Annons:
Etikettmedlemsgalleriet
Läst 9468 ggr
kissidor
2009-02-13 20:52

alster från kissidor

hmmm, detta med att vräka sig i en alldeles egen tråd känns ovant och lite besvärande för mig Skäms, menmen - ibland har man ju gjort nåt som man vill visa av olika skäl - tex för att man testat nåt man tyckte var roligt och givande och gärna vill tipsa om Flört - så låt gå då!

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
kissidor
2009-02-13 21:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

och då inleder jag med att vurma och reklama lite för att infatta cabbar! här är från höger till vänster:

ett kinesiskt 30mm kristallhänge av rivolimodell infattat in netting (hänger på min silverhalsring)

en swarovski 18mm rivoli infattad i tubulär peyote med picoter (på silversliderögla)

ett silverfoilcoin 25mm infattat i tubulär peyote med picoter på bali silverögla på spiral rope

jag vill rekommendera detta för att det är roligt och användbart, och inte svårt!

Värd på Mobiltelefoner och Android

mattiz73
2009-02-13 21:05
#2

Vad fint Kissidor! Kanonfina saker!

Vadå inte svårt? Det ser ju jättesvårt ut!

Tigris
2009-02-13 21:12
#3

Men, va kul att se dina pyttepärlsalster

Och så snygga de är dessutomGlad

Inte för att jag är förvånad över att de är snygga för det brukar dina grejer vara men du stretade emot bra länge innan du trillade i pyttepärlsdiket och började använda "sand med hål i"Flört

Mindfields
2009-02-13 21:27
#4

Ännu en gång sitter jag och gapar som en fågelholk - jag begriper inte hur ni bär er åt!
Desa söta små pyttepärlor blir så fina verk!

Fru-Parla
2009-02-13 21:48
#5

Åh så fina, särskilt den på halsringenGlad

www.fruparla.se - en kreativ upplevelse.

Här hittar du det mesta!

Evahelene
2009-02-13 21:49
#6

Snyggt! Skitsnyggt!

Jag gillar också att infatta sådär - övar på stenar Skrattande

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

Annons:
53goran
2009-02-13 21:49
#7

Verkligen fina hängen du har gjort. Ser verkligen användbara ut.

Bimse
2009-02-13 22:24
#8

Jättesnygga ju. Vräk på du. Dessutom fint foto.

Det kliar lite i fingrarna efter att pröva.

kissidor
2009-02-13 22:33
#9

tro mig mattiz, det är det inte! jag har väl aldrig lurat dig förr va FlörtSkrattande?

hehe Skrattande, tack tigris! det kan var på sin plats att nämna att du med dina fantastiska alster varit en av dom som inspirerat mig absolut allra mest till att övervinna det helt naturliga motståndet mot att besvära sig med nåt så galet som att sy hit och dit genom hålförsedda sandkorn Skrattande

just den är min egen favvo också frupärla Flört

just precis 53goran, sååå användbara Glad

den längst till höger med spiralrepet förresten är verkligen inte väl färgmässigt framställd, nåt slags teal/smaragdgrön går hela färgskalan i och även om den kanske är lite intensiv för vissas smak (inklusive min kan jag tycka på ett sätt  - men på ett annat sätt är det kul med lite färg ibland Glad) hursomhelst vill jag nog mena att färgskalan är behagligare i verkligheten!

tack alla Glad - och än en gång, detta är inte svårt! lite pilligt kanske, och lättare om man skaffat sig lite vana vid pyttepärlorna och dom trådar osv som därtill hör - och för ändamålet lämpad tråd och nål är så gott som oumbärligt! men annars är det inte svårt  - so go for it Flört!

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
2009-02-13 22:56
#10

Jättevackert infattade cabbar.Glad Gillar nog den vänstra nettade cabben bäst beroende på mönstert i i infattningen (spetsarna) men de andra två är det din egen variant av netting? Jättefina båda två men jag gillar elegansen som blir av mönstert mer i den vä. Måste def. bli färdig o prova detta Skrattande

Paerlugglan
2009-02-14 00:01
#11

Jätteläckert! Skrattande Alla är jättefina, verkligen. Den vänstra skulle jag vilja ha själv! Och det låg ju något i mitt julklappspaket som skulle kunna vara precis en sådan rivoli, eller åtminstone något snarlikt, få sätta igång och testa, snart!

Medarbetare på Smyckestillverkning

Nytt Alias: Pugglis Skrattande

Parlerian
2009-02-14 00:14
#12

Jisses vad läckra.. Är detta något som finns beskrivet någonstans eller är det bara i ditt huvud Kissidor?

kissidor
2009-02-14 00:45
#13

tacktack igen Glad!

cessy - tja det vore en väldigt egen variant av netting på dom två andra i såfall Skrattande beskrivs nog enklare som tubulär peyote tror jag FlörtSkrattande

hmm pärlugglan, fick du en sån där riktigt stor grå/black diamond i paketet? (om du ursäktar att jag inte längre har stenkoll på precis exakt vad som trillade ner i det gröna kuvertet. det var ju trots allt tomten som packade det och inte jag Skrattande ) jomen den borde gå ypperligt att sy in, även om den i sin storlek inte direkt är i akut behov av det bara för att bli synlig… Skrattande

nejdå pärlerian, detta har inte kissidor klurat ut alldeles på egen hand från scratch Skrattande - det nettade längst till vänster som är min egen och även flera andras favvo verkar det utgår från denna tut: http://www.rubysbeadwork.com/NettedCab.html fast man får förstås trixa och pröva sig fram lite om man ska göra på en annan storlek - men det där nettandet är såpass behändigt och snabbt att man lätt kan tåla att ta sig lite tid med det för varje ny storlek/form man vill testa. dom andra två är i tubulär peyote som man tex kan kolla upp på pp: http://www.parlplatsen.se/sidor/hantverk/sy/tubular_peyote.shtml och där minskar man helt enkelt det nödvändiga genom att gå över från 11/0 till 15/0 Flört - och så har jag satt lite picoter runt om för att piffa upp det lite.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
leja
2009-02-14 00:46
#14

Vad fina. Det är verkligen något jag skulle vilja prova på. Har inte riktigt vågat ännu.

Vad ska man ha som signatur tro?

kissidor
2009-02-14 00:47
#15

leja dom bits inte Skrattande!

Värd på Mobiltelefoner och Android

leja
2009-02-14 00:59
#16

Är du riktigt säker på det??

Flört

Vad ska man ha som signatur tro?

Paerlugglan
2009-02-14 01:03
#17

Jo, jag tror att min rivoli nafsade efter mig sist jag plockade fram den, så jag litar inte riktigt på denFlörtTungan utehehehehe! Näääääää!!!!

Jo då, det var en riktigt stor bamsing, 4,5 cm i diameter, mumsTungan uteGuld i mun. Så sant den kanske inte behöver mer bling än sig själv.

Medarbetare på Smyckestillverkning

Nytt Alias: Pugglis Skrattande

kissidor
2009-02-14 01:14
#18

tja OM dom nu ändå bits så kanske det är säkrast att ni fångar in dom i ett nät - och om dom INTE bits så har ni ju inget att oroa er för, så kör på bara Skrattande!

Värd på Mobiltelefoner och Android

mattiz73
2009-02-14 12:44
#19

Nej, Kissidor du har inte lurat mig förut men det SER svårt ut! Men någon gång i framtiden ska jag prova! Just nu funderar jag på 2 raders flat spiral men jag har inte seedbeeds så det räcker.

maneki
2009-02-14 14:44
#20

Men, du får inte reklama för cabbar. Nu får jag dåligt samvete för mina borocabbar som jag fortfarande inte infattat (visserligen ska de infattas med koppartråd o inte pärlor var det tänkt, men ändå)… Tungan ute

Snygga infattningar i vart fall o jag gillar speciellt den nettade. Både för färg o mönster (o för att jag alltid tycker bäst om netting). Glad

Annons:
kissidor
2009-02-14 18:14
#21

men då får inte du länka till utmärkta vägledningar för hur man gör för att infatta en cab maneki Skrattande! grundprincipen för den nettade hittade jag ju på en av dina länkar ser du Flört - din länkning gällde visserligen nåt helt annat, menmen så kan det gå Skrattande!

jo jag börjar också få ett gott öga till netting faktiskt Glad

Värd på Mobiltelefoner och Android

maneki
2009-02-14 18:29
#22

Skrattande

Som man sår får man skörda alltså… Flört

RAW/cross-weaving är f ö en trevlig teknik att infatta cabbar med. Om du vill ha nån annan teknik att testa. Lika lätt som netting att göra infattningar i.

kissidor
2009-02-14 18:36
#23

ringen i tråden "pärlade presenter" eller vad jag nu kallade den är ju om jag inte är ute och cyklar fullständigt infattad med nån sorts raw maneki, så det har jag också testat och det har sina poänger det med! däremot har jag en förmåga att trassla in tassarna på ett sätt som gör mig lite moloken när jag använder den tekniken Rynkar på näsan

Värd på Mobiltelefoner och Android

Idaz
2009-02-16 15:38
#24

Idag har jag provat för första gången att infatta en "glas-sten". JAg försökte förstå mig på beskrivningen på kissidors länk och gjorde något liknande. Det blev inte så jättebra men det var ju som sagt första gången.

kissidor
2009-03-04 20:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

mitt senaste favvo-armband - förenar det absolut simplast tänkbara med påkostad pysslighet och lite smålyxiga material. jag lägger upp det för att tipsa på att man kan använda såna här pärlade pärlor som accent för att ge ett annars enkelt smycke ganska mycket extra piff - utan att behöva sy ihjäl sig på kuppen Skrattande! sammantaget trivs jag mycket i det här armbandet och går och myser lite åt den lite lyxiga känslan i det.

det är enkelt trätt på stretch magic, med nougatfärgade shell pearls, fac rökkvarts och pärlade pärlor i bruna lystriga toner enligt denna modell: http://www.parlplatsen.se/sidor/monster/sy/spinning_top/spinning_top.shtml samt med den här grundläggande tekniken enligt allamejs tips (se hennes avatarpärla, samma princip fast med bara 3 rader): http://www.parlplatsen.se/sidor/monster/sy/crystal_bangle/crystal_bangle.shtml

det blir liknande i fler färger, absolut Glad (fast först måste jag göra färdigt tävlingsbidraget Flört)

Värd på Mobiltelefoner och Android

JohannaMax
2009-03-04 21:00
#26

Snyggt!!

Läcker armband med!

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

53goran
2009-03-04 21:03
#27

Jätteläcker armband. Verkligen fint

Annons:
mattiz73
2009-03-04 21:09
#28

Kanonfint Kissidor!

Jag ska ge mig på de pärlade pärlorna snart då jag fått 2 beställningar på örhängen som just är som dina pärlor!

leja
2009-03-04 21:25
#29

gillar armbandet jag med. Fint med variationen och färgerna.

Vad ska man ha som signatur tro?

Fru-Parla
2009-03-04 21:54
#30

Jättesnygg armband och helt moderiktigt enligt trendspan i en massa affärer i stan idagCool

www.fruparla.se - en kreativ upplevelse.

Här hittar du det mesta!

Cessy
2009-03-04 22:19
#31

Ja brunt som är brunt är jättesnyggt o det är ett armband som t.o.m. jag skulle bära o tycka att det är läckertFlört Så snyggt med sina olika bruna nyanser o blandning av helt olika pärlor o ändå så snygg harmoniWow

Evahelene
2009-03-04 22:34
#32

Håller med föregående skrivare till fullo!

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

kissidor
2009-03-05 07:18
#33

tacktack Glad! jaså moderiktigt också Flört? jomen när du säger det frupärla, det har jag nog hört glunkas om sen nån gång i fjol att det var på g med stora runda pärlor i armband. och då menar jag kan det ju kännas ganska mycket roligare att sätta en lite mer unik och arbetad prägel på dom genom inslaget av dom 2 olika pärlade pärlorna - samtidigt som det kan "gå hem i stugorna" sas.

om ni gillar det inslaget och inte har testat pärlade pärlor förut så kollar ni in länkarna i samma inlägg som bilden ligger Flört, den första - spinning top bead - var det allra första jag nånsin sydde med pyttepärlor så dom är lämpliga för nybörjare, samtidigt som dom är så användbara och vackra att dom duger gott även när man fått lite mer vana Flört

Värd på Mobiltelefoner och Android

SusannAlg
2009-03-05 13:21
#34

Jätteläckert!

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

Annons:
mattiz73
2009-03-05 14:52
#35

De var det första jag med sydde! De var ju superenkla! Det enda jag tycker är krångligt är hur jag ska få hålen på mittenpärlan att stanna upp och ner så jag får igenom hattpinnen! Tips??

kissidor
2009-03-05 15:07
#36

jo visst vrider sig ju pärlan därinne i sin lilla pärloverall så hålet åker iväg - det går ju att sy genom hålet så den stannar men det blir inte superbra tycker jag. men jag tycker inte det är alltför stort besvär att leta upp hålet med en nålspets och dra det i rätt läge när man ska trä igenom den. att ha nåt trätt igenom pärlan medan man syr tror jag blir ivägen för mycket.

Värd på Mobiltelefoner och Android

mattiz73
2009-03-05 15:30
#37

Så har jag gjort men det blir väldigt bökigt! Det blir nog bättre att leta upp hålet efteråt som du beskriver Kissidor!

maneki
2009-03-05 20:17
#38

Snyggt med inslaget av pärlade pärlor o fin färg Glad

Tigris
2009-03-06 23:22
#39

Jättesnyggt armband! Jag gillar också kombinationen av olika karaktärer på pärlorna som binds samman i en harmonisk färgskala.

Paerlugglan
2009-03-08 02:58
#40

Mycket läckert, sådana kan jag tänka mig att göra. Sen nån gång, eller snart. Obestämd

Medarbetare på Smyckestillverkning

Nytt Alias: Pugglis Skrattande

NeedfulThings
2009-03-08 10:44
#41

De där pärlade pärlorna är bara så fina, det vet jag som har förmånen att ha sett några irl Skrattande Ytterligare en sak man skulle vilja prova, tiden ska bara räcka till allt.

Ett väldigt snyggt armband är det i alla fall, gillar brunt!

Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!

Annons:
Fru-Parla
2009-03-08 23:40
#42

Då ska jag oxå försäka mej på att sy en pärla a la PP.

Och med detta inlägg blir jag nog en ametist, för en natt i alla fallGlad

www.fruparla.se - en kreativ upplevelse.

Här hittar du det mesta!

Fru-Parla
2009-03-08 23:41
#43

Nej så fasiken hellerGråter nu då

www.fruparla.se - en kreativ upplevelse.

Här hittar du det mesta!

kissidor
2009-03-09 07:27
#44

tack igen Glad! gör så pärlugglan, needful, frupärla m fl! en kommentar till spinning top bead - enligt mönstret syr man den på en 8mm stomme med 11/0 och 8/0, men jag använder 15/0 och 11/0. antalet pärlor behöver inte justeras men det blir då mer av en gallereffekt så man ser mer av pärlan under - vilket jag då alltså tycker blir ganska snyggt om man förstås inte har en totalt sunkig pärla som stomme Skrattande.

tja än så länge är du lila iaf frupärla Flört

Värd på Mobiltelefoner och Android

Emo
2009-04-07 12:07
#45

Du gör så fina genomarbetade alster.

Du är en skicklig och erfaren smyckestillverkare.

Hur kan du ha problem med bollar?

Är det för att beskrivningarna är så onödigt komplicerade?

Jag tryckte ut någon, men det gick ju inte att föja den.

Ska jag lägga ut en beskrivning på mitt sätt att göra bollar på min egen website? Du vet hur mina andra beskrivningar ser ut. Tror du det skulle vara en bra idé?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Idaz
2009-04-07 12:17
#46

Jag har sett beskrivningar på bollar på youtube med videos som är enkla att fatta. Jag tror man sökte på chrystal ball eller hur det nu stavas. jag orkar inte kolla. Hihi. Glad

kissidor
2009-04-07 12:21
#47

tack emo Glad! om du läser i en annan tråd ser du att jag har och alltid har haft problem med 3d-saker - jag förstår bollmönstren, dom är ju lätta Glad! vilket väl är varför jag inte bara gett mig för länge sen, jag kan inte fatta varför det inte ska gå! men jag blir bara totalt yr i huvet av dom - bokstavligen! det börjar snurra och hoppa för ögonen och sen vet jag inte alls vart jag är! men om du säger att du - vår bollmästarinna - inte tycker man kan följa dom bollbeskrivningarna är jag absolut nyfiken på att se hur din bollinstruktion ser ut Flört! kanske lyckas du göra en som ligger still när man tittar på den FlörtSkrattande?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
2009-04-07 12:29
#48

Bad Göran o skriva ut den instruktionen som Bimse länkade till (jag kan ju inte skriva ut den med den gamla skrivaren som är kopplad till denna datorn) men han påstod att det inte gickRynkar på näsan för den andra blir jag snurrig bara av o titta påSkäms (Försökte länka in den länken också men den länken är bruten just nu.) Men sådan boll typ Bimses länk - den som Tigris gjorde o som du gjorde sedan Emo i flera färger skulle jag gärna se ett förståligare mönster på.

Annons:
Emo
2009-04-07 12:33
#49

"…..kanske lyckas du göra en som ligger still när man tittar på den"

Tar det som en utmaning Glad

Det tar ett tag att rita och kanske fotografera också.

Jag har börjat, men allt tar tid Glad

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

kissidor
2009-04-19 13:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

men det gick ju bra emo Flört!

från vänster till höger:

min första i fp 4mm i typ dark topaz picasso eller nåt sånt och 11/0 galvanized seafoam - att jag valde dessa färger berodde på att emo skriver bruna och blå pärlor i sin tut istället för stora och små, och med tanke på mitt medlemsskap i pärlbollsmiffoklubben tordes jag inte ta några som helst risker att bli förvirrad Skrattande

min andra i 6mm vaxade plommonlila och 11/0 galvanized gold - den blir nånting till svärmor - såklart Skrattande

min tredje till mamsen med mörkgrå ganska runda sötisar 5-6mm och 11/0 matte dark metallic rainbow

Värd på Mobiltelefoner och Android

kissidor
2009-04-19 13:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

kommer ni ihåg "garden necklace"? http://www.aroundthebeadingtable.com/Tutorials/GardenNecklace.html lite i pråligaste laget i dom färgerna men jag gjorde ett liknande till svärmor fast med fp istället för sw bicones, och hon älskade det verkligen. själv har jag hela tiden tänkt att jag skulle vilja göra det halsbandet fast i en helt annan färgställning - och såhär blev det i svart, hematite och amethyst fp 4mm och 11/0 metallic amethyst gunmetal

Värd på Mobiltelefoner och Android

kissidor
2009-04-19 13:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52

och kommer ni ihåg att jag pratade om tigris supervackra halsbandsset med 3 enkelt trädda superlånga seedshalsband som hon kombinerade och använde i flera varv med hjälp av en halsbandsförkortare? jag använder tjeckiska seeds till detta, för lite ojämnhet gör ingenting alls här och då kan jag trä dom direkt från hankarna och det går (nästan) i ett huj.

dessa är ca 180cm långa och då blir det ju 45cm om man lägger dom 4-dubbelt. man kan ju kombinera dom som man vill 2 eller flera sen kan man ha halsbandförkortaren bak eller som här fram och med ett hänge i, vedastjärnor i båda dessa två.

Värd på Mobiltelefoner och Android

BitteS
2009-04-19 13:50
#53

Kissidor: Färgsättningen på ditt "garden necklace" är helt rätt för min smak. Tänk vad färgen gör mycket. Like it! Originalet hade inte ens fått min uppmärksamhet pga färgerna men ditt är supersnyggt. Sugen att göra ett själv. Sparar länken till framtiden.

Vedastjärnan är också snygg. Står också på min vill göra lista. När ska man hinna allt??

Evahelene
2009-04-19 14:24
#54

Ditt garden-necklace är mycket snyggare än originalet!

Nån gång, så ska jag också köpa det där vedastjärne-mönstret! Snart (?) ska jag göra ett Tigris-halsband jag också. Så tjusiga färger ditt är i! *grön av avund*…snudd på iaf.

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

mattiz73
2009-04-19 14:26
#55

F*n vad snygga saker du gjort! Vedastjärnorna i dessa färger blir ju mer eleganta! Och pärlbollarna…mmm vad fina!

AVIS!

Annons:
Emo
2009-04-19 14:34
#56

Fantastiskt fina saker du gör.

Tänk om tiden ville räcka till allt som man vill göra.

Roligt att se ett proffs hantera pärlor.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

NeedfulThings
2009-04-19 14:57
#57

ja, jag instämmer. Superfina och proffsiga smyckenSkrattande Och du fixade ju bollarna till sist!

Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!

leja
2009-04-19 15:24
#58

Vad fint, du är proffs. Om jag bara hade tid….

Vad ska man ha som signatur tro?

kissidor
2009-04-19 17:34
#59

proffs FörvånadSkäms!?!

men tack snällisar GladKyss!

Värd på Mobiltelefoner och Android

Mindfields
2009-04-19 18:26
#60

Riktigt snygga halsband!! :) Ser tungt och vackert ut *me like*

53goran
2009-04-19 18:26
#61

Jättefina bollar, snart är det väl bara jag som inte har fixat någon boll. Ditt garden halsband är som sagt mycket snyggare/finare än orginalet.

maneki
2009-04-20 00:26
#62

Fina pärlbollar o jag gillar den dramatiska varianten av gardenhalsbandet. Håller med om att det är mycket vackrare än originalet i denna färgställning. Annars föll jag nog mest för de flerradiga -- Vedastjärnorna är som gjorda för dem (fiffigt att fästa dem i en halsbandsförkortare). Glad

Annons:
Cessy
2009-04-20 01:49
#63

Ja där ser du - du fixade ju underbart fina pärlbollar. Blir sugen på att göra fler då jag ser dina vackra bollar.

O det garden necklace du har gjort blev ju mycket vackrare o elegantare i denna färgställmingen o så håller jag med om att sådana här maffiga enkelträda halsband blir urläckra så här o vedastjärnan höjer ju det till något ännu mera - fast det skulle nog bli väldigt snyggt med en pärlboll ocksåFlörtSkrattande

Paerlugglan
2009-04-20 03:19
#64

Oj, vad fina de bollarna var Kissidor. Och ditt "Garden Necklace" är bara så urläckertTungan ute, att jag inte kom på att göra ett svart själv. Håller på med ett i romantiska färger, känner aldrig för att avsluta, för själv kommer jag nog inte att bära det, det är för ljuvt och bröllopsaktigt. Men jag gillade mönstret så mycket, men tänkte inte så långt som du. Gör det något om jag härmar din färgställning lite Kissidor, det skulle bli en superfavorit för mig? Jag vill beställa pärlor till det på direkten. Och så läckert med stjärnorna på de där flerradigahalsbanden, mums.Tungan ute

Medarbetare på Smyckestillverkning

Nytt Alias: Pugglis Skrattande

kissidor
2009-04-20 08:49
#65

tackelitack GladGlad!

jo vedastjärnor är verkligen alla tiders, men hmmm - kan tänkas att det skulle gå bra att hänga en pärlboll i dom också - får se om jag får nån över åt mig själv snart Skrattande. mamsen var här igår och fick sin gråa, den åkte på direkt. svägerskan kom också och vi satt och pratade medan gubarna åkte och tittade på nåt gammalt skrot nånstans. för att sysselsätta fingrarna gjorde jag en boll med 4mm runda röd korallpärlor (inte sådär superljust gräll röd som korall kan vara, utan lite djupare) och svarta 11/0 och den blev svägerskan så vansinnigt sjuk på att jag inte hade hjärta att göra annat än att sätta hängögla på den och sätta på en svart läderrem och ge henne. den passade verkligen tokbra på henne och hon hade dessutom en röd topp och svarta byxor på sig så det var som menat för henne.

pärlugglan, jag har ju själv bara tagit ett gratismönster från nätet  - du får självfallet använda precis vilka färger du vill i det Skrattande!

Värd på Mobiltelefoner och Android

Seastar
2009-04-20 10:28
#66

Supervackert!!!!

SusannAlg
2009-04-20 14:32
#67

Jättehärliga färger på pärlbollarna!!!!!

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

Tigris
2009-04-21 00:43
#68

Det verkar som att pärlbollar är väldigt smittsamt, fast en del har lite längre inkubationstid än andra Skrattande

Ditt garden necklace är ju underbart! Jag har sneglat på det mönstret men det har känts alldeles för… hmm… för mycket helt enkelt men med dessa färger så ser man det i en helt annan dager.

Snygga kombinationer du valt i de långa halsbanden! Och så smart att använda pärlor på hankar och slippa det urbota tråkiga arbetet med att trä upp alla pärlor.

Paerlugglan
2009-04-24 03:05
#69

Nu är jag klar med mitt romantiska Garden necklace, skall Skrattandebara fixa ett lås!

Medarbetare på Smyckestillverkning

Nytt Alias: Pugglis Skrattande

Annons:
Idaz
2009-04-25 21:55
#70

Åhh, du gör så fint kissidor! Jag vill också kunna göra så.

kissidor
2009-04-27 12:08
#71

tacktack Glad!

tigris, inkubationstid hmm - tja jag kanske kan skylla på ett starkt immunförsvar menar du Skrattande

idaz, det kan du Glad! när du har varit och shoppat lite så du har rätta grejorna Flört

Värd på Mobiltelefoner och Android

kissidor
2009-05-12 13:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#72

tja jag ska väl dra mitt strå till puff-stacken jag också och visa upp mitt lilla puff-gäng Flört. det är ju så roligt att se hur olika vi alla gör av samma modell! jag har gjort nästan alla mina med 8mm pärlor och 8/0, då blir det ett hänge som är lagom i storlek för min smak. alla har fått en lagom prålig och maffig sterlingögla i balistil. alla utom minstingen som är gjord med 6mm och 11/0 och har seeds-ögla.

från vänster till höger,

bakre raden: serafinit och akvamarin, onyx och turkos, onyx och korall (inte lika ilsket röd som på bilden, ni vet hur det är att fota rött Obestämd)

främre raden: swarovski crystal pearls i 2 grå nyanser, vita ovala sötisar (med fantastisk lyster som inte går fram av bilden - vilket är rätt värdelöst eftersom lystern är hela grejen med vita sötisar Obestämd), kopparbruna ovala sötisar

längst fram: 6mm fp i aqua celsian eller nåt sånt och en matt guldfärgad, och 11/0 i galvanized seafoam

Värd på Mobiltelefoner och Android

kissidor
2009-05-12 13:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#73

några armband - dom 3 bakre i fyrkantsteknik med 6mm vaxade som bas och 4mm fp ovanpå. blev lite inspirerad att återuppta tekniken ifrån dom armband som var i boken crystal jewelry 2 som cessy tipsade om i en annan tråd att man just då kunde beställa fraktfritt - i övrigt var det inte mycket man kunde tänka sig att göra från den boken, i vart fall inte rakt av. det vart liksom för mycket, både resultatmässigt och kostnadsmässigt Skrattande. ser ni att jag gav mig baljan på att gå emot min inre övertygelse och gjorde ett rosa också - men jag gillar det inte Skrattande.

det främsta armbandet med hana amiblommor i svarta och mörklila 4mm fp är tänkt att matcha min svart/lila/hematitgrå version av "garden necklace" som finns längre upp i tråden.

lås med tjeckiska glasknappar resp tierracast äppelblommor i pläterat tenn.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Allamej
2009-05-12 13:19
#74

Vilka underbara armband!

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

SusannAlg
2009-05-12 13:44
#75

Superläckra puffar och armband!!!!

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

Evahelene
2009-05-12 14:08
#76

Åååh såå snygga armband! Puffarna var också fina - speciellt den med onyx o turkos Tungan ute

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

Annons:
nisse23456
2009-05-12 14:27
#77

Läckra Armband!Glad

Pitepaerlan
2009-05-12 15:15
#78

Snygga "puffar" så fiiina sötisarSkrattande

Armbanden är "gudomliga", vackra låsSkrattande

Är det en rät och avigsida på de med  fyrkantsteknik?

Välkommen till min blogg http://pitepaerlan.blogspot.se/

Cessy
2009-05-12 15:34
#79

Härligt gäng puffar du gjort o där är nog den med ovala kopparbruna sötisar min favoritGlad

Armbanden var ju klart lyxiga o med sådana låsknappar så blir det ju bara så lyxigt o trots att där finns lila, så är det ändå det i kopparnyanser o vitt som är min favorit. Så himla snyggtSkrattande

53goran
2009-05-12 15:45
#80

Jättefina puffar och armband. Undrar när jag själv kommer till skott och försöker mig på puffar. Men det är alltid något som kommer i vägen.

Emo
2009-05-12 15:50
#81

Vackra puffar och underbara armband.

Tråkigt att du inte besöker mig IRL.

Tänk vad jag kunde lära mycket - och ha kul Glad

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

kissidor
2009-05-12 15:55
#82

tackitack Glad!

pitepärlan, ja det är en bottensida och en ovansida på dom.

men cessy, det BRUNA FörvånadSkrattande?

emo, det är en bit att åka vettu Skrattande

av puffarna så är den GRÅ självklart my preciousssss Skrattande, men annars tycker jag själv nog bäst om den med serafinit och akvamarin - den ser så lyxig ut på nåt sätt irl och den har flera på jobbet varit fram och kladdat på också (och den är väl i princip beställd bara jag får tummen ur och gör ett par örisar till). dom med onyx och turkos resp korall är ju inte riktigt "jag" färgmässigt, men jag ville göra nåt med lite sommarkänsla och jag är riktigt nöjd med resultatet. den vita har en riktigt underbar pärllyster och blir därmed irl så fin att jag bara var tvungen att sätta den på mig - men tyvärr såg jag inte riktigt klok ut i den - vita pärlor är nog inte riktigt min grej, men jag tänker att den nog inte är osäljbar Flört

Värd på Mobiltelefoner och Android

leja
2009-05-12 16:00
#83

Wow, vad du kan. Så roligt att se.

Vad ska man ha som signatur tro?

Annons:
Pitepaerlan
2009-05-12 17:42
#84

Tack för svaret Skrattande, får kluraGlad

Välkommen till min blogg http://pitepaerlan.blogspot.se/

maneki
2009-05-12 17:43
#85

Puffarna med vita sötisar respektive serafinit föll jag främst för, men alla puffar o även armbanden är mycket fina. Förstår att serafinpuffen rönt uppmärksamhet. Dessutom tycker jag bailen passar just den stenen bra. Glad

SofiaDalarna
2009-05-12 18:54
#86

Mums!, vad många läckra armband och puffar!! Och vad snyggt det blev med de hänganordningarna på puffarna! Min favorit blad puffarna blev den vita, så vacker! Och sen de två till vänster. Jättesnyggt skapat!

NeedfulThings
2009-05-12 21:00
#87

Oj, vilka fina smycken. både armband och puffar (det rosa speciellt, mums) det är roligt, man gör något efter ett mönster exempelvis flat spiral och känner sig sååå nöjd, sen tittar man på några av era alster och inser att man är nybörjare, trots alltSkrattande

Gjorde en raid i syskrinen och skulle hitta knappar, men det var inga höjdare de jag hade i den formen. Så det blir en tur till Myrorna så småningom. Äppelblommorna var ju bara så söta de också.

Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!

mattiz73
2009-05-12 23:12
#88

DE var fina! Jag älskar dina puffar! Mina blir inte alls lika fina!

kissidor
2009-05-12 23:51
#89

tacktack Glad!

needful, armbanden är väldigt enkla att göra, inte ett dugg mer komplicerade än flat spiral Flört!

mattiz, allas puffar är väl lika fina Skrattande! vi gör dom ju alla bara efter vårt eget tycke och smak Flört! sen tycker man förstås att det blir mer eller mindre lyckat jämfört med vad man hoppades i huvet när man valde sin komposition, och får sina favoriter som man gillar mer både bland sina egna och andras!

Värd på Mobiltelefoner och Android

Bimse
2009-05-13 01:37
#90

Allting var jättesnyggt vännen. Snyggt med ett silverhänge till de olika puffarna.

Annons:
kissidor
2009-05-13 08:26
#91

tack bimse Glad

jo jag tyckte det gjorde sig med silveröglorna eftersom jag använde sten och rätt fina sötisar och dom blev såpass stora också - till något mindre storlek och med glas och kristall i puffarna gör det sig nog bättre med sydda öglor.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Tigris
2009-05-13 13:18
#92

Wow ,vilka snygga armbandd och puffar! Sötvattenspuffarna gillar jag nog mest även on de andra är superfina också. Silveröglorna ger dem en lyxigare känsla.

Det är lite kul det här med storlekarna på pärlorna. Den "lilla" med 6mm firepolished ser lite ynklig ut i jämförelse med de andra. Men den är ju bra mycket större än den jag gjort av 4mm.

Av armbanden gillar jag de båda i mitten mest, vackra och lyxiga. Det rosa är snyggt också men lite för rosa för min smak.

kissidor
2009-05-13 21:28
#93

tack tigris Glad

håller med dig om det rosa Skrattande, men kan ändå säga att det är en behagligare mer gammalrosa nyans i verkligheten - annars hade jag aldrig kommit på tanken att tvinga mig till det ens Flört

Värd på Mobiltelefoner och Android

Paerlugglan
2009-05-23 04:23
#94

Oj oj, vad mycket vackert du gjort, puffar i 8 mm, jätteläckra, jag har bara gjort puffar i 4mm, skall kasta mig över de större också. :)

Armbanden i fyrkantsteknik är helt underbara! Gillar det rosa jättemycket, vad är det för fel på det? Och Hana-Ami armbandet är jätteläckert också.

Men jag var lite bakvänd när det gällde puffarna, gillar det grå mest där, hi hi. Och de där hängena du har till dem är så läckra, var hittar man dem?

Medarbetare på Smyckestillverkning

Nytt Alias: Pugglis Skrattande

kissidor
2009-05-23 11:25
#95

tack pärlugglan Glad! den grå puffen är ju "min privata" så där kan jag inte säga emot dig Flört. hängöglorna har jag köpt här: http://www.bali-handmade.com/product/Findings/Bails.htm?PHPSESSID=28ed3eb45a598d54867bb4226e06e17e

Värd på Mobiltelefoner och Android

kissidor
2009-07-09 21:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#96

svärmor fyller år på lördag och som jag nämnt förut så är det ganska tacksamt att göra smyckespresenter till henne - rejält med guld och lila bara så är det fixat Skrattande. det här halsbandet med en "rivolisol" (nej, jag har inte tröttnat på dom än Skäms) med 18mm amethyst rivoli, galvanized gold 11/0 och 15/0 och fp 4mm purple iris, och "kedja" länkad av vermeiltråd och samma fp som i solen.

Värd på Mobiltelefoner och Android

kissidor
2009-07-09 21:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#97

när jag redan hade kommit ganska långt med halsbandet ovanför så läste jag senaste numret av b&b och blev inspirerad av några enkla men vackra och maffiga armband med tjeckiska glasknappar, såna med ögla bakom (en del av er vet vad jag tycker om sorten med genomgående hål… Rynkar på näsanSkäms) och jag var lycklig ägare till några sådana så det blev ett armband också. eftersom det blev ändrat med våra semestrar och vi inte hade dagisplats den här veckan har det fått vara "farmorsdagis" och då tänkte jag ut att detta armband får vara barnvaktslön Glad

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
leja
2009-07-09 21:54
#98

Verkligen snyggt, måste vara uppskattad lön.

Vad ska man ha som signatur tro?

kissidor
2009-07-09 21:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#99

och så en favorit i repris kan man kanske säga - pärlbollen har jag nog redan haft med i en gruppbild och armbandet med pärlade pärlor inmixat med stora (12mm) fina lystriga shell pearls har jag visat ett liknande i annan färg. men detta set som det utvecklade sig till att bli har varit något av en sommarfavorit för mig i år!

Värd på Mobiltelefoner och Android

kissidor
2009-07-09 21:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#100

slutligen har jag ju nämnt att jag slaktat "antiken-setet" och återvunnit solen ra i ett armband som jag tyckte mycket om att bära. såhär ser det ut, men det är en rätt förfärlig bild tyvärr - för seedssträngarna stökar så förbaskat när man bara lägger det ner såhär och det ser taffligt ut. ni får tro mig på mitt ord, dom uppför sig och faller mycket bättre när det sitter på!

Värd på Mobiltelefoner och Android

Evahelene
2009-07-09 22:41
#101

Åh så fina smycken du gjort - jag kan inte välja vilket jag gillar mest! Möjligen, men bara möjligen, armbandet…

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

kissidor
2009-07-09 22:52
#102

tack evahelene Glad, men vilket armband menar du - jag har ju lagt upp 3 armband och bara ett halsband nu ikväll Skrattande 

tack leja också, hon har fått det nu ikväll och jo hon var nog nöjd Flört

Värd på Mobiltelefoner och Android

NeedfulThings
2009-07-09 23:09
#103

Ååååh vad fina saker. Solen i det första påminner om mitt favorithalsband i gymnasiet- en sol i guldfärg. Knapparmbandet var jättehäftigt, och snygga färger. Det vita förstår jag att det blivit en favorit, himla fint.

Sen är det ju en sol till i det sista och såna gillar jag Skrattande

Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!

Emo
2009-07-09 23:10
#104

Så vackra! Det vita förstår jag blev en favorit. Det är så snyggt.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
Alex05
2009-07-09 23:28
#105

Så otroligt vackra smycken! Du är verkligen duktig på det här, jag blir så avis…..

Det vita armbandet är bara sååå läckertwow

kissidor
2009-07-09 23:57
#106

men hörni… Skäms det är ju inget avancerat! men tack GladKyss!

needful, jag är också väldigt svag för solar - om nån nu inte märkt det Skrattande

Värd på Mobiltelefoner och Android

leja
2009-07-10 01:07
#107

Snygga de sista med. Förstår att det vita blivit en favorit. Är själv inte så svag för solar, men kan tycka det är snyggt på andra.

Flört

Vad ska man ha som signatur tro?

Paerlugglan
2009-07-10 01:31
#108

"Det är ju inget avancerat!" SkrattandeHihi, det är till att vara blygsam, den var ju rolig, ja du har ju bara trätt lite pärlor på måfå och haft en otrolig tur att de bara ramlade på plats så att det såg avancerat ut.

Helt underbara saker enligt mig. Och det där vita armbandet kanske kan inspirera mig till något för utmaningen, som har gått lite i stå.

Medarbetare på Smyckestillverkning

Nytt Alias: Pugglis Skrattande

Tigris
2009-07-10 01:55
#109

Helt sagolikt vackra smycken! Kombinationen av lila och guld är underbar men mest fastnar jag för det vita armbandet, lovley!

Cessy
2009-07-10 04:25
#110

Åh det halsbandet med firepolisheden o Riviolisen ser ut o bli helt perfekt present till svärmor o inte så lite jobb att sitta o länka firepolishden så här. Sedan inser jag att någon gång måste jag lära mig o sy sådana "solar" också för de blir ju så maffigt läckra o nog lär hon bli till sig av lycka för det fina lila knapparmbandet ocksåFlörtSkrattande

Min favorit är dock ditt vita armband o det vita pärlbollshänget. Enkelt o flott samtidigt. Ett rent lyxset som ser så jättelyxigt o stilrent ut på samma gångGlad

Kan tänka mig att Ra är mer lättburen så här o att det ser mycket mer ut på en handled än på en bild. Ja det är jättesnygga smycken du har gjort Kissidor.Glad

kissidor
2009-07-10 08:58
#111

åh tack snälla ni Glad!

pärlugglan, Laughing! men allvarligt, det är ganska enkla saker tekniskt sett - visst det är lite mer än att bara trä på wire men det är inte mer än vem som helst kan lära sig utan större besvär. och även om jag räknar med att jag kommer att lära mig några ytterligare tekniker och trix med tiden så kommer jag aldrig att kliva upp på den avancerade nivån i någon som helst teknik, vare sig med pyttepärlor eller metalltråd eller nånting annat vad det vara må. jag har inte tiden och jag har inte tålamodet och jag har inte ens fingerfärdigheten. min grej är nog snarast att blanda lite olika brottstycken av tekniker och designidéer till nåt som känns "kissidor" - jätteglad och stolt att ni gillar det Very Happy

cessy, jag vet inte men jag tycker inte det är så jobbigt att länka sådär längre, det växer på sig ganska fort och man kan göra det lite med tankarna på annat håll. vet inte om det är det här syendet med pyttepärlor som tränat mitt tålamod och gett mig annat perspektiv på acceptabel tidsåtgång Skrattande

klart du ska testa att sy en sol, det är enkelt i princip och inte pilligare än man står ut med - och dom är väldigt användbara (och du har ju ett par rivolier att öva på Wink)). tycker man det blingar lite för mycket för ens smak med just rivolier går det ju utmärkt att göra likadant med stenar eller silverfoilcoins eller nåt

ja jag får ta med mig ra till PUSS så ni får se honom på, då sitter han ganska bra. (tillräckligt bra iaf för att jag ska ha fått sålt ett likadant armband fast i mörkt skiftande blågrönt samt fått beställning på ett precis likadant som detta fast som chokerhalsband Wink. det hade jag ju inte fått om det hade sett lika bedrövligt ut i verkligheten Laughing!)

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Emo
2009-07-10 09:05
#112

Du ska vara både glad och stolt, för dina alster är så välkomponerade och det är det som räknas.

De hemska enorma överarbetade grejorna, som visas i vissa amerikanska tidningar är, enligt min smak, fula - även om det har tagit skaparen många dagar att göra eländet, men smaken är ju olika och väl är det.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Cessy
2009-07-10 12:30
#113

Kissidor: Ja ha på dig Ra-armbandet, för det vill jag hemskt gärna se IRL. Skulle vara jättekul o få se detGlad

Hm……..nej eg. borde jag inte heller se det som jobbigt. Jag kan ju sitta o snurra tråd i timmar o det här med att länka går ju betydligt fortare, så det är väl så att det lever kvar som en känsla att sådana här halsband vill jag ha bättre betalt för än det är möjligt hos frissan o därför gör jag inte dem, men när jag ser ditt halsband med riviolisolhänget, så blir jag def. sugen att göra ett par i alla fall, för de blir ju allt lite extra lyxiga.Skrattande

Emo: Jo men jag är nog allt lite kluven. En del saker är inte speciellt vackra o def. är de allra flesta av den typen som jag absolut inte kan tänka mig bära då de bara är too much helt enkelt, men ändå är jag grymt imponerad av en hel del av dessa arbeten, då det kräver enormt tålamod o tid o enorm skicklighet att sy dessa arbetena. Att jag beundrar hantverksskickligheten bakom dem även om de kanske i mina ögon är fullständigt obärbara.

Emo
2009-07-10 13:15
#114

Cessy, jodå, jag beundrar också hantverksskickligheten och tålamodet, men beklagar kanske att de inte använts till något elegantare :-)

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Emo
2009-07-10 13:15
#115

Det blev dubbla inlägg.

Jag menade att lägger man ner så mycket tid och är så skicklog, så är det synd att det inte är "användbart" men det är klart, man gör så mycket som inte är användbart. Det kan ju vara roligt bara att göra saker :-)

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

mattiz73
2009-07-10 18:12
#116

Jättetjusiga alster Kissidor! Jag gillar dem jättemycket men jag föll mest för det vita armbandet som jag tyckte var läckert.

Vad använder du för trådd när du trär ett sådant armband? Går det att länka som jag gjorde med mitt gröna halsband? Vad har du för strl på seedbeedsen i pärlbollarna?

kissidor
2009-07-10 18:44
#117

tack igen Glad

emo jag håller förvisso med dig i många fall - synd att sån otrolig hantverksskicklighet missbrukas Skrattande

mattiz det vita är trätt på elastisk tråd, stretch magic 0.7mm

vet inte vilka bollar du syftar på, om det är det stora bollhänget eller någon av dom pärlade pärlorna - så här kommer hela raddan:

11/0 i bollhänget till ca 5-6mm pärlor

15/0 och 11/0 i "spinning top bead" till 8mm baspärla. det ska ju vara 11/0 och 8/0 enl mönstret men jag tycker om när skalet blir lite glesare och mer galleraktigt

15/0 och 11/0 i dom nettade pärlorna till 4mm och 6mm "inburade"

Värd på Mobiltelefoner och Android

maneki
2009-07-10 19:46
#118

Snygga alster -- jag faller speciellt för det vita med beaded beads o "violarmbandet". Förstår att det förra har blivit en favorit!

Annons:
53goran
2009-07-10 21:34
#119

Otroligt fina armband och halsband. Men det vita var helt underbart. Ser så lyxigt ut. Det gär även det i lila och guld. Men kanske lite för mycket för min smak. Ser gärna armbandet i verkligheten.

mattiz73
2009-07-11 00:30
#120

Jag menade topspinning! Tack för det utförliga svaret! Ska testa ett tänkte jag! Vart köper man elastisk tråd?

kissidor
2009-07-11 01:21
#121

tack maneki och 53goran också - så snälla saker ni alla sagt Glad!

det verkar vara stor uppslutning kring det vita armbandet, och jag är lite böjd att hålla med er om att det blev lyckat - jag skulle verkligen aldrig komma på tanken att sätta på mig ett vitt smycke normalt sett men här kunde jag faktiskt inte motstå frestelsen att prova Skrattande

jag tror att det händelsevis råkade bli stilrent/lyxigt/ljuvt/klassiskt/modernt i ganska lagoma proportioner. så kan det bli ibland att man lyckas - och ibland går det fullständigt åt skogen när man experimenterar Skrattande

tja du mattiz, det var inte en så lätt fråga som man skulle kunna tro -  det är inte många vare sig utrikes eller inrikes som har alla storlekar man vill använda! www.parlforradet.se har 0.5mm (som jag bla använder till flerradiga med småsmå pärlor som chips eller pyttesötisar) och 1mm antagligen till sveriges bästa pris. men ibland går det inte riktigt med 1mm och man blir tvungen att ta 0.7mm och den vet jag inte på rak arm vem som har i sverige och till bästa pris. köpte nämligen själv en 100m rulle för flera år sen på e-bay som jag trott ska räcka livet ut, men nu har dotran upptäckt att den rullen är perfekt för hennes pärlande så nu är det en helt annan åtgång på den…

Värd på Mobiltelefoner och Android

Bimse
2009-07-11 02:46
#122

Kissidor, tjusiga alster alltihop skulle jag vilja säga. Du är mycket duktig på att fatta in stenar. Ja, jag måste verkligen göra ytterligare några försök.

NeedfulThings
2009-07-11 11:58
#123

Ja, att infatta stenar, hur gör man det egentligen? Jag "infattade" ju en pärla till PP's tävling, men det var hittepå-metoden. Kan du förklara eller kanske nån kan göra en tutorial?SkrattandeJag råkar ju ha en fin swarris som väntar på infattningFlört

Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!

kissidor
2009-07-11 12:16
#124

tack bimse också Glad

ja du har visst en att testa med du också needful Flört. det finns ju fler sätt att flå den katten förstås, peyote, netting och nån form av raw är vad jag provat. raw blir jag personligen alltid lite snurrig av så det är inte vad jag skulle rekommendera som första försöket.

tubulär peyote däremot är skitenkelt på ren svenska. man knyter helt enkelt en ring som har jämnt antal 11/0 och blir lagom för att gå runt kanten på rivolin eller vad man har (för en 18mm brukar jag ta 38 eller 36 st, dom kan ju vara lite olika stora). sen peyotar man åt båda håll på den. jag brukar göra 3 rader med 11/0 och sen 2 med 15/0 så det drar ihop sig. sen lägger jag i rivolin och sen syr jag 2 rader med 15/0 på andra sidan också och där ligger den i tryggt förvar sen Glad!

sen kan man dekorera runt kanten och sy dit tex picoter eller nåt i mittenraden av 11:or. när jag gör en sol så går jag ut från en 11/0 och så tar jag en fp 4mm, en 11/0 och sen en 15/0 som vändpärla och går tillbaks genom 11:an och fp:n och sen går jag in i nästa 11/0. just den grejen har jag inte sett nån tut på så det finns väl andra varianter men det är så jag gör iaf som jag tycker funkar bra.

sen gjorde jag ju ett par med netting vilket blir ganska lyckat på riktigt stora "stenar", finns bild på en högst upp i den här tråden. där utgick jag från den här tuten: http://www.rubysbeadwork.com/NettedCab.html och gjorde nödvändiga justeringar för storleken. jag försökte faktiskt räkna ut det Skäms, men det blev inte så bra - det är ju inte bara diametern som påverkar. lättast justerar man storleken genom att lägga sin startring på stenen och kolla om den ser ut att ligga lagom långt in.

Värd på Mobiltelefoner och Android

ommok
2009-08-01 23:26
#125

Verkligen underbara armband, kissidor! Det vita är nog också min favorit. Vilka fina beaded beads! Skrattande

Välkommen att titta in på min facebooksida Dragoncave.se, där finns en del av mina alster i glas samt lite smycken.

Annons:
kissidor
2009-09-11 13:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#126

lite av det jag roat mig med sen sist - här är ett sytt halsband som jag ursprungligen fick idén att göra från detta: http://www.rubysbeadwork.com/TerriChoker.html men som ni ser så gjorde jag inte likadant sen. vilket hade den konsekvensen att jag fick ta upp och göra om en ziljon gånger innan bågarna låg bra kring halsen Obestämd. svarta firepolished 4mm och 11/0, toho dark metallic copper 8/0, en svart cz droppe som hänge som är så mycket vackrare än vad bilden kan få fram. det här halsbandet var för övrigt överhuvudtaget riktigt hopplöst att fota Obestämd

Värd på Mobiltelefoner och Android

kissidor
2009-09-11 13:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#127

2 i 1 av att testa nåt nytt i detta armband. dels var jag ju tvungen att kasta mig över en av mina egna "baguetter" med avfasade hörn när jag såg hur lättvindigt och flott needful hade gjort det Skrattande (jag hade ju blivit uppskrämd av att ha läst i en tidning att det skulle vara mycket mer piller och knåp med denna form än med rund eller oval. men nix, det är inte alls knepigare Flört)

och dels hade jag en konversation med en etsysäljare som berättade om att hennes favoritsömsätt var freeform peyote. detta hade jag aldrig vågat mig på om inte hon hade talat så varmt för det och beskrivit angreppssättet så att det inte lät så komplicerat. det blev lite slingrigt och konstigt men det heter väl inte freeform för inte Oskyldig. och det var faktiskt ganska roligt Glad!

den infattade baguetten fick alltså bli lås till freeform armbandet. baguette i smokey topaz, infattad i 11/0 apollo gold och 15/0 dark copper - båda toho. själva armbandet i allsköns bruna och koppriga och guldiga toner i olika storlek och form. trianglar, kuber, 8/0 och 6/0 huvudsakligen och så har jag liksom "tätat" med 11/0 och 15/0 för att inte få en massa hål i det.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Alex05
2009-09-11 13:13
#128

Tjusigt! Ser verkligen ut att ligga mycket jobb bakom.

Fru-Parla
2009-09-11 13:20
#129

Very nice, särskilt armbandet, det är superläckert. tänk vad dessa små sandkorn blir granna när dom kommer på en trådFlört

www.fruparla.se - en kreativ upplevelse.

Här hittar du det mesta!

kissidor
2009-09-11 13:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#130

och slutligen har jag på allra sista tiden varit i en fas då jag haft varken tid eller fokus för stora sydda projekt, så då har jag roat mig på enklare vis med att böja filigran och dylikt Glad. en jätterolig teknik då den ger snabba och ändå unika resultat - ingen använder ju och kombinerar dessa delar exakt lika. alla metalldelarna är i mässing som sedan behandlats på olika sätt.

längst till vänster en vacker sten som jag bestämt tror jag fick av tigris i påskägget, inpaketerad i en kopparpläterad stor filigrandel. kopparpläterade delar även i den svarta halsbandet där stenarna är frostad svart onyx. örhängena är bergkristall med antikpatinerad mässing. antikpatinerad mässing även i halsbandet nertill till höger med ett stort brunt shell coin med fin lyster. överst till höger är den gigantiska och vackert skimrande snäckskalsringen lindad med mässingsdelar från vintaj och kedjan är också därifrån. vintajs patinering är lite mörkare och mer brunaktig så därför blandar man inte så gärna med delar av annat märke även om dessa är lika vackra.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Pitepaerlan
2009-09-11 13:28
#131

Din "Terrichoker" är riktigt snyggSkrattande gillar den mer än originaletSkrattande

Free form är lite skrämmande tycker jagSkrattande men det står på min TODO lista.

Armbandet ser så maffigt ut med den vackra baguetten.

Härliga färgerSkrattande

Välkommen till min blogg http://pitepaerlan.blogspot.se/

Alex05
2009-09-11 13:28
#132

Åh, sista bilden på dina filigranalster var ju riktigt häftigt! Jättetjusigt tycker jag!Glad

Annons:
Cessy
2009-09-11 13:41
#133

Oj vilket härligt lyxigt halsband, där verkligen cubic zirkondroppen kom till sin rätt. Armbandet blev ju härligt maffigt med den infattade  baguetten o smart o använda den som lås också o det var en härlig blandning av pärlor du fick in i det också. Filigrandelarna som du böjt o trixat med blev ju härliga snygga smycken som verkligen får en unik design o prägel så här o blir riktigt lyxiga o snyggaGlad

NeedfulThings
2009-09-11 13:41
#134

Oj vilken massa snyggt. Halsbandet ser riktigt läckert ut, och jag kan tänka mig att det var en hel del trixande med att få det rättSkrattande

Armbandet var ju supermaffigt och snyggt, och vad kul med baguetten som lås!

Det där med att böja filigrandelar var ju bara så snyggt, jag som tyckte jag var kreativ när jag klämde åt några små pärlkåpor haha. Det är ju en sån sak som bara måste testas!.Skrattande

Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!

kissidor
2009-09-11 13:42
#135

tack Glad!

ja vem kunde anat nåt sånt frupärla Skrattande?

pitepärlan, ser verkligen fram emot att få se ett freeform alster från dig Glad. förstår vad du menar med lite skrämmande - det var ju det jag tyckte också. och förresten gjorde jag säkert inte alls som det är meningen men som sagt heter det free form så… Oskyldig svårt var det inte som jag gjorde det iaf, och roligt hade jag - så se till och plocka fram några små påsar du vill använda nu och sen är det bara att sätta igång - marsch pannkaka  Skrattande!

alex kul att du tycker det Glad - det är som sagt riktigt roligt att hålla på med och ger i mitt tycke trevliga och användbara vardagssmycken. jag tyckte förut att delarna kostade för mycket så jag blängde och suktade men köpte inte under en lång tid. nu när jag äntligen gjort slag i saken inser jag att det blir inte så dyrt ändå för man använder bara en eller två såna här delar, det räcker!

Värd på Mobiltelefoner och Android

kissidor
2009-09-11 13:47
#136

tackelitack cessy och needful också som smög in medan jag skrev Glad!

på ett sätt är jag extra glad att ni gillar filigransmyckena - trots sin enkelhet är det här ändå i princip en ny teknik för mig och jag är glad att jag kom till skott och testade det!

Värd på Mobiltelefoner och Android

Emo
2009-09-11 13:52
#137

Oj, så många kommentarer du fått sen jag skrev och försökte kommentera halsbandet. Synd bara att min kommentar inte gick fram, så nu får jag nöja mig med att säga att du gjort så många fina saker och det var precis vad man kan vänta sig av dig.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

kissidor
2009-09-11 14:07
#138

tack emo Glad! (fast ändå kan jag ju inte låta bli att vara nyfiken på vad du egentligen hade tänkt säga Skäms)

men hu, hur står du ut med att ha det sådär med din uppkoppling Förvånad!

Värd på Mobiltelefoner och Android

Pitepaerlan
2009-09-11 14:30
#139

Oj du hade lagt in #130 också, ja man får inte vara för snabbSkrattandeSkrattande

WOW säger jag…wow igen, så fiiiint. Vilka läckra skapelserKyss

Underbara "filigranisar" stora :O, de är säkert köpta utrikes?!

Angående free formSkrattande kan hända att det blir på PUSS, när jag har såå många att fråga till rådsSkrattandeOskyldig

Välkommen till min blogg http://pitepaerlan.blogspot.se/

Annons:
kissidor
2009-09-11 14:55
#140

tack igen pitepärlan Skrattande!

ang free form så skrev den där etsysäljaren såhär till mig som gjorde att jag vågade prova (jag hade inte ens fattat att man gjorde det på längden istället för på tvären… Skäms):

"Go ahead and try the free form it isn't hard at all..it is such fun, but you need to sort of have an idea what colors you want to use..and if you have small pearls or crystals to add to it, that helps….all you need to know is how to do the peyote stitch and if you don't like it, you just undo it….start doing a strip long enough for a bracelet---you put a long row of beads to start, like 4 cube seed beads, 5 size 8 beads, 3 pearls, etc til you have the length of the bracelet and then start doing peyote using those beads to go back…it is so fun, you can do it!"

jo filigranet och den övriga metallen i den bilden är utrikes ifrån. på etsy finns det ju en hel del, jag bryr mig inte ens om att nämna nån enskild säljare där för det finns så många bra. 

http://www.beadaholique.com/ har rätt mycket vintaj men inte så enastående billigt. men med 20% rabattkoden från b&b blir det ju bättre priser Flört. när http://www.limabeads.com/ hade 20% på all metall köpte jag kopparpläterad filigran och lite vintaj där. https://www.ubeaditsacramento.com/default.asp har tagit in en del riktigt maffiga mässingsdelar i sitt sortiment nyligen. och här http://www.vintagejewelrysupplies.com/ finns det mycket fint i olika pläteringar - och fraktfritt även till sverige Förvånad med billigaste fraktsättet!

Värd på Mobiltelefoner och Android

Emo
2009-09-11 14:59
#141

#138 Det är bättre än ingen uppkoppling alls Glad

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Fru-Parla
2009-09-11 15:34
#142

Mycket snygga böjningar du fått till med filigranetGlad Vet inte varför jag fick en bild på näthinnan där jag ser dig stå och böja armeringjärnFörvånadObestämd Måste nog ha nåt med ditt jobb att göra, det blev liksom ett järnspöke *haha*

Etsys koppar och filigran brukar jag sukta efter ibland, längre har jag inte kommit

www.fruparla.se - en kreativ upplevelse.

Här hittar du det mesta!

shigne
2009-09-11 16:53
#143

Ojojoj…så mycket vackert!! Jag sitter mest och suckar djupt när jag kikar på dina alster här!!

Allt känns så främmande, men jag hoppas nån dag klura lite på mer sydda och mer handgjorda smycken!

Pitepaerlan
2009-09-11 17:07
#144

Kissidor; många fina länkar Skrattande jag är lite feg på att beställa från utlandet (fattar inte varför, jag vågar så mycket annatOskyldigFlört)
men fattas bara, så "slinter" väl också jag på tangentenCool

men säljer de smyckesdelar på Etsy också?!Obestämd Trodde det bara var färdiga alsterFörvånad.
Ja man lär så länge man lever heter det juSkrattande

Etsyförsäljaren får det att låta enkelt, men så är det nog,
bara man för den berömda ur….Skrattande

Välkommen till min blogg http://pitepaerlan.blogspot.se/

maneki
2009-09-11 17:44
#145

Snyggt -- gillar färgerna i dina sydda. Av filigransmyckena gillar jag inte minst de där du använt blom- o bladstampings. Det bruna hänget med eklöven blev ju passande för den kommande säsongen dessutom. Glad

Nu blev jag också sugen på friform, men inte i peyote dock för den tekniken har jag fortfarande inte lärt mig tycka om, utan netting o single-needle RAW. Flört

Pitepaerlan
2009-09-11 17:48
#146

maneki; det är väl det som är så härligt med free form, att du väljer precis vilken form du villSkrattande vad jag har fattatSkrattande

Välkommen till min blogg http://pitepaerlan.blogspot.se/

Annons:
53goran
2009-09-11 17:56
#147

Vilka härliga smycken du har gjort. Allt var så snyggt.

kissidor
2009-09-11 18:08
#148

tack igen Glad!

shigne, du syr ju också! det här är inte knepigare än det du visat upp i din tråd Flört!

oh ja pitepärlan det kan jag lova att dom gör Flört! och om du nu är lite skraj för utlandshandel så kan det ju kanske kännas lite tryggare att handla på etsy eftersom där finns ett omdömessystem! men dom nätbutiker jag nämnde är väldigt pålitliga, liksom många andra. själv handlar jag mest utrikes för utbudets skull - det är egentligen bara när det gäller silver och stenar som priset blir avgörande. men som sagt utbudet blir såklart större om man kliver över den tröskeln, myyyycket större… kanske är det lättare att låta bli Skrattande

tja jag tyckte nog att det i princip var lika enkelt som hon skriver - men sen beror det ju förstås på hur kräsen man är med resultatet Skrattande. färgerna blir extra viktiga tror jag, lite som hon är inne på också.

men free form i nåt annat sömsätt lär det nog dröja innan jag vågar mig på Skäms

Värd på Mobiltelefoner och Android

maneki
2009-09-11 18:26
#149

Varför inte? Friform i netting o RAW, som jag sett ser mycket enklare ut än freeform peyote. Flört Beadwork har haft några inspirerande nummer där du kan hitta smycken i single-needle RAW av NanC Meinhardt, netting av Kim Otterbein o brick av Tina Koyama. De två förstnämnda var i feb/mars -08 o brickhalsbandet i okt/nov -08. (NanC har kurser i freeform herringbone också.)

kissidor
2009-09-11 19:23
#150

hmmm, fattar "mycket" av hur dom gjort det där Obestämd. men nettinghalsbandet var riktigt häftigt Glad! och kanske skulle det verka lika enkelt om "min" etsysäljare fick förklara det Flört. eller ja free form netting borde ju rimligtvis i grund och botten vara skitenkelt - det är mest en fråga om kvaliteten på resultatet där tror jag Skrattande

Värd på Mobiltelefoner och Android

LeeAnne
2009-09-11 19:58
#151

Oj, vad mycket fint du gjort Kissidor. Kul med variationsrikedomen alstren emellan.

Eftersom de alla är så olika till sin karaktär är det svårt att välja en favorit. Men eftersom jag inte sett filigranarbeten tidigare (annat än i min ungdom när vi besökte det forna Jugoslavien) och det var så skirt, blir det nog dem.

leja
2009-09-11 20:26
#152

Verkligen fint. Har inte mer att tillägga, eftersom alla sagt det jag tänkte säga.

Flört

Vad ska man ha som signatur tro?

kissidor
2009-09-12 09:48
#153

tack leeanne och leja också Glad!

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
MaMaMade
2009-09-13 01:13
#154

*WOW*! Glad

(BTW; tråden går väldigt tungt för mig…)

Paerlugglan
2009-09-13 01:54
#155

Jättefina sakerGlad, och som någon sa, din choker blev bättre än beskrivningens, som såg väldigt "prickig" ut. Free form, ja det tål att tänkas på, undrar om man vågar testa?

Medarbetare på Smyckestillverkning

Nytt Alias: Pugglis Skrattande

flower1
2009-09-13 02:09
#156

Wow, vilka snygga saker du gör, Kissidor!Glad Gillar speciellt freeformarmbandet och terrihalsbandet. Även vintajsmyckena är jättefina. …och de infattade cabbarna… Ja, det är väl likabra att jag säger rakt ut: alla dina alster är jättevackra!

Här är min hemsida.

kissidor
2009-09-13 09:32
#157

TACK mamamade, pärlugglan och flower Glad!

mamamade, det blir väl så när trådarna börjar växa på sig och dessutom med bilder i… glömde ta ner storleken på dom senaste bilderna också Skäms får försöka komma ihåg att starta en ny tråd nästa gång jag lägger upp nåt!

oh ja pärlugglan, det vågar du Flört

Värd på Mobiltelefoner och Android

BitteS
2009-09-13 13:53
#158

Som vanligt så gör du underbart vackra smycken. Jag blev helsåld på det vackra halsbandet med droppen. Det är ett sådant som jag skulle vilja ha.

Spacegirl31
2009-09-16 20:06
#159

Helt underbart vackra smycken kissidor!

* ~* Ha en bra dag *~*

Bimse
2009-09-18 20:37
#160

Skyndade mig att kolla in dina nya alster Kissidor, alltså bara sååååå snygga, du har verkligen blivit duktig. BravoSkrattande. Hoppas verkligen att du har lite förbarmande över oss på Puss som inte kom på WS som gäller infattning av rivolis.

Annons:
kissidor
2009-09-18 21:35
#161

Skäms

men TACK snälla ni Glad!

Värd på Mobiltelefoner och Android

sanne62
2012-01-18 22:10
#162

äntligen fick jag sett alster gjorda av dig ! (även om det är gamla bilder)

du verkar ha samma smak för pärlor, som jag, som skimrar, glittrar o blänker…mycket snyggt att titta påCool…nu vill jag se ditt glas !!

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

kissidor
2012-01-19 09:32
#163

nejmen har du gjort dig omak att leta upp mina gamla trådar sanne, vad roligt Skrattande.

tack Glad! jo vi är nog rätt blingtokiga de allra flesta av oss härinne, även om vi gillar annat också - personligen föredrar jag ju då ett lite dovare bling, så kan jag intala mig själv att det inte är såååå förskräckligt blingigt Oskyldig

Värd på Mobiltelefoner och Android

sanne62
2012-01-19 09:51
#164

va e de för fel på blingbling ? ! ; )

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

kissidor
2012-01-19 10:29
#165

tja du vet man vill ju inte verka som en femåring… Oskyldig

Värd på Mobiltelefoner och Android

Emo
2012-01-19 10:40
#166

Gratulerar Sanne till Arkeologen.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

sanne62
2012-01-19 14:05
#167

Tack emo

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Mmadeit
2012-11-09 07:38
#169

Åh har sett dessa tidigare men tråden är ju ändå från innan min tid så först NU såg jag din fantastiskt braiga ide att byta ut pärlsorterna på garden necklace. tittat på det mönstret flera ggr men som du säger känns det lite för pråligt men det lockar ju.

så synd att din tid inte riktigt räcker till för du gör ju så fina pärlskapelser!!!

Cessy
2012-11-09 08:02
#170

Ja roligt o titta igenom dina fina alster igen. Personligen har jag alltid älskat dina armband där du blandade vanliga stora pärlor med olika former av nettade pärlor. De var bara så läckra.Glad

kissidor
2012-11-11 17:31
#171

åh men tack snällisar Skrattande. jag länkade ju egentligen bara till två specifika inlägg för att sanne skulle se vad jag menade, men jag får medge att jag faktiskt själv tyckte det var kul att titta i mina gamla trådar igen - och nog sjutton blev jag sugen på att pärla lite mera Flört!

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annicka.C
2012-11-11 18:08
#172

Jättefina smycken kissidorTungan uteSkrattande Gör du fortfarande sådant eller är det mest glas??

Mina smycken hittar du på  Smyckeskonditorn.se och på facebook & lite övrigt här -annickas-glasalster-3

Mvh.Annicka

mialycktman
2012-11-11 18:42
#173

mycket snyggt! me like!Skrattande

Lyckomia 

Hemsida: www.nogg.se/lyckomia

Blogg: www.lyckomia@wordpress.com

Lyckomia finns också på facebook.

kissidor
2012-11-11 19:23
#174

tack go´vänner Skrattande!

annicka, just nu är det mest ingenting Rynkar på näsan. men åååååhhh, jag blir själv jättesjuk på det när jag tittar i mina gamla trådar som det råkade bli nu när jag skulle visa sanne ett par exempel. viiiiill pärla, och viiiiiiiiill glasa Gråter! (men det blir ett långt jullov i år Cool!)

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
sanne62
2012-11-11 20:04
#175

kissidor….bli nu HEMMA på ditt jullov så du hinner andas, glasa, pärla o njuta av livet…..LOVA !!! Skrattande

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

Mmadeit
2012-11-11 20:27
#176

Kissidor får se till att jobbet skaffar henne en privat chaufför så hon kan pärla tur & retur till arbetet ;-) Mycket av din dag försvinner ju pga av resvägen….

Upp till toppen
Annons: