Annons:
Etikettprissättningsfrågor
Läst 1812 ggr
micki7878
2014-08-16 10:44

återförsäljare - priser.

Hejsan!

Jag gör egna smycken och har fått en förfrågan från en webshop som vill köpa in lite av mina smycken. Jag har ingen aning om hur många procent på priset man ska ge. Tänkte höra lite mer er här på forumet, ni verkar vara kunniga.

Med vänlig hälsning

Annons:
Praefatio
2014-08-16 10:48
#1

När jag jobbade i butik så lade vi på 125% på inköpspriset, då låg vi ganska lågt, många lägger på 150-175%. 25% på det är ju moms. För att det ska gå runt för en ÅF så måste man få ut i alla fall lika mycket själv vid försäljning, som man betalar tillverkaren.

Cessy
2014-08-16 10:55
#2

Tja när jag sålt via "någon annan" så säljer de smycket för det priset jag satt o sedan får de 25% av den summan. Så jag funderar alltså ut hur mycket jag vill ha i rena pengar för ett smycke o så lägger jag på priset så att säljaren då kan få sina 25 % utan att jag går back.

Praefatio
2014-08-16 10:57
#3

#2 Oj, det var väldigt generöst av din ÅF måste jag säga… 25% på ett pris, såvida det inte handlar om hundratals kronor, kan knappast betala "sin del" av en lokalhyra och personal med allt vad det innebär och ändå innebära en liten förtjänst för ÅF.

micki7878
2014-08-16 11:01
#4

Tack så mycket för era svar:=)

kan man säga att de få 25% rabatt på priset när det köper in? säg 199kr minus 25%. ?

Cessy
2014-08-16 11:03
#5

Tja nu pratar du om affärer. Jag pratar om privatpersoner/kompisar, så det är alltså inget företag som säljer. Dessutom har de ingen risk. De köper inte smyckena o det de inte säljer lämnar de tillbaka o så får de 25% av vad de ev. sålt o jo det är nog faktiskt en ganska generös deal 😃

Cessy
2014-08-16 11:07
#6

Mina vänner (de få som sålt) är alltså inte företag micki7878 utan privatpersoner o de köper inte in smyckena, utan kan lämna tillbaka sådant de inte sålt. Nu handlar det aldrig om massor av kompisar o det är bara enstaka kompisar genom alla mina smyckesår som sålt. Har jag satt 200 kr för halsbandet så får jag alltså 150kr o de får 50 kr.

Annons:
Praefatio
2014-08-16 11:11
#7

#5 Det förklarar saken🙂 Har man inget företag med sociala avgifter, lokal eller andra omkostnader så är ju de 25% ren förtjänst och det är ju helt okej som bonusinkomst.

micki7878
2014-08-16 11:12
#8

Okey:)

Undra hur många procent man ska ta? det är jätte svårt att veta, har googlat lite men hittar inget om det. Det bör ju finnas någon ram man kan gå efter.

Praefatio
2014-08-16 11:14
#9

Hur många procent av vad? Jag förstår inte riktigt.

Du sätter ju ett pris som du tycker känns rimligt, förslagsvis utgår du ifrån materialkostnad plus timpenning för arbetstid. Timpenningen är din förtjänst. Vad ÅF sedan säljer grejerna för är så att säga inte ditt problem. Det är inte du som tar ut procent av deras butikspris utan de som lägger på procent på sitt inköpspris (dvs. det pris de betalar till dig).

micki7878
2014-08-16 11:23
#10

#6 Jag förstår, men samtidigt kan man ju inte ta för lågt heller, jag gör ju handgjorda saker, det kan jag inte sälja för billigt heller. (Svårt det här..)

#7 när jag väl sålt till butiken, visst kan väl denne sätta vilket pris han sedan vill på smycket?

micki7878
2014-08-16 11:26
#11

#9 alltså jag har ju redan fasta priser. säg ett armband för 199kr, hur mycket ska jag låta denna köpa in armbandet för? vad är rimligt? Det är det som är svårt att veta.

Cessy
2014-08-16 11:39
#12

micki7878: Tja de får ju köpa in priset för det du absolut vill ha ut för smycket o om du säljet till butik så blir det ju också att du måste föra in försäljningen i din bokföring o sedan betala ev skatt, så för att detta ska fungera ska du också vara företag o inneha en f-skattesedel.

Praefatio: Ja för vänner är det ju en ok procent de får o de tar ju som sagt var heller inga risker, så alla brukar vara nöjda😃

Praefatio
2014-08-16 11:42
#13

#10 Ja, då får personen ta vilket pris som helst, men ÅF måste ju sätta ett pris utifrån vad varan går att sälja för.

#11 Ja, och 199 kr är ju vad du säljer för själv, när du själv gör jobbet med försäljningen och själv får ligga ute med en massa smycken som du inte vet om du kommer att få sålt. Nu ska du ju slippa tänka på försäljningsdelen och låta någon annan sköta den, din säkerhet ligger ju i att du bara behöver tillverka och sedan vet att du får pengar oavsett om varan säljs i butik sedan och den säkerheten betalar du så att säga en slant för.

Deras ÅF-pris är egentligen inte relevant för dig. Det enda som är relevant är vad du vill ha i timpenning för ditt arbete. Tar smycket en timme att tillverka och materialkostnaden är 25 kr så bör smycket kosta 25 kr plus en timmes lön. Kommer du att sälja så mycket att du behöver skatta så får du förstås ta det med i beräkningen också. En timmes hobbylön (dvs. oskattad lön) bör i alla fall bli 75-100 kr.

Men några 199 kr får du troligen inte, om de inte tycker att du underskattat dina smyckens värde och själva tänker sälja för minst det dubbla.

Hur som helst så är mina siffror och uppskattningar bara just det. Det är väldigt svårt att sätta pris på ett hantverk man aldrig sett och inte vet materialkostnad och tidsåtgång på, åt en person som man inte vet någonting om :) Jag kan bara utgå ifrån att du gör fina smycken på hobbynivå.

Annons:
Praefatio
2014-08-16 11:43
#14

#12 Nej, och hela "ingen risk"-delen gör såklart all skillnad i världen! Att du tar tillbaka smyckena om de inte säljs ska såklart innebära att din procent ökar markant 🙂

micki7878
2014-08-16 11:59
#15

#13. #14.

Tusen tusen tack för svaret:=) Det klarnade nu:)))

Upp till toppen
Annons: