Annons:
Etikettandra-sätt-att-sy
Läst 3752 ggr
Marinas Mix
10/15/11, 9:44 AM

Kumihimo

Nu är jag fast för det också. Sablar vad fort det går, när man väl kommer igång.

Nu klurar jag lite på det här med olika trådar och kom på att det borde fungera utmärkt med det pärlgarn jag använt till mina virkade halsband. Vad tror ni om det?

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Annons:
Cessy
10/15/11, 9:53 AM
#1

Om du köpte BeadSmithplattan så funkar det med tunnare garner. Därmemot så halkar pärlgarnet rundor på den mjukare plattan, för de är för tunna för den, så testa o se om du får spänning på tråden utan att den glider hela tiden. Får du spänning så funkar det.Skrattande

Mmadeit
10/15/11, 10:12 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag har en äldre rund  platta från CC-Hobby  och så länge man rullat upp tråden i bobbiner så det är lite  "tyngd" i den fria änden så går det jätte bra även med tunna trådar har tyvär ingen bättre bild på själva remmen men här är tunnaste jag fått till, är 3st (2 grå en rosa) 0,8 mm halkiga satin trådar samt ensilverfärgad glittrande "turkvirkningstråd" som kanske är 0,2 mm på sin höjd. Tog dock 2 evigheter att få färdigt tillräckligt för en kort halsrem.http://uploads.ifokus.se/uploads/b90/b90a2ecab4e1cfdbdb9401c241a04ba2/puss2010.jpg

Cessy
10/15/11, 10:37 AM
#3

Jo bobbiner är en bra sak o så att man fäster en tyngd av något slag i det som man kumihimoar, för då får man spänning på tråden, men faktum kvarstår att har man en platta oavsaett fabrikat som håller trådarna hårt så blir det lättare med tunnare trådar, mendan de mjukare är behagligare att jobba med (hålla i handen) o funkar bättre på lite grövre trådar.

Snyggt hänge Mmadeit, men synd att man inte ser den kumihimoade länken bättre.

NeedfulThings
10/15/11, 10:54 AM
#4

Min kompis dotter höll på med en sån platta i somras, men har jag fattat rätt nu, det blir band som man kan använda som smycke i sig eller som upphängning till ett hänge till exempel? Man blandar inte i pärlor i själva bandet eller? Har inte riktigt koll, men minns att hennes band blev riktigt coolt.

Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!

Cessy
10/15/11, 1:19 PM
#5

Man kan göra dem breda eller tunnare o man gör oftast utan pärlor, men man kan också pärla in pärlor i dem.Skrattande

Marinas Mix
10/15/11, 4:38 PM
#6

Jo jag köpte den runda beadsmithplattan av Fru Pärla på PUSS, så nu längtar jag hem så jag får testa

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Annons:
Marinas Mix
10/20/11, 9:51 AM
#7

Fungerade utmärkt med ett tunt melerat bommullsgarn, men då måste man ju ta MYCKET långa trådar för att det ska räcka, så trassel blev det när jag skulle linda upp trådarna på bobbinsar, så istället för att trassla ut dem klippte jag till nya och fick trassel igen.

Mitt i natten kom jag på hur jag skulle göra för att inte få trassel, så upp och testa.

Jag riggade upp Kumihimoplattan på en lampkrok i taket och sedan tog jag tråd efter tråd och lyckades rulla upp utan trassel HURRA

Jo de där trasselhögarna ska jag ta hand om en annan dag Skrattande

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Upp till toppen
Annons: