Annons:
Etikettprissättningsfrågor
Läst 5466 ggr
Tralle3
1/6/14, 12:54 AM

Priser på guldsmycken

Hej,

Jag har en fråga, 18k guld kostar cirka 175 kr gram, hur kan det då komma sig att smycken är så överdrivet dyra? En 8 gram armlänk 18k kostar 4500 som billigast i sverige även fast guldvärdet är endast 1400:-. Då kan man alltså säga att 3100 kr är till annat så som tillverkning osv, eller? Är det rimligt att ungefär 1/3 av priset på guldsmycken är själva materialet?

Berätta gärna vad ni anser om detta. Silver är ju ännu värre, omkring 2,5-3 kr gram. Kan man med gott anseende säga att smycken är överprisade, precis som exklusiva klockor (rolex)?

Annons:
Svarttusch
1/6/14, 11:33 AM
#1

Det är väl inte så jättekonstigt egentligen. Först ska designern ha betalt, sen kostar produktionen och de som är anställda osv. Sen ska affären ha viss procent också. 

Självklart är ju exlusiva märken som "gjort sig ett namn" dyrare, rätt eller fel det vet jag inte. Men det är ju till viss del ett märke man betalar för, sen är märkesgrejer oftast av bättre kvalité. Man kan ju inte ta ut överpris på en dålig vara, då köper folk inte fler. 

Det är ju inte bara inom smycken, ta kläder. Tröjan du köper från H&M för 200 kr kostar inte mycket i material.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Fredrik_Lundberg
1/6/14, 8:38 PM
#2

Hej Tralle!

nä, jag tycker inte det låter som om det alls är dyrt.

Men inköpspriset på guld ligger snarare på ca 255:-/gram idag.

http://www.guldcentralen.se/vardetabell

175:- får du kanske för ditt guld om du går till en pantbank eller inköpare.

Om det är ett armband du köpt från en affär/guldsmedskedja (dvs inte handgjort utan massproducerat utomlands) så har de i snitt ett pålägg på 2,2-3ggr inköpet, som jag antar att många andra affärer har.

Så deras vinst skulle snarare bli ca 2100:- efter att moms och inköpskostnad är dragen.

Men sen har de ju kostnader på lokal, el, reklam, försäkringar, anställdas löner, larm, inredning m.m. att betala också….

Så jag skulle nog säga att det är ett ganska billigt armband du har kollat på.

OCH skulle det vara så att det är ett handgjort armband av någon hantverkare så får du skälla ut dem att de inte har vett att ta betalt! ; )

/Fredrik Lundberg
www.lenaochfredrik.se

Tralle3
1/7/14, 5:30 PM
#3

Till viss del kan jag hålla med. Frågan kvarstår dock om det är "rimligt". Priserna verkar skilja rejält mellan butiker och just därför kan jag inte ta priserna på allvar. Hos min lokala guldbutik sa personalen, "10 gram armband kostar 10000, så 7 gram kommer kosta 7000", den logiken gör mig irriterad, speciellt när andra butiker som köper från samma leverantör säljer för 3500.

När det gäller massproducerade smycken utomlands, hur vet vi att priset verkligen motsvarar tillverkning, löner, lokal, etc. och inte ren vinst eftersom de vet att de kan ta ut de kostnaderna? Ungefär som rolex gör trots att de massproducerar 1 miljon klockor per år helt automatiskt.

Jag vet inte vad affärerna betalat för smyckena från sina leverantörer, men jag vet att de tar ut överpriser i vissa fall.

Jag undrar också vilka riktlinjer som finns när man säljer begagnade guldsmycken? Säljs de efter vikten i guld eller är det andra aspekt man ska kolla på? T.ex. så kan man ju se smycken på pantbanken där priset är "lite" billigare än att köpa nytt, men helt klart mycket dyrare än vad själva materialet kostar.

Sedan, om vi antar att 2100 av 4500 kr är tillverkningskostnader, lön, reklam, hyra osv, hur kan det komma sig andra smycken tillverkas och säljs för 500? T.ex. silver, stål, titan, osv? Blir allt nämnt ovan plötsligt 2000 dyrare bara för att materialet är guld? Vi kan alltså se att bortsett från materialet så verkar tillverkarna lägga på extra mycket.

Med andra ord om 2000 går till allt annat än materialets värde, så borde ju alla smycken av samma sort ha en fast tillverkningskostnad, vilket skulle göra att ett armband av guld kostar 4500 och ett armband av silver 2000 + (material) =2500:-. Men vem betalar 2500 för ett silverarmband som har samma simensioner som ett 8 gram guldarmband? 

Så vit jag vet  är både silver, titan och stål svärare att bearbeta än 18k guld, vilket i princip bprde göra tillverkningskostnaderna högra.

Eller så lägger de på extra mycket på 18k smycken eftersom de vet att de inte kommer säja så mycket (färre guldsmycken säljs nuförtiden) och därför behöver ha större vinstmarginal.

Min slutsats är alltså att priserna på 18k smycken den senaste tiden inte bara har blivit dyrare pga. guldets värde (eftersom många investerar i guld istället för valuta) utan att folk generellt köper mindre guld vilket gör att priserna på ensiklda varor måste höjas för att kompensera. Enligt en undersökning så består allt färre smycken av guld nuförtiden och då kan det alltså konstateras att det är skitsnack att smycken är dyrare eftersom det finns brist på guldgruvor och annat. Speciellt roligt när de flesta leverantörer av guldsmycken tillvekrar smycken av återanvänt guld.

Vad tror ni?

Lorita
1/7/14, 6:13 PM
#4

Tycker du det är för dyrt så låt bli att köp det kallas marknadsekonomi marknaden betalar vad den tycker prylen är värd.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Tralle3
1/7/14, 7:04 PM
#5

Och hur är ditt svar relevant till problematiken som diskuteras ovan? Det handlar inte om vad jag tycker, det handlar om att förstå prissättningen för att allmänheten ska bli mer prismedvetna, vilket i sin tur kan påverka aktörerna. I 2014 funkar det inte längre att ta ut random priser och hoppas på att kunder ska köpa.

Tralle3
1/7/14, 7:06 PM
#6

Dessutom, gällande guldsmycken, allt handlar inte om vad kunden är villig att betala, då andelen guldsmycken generellt sätt minskade ett bra tag innan guldet blev så dyrt som det är nu. Så jag köper inte ditt argument gullet.

Annons:
Cessy
1/8/14, 12:00 AM
#7

Jag lägger mig inte i diskussioner om guldpriset o guldsmyckens värde, för det kan jag ingenting om o har ingen koll på alla variabler. Däremot vill jag att tonen härinne ska vara trevlig precis som den brukar vara, för vi brukar vara ett forum där alla är otroligt hjälpsamma o givmilda på ett helt annat sätt än på många andra forum här på iFokus. Så håll tonen vänlig o möt varandra med respekt, så att vi får en fortsatt vänlig o hjälpsam ton härinne - Tack!

Fredrik_Lundberg
1/8/14, 5:14 PM
#8

Börjar bli en intressant diskussion det här ; )

(och tolkar inte alls din ton som otrevlig utan mer frustrerad)

----------------------------

Till viss del kan jag hålla med. Frågan kvarstår dock om det är "rimligt". Priserna verkar skilja rejält mellan butiker och just därför kan jag inte ta priserna på allvar. Hos min lokala guldbutik sa personalen, "10 gram armband kostar 10000, så 7 gram kommer kosta 7000", den logiken gör mig irriterad, speciellt när andra butiker som köper från samma leverantör säljer för 3500.

---------------------------------

Din lokala Guldsmed skulle jag direkt sluta gå till om de argumenterar så, låter helt klart oseriöst.

---------------------------------------

När det gäller massproducerade smycken utomlands, hur vet vi att priset verkligen motsvarar tillverkning, löner, lokal, etc. och inte ren vinst eftersom de vet att de kan ta ut de kostnaderna?

--------------------------------

Det kommer du aldrig kunna veta, då vi aldrig kan veta vad de har för kostnader. MEN vet de att de kan ta ut ett pris för ett smycke och det säljs så är det tydligen inte för dyrt… Visst de får mycket i vinst, men jag ser inget fel i det. Vi lever i en marknadsekonomi där efterfrågan styr priset. Dvs sälj ett smycke för 10 000:- så är den ju värd det då det faktiskt är någon som har köpt den. Sen att det priset inte passar allas plånbok är en helt annan fråga. Så det är inte så konstigt att en guldsmed i stockholm kan sälja en guldring för 24 000:- fast jag som bor på en liten ort "bara" kan sälja den för 12 000:- då det finns färre i min kundkrets som har råd, dvs efterfrågan på dyra ringar på min ort inte är lika stor som efterfrågan i stockholm.

--------------------------------
_Ungefär som rolex gör trots att de massproducerar 1 miljon klockor per år helt automatiskt.
_

--------------------------------------------

Rolex kan sälja sina klockor dyrt för att de har byggt upp ett varumärke, dvs de har skapat en efterfrågan. Den dagen då man inte längre tänker på Rolex som ett bra märke kommer efterfrågan sjunka och de kommer inte kunna ta höga priser för sina produkter.

------------------------------------------

Jag vet inte vad affärerna betalat för smyckena från sina leverantörer, men jag vet att de tar ut överpriser i vissa fall.

-------------------------------

Jag skulle faktiskt vilja gå så långt som att säga att det inte finns några överpriser i en marknadsekonomi så länge produkterna säljer. Visst de kan vara dyra för vissa men billiga för andra. och visst de kan kosta olika mycket hos olika försäljare, men det är det som är så bra med marknadsekonomi, att vi som konsumenter helt enkelt kan välja att gå till den som är lite billigare om det passar vår plånbok bättre. Men sen är det mycket runt omkring som måste bakas in. Du kanske får bättre service hos den som är dyrare, du kanske får komma tillbaka efter ett år och får en gratis upp putsning osv…

------------------------------

_Jag undrar också vilka riktlinjer som finns när man säljer begagnade guldsmycken? Säljs de efter vikten i guld eller är det andra aspekt man ska kolla på? T.ex. så kan man ju se smycken på pantbanken där priset är "lite" billigare än att köpa nytt, men helt klart mycket dyrare än vad själva materialet kostar.
_

----------------------------------------

Oftast går de helt på vikt och karat på guldet, det är ingen som bryr sig om ifall arbetet på en bangagnad ring kostat 4000:-.

När man kollar på program som antikrundan, förundras jag ibland över deras värderingar. T.ex en silverkanna från ryssland från 1600-talet full med cisseleringar värderas till 20 000:- när ett sådant arbete idag skulle kosta hur mycket som helst, om det ens finns någon idag som skulle kunna gör något liknande.

Pantbankerna har ju högre priser än materialkostnaden eftersom de också måste tjäna pengar på det som de säljer.

---------------------------------------

Sedan, om vi antar att 2100 av 4500 kr är tillverkningskostnader, lön, reklam, hyra osv, hur kan det komma sig andra smycken tillverkas och säljs för 500? T.ex. silver, stål, titan, osv? Blir allt nämnt ovan plötsligt 2000 dyrare bara för att materialet är guld? Vi kan alltså se att bortsett från materialet så verkar tillverkarna lägga på extra mycket.

Med andra ord om 2000 går till allt annat än materialets värde, så borde ju alla smycken av samma sort ha en fast tillverkningskostnad, vilket skulle göra att ett armband av guld kostar 4500 och ett armband av silver 2000 + (material) =2500:-. Men vem betalar 2500 för ett silverarmband som har samma simensioner som ett 8 gram guldarmband? 

Så vit jag vet  är både silver, titan och stål svärare att bearbeta än 18k guld, vilket i princip bprde göra tillverkningskostnaderna högra.

Eller så lägger de på extra mycket på 18k smycken eftersom de vet att de inte kommer säja så mycket (färre guldsmycken säljs nuförtiden) och därför behöver ha större vinstmarginal.

----------------------------------------

En anledning till att andra liknande smycken i andra material som stål och titan är billigare är för att de inte tillverkas på samma sätt. Visst stål och titan är hårdare och "mer svår" arbetat. Men man tillverkar dem inte på samma sätt. Stål och titanringar svarvas ofta fram vilket inte tar så lång tid och det kan man göra för att spillet inte kostar så mycket. jag skulle vilja se den guldsmeden som har råd att svarva fram sina ringar ; )

När det gäller silver och guld så hade ditt argument fungerat om det inte vore så att guldsmeder även har pålägg på materialet. Visst de köper in guld för ca 260:-/gram, men du som kund får betala ca 450-500:-/gram och silvret kostar kanske 7-8:-/gram i inköp men kunden får betala 15-20:-/gram. Så skillnaden på materialet på guld och silver blir ganska stor när smyckena hamnar i butiken.

----------------------------------------

_Min slutsats är alltså att priserna på 18k smycken den senaste tiden inte bara har blivit dyrare pga. guldets värde (eftersom många investerar i guld istället för valuta) utan att folk generellt köper mindre guld vilket gör att priserna på ensiklda varor måste höjas för att kompensera. Enligt en undersökning så består allt färre smycken av guld nuförtiden och då kan det alltså konstateras att det är skitsnack att smycken är dyrare eftersom det finns brist på guldgruvor och annat. Speciellt roligt när de flesta leverantörer av guldsmycken tillvekrar smycken av återanvänt guld.
_

----------------------------------

Jag skulle nog säga att det beror på många faktorer, en är att guldet stigit i pris ganska mycket de senaste 10 åren.

en annan faktor är nog också att det går trender i allt, just nu är det trendigt med silver, titan och platina. om 10 år kanske det är trendigt med guld igen oavsett priset.

någon brist på guldgruvor vet jag inte om det är, guldpriset följer ju marknadspriset som allt annat.

Skulle vara roligt att veta vad du baserat din slutsats på att de flesta leverantörer av guldsmycken tillverkar smycken av återanvänt guld?

--------------------_--------------
_

Vad tror ni?

-------------------------------

Jag tror att det inte går att sätta ETT pris på en produkt som fler butiker säljer, då skulle konkurrensen försvinna och i realiteten skulle det innebära att vi skulle ha planekonomi istället för marknadsekonomi och det tror jag ingen vill….

-----------------------------

/Fredrik Lundberg
www.lenaochfredrik.se

Tralle3
1/8/14, 5:55 PM
#9

Intressanta svar. Mina uppgifter har jag fått från en rapport där någa indivder undersökte den svenska guldmarknaden. Jag har dock inte den tillgänglig.

Vidare tycker jag det är intressant med "priser". Visst kan det vara så att något inte för för dyrt så länge det säljer, men frågan är vart går gränsen? Om en affär med betydligt billigare grejer säljer mer än en annan affär som är dyrare, är inte det en indikation på att prisjustering måste ske? Det känns som att många butiker inte har hängt med förändringen av marknaden som skett de sista 10-15 åren när allt fler erbjuder produkter och tjänster via internet eller produkter i fysiska affärer till lägre pris genom bättre relationer med leverantörer. Det känns att vissa butiker lever kvar i det gamla, dvs. de hoppas på att en omedveten kund ska köpa och gå däreifrån. Men detta tankesätt är föråldrat.

Jag håller inte riktigt med om att konkurrensen skulle försvinna om priserna skulle bli de samma, utan det finns många andra värdeskapande aktiviteter som avgör konkurrensen. I praktiken så finns det många butiker som säljer samma vara till +/- 5:- med frakt (om man köper på internet), det som skiljer är dock service. I principen så finns det många butiker som säljer grejer till samma pris däremot konkurrerar de på andra plan.

Dock finns det de butiker som är rakt igenom billigare på allt och även har utmärkt service, som egentligen ingen kan konkurrera emot. Och dessa indikationer har redan setts i och med antalet butiker i "centrum"  i många orter som stänger ner. Så vad är skillnaden mellan ingen konkurrans (eftersom alla har samma priser), eller att inte kunna konkurrera alls i huvud taget (till följd av inkompetens, dåliga leverantörsrelationer, osv). Detta leder i slutändan till samma sak, få affärer som tar stora delar av marknaden, eller till affärer som har samma del av marknaden (om vi antar att fler och fler intelligenta och effektiva affärer öppnar).

Kolla bara på antalet smyckebutiker på internet, det har skett en revolution de senaste åren. De har oslagbara priser och service som många fysiska butiker har svårt att slå. De erbjuder gravyr vid köp av smycken samma dag även fast många fysiska butiker tar 2-3 veckor för samma service och till högre pris. De erbjuder lagning av smycken till 50-100% billigare pris än flertalet fysiska butiker.

Mitt problem är väll egentligen inte guldsmyckenas pris i sig utan vad de säljs för i butikerna. Man kan bli lurad helt enkelt om man inte är prismedveten, och det känns som att de flesta butiker hänger på en tunn tråd och lever på folks okunnighet.

Kan verkligen så många butiker vara omedvetna om konkurrensen som kommer döda dem på lång sikt? Eller driver de butikerna som en nödlösning med tanken "de går så länge det går". Jag ser inte någon framtid för dessa butiker alls och dessa gynnar inte kunderna heller som jag ser det. De flesta guldbutiker jag besökt runt om i sveriges städer ser likadana ut, få grejer att kolla på, ovillighet att beställa hem från leverantör, okunnig personal, dyra priser, tomma butiker med endast en kund (mig). Är inte detta ett varningstecken?

Däremot finns det få intelligenta små butiker som både har handel i fysisk butik och på internet med väldigt bra priser och utbud. Och dessa är ungefär 3 st i hela sverige….

Upp till toppen
Annons: