Annons:
Etikettsilver-chainmaille
Läst 2275 ggr
[rolnor]
2014-03-08 19:38

Silverskedar

Jag funderar på att försöka lära mej lite om silversmide och har en vild idé att görs latteskedar i silver. Jag undrar hur man gör skedar i silver? Jag antar att man industriellt använder nån form av press, men hur gör man i en verkstad, smider man eller gjuter? Jag har beställt en bok om silversmide, det är svårt att hitta någon på nätet, det verkar som dom bara handlar om själva verkstaden och vad man ska ha för utrustning. Jag har gjutit saker i silver, mässing och brons så jag kan fixa en ugn och degel etc. Finns ju nån metod att gjuta mindre saker med nån slags centrifugalmetod (heter det slunggjutning?), måste man göra det när man gjuter en sked? Nåväl, många frågor av en total novis.

Annons:
sisela
2014-03-10 18:35
#1

Man kan absolut smida dem. Jag har gjort en sked när jag gick metallformgivning på nyckelviken. Snabbt förklarat: ta en "stång" silver, banka den platt i ena änden, fila den rund, smid den skålformad (först banka inuti, ner i skåljärn, sen utanpå, så den blir fin och jämn.) fila, slipa, forma skaftet, etc. Så kommer jag ihåg det men jag kan ha missat nåt. Just ja, metallen ska glödgas då och då, kommer inte ihåg precist dock.

[rolnor]
2014-03-10 20:31
#2

Tack för ditt svar, jag får uppfattningen att det inte finns så många silversmeder här på sajten, det är synd för det är svårt att få tag i litteratur som kan vara till vägledning. Har kollat lite på utrustning till silversmide, sån bänk med filnagel och alla möjliga järnsaker och hammare, sen lödningsutrustning och sen kan man även gjuta och såna ugnar är dyra. Man kanske kan gjuta ett ämne som man sedan smider till en sked? Lite som det du beskriver. En fråga; Blev din sked snygg? Är det skitsvårt?;)

Niwa
2014-03-10 22:04
#3

nej tyvärr finns det inte många silversmeder här inne.
har haft några som hållit på med silver, men tyvärr inte många som är aktiva i dag

Hälsa gärna på mig på Facebook.

[rolnor]
2014-03-11 09:21
#4

Har kollat lite mer och det finns en hel del böcker på engelska på Amazon, har beställt ett par som verkar riktigt bra.

p.ekbom@gmail.com
2015-08-15 20:51
#5

Hej

Håller på med lite silversmide själv o kan bekräfta några av dina ideer..

Du kan gjuta ett ämne själv från exvis gamla silverbestick. Kolla bara att det är riktigt silver stämplat m "krona" o "925" då får du ett bra resultat. Nysilver är legering av flera metaller.

Sedan kan du smida din silverten till önskad form.

När du smidit ett tag så har silvermolekylerna greppat tag i varandra och du har en fjädrande silverbit - då är det dags att värma upp den så den blir smidig o lättarbetad- Mörkt körsbärsröd är färgen du ska eftersträva. Upprepas så många gånger du behöver tills du format klart. När du är "klar" är du inte färdig… då är det dags för ett betbad o polera till önskvärd glans….

Lycka till!!

Pär

Upp till toppen
Annons: