Annons:
Etiketterglasfusingsilverlera
Läst 8328 ggr
Cessy
2013-10-27 22:15

Cessys glasalster 4 - annat än smycken

Annons:
Cessy
2013-10-27 22:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Ja även om jag velat lägga in en bild som hörde ihop med de sista inläggen i förra tråden så var den ju så superlång nu att det inte kändes så bra att göra det. Så jag svarar dig här Artafale istället. Nej de två lyktorna i lila-klart system 95 var i princip så lika de i 223 i förra tråden att ta nya bilder på dessa två inte kändes meningsfullt. Trots att det skilde 5 grader mellan dem så var de i princip fyrlingar o man ser ingen skillnad med blotta ögat.

Den frostade vinterlyktan kommer däremot här. Denna var tänkt till att ersätta den som gick sönder, men eftersom jag sänkte fullfusen 3 grader så blev iridglas plötsligt inte ihopdraget på samma sätt som de i 240 o 241 i förra tråden, utan den ser så markant olik ut att den inte kan ersätta den söndriga.

De tre graderna minskad fullfus är en av förklaringen på skillnaden. Den andra är att accordian irid clear är ett randigt glas o det drar ihop sig olika beroende på om ränder hamnar längsgående eller tvärsgående, så för att få ihop ett par lyktor med detta glaset så måste alltså ränderna gå åt samma håll i båda två, för annars blir de två allt för olika varandra.😮

Nå eftersom denna alltså blev så pass olik så förtjänar den ändock en bild o jag har laggt ihop bilderna till en för att inte tjata ut er totalt.☺️o så kan ni själv se utseendeskillnaden mellan denna o de båda andra i föregående tråd.

mialycktman
2013-10-27 23:51
#2

otroligt vacker

Lyckomia 

Hemsida: www.nogg.se/lyckomia

Blogg: www.lyckomia@wordpress.com

Lyckomia finns också på facebook.

anki1
2013-10-28 07:28
#3

Håller med Mia, Bara så vacker.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Artafale
2013-10-28 08:21
#4

Oj, vilken skillnad det blev, vet ju att irr. glas blir olika beroende på åt vilket håll de hamnar men att det även var glas som ska skäras åt samma håll har gått mig spårlöst förbi😮. 

3 minuter gör alltså skillnad i vissa fall medan det i andra läge inte gör särskilt mycket alls. Påstår att det beror på hur nära "rinn" punkten man ligger så det gäller bara att hålla sig under den sen. Tänk vad lätt allt blir då🤦‍♂️

Hur som helst var denna lyktan också väldans fin😍

Funderar på om jag skulle göra en i enbart irr. klarglas har ju lite sånt liggande🤔

Cessy
2013-10-28 09:20
#5

Nej så lätt är det inte för olika iridglas reagerar olika Artafale. Ville ju få likadan lykta som den som gick itu så dels hade jag glas skuret där ränderna gick som på de första d.v.s. på tvärs så de körde jag återigen på 803 graders fullfus o accordian uppförde sig som förväntat o drog mer ihop sig till rundare form. Med i ugnen var också en platta som helt bestod av turquoise irid o jo det drog också ihop sig hårdare. 

Sedan valde jag att slumpa dem 2 grader högre dvs 557 grader för att få till yttepytte lite mer dragning i glaset. O accordianglaset reagerade knappt, men det turkosa irid flöt ut både på bredden o längden.🤪 Absolut inget fel på hur den blev , men den blev betydligt vildare än accordian irid, så jag tror inte att även om båda var bullseye o båda var irid att det är så lätt att en o samma temp o tid kommer klara biffen utan det kommer var viss variation av topptemp o tid ändå dels p.g.a. av färg o dels coating o jag undrar om det kommer att gå o få total koll - tror inte det. Däremot tror jag att vi kommer hitta en viss topptemp o tid där vi i alla fall inte får katastrofer men beroende på färg/coating så kommer vi ändå få olika utseende på lyktorna. 

Bild på den turkosa kommer så småningom under dagen. De två accordian irid ser däremot väldigt snarlika ut mot de första - vilket ju var min avsikt, så dessa fotar jag inte, men nu har jag två lyktor att skicka o två sådana själv att ha på julbordet sedan.😃

Cessy
2013-10-28 09:21
#6

oops glömde ju mig - tackelitack tjejer🙂

Annons:
Cessy
2013-10-28 10:51
#7

Äsch! Tyckte ju att det var så attans grått o trist att det skulle gå bra o fota den turkosa iridlyktan. Jo den ljusa bilden gick ju bra, men den mörkare bilden där man ser hur ljuset flödar genom hålen på lyktan o speglar sig i tältduken - gick inte alls. Det är för ljust ute. Hur nu detta är möjligt så grått o trist som det är ute nu.😮 Nå får fota ikväll istället o nu ska jag gå o skära lite stripes istället så att jag kan göra fler lyktor 😉

Artafale
2013-10-28 11:25
#8

Akta fingrarna😃! och det är klart att vi får koll på vilka kurvor vi ska använda till dessa lyktor🤦‍♂️

Cessy
2013-10-29 09:48
#9

Åh - vi fick strömavbrott o jag som skurit en himla massa glas o stod o putsade o limmade, så gick strömmen. Fast jag tyckte det blåste oroväckande hårt så jag hade faktiskt inte tänkt starta ugnen. Nå ska fortsätta med att putsa o limma efter lunchen o får se om jag får igång ugnen framåt e.m. istället. 

Skulle ju fotat lyktan igårkväll. Förvisso var det väl mörkt nog för att fota, men jag kände inte riktigt för att treva mig till rummet där jag har fototältet o försöka tända lyktan o fota, så det får bli kvällens projekt istället.😃

Cessy
2013-10-29 20:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Äsch får inte till den där tända lyktbilden o är för trött för att orka fota om, så ni får hålla till godo med den. Det är en helblå turkos irid lykta (bullseye) o denna blev slumpad 2 grader högre 657 o det fick denna turkosa iridlyktan att rinna ner i golvet på ugnen utan att den för den sakens skull fick tunna tråda. Den vita/klara accordian irid clear reagerade knappt alls på den lilla minimala höjningen så det är skillnad även på olika iridglas.

Artafale
2013-10-29 20:32
#11

Då ska med andra ord inte detta läckra glas upp i mer än 657 grader och den tiden du använde. Hur stor var plattan? Tänker mest på vad som händer om du gör en mindre, rinner den också hela vägen ner då eller har du äntligen hittar rätt topp temp för ialla fall 1 glas👍 och sen kommer resten att ge sig av bara farten, tror du inte det🤦‍♂️😉

Cessy
2013-10-29 22:56
#12

Jo Bullseye kommer nog ligga inom 650-657 o system 96 antagligen 655-662 är ju inte riktigt säker på detta ännu men det jag gjort hitentills tyder i alla fall på detta. I ugnen nu går 4 plattor med system 96 o dessa har jag tänkt slumpa på 660. Har ju testat 650 o 655 med dessa o det blev i princip ingen skillnad o jag vet att 670 är för mycket så jag hoppas att 660 ska vara lagom.😇

Alla plattor utom de två första o så de 4 små blå lyktorna som jag gjorde till min mams har varit 14x14 cm plattor o hitentills har alla plattor också varit fullfusade. När jag börjat hitta en topptemp som funkar med corallnätslyktor så tänker jag i nästa svep testa mer att tackfusa några lyktor för att se om jag mer kan få typ gallernätslyktor som i #1 men med andra färger/glas o se om jag kan hitta rätt tackfusningsnivå o slumpingtemp på dessa också, men en sak i taget.😉

Artafale
2013-10-30 07:58
#13

Ser fram emot dina tackfusings test🙂. Jag påstår att de lyktorna vill ha något lägre temperatur men jag kan ha fel, har ju hänt förr😉

Annons:
Cessy
2013-10-30 11:01
#14

Jo jag kommer starta lägre med dessa p.g.a. av att krascher vill jag helst undvika 😇 o ja jag tror också de behöver lägre temp än de mer "utdragna" corallyktorna behöver, men först måste jag beta av beställningar o sedan ska jag testa o tackfusa o göra rena gallernät istället för de lite vilda corallnätslyktorna.

Fast det som är så förvånande med #10 är ju dels att den rann o dels att den inte blev till trådar utan tvärtemot flöt ut o blev kraftigare i "stammarna" så den går eg. mot allt vi upplevt hitentills🤔🤪

Artafale
2013-10-30 13:24
#15

Helt rätt, börja lågt, erfarenheten säger oss ju att vi då får fina lyktor även om de inte ser ut riktigt som det var tänkt från början (och det gör ju glaset oftast inte ändå)

Cessy
2013-11-02 00:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Här kommer då tre bilder o de två första är de fyra som blev totalt olika varav en kraschade på ena sidan. 

På bilden till vänster syns de tända. 

Överst till höger är framsidan o där ser man att den vänstra dragit iväg o den högra är mindre men ganska ojämn men inte lika ojämn som den vänstra.

På den nedre högrabilden ser man baksidorna o  hur den vänstra som dragit iväg till krasch på den sidan har nästan allt glas uppe i kragen o bara tunnare trådar som håller kragen o bautahål nere vid. Den högra har också betydligt större hål på baksidan än framsidan dock inte lika illa som den vänstra.

Cessy
2013-11-02 00:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Här är de två andra från ugnen med 4 helt olika lyktor från samma slumping.

Den högra bilden visar dem tända från framsidan.

Den högra översta bilden visar att den vänstra dragit iväg i ena bakre fliken medans den högra är ganska jämn o hålen på framsidan är små på båda.

På den nedre högra bilden ser man att den vänstra har lite större hål nere vid o det är därför den fliken är högre, medan den högra ff. har ganska små hål även på denna sidan o därför är relativt jämnhög i alla flikarna.

Cessy
2013-11-02 00:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

o sist ut är de 4 beställda vinterfrostlyktorna i en kombobild som blev sisådär men jag var inte riktigt på humör att fota ikväll, men dessa lyktorna är i alla fall ganska jämna o blev som de skulle.

anki1
2013-11-02 08:52
#19

Fina lyktor,  de sista är underbara.Om jag var kund skulle jag bli nöjd.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

SaGas
2013-11-02 09:48
#20

Instämmer. De är helt underbara!

Titta gärna in på min facebooksida
http://www.facebook.com/sagasmycken


Annons:
Annicka.C
2013-11-02 10:31
#21

De genomskinliga är fantastiskt fina!! Jag tycker att det är väldigt konstigt att du får så olika resultat…till o med när du slumpar samma färger samtidigt i ugnen, det får mig att fundera på om det är något fel på din ugn. Du ska inte kolla med WG? Maila bilder o berätta om problemet? De kanske har någon idee.

Mina smycken hittar du på  Smyckeskonditorn.se och på facebook & lite övrigt här -annickas-glasalster-3

Mvh.Annicka

Cessy
2013-11-02 11:40
#22

Tackelitack anki, SaGas o Annicka!

Nej jag tror inte jag har problem med min ugn Annicka för jag har ju mellan varven kört massor av olika fusningar o då uppför den sig som vanligt utan detta är samma problem som vi alla har med kuvertljusstakarna - att de ibland av oförklarlig anledning blir mer sneda, men här märks det mer eftersom man mer vill ha glaset till att rinna. Snedheten det drar är alltså eg. samma som med våra kuvertlyktor/princesslyktor men det syns alltså mer.

Sedan tror jag nu att jag har gjort mig själv en otjänst genom att jag varit extra försiktig o kört dem på ett medelsnabbt/medellångsamt program. Att dessa lyktor bör jag antingen programmera en egen kurva till eller köra på fast. De tackfusade lyktorna som jag tog ur ugnen nu i morse o körde på fast blev i o för sig mitt i mellan corall o dessa vintervita lyktor, men det känns som fast är def. dessa ska gå på oavsett om det gäller corall eller kantiga lyktor. Sedan när man ska få dem o rinna mer tror jag aldrig man får kontroll, för då lever man på randen till kanten av att det hela tiden ska bli för mycket.

mialycktman
2013-11-02 14:27
#23

myspys blir det i vinter!

Lyckomia 

Hemsida: www.nogg.se/lyckomia

Blogg: www.lyckomia@wordpress.com

Lyckomia finns också på facebook.

Artafale
2013-11-02 18:30
#24

Påstår att #16 & 17 är ojämna (men ändå fina - fast det är trist när en del trådar är som tändstickor) eftersom de varit på för hög värme för dessa har du väl kört på din medium kurva? De underbara vinterlyktorna som jag misstänker att du tänker göra fler av skulle jag köra på normal slump temperatur på fast kurvan. 😉

Cessy
2013-11-02 19:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Japp visst är de ojämna - så in i bängen!😕

Nej det tror inte jag utan 655 o 20 min o fastkurva är nog faktiskt rätt temp för dessa tackfusade plattor skulle jag tro. För de har dragit sig lite så jag är t.o.m. rädd dör att 660 kan vara för mycket så som det var för mycket för #16 o #17. Dessa gick förvisso på medium, men jag känner det som att 660 är för mycket för tackfusade plattor också även om de går på fastkurvan.

Ja har är de första o det är två klara-röda-gröna transperanta bullseye o är alltså tänkta som jullyktor o det tycker jag också att det blev.😃 De är smalare tack vare tackfusningen så hålen blir större o de är ett mellanting mellan de vinterfrostade gallerlyktorna o de kraftigare corallyktorna o personligen är jag jättenöjd med hur de blev, men det är kanske bara jag som tycker det?

sanne62
2013-11-02 19:13
#26

jättefina jullyktor

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

Cessy
2013-11-02 19:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Denna är gjord i opaka grön (aventurin) o transperant grönt glas, för jag ville att ljuset skulle komma igenom glaset o det hade det inte gjort om allt varit opaka (heter eg. opal om glas). Jag är jättenöjd med hur glittert kommer från aventurinen men att ljuset ändå släpps igenom tack vare det transperanta gröna glaset. Finns bara 1 eftersom jag var osäker på hur det skulle bli, men kan givetvis göra 1 till om någon vill ha 2 st.

Denna är såld!

Annons:
Cessy
2013-11-02 19:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Tackelitack Sanne🙂

Sist ut är en lykta i röd opaka/opalglas o röd transperant glas o jag är jättenöjd med hur denna lyktan ser ut IRL både tänd o otänd för de två röda nyanserna ger liksom lyktan en extra touch.😃Finns bara 1 eftersom jag var osäker på hur det skulle bli, men kan givetvis göra 1 till om någon vill ha 2 st.

Numera finns det två av denna ljusstaken. 🙂

sanne62
2013-11-02 19:37
#29

jag är ingen stor älskare av grönt men aventurine green är jag svag för….😍

synd att den inte finns i en ljusare blå färg…..

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

anki1
2013-11-02 19:41
#30

fina lyktor

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Cessy
2013-11-02 19:43
#31

Ja aventurine blue är ju så mörk att den är nästan svart o det är jättesynd. I den gröna är det aventurine green o så kelly green o aventurinen ger ett jättefint glitter inuti lyktan o kelly green släpper igenom grönt ljus o det hade ju inte aventurinen gjort, så de båda två blev en bra kombo. Lite synd att jag inte kan få fram varken hur fin den gröna eller den röda är IRL.

Cessy
2013-11-02 19:44
#32

o tack Sanne o anki🙂

mialycktman
2013-11-02 21:23
#33

ja den röda är underbar!

Lyckomia 

Hemsida: www.nogg.se/lyckomia

Blogg: www.lyckomia@wordpress.com

Lyckomia finns också på facebook.

Annicka.C
2013-11-02 21:52
#34

Lyktorna är jättefina Cessy😃Aventure blue finns i ett streeky med klarglas 👍😛Jag har den!! Jättesnygg!!! Skulle nog bli jättebra 😃

Mina smycken hittar du på  Smyckeskonditorn.se och på facebook & lite övrigt här -annickas-glasalster-3

Mvh.Annicka

Annons:
sanne62
2013-11-02 23:06
#35

den måste jag kolla upp ! hittade den på WG …

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

Cessy
2013-11-02 23:22
Artafale
2013-11-03 11:21
#37

Gillar helt klart både den röda och gröna lyktan👍!

Jag tog ut 4 röda i dag på morgonen och det är skeva (men inte så mycket att det inte går att leva med) så min vanliga slumpkurvas är helt klart aningen för hög i alla fall för det röda irriserande jag använde. Blir att sänka 5 grader i nästa försök.

Påstår dock ihärdigt att om du kör dessa lyktor på din fast kurva så kommer du inte att behöva ligga  mycket under vad du normalt använder. Jag var ju rätt nöjd med hur mina blev på 675 grader och det hände obetydligt när jag gick upp till 685 grader. Vill påstå att det är när jag går över den temp. som det börjar bli mer ojämt men att det till viss del beror på vilket glas jag använt.🤓

Cessy
2013-11-03 19:20
#38

Tackelitack Artafale!

o jo det är mycket möjligt att du har rätt, men som jag skrev i ungnstråden så är ju dessa plattorna till jullyktorna tackfusade o eg. har det hänt mer med dessa på fast 655 än det gjorde med de fullfusade plattorna på medium 655 o där kraschade en o de tre andra blev sneda så in i bängen på 670, så jag känner mig superfeg nu. Är så in i vassens trött på kraschade lyktor nu😓 

Tvekar om de tackfusade plattorna som är i ugnen sedan ska slumpas på 660 eller om jag inte vågar detta trots att det är fast kurvan. Du tror ju att jag kommer kunna ta mig ända upp till 675, men jag känner mig väldigt tvehågsen till detta☺️ Dessutom är det ju så att ibland då jag legat på högre temp så har några klarat sig o andra kraschat så att bara köra ett par lyktor ger ju inte heller tillräckligt på fötterna sedan för att säkert veta att 4 lyktor faktiskt klarar samma temp som två gjorde.🤔

Jullyktorna var ju bullseyeglas o de tackfusade som nu är i ugnen o som jag hoppas har svalnat nog tills midnatt så att jag hinner få igång en slumping på lågtaxetiden är system 96, för annar får jag ju vänta med tills imorgon 20.00 för att köra dem😮

Artafale
2013-11-03 21:30
#39

Tror du får svaret när du kört lite fler lyktor på fast, då ser du ju hur mycket glaset har töjt sig och då kan du ju besluta om du tror det kan funka med 5 grader till🙂.  (kommer att luta med att du slumpar på 670 i alla fall och då säger jag "vad va det jag sa!😉🤦‍♂️

Cessy
2013-11-03 22:31
#40

Ja vi får se var det slutar o gärna för mig bara jag slipper fler kraschar 😉

Cessy
2013-11-08 11:58
#41

Den grön-gröna (två gröna nyanser - en opaka o en transperant) i #27 är såld, men jag kommer göra två till av dem under de närmaste veckorna.

Den röd-röda  (två röda nyanser - en opaka o en transperant) i #28 har numera fått en tvilling, så där finns alltså två av dem.😃

Annons:
sanne62
2013-11-08 12:09
#42

japp….den gröna står redan i mina tankar och lyser fint i min hall !!! 😃❤️

tack cessy

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

Cessy
2013-11-08 12:38
#43

Ja jag är superlycklig för detta Sanne, för jag kan se armbandet glittra på min handled redan 😉😃

Cessy
2013-11-12 11:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Ähum …….. allt blir inte riktigt som man tänkt sig. Denna var i o för sig ett test, för jag visste inte ens om det skulle fungera. Nu fungerade det lite väl bra o den "smälte" ner mer än jag tänkt mig. Nå denna får ju gå till glasåtervinningen så småningom (hm den högen börjar bli rätt stor nu☺️) såvida någon inte vill ha den för vad den kostat i glas o fusning förståss. 

Nå jag ska i alla fall göra ett försök till o sänker både temp o tid o jag tänker också vända glaset så kanske den kan smälta ner mer lagom o kanske kan bli den där adventsljusstaken som jag vill ha o som inte alla andra har.😇😉😃

Såld!

sanne62
2013-11-12 11:38
#45

varför kallar du denna för misslyckad ???? 🤔     

den är ju hur fin som helst… 🙂

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

jagga-ewe
2013-11-12 11:44
#46

Jag håller med Sanne, vad är det som är fel med den där?

Okej, du hade tänkt nåt annat, men sälj den då o gör ett nytt försök att få till den du hade tänkt dig. Glasigloon är iallafall inte alls rätt ställe för den där!

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Cessy
2013-11-12 11:51
#47

För att den smälte ner för mycket o därmed gick i botten o blev knölig i mitten efter handtagen på 2,5 dl måtten. Nästa gång ska jag låta handtagen peka utåt men jag trodde faktiskt inte den skulle gå ner i botten.☺️
Vill någon ha den så får de gärna köpa den. Om ljusstakarna kommer bli mer som jag vill ha den så att den inte blir knölig i mitten, så kommer de kosta mellan 450-750 beroende på vilket glas jag använder, men denna går antingen till glasåtervinningen eller får den som vill ha den köpa den för 150 + porto (ja givetvis utan ljus).

jagga-ewe
2013-11-12 11:53
#48

Vad har du för mått på den? Hur tjocka är ljusen?

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Annons:
Artafale
2013-11-12 12:09
#49

Nu ser jag ju inte avtrycken från handtagen så jag måste ju säga att jag tycker den ser väldans läcker ut så du är ju på rätt spår, helt klart👍

Cessy
2013-11-12 12:10
#50

Oops glömde säga Tack Sanne o tack jagga-ewe🙂

Cessy
2013-11-12 12:23
#51

Tackelitack Artafale. 🙂 Jo du ser på bilden att den är knölig i mitten o den knöligheten kommer från handtagen, men vet ni den är SÅLD! *Jiiiippykajej* 😃

sanne62
2013-11-12 12:29
#52

grattis ! 😃

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

Cessy
2013-11-12 12:36
#53

Tackelitack Sanne för jag är jätteglad över att inte behöva smälta ner den o samtidigt att den inte bara står o ta plats i en låda😃

Cessy
2013-11-12 13:20
#54

oops såg inte din fråga förrän nu jagga-ewe - sorry☺️ Nu är ju ljusstaken såld men den är ca 26x26 cm (varierar eftersom den är "kurvig") o 6-8 cm hög (varierar också p.g.a. kurvigheten) Ljusena som är i den är 5cm i diametern.

jagga-ewe
2013-11-12 13:54
#55

Attans, jag hade ju velat ha den! :P Vill ju ha en ljusstake för lite knubbigare ljus, är så less på alla höga ljus som bara välter…

Cessy, kan du inte "misslyckas" med en sån i grön bottenfärg? *skratt* Nej, det är inte en beställning, jag har inte råd att köpa mig en fin ljusstake i år. En sådär snygg failad sak vore väl okej, men… Nej, jag måste snåla.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Annons:
Cessy
2013-11-12 14:23
#56

Tja ska den trilskas som corallerna innan jag gav upp o insåg att jag får nöja mig med gallernätsljusstakar där några ev får coralldrag, så vet man ju aldrig jagga-ewe.😇 Men jag ska först o främst göra 2 till sådana här o sedan är det ju lite vanliga kuvertljusstakar o gallernätsljusstakar som väntar o så 4 jultallrikar, men även om det kanske inte kommer i år så kan det ju kanske komma under året som kommer.😉

Annicka.C
2013-11-12 14:34
#57

Den e jättefin Cessy!!! 😃 O där fick jag ju måtten med ;) vad körde du för temp/hålltid??

Mina smycken hittar du på  Smyckeskonditorn.se och på facebook & lite övrigt här -annickas-glasalster-3

Mvh.Annicka

sanne62
2013-11-12 16:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#58

nu bor cessys fina gröna lykta i min hall ….😃

tack cessy 🌺

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

Cessy
2013-11-12 16:47
#59

Åh vad härligt du fick fram ljusspelet ur den, för det är ju detta som är dessa gallerljusslyktorna bästa förtjänst o tack själv Sanne 😃

Cessy
2013-11-12 17:13
#60

Annicka, som jag skrev på fejjan så är det ju en 30x30cm tektsskiva som gav en 26x26cm ljusstake o som varierar mellan 6-8 cm i höjd. Jag använde min mediumkurva för det visar ju sig att jag är mer nöjd med formen på kuvert/princesslyktorna då o dessutom bör man ju ha denna lite långsammare kurvan då det är ett så pass stort glas. I o för sig slumpar jag 30x30 i vanlig form på fastkurvan men då är det ju mindre rörelse av glaset som ska till.

Jag använde 675 grader o hålltiden blev ca 20 Hade satt 25 min men stoppade då jag tittade ner o insåg att den nått botten o det var ju inte riktigt min tanke😮. Brukar använda 680 o 20 min då jag kör servettlyktorna, men testade ju sist att dels köra fastkurvan o dels sänka till 670/20 o då blev de för lite veckade o för lite utdragna i formen så därför la jag denna mitt i mellan. 

Har inte bestämt mig för vad jag tar nästa gång men det blir i alla fall lägre. Dock behåller jag mediumkurvan men ska försöka checka den redan efter 10 min då. Kan nog ta några fusningar innan jag mer har hittat rätt kurva.

mialycktman
2013-11-12 18:52
#61

å va fint!

Lyckomia 

Hemsida: www.nogg.se/lyckomia

Blogg: www.lyckomia@wordpress.com

Lyckomia finns också på facebook.

Annicka.C
2013-11-12 20:50
#62

Tack så mycket Cessy 🙂Ja, som sagt så såg jad det när jag läste här i din tråd, och kurvan såg jag när jag läste ugnstråden nyss :D Jag gillade formen på  den mycket!! Tack än en gång 👍

Mina smycken hittar du på  Smyckeskonditorn.se och på facebook & lite övrigt här -annickas-glasalster-3

Mvh.Annicka

Annons:
Cessy
2013-11-13 23:00
#63

Tackelitack Mia🙂 o varsågod Annicka😃

Cessy
2013-11-14 15:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#64

För att inte dränka er med bilder körde jag ihop bilderna till en, men orkade inte hålla på o trixa o spara om när jag krympte bilderna, så collaget ser lite halvdant ut. Fast jag tror ändå att ni få en uppfattning om hur adventsljusstake nr2 ser ut.

Ja denna gången är jag nöjd med formen, men sedan framöver ska jag testa att mittplacera något också. Kanske en blanka som du föreslog Mmadeit eller ett 5:e 2,5 dl mått. Fast i så fall får jag troligtvis öka tempen lite igen, men dock inte till lika mycket som den första adventsljusstaken gick i.

sanne62
2013-11-14 16:01
#65

jättesnygg…kul att ha en unik hemmagjord adventsljusstake👍

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

mialycktman
2013-11-14 18:30
#66

snyggt!

Lyckomia 

Hemsida: www.nogg.se/lyckomia

Blogg: www.lyckomia@wordpress.com

Lyckomia finns också på facebook.

Cessy
2013-11-14 18:32
#67

Tackelitack Sanne. 🙂

Ja denna är såld, men när jag får min egen så tänker jag att jag tänder första ljuset på 1 advent o sedan tänder jag det vid kvällsmaten varje kväll i veckan som kommer tills 2:a advent då jag tänder även 2:a ljuset o.s.v. o så kan man ju inte göra med vanliga tunna ljus o bara ett ljusfat eller bricka är inte lika kul som den här o att ha en egenskapad smäller ju liksom ännu högre 😇😉😃

Annicka.C
2013-11-14 19:28
#68

Jättesnygg Cessy!! 😃

Mina smycken hittar du på  Smyckeskonditorn.se och på facebook & lite övrigt här -annickas-glasalster-3

Mvh.Annicka

ommok
2013-11-14 22:13
#69

Häftig adventsljusstake! 🙂

Välkommen att titta in på min facebooksida Dragoncave.se, där finns en del av mina alster i glas samt lite smycken.

Annons:
Cessy
2013-11-15 11:39
#70

Tackelitack Annicka o ommok 🙂

Cessy
2013-11-22 15:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#71

o här är då bilden på adventsljusstake nr 3 i garnet red med goldflakes o micapowder gold. Här har jag alltså skapat en skål istället för en bubbla i mitten. Tänker dekorera den med "snö" o sedan ska där vara en gran o denna lucian o hennes tärna o tärngosse också. Har inte fått hem snön o granen ännu (beställde från panduro) men när det kommer så får ni leva med att jag nog lägger upp en ny bild för jag vill ju visa hur den blir när den är färdig. 😇

Ljusen i en sådan här ljusstake ska eg. vara 5cm i diameter, men jag blev jätteglad när jag hittade 5-pack med guldljus på Maxi till ett vettigt pris o att de var i olika storlek. De är som sagt var eg. lite för stora men det avhjälptes med en potatisskalare så nu står de stadigt. Ska bli så kul att kunna börja tända denna 1:a advent o sedan låta den lysa hela advent o julhelgen för jag kommer ju tända den varje kväll när vi äter 😃

Artafale
2013-11-22 15:19
#72

Jättefin är den och det blir riktigt fint med de guldfärgade ljusen. Så skönt att den höll och blev så fin, var lite orolig när du funderade på vilken kurva du skulle använda men denna är ju inte gjord av nät och då tror jag generellt glaset är "snällare"😃

sanne62
2013-11-22 15:24
#73

verkligen lyckat cessy !  😃

och guldljusen blev ju perfekta till…man börjar tända det högsta först osv osv , så att det finns kvar 4 ljus att tända den 4:de advent…

jag vill verkligen se en bild till, när du har dekorerat färdigt…

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

anki1
2013-11-22 15:53
#74

Så fin ljusstaken blev. pricken över i var guldljusen. Kanske kan va nåt. Eller?

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Cessy
2013-11-22 16:17
#75

Tackelitack Artafale, Sanne o Anki🙂
Jo  jag kommer o fota sedan igen, för jag hoppas ju att snön, gran o Luciaföljet ska ge mer hemtrevlig julig känsla sedan. Kanske bör tillägga att den är ett steg djupare röd än på bild, men det klarade inte kameran att återge riktigt.😮

Anki: Hänger inte riktigt med vad det är som kanske kan vara något?

Artafale: Jo jag var ju nervös för att jag gått för högt i temp, men eftersom jag vände glaset från tackfusningen så visste jag ju att jag skulle bli tvungen att gå högre, för annars skulle inte glaset forma sig tillräckligt.

Ska ju sedan göra en beställd 4-ljusstake i klarglas o frit o även den ska ju ha en skål i mitten, men den kommer ju inte alls behöva gå så högt då jag inte vänder glaset på den. Har tänkt testa med bara 5 grader högre på den, men denna röda gick ju 15 grader högre just p.g.a. det vända glaset.

Ja att göra en sådan här i nät/galler vågar jag inte ens tänka på. Undrar hur många jag skulle ha kraschat då???

mialycktman
2013-11-22 17:24
#76

fin och härlig julig färg!

Lyckomia 

Hemsida: www.nogg.se/lyckomia

Blogg: www.lyckomia@wordpress.com

Lyckomia finns också på facebook.

Annons:
Artafale
2013-11-22 18:14
#77

Tänker heller inte testa något liknande i nät men är lite sugen på att göra ett fat i nät med irr.klarglas. Men än så länge har jag inte börjat skära det ens. Tror det är enklare när glaset bara ska följa formen och inte har chansen att rinna alls.

anki1
2013-11-22 19:51
#78

75 guldljusen till din ljusstake.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Cessy
2013-11-22 23:29
#79

Tackelitack Mia🙂
anki: okidoki.

Jo Artafale, men ett gallernätsfat borde ju inte bjuda några större problem när det det bara gäller sjunka ner o inte ska böjas mycket o rinna. Jag har också tänkt att göra ett sådant fat som fruktfat till Joakims servis, men först ska jag göra lite fler lyktor o så ska jag även testa o se om det går att få en andventsljusstake av 20x25 cm skiva också. För går det så öppnar det lite fler möjligheter till att göra i fler färger. Sedan när jag hinner så ska jag även testa o göra adventsljusstaken  ovan #71 som 5-armad istället för 4:a + grop o så förståss lite cabbar därimellan o sen - sedan blir det nog ett gallernätsfruktfat😉Lycka till imorgon! Hoppas du/ni får sälja riktigt bra👍

Artafale
2013-11-23 18:27
#80

Ja något försäljningsrekord blev det inte men det var varmt och skönt i bygdegården och jag fick in så att de kommande 3 marknaderna och denna i alla fall är betalda! Värre var att lilla bilen inte alls ville åka dit. När jag kört några km ville den inte mer! Älskade verkligen sambon som från sovande kom på 15 min, slängde över mitt pick och pack och lät mig dra iväg i stora bilen medan han stod kvar med det lilla eländet!

sanne62
2013-11-23 19:36
#81

de e kärlek de !!!! ❤️❤️❤️

ang. försäljningen får man tydligen vara tacksam att man får in till platshyran och bensinen…hoppas det går bättre på nästa…

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

Artafale
2013-11-23 20:50
#82

Ja, sambon var verkligen en raring <3. Har inte längre några förväntningar på marknaderna, vet att det kan gå lite hur som helst. Idag verkade det som de flesta marknadsbesökare var hungriga. Vill påstå att allt ätbart sålde som smör i solsken men tror ingen av oss andra jublade direkt. Förhoppningsvis går det bättre nästa helg men så länge jag får stå inomhus med trevligt sällskap och slipper frysa klagar jag inte.

Cessy
2013-11-23 22:59
#83

Ja men om du fick alla 4 marknaderna betalda, så gick det ju riktigt hyfsat Artafale. I mina öron låter det faktiskt riktigt bra, för bättre än så blir nog sällan de flesta marknader. Västa scenariet är ju att inte ens få till bordshyran på den marknaden man står på😮Ja du verkar ha en guldklimp till sambo. Skönt att han kom till undsättning på det viset o hoppas han får rätsida på den lilla blå nu.

Annons:
Cessy
2013-11-23 23:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#84

Ok Sanne inget halster så här kommer bilden på ljusstaken med dekorationen. Som sagt var inget märkvärdig. Det lilla luciaföljet, 3 granar o så lite snö - det är allt men jag tycker att det gjorde precis det som behövdes o jag  o killarna här hemma - vi är alla nöjda med adventsljusstaken nu.

sanne62
2013-11-24 00:30
#85

mycket, mycket, mycket fin !!!!!!! 😍

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

Cessy
2013-11-24 00:36
#86

Tackelitack Sanne🙂

Artafale
2013-11-24 08:31
#87

Den är ju helt underbar!

anki1
2013-11-24 08:57
#88

UNDERBAR

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Cessy
2013-11-24 09:58
#89

Tackelitack Artafale o anki🙂

SusannAlg
2013-11-24 10:37
#90

Superfin!!!!! 👍

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

Annons:
mialycktman
2013-11-24 16:20
#91

helt enkelt underbar

Lyckomia 

Hemsida: www.nogg.se/lyckomia

Blogg: www.lyckomia@wordpress.com

Lyckomia finns också på facebook.

jagga-ewe
2013-11-24 20:45
#92

Magiskt vacker, Cessy!

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Cessy
2013-11-24 22:22
#93

Tackelitack Susann, Mia o jagga-ewe🙂

Jo jag är jättenöjd med att det blev så pass bra. Jag älskar julen o dess magi o har ofta tänkt att eg. borde jag skapa hela året mer inför julen, men tappar liksom bort det när julen är över o undanplockad. Det underliga är att till julen använder jag färger som jag annars normalt sett inte använder o så ska det ju glittra för till julen är det ju ok.😇😃

leja
2013-11-24 22:58
#94

Tycker den blev så fin. Inte minst med det lilla landskapet i mitten, precist lagom dekorerat. Så det är i min smak med. För jag håller med att till jul får det gärna vara lite mer än vad jag egentligen gillar.

Vad ska man ha som signatur tro?

Cessy
2013-11-26 16:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#95

Tackelitack leja🙂

Ja som jag sa så beställd min syrra en massa ljusstakar o allt som allt blev det 16 st - vilket jag niger o tackar för❤️ o här kommer 4 bilder på några av dem.

Först ut är en i rött streakyglas

Cessy
2013-11-26 16:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#96

Nr2 är en i blått streaky glas

Cessy
2013-11-26 16:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#97

Nr3 är ett par jullyktor

Annons:
Cessy
2013-11-26 16:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#98

o nr 4 o sist ut denna gången är ett annat par jullyktor.

sanne62
2013-11-26 16:36
#99

alla snygga men föll mest för nr.3 i #97

wow…har din syster köpt 16 stycken av dig ??!! vad skönt för dig att få ihop lite julpengar….

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

Cessy
2013-11-26 16:42
#100

Ähum jag kände ju dåligt samvete för att hon köpt så mycket - i o för sig med bra rabatt, men jag sa att hon gärna fick delbetala o ta det efterhand som hon kunde, så de där pengarna ser jag tyvärr inte till jul o tackelitack 🙂

anki1
2013-11-26 17:57
#101

så fina. gillade nr 2

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Annicka.C
2013-11-26 18:10
#102

SUPERFIN adventsljusstake😃😍!!! Grattis till försäljningen Cessy och Artafale grattis till val av sambo😉

Mina smycken hittar du på  Smyckeskonditorn.se och på facebook & lite övrigt här -annickas-glasalster-3

Mvh.Annicka

mialycktman
2013-11-26 18:56
#103

nr 95 WOW!

Lyckomia 

Hemsida: www.nogg.se/lyckomia

Blogg: www.lyckomia@wordpress.com

Lyckomia finns också på facebook.

Artafale
2013-11-26 19:01
#104

Vilken syrra!!! Önskar min bror var lite åt det hållet! Han har jag ingen nytta av alls . men hans svägerska sålde för mig gör två år sen och hon var otrolig (sålde 100!!! smycken ) Hon ska göra ett försök i år igen men tror inte hon kommer i närheten av vad hon sålde då men jag är tacksam för all hjälp! Ja Annika, han har sina fördelar sambon (och en del nackdelar också så klart - kan t.ex inte detta till längre stunder)

Annons:
sanne62
2013-11-26 19:46
#105

paddfel ???

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

Cessy
2013-11-27 07:46
#106

Tackelitack Anki, Annicka, Mia o Artafale.🙂

Tja någon som kränger mina smycken har jag def, inte o jag har ju heller inga arbetskamrater som jag kan visa smycken, ljuslyktor m.m. för. Har lite smycken hos min frissa, men där känns det som att efter dessa åren är marknaden mättad o jag funderar ärligt talat att ta smyckena därifrån, för det är mycket lite som säljs där numera 

Syrran har hela tiden köpt en hel del av mig, men det här är första året som hon gjort något som detta. Hon bestämde sig redan innan sommaren att hon skulle ha lyktor att ge vänner o så la hon till mer efterhand som hon kom på att där är vissa arbetskamrater som hon ville ge de mindra lyktorna till. Det är hennes sista jul där o till sommaren går hon i pension.

Cessy
2013-11-28 10:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#107

En beställd adventsljusstake som skulle ha vit confettiglas o guld o silvermicapowder o silver o guldflakes. Går inte att fota o få fram silver o guldglitter på klarglas,😮 men den är betydligt glittrigare IRL än på bilden.

sanne62
2013-11-28 10:21
#108

denna är också jättefin ! 😃

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

Cessy
2013-11-28 10:31
#109

Tackelitack Sanne🙂

Cessy
2013-11-28 10:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#110

o ytterligare en beställd 4-ljusstake i orange-gult-rött o beställningen var att orange skulle dominera

sanne62
2013-11-28 10:52
#111

trots det orangea (?) är den faktiskt fin ….🙂

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

Annons:
Cessy
2013-11-28 11:18
#112

Tack Sanne. 😃 Ja det är ju samma för mig, men det är ju så att det är svårare o ta till sig färger man själv inte föredrar o huvudsaken är ju att beställaren blir nöjd o jag tycker också att att den blev helt ok 🙂

Artafale
2013-11-28 11:51
#113

Båda ljustakarna är jättefina och jag är övertygad om att beställaren av orange blir jättenöjd!

Sanne - alla fel skyller jag på paddan, måtte min dator komma hem snart.

anki1
2013-11-28 16:04
#114

Så snygga

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Niwa
2013-11-28 17:58
#115

åh så fina ljus fat!

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Cessy
2013-11-28 23:11
#116

Tackelitack Artafale, anki o Niwa 🙂

MonikaLundberg
2013-11-29 14:03
#117

Jag sällar mig till skaran av dina beundrare för din fina adventsljusstake 😃Vad är du använder i mitten av den för att få till den fina lilla skålen du har där?

Cessy
2013-11-29 17:47
#118

Tackelitack Monika🙂

Det är en Blanda Blank 12 cm från IKEA i mitten. Det var Mmadeit som tipsade om att hon trodde den skulle funka. Själv trodde jag den var för stor o hade tänkt använta ett 2,5dl mått även där, men skålen blev perfekt.😃

Jag ska dock sedan någon gång längre fram ändå testa med ett 2,5 dl mått o mitten, för att göra en "5-armard" ljusstake istället för 4 för en sådan skulle ju kunna vara mer användbar året runt, måste dock då klura på hur jag höjer mitten lite grand i alla fall så att mittljuset står ett snäpp högre än de andra.

Annons:
mialycktman
2013-11-30 19:40
#119

jättefin!

Lyckomia 

Hemsida: www.nogg.se/lyckomia

Blogg: www.lyckomia@wordpress.com

Lyckomia finns också på facebook.

Cessy
2013-12-11 08:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#120

Här 5 nya lyktbilder. 4 är från syrrans beställning o den 5:e bara åkte med i rena farten.

Denna är gjord på 2,5 dl mått (12x12cm platta) i garnet red o så mica gold powder o goldflakes

Cessy
2013-12-11 08:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#121

Denna är gjord på 2,5dl mått  (12x12cm platta) i tektaglas o med aventurin green o red opal confettiglas + mica gold powder.

Cessy
2013-12-11 08:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#122

Denna är gjord på 2,5dl mått   (12x12cm platta) i royal blue o med silverflakes o mica silver powder.

Cessy
2013-12-11 08:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#123

 Denna är gjord på 2,5dl mått (12x12cm platta) i tektaglas med green aventurin confettiglas o gold mica powder

Cessy
2013-12-11 08:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#124

o den sista är gjord på IKEA-tandborstglaset (14x14cm platta) i garnet red o mica gold powder o goldflakes.

Niwa
2013-12-11 08:57
#125

så tjusiga Cessy, de röda och blå måste ge ett riktigt vackert sken i vinter mörkret

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Annons:
jagga-ewe
2013-12-11 09:00
#126

Jätteläckra! Jag gillar verkligen formen på den sista, lite smalare. Men alla är underbara, verkligen!

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Cessy
2013-12-11 09:25
#127

Tackelitack Niwa o jagga-ewe🙂

Jo precis så är det, för 12x12 cm platta på 2,5 dl måttet ger en lite lägre o öppnare form - lite som en näckros o 14x14 cm platta på IKEA-tandborstglaset ger ju en högre o smalare form som är mer sluten - som en princesskrona 😃

sanne62
2013-12-11 09:53
#128

jättefina alla 😃

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

Cessy
2013-12-11 09:57
#129

Tackelitack Sanne 🙂

SaGas
2013-12-11 09:59
#130

Väldigt fina allihop!

Titta gärna in på min facebooksida
http://www.facebook.com/sagasmycken


Cessy
2013-12-11 10:17
#131

Tackelitack SaGas🙂

Cessy
2013-12-11 10:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#132

o de sista bilderna för idag är 4 ljusstakar som kom ur ugnen i morse o är en beställning från min bror till hans båda flickor. De är båda vuxna nu o bor inte längre hemma. 

Hade först gjort en omgång, men där knäcktes 2 för jag hade satt topptempen fel o det värsta är att jag hade satt ner den 5 grader o på något sätt såg jag inte att jag hade kört 670 o inte 660 som jag trodde. Nå det blev att köra 4 nya o nu gick de på 655 o då blev de ok. Visar bara bilderna här (snabbilder tagna i fönstert eftersom jag plockat undan tältet o lyktorna) så att inte tjejerna råkar se sina julklappar.

Den ena är vädigt glad för vitt o svart så till henne gjorde jag en frostad corallykta. Sedan ville bror min att jag skulle göra en lykta som visar att hon växte upp med sin syster som är röd o då fick det bli så här.

Annons:
Cessy
2013-12-11 10:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#133

Den andra systern är alltså röd o den andra lyktan är alltså röd med inslag av frostat för att visa hennes uppväxt med sin syster.

sanne62
2013-12-11 11:05
#134

alla är lika fina…fin tanke med "uppväxten" … 😃

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

anki1
2013-12-11 13:15
#135

120 122 124 tyckte jag var mycket fina. "gallerlyktorna" är också fina.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Artafale
2013-12-11 13:36
#136

Fina lyktor allihop (även om jag är miljöskadad efter allt testande och gillar gallerlyktorna bäst). "Kuvertlyktorna" ser väldans jämna ut, vad använder du för top temperatur och hålltid? Så typiskt att det var just gallerlyktor i ungen när du missade att säkra att det blev rätt temperatur, alla andra sorter hade ju klarat den höjningen.

mialycktman
2013-12-11 18:51
#137

jättejuliga och fina!

Lyckomia 

Hemsida: www.nogg.se/lyckomia

Blogg: www.lyckomia@wordpress.com

Lyckomia finns också på facebook.

Cessy
2013-12-11 23:47
#138

Tackelitack Sanne, Anki, Artafale o Mia 🙂

Till mina kuvertlyktor använder jag 680grader o 20 min o de mindre 12x12 cm på 2,5dl mått blir alltid betydligt jämnare än 14x14cm platta på IKEA-tandbostglaset blir som jag ju kör på samma kurva o topptemp/hålltid.

Jo kuvertlyktorna hade antagligen överlevt bättre än de kittsliga gallerlyktorna gjorde, men jag håller med dig om att även jag partiskt tycker gallerlyktorna är finast o det handlar både om utseendet på dem, men det handlar också om att gallerlyktorna släpper igen ljuset från värmeljuset på ett helt annat sätt. Jag vet inte hur många värmeljus jag eldat upp tack vare mina corallyktor, men det är mååååånga.😇😉😃

Cessy
2013-12-16 23:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#139

Ja här kommer då de två första faten till min julservis. Sonen dissar ängeln men gillar tomten. Har några julgranar också, men jag köpte bara tre sådana i fjol o i år fanns de inte hos WG så jag känner inte riktigt för att blanda in dem. Änglar o tomtar har jag o även om dekalerna är vad de är så blir det i alla fall julstuk o jag tänker ju först o främst 6 av dessa större faten o så småningom kommer jag göra 6 mindre fat också. Sedan blir det nog något serveringfat också förståss, men det får räcka med några stora fat denna julen. Det kostar ju en del att göra dem.

Hade eg. velat ha röda fat, men då syns ju inte dekalerna, så jag använde  clear & white streaky o så då stringers för att plocka upp lite julfärg som kantlinje. Det lilla röda hjärtat med mica goldpowder ovanpå är ett litet örhängeshjärta jag fritfusat o så då satt dit det samtidigt med dekalen då jag slumpade formen på fatet.

Först ut är då ängelfatet.

Fatet är ca 23x23cm

Ängeln är ca 6x7cm

Annons:
Cessy
2013-12-16 23:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#140

o så tomtefatet.

Fatet är ca 23x23 cm

Tomten är ca 7x8,5cm

Niwa
2013-12-17 08:13
#141

men så fina cessy, har du röda bordstabletter under så blir det riktigt juligt, tomten är ju ute i snön 😃

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Cessy
2013-12-17 08:24
#142

Tackelitack Niwa.🙂 Nej men jag har sedan många år en röd stor julduk som har ca 20 år på nacken o den har diskreta guldslingor o gröna detaljer men är till ca 90% röd, men den hade inte gått o fota mot för då hade tomten försvunnit😮(Kameran separerar ju inte som ögat gör.)

Niwa
2013-12-17 08:27
#143

ja men då så!
tänk att få äta på så fina julfat

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Cessy
2013-12-17 08:45
#144

Tack Niwa o jo det känns allt lite kul att ha gjort faten själv😃

sanne62
2013-12-17 08:47
#145

jättefina jultallrikar… 😍

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

Cessy
2013-12-17 08:55
#146

Tackelitack Sanne.🙂

Nr3 är i ugnen (tackfusad) o ska köras med dekal o hjärta o slumpas i natt😃

Annons:
Cessy
2013-12-17 17:32
#147

o jag retar mig nu för efter just sökt runt på ebay så hittade jag så vackra juldekaler som hade gjort faten oändligt mycket roligare. Nåja. Nu blir det i alla fall julfat till jul, så får jag kanske göra en annan o ge bort eller sälja ett annat år, men det känns ju attans retsamt.😕 Önskar att jag tittat där tidigare i höstas o inte stirrat mig blind på warmglass eller de butiker som jag känner till i USA o som säljer dekaler. *suck*

mialycktman
2013-12-17 18:40
#148

superfina!

Lyckomia 

Hemsida: www.nogg.se/lyckomia

Blogg: www.lyckomia@wordpress.com

Lyckomia finns också på facebook.

Artafale
2013-12-17 19:16
#149

Vilka underbara fatKär. Hade förra året en ide att göra ett fat till var och en på julmiddagen med barn och barnbarn som vi alltid har söndagen innan julafton (och även till de som är med på julafton) men la ner det för släkten är helt enkelt för storLedsen.(5 barn med respektive + 10 barnbarn + min släkt som vi firar julafton med = 15 pers) + jag och sambon)Galen.

Cessy
2013-12-17 19:33
#150

Ja så många är ju lite väl häftigt. Vi brukar vara 4-6 st st o då blir det ju mer överkomligt.😃I år är vi dessutom bara 4st o 4 stora fat (23x23) går ju få ut av 2 bullseyeskivor, men ska man göra till fler så hade jag def. fått beställa system 96 istället för då blir bullseye alldeles för dyrt o tackelitack både Artafale o Mia🙂

Cessy
2013-12-17 21:42
#151

Lycklig.👍 Upptäckte att jag hade 5 granar o inte 3 som jag trodde, så då har jag ju så att jag kan göra 2st 23x23cm fat o 2 mindre fat o på så vis får jag ju 2 änglar, 2 tomtar o 2 granar i varje fatstorlek, så nu känns det genast mycket bättre😃

Niwa
2013-12-17 21:45
#152

yeah!!!

Hälsa gärna på mig på Facebook.

sanne62
2013-12-17 21:48
#153

😃

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

Annons:
Cessy
2013-12-17 23:10
#154

Ja just nu kan jag ju bara göra 4st 23x23cm men planerna är ju 6 sådana o sedan 6 mindre o sedan även något uppläggningsfat också. Nu kostar ju glaset en del, så det får bli efterhand som jag gör detta.

 Sedan funderar jag ju på att köpa de där julstjärnorna jag hittade också på ebay för de fanns både stora o små o då kunde jag ju i ett senare skede kanske göra 12 små fat till kaffeservisen. Vi firar nämligen alltid sambon som eg. fyller år den 1 dec. omkring trettonhelgen sedan vi för 20 år sedan flyttade till karlshamn. Folk har ju annars en bit o köra o eftersom alla är så superstressade då inför julen, så passar trettonhelgen bättre för då har vi julfint o alla är lugna igen😇, så det brukar bli ett väldigt trevligt kalas. 

Fina kakfat till kalaset hade varit rätt kul att ha 😃 Nå det ligger i framtiden, men dekalerna kan jag ju håva hem för de kostar inte så mycket o är rätt lätta o förvara. För de lär försvinna in i dekalförrådet som numera upptar två hyllor i kylskåpsdörren. Har en känsla av att jag är en ovanligt stor dekalälskare i alla fall med svenska mått mätt, så lite fler sådana i dekalförrådet gör mig def. inte olycklig i alla fall, för då har jag ju att skapa av sedan.😉😃

Cessy
2013-12-18 09:42
#155

Sådär - nu är fler julgranar köpta + julstjärnorna o så några katter, så nu ska det def. bli en kaffeservis med julstjärnor också så småningom.😇😉😃

sanne62
2013-12-18 10:17
#156

så mycket fint du kommer att göra med dessa dekaler ….

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

Cessy
2013-12-18 16:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#157

Här är det 3:e julfatet med granen på o i o med granen är grön o inte innehåller rött, så la jag fram julduken i fönstert o stod som vanligt o balanserade på en pall o fotade på frihand. Ändå är det så att den gröna duken bättre hade framhävt motivet, medans den röda skänker mer julstämning om än förvillar ögat lite. Det kommer alltså att bli 2 änglar, 2 tomtar o 2 granar av dessa 23x23cm fat o sedan i nästa svep till nästa jul ska jag göra 6 mindre också. 😃

sanne62
2013-12-18 16:10
#158

det blir en väldigt vacker julservis…😃

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

Cessy
2013-12-18 16:37
#159

Tackelitack Sanne🙂 o mot julduken ser man ju också att det vita streakyglaset kommer dominera mer o att dekalerna mer spelar en biroll o mer verkar som inramare ihop med stringersen. Även om jag inte är så förtjust i de andra dekalerna så blir de ändå ok mot julröd duk så blir de inte så dominanta utan det blir streakyglaset som spelar huvudrollen då 😉

mialycktman
2013-12-18 17:19
#160

fatet är fantastiskt, och fotografer lever farligt…..

Lyckomia 

Hemsida: www.nogg.se/lyckomia

Blogg: www.lyckomia@wordpress.com

Lyckomia finns också på facebook.

Annons:
Niwa
2013-12-18 22:31
#161

fantastiska fat Cessy!!
jag vet dock inte om jag vågat äta på dem för oro att jag skulle repa dem eller liknande. Det hade vart katastrof på så vackra fat. DE hade nog fått bli kakfat el uppläggningsfat hos mig 🙂

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Cessy
2013-12-18 22:53
#162

Åh de tål att ätas på, men bra att jag kan testa själv så kan jag ju utvärdera säkert om någon skulle vilja ha sådana eller liknande senare. Har ju tänkt ha de med julstjärnan just till kakfat (att äta kaorna från typ assietter) o där ska jag ju göra större fat till kakuppläggningsfat också. Måste bara se om jag kan hitta ett System 96 glas som stämmer rätt bra med snökänsla, för att göra massor med fat av bullseyeeglas blir alldeles för dyrt beroende på att det är så attans dum storlek på de skivorna.

Cessy
2013-12-18 22:54
#163

……. o tackelita Niwa o Mia 🙂

Annicka.C
2013-12-30 17:03
#164

Vilka härliga julfat du har gjort🙂 själv har jag kommit in i en svacka igen så det e skönt att se att du är produktiv ;)

Mina smycken hittar du på  Smyckeskonditorn.se och på facebook & lite övrigt här -annickas-glasalster-3

Mvh.Annicka

Cessy
2013-12-31 14:50
#165

Tackelitack Annicka.🙂

Tja det har inte blivit så mycket mer än just faten efter Lucia. Fast en god sak upptäckte jag o det är att jag får en skiva White & clear streaky 50x40cm räcka till 2 stora o 2 mindre fat (17x17) så numera finns det faktiskt två assietter också, men de två andra små får komma sedan när andan faller på. Dock bra att det gick o få ut så pass mycket till fat (2 stora o 2 små) av 1 skiva i alla fall.😃

Sussielull
2014-02-02 10:37
#166

Dina gallernätslyktor är fantastiska Cessy👍 Sedan var ju adventsljusstakarna så kanonfina o din egen röda var ju helt ljuvlig❤️. Förstår att du inte är så förtjust i dina julfatsdekaler, men samtidigt är det ju superhäftigt att ha sin egen julservis.🙂

 Om man tänker efter en stund kan det hända att man kommer fram till ett mycket viktigt beslut. / Nalle Puh

 

Cessy
2014-02-02 11:03
#167

Tackelitack Sussielull🙂 o ja jag har varit supernöjd med min röda adventsljusstake #84, för tack vare att det var blockljus så hade vi den tänd varje dag sedan första advent o sedan då alla 4 ljusen efter 4:e advent o de varade hela julen tills jag tog undan ljusstaken på tjugondagknut. Helt perfekt med en ljusstake som skapade julstämning varje dag o som man inte bara kunde tända på själva adventssöndagen. 😃

Jo förvisso var det kul att ha en julservis, men jag önskar def. att jag hade hittat de där där finare dekalerna som jag hittade sedan på ebay, men men man får sällan allt man vill ha o vi hade i alla fall julfat under julen som jag själv hade gjort😇

Annons:
Cessy
2014-05-15 10:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#168

Har ju inte fusat sedan i julas annat än ett par omgångar cabbar o så lite lyktor på beställning som jag aldrig fotat o laggt upp. Jag fick en bestälning för ett bra tag sedan på en fruktskål av gallermodell, för att frukten ska kunna andas o inte ruttna så lätt om den ligger framme. Den skulle vara i blått o klarglas. 

Problemet var att dels har jag aldrig fusat/slumpat med denna formen innan o aldrig med så stort gallernät som 28x28cm (Lyktorna var ju 14x14cm o de skulle ju vika sig o inte som här sjunka ner i en form) Jag hade med andra ord ngen aning om vad som skulle vara rätt hålltid o topptemp utan fick chansa. Jag vaktade ugnen som en hök o tur var väl det, för annars hade nog nätet kasat samman (glidet ner mot botten till) o det hade blivit en väldigt underlig form på skålen. 

Det är alltså inte avsikten att detta ska vara en "vävd" skål utan den ska vara galler för att just skapa lufthål för frukten skull. Ska göra en likadan fruktskål till Joakim i hans servis i hans båda färger, men då har jag redan bestämt mig för att köra ena lavet i den ena blå nyansen o det andra blå lavet i den andra blå nyansen o hoppas att rutnätet då ska bli mer harmoniskt. Antar att det får bli lite olika skålar så smånngom för att se hur det blir med olika läggningar med färger o enfärgat också, för det kan ju vara en rätt bra skål att ha o ge bort. 

Får dock hoppas att beställaren blir nöjd med denna, för jag har inte så mycket glas hemma som kan göra så pass stora skålar av (tillräckligt stora skivor som jag kan skära 28 cm remsor av), så det blir inga mängder av den, men jag får väl göra en lila till mig själv  alla fall förrutom den blå till Joakim då.😉

SaGas
2014-05-15 11:09
#169

Åh, vilken vacker fruktskål! Helt perfekt i mina ögon:)

Titta gärna in på min facebooksida
http://www.facebook.com/sagasmycken


Cessy
2014-05-15 11:29
#170

Tacelitack SaGas.🙂 Jag hoppas som sagt var att beställaren också kommer bli nöjd med den.😇

sanne62
2014-05-15 11:55
#171

en sådan skål skäms inte för sig någonstans….blir inte kunden nöjd, så vet jag inte hur hen är funtad…

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

Cessy
2014-05-15 12:04
#172

Tackelitack Sanne🙂 - jo jag hoppas ju det, för jag kan ju inte göra fler i just den blå nyansen utan måste i så fall beställa glas först.

Artafale
2014-05-15 12:28
#173

Övertygad om att kunden blir jättenöjd - den är ju riktigt läcker. (vilken form har du använt - och tid på topp temeratur?)

Cessy
2014-05-15 13:20
#174

Tackelitack Artafale🙂 Jo jag håller tummarna för att den blir godkänd.

Den här formen använde jag o det var första gången jag testade den för jag köpte den på rea i julas.
http://www.slumpys.com/Warm-Glass-Molds/Bowl-Slump-Molds/Savannah-Bowl-Mold

Det var bullseyglas o topptemp 670 o avbröt hålltiden vid 15 min. Det hade nog räckt med 10 min, för galler är ju inte riktigt samma sak som helt glas som du ju väl vet. Tror att jag ska ta 660 grader nästa gång o så hålla koll på hur den ser ut, så att jag ser vilken tid som räcker.

Annons:
Artafale
2014-05-15 13:50
#175

Tack Cessy minns med fasa alla problem det var att hitta rätt med lycktorna och bockar och bugar för tid och temperatur. Undrar om inte jag lät en liknande form flytta hem till mig i samband med den rean.

mialycktman
2014-05-15 17:56
#176

cool!

Lyckomia 

Hemsida: www.nogg.se/lyckomia

Blogg: www.lyckomia@wordpress.com

Lyckomia finns också på facebook.

Svarttusch
2014-05-15 18:32
#177

Oj wow vilken snygg skål!

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Cessy
2014-05-15 18:50
#178

Tackelitack Mia o Svarttusch😃

Artafale: Jo jag gillade den formen o att äntlgen få en skål som både skulle mer passa till en fruktskål med lite kanter/djup o att den är fyrkantig. Jag är ju barnsligt förtjust i fyrkantiga skålar o fat, så jag blir jätteglad varje gång som jag hittar någon form till vettigt pris som bygger på den samlingen. O efter att ha sett hur gallernätsfatet/fruktfatet blev i formen så är jag ännu mer glad att jag köpte den formen, för den kommer def. bli använd.😇

Artafale
2014-05-16 09:36
#179

Håller med dig - 4-kantiga formar föredrar jag framför runda helt klart och denna var inte alls dum. Får kolla vad det är jag travat upp i formskåpet. Har jag lite flyt finns något liknande annars får jag väl handla nästa rea tillfälle.

Cessy
2014-05-25 16:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#180

Denna fruktskålen är till Joakims blå servis o om ni jämför med den förra fruktskålen så är det dels mycket rundare hål o detta beror på att i förra skålen var det bullseye glas o i denna är det system 96 glas o dels är färgerna inte lagda på samma sätt. Gjorde så med denna då Joakim föredrar det turkosa glaset o därför ville jag att det skulle dominera.

De blir alltså ganska olika varandra dels p.g.a hur man lägger stripsen färgmässigt o dels p.g.a. attt bullseye o system96 blir olika i stukturen då det fusas.

mialycktman
2014-05-25 16:12
#181

nice!

Lyckomia 

Hemsida: www.nogg.se/lyckomia

Blogg: www.lyckomia@wordpress.com

Lyckomia finns också på facebook.

Annons:
SaGas
2014-05-25 16:39
#182

Helt underbart!

Titta gärna in på min facebooksida
http://www.facebook.com/sagasmycken


sanne62
2014-05-25 17:27
#183

förutom att den är jämn o fin, så är ju färgerna underbara…😍

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

Niwa
2014-05-25 19:39
#184

jätte tjusigt!! vilken fantastisk present han får!

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Cessy
2014-05-26 00:05
#185

Tackelitack Mia, SaGas, Sanne o Niwa  :-D

Cessy
2014-05-26 09:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#186

Lägger upp en kombobild på de båda fruktskålarna för då ser man dels hur olika bullseye (den vänstra skålen) o system 96 (den högra) blir i sitt sätt att smälta samman. Dels hur olika uttrycket i skålen blir beroende på hur man lägger färgerna.

Artafale
2014-05-26 15:27
#187

Fick kontroll räkna antalet strängar för att få in i huvudet att det var efter samma mall. Vet ju att det skiljer mellan glasen men inte att det var så här mycket. Fina skålar båda två!

Cessy
2014-05-26 15:46
#188

Tackelitack Artafale :-)

Jo så här blev det ju väldigt tydligt hur olika de "smälter" Jag hade sänkt tackfusningen men eftersom jag brukar fusa Joakims fat i blå servis, på 750 grader (o det är ju 750 grader bullseyplattan tackfusades på) så tänkte jag men då blir kanske kanterna för skarpa, så jag tackfusade alltså rutnätsplattan med system 96 på 745 grader. Nästa jag testar med system 96 kommer jag faktiskt sänka till 735 för se om jag får mer distinkt rutnät då eller om det helt enkelt inte går o få rutnätet likvärdigt utan at man mer får gilla läget - att skillnaderna mellan glasen helt enkelt är så här.

Annons:
Artafale
2014-05-26 19:47
#189

Övertygad om att du kan få fram betydligt kantigare hål om du sänker!!! Påstår att det hade blivit det om jag kört i min ugn på 745 grader.GalenSkrattar

Cessy
2014-05-26 20:14
#190

Fullt möjligt Artafale🙂. Jag tackfusade ju mitt första fat till Joakim på 760 grader o det är väl där du brukar tackfusa fatämnen eller? Det fungerade inte utan blev alldeles för diffust o blurrigt i kanterna, men det funkade bra sedan jag sänkt till 750 grader o då blev kanterna betydligt distinktare men ändå mjukt rundade.

Men då ju påverkan neråt är kraftigare än när man stegar uppåt så trodde jag att det skulle räcka med 5 grader till, men det var alltså alldeles för liten sänkning. Det är också möjligt att 740 är den tempen som är lagom i min ugn, men med tanke på utflytningsgraden på 745 grader så känns det som att det inte kommer att räcka.

Så när jag får mitt Cebex-lilaglas o hinner med att skära remsor, så ska jag testa 735, så får jag se då om det räcker eller inte. Eller om det är så att det blir något distinktare vid 735 grader, men ändå aldrig kommer bli lika distinkt som bullseyeglaset blir (o det körde jag alltså en tackfus på 750) o att det blir till att gilla läget att bullseye o system96 är lite olika till sin struktur.

Fast tittar man på mitt första fruktfat så se man att det blå glaset är mer utflutet o blurrigare än klarglaset är (tektaglaset) som har mycket distinktare kanter o behållt sin form mer än det royal blue glaset har gjort. Så hade båda glasen betett sig som royal blue så hade den skålen nog mer liknat det andra fruktfatet. Så det har alltså inte bara o göra med vilken sorts glas det är i de båda skålarna utan även med färgen på glaset.

mialycktman
2014-05-26 22:08
#191

bananarama!

Lyckomia 

Hemsida: www.nogg.se/lyckomia

Blogg: www.lyckomia@wordpress.com

Lyckomia finns också på facebook.

Artafale
2014-05-27 07:03
#192

Ja, jag använder 760 grader för tackfuse och får en ganska kantigt resultat då. Att olika glas vill olika har vi ju också märkt. Inte minst irriserande som ju beter sig olika beroende på vilken sida man har upp.

Cessy
2014-05-27 11:19
#193

Artafale - det är väl så att varje gång man tror man kan något, så ställer plötsligt ett visst sorts glas till det eller en viss färg o så då för min del skillnaerna mellan bullseye o System96. Jag anteckningar förvisso, men sedan gäller det ju att man får syn på just den där tilläggsnoteringen. Mitt minne är förvisso bra, men ibland är det också väldigt kort☺️😇😃

Jo precis Mia eller så är det kanske Bananer i pyjamas istället (rutig pyjamas) 😉😃

Cessy
2014-06-03 18:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#194

Tja att göra små lyktor (eg. mellanstora) av 12 x12 cm tackfusad platta fungerar i alla fall ff., sådet verkar som trollet utlöses mest då jag har 14x14 eller 15x15 cm plattor o använder IKEA metalltandbortsglasen. De kommer ju närmare värmeslingorna  än 12x12 plattan gör på 2,5 dl måtten.

Det här är två stycken mellanlyktor då på 2,5 dl mått o det är aventurine clear streakyglas. Bilden visar 2 olika lyktor men från 2 vinklar, så att man bättre ska uppfatta hur de båda lyktorna ser ut.

* Båda är sålda

Cessy
2014-06-03 18:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#195

Och det här är två stycken mellanlyktor då på 2,5 dl mått o det är Egyptian blue streakyglas. Bilden visar 2 olika lyktor men från 2 vinklar, så att man bättre ska uppfatta hur de båda lyktorna ser ut.

* Båda är sålda

Annons:
mialycktman
2014-06-03 18:52
#196

dom e så fina!

Lyckomia 

Hemsida: www.nogg.se/lyckomia

Blogg: www.lyckomia@wordpress.com

Lyckomia finns också på facebook.

Artafale
2014-06-03 19:04
#197

Underbara färger och jättefina lyktorKär!!

sanne62
2014-06-03 19:07
#198

ja båda blå färgerna är jättefina…men #194 ger ett mer levande, slöjmönster…

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

Niwa
2014-06-03 20:59
#199

så tjusiga!!

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Cessy
2014-06-04 07:19
#200

Tackelitack Mia, Artafale, Sanne o Niwa😃

Jo jag hade en beställning på blått streakyglas (båda är alltså flammiga glas), men det syns inte lika tydlig på det turkosa glaset. Dock mer i verkligheten än vad som framgår av bilden. Beställaren tog de med mörkblå (aventurin blue and clear streaky).🙂

Cessy
2014-06-11 10:48
#201

o nu är de båda egyptian blue streaky #195 också borta o de blev en 20 års present.😃

sanne62
2014-06-11 11:05
#202

perfekt present !!🙂

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

Annons:
Cessy
2014-06-12 00:41
#203

Jo det verkade bli uppskattat fick jag höra ikväll😃

Cessy
2014-06-23 12:20
#204

Fruktskålen/gallerskålen i #180 blev ju en present, så nu har jag gjort om ett galler med samma färger för sonen ville ha sin skål precis så som #180 är o denna gången tackfusade jag på 735 istället för 745 (Använde 750 till bullseyegallert) o det blev genast betydligt bättre o mer destinkt rutigt. Dock tror jag att nästa galler i system 96 kommer jag sänka till 730 för stt se om gallert blir ännu ett steg distinktare utan att få vassa ändar. 

Nå nu har jag lagt gallert i formen för slumping o även denna gången tar jag system 96 på 660 graders slumping men har sänkt hålltiden till 10 min. Förra gången hade jag ju satt 15 min, men då fick jag avbryta för annars hade den börjat vinjettera allt för mycket. Är alltid samma äventyr att hitta rätt temp o tider för galler eftersom det ju inte uppför sig riktigt som helt glas gör vid slumpingen. 

Så håll tummarna för skålen blir bra, för jag hinner inte o kan inte heller för jag har inte mer glas hemma så att jag kan göra ny tills på söndag då sonen fyller 20. Ser i alla fall ut som att han kommer få de utlovade 6 assietterna o 6 stora faten i servisen (att de hinne bli färdiga tills dess) o så då fruktskålen också. Djupare fat så har jag tänkt att han får 6 st i julklapp o 6 st. nästa födelsedag, så har han ju en komplett servis o kan få ett o annat uppläggningsfat/skål sedan efterhand genom åren.😃

anki1
2014-06-23 13:54
#205

Håller alla tumma jag kan.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Artafale
2014-06-23 22:23
#206

Följer med spänning tillverkning en av gallerskålarna!!!

Gillar iden med att göra en egen servis  Glad

Cessy
2014-06-24 00:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#207

Tja de flesta av er ser antagligen ingen skillnad mellan #180 o denna skålen (OBS det är alltså 1 o samma skål på bilden men i olika vinklar för att ni ska se formen ordentligt) men denna är ett steg distinktare i gallert än den i #180 var. 

Nästa gång ska jag tackfusa S96 i  730/10  istället för 735/10 som jag gjorde med denna (den andra i #180 tackfusade jag i 745/10. Jag slumpade denna i 660 o hade eg. satt hålltiden till 10 men avbröt efter ca 6 min. Nästa gång ska jag sätta S96 på 650/10 för se om det är det som är mest lagom för system 96 gallerfruktfat.

sanne62
2014-06-24 09:08
#208

du har rätt…jag ser ingen skillnad..denna är lika fin…

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

Cessy
2014-06-24 11:29
#209

Tackelitack Sanne.🙂 Jo huvudsaken är ju att han är nöjd o han var mycket snabb med att säga att den skulle vara som den jag redan gjort, för jag frågade ju om jag skulle göra denna mer rutig som den blå/klara är #168. Dock var det så här han ville ha den o då var det ju givetvis så jag gjorde den. 😃

Jo Artafale att göra en servis gör  ju att dels ger man honom något han faktiskt behöver den dagen han flyttar hemifrån o samtidigt ger jag ändå ett minne eftersom jag själv har gjort den, så det känns betydligt "mer" än att ha köpt en servis o ge honom. Min mams tycker att denna ska han spara o vara rädd om, men jag säger att han ska använda den. Visst då kommer fat gå itu, men hellre att han använder den än att den står o värmer hyllor i ett skåp o bara används vid enstaka tilfällen. Jag har tillräckligt mycket i mina skåp som används bara vid enstaka tillfällen o han kommer en dag ärva en hel del som han antagligen antingen kommer spara o använda sällan eller så åker det på soptippen - i bästa fall säljs. 

Man samlar på sig så oerhört mycket som man är lite mer rädd om o samtidigt som så sällan eller aldrig kommer till glädje o så plötsligt ärver nästa generation något som de i sin tur eg. inte vill ha o till vilken glädje har detta då varit? Bättre att servisen kommer till användning o förhoppningsvis slår han inte itu allt för mycket i snabb takt i alla fall o då får jag väl göra nya fat när/om det behövs.😃

Annons:
Artafale
2014-06-24 12:55
#210

Det håller jag med om och ser på tok för mycket av på loppisen. Man kan få en hel service - 72 delar för  under 500-hundringen (kända märken kan bli lite dyrare ) . Ofta väldigt fina och jag funderar starkt på att slänga ut det jag har i skåpen (som överlevt sig självt) och inhandla en. Mönstren tål säkert inte maskindisk men vad gör det? Så får jag väl inhandla en ny för man kan som skrivet handla dessa rätt billigt

Denna kommentar har tagits bort.
Cessy
2014-06-24 13:02
#212

Jaaaa - bättre o använda än att låta det bara värma hyllorna. *nickar* Vi har kvar våra båda ursprungliga vardagsserviser o den första har 35 år på nacken o det är faktiskt väldigt få fat som gått itu (en gammal brun höganässervis) Är hjärtligt trött på den o skulle vilja ersätta den med en egengjord glasservis så småningom. Kanske blir det också så - när jag väl gjort den så småningom.😇 Fast samtidigt känns det ju synd o slänga ut en servis som har så mycket helt. Kanske skänker den till sonen som slit o slängservis, så har han ju en servis han inte alls behöver vara rädd om så får jag lite plats i skåpen till min egengjorda då så småningom.😉😃

Artafale
2014-06-24 13:07
#213

Ja, det kan ha en del fördelar när barnen flyttar hemifrån - man får lite rensat i skåpen😉.  Här ska det nog också bli en egen servis men det kommer att dröja, först ska jag hitta rätt glas och dekor och bara det lär ta år.

Artafale
2014-06-24 13:07
#214

Ja, det kan ha en del fördelar när barnen flyttar hemifrån - man får lite rensat i skåpen😉.  Här ska det nog också bli en egen servis men det kommer att dröja, först ska jag hitta rätt glas och dekor och bara det lär ta år.

Cessy
2014-06-24 13:11
#215

Ha ha - ja min SKA vara lila😉 Har inte hunnit testa de båda lila glasen jag fått hem från Cebex. Ska testa dem senare i sommar, men blir någon av dem kvar så gör jag dem i sådant eller kanske i båda färgerna - precis som Joakims är i två blå färger. Kanske anväder jag precis som i hans tre stringers, men frågan är ju om jag då inte vill ha dem i en rosa nyans eller kanske vita. Eller så kanske jag gör ett katthuvud. Får se vad det blir så småningom, men dit är det nog några år - innan jag har bestämt mig.😇

mialycktman
2014-06-24 15:15
#216

hur läckert som helst!

Lyckomia 

Hemsida: www.nogg.se/lyckomia

Blogg: www.lyckomia@wordpress.com

Lyckomia finns också på facebook.

Annons:
Niwa
2014-06-24 15:33
#217

ditt fat är super läckert

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Cessy
2014-06-25 18:52
#218

Tackelitack Mia o Niwa🙂

Cessy
2014-07-02 18:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#219

Här är en tackfusad platta, som ska in i ugnen ikväll o ska slumpas till en gallerfruktskål som min syrra ska få i födelsedagspresent. Ville bara visa plattan/glaset eftersom jag tyckte att iridglaset blev så oerhört vackert. Nu ska det bli spännande o se om det går o ladda upp bilden så här via mobilen.

mialycktman
2014-07-02 18:52
#220

ja det är SÅ vackert!

Lyckomia 

Hemsida: www.nogg.se/lyckomia

Blogg: www.lyckomia@wordpress.com

Lyckomia finns också på facebook.

Svarttusch
2014-07-02 18:53
#221

Supersnyggt glas! Hoppas du visar upp det färdiga resultatet också sen :)

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

sanne62
2014-07-02 18:55
#222

ohhhhhhhhhhhhhh, så vacker !!!! 😍

då har vi något att längta efter att få se i morgon !!!

om jag hade haft en ugn, hade jag genast försökt göra en sådan….

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

Cessy
2014-07-02 18:57
#223

Jodå jag hoppas hinna fota skålen i morgon o tackelitack:-)

Annons:
Artafale
2014-07-02 22:10
#224

Det glaset är underbart!! Övertygad om att skålen blir kanonfin!

Cessy
2014-07-02 22:22
#225

Jo jag hoppas ju det för jag hinner inte göra om den eftersom syrran fyller år på fredag. Har ju tänkt att göra en lila fruktskål till mig själv men det lila glaset är ju system 96 o detta är Bulleye, så jag kan ju inte blanda dem, så just nu vet jag inte om jag ska göra en likadan som denna (#219) eller om jag ska göra en i lila system 96 till mig själv🤔

Artafale
2014-07-02 22:33
#226

Detta glaset finns i system 96 också . Lila är aldrig fel!!!

Cessy
2014-07-02 22:37
#227

Jo men iridglas är ju ännu dyrare i system 96 än det är i bullseye o jag har inte alls något iridglas bland det lilla förrådet av S96 glas.  Nej det är ju det Artafale - att lila är aldrig fel o skulle en lila skål inte bli lika anslående som denna royal blue irid så kan jag ju ge bort eller kanske sälja den lila skålen😇

Cessy
2014-07-02 22:45
#228

Fast jag kollade nu o dark blue irid - Är det samma som det jag har i #219 Artafale? Är ju inte ett av de dyrare iridglasen utan det är ju faktiskt billigt. Annars vilket är det som motsvarar färgerna i #219?

Artafale
2014-07-03 11:01
#229

Jag, det ser ut som  Dark blue irid i #219 helt klart!

Cessy
2014-07-03 11:03
#230

Okidoki - tack. Då ska jag köpa en skiva sådant av S96 nästa gång, för den färgen var det ju ett bra pris på.😃

Annons:
Cessy
2014-07-03 16:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#231

Försökte verkligen få fram hur skålen/glaset ser ut. Fotade utan några lampor, med lampor, med blixt, men hur jag än gjorde så fick jag inte riktigt fram skålen. I starkare ljus blir alltså glaset helt blått o man se en metallisk lyster  det. Vid mörkare sken eller i lysrörsljus så kommer ab-lystern/färgerna fram, men det är lögn o fånga det med kameran. Försökte även med svart bakgrund, men den elädiga skärmattan som jag dessutom tydligen la in snett är ändå den som får fram viss del av ab-lystern i skålen. Blir alltså svårare o få fram just detta eftersom det nu faller in ljus i glaset på annat sätt eftersom den nu är skålformad istället för en platta som inte belyses underifrån.

Nå hur som helst så är jag jättenöjd med skålen o hoppas att syrran också blir det när hon får den imorgon. Synd bara att jag inte kan visa riktigt på bild hur fin den faktiskt blev.

sanne62
2014-07-03 16:16
#232

den är jättefin på bilderna, så då måste den ju vara helt underbar IRL !!

syrran kommer att få lycko-tårar i ögonen

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

Cessy
2014-07-03 16:25
#233

Tackelitack Sanne!🙂 Jo jag hoppas att hon gillar den, men det var ju hon som köpte/beställde den första i blått o klarglas för att ge bort till en vännina, så kanske är det så att hon gillar den bäst när den ser mer blå ut, men jag älskar ju mer när ab-lystern syns för då är den magiskt vacker.

mialycktman
2014-07-03 17:42
#234

fiiiiiiiin!

Lyckomia 

Hemsida: www.nogg.se/lyckomia

Blogg: www.lyckomia@wordpress.com

Lyckomia finns också på facebook.

Niwa
2014-07-03 17:46
#235

Klart man måste bli "jagblirsågladattjagstudsar" glad när man får något så vackert! !!

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Cessy
2014-07-03 20:50
#236

Tackelitack Mia o Niwa 🙂
o jo jag hoppas ju hon blir extra glad för det eftersom jag tror hon hemskt gärna vill ha ett sådant fat, så blir det nog bra.😃

Artafale
2014-07-03 22:10
#237

Klart det blir bra - vill inte alla ha ett så läckert fat? 🤔

Annons:
Cessy
2014-07-05 12:18
#238

Ja hon fick ju fatet igår o blev verkligen jätteglad, så det blev bra på alla sätt.😃

sanne62
2014-07-05 13:11
#239

😃

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

Cessy
2014-08-02 14:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#240

Hot or Not?

Ja snälla hjälp? Är den här svart/klara fruktskålen ok att ge bort? Själv tycker jag bara den är ful, men vad tycker ni som gillar svart? Om ni håller med mig om att den är ful, så får jag ju rota fram en gallerlykta istället, men jag behöver verkligen "ärliga" kommentarer. Gillar ni den så skriv det o ogillar ni den så skriv det. Tack!

sanne62
2014-08-02 15:25
#241

fattar inte vad du menar??? varför skulle inte någon gilla denna? speciellt inte om man gillar svart??!! jag gillar den även om jag inte är  speciellt svart-älskare…

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

Cessy
2014-08-02 15:31
#242

Tackelitack Sanne🙂 - jo jag hoppas hon gillar den för hon har köpt svarta smycken av mig. Det är nog så att svart för mig bär jag bara till begravningar, så svart är liksom no-no😞

Svarttusch
2014-08-02 15:38
#243

jag älskar svart och tycker det var en superfin fruktskål. Lär ju bli supersnygg när den väl kommer till användning och det svarta bryter av mot gula bananer, röda äpplen osv osv :)

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Cessy
2014-08-02 16:06
#244

Tackelitack Svarttusch 😃
Ska bli spännande hur hon ser ut i kväll o försöka läsa om hon blev verkligt glad eller bara "artigt tack"😇😃

Annons:
anki1
2014-08-02 17:17
#245

Hur läcker som helst.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

mialycktman
2014-08-02 20:29
#246

hur snygg som helst!

Lyckomia 

Hemsida: www.nogg.se/lyckomia

Blogg: www.lyckomia@wordpress.com

Lyckomia finns också på facebook.

Cessy
2014-08-03 00:42
#247

Tackelitack Anki o Mia 😃

o jo det verkade som mottagaren blev riktigt glad för skålen, så det kändes i alla fall bra!🙂

Niwa
2014-08-03 14:47
#248

Ja klart hon blev glad, handgjord med kärlek o omtanke.

Hälsa gärna på mig på Facebook.

jagga-ewe
2014-08-05 11:27
#249

Lite sent svar, men jag som svartälskare skulle hellre ha den där än den blå. Den skulle dessutom passa bättre hemma hos mig. Fast bäst skulle en grön passa, såklart… ;)

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Cessy
2014-08-05 18:59
#250

Tackelitack jagga-ewe😃

Cessy
2015-06-21 18:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#251

Hm nästan ett år sedan jag la något nytt i denna tråden o eg. känns det inte så nytt utan det är ännu en rutnätsfruktskål o jag ser att jag missat lägga upp de jag gjort efter den svarta: Nå denna gången har jag fotat så då lägger jag ändock upp den.😇

Mamsen vill ha en fruktskål för att ge till en väninna nu när hon fyller jämnt. Tyvärr är mitt mörkare blå  iridglas slut så det fick bli turkost irid o att det är irid framgår inte alls av bilderna. I verkligheten syns iridiseringen när den står i vissa ljus o det är alltså en klar besvikelse att den inte framträder bättre. Nå nu har jag inte så mycket stora skivor som krävs för att göra denna skålen (den är 28 x 28 cm) så det fanns inte så mycket glas att välja på - särskilt när den nu skulle vara blå + klarglas.

Annons:
Niwa
2015-06-21 18:46
#252

Blev ju somrig och fin. Påminde lite om en picknick filt

Hälsa gärna på mig på Facebook.

ommok
2015-06-21 19:07
#253

Den blev jättefin, tycker jag! Lätt och somrig i färgerna, och lagom stor som fruktfat. 🌺

Välkommen att titta in på min facebooksida Dragoncave.se, där finns en del av mina alster i glas samt lite smycken.

mialycktman
2015-06-21 19:15
#254

blev hur fin som helst

Lyckomia 

Hemsida: www.nogg.se/lyckomia

Blogg: www.lyckomia@wordpress.com

Lyckomia finns också på facebook.

SaGas
2015-06-21 19:40
#255

Jättefint! Jag älskar dina rutnätsskålar😊

Titta gärna in på min facebooksida
http://www.facebook.com/sagasmycken


sanne62
2015-06-21 21:06
#256

tyckte också den blev kanonfin, med eller utan synlig irid ….

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

Cessy
2015-06-22 01:09
#257

Tackelitack tjejer! 😃 Hoppas bara mottagaren kommer gilla den också .

Niwa
2015-06-22 08:59
#258

Klart hon blir nöjd 😀

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Annons:
anki1
2015-06-22 18:13
#259

Blev jättefin.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

lillnessie
2015-06-22 20:53
#260

Åh så fina ljuslyktor och skålar du gjort!

Upp till toppen
Annons: