Annons:
Etiketterartiklarmönster
Läst 2288 ggr
Cessy
2014-09-05 00:01

Peyotetub av superduos

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja mitt regnbågsarmband är ju en Peyotetub av superduos. Är detta att betrakta som ett mönster eller är det en grundteknik. Jag vill egentligen hävda det sistnämnda. för peyote med andra pärlor är en grundteknik. Måhända så kan man göra peyoten med viss variation. Mönster på peyotearbeten är ju hur vi färgsätter våra arbeten o skapar mönster i dem med hjäpl av olika färger på pärlorna.  

P.g.a. att jag ser det så här o p.g.a. att jag ritade färgsättningen själv o i mitt tycke dessutom använde grundtekniken peyote med superduos på mitt sätt, så ansåg jag inte att jag skulle behöva ange någon som upphovsman.

Jag gjorde alltså tuben som två peyoterader med två pärlnålar(vänster)
o sedan sydde jag ihop raderna först en gång på mitten (högra bilden)

o sedan sydde jag ihop raderna en gång till så att de blev som en tub, men det glömde jag ta bild på☺️

Missen jag gjorde var att jag ville ha ränderna diagonala o när man syr ihop en tub på detta sättet så får man ju en mittsträng o när man inte gör som när s.a.s. virkar runt o därmed inte får någon mittsträng. Jag borde alltså gjort den randig o inte diagonalrandig, så hade det aldrig synts var den är ihopsydd.

Viktigt också när man gör sådana här 6-radiga tuber är att INTE syr fram o tillbaka med samma tråd o jag lät varje tråd löpa fritt så det blev attså 6x2 trådar att sy ihop o fästa😓 Men nu kunde jag försiktig böja stången till mitt bangles o sy ihop den utan att jag riskerade att någon tråd skulle slitas av. Det är ju rätt mycket tuben skulle böjas o kunnas sys ihop o det hade aldrig gått om jag sytt fram o tillbaka med samma tråd o fått "spänning" på den

Nå slutresultatet blev alltså mitt regnbågsbangels.

  • Redigerat 2024-01-29 11:16 av Niklas
Annons:
Cessy
2014-09-05 00:02
#1

Nå rätt ska vara rätt o tekniken o idén med två nålar lärde jag ju mig på detta bangleset som dock är 4-radigt o istället för en tre-rad så gjorde jag ju två, men härifrån kommer grundidén

Cessy
2014-09-05 00:05
#2

Potomac har även gjort ett 6 radigt Bangle som de dock syr rad efter rad på längden o jag valde ju istället att göra som den 4-radiga tuben x2 o utan någon mittrad.

Cessy
2014-09-05 00:08
#3

Men man kan alltså göra 6-radig tub som video 2 men i mina ögon borde det varit ett enklare sätt som jag gjorde den på. Det är inte så att jag uppfunnit något fantastiskt eget. En peyotetub är o förblir ett grundmönster. Jag löste bara hur man gjorde det genom att kombinera på mitt sätt.

Niwa
2014-09-05 07:00
#4

Oj vilket jobb cessy

Hälsa gärna på mig på Facebook.

trettielva
2014-09-05 07:35
#5

Fantastiskt klurig du är! Snyggt blev resultatet :-)

Cessy
2014-09-05 08:30
#6

Tackelitack Niwa o trettielva. Jo jag hoppades ju att fler skulle få användning för att kunna göra en peyotetub på detta alternativa sätt istället för på rad, så det var därför jag beskrev vad jag gjorde + att jag på så vis kunde förklara varför jag anser att jag inte kan ange någon upphovsman/kvinna, men jag kan förklara vad jag blev inspirerad av, - om än väldigt långt o omständligt.😉😃

Annons:
ommok
2014-09-05 12:24
#7

Tack för din fina beskrivning av hur du gjorde det härliga armbandet, Cessy! Det är verkligen inspirerande! Tack!

Välkommen att titta in på min facebooksida Dragoncave.se, där finns en del av mina alster i glas samt lite smycken.

Cessy
2014-09-05 12:29
#8

Var så god ommok o eftersom jag tycker detta sättet jag gjorde peyotekorven på är mycket enklare än den som verkar vara det sättet som 6-radiga peyotetubarna med superduos annars görs på, så hoppades jag ju att fler skulle upptäcka denna varianten som är mycket enklare än att sy dem som vanlig peyote om än de sys på längden. Knöket är bara att sy ihop den o fästa alla attans trådarna😮

Upp till toppen
Annons: