Annons:
Etikettpolymerlera-pärlor-tillverkning
Läst 7210 ggr
Wanzel
2012-01-05 18:54

Lite frågor om lera

Hej! Här kommer jag med lite frågor som jag behöver hjälp med. Det tjockmarkerade är själva frågan, och det andra är.. lite som bakgrundsinformation bara haha :)

1. Jag använder just nu bara Fimo Soft, men upplever att den kan vara väldigt hård ibland och smula sig när man ska kavla ut den. Vad kan jag göra för att få leran mjukare? Eller finns det andra märken som är mjukare?

2. Hur gör ni när ni blandar färger? Jag brukar få sitta ett tag för att få en jämn färg vilket är ganska jobbigt. Då kavlar jag ut leran och knådar runt den i händerna. Om jag dessutom blandar en lite större mängd så slutar det alltid med att jag får väldigt ont i händerna..

3. Kan man köpa Liquid fimo (eller liknande, av andra märken) i Sverige? Går bra på nätet, men är trött på att så fort man behöver något utöver leran så måste man beställa från utlandet..

4. Vad för lack/glaze använder ni? Den jag använder går lätt att skrapa av med naglarna, vilket inte blir så fint när det händer..

5. Vart köper ni kedjor och andra "smyckedelar"? Blir dyrt i längden att handla allt på panduro..

Tack på förhand!
/Jennifer

Annons:
Marinas Mix
2012-01-05 19:05
#1

1. Värm den i ugnen på låg temperatur

2. En pastamaskin till leran är inte helt fel

3. Kolla Slöjd-Detaljer

4. Ocean Lack

5. Lite här och var, där det är billigast just när jag behöver den specifika saken, men ett tips är smyckas.com

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Wanzel
2012-01-05 19:12
#2

Värma i ugnen.. hm går det i micron med?
Tack för de andra svaren!

Marinas Mix
2012-01-05 19:17
#3

Ingen aning om micron, äger nämligen ingen sådan.

Några andra saker att tänka på med lera, är att den ju är giftig, så använder du en pastamaskin till den, bör du inte använda maskinen till matlagning sedan.

Likaså har jag ett par plåtar som bara är till för att bränna lerfigurer på.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Wanzel
2012-01-05 19:22
#4

Ah, okej! Men ska pröva ugnen nästa gång :)

Mmadeit
2012-01-05 21:09
#5

av erfarenhet säger jag bara INGEN cernit/fimo etc i micron… duuum ide…. dels så luktar det rätt vidrigt (avger giftiga gaser vid överhettning.) och dels blev resultatet inge vidare hade dessutom en luft bubbla i leran och den hade "exploderat sig ut ur alstret"

Men jag försökte ju iofs bränna min lera inte bara värma den… Annars när jag jobbar med cernit som är betydligt hårdare än fimon så brukar jag helt sonika sitta på paketet en stund eller ha det i fickan om det är för hårt…

SMyckestillbehor.se hade liquid fimo förr iallafall vet ej hur det är numera…

Wanzel
2012-01-05 22:03
#6

Okej, ingen lera i micron då! Och de fanns liquid fimo på hemsidan du länkade.. Men 170:- för 50ml? Det låter väldigt dyrt.. :(

Annons:
Mmadeit
2012-01-05 22:15
#7

är ju så att de måste lägga på svensk moms och tull avgifter etc samt helst göra lite förtjänst på det som de köpt in från typ USA… så är nog ungefär det man får betala i svensk butik skulle jag gissa…

Wanzel
2012-01-05 22:19
#8

Men andra fimo-saker var också rätt dyra.. Tittade på akrylkaveln som kostar 200:- på hemsidan. Om man går in på Panduro kostar den 80:-
Så jag tror att de höjer priset för det inte är så lätt att hitta i Sverige..

flower1
2012-01-05 22:22
#9

Min Liquid FIMO köpte jag på engelska ebay. Visserligen utomlandsSkrattande, men ofta snabb leverans och smidigt. Tyvärr finns inte "min" säljare kvar, men flera har den för kring hundralappen inklusive porto: http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p5197.m570.l1313&_nkw=FIMO+liquid&_sacat=See-All-Categories

Som lack har jag också använt oceanlack, men tycker att det känns lite klibbigt Obestämd (pärlorna i armbandet "klibbar ihop" om de får direktkontakt med varandra, även lång tid efter tillverkningen…). Blev rekommenderad Fimos eget glanslack (gloss varnish), men jag har inte testat det själv ännu…

Här är min hemsida.

Wanzel
2012-01-05 22:24
#10

Har tänkt ta till Ebay som sista utväg haha! Har också problem med att mitt lack klibbar ihop ibland.. :(

Marinas Mix
2012-01-05 22:26
#11

På ws;en jag gick på PUSS i höstas så sa lärarinnan att det är bättre att sandpappra arbetena tills de blir blanka och att det är så experterna gör. Då ska man ha lite vatten att blöta med och så munskydd när man slipar

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

MLL
2012-04-17 15:54
#12

Hej ! när jag blandar lera brukar jag ta en färg i taget och rulla till en orm och sen vira ihop dessa och sedan kavla ut. Jag själv använer Premo scupley lera.Den är också hård först men blir mjukare. Lera, lack och smyckesdetaljer finns på . www.skapariver.se

MLL

Veda
2014-01-03 12:11
#13

Tips som jag har läst om men inte provat är att ha leran i bh:n ett tag för att göra den mjuk. Fickan är ett annat exempel.

Sculpey är lättare att jobba med än cernit. Den är också lättare att få en snygg finish på genom att slipa med våtslippapper. Vanligt sandpapper går inte att använda med vatten. Använd flera olika, det med minsta kornet på slutet. Nagelfilsset, för att blanka upp naglar, är bra, men ett dyrt sätt. 

På slutet kan man använda ett kraftigt bomullstyg, t ex jeans för att fixa glansen.

När jag har lackat har jag använt ofärgad lasyr (hade hemma). Det tog några dagar att torka men sen blev den hård och lossnar inte.

Annons:
Lorita
2014-01-03 13:42
#14

Jag värmer den med hårtorken 😉

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Upp till toppen
Annons: