Annons:
Etikettproblemhörnan
Läst 1686 ggr
ossilian
4/4/14, 4:39 PM

Pärlvävda armband

Jag har vävt en drös pärlarmband och skulle vilja ha tips på vad jag kan fästa de på. Jag tänker att det vore snyggt att limma på läder, men vet inte vad för läder och var jag kan köpa det. Någon som har nån idé?

Annons:
ossilian
4/5/14, 1:00 PM
#1

Jag märker att jag inte får några svar på mina inlägg här. Kanske är detta fel forum? Tänker att det ju är många här som är duktiga på smyckestillverkning och borde sitta inne med smarta tips, även om ni inte håller på med just pärlvävning.

sanne62
4/5/14, 1:09 PM
#2

du får nog ge oss mer information om du vill att vi ska kunna tipsa om något….vävda armband kan se mycket olika ut…ge oss lite bilder, så kan du säkert få hjälp.

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

flower1
4/5/14, 8:48 PM
#3

Vad har du använt för sorts pärlor? Om du har använt seedbeads, kan du kanske använda samma typ av skinn som i tenntrådsarmband. Det finns bl a här: http://www.tnkreativt.com/skinn-c-75.html. Även slöjddetaljer har den typen av skinn, men även kraftigare läder: http://www.slojd-detaljer.se/kategorier/textil-laderslojd.

Sedan behöver man ju inte fästa de vävda armanden på något läder heller om man inte vill det. Det finns speciella avslut för pärlvävda band, som ser ut som tuber med en skåra längs ena långsidan, en ring att fästa lås på på den andra långsidan, och ett litet "lock" på kortänden som man fäller ner när man trätt på det pärlvävda bandet, men det kanske du redan vet. Tyvärr hittar jag inte just sådana i någon av shopparna just nu. Någon annan kanske vet vart sådana säljs?

Här är min hemsida.

Niwa
4/5/14, 8:57 PM
#4

Ser gärna också en bild el 2 så man har lite hum om hur de ser ut då är det lättare att råda.
är de vävda på pärlvävstol??
då tror jag att lite grövre tyg eller läder skulle funka.
läder finns på slöjddetaljer. sedan finns det ofta läderband på många olika pärlbutiker men då är det "färdiga remmar i olika längd.
men jag skulle nog inte limma på dem utan nästa fast dem i underlaget och eventuellt ha ett annat mjukare tyg som baksida

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Allamej
4/5/14, 10:18 PM
#5

När jag började väva så hade jag en sådan liten billig från slöjddetaljer, i början så gjorde jag avslut med skinn som jag sydde fat drog en lägerrem igenom och knöt fast en pärla och så gjorde jag på båda sidor. Efter det så började jag lossa vävtrådarna och vävde in dom i dom andra. Alltså, jag lossade dom yttersta och vävde in dom på båda sidor samtidigt. Sen när det var jämnt tretal el. fyrtal så gjorde jag en 3 el. 4-fläta. Sen efter att Erin Simonetti lät mig delta i ett test inför en bok som hon skrev så skickade hon ett sådant trä över sista raden pärlor lås och där sydde man in våvtrådarna i pärlorna så det var att ha en tunn varp. Men om du menar peyote eller något annat off loom vävt armband så ska du inte följa mina råd :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

ossilian
4/6/14, 4:51 PM
#6

Tack snälla ni för svar!! Jag ska läsa igenom mer noggrant när barn (och man hehe) har somnat. Jag väver på en sån liten vävstol, loom. Ska försöka lägga in bilder senare.

Annons:
ossilian
4/6/14, 5:01 PM
#7

#4 Jag har gjort ett test att just limma på ett mockaband. Snygg men klumpig look. Vad är "nästa"? Usch, jag är verkligen rudis när det gäller tekniker :) Vi har en välsorterad pärlbutik i stan och ägaren är toppenbra att ha att göra med, men hon har ju inte riktigt de grejer jag letar efter. Tror jag får ta mig till Stoff o Stil typ. Och kolla in länkarna ovan.

ossilian
4/6/14, 5:29 PM
#8

#3 Suveräna länktips. Precis vad jag är ute efter. Jo, har sett såna klämavslut, tyvärr har de varit för små. Hittat i större strlk och ffa snyggare på amerikanska sidor, men känns lite överdrivet att beställa därifrån :)

incaos
4/22/14, 5:19 PM
#9

finns en bra bok om pärlvävning på engelska

contemporary loom beading

Sharon Bateman

med massa olika tekniker, avslut, projekt och mönster

vissa saker ser man med sina ögon, andra med sitt hjärta

Upp till toppen
Annons: