Annons:
Etikettproblemhörnan
Läst 5185 ggr
JKoefoed
2014-02-03 20:42

Armbandstillverkning

Ska göra armband som är hållbara och dem ska ha klolås men vet inte vad jag ska använda för tråd för att få det snyggt och hållbart! Hjälp!

JKoefoed
Johannakoefoed.blogg.se

Annons:
Niwa
2014-02-03 20:55
#1

vilken typ av armband, en enkel rad med pärlor eller flera varv?

en wire hade jag nog tagit om det är vanliga "trädda" armband du skall göra och inte sydda

Hälsa gärna på mig på Facebook.

JKoefoed
2014-02-03 21:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Det är en enkel rad. Använder wire nu men får inte till snygga avslut :/

JKoefoed
Johannakoefoed.blogg.se

JKoefoed
2014-02-03 21:52
#3

Vad ska wiretråden har för tjocklek om det ska vara till armband?

JKoefoed
Johannakoefoed.blogg.se

Niwa
2014-02-03 23:15
#4

Ju fler trådar desto bättre, te.x flex wire 49 trådars

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Cessy
2014-02-04 00:21
#5

Ja använd kvalitets wire d.v.s. en 49-trådars wire. De är dyrare men det blir inga knyckor/veck på dem. Man använder klämpärlor för avsluten. d.v.s. man går igenom klämpärlan o sedan igenom en en motring/metallring (blir en ögla runt motringen) o tillbaka genom klämpärlan. Sedan klämmer man klämpärlan med en klämpärletång. En hel del fixar dock inte klämpärletänger, så de brukar bara klämma ihop (platta ihop) klämpärlan med en plattång. Motringen har du förståss först satt fast i ditt lås.

Här har silvergrejs skrivit om olika klämpärletänger:

http://silvergrejs.blogspot.se/2013/03/verktygsskolan-del-2-klamparletagner.html

Här visar Ziddharta hur hon gör avslut o hon använder inte klämpärletång o tittar du på den lilla videon så förstår du bättre vad jag försökte beskriva.

JKoefoed
2014-02-04 09:32
#6

Tack så jättemkt för underbara svar, återkommer med ett resultat :)

JKoefoed
Johannakoefoed.blogg.se

Annons:
JKoefoed
2014-02-04 09:37
#7

Förresten vart köper man 49-trådars wire för ett bra pris?

JKoefoed
Johannakoefoed.blogg.se

Niwa
2014-02-04 09:50
#8

jag köpte min på en träff och tyvärr kommer jag inte ihåg vad butiken hette, sedan vet jag ju inte om det var ett bra pris heller 😇
Smyckerian har men om det är bra pris har jag ingen aning om.
Kanske någon annan hittar ngt billigare alternativ

http://www.smyckerian.se/sv/artiklar/wire_trad/smyckes-wire/index.html

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Cessy
2014-02-04 10:39
#9

Många butiker har någon form av 49-trådswire men dock inte alla. Silvergrejs har dock ett stort utbud av olika wire där samtliga är sådana som är av bra kvalité. Pärltorget har lite o pärlförrådet har också. 

Många butiker har den billiga sorten också. Jag använde den till en början för jag tyckte den dyra var alldeles för dyr jämnfört med den, men då jag gång på gång fick knyckor/veck på den o dödsstöten för min billiga wire var när en kompis stoppat ner sitt halsband i sin väska då hon var o simmade o när hon sedan tog upp halsbandet nästa dag såg det ut som ett blixtnedslag. Den dyrare wiren får inte knyckor på det viset o den är mjuk o följsam, men köp gärna en billig wire också någonstans för detta har i princip alla pärlbutiker. Testa o märk skillnaden o se hur du kan skrynkla ihop den dyra wiren i handen o släppa ut den lika fin igen o gör samma sak med den billiga wiren, så får du själv se o uppleva skillnaden o kan lättare avgöra vad som är prisvärt o vad som inte är det.

Cessy
2014-02-04 11:14
#10

Den wiren som jag har i mitt förråd är den wiren som alla butiker hade till en början var accu-flex. Att butikerna gått över till flexrite beror troligtvis mest på att en butik/företag kan köpa den förmånligare än vad de kan köpa in accu-flex. Accu-flexen är Fire Mountain Gems eget varumärke o jag tror inte det är lika förmånligt för butiker att handla där. De har ett system där som gör att ju mer du handlar ju lägre blir priset. Det bra med att köpa den direkt hos FMG är att då kan du välja mellan olika grovlekar på tråden, olika färger o hur många strands den ska vara på.

Jag brukar som sagt var använda 49 trådars 014" till halsband o armband där pärlorna är normaltunga o inte är supervassa o sliter mycket på wiren. Är det t.ex halvädelstena eller sötvattenspärlor så brukar jag använda 49 trådar 019": Här ser du en bättre överblick på det jag pratar om.

FMG = Fire Mountain Gems är ett USA företag o de använder sig av feedex o som alltid när man handlar från USA får man räkna med tull, moms o hanteringsavgiften. Har man dock storhandlat från FMG så att man kommit upp i de svarta priserna, så lönar det sig ändå att handla där. I o med att de använder Feedex så får man alltså avgifterna, så lägg på ca 33% på din slutsumma  i varukorgen så vet du vad kalaset kommer att kosta dig. Titta gärna runt hos FMG för de har massor - även en hel del tips o råd på smyckestillverkning.🙂

Niwa
2014-02-04 11:23
#11

aha då vet jag 🙂

Hälsa gärna på mig på Facebook.

SaGas
2014-02-04 11:59
#12

Tack Cessy! Nu vet vi allt;)

Titta gärna in på min facebooksida
http://www.facebook.com/sagasmycken


Cessy
2014-02-04 12:11
#13

Sorry, men eftersom det här är en av de sakerna jag lärde mig den hårda vägen,  (vad billig wire kan ställa till med) så blir jag lätt lite mässande då☺️

Annons:
Niwa
2014-02-04 12:17
#14

men Cessy vi menade faktiskt det vi sa.
jag syftade på detta med 33% påslag om man beställer utomlands.
jag vågar ju aldrig göra det pga att jag inte vet hur det funkar och inte orkar leta reda på infon. men kikat i utländska butiker har jag gjort och dregglat 🙂 nu har jag lite mer koll på hur jag skall räkna.

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Cessy
2014-02-04 12:34
#15

Tackelitack. Jo från USA brukar jag räkna 33-35% o det brukar stämma. Från en del butiker är det ju mer vilket humör tullen är på, men från FMG o i o med att de använder just Feedex, så är det bara att räkna med summan direkt för de fakturerar själva denna avgiften sedan efteråt o det är ju bra o veta. Sedan finns det ju mer exakt sätt o räkna på, men så här får man ju i alla fall en uppfattning om vad det kommer kosta o få hem det.🙂

SaGas
2014-02-04 12:36
#16

Jag menade också det jag sa! Tack:) Jag fick veta precis det jag behövde veta! Bra info är alltid välkommet:)

Titta gärna in på min facebooksida
http://www.facebook.com/sagasmycken


Cessy
2014-02-04 12:38
#17

Oki-doki o tackelitack.🙂 Då var det bara jag som trodde jag mässade för mycket o det var ju bra att infon var användbar i alla fall.😃

JKoefoed
2014-02-04 12:43
#18

Tack så oerhört mkt för era härliga svar! :)

JKoefoed
Johannakoefoed.blogg.se

Niwa
2014-02-04 12:48
#19

OM du skulle"mässa på" cessy så säger jag til privat. Men det tror jag inte behövs, för bra info är alltid välkommet. Sedan kan man tycka olika men fortfarande nyttigt att höra olikad syn på en sak

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Svarttusch
2014-02-04 21:45
#20

Vad det här förklarade MASSOR för mig som är nybörjare! Wire som wire tänkte jag och trodde alla menade artistic wire. Det känns som jag har lite fel, och att jag behöver köpa lite smyckeswire ;) Synd att det är dyrt dock. Jag får nog inte köpa något mer pärlrelaterat denna månaden så det får nog vänta. 

Finns det något annat man kan ha till armband/halsband? Gör en hel del i memorywire, men det är ju lite svårt att göra enradigt i det ;) Fiskelina eller fireline vet jag inte om jag vågar, tråkigt om det skulle gå sönder. Jag gör främst trädda smycken, och till sydda har jag redan tråd, K.O.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Annons:
Niwa
2014-02-04 22:05
#21

Kedja o pärlor på hattpinnar Kanske?

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Svarttusch
2014-02-04 22:28
#22

#21 Åh tack för tipset :) Ska försöka mig på "länkade" någon dag tänkte jag. Eller ett sånt "rassel" som du visat i någon av dina bildtrådar :) Men det innebär också inköp av saker haha :P Så jag får hålla mig till min artistic wire än så länge :) Den funkar till armband i alla fall :)

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

anki1
2014-02-04 22:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

kanske länkade pärlor. som det här jag gjorde i helgen.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Artafale
2014-02-04 22:46
#24

Jättefint! Glad

Svarttusch
2014-02-18 18:55
#25

Jag har en fråga om wire. Jag vill köpa 49-trådars, men kommer köpa från e-bay och då verkar det smidigast och billigast att ta accu-flex. Är det egentligen någon skillnad på accu-flex och flex-rite förutom märke? Är den ena "bättre" än den andra?

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Cessy
2014-02-18 19:02
#26

Nej det är bara märkesskillnad. Båda är lika bra. Bara att svenska butikerna kan köpa in flexrite till bättre grossistpris än accu-flex, men båda wirerna är likvärdiga.

sanne62
2014-02-18 19:05
#27

vad konstigt att detta kommer upp nu…jag har precis beställt flex rite hos www.parlforradet.se när jag jämförde priser på e-bay och hemmashopar, så skilde sig priset så lite. jag hittade ingen som hade fri frakt….så det blev:  

http://www.parlforradet.se/014-clear-100-/2108-0

har inte provat den innan, så jag vet inte om den är bättre än accu flexen…men accu flexen är ju så svår att få tag i nu för tiden…

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

Annons:
Svarttusch
2014-02-18 19:06
#28

#26 Okej :) Men nu tvekar jag på om jag ens ska vända mig till e-bay. Såg att den ena affären du länkade till hade nästan lika billigt som e-bay och då gynnar man ju svensk handel samt får hem det snabbare antar jag ;)

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

sanne62
2014-02-18 19:08
#29

precis min tanke 😉

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

Svarttusch
2014-02-18 19:10
#30

#27 Det var precis där jag också såg att det var billigt. Skulle bara spara några kronor på e-bay och då får man ju vänta så länge på leverans. Men vet du något om hur lång tid man får vänta i och med att det är "beställningsvara"?

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

sanne62
2014-02-18 19:11
#31

hon (Eva) får hem beställningsvaror på ett par dagar…om inte, så hör hon av sig till dig…

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

Svarttusch
2014-02-18 19:16
#32

#31 Tack för svar :) Får nog bli en beställning :)

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Cessy
2014-02-18 19:23
#33

Om jag inte ska beställa ihop med någon på FMG o det är några år sedan sist, så köper jag def. hos Eva/Pärlförrådet. För dels kommer det hem snabbare än på ebay o dels är man säker på att man får äkta vara o inte något plagiat. 🙂

Svarttusch
2014-02-18 19:32
#34

Blir definitivt en beställning den 20:e :D

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Annons:
Svarttusch
2014-02-18 19:44
#35

Klämpärlor har jag redan, borde jag införskaffa lite wireskydd också? (Känner att det är lika bra att fråga här, jag trodde ju som sagt att med wire menade alla artistic wire :P)

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

sanne62
2014-02-18 19:46
#36

på tal om armbandstillverkning (och halsband också för den delen), jag tycker det blir väldigt vassa kanter av wire-skydden …har ni något knep??

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

sanne62
2014-02-18 19:48
#37

e du tankeläsare svarttusch?

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

Svarttusch
2014-02-18 19:52
#38

#37 Vi tycks komma på samma sak flera gånger idag haha :P

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Cessy
2014-02-19 09:30
#39

Kanske göra som jag gjort i alla år. Att köra utan wireskydd?☺️😇

 Har en påse sådana, men använder aldrig dem för att jag tycker de är vassa o klumpiga. Jag använder sedan rätt många år endast ovala motringar o de verkar inte slita på wiren på samma sätt som runda o framförallt som nyckelringsmotringarna gör, eftersom öppningen ligger på sidan. Dock viktigt att man ser till att stängningssidan blir rak (att man använder en plattång för att trycka till sidorna så att ändarna är riktigt stängda o att spetsarna ligger rakt mot varandra så att wiren absolut inte kan ligga o gnaga mot något vasst.)

Svarttusch
2014-02-19 09:45
#40

Ah, tack för tipset Cessy, jag har bara runda motringar men kan ju lika gärna köpa ovala också :D

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Cessy
2014-02-19 10:05
#41

Jo med de ovala motringarna så riskerar man inte att ändarnas vasshet sliter på wiren o det är ju också därför jag inte ser nödvändigheten av wireguards heller😇 Dessutom så smiter inte wiren ut från motringen vid användning av smycket o det är ju den viktigaste anledningen till att använda just ovala motringar, men man ska se till att stänga ihop dem snyggt o då har ingen oval motring någonsin gått upp för mig o ingen wire har smitet ur.😃

Annons:
Pärlförrådet
2014-02-19 10:10
#42

Jag använder aldrig wireguards. Tycker de är fula…Som "avslut/motring" till ett lås har jag lödda runda ringar.

sanne62
2014-02-19 10:11
#43

ja där ser man…🙂jag använde inga wireskydd innan men de senaste månaderna har jag tänkt att: "nu ska jag göra det efter alla konstens regler"… men regler är ju till för att brytas, så nu är det slut med wireskydd….😉

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

Cessy
2014-02-19 10:42
#44

Hehe …. o jo det är väl därför jag köpte en påse wireguards som ligger o skvalpar längst ner i smyckestillbehörslådan. Man köper in för att man tänker att man ska göra det ordentligt o så ser man hur det ser ut o dissar dem då. Men ovala motringar är ändock det jag vill ha, för då kan jag använda så få motringar som möjligt o det är lätt att byta o laga o de sliter vare sig på wire eller tråd o trådarna smiter inte ut.😃

Svarttusch
2014-02-19 11:14
#45

Vilken är er favorit, 014 eller 018? Och vilken storlek ska man ha på klämpärlan?

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

sanne62
2014-02-19 11:17
#46

014…klämpärlorna jag tycker om är 2mm…

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

Pärlförrådet
2014-02-19 11:19
#47

Beror på hur stora/tunga pärlorna är. Jag brukar ha 014 upp till och med 8 mm och 018 från ca 10 mm och uppåt.

Cessy
2014-02-19 11:25
#48

Precis pärlförrådet. Ju tyngre pärlorna är, men även vassare pärlor som buggles, swarovskis, sötvattens o halvädelstenar kan kräva att man går upp en grovlek i wiren.

Annons:
Cessy
2014-02-19 11:59
#49

När det gäller klämpärlor är jag kärring i motvals på 0.014 wire o att halsbandet/armbandet är enradigt - bara 1 wire som ska igenom klämpärlan 2 ggr. Då vill jag ha 1,5mm rund klämpärla o då använder jag den lilla klämpärletången.

Är det 2-3 wires som ska igenom kämpärlan 2 ggr så är det 2mm rund klämpärla som jag använder den vanliga klämpärletången till. Jag vill ha runda klämpärlor för de är lättare att få till snyggt med klämpärletången o ja jag avskyr att se tillplattade klämpärlor för de ser i mina ögon ut som skadeskjutna fjärilar☺️ o de blir otäckt vassa - speciellt tubklämpärlorna o håller inte lika bra som när man använder klämpärletången. Visst gömmer man sedan klämpärlan i en pärlgömma så syns ju inte eländet (om man bara plattat klämpärlan) men den håller inte lika bra som när man använt klämpärletången två ggr så som man ska använda klämpärletången.

Svarttusch
2014-02-20 11:00
#50

Sagt och gjort, nu är beställningen lagd :) Verkligen förmånligt pris på pärlförrådet jämfört med de andra affärerna :)

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

micki7878
2014-02-24 13:50
#51

Cessy Tack för bra info! Hamnade på detta inlägg av en slump, jag har alltid använt den billiga wiren, men har tyckt att halsbandet blir lite för stelt. Men nu tänker jag satsa på kvalite istället, vill ha ett mjukare look på halsbandena. Så det blir en beställning för min del också:=) I lite olika storlekar.

Med vänlig hälsning

Ozzylover
2014-02-25 23:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52

Hej ny på sidan. Jag har nyss börjar att göra egna Wraparmband och undrar vad ni använder för tråd? Själv köpte jag en typ av fiskelina och den funkar väldigt bra men vet ej vilken tråd jag ska ta till svarta armband. Vad använder ni? Bifogar en bild på mitt första armband och tror jag kan bli fast :)

anki1
2014-02-26 09:44
#53

Det var snyggt.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Cessy
2014-02-26 10:10
#54

Hej Ozzylover o välkommen hit!

Jättefina smycken du gör, men du du bör starta en egen tråd som heter något typ "Ozzylovers smycken" eller vad du nu föredrar att kalla den o så lägger du den tråden  under rubriken "Medlemsgalleriet", så blir dina smycken mer samlade o lättare o hitta. På så vis får var o en istället sina egna smyckestrådar där vi kan få se o njuta av vad just denna medlemmmen gör.

incaos
2014-04-25 02:02
#55

jag använder mina wireguards när jag gör sydda pärhängen till örhängen eller nyckelringar,

det finns ju french wire bullion som man själv klipper till, den är inte vass och ger ett snyggt intryck

vissa saker ser man med sina ögon, andra med sitt hjärta

Annons:
Upp till toppen
Annons: