Annons:
Etikettproblemhörnan
Läst 6033 ggr
habibihabibi
2009-11-02 12:30

Problem med elastisk smyckestråd

Jag tillverkar armband som jag säljer. Använder elastisk 1 mm tjock silokontråd från continenta som ska vara av bra kvalitet. Men sista tiden har jag fått många reklammationer för att tråden briustit, mitt på.

Jag vet inte hur jag ska komma tillrätta med problemet. Använder själv mina smycken varje dag och har inte haft några problem.

Continenta svarar bara att pärlorna säkert är vassa, hur kollar jag det på ett effektivt sätt? Oftast ser man ju inte det.

Finns det någon annan typ av tråd som är elastisk och hållbar som ni har erfarenhet av?

Annons:
Allamej
2009-11-02 12:37
#1

Jag har inga bra erfarenheter av continentas tråd, om jag gör elastiska smycken så gör jag dom med stretch magic. Den finns i fler olika tjocklekar så att man kan anpassa tråden efter tyngden på pärlorna :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

habibihabibi
2009-11-02 13:31
#2

Allamej! Det låter ju lovande, men jag har inte hört om den tråden. Vart hittar jag den?

Cessy
2009-11-02 14:47
#3

Stretch Magic finns hos väldigt många olika pärlbutiker. Dock är det inte alla som har den i olika storlekar. Den finns t.ex. hos Fru Pärla, hos Pärlerian o Pärltorget. Den är nästan en standardtråd när det gäller elastisk tråd så därför finns den i väldigt många pärlbutiker helt enkelt.

SusannAlg
2009-11-02 19:06
#4

Metallpärlor kan vara ganska vassa i kanterna, råkade själv ut för att ett armband gick av pga det.

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

maneki
2009-11-02 20:40
#5

Även stavpärlor (bugle beads) och kristallpärlor har vassa kanter. O klämpärlor, som "äter" sig in i tråden är vassa, därav att man alltid ska knyta elastiska armband istället.

Sen är det som Allamej kom in på så att alla elastiska trådar har en maxgräns vad gäller hur tunga pärlor du har också så om du har många sådana kan de också gjort sitt till. Inte minst sten o solida metallpärlor ger snabbt tyngd, men även större glaspärlor.

Nu minns jag inte vem som sagt det, men den pärlaren gjorde så att hon använde två trådar, var och en knuten för sig. Så dels gjorde det armbanden hållbarare o dels så ramlar inte alla pärlor av ifall olyckan skulle vara framme o en av trådarna brister.

shigne
2009-11-30 11:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Jag har gjort 2 armband med elastisk tråd 1mm. Jag undrar ifall jag vågar sälja dem på marknaden till helgen? Eller om jag ska göra om dem och ta dubbeltråd?

Dom är gjorda av stora daisys ca 90 st….så det blir lite tyngd!

Ett ex. av armbanden:

Annons:
SusannAlg
2009-11-30 11:50
#7

Jag skulle nog tagit dubbel tråd…..

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

Upp till toppen
Annons: