Annons:
Etiketternettingpärlbroderi
Läst 1518 ggr
Svarttusch
4/11/14, 6:47 PM

Frågor om pärlbroderi

Jag har testat att infatta cabbar utan bakstycke och det är väl "okej", men jag vill gärna ha ett bakstycke också så man kan göra lite mer "fritt" och det verkar lite enklare. Men jag har några frågor efter att ha kollat youtube. 

När man limmar cabben på det där man syr på (tappade verkligen ordet helt, förlåt) så använde de på filmen E6000. Kan man använda typ superlim istället? Tänkte att det kanske inte behöver ligga lika länge och torka (jag är då inte sugen på att vänta en timme när jag har en idé :P ). Och när de limmade fast Ultra Sueden så använde de något "vitt lim", vilket är det lim som lämpar sig bäst för det som man får tag på i Sverige?

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Annons:
sanne62
4/11/14, 7:13 PM
#1

du kan använda vilket lim du vill….det är bara till för att fixera cabben under tiden du syr….

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

Mmadeit
4/11/14, 8:32 PM
#2

håller inte riktigt med sanne. Undviker superlim som blir "stelt" då det inte går att sy igenom om man får det på kanten extra viktigt när man limmar baksidan. likaså kan en del snabbtorkande superlim fräta sönder tråden man sytt fast pärlorna med. rekomenerar ett lim som ger en elastisk fog tex "Loctite repair extreme" man behöver inte vänta till limmet härdat heller bara tills det sugit fast OM man skall infatta cabben så pärlorna håller fast den, skall man bara sy runt så bör man ha tålamod och låta limmet härda.

Cessy
4/11/14, 8:57 PM
#3

Håller med Mmadeit. Att E6000 eller "Loctite repair extreme" är det som jag sett flest använda just vid pärlbroderiarbeten för att detta ger en elastisitet o som sagt var skonar trådarna o att man kan sy igenom limmet.

mialycktman
4/12/14, 5:43 PM
#4

E6000

Lyckomia 

Hemsida: www.nogg.se/lyckomia

Blogg: www.lyckomia@wordpress.com

Lyckomia finns också på facebook.

flower1
4/12/14, 10:54 PM
#5

Jag använder också E6000. Det finns en del som i stället använder Karlssons klister och tycker att det också fungerar bra. Har inte testat det själv dock. När man gör tenntrådsarmband använder man vitt lim, t ex Panokitt från Panduro. Det kanske går att använda till Ultrasueden också? Vid pärlbroderier kör jag det säkra kortet E6000 till både cabbe och ultra suede 😃 Ultrasueden går då att sy igenom utan problem.

Här är min hemsida.

Upp till toppen
Annons: