Annons:
Etikettandra-sätt-att-sy
Läst 17683 ggr
Searchingmoonwolf
2009-05-05 18:55

Läder armband

Jag har sökt men inte hittat nåt inlägg om läder armband. Är det bara att  klippa den längden man vill ha, man behöver inte folla nåt osv…?

Är det nån som vet några hemsidor där man kan se på exempel? (Har en idé om hurdana jag vill ha, men är osäker…)

Tack på förhand allihopa!Cool

Annons:
SusannAlg
2009-05-05 18:57
#1

Läder behöver du inte fålla, det trasmar ju inte upp sej.

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

maneki
2009-05-05 19:58
#2

Ja, det är den stora fördelen med material som läder, det fransar inte så det behöver inte fållas eller kantas om du inte vill det för utseendets skull.

Vet inte exakt vilket typ av smycken du gillar eller tänkte göra, men jag har samlat en del mönstertips på smycken med mocka o läder i min blogg. Kanske där finns nåt matnyttigt eller inspirerande?

I min smyckestråd i medlemsgalleriet finns också ett tunt armband jag gjort med fuskläderband (inlägg #17, se även #12).

Searchingmoonwolf
2009-05-05 21:02
#3

Tack för era tips och råd.

#2 Det är nåt i den stilen med vad jag har tänkt mig, enkelt och snyggt, det som fanns i din smyckestråd inlägg #17. Har ännu inte hunnit kolla igenom hela din blogg. Snygg och intressant förrästen. Skrattande

Hur har du fått ditt armband runt och inte kantigt…? Hur får jag armbandet fastknutet när jag bara vill knyta fast det och inte använda nåt annat material? (Finns det nåt enkelt sätt som sen håller…)

Känns som om jag söker efter exempel på ett armband tex med bara läder som t.ex. är två varv runt armleden, flätat ett varv, osv. Har som material fårläder, dvs. tunt och mjukt.

#2 OT: Ingen aning om det finns ren inlägg om det, men du hade på samma foto som läderarmbandet (#17) gjort andra armband. Hur har du gjort dem? Det fanns juh när man var liten sk. vänarmband. Kommer inte ihåg hur man gjorde dem, det var väl rätt enkelt…?

maneki
2009-05-06 19:50
#4

Tack, tack Glad

Jag är inte riktigt säker på hur du menar med hur jag fått mitt armband runt? Menar du att där inte är några veck o att det inte sackar när det ligger på bordet?

Om lädret eller mockan inte är för tjockt eller brett så går det vanligen att slå en enkel knut, som håller bra.Om det inte är för svagt kan man knyta en råbandsknop av remmarna istället för lås. Med mocka kan man göra så att man gör en ögla i ena änden o en tjock knut i andra o använder det som lås (tryck knuten genom öglan). Vissa läderremmar är dock lite för stela för det.

Nåt som kan göras ganska diskret är annars att tagla avsluten. I sin intressanta lilla bok Smycka dig använder författarna Videgård & Eriksson sig av just tagling med med björntråd (stark pärltråd skulle också vara ett alternativ). Då kan man välja en tråd som matchar snöret i färg. I länken så taglas bara om ett snöre, men för avslut på smycken får man först vika in änden o tagla över de båda.

Ännu ett alternativ kan vara ett lås liksom "integreras" i designen som hos Agaard.

De andra armbanden i fotot har jag skrivit lite mer om i den tråden också. Det ena är bara flätat pappersband o det andra, till höger, är en japansk snodd/kumihimo. Instruktioner finns i boken jag nämnde, Smycka dig, eller på t ex Eva Wendicks slöjdsida. De är väldigt enkla o roliga att göra, helt riktigt. Går att fälla in pärlor också. O faktum är att man kan -- med lite färre antal trådar -- även fläta med t ex lädersnören eller mockaremmar. Flört Paulette Adam har några snygga sådana varianter på sin hemsida Vaev og Flet. Har själv tänkt testa nåt liknande, men inte kommit så långt…

Searchingmoonwolf
2009-05-08 13:36
#5

Inte några andra förslag än va maneki gett…?Cool

Paerlugglan
2009-05-10 02:58
#6

Oj, vilka läckra saker Maneki! Skrattande

Medarbetare på Smyckestillverkning

Nytt Alias: Pugglis Skrattande

Annons:
maneki
2009-05-11 19:05
#7

Ingen annan som har nåt att komma med? När jag stod o slev med väven idag så kom jag att tänka på trick sennit (vet inte vad det heter på svenska), som är ganska användbart om man vill göra flätade läderarmband. Ett enklare sätt att fläta utan att få en massa lösa ändar.Flört

Funkar även med andra material, inklusive trädda pärlor. Samt med mer än tre remmar/trådar.

Searchingmoonwolf
2009-05-11 20:27
#8

#7 tack igen maneki. Du verkar enda Förvånadsom har nåt att komma med. Skrattande

Hmm.. synd att jag inte har för tillfället råd att köpa boken du nämner.

Svar till din fråga i förra inlägget… Jag menar mera runt läder. Är det färdigt läder"band" eller typ nåt sånt man köper…?

Har tänkt mig att jag ser lite mig för va som finns om läderarmband lite här o där, men hittar inte så mycket, int ens i böcker.
Det kommer verkligen att bli en utmaning med hur jag ska lösa fastsättningen. Vill juh ha det så att jag inte har nåt annat "material" i fastsättningen. Får återkomma med det sen när jag kommit så långt. Min läderbit jag har är juh fårskinn, dvs. det är mjukt och tunnt. Vet du hurdant jag pratar om?

Det var ett bra tips du gav om "trick sennit" metoden. Måste kolla lite mer senare, när jag har tid. Tack så länge.

maneki
2009-05-12 18:08
#9

Boken jag nämnde är från 1997 så jag är nog rädd att den är ur tryck. Får nog leta efter begagnade ex eller på bibliotek. Flört

Det jag tror kan vara lite klurigt är nog också just avsluten, att kanske inte så många har fler tips än att använda de "vikavslut" i metall som finns i pärlbutikerna eftersom det är vanligaste tekniken.

Det mesta läderband jag använder -- platt, runt, flätat -- köper jag färdigt i hobby- o pärlbutiker. Enklast så. Som liten gjorde jag i träslöjden några smycken med platt läderrem, som jag skar från en skinnbit. Fast det är jobbigt att få det smalt o rakt, speciellt om man ska skära en lång bit…

Hade du haft just en lång rem/snöre hade kanske ett valknopsarmband varit något. Där knyts/limmas bara ändarna fast när armbandet flätats färdigt. Har bara gjort såna ringar o armband med rattail så jag vet inte hur lätta de är att göra med skinnremmar.

TomSwede
2009-06-26 19:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Hej!

Hittade denna tråd via google och vet en del om läderhantverket.

För armband rekommenderar jag vegetabiliskt garvat läder från ko, ca 2,5-3mm tjockt. Detta går utmärkt att mönstra vilket är basen i det jag pysslar med.

Slå en kik i min arbetsblogg på http://blogg.1eye1.se/

Där finns en del matnyttigt om du vill veta mer om ämnet.

Jag återfinns också på forumet Leatherworker.net

under samma namn som här.

Bifogar en liten bild som exempel på vad jag gör med mina armband.

MVH/Tom

Allamej
2009-06-26 19:57
#11

Wow TomSwede, det var ett bra tag sen jag såg pautning " in action" :) väldigt skicklig är du :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

TomSwede
2009-06-27 01:08
#12

Tack så mycket Veronica!!

Det lär jag säga att du har en del skickligt utförda smycken på din blogg. Det halsbandet med blomman är helt klart över mängden.

Dock skiljer sig pautning från det jag gör med mina verktyg en del men snarlika resultat kan uppnås.

På svenska heter min teknik läderplastik, dock en term jag förskjuter för det låter fult helt enkelt;-)

MVH/Tom

Allamej
2009-06-27 01:14
#13

Tack så mycket Tom :)

Jag trodde verkligen att det var pautning :) Har aldrig ens hört talas om läderplastik.. :)

Läder är ett roligt material att jobba med, man kan få så otroligt exklusivt resultat med lite fingerfärdighet :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Annons:
TomSwede
2009-06-27 01:29
#14

Oj, du var mig en snabb rackare;-)

Pautning görs med rårandsläder och innebär att man skjuter lädermassan. Går inte med mitt veg. garvade läder så jag skär motiven med en sjuk kniv och pressar samman lädret kring konturer på djupet med s.k. punsar av olika slag.

Kollade på din hemsida och tycker det var bra skrivet om massproducerat och motsägelsefullt.

Evahelene
2009-06-27 02:06
#15

Håller med Allamej, Wow! och Skickligt!

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

TomSwede
2009-06-27 03:02
#16

Tack så mycket Eva!!!

MVH/Tom

Paerlugglan
2009-06-27 19:39
#17

TomSwede: Mycket snyggt! Tänk vad mycket hantverkstekniker det finns, som man inte har en susning om.

Medarbetare på Smyckestillverkning

Nytt Alias: Pugglis Skrattande

Jefa
2009-06-27 21:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

När jag var yngre hade jag ett tennarmband som jag använde till dess att tenntrådarna gick av. För ett tag sedan testade jag den tekniken fast med silvertrådar och pärlor. Jag hittade en beskrivning på tenntrådsarmband på Panduro som jag provade. Kanske inte var den typ av armband som du tänkt dig men jag blev inspirerad.

53goran
2009-06-27 22:48
#19

TomSwede och Jefa, mycket snyggt ni har gjort

leja
2009-06-27 22:55
#20

Håller med. Det är fint med läder. Jag gillar lukten med.

Flört

Vad ska man ha som signatur tro?

Annons:
TomSwede
2009-06-27 23:33
#21

Tack Pärlugglan! Det finns mycket hemligt/osynligt ute i stugorna landet om tror jag.

Det är det som är bra med sådana här forum, visa upp sig, få feedback, PR mm mm.

Hej Jefa!

Silvertråds armband är snygga. Hmm härstammar från vikingatiden kanske?? Minns inte riktigt men det känns så iaf.

Ditt armband är klart mycket läckrare än dom vanliga och XXX så mycket originellare!! Får man svära här..hm en vana som gärna hänger med i text också;-)

Man skulle kunna kombinera hur mycket som helst med sådana tekniker på exklusiva läder prylar.

Allt jag gör är hämtat från det som man pysslat med, främst i södra USA men jag använder mitt Svenska huvud och en portion bångstyrighet och egen vilja så det finns inte mycket synbara referenser till vilda västern sadlar och pistolhölster i mina saker.

MVH/Tom

TomSwede
2009-06-27 23:38
#22

Oj här kom det visst två kommentarer till för att jag var och handlade medans jag skrev svar;-)

Tack 53Goran och Leja!!!

MVH/Tom

Paerlugglan
2009-06-27 23:48
#23

Vad fint dina armband i tenntråd är Jefa, fast det visst var silver nu Glad. Det var ju så snyggt med de där små pärlorna.

Medarbetare på Smyckestillverkning

Nytt Alias: Pugglis Skrattande

Jefa
2009-06-29 12:46
#24

Tack för alla positiva kommentarer. Det var roligt att prova på någonting ny-gammalt!

Tom - påtal om vikingasmycken så har jag även provat på vikingastickning - mycket skojigt med effektfullt tredimetionellt utseende.

Paerlugglan
2009-06-30 01:59
#25

Den var snygg Jefa, jag har kollat på vikingastickning i en bok och vill så gärna pröva, någon gång så blir det kanske av.

Medarbetare på Smyckestillverkning

Nytt Alias: Pugglis Skrattande

TomSwede
2009-06-30 18:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Det där ser riktigt läckert ut Jefa!!!

Har inte fått klart för mig tidigare vad vikingastickning är för något.

Hur går det till? Kanske finns någon bra internetsida som man kan se bilder på tillverkning?

Jag har ett halsband liggandes som jag har tänkt något liknande din stickning som tar vid där lädret slutar och går över nacken men det är inte mitt område med silver och jag har dåligt med tid att hinna sätta mig in i det samt krass ekonomi för tillfället.

Ser du några möjligheter att göra en snygg övergång från lädret till en sån läcker vikinga stickning?

Jefa
2009-06-30 20:50
#27

Absolut skulle du kunna sätta en vikingastickning i nacken på halsbandet.

Man måste ju göra någon slags ände på ditt vackra läderhalsband som kan fästas i den stickade silvertråden. Här har jag gjort ett armband och avslutat stickningen med en spiral och ögla för att fästa läderremmen i - vet inte om du får någon idé av detta?!

Annons:
TomSwede
2009-07-01 09:25
#28

Tycker spiralerna är läckra och visst får jag ideer, dock inte så konkreta just. Har för många projekt laddade i huvudet;-)

Skulle vara snyggt om man kunde få en ände från spiralen att slingra ned dekorativt på lädret. Har en photoshoppad bild på hur det skulle kunna se ut som en amerikansk polare gjorde men hittar inte på den rackarns bilden. Jag ska se om jag hittar den en annan dag.

Är stickningen lödd i spiralen?

I dag är städdag.

Jefa
2009-07-01 11:20
#29

Ja dom är ihoplödda med varandra. Har provat att löda både med pastalod och lodsticka och måste säga att jag är mer nöjd med resultatet med hårdlödningen (lodstickan) - tycker att det flyter ut bättre.

Är själv inne på att göra lite smycken med silver och färgat plexiglas just nu så jag är på jakt efter någon leverantör av plexi. Någon som har en plexileverantör i bakfickan??

TomSwede
2009-07-01 17:07
#30

Här finns en delPlexi men vet inte om de bara säljer till företag.

Graverad plexi med lysdioder inborrade i sidorna så det lyser genom själva skivan ger klart roliga effekter (gravyren lyser i diodernas färg). Bra om man vill göra någon typ av skylt att ha t.ex marknadsdisplay.

Clas Olsson har lite småskivor upp till ca 6mm men tror dom är ofärgade bara.

Halsbandet får vänta till pengar flyter in igen men stickningen är helt klart bästa lösningen jag sett hittills.

maneki
2009-07-01 17:15
#31

Fina smycken, allesammans. Glad

TomSwede: Jag har samlat lite länktips om vikingastickning i min blogg om du är på jakt efter instruktioner. Flört (Sen finns det vissa som även kallar foxtail/loop-in-loopkedjor för vikingastickat också, även om det är mindre vanligt -- ser nästan likadant ut.)

Plexiglas/akrylplast i skivor i olika färger har även Slöjd-detaljer. De säljer skivor: färgade i 3 mm o ofärgade 2-4 mm.

TomSwede
2009-07-01 17:38
#32

Tack Maneki!!

Jag ska studera din blogg ikväll när jag är klar med städning och bolaget.

Finns så mycket saker jag vill lära mig för att komplettera läderjobben med och stickningen vore bra att kunna men svårt att hinna allt;-)

Kan nämna att jag kan jobba uppemot 15 timmar på vissa armband.

@ Jefa

Har du någon uppskattning på hur lång tid det tog att göra den länken på sista bilden du postade?

Jag jagar alltid tid eftersom det är många moment innan jag är klar med ett föremål. Det är inte materialet som kostar….känns det igen??

Jefa
2009-07-01 23:11
#33

Tack Maneki! Jag beställde röd, svart och blå skivor från slöjd-detaljer och hoppas att det blir bra.

Tom - det tar några timmar att sticka länken och du bör väl ha två?? och så lite lödning på det - räkna med 3-5 timmars arbete beroende på hur långa länkarna ska vara. Jag fick oxå mina länktips på stickningen från Maneki så kolla upp den!

Lycka till!

/Jefa

TomSwede
2009-07-02 02:16
#34

Tack Jefa!!

Tja, det är ju inte aktuellt idag men innan jag försöker mig på själv så bör jag väl öva lite också. Jag har en önskelista på saker jag behöver lära mig så det blir väl vad som känns angelägnast.

Läderjobben bara i sig tar så otroligt lång tid och har jag beställningar så går ju all fritid åt och som förälder har man också en del andra plikter så räkna inte med att jag är snabb på någonting förrän behovet uppstår;-)

Annons:
Upp till toppen
Annons: