Annons:
Etikettproblemhörnan
Läst 2845 ggr
Cessy
2014-07-14 16:05

Om att använda mönster

Ja på fejjan dök en gammal diskussion upp om att använda någons mönster o hur man får använda det. Därför förtydliga jag vissa kriterier.

* Har du använt ett mönster för ett smycke du lägger upp, så ange det oavsett om det är ett gratismönster eller ett köpt mönster. 
*Kan du så ange designerns namn o var du har köpt det. T.ex Design XXX o det är från Bead & Button nr 3, 2010. Är det ett mönster som finns på nätet är det bra om du kan länka till det.
* Har du använt ett mönster men sedan gjort dina egna förändringar så blir det ju en gränsdragningsfråga som kan vara väldigt svår att dra. Ibland är det ju bara tillägg av några få pärlor men mönstert ser i stort sett likadant ut o då bör man ju ange varifrån man hämtat mönstert.
Har du däremot förändrat mer så man ser att det ser annorunda ut än orginalet, men man ff. ändå ser likheterna så bör man ange "med inspiration från" o så var man har inspirerats ifrån.
* Läs alltid vilkoren på ditt köpta mönster. Ibland får man enbart använda ett mönster för privat bruk. Ibland får man sälja några få ex. men inte i stor skala som typ att man har ett företag. Finns där andra restriktioner från mönsterskaparen - att man inte får använda mönstert för att tävla med, så är det ju det som gäller.
* Du får aldrig kopiera/sälja/dela vidare ett köpt mönster, men däremot får du gärna lov att länka till var andra också kan köpa samma mönster.

I framtiden så kommer även gälla för tävlingar att man ska ange redan när man lämnar in sitt bidrag om man använt ett mönster o varifrån mönstert i så fall är taget, men detta kommer att anges vid respektive tävling!

  • Redigerat 2020-09-23 14:18 av Emo
Annons:
Niwa
2014-07-28 21:52
#1

Vilken bra sak att ta upp Cessy!

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Cessy
2014-08-21 01:40
#2

Puffar upp tråden då den ju är aktuell om du har använt ett mönster till ditt sommarutmaningsbidrag 😃

Allamej
2014-08-23 09:56
#3

Jo den där diskussionen är en långdragen och ibland hettar den till ganska bra… men din sammanfattning var ju lysande och jag är övertygad om att vi här inte kommer att ha några problem att följa "reglerna" 🙂

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

glittertind
2014-11-06 21:11
#4

För min, personliga del, anser jag att göra efter mönster är som att sy en tavla på stramalj. Designen är redan gjord, och det enda är att fylla i med de färger man vill ha. Men det gäller också att lära sig läsa mönster på ett bra sätt. Men att kalla detta för designtävling är för mig fel.

För mig är det viktigt att själv komponera och designa det man gör. Visst kan man använda delar av andras design, och sätta samman dem på ett nytt vis, men inte ett helt mönster. Olika grundtekniker och basdetaljer, som ryska löv t.ex är väl helt ok…. Men inte ett helt smycke. Inte för mig i alla fall…. Tycker jag.

Glittertind

Cessy
2014-11-07 11:02
#5

Tja när det gäller vissa tekniker som pärlbroderier oavsett om det är med eller utan shiborisiden eller andra detaljer så är det ju ganska få mönster som faktiskt finns. Det är ju i så fall att någon kopierar en annans pärlares alster genom titta på bilder o när det gäller pärlbroderier o dess systertekniker så håller jag helt med dig glittertind. Där är det liksom självklart att pärlbroderiet bör växa fram efter egen inspiration o utefrån det materialet man har.

Går vi sedan till vanliga pärlor som typ rocailles, delicas o.sw.v. så finns det massor av grundtekniker som s.a.s. man förväntas lära sig o erövra efterhand som man handskas med seed beads t.ex peyote, brick stich, RAW, herringbone o.s.v. o det finns också massor av olika varianter inom dessa grundteknikerna som också är allmänna o fria för folk att använda sig av när de gör något mönster. Tack vare att de flesta grundteknikerna är fria så är också variationsmöjligheterna mer eller mindre oändliga o du kan göra massor av mönster efter eget huvud eller om du väljer att följa någon annans mönster för att du tycker mönstert gav ett snyggt smycke.

Detta att folk väljer att göra andras smycken efter mönster bygger ju faktiskt alla pärltidningar på o skulle folk se det som du glittertind så hade ju pärltidningarna gått i konkurs för länge sedan. Jag tycker snarare problemet är att folk inte erkänner att de gjort smycket efter annans mönster. Må så vara att de förändrat något pyttelite i mönstert o gränsdragningen vad som då är annans o vad som är eget mönster är skitsvår. Det minsta alla åtminstone borde göra är ju i så fall att skriva "efter inspiriation av XX" men det är sällan det görs.

När vi kommer till alla nya pärlsorter som dykt upp de senaste åren t.ex. Tila, Twin beads - Superduos, O-beads m.fl. så blir plötsligt grundmönster då man använder dessa nya pärlor inte längre fria utan det är plötsligt någon annans mönster o då får man problem. Det blir plötsligt nästan helt omöjligt att göra något som t.ex. peyote, herringbone m.fl. utan att någon sett någon göra ett likadant mönster någonstans på webben. Många gånger är dessa dock tack o lov gratismönster, för det är så naturliga att göra med den pärlsorten att folk kommer återuppfinna mönstert gång på gång på gång då de sitter i sina pysselhörnor o experimenterar med just den pärlsorten.

För att ge exempel på vad jag menar så är det alla dessa rundlingar/blommor/stjärnor med superduos. Det ligger liksom i pärlans natur o man behöver bara trä pärlorna på tråd o drar runt tråden så faller pärlorna som en blomma av något slag. Kan man då äga sådana grundmönster eller påstå att man kopierar någon annans mönster utefrån något som är så naturligt att göra med en pärlsort?  Borde inte alla dessa vara fria grundtekniker precis som peytote, herringingbone m.fl. grundtekniker är för rocailles, delicas o.s.v..

Konsekvenserna om man inte ser dessa  som fria grundtekniker  är att det går nästan inte o göra något alls med dessa pärlorna för det är redan uppfunnit o ser man dessutom på webben så är det uppfunnit oändligt många gånger o vem har då upphovsrätten? 

Med detta sagt så är det alltså inte så lätt att alltid dra gränserna för vad som är att följa någon annans mönster o vad som är eget. Vissa mönster kommer återuppfinnas gång på gång, för det ligger naturligt att göra den typen av mönstert med den pärlsorten eller när man använder en viss teknik så kommer folk göra samma typ av mönster gång på gång, för det ligger i teknikens natur eller pärlans natur att bli detta mönstert. Ta t.ex. RAW o alla kiss and hugs varianter som ju är en ganska naturlig variant av att man just använder RAW.

Att då få klart för sig om folk verkligen har uppfunnit smycket de gjort själva eller om de följt ett mönster eller försökt kopiera en bild av ett smycke de sett eller har de t,ex, köpt en pärltidning o gjort mönstert därifrån eller sett en video på You Tube o.s.v. är nästan en ren omöjlighet att bevisa o det bygger på folks ärlighet att de uppger att de använt ett mönster eller inte o gränsdragning vad som är eget mönster eller inte är heller inte helt lätt.

Folk älskar pärltidningarna. De tittar på You Tube, Pinterest o allt vad det heter på webben o antingen kör de mönstert rakt av eller gör någon egen knorr på det. Det som är viktigare än att ha diskussionen huruvida man ska eller inte ska använda mönster som ju i stort sett är upp till var o en o besluta om är snarare att få folk o vara ärliga. Att de berättar när de använt ett mönster o att man inte hela tiden kallar saker egen design eller i alla fall uppger efter inspiration av om man sett något. Fast med det flödet som är så är det inte heller inte lätt att alltid veta om man sett något liknande någonstans eller om man faktiskt gjort något efter inspiration. Man kan också vara säker på att flera kommer göra liknande som man själv uppfunnit, för kreativiteten inom pärlvärlden är stor.

Folk använder mönster o de lär sig o behärska olika tekniker genom använda mönster. De köper tidningar o de följer You Tube videos eller pdf-filer på mönster o folk försöker leva på att göra mönter o sälja dem. Ibland känns det dock som det kan vara jättesvårt o säga vem som borde ha kredit, för ibland finns mönstert gratis på webben o samtidigt försöker någon sälja mönstert som sitt. Vem gjorde det först? Så snarare än attha diskussionen huruvida man ska använda mönster eller inte så tycker jag det är viktigare att folk uppger det när de faktiskt gör det.

Sedan måste man också ha klart för sig att vissa designer är kanske inte så unika o har redan funnits ett bra tag uppfunnit av många o ändå är den unik o återuppfunnen av den som gjort smycket för den har gjort det utan att följa någon annans mönster. Det viktiga är ändå att de uppger mönster när de faktiskt gör det o att man inte stjäl en annan designers mönster utan är ärlig. Om man sedan gjort det rakt av eller efter inspiration är ju s.a.s. en samvetsfråga. Folk använder mönster - annars hade inte pärltidningarna sålt eller alla mönster funnits vare sig de är gratis eller om köpemönster. Det viktiga är alltså inte om det är rätt eller fel o använda mönter utan det viktiga är att folk faktiskt uppger att de använder mönster när de faktiskt gör det. Att ge mönsterskaparna credit o att inte stjäla andra designer är för mig det viktigaste. Sedan är det mer upp till var o en om man vill eller inte vill använda mönster, men pärltidningar o mönstersäljare kan ju inte överleva om folk inte köper o gör deras mönster,

Cessy
2014-11-07 11:51
#6

Här är t.ex. ett gratismönster från Beads Magic som jag tror varenda pärlare har uppfunnit en egen variant av, Jag minns så väl hur stolt jag själv var när jag hade börjat pärla o uppfann min egen variant av två pärlrader som man korsade o satte dit bågar o droppar. Så detta är vad jag menar med ett mönster som kommer uppfinnas naturligt om o om igen. 

En del gör det efter ett mönster. Andra gör det det efter sett en bild någonstans på denna typen av smycke o vissa gör det helt av sig själva när de sitter med pärlorna o testar. Hur ska man kunna bevisa vare sig det ena eller det andra (Att man gjort det helt efter eget huvud, efter sett en bild eller efter ett nönster)? Det är ett naturligt grundmönster som kommer återuppfinnas gång på gång av olika pärlare som blommor o stjärnor  görs naturligt med superduos. Kan man äga upphovsrätten till dessa naturliga mönster? Kan man påstå att man gjort ett nytt mönster som man har upphovsrätt till om man följt ett givet grundmönster men bytt ut pärlorna?

Jag tycker alltså inte frågan om att följa mönster eller inte följa mönster är något som kan diskuteras utan där gör folk som de vill. Svårare är det att dra gränslinjen mellan vad som är eget mönster o vad som är andras mönster o i många fall är det ursvårt att se vem som var först o harnupphovrätten. Är det ett naturligt mönster som typ peyote m.fl. grundtekniker? Är det ett naturligt grundmönster som jag anser att min länk ovan är o det är ju också ett gratismönster eller är det en unik design? 

Viktigast för mig är o förblir att vi ger kredit när vi använt ett mönster - oavsett om vi använt det rakt av eller om vi gjort en egen twist o då mer kan kalla det "efter inspiration av". Först när folk faktiskt börjar erkänna detta o skriva ut det, så kan det så småningom bli lättare att härleda ev. upphovsrätter o spåra ev. ursprungliga mönsterskapare. Fast man ska också räkna med att vi pärlare är kreativa varelser o olika unika mönster är kanske inte alltid så unika för många kommer uppfinna dem utan att de för den sakens skull kopierar varandra så det är en djungel som är frågan om vi någonsin får någon reda i. Därför är det viktigaste att vi är ärliga - att vi uppger var vi själva fått mönstert ifrån när vi använt sådana. Folk köper pärltidningar o mönsterböcker. Titta på You Tube, Pinterest o.s.v. De använder mönster eller blir inspirerade av andras mönster o det viktiga är att de anger när de använt sådant.

Annons:
glittertind
2014-11-07 21:36
#7

Ja, du har så rätt Cessy! Ärlighet är viktigast! Och att ha roligt med sitt pärlande.

Vissa älskar att gå efter givet mönster och få till ett snyggt smycke, andra älskar själva skapandet av något eget nytt, alldeles eget.

Låt oss få vara olika utan att diskutera vem som har rätt och vem som har fel.

Låt var och en få ha roligt  med pärlorna med utgångspunkt från sitt intresse och sin läggning. Då kan vi också berika varandra och låta oss inspireras.

Jag skrev hur jag ser det, men det  innebär inte att de bara finns ett sätt att se det på.

Glittertind

Cessy
2014-11-08 00:58
#8

Självklart måste du få tycka som du gör glittertind🙂. Frågan är bara vad för nytt som går o skapa med en pärla typ superduo om allt som görs mutas in som mönster? Tänk om du måste ange peyote som mönster o vad enda liten del där du kanske då använder någon annan teknik också måste anges som mönster o ange  mönsterskapare. Då blir ju ingenting nytt oavsett vad du än skapar med det för du måste ändå ange allt som mönster.

Så problemet idag är att dels mutas plötsligt ALLT in som mönster oavsett om det eg. är o betrakta som en grundteknik o eg. inte unikt mönster o då dels att folk använder mönster men "glömmer" bort att ange mönster o/eller inspiration.

Därför blir det ju också per auto lättare att skapa egna unika mönster med vissa pärlor där grunteknikerna är fria att använda o koppla ihop på ett eget unikt sätt o göra ett eget mönster än det blir där allt som skapas plötsligt är mönster o grundteknikerna också blir mönsterägda. Så det finns väldigt många komponenter o vad som är unikt mönster o vad som inte är det är en fråga. Att få folk att ange mönster o inspiration är en annan fråga. 

För att ge exempel på vad jag menar med att allt med superduo mutas in som mönster som eg. är en grundteknik.
Det här är Herringbone med superduos o inte ett unikt mönster:
http://youtu.be/XzkgPVH5cyo

Det här är peyotetub o inte ett unikt mönster:
http://youtu.be/Kw0VMeBewo8

o detta är bara två exempel på just superduo o det finns gott om andra exempel på just You Tube både med superduo o med andra pärlor där grundtekniker förvandlas till unika mönster o det finns också gott om mönster som säljs som unika mönster  men där det är ganska diskutabelt hur unikt mönstert eg. är.  Sedan måste också sägas att Potomac Bead Company aldrig har hävdat att det är unika mönster. Det är mer att det görs om i pärlares ögon till som om man använder ett mönster, men det är därför också ett problem.

Sedan finns det ju massor som både finns som gratismönster o som köpemönster o där går det sällan att reda ut vem som var först. Ibland handlar det om stöld men ibland är det bara flera som råkat skapa liknande o det är oerhört svårt att veta vilket. Det är ju därför också så viktigt att ange var man fått sitt mönster eller inspiration ifrån, för då blir det lättare o spåra ev. stölder.

Nu har jag ju frångått din fråga glittetind för du är ju mer inne på att du vill skapa dina egna mönster, men jag vill lyfta mönsterfrågan i sig o anser att den inte är så enkel o det finns många fallgropar i den. Sedan måste man ju självklart få tycka olika o gudarna ska veta att det finns många olika sätt att se på den här frågan. Det viktiga för iFokusmedlemmars del är ändock att använder man ett mönster eller hämtat inspiration från en annans pärlare unika mönster så ska man också ge mönsterskaparen kredit fördet.

glittertind
2014-11-08 05:42
#9

Javisst, det är helt rätt. Det går till överdrift med mönsterfrågan, när enkla självklarheter liksom patenteras. Men det är också så att de flesta varken gör smycken efter mönster för att sälja, eller för att tävla, utan bara för att lära sig hur man kan göra och för det är kul… De utnyttjas inte till vinning, utan bara till att lära sig. Och förstås till att få ett fint smycke själv, eller ge bort, osv.  Sedan kan man använda teknikerna på olika vis… Olika rope som band och girlanger mellan infattade cabbar… använda dem som inramningar… Blanda olika tekniker på oförutsebara sätt, osv…. Då handlar det om egen design igen, men från en annan synvinkel…. Och det är det som jag skulle vilja lära mig….

Glittertind

Cessy
2014-11-08 10:55
#10

Nja det där håller jag inte med om. På flera av PUSS-träffarna har jag sett hur även de stora kanonerna sitter o använder mönster som de använder som en del av sin skapelse, (t.ex. kedja, en utsmyckad infattning av cabbaro.s.v.) som de alltså plockar ihop med olika delar o där givetvis det egna kunnandet gör att de kan sätta ihop olika delar. Så jag tror mönsteranvändningen är mycket vanligare än man tror. Man kopierar bara inte ett smycke rakt av. Dessutom är det ju så att med småpärlor kan man ju blanda olika tekniker eftersom dessa är fria. Gör man samma tekniker med nyare pärlsorter så hamnar de plötsligt under mönster.

glittertind
2014-11-08 13:58
#11

Jamen, det var ju det jag menade… Att kunna använda det givna i nya sammanhang, att sätta samman till något eget, som jag gör i makramé, där gamla, klassiska  bårder dekoreras med pärlor och kombineras till nya enheter, som i mitt halsband på fb, som jag la in sist. Pusselbitar blir en ny enhet.

Glittertind

Upp till toppen
Annons: