köpt en stämpel med texten .999 FS. Insåg att det skulle bli svårt att stämpla löv, så jag vill tipsa om min lösning på hur man kan göra. Först bränner jag alstret i silverlera. Sedan gör jag en en lång smal remsa, som jag skär i lämpliga bitar. Efter bränning av dessa stämplar jag dem, och "klistrar" dem på det färdiga alstret med silverpasta och bränner igen.

Bimse - om du vill kan jag kila inom affären och köpa en bit som jag tar med till Puss. Har för mig att den kostar 98 kr per meter.

Har nu även testat att göra en ring. Stenen är en cubic zirconia i färgen 'golden'

Här är min hemsida.

Cessy
9/17/10, 1:53 AM
#120

Jättefin ring flowerGlad Men detta är väl inte silverlera eller?

flower1
9/17/10, 2:03 AM
#121

Tack Cessy! Jo, det är silverlera CoolSkrattande. Jag har köpt en sån där trämandrel som man gör ringar på, och det gick över förväntan…

Här är min hemsida.

Cessy
9/17/10, 2:18 AM
#122

Trodde inte man kunde göra sådant i silverlera, men den blev ju verkligen jättebra flowerGlad

Bimse
9/17/10, 2:31 AM
#123

Flower, jättefin ring, förvånansvärt vad slät och blank den är. Grattis.

Tack för erbjudandet, ska tänka på hur långt och vilken färg för det fanns väl fler färger, ber att få återkomma.

Alex05
9/17/10, 7:40 AM
#124

Vilken tjusig ring!

Flower, om du gör flre smultronlöv som du nämner ovan, och får nåt över är jag intresseradSkrattande

kissidor
9/17/10, 8:56 AM
#125

oh vilken snygg ring Glad! tål cz:an att trumlas eller hur fick du den så blank och fin?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Mmadeit
9/17/10, 4:25 PM
#126

läcker ring!!!

en tanke med stämpeln, nu vet jag att lerans krymper en del men vad händer om du provar att stämpla in i leran INNAN du bränt/den torkar?

Funkar murgröne löv eller har de för dålig ådring, brinner själva "lövet" bort eller hur funkar det mer exakt?

leja
9/17/10, 7:46 PM
#127

Snygg ring, ännu något man skulle vilja pröva, (suck).

Flört

Vad ska man ha som signatur tro?

Emo
9/17/10, 8:11 PM
#128

Fin ring.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

FinaStina59
9/18/10, 12:47 AM
#129

Hejsan,

Oh så många fina saker du gjort Glad.

[linda-pinda]
9/18/10, 10:25 AM
#130

Flower1: jag köper gärna några smultronlöv i silverlera! Gärna med ett hål i så att de kan göras till hängen, om det går. Du skall till PUSS eller hur? Om du har lust och möjlighet kanske du kan ta med dig dit? Jag kan betala i förväg till ditt konto. *glad*

flower1
9/24/10, 10:06 PM
#131

Tack alla!Glad

Kissidor - cz tål att trumlas. Däremot får man vara försiktig med slippapper och filar. Just på ringen var jag riktigt noggrann. Innan bränning slipade jag den med tre 3M-slipsvampar i olika grovlek. Efter bränning: borstning med stålborste, betbad, borsta lite till, polerstål, putspapper i fyra olika grovlekar och till slut trumling. Har varit lite skeptisk till slippappret tidigare, men det fungerar jättebra.

Linda-Pinda och Alex05 - löven ligger halvklara. Jag har haft mycket runtomkring just nu. Jag vill att ni skall se dem IRL innan ni bestämmer er om ni vill ha eller inte, så att ni inte köper grisen i säcken. Utgångspunkten är ju naturmaterial… Jag tar med mig några till PUSS och visar. (Att visa är ju ok där).

Mmadeit - Ja, det går att stämpla direkt i t ex ring, men eftersom stämpeln är så liten, så blir det bättre om man slår i den efteråt. Just löven går ej att stämpla innan bränning, eftersom det ju är så tunna lager man lägger på i omgångar med torkning emellan, och stämplar man i efterhand direkt på lövet är jag rädd att det blir deformerat. Kanske kan man stämpla remsan innan bränning, och klistra fast den med silverpasta på lövet och därefter bränna. Får experimentera vidare…

Murgrönalöv fungerar till silverlera. I vanliga fall penslar man på baksidan av löven, men på murgrönan blir det bättre om man penslar framsidan, eftersom ådringen är starkare där. Bronslövet blev inte bra. Jag fick ingen ådring från baksidan. #72 och #73 är ett murgrönalöv. Ådringen syns hyfsat bra.

Ibland tar jag bor lövet försiktigt innan bränning, om det "lossnat" lite av sig självt när det torkar, men oftast låter jag det sitta kvar. Det brinner upp vid bränning.

Susann - jag har inte testat alkotte, men tror att det hade kunnat bli jättefint. Önskar att jag hade haft en riktig ugn. Med butangasbrännare finns det vissa begränsningar vilka projekt som är genomförbara. Har även sett att det går att bränna kvistar, och ihåliga projekt med hjälp av korklera som bränns bort. Men som sagt - önskar en brännugnSkrattande

Jag var inne på Lunds Pärla idag, och såg att sidenbandet kostar 50 kronor per meter. Finns i färgerna lila, rosa, grått och beige (eller kanske närmare nougatbrunt)

Här är min hemsida.

mialycktman
9/26/10, 2:15 PM
#132

Åh, vilken fin ring!Glad

Lyckomia 

Hemsida: www.nogg.se/lyckomia

Blogg: www.lyckomia@wordpress.com

Lyckomia finns också på facebook.

Annons:
flower1
10/17/10, 8:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#133

Tack Mia!

Här kommer lite bilder från PUSS 2010 i Täby. Jag gick en ws i hur man gör cup cakes i Polymerlera. Kursledare var Anette L.

Här är min hemsida.

flower1
10/17/10, 8:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#134

Gick även en kurs i Resin med kursledarna Gaby och Rolf Friberg. Botten är i massiv koppar, bilden i botten är ett frimärke, och glittrigt stenkross. Vet inte om 3D-effekten riktigt framgår av bilden… Resinet har en välvd yta, som syns om man lägger hänget på sidan. Resinet stelnar med hjälp av UV-ljus.

Här är min hemsida.

flower1
10/17/10, 8:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#135

Mitt bidrag till tävlingen Fest. Ville göra ett smycke som inte var för "pråligt", utan i min stil, mina färger och som jag skall kunna använda själv. Pärlbroderi på lacy stuff, fodrat på baksidan med svart ultra suede. Min favorithalvädelsten labradorit. Låset är i sterling silver och bandet i spiral rope.

Här är min hemsida.

Emo
10/17/10, 8:29 PM
#136

Helt underbara saker. Tänk att få till det så bra när man lär sig. Vilka mästerverk ska vi då få beundra när du gör fler?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

flower1
10/17/10, 8:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#137

Här kommer en närbild där labradoriternas "flash" syns bättre.

Här är min hemsida.

flower1
10/17/10, 8:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#138

Slutligen en bild av bidraget till tävlingen "Vampire Love". De två fladdermuspärlorna i lampwork var de enda av de  jag hade med hemifrån, som jag använde överhuvudtaget under hela träffen. Och det var dessa äldste sonen tyckte jag borde ta med, "eftersom det kanske blir halloweentema" Skrattande. Bilder på viking knit kommer senare.

Här är min hemsida.

flower1
10/17/10, 8:40 PM
#139

Tack Emo!

Här är min hemsida.

Annons:
kissidor
10/17/10, 9:48 PM
#140

även detta en av favoriterna i den fantastiska gala-tävlingen - här föll jag för att halsbandet i sin pampighet ändå kändes bärbart med sin sobra färgskala och även lite strama design - och en ljuvlig labradoritfokal förstås Glad.

du ska nog lyssna på din son, det blev ju ett jätteläckert vampyrhalsband med dom medhavda fladdermössen Skrattande

mycket fina cupcakes och resinmedaljong också, det var väl kul att gå på ws och komma ut med så lyckade förstlingsverk efter en ynka timme!

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
10/17/10, 10:00 PM
#141

Halsbandet såg jag ju IRL o i verkligheten är det halsbandet steget vackrare, men så är en sådan sten som labarodit näst intill omöjlig att fotografera. Jättevackert är ditt halsband o det passade dig perfektGlad

De små cupcaken är även de jättefina, men resinhänget är i verkligheten steget lyxigare än vad som framgår på bilden, eftersom formen känns så väldigt gedigen o glittert i själva formen är i princip omöjligt o få fram i ett foto. Jag har aldrig brytt mig direkt om resinhängen men efter sett ditt IRL så finns det faktiskt ett visst sug att i alla fall få testa o göra ett, men just nu är jag så upptagen av att microburken o att få testa göra cabbar/hängen att det mesta annat får anstå till senare. Fast viking knit ws i Röke ser jag fram motSkrattande

53goran
10/17/10, 10:52 PM
#142

Ja, halsbandet är verkligen vackert och som sagt passade dig perfekt. Helt i min smak.

Visst var det roligt att göra dessa små cupcaken. Även jag fick gå den. Jag missade helt resinhänget, men tycker ändå att det ser fint ut på fotot.

leja
10/18/10, 2:13 PM
#143

Verkligen fina smycken. Kul att få se på bild, för mig som inte var på PUSS.

Vad ska man ha som signatur tro?

Bimse
10/19/10, 1:07 AM
#144

Å Så fina grejer du har gjort Flower, har ju sett en i verkligheten, bla Labradorit halsbandet som är fantastiskt vackert och som jag skulle våga bära utan att känna mig som en julgran. Fladdermus halsbandet såg jag allt för snabbt för att ta in vidden av det roliga och fyndiga med det, men nu ser jag bättre, urkul och jag hoppas sonen är nöjd med hur du förvaltade hans råd. Resinhänget är ju väldigt fint och visst ser man djupet, Hoppas att det kommer en liknande WS nästa år. Cupgodiset är ju också fantastiska, deser goda ut.

flower1
10/19/10, 1:38 AM
#145

Stort tack tjejer!

Jag upptäckte att labradoriter är lika svårfotograferade som silver och swarovski…

Fladdermushalsbandet blev sonen nöjd med. Jag har lovat honom att jag skall bära det på Halloween, när alla häxor, spöken och monster kommer och tigger godisSkrattande.

Cessy - jag tar med pinnen och plankan till Röke. Skrattande På ws använde vi 0,6 mm försilvrad koppartråd. Mitt dubbla i ren koppar använde jag 0,5 mm tråd till. Tyckte att den senare tråden var mycket smidigare att jobba med, men det är nog en smaksak. Bilder kommer senare på dessa…

Här är min hemsida.

Cessy
10/19/10, 1:52 AM
#146

Ja hu för 22 gauge (0,6mm) tror nog jag tar med mig 24 gauge (0,5mm) istället. Vet att jag har en del kvar på min artistic.

Ja nog blir det halsbandet perfekt bus eller godis-halsbandSkrattande

Annons:
Alex05
10/21/10, 8:37 AM
#147

Vilka fina alster! Labradorit-halsbandet är ju helt enkelt underbart!Tungan ute

mialycktman
10/24/10, 10:39 PM
#148

resinhänget var otroligt vackert!Glad

Lyckomia 

Hemsida: www.nogg.se/lyckomia

Blogg: www.lyckomia@wordpress.com

Lyckomia finns också på facebook.

flower1
11/3/10, 12:19 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#149

Tack Alex05 och mialycktma!

Här kommer resultaten från glassfusing-ws på pärlträffen i Röke! Tack Susanne för tips och råd! Jag fick blodad tand, och är nu extremt sugen på att skaffa en egen burk. Det råder visst glassfusingfeber härinne på forumet FlörtSkrattande. Har lagt till en massa saker på min "watch"-lista på ebaySkrattande.

Mitt första försök blev misslyckat, men ändå rätt så lyckat på sätt och visObestämd! Tyvärr gled översta glasbiten. Följden blev att man på ett tydligt sätt ser vilken effekt genomskinligt glas har på dichroic glass (stavning?) och vilka möjligheter som finns! Lyckades även få med en glasbubbla, som knappt syns på bilden  eftersom blixtreflexen hamnade precis över. Denna, lite misslyckade bit som i mina ögon kan bli mycket läcker i infattat skick, fick mig att bli eld och lågor över möjligheterna. Frågan är bara var man skall få tiden ifrån?Skrattande

Här är min hemsida.

flower1
11/3/10, 12:22 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#150

Första försöket var fullfusat om jag förstått saken rätt. Nästa försök antar jag är mittemellan full- och tackfusat. (Ni som vet bättre får rätta mig om jag har fel).

Här är min hemsida.

MaMaMade
11/3/10, 12:50 AM
#151

#150 *WOW*! Glad

Cessy
11/3/10, 1:05 AM
#152

Har ju haft förmånen att se båda två IRL o båda är jättefina, men färgmässigt faller jag ju givetvis mest för #150 o formen blev dessutom ursnygg på denna.Skrattande

flower1
11/3/10, 1:15 AM
#153

Tack MaMaMade och Cessy! Ja, 149:an blev ju lite misslyckad i formen Skrattande, men jag gillar den ändå på något skumt sätt…Skrattande. Mycket nöjd blev jag med 150. Måste återigen tacka Susann som generöst bidrog med sina kunskaper.

Här är min hemsida.

Annons:
kissidor
11/3/10, 8:58 AM
#154

jag tycker båda blev jättefina Glad, även om jag rent allmänt själv är svag för den där välsmälta tackfusen i #150. men #149 är ju ett utmärkt exempel på ett lyckat misslyckande Skrattande

Värd på Mobiltelefoner och Android

leja
11/3/10, 11:57 AM
#155

Snyggt tycker jag som inte kan någonting om detta. Men jag förstår vad du menar med lyckat misslyckande.

Flört

Vad ska man ha som signatur tro?

Emo
11/3/10, 12:08 PM
#156

Så fina de är och något misslyckande kan inte jag se. De är vackra båda var och en på sitt sätt

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Alex05
11/3/10, 1:37 PM
#157

Så vackra de blev, jag ser inget misslyckande med mina amatörögonSkrattande Men den i #150 är ju bara sååååå läcker - villha-stämpel! Tungan ute

FinaStina59
11/3/10, 8:01 PM
#158

Supersnygga och jag har ju sett dem i verkligheten också Glad

MajaL
11/3/10, 8:16 PM
#159

Såna glassmycken har vi gjort i skolan i samband med att vi gjort glasskålar. =)

Fina. =)

Gillar också dina löv skarpt! =)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

mialycktman
11/3/10, 9:40 PM
#160

Nice!Skrattande

Lyckomia 

Hemsida: www.nogg.se/lyckomia

Blogg: www.lyckomia@wordpress.com

Lyckomia finns också på facebook.

Annons:
flower1
11/22/10, 1:19 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#161

Tack! Glad

Har nu fått hem en egen burk och testat. Här är de första två. Jag gillar det högra bäst av dessa.

Här är min hemsida.

Cessy
11/22/10, 1:22 AM
#162

Vackra båda två Glado får mig o längta ännu mer efter min nya burk *suck*

flower1
11/22/10, 1:24 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#163

Efter en försiktig start testade jag lite skrovligare dichroic och även Mardi Gras. Gillar bäst den rostfärgade med mardi gras. Jag hann även med ett tredje försök där jag tog ut svängarna lite mer med millifiori och frits. Bild på det kommer i morgon. Detta är starkt beroendeframkallande. Barnen blev väldigt intresserade, och jag tänkte låta dem komponera ihop varsin cab i morgon. (Givetvis är det jag som skär och bränner. De kommer endast att komponera.)

Här är min hemsida.

Cessy
11/22/10, 1:31 AM
#164

Jättefina alla tre men jag håller med om att den roströda är väldigt vackerGlad o jo lim är ganska befriande, för då vågar man ta ut svängarna lite mera - speciellt om man får för sig att fusa om eller lägger tre lager som är väldigt instabilt

Alex05
11/22/10, 7:23 AM
#165

Snygga allihop!Skrattande Härlig färg på det roströda.Glad

kissidor
11/22/10, 7:39 AM
#166

mycket fina allihop flower Glad, jag gillar också det högra bäst på första bilden och sen det i mitten på den andra. det är ett väldigt vackert glas i den där högra övre, fick du det med i en scrap-påse och vilken blandning köpte du i såfall då?

tror jag det att barnen blev intresserade Skrattande, jag kommer ihåg en viss då 6-årig flicka också. hon kommer fortfarande och tigger om att vi ska köra burken ibland - bränna i stora ugnen tycker hon inte om, det tar för lång tid innan man får se resultatet Skrattande. det vore kul om du kunde fota och visa vad barnen får ihop också - dom brukar ju kunna ta ut svängarna ordentligt vilket kan vara väldigt roligt och lite befriande och inspirerande att se.

Värd på Mobiltelefoner och Android

flower1
11/22/10, 8:09 AM
#167

Cessy - Tack! Glad Ja, lim får det bli vid nästa beställning. Jag märkte att när man flyttade in burken i mikron (ja, det räckte att lyfta från bordet rättare sagt) så gled bitarna. Jag antar att det är en vanesak.

Alex05 - Tack! Glad

Kissidor - Tack! Ja, det i mitten nertill är också fint, men jag hade tänkt att det ametistfärgade skulle vara liite bredare. Men om man inte vet det, så håller jag med dig! OskyldigSkrattande Glaset du undrade över följde med antingen burken eller startpaketet, men det är detta.

Barnen har högtflygande planer, så visst tar de ut svängarna på ett annat sätt än en annan…Glad. De pratar om att göra Marios huvud, Toad, eller en av svamparna. Kan bli svårt, men vi får se vad det slutar med när jag släpper dem fria med glaset ikväll.

Här är min hemsida.

Annons:
ommok
11/22/10, 11:34 AM
#168

Jättefina cabbar, Flower1! Jag tycker båda dina första försök är riktigt lyckade, och de tre senare blev också väldigt fina. Så det är så det ljusblå dicroiska glaset blir! Tjusigt! Det följde med i mitt startpaket också. Men det häftiga Mardi Gras-glaset fanns inte med hos mig. Vilket är det? Jättefint blev det i alla fall. Glad

Lim ska jag också köpa. Det är ju lättare då att få bitarna att ligga still där man vill ha dem. Flört

Kul att barnen får vara med! Ska bli spännande att se vad de hittar på. Hoppas du visar det för oss. Glad

Välkommen att titta in på min facebooksida Dragoncave.se, där finns en del av mina alster i glas samt lite smycken.

Emo
11/22/10, 12:42 PM
#169

Fina alla.

Håller med om att det ska bli spännande att se vad barnen gör.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

leja
11/22/10, 1:25 PM
#170

Kan bara instämma, fina cabbar.

Vad ska man ha som signatur tro?

Bimse
11/22/10, 3:27 PM
#171

Jättefina, det ser ju ut som om du är mycket van redan. Grattis.

FinaStina59
11/23/10, 8:04 PM
#172

Wow, vad läckert!

Tycker alla är jättefina. Glad

flower1
1/4/11, 7:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#173

Tack! Glad

Ommok - här är en till som köpt lim. Skall testa det när jag blir piggare. Här är en länk till Mardi Gras-glaset. Det är genomskinligt med svarta prickar och linjer. Glaset under har jag inte luskat ut vilket det är än. Det var inte det jag trodde, så jag får testbeställa igen lite längre fram Obestämd. Jag lovade ju barnen att de skulle få ta vilka bitar de ville, och givetvis var den röda även äldste sonens favorit, så den har gått åt…

Här kommer de utlovade bilderna på barnens alster. Först ut är lillkillens cabbe. Han har bara gjort en än så länge, men det blir kanske fler.. Den är ganska harmonisk, och ser inte ut att vara gjord av en sexåring (sju i övermorgonKyss)

Här är min hemsida.

flower1
1/4/11, 7:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#174

Och här kommer äldste sonens alster. Han har hunnit göra tre cabbar. Jag tycker de är jättefina, och gillar främst den i mitten. Rostrött glas, klart glas, en millifioriblomma och en bit glittrigt grön konfetti som bildar ett blomblad.

Den till vänster är med millifioriblomma, konfettiglas och en rosa liten glassten på lila botten.

Cessy- den längst till höger gjorde han efter att ha sett dina alster. Du inspirerade honom verkligen! Han pratar om att fusa om den Oskyldig med lite klarglas m m.

Jag ser att jag inte torkat bort fingeravtrycken, varken här eller på den i nr 173…Skäms.

Här är min hemsida.

Annons:
SusannAlg
1/4/11, 7:55 PM
#175

Fina konstverk!!! Men tala nu inte om för folk att barn klarar av att göra så fina saker….. Tyst

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

Emo
1/4/11, 8:19 PM
#176

De är så vackra alla och inte någonstans står konstnärernas åldrar, vilka ju inte betyder mer än att de är konstnärer de också.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

FinaStina59
1/4/11, 8:31 PM
#177

Oj vad fina cabbar. Ja både dina och grabbarnas, såklart! Glad

kram kram och krya på dig!

Cessy
1/4/11, 8:50 PM
#178

Jättefina cabbar som dina killar har gjort flower o eftersom jag är som jag är så gillar jag bäst din äldsta grabbs cabbe till höger o tycker den är superläcker. Ja alla är fina men den var bästSkrattande

leja
1/5/11, 12:04 AM
#179

Verkligen fina, barn med öga för detta, brås de på sin mor måntro?

Flört

Vad ska man ha som signatur tro?

ommok
1/5/11, 1:16 AM
#180

Jättefina cabbar! Jag gillar framför allt den mittersta och den högra bland de som din äldste son gjort, men de andra två är också fina. Glad

Välkommen att titta in på min facebooksida Dragoncave.se, där finns en del av mina alster i glas samt lite smycken.

kissidor
1/5/11, 9:05 AM
#181

vad roligt att äntligen få se pojkarnas cabbar Glad (det dröjde ett tag… Skrattandemen du har ju haft giltigt förfall, hoppas du börjar känna dig någorlunda i form igen nu flower!)

barn är ofta duktiga "konstnärer" om dom får lite hjälp med det praktiska - jag förmodar att dom skapar mer med hjärtat än med hjärnan sas. jag faller också mest för den mest vågade cabben, den till vänster i andra bilden. ett sådant smycke skulle jag gärna bära!

flower hur såg det röda glaset ut innan fusning, var det rött redan då? jag har helt enkelt trott att det var red striker du använt och det är ju typ ljust gulorangebrunt med mer rödorangebruna stråk i före bränning, men det skulle jag iofs inte kalla rostrött direkt utan riktigt "rödrött" sas. men jag antog bara att min skärm inte visade nyansen exakt. så vilket kan det då vara, kanske går att lista ut med hjälp av denna uppställning: http://www.bullseyeglass.com/education/glasstips/transparents.php ? (fast just red striker tycker jag visas helt fel i sitt obrända tillstånd här, alldeles för röd. vore den sådär röd före bränning funnes det ju ingen anledning att kalla den striker)

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Bimse
1/6/11, 1:48 AM
#182

Fina cabbar dina killar har gjort. Förstår att de vill också göra när du håller på. Den första associerade jag till skidspår. Fint att få till en liten blomma. Hoppas att de vill fortsätta det fina arbete som de nu har påbörjat. Hörde talas om en kille i Israel som är urduktig på att göra egna pärlor, han har numera blivit världskändis med dem.

Alex05
1/6/11, 11:38 AM
#183

Oj, va fina cabbar allihop! Grabbarna måste brås på dig, ni gör ju lika tjusiga sakerSkrattande

flower1
1/7/11, 9:54 PM
#184

Tack för alla snälla kommentarer om grabbarnas cabbar! De har läst, och blev jätteglada! Glad Och åldern har ju egentligen inget med konstnärlighet att göra. Kan ändå nämna att de är sju och snart 10 år gamla.

Kissidor - jag tycker att den ser lite för gul ut. Den jag har är lite flammig, röd, med bruna inslag, innan bränning. Eventuellt fotograferar jag min sista lilla ofusade bit bredvid en färdig cab och lägger upp här…

Här är min hemsida.

mialycktman
1/8/11, 4:10 PM
#185

Pojken har ju talang!!!!Skrattande

Lyckomia 

Hemsida: www.nogg.se/lyckomia

Blogg: www.lyckomia@wordpress.com

Lyckomia finns också på facebook.

flower1
3/1/11, 11:04 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#186

Ja, Mia, de har den kreativa ådran båda två Glad. Kul att pyssla tillsammans *nickar*.

Det var ett tag sen jag lade upp något. Har nu laddat in lite bilder i datorn…

Först ut är den utlovade bilden på testen jag gjorde med att fusa en dekal. Hade varit mer nöjd om jag hoppat över den understa milliforiblomman…

Här är min hemsida.

flower1
3/1/11, 11:09 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#187

Här kommer nästa utlovade bild. Jag stansade ut en fjäril i tunn kopparplåt, som jag fusade in i hänget. Blomidén har jag lånat av äldste sonen med tillstånd Oskyldig. Tyckte det var en häftig idé. Kanske borde jag valt annan bakgrund, då kopparfjärilen inte riktigt kommer till sin rätt. Får göra fler tester längre fram.

Här är min hemsida.

flower1
3/1/11, 11:12 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#188

Här är halsbandet som min mor fick i julklapp.

Här är min hemsida.

Annons:
flower1
3/1/11, 11:14 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#189

Här är ett experiment med stringers, som jag tycker föll väl ut.

Här är min hemsida.

flower1
3/1/11, 11:17 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#190

Min favoritring just nu. Svart botten, småbitar av dichro på grön glitterbädd. Sterling silver.

Här är min hemsida.

flower1
3/1/11, 11:21 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#191

Ett set som designats för ett mycket speciellt tillfälle. Setet har fått namnet Ingrid, efter min farmor. Ringen är sterling silver. Någon som vet vart man hittar bra bails i sterling?

Här är min hemsida.

Cessy
3/1/11, 12:04 PM
#192

Åh vad fin humlan blev o millefioriblommarna blev ju kanonfina till.

Fjärilen o blomman blev ju så fint. Förvisso hade fjärilen säkert synts bättre med annan bakgrundsfärg men det blev jättebra så här också.

Din mors julklapp blev ju en riktig glitterskatt. Hur läckert som helst.

Stringersbitarna fick du ju till jättefint.

Tyvärr framgår ju inte glittert riktigt på din första ring, (jo jag vet hur extremt svårt det är att fota sådant glas. Jag får inte heller fram glittereffekter ordentligtSkäms) men jag kan tänka mig att den är hur läcker som helst IRL.

Ingridsetet - åh vilket fantastiskt vackert glas? Är det ett streakyglas? Vad heter det o var har du köpt det?

Bails i silver har jag tyvärr ingen aning om, men har finns säkert andra som vet.

Emo
3/1/11, 12:08 PM
#193

Så många vackra saker du gjort. Så roligt att de blev så bra. Kul sysselsättning.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

kissidor
3/1/11, 12:56 PM
#194

sobra vackra smycken flower, så roligt det är att se alla våra olika stilar Glad! jag tycker väldigt mycket om det med stringers, det är så vacker färg och så ser det ut som en abstrakt minitavla med sin kantiga form och dom svarta yviga "penseldragen" Skrattande

jag är också nyfiken på vad för glas du har i #191 - jag har rätt många av streakyglasen i mina gömmor men det kan vara svårt att se sorten när det bara är en liten bit då dom ju skiftar i utseende enormt mycket både från bit till bit och inom varje bit.

ang 925 öglor så är det verkligen hutlösa priser på dom just i det här limutförandet Rynkar på näsan - jag har svarat dig i burkfusingtråden

Värd på Mobiltelefoner och Android

Niwa
3/1/11, 1:31 PM
#195

Vilka helt fantastiska smycken du gör.
jag började skriva ner vilka jag gillade mest, men slutade då jag skulle få rada upp i stort sett alla :-)

löven var helt fantastiska, rosenrips och smultronet var nog mina favoriter. jag är svag för brons o koppar så det var klara favoriter.
Är det dyrt m lera?

cobbar eller vad det heter, hängena i glas?
är jätte fina!
är det svårt att göra, behöver man massa olika tillbehör för att testa?  fick eb stark vill testa känsla när jag såg all fina ni (du o grabbarna)gjort.

kommer definitivt kolla in hos dig fler ggr!!

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Annons:
FinaStina59
3/1/11, 8:17 PM
#196

Flower, helt underbara smycken allihop. #191 ditt Ingrid-set är helt otroligt vackert.

flower1
3/2/11, 9:37 PM
#197

Tack för alla kommentarer Glad!

Ja, det gröna glittret var svårt att fota. Antingen blev det en stor blaffa från blixten, eller också syntes inte glittret… Det gröna glitterglaset är av samma sort som blombladen i det med kopparfjärilen…

Glaset i 191, ja. Smyckena var ju till en begravning, så jag ville inte använda dichro. Om jag minns rätt, har jag använt White and Salmon Pink Streaky i botten och Clear and Black Streaky överst. Gillade kombon själv också, och kommer att experimentera vidare med olika streakyglas och även kombinera med mardi gras. Kan bli spännande effekter.

Ja, det är kul att vi är många som håller på med fusing nu, och det är roligt att vi har så olika stilar Glad. Jag är glad att ni lockade mig in i det här Skrattande.

Niwa - Kissidor, Cessy, SusannAlg och NeedfulThings är de som lockade in mig i det här med glassfusing. En del har en riktig fusingugn, men jag fusar mitt i mikrovågsugn, i en speciell burk. Den finns att köpa här till en betydligt billigare peng än i Sverige. (Tack igen för det tipset, Kissidor och Cessy Flört). Det finns en tråd där man kan få en hel del tips också här. Förutom startkitet, har jag även köpt en knäcktång, en ordentlig glaskniv (eller vad det heter) och handskar på samma sida. Som underlag använder jag en vanlig skärmatta från Panduro, som jag hade liggandes i gömmorna (tack för det tipset Mmadeit).

När det gäller metalleror är silver dyrare än koppar och brons, men om man som jag bränner med butangasbrännare, så funkar det bäst med silver. Små saker av koppar och brons funkar också, men större saker i de senare metallerna behöver man en riktig ugn till. Gå t ex in på www.folkare.com eller www.pmc.se, för att se priserna. Själv har jag handlat en del via Perles & co också, eftersom de har en massa annat kul också Skrattande.

Här är min hemsida.

Cessy
3/3/11, 12:13 AM
#198

Åh var det två streakyglas ovanpå varandra. Jag trodde ju att det var ett streakyglas i dessa färgerna o sedan klarglas ovanpå. Fast jag har aldrig sett denna färgkombon förståss o nu har jag ju förklaringen till varför. Nå din kombo blev synneligen lyckat, för det blev verkligen sobert dämpat elegant set av detSkrattande

kissidor
3/3/11, 7:30 AM
#199

aha, det förklarar saken Glad! jag har nog faktiskt aldrig lagt två streaky-glas på varann - däremot har jag testat både clear-black och clear-white ovanpå dichro med varierande resultat - dom blir ogenomskinligare än man tror som toppglas! hursomhelst så var det mycket lyckat såhär!

jo det är som flower säger niwa, vi är ett helt gäng som fusar här nu och för att komplettera flowers länk till den just nu pågående diskussionstråden så finns det ju en hel underavdelning om glasfusing och silverlera här i forumet - det är inte så många trådar om glasfusing men det står väldigt mycket i dom Skrattande!

Värd på Mobiltelefoner och Android

Niwa
3/3/11, 12:22 PM
#200

Det låter som ngt jag skulle vilja testa, lägger det till vill göra listan:-)

Tack för länkar o tips om var jag ska kolla/läsa.

Hälsa gärna på mig på Facebook.

glittertind
3/24/11, 6:41 PM
#201

Åh, I löv you!

Hur i all sin dar kan jag ha missat din tråd? De bästa godbitarna döljs i det längsta för en i bland.

Jag älskar dina löv, och de i silverlera är helt enorma!!!!

Dina grillade glasbitar är heller inte så fy skam… Men löven äääälskar jag bara!

Kram!

Glad

Glittertind

BitteS
3/24/11, 7:17 PM
#202

Oh Flower vad fint ditt hänge i Ingridsetet var. Verkligen lyckat.

Annons:
flower1
4/25/11, 9:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#203

Tack Glittertind och BitteS.

Glittertind - ett av pensélöven var med i påskäggetFlört.

Först ut denna gång är en armband i flat spiral stitch. Lås i sterling silver.

Här är min hemsida.

flower1
4/25/11, 9:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#204

Den här typen av swarovskihängen är gjorda på RAW-botten av firepolished och är roliga att göra Det har blivit några stycken genom åren i flera olika färgställningar. Jag tror att man i Sverige kallar det för fyrkantsteknik…

Här är min hemsida.

Cessy
4/25/11, 10:35 PM
#205

Jätteläckert flat spiral sticharmband o liiiilaFlörtSkrattande o fyrkantshänget är diskret vackert i bruna tonerGlad

kissidor
4/26/11, 6:25 AM
#206

mycket välgjorda alster i vackra färger Glad - varför har man inte gjort nåt i dessa härliga och roliga tekniker på så länge undrar man ju när man ser dina läckerbitar Skrattande

Värd på Mobiltelefoner och Android

Emo
4/26/11, 7:15 AM
#207

Så fina och visst är de roliga att göra.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

53goran
4/26/11, 10:18 AM
#208

Verkligen fina smycken, favoriten här blir fyrkantshänget.

leja
4/26/11, 6:55 PM
#209

Kan bara instämma, kul att se.

Vad ska man ha som signatur tro?

Annons:
flower1
7/23/11, 12:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#210

Tack tjejer! Är ett tag sedan jag lade upp bilder. Fler kommer senare. Under tiden lånade jag sonens kamera och fotograferade de senaste silverleralöven. Dessa är även oxiderade. I framtiden blir det nog främst rosenripslöv jag kommer att göra, då de blir vackrast i ådringen.

Här är min hemsida.

Emo
7/23/11, 12:09 PM
#211

Så vackra. I synnerhet det översta till vänster.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Alex05
7/23/11, 12:54 PM
#212

Riktigt fina!Tungan ute Är alla oxiderade, eller bara det översta till vänster?

flower1
7/23/11, 2:13 PM
#213

Tack! Glad

Ja, alla är oxiderade ("sulfiderade"), men det syns bäst på rosenripslövet uppe till vänster, som är min favorit. Rosenripslöven har en sådan fin djup ådring, så där blir det mörka kvar även om man putsar mycket. Murgrönan har väldigt ytlig ådring och smultron har bred ådring, så där försvinner mycket av det mörka när man putsar silvret igen…

Här är min hemsida.

glittertind
7/23/11, 2:24 PM
#214

Oh… Så otroligt vackra löv….

Jag tänker mig första frosten… Så otroligt vackGlader ådringen är… Så fantastiskt naturtroget!!!

De är sååå vackra!!!Glad

Glittertind

kissidor
7/23/11, 2:25 PM
#215

ja de är underbara, du är verkligen lövexpert flower Glad

Värd på Mobiltelefoner och Android

leja
7/23/11, 4:44 PM
#216

Kan bara instämma, så fina.

Vad ska man ha som signatur tro?

Annons:
Cessy
7/24/11, 9:14 PM
#217

Underbara löv allesammans, men faller förståss mest för Rosenripslövet som är så vackert med sin djupare ådring.Glad

Alex05
8/2/11, 7:25 AM
#218

Flower, jag undrar bara hur du undviker att bladen "krullar" sig när du penslat på silverleran? Jag är ju nybörjare på detta och får inte till det riktigt bra med penslingenObestämd

LeeAnne
8/2/11, 9:05 AM
#219

Rosenrispslövet är fantastiskt vackert Där ser man ju ådringen in i minsta detalj.

flower1
8/2/11, 10:27 AM
#220

Tack tjejer! Ja, rosenripslövet är min favorit också.

Alex05 - Första lagret skall man ju ha tunnare pasta, så att alla detaljer fylls ut. Det gäller att inte ta för mycket, utan hellre ta två tunna lager. Annars krullar det våta lövet sig vid torkningen, precis som vått papper gör. Därefter penslar jag med pasta av yoghurtkonsistens.

Hur torkar du löven? Jag använder ugnen för att torka mellan varje varv, men INTE efter de första tunna lagren, eftersom lövet då garanterat krullar sig. De första lagren bör få lufttorka, och behåller då formen.

Ibland blir tyngden av pasta för stor, och istället för att krulla sig, lägger det sig platt. Man kan då rulla små stöd av hushållspapper som man stöjder upp lövet med, så att man får den form man vill på lövet.

Om man inte vill borra hål i lövet, kan man göra en upphängning av en silverleraorm runt ett sugrör. I #73 kan du se hur det ser ut. Jag har även testat att kavla ut en orm och format en halvcirkel över ett sugrör och bränt fast och det blir också en bra upphängningsanordning. Skall se om jag kan fota ett exempel på det också. Det är ju inte så ofta man fotar baksidorna Skrattande.

Kram och lycka till!

Här är min hemsida.

Alex05
8/2/11, 12:00 PM
#221

Tack för dina tips, FlowerGlad

Jo, jag penslar med tunn pasta ett par gånger. Torkar i rumstemeratur.

Sen tar jag tjockare pasta (ur burken) och penslar några gånger (torkar naturligtvis mellan varven. Det är väl så att övning ger färdighetFlört Det är i alla fall fruktansvärt kul!

Kram

Mmadeit
8/7/11, 11:44 PM
#222

dessa är så ljuvligt vackra att jag blir sjukt sugen på att testa själv, men kommer nog aldrig komma till skott….

Har du någon koll på hur många löv du får ut av en sådan här burk? är det ett eller flera?

SusannAlg
8/10/11, 7:10 PM
#223

du har länkat till leran Mmadeit. En burk räcker till 2-3 blad, men det beror ju lite på storlek på bladen och hur tjockt du penslar.

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

Annons:
flower1
8/10/11, 9:12 PM
#224

Mmadeit - jag har tyvärr inte så bra koll på hur långt en burk varar, eftersom jag ofta gör min egen pasta direkt från leran… Precis som med glaset så är det ju ingenting som går till spillo, utan resterna går att blanda ut med vatten och göra pasta av… Men som SusannAlg svarat dig, så beror det dels på hur stora löven är, och dels hur tunga/tjocka du vill att de skall vara.

Idag har jag penslat lite löv, och varvat det med att sy ringar (tack för länken till www.jewelrymakingprofessor.com Mmadeit Glad) och hade för en gångs skull köpt en burk pasta på 20 g. När mina tre löv var färdigpenslade (ett stort och två normala), var det bara lite kvar i burken, och hade kanske räckt till ett litet pensélöv. Löven var då ganska tjockt penslade. Om du tittar i mitt inlägg #92 kan du få en uppfattning om hur mycket olika saker väger i färdigbränt skick.

Alex05 - idag råkade jag ut för att ett löv krullade sig i ugnen. Det var ett stort rosenripslöv. Det gick att rädda genom att först försiktigt ta tunn pasta och långsamt mjuka upp bladet och sedan lägga på tjockare och hjälpa till att hålla nere lövkanterna medan det torkade i nästa omgång. Tålamod är nyckelordet Skrattande. Vi får se hur slutresultatet blir…

Har också testat att lägga en lersträng runt en fusad glascabbe. Får se om min mikroburk tål experimentet i morgon, när det hela fått torka.Obestämd

Här är min hemsida.

Bimse
8/10/11, 11:22 PM
#225

Oj, här var det väldigt vackra löv ser jag. Rosenripsen var mkt fina

flower1
8/11/11, 11:59 AM
#226

Tack, Bimse Glad!

Här är min hemsida.

flower1
8/12/11, 12:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#227

Lägger upp tre hängen i fyrkantsteknik/RAW. Snarlika, men ändå olika… Först ut schackrutor, som är gjort till en svart/vit klänning.

Här är min hemsida.

flower1
8/12/11, 12:46 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#228

Sedan ett i oliv och hyacint (tror jag) i rektangulär form:

Här är min hemsida.

flower1
8/12/11, 12:47 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#229

Och slutligen min favorit, som passar bra till svart på fest:

Här är min hemsida.

Emo
8/12/11, 2:33 AM
#230

De är fina alla. Kanske man skulle sätta igång med fler nu. Du inspirerar. Har du gjort runda och hjärtformade också?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
Cessy
8/12/11, 9:37 AM
#231

Vackra fyrkantshängen o din favorit flower är också min favorit.Glad

Emo: Första året hade ju LeeAnne WS i de här hängena. Andra året var det kransar. Sedan har ju Mmadeit hittat hjärtan hos Jewelry Making Professor o jag vet att jag innan datorn kraschade även hade länk till puffy hearts som också var en variant av 4-kantsteknik.

flower1
8/12/11, 10:08 AM
#232

Tack Emo och Cessy! Hjärtat som Mmadeit tipsade om är jättekul att göra. Tjejen som gjort filmerna är nästan överpedagogisk, och är väldigt lugn, så man kan sy tillsammans med henne utan att pausa så mycket. Även ringen på samma sida är kul och jätteenkel att göra. Det har blivit några stycken… Jag gör dem i samma färgställningar som fyrkantshängena, så att de matchar varandra.

Hängena ovan låg redan i kameran. Skall se om jag hinner fota lite idag också…

Cessy, det där andra hjärtat du skrev om tror jag att jag har en länk till. Skall kolla när den stationära blir ledigOskyldigSkrattande.

Här är min hemsida.

Emo
8/12/11, 11:07 AM
#233

Cessy, det var därför som jag frågade Flower. Jag funderade lite på att göra dem också, men så kom det annat roligt också. Kanske dags nu.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Alex05
8/12/11, 11:27 AM
#234

Snygga, min favvo blir nog den svartvita Skrattande

glittertind
8/12/11, 1:42 PM
#235

Snygga!

Sånt kan inte jag….

Glad

Glittertind

flower1
8/12/11, 3:47 PM
#236

Tack Alex05 och glittertind. Och glittertind - man kan lära sig Skrattande.

Cessy - ja, just det ja, kransar! Den ws:en med LeeAnne hade jag också turen att komma med på, så en sådan har jag gjort. Fyrkantshänget är egentligen ursprungligen en ring jag hittat i boken Crystal Beaded Jewellery av Christine och Sylvie Hooghe, och som jag sedan utvecklat vidare.

Hm, nu när vi pratar mönster, kom jag på att jag måste se till att FinaStina får post på måndagSkäms.

Jag hittade ett öppet hjärta bland mina länkar "The Bow's open-heart", men tyvärr funkar länken inte längre (den var från början av 2008). Som tur är skriver jag ut de projekt jag absolut inte vill bli av med och sätter i en pärmOskyldigSkrattande. Jag kan ta med mig mönstret till Puss eller Röke om det är någon som är intresserad. Skall se om jag hittar swarovskihjärtat som jag tänkte på också. Återkommer…

Här är min hemsida.

flower1
8/12/11, 10:48 PM
#237

Här kommer en mönsterlänk till ett hjärta i samma teknik. http://www.cristalperles.com/atelier25.php?language=en

Här är min hemsida.

Annons:
Emo
8/13/11, 7:01 AM
#238

Det finns visst en hel del olika varianter. När jag hade lärt mig på PUSS, sparade jag en del mönster från nätet för att göra i lite andra figurer och inte bara kvadrater, men dessa, som ni länkar till, hade jag inte sett innan.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

kissidor
8/13/11, 7:25 AM
#239

jag som i stort sett slutat med pärlorna blev lite sugen på att fyrkanta lite igen nu Skrattande - det blir ju så snyggt Glad! festhänget måste vara supersnyggt på, det är min favorit också!

Värd på Mobiltelefoner och Android

glittertind
8/13/11, 8:23 AM
#240

Jag glömde att lägga till "ännu"Flört

Glittertind

Cessy
8/13/11, 9:24 AM
#241

flower1: Ja har du kvar den där open bow hjärtat så får du gärna ta med det till Emo. Det andra hjärtat såg ju ut som det hjärtat jag gjorde 2007 i PP tävlingen kattliv. Det var ju då efter dessa båda PUSS-WS med LeeAnne som jag satt o ritade o försökte göra lite olika saker med 4-kantstekniken, men det jag nog mest är sugen på o göra är någon form av öppet hjärta o ett var ju open bow o det andra finns väl inne hos Jewewlery Making Professor. Så ja tack om du tar med open bow hjärtats mönster till Emo så blir jag jättegladGlad

Kissidor: Ja både hängena o armbanden blev ju supersnygga med 4-kantstekniken, så jag håller med dig - det drar lite i tarmen att göra sådant här i 4-kantsteknik igen efter att ha sett dina vackra hängen flowerSkrattande

flower1
8/13/11, 11:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#242

Kul att kunna inspirera er! Ja, ett armband kanske man också skulle ta och göra…

Cessy - Som de skrev i senaste Beadwork: Det har pärlats i ett antal tusen år (70.000 enligt senaste Beadwork), så det är ju inte konstigt att samma sak uppfinns mer än en gång och på flera ställen. Det är kul att vidareutveckla grundteknikerna!

Har äntligen fått in bilderna i datorn. Först ut är en halvdålig bild på glascabben med kattdekal. Bilden är tagen utan blixt, och är därför rätt så kornig. Cabben är för det mesta blå, men ser lila ut i vissa ljus.

Här är min hemsida.

flower1
8/14/11, 12:00 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#243

Min nya favoritfärg på glas är yellow, red striker. Den blir härligt topazfärgad i olika nyanser. Här är en cabbe av det glaset med lite dichro över.

Jag lägger in fler bilder i morgon, för timmen börjar bli sen.

Här är min hemsida.

Cessy
8/14/11, 1:00 AM
#244

Låter som din fina kattcabben ligger på Neolavender shift, för den skiftar mellan ljusblå till lila beroende på om man ser det glaset i dagsljus eller elljus. Det blev ju i alla fall jättebra med den kattdekalen på detta glasetGlad

Ser ut o vara ett härligt glas som slår i varma sköna höstglödstoner o det hänget blev verkligen läckertGlad

Jo man sitter själv hemma i sin kammare o experimenterar o tror man kommit på något helt eget o nytt, bara för att senare upptäcka att där är väldigt många andra som suttit o uppfunnit samma sak redan tidigare genom årenSkrattande

Annons:
kissidor
8/14/11, 8:47 AM
#245

kattdekalen fusade ju på hur fint som helst där, då vet du det att den går finfint att använda i burken Glad

ja det där yellow/red streaky glaset är läckert, det blir som eld - snyggt  med lite dichroskimmer ovanpå det också, och snygg form i det hänget Glad. var det helt enkelt en rektangel från början som fullfusade ihop sig så ovalt och fint?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Emo
8/14/11, 11:45 AM
#246

Vackra saker.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Love-
8/14/11, 12:04 PM
#247

dags för en ny tråd tycker jag

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

 

  

Cessy
8/14/11, 12:10 PM
#248

Love-: Vi har en osynlig regel härinne o det är vid runt 250 inlägg i en tråd så är det dax o byta till ny tråd, för där verkar gå en smärtgräns för en hel del o tråden blir för jobbig o ladda, så vet du att vi också vet men ytterst är det givetvis upp till var o en o byta till ny tråd tidigare eller senare, men vi rek. alltså "ny tråd" när den gamla nått 250 inlägg.Glad

Love-
8/14/11, 1:28 PM
#249

Bara ett inlägg till då vill säga hehe, tycker det är jobbigt med för långa tråda drf som jag tycker att en ny skulle vara bra här :)

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

 

  

Mmadeit
8/14/11, 1:37 PM
#250

är ju inte 250 exakt som gäller man ja nästa gång flower lägger in en ny bild så är det lämpligt med en ny tråd ja…

fina fyrkanst hängen så kul teknik och så lätt att variera i former och färger :-)

Alex05
8/14/11, 3:40 PM
#251

Snygga cabbar!Skrattande

Annons:
Niwa
8/14/11, 4:01 PM
#252

Glascabben m katten var såå söt, hade vart kul om man kunde få in en bild av sitt eget djur i en sådan :-)

Hälsa gärna på mig på Facebook.

flower1
8/14/11, 9:06 PM
#253

Tack tjejer! Glad

Niwa - har man tur, kan man hitta dekaler som lite liknar ens egna djur. Denna liknar mina föräldrars katt Leon. Den andra på arket påminner om vår egen katt Nalla. Den är inte fusad än.

Kissidor - ja, det är en rektangel som fullfusats Flört.

Och ja, tråden är lite för lång nu. Den var dock en bit från 250 när jag lade in mina senaste inlägg.OskyldigFlört

Här är min hemsida.

Upp till toppen
Annons: