Annons:
Etikettproblemhörnan
Läst 1303 ggr
kissidor
9/6/14, 4:44 PM

bangles som knorvlar sig

mitt första festival bangle blev spritt språngande korvigt, och det verkade högst troligt att det helt enkelt berodde på att jag tog twins istället för superduos. men jaha, nu har jag fått gjort ännu ett bangle, denna gång med den ena av endast två färger det visade sig att jag hade i superduos, resten var twins Snopen. (och de låg ju i samma påse också, många i omärkta småpåsar, så jag hade ju att göra en stund med att bestämma sorterna med… Kämpar.) men till saken, nu sitter jag här lik förbaskat med två korviga bangles Arg! voffor det då??? 

fast det här andra är ändå korvigt på ett bättre sätt, det mera böljar lite mjukt och fint, och man kan säkert lura i åtminstone de mest lättlurade att det ska vara så. första gången bör det ha berott på twinsen där vissa var väldigt tunna så att bottenvarvet blev för litet och därför korvar sig övervarvet. den här gången tog jag 4mm shell pearls, kan det vara så att de tar nån bråkdels mm större plats och att det är därför det korvar sig denna gång också?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
kissidor
9/6/14, 4:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Till vänster det hackigt korviga, till höger det mjukare korviga

Värd på Mobiltelefoner och Android

Niwa
9/6/14, 6:20 PM
#2

mitt blev så när jag tagit en 15/0 för mycket på 3 ställen. krossade de extra med en tång och sedan såg det mycket bättre ut

Hälsa gärna på mig på Facebook.

kissidor
9/6/14, 6:37 PM
#3

på det första blev det ett par extra 15/0, och jag ska testa det - tänk att det gamla tricket att krossa med tång hade jag glömt, tack för att du påminde mig 😃. men inte på det andra 🤔

Värd på Mobiltelefoner och Android

Niwa
9/6/14, 6:38 PM
#4

hmmm hoppas det hjälper på det 1:a ialla fall.
Vi får fundera på en lösning till det andra 😃

Hälsa gärna på mig på Facebook.

ommok
9/6/14, 7:24 PM
#5

Jag såg samma fråga på FB, och hon fick svaret att dra åt hårt i de översta varven, och sen gå runt ett varv till och spänna ytterligare. Jag drar ju alltid rätt hårt i tråden, så mitt första blev också så där korvigt, men det nästa blev betydligt bättre när jag inte drog så hårt i tråden mellan superduosarna. Då blev trådspänningen mer lagom när jag drog åt i de övre varven.

Välkommen att titta in på min facebooksida Dragoncave.se, där finns en del av mina alster i glas samt lite smycken.

kissidor
9/7/14, 9:03 AM
#6

det tror jag mest på i såfall, att släppa efter lite i bottenvarvet. för jag tycker jag dragit så inihoppsan överallt, och det verkar inte finnas så mycket mer att göra åt övervarvet. men det tar ju emot att inte dra åt ordentligt, men jag måste testa det. sen misstänker jag att det är större chans att det blir bra om jag använder swarrisar också. jag ville ju inte det eftersom jag inte är sådär himlans förtjust i alltför mycket bling egentligen, men jag måste nog testa det ändå. tror det kan vara nån bråkdels mm som skiljer och som runt ett helt varv bygger tillräckligt för att ge denna effekt

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Cessy
9/7/14, 10:37 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jo delvis åtdragningen av bottenvarvet o delvis vad man använt för "stora" pärlor" i ovanvarvet o dels om 11/0 o 15/0 är av den jämna sorten. Jag hade tur o mina två första blev inte alls bubbliga, men nummer 3 blev lite korvig, men inte i närheten av ditt kissidor. I mitt 3:e så tror jag faktiskt att den lilla vågigheten som blev har att göra med dels att jag antagligen efterhand drar åt allt hårdare o dels att de svarta fp som härör från ett storköp på fmg  inte kanske är exakt 4mm utan att de slår en tiondels mm. Eller är det så att olika coatings på pärlor (gäller alltså både seed beads o fp o givetvis även andra pärlor lägger på en 100-delsmm o sammantaget blir då det hela för mycket o det blir korvigt. 

De två som blev fina för mig då använde jag klara silverlinedpärlor o i dessa finns ju ingen beläggning utanpå eftersomde just är klara. Jag har också funderat på om jag inte ska göra andravarvet  - det med picoterna 11/0+15/0+11/0  För då blir det ingen 11/0 mellan pärlorna på ovanvarvet o då tror jag att man minskar risken för att pärlvalet av stor pärlor bygger på bubbligheten minskar. Har dock ingen aning om detta fungerar men det är värt o testa .

o förresten - lägg dina armband i press. Först 12 timmar på ena sidan o sedan vänd dem o lägg dem i press igen. Kanske kan det hjälpa lite. Mitt tredje som blev lite bubbligt blev hjälpt av det. Bifogar bild på det tredje, så syns nästan ingen bubblighet längre, men det var INTE lika bubbligt som ditt från början.

kissidor
9/7/14, 10:53 AM
#8

tack cessy, och tack alla för tips 🙂. 

jo jag tror det måste vara så att det är de där bråkdels millimetrarna som bygger ihop till nåt som i slutändan gör skillnad. mycket möjligt ju att det också skulle hjälpa att göra själva picoterna med 11+15+11 istället för 3*11, fast det skulle nog kännas väldigt tidsödande samt vara dömt att blir bortglömt på ett antal ställen 😓. men jag får vänta nu tills jag får mina superduos från smyckesakuten, så jag har lite friare händer i mitt färgval också

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
9/7/14, 11:18 AM
#9

Jo det är nog något som är mycket lätt att tappa bort, men ändå kan det vara så att så länge man väljer samma färg på 11/0 o 15/0  (räcker ju att göra det i picotvarven) så kommer inte tabbarna o direkt synas, men väl märkas att de gånger man kommit ihåg den "nya" kombon så blir ju utrymmet mindre tajt på ovanvarvet. 😇

Hon på smyckesakuten brukar vara rätt snabb, så jag håller tummarna för att du snart har nya trevliga superduos att leka med, för visst är det där en väldigt trevlig pärla som inspirerar till att göra en hel del. 😃

Cessy
9/7/14, 12:05 PM
#10

Kissidor: Såg någon (PUSS-Marie) som istället löste korvigheten med att stoppa i 3mm fp o det löste allt. Kanske lättare att testa än komma ihåg 11/+15/0+11/0 😉😃

Cessy
9/7/14, 12:17 PM
#11

Här ser du bilden kissidor o det är alltså 3mm fp o 11/0 i mellan så inga 15/0
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10152769458123939&set=o.376438592366492&type=3&theater

Cessy
9/7/14, 8:24 PM
#12

….. o nu har Marie testat 11/0+15/0+11/0 o 4mm fp o då försvann bubbligheten precis som jag trodde, så detta ska jag def. testa på mitt nästa bangle😃

ommok
9/7/14, 9:19 PM
#13

Dock har Marie ett lås på sina bangles, så de är inte slutna. Därför kanske hon slipper lita av korvigheten automatiskt?

Välkommen att titta in på min facebooksida Dragoncave.se, där finns en del av mina alster i glas samt lite smycken.

Annons:
Cessy
9/7/14, 10:10 PM
#14

Antagligen ommok, men mina har också ibland lite korvighet mellan pärlorna uppepå o det ser där inte ut o vara, men just att hon inte har lås borde minska korvigheten per auto😃

ommok
9/7/14, 10:35 PM
#15

Ja, nu har jag gjort tre stycken, och bara det andra i ordningen blev nästan helt rakt, och i det tänkte jag på att inte dra så hårt i tråden, vilket gör att armbandet inte blev lika styvt som de två andra.

Både det första och det tredje korvar sig. Lägger bilder i min tråd sen, när jag hunnit fota dem. Men jag lyckades inte med trådspänningen, det måste vara den som ställer till det. 🤔

Välkommen att titta in på min facebooksida Dragoncave.se, där finns en del av mina alster i glas samt lite smycken.

Cessy
9/8/14, 12:11 AM
#16

Jag har i o för sig inte gjort mer än 6 hitentills, men det jag visar på bild #7  är det som var mest vågigt. Däremot så drar sig vissa pärlor (alltså fp) ovanpå i nr. 5 o 6 men armbandet i sig är inte bubbligt. Jag tror förvisso att trådspänningen betyder en del, men är långt ifrån hela svaret. Jag tror olika pärlor o olika coatings på dem betyder minst lika mycket. Nu har jag bara använt miyukiseed beads, men jag tror där är en minimal skillnad mellan t.ex. miyuki o tohos o den kan spela in. Jag tror också vissa pärlor har tjockare coatings än andra o det i sin tur spelar in o även coatingen på olika superduos o på fp:n spelar in.  Så frågan är väl i slutändan vad som är vad???

ommok
9/8/14, 12:47 AM
#17

Du har naturligtvis rätt i det du skriver, Cessy! Synd bara att det inte är så enkelt att lösa detta, och att trådspänningen bara är en liten del av problemet. Visst har vissa pärlor tjockare coatings än andra, och storleken på småpärlorna påverkas ju också av coatingens tjocklek. Jag ser t ex att med lika många superduos av samma sort så blev ändå det ena armbandet större än det andra, och då måste det skilja på 11/0-orna. De är inte i samma färg, men båda är miyoki. 🤔

Välkommen att titta in på min facebooksida Dragoncave.se, där finns en del av mina alster i glas samt lite smycken.

Cessy
9/8/14, 7:13 AM
#18

Ja även superduosorna skiljer. Jag ska ha ca 19,5 cm långt bangle för att jag ska ha det över min han. I de flesta fall innebär det 58 superduos, men det kan variera mellan 56 - 60 st. Lite konstigt att mina två första blev så pass jämna för det i  #7 är ju också miyuki o samma silverlined  11/0 o 15/0 som jag hade i de två första o ändå blev detta lite vågigt? Alltså måste även superduosar o fp-pärlorna variera den där 100-dels mm o man kan aldrig riktigt förutsäga vad o så har vi då det du är inne på trådspänningen också. 

Nå jag ska i alla fall testa 11/0+15/0+11/0 i picoterna, för då blir det bara 15/0 i översta lavet o det borde leda till att fp-pärlorna får bättre plats o att inte de dra sig på samma sätt - hoppas jag i alla fall.😇

kissidor
9/8/14, 11:03 AM
#19

skönt ändå att höra att det inte är bara jag 😃! jo jag såg maries bilder, och det är klart att fp 3mm är en lösning, men det ser trevligare ut med 4mm tycker jag. det är också klart som vi också var inne på att det är en lösning att köra 11+15+11 i picoterna istället för 3x11, men som sagt, jag tvivlar dock lite på min egen förmåga att komma ihåg det runt hela… 🤔

det är ju också irriterande att inte ha fritt färgval för att man måste akta sig för alla vackra coatings 😕.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
9/9/14, 3:51 PM
#20

Om man byter färg så blir det kanske lättare? Bara funderar eftersom samma färg kan vara svårt o komma ihåg att man ska byta pärla för färgmässigt ge de ingen signal. T.ex om man har svart 11/0 och röd 15/0 o så då återigen svart 11/0 så blir det en tydligare signal för hjärnan. Sedan kan man ju välja att ha samma röda färg av 15/0 ovanpå eller att de båda också är svarta eller en helt annan färg. Menar alltså inte att detta är den ultimata färgkombon alls. Bara vill ge en mer tydlig inre bild av att det antagligen är lättare att komma ihåg 11/0+15/0+11/0  om de båda pärlstorlekarna inte är samma fätg.

Annons:
Cessy
9/9/14, 3:52 PM
#21

….. o mina superduos kom faktiskt inte idag heller😮 Hoppas verkligen dina kom kissidor så att du får några o experimentera med lite grand.😃

sanne62
9/9/14, 3:54 PM
#22

mina kom !!!! 😃😃

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

Cessy
9/9/14, 4:13 PM
#23

Grattis Sanne - testade du kopparn o var det samma?

sanne62
9/9/14, 4:17 PM
#24

ja det var samma!!!! jag blev så glad….men de hade bara en aztek guld kvar, jag ville ha 3, så jag fick den sista tydligen….sorry 😕

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

Cessy
9/9/14, 4:30 PM
#25

Ah men den kommer ju igen, för jag fick svar idag, men de vet bara inte när ännu o likadant deras matta metallic koppar fp (samma färg som superduosen) är också slut, men ska ju komma då. Jag ska def. ha av både de superduosen o fp:n i dessa tre matta finnishar (koppar, guld o silver), för de är en jättesnygg färg i alla tre metallicnyanserna. jag har faktiskt en påse kvar av aztec gold för jag köpte 2. Så jag klarar mammas båda födelsedagsarmband, men sedan är de slut o det går ju inte för sig😉🤦‍♂️

Cessy
9/9/14, 4:32 PM
#26

…… o kul att det var samma😃 för det var ju det jag tyckte att de pärlor jag hade framför mig var o de hade jag köpt på smyckesakuten o de såg likadana ut som de på bara pyssels bild. Anjalus koppar är däremot ett steg mörkare o går lite åt brons.

kissidor
9/9/14, 7:35 PM
#27

ja idag kom de 🙂. men ikväll måste jag dock jobba 😕

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Niwa
9/9/14, 7:59 PM
#28

tur i oturen  Kissidor

Hälsa gärna på mig på Facebook.

kissidor
9/9/14, 8:08 PM
#29

otur i turen menar du väl niwa 😃?

Värd på Mobiltelefoner och Android

sanne62
9/9/14, 8:18 PM
#30

cessy!! (och andra)  kolla in här…hon har aztekguld 20:- påsen och fraktfritt vid 50:- och  15% med kod  INS….

http://www.easi.nu/search.php?query=super

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

Niwa
9/9/14, 8:21 PM
#31

ja precis Kissidor

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Cessy
9/9/14, 8:41 PM
#32

Åh tackelitack Sanne!👍 😃

kissidor
9/9/14, 9:02 PM
#33

suveränt tips, tack sanne 😃!

Värd på Mobiltelefoner och Android

sanne62
9/9/14, 9:04 PM
#34

tjejer! tänk nu på att det dröjer länge tills nästa lön !!!!!!!!!!!!!!!!

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

Annons:
Cessy
9/9/14, 9:05 PM
#35

😮🤑☺️😇😃

kissidor
9/9/14, 9:09 PM
#36

jamen barnbidraget kommer ju lite tidigare 😃

Värd på Mobiltelefoner och Android

Niwa
9/9/14, 9:20 PM
#37

jag får lön den 15:e 😃
fast har ju inte hunnit jobba så mycket denna månad

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Cessy
9/9/14, 10:10 PM
#38

o jag var duktig😇 Tog bara 2 påsar aztekgold o 2 påsar luster pink så att jag tog mig över gränsen o behöll fraktfritt trots 15 %, så visst var jag duktig va?!?😉😊

Niwa
9/9/14, 10:34 PM
#39

duktig du Cessy!! 🤗

Hälsa gärna på mig på Facebook.

sanne62
9/9/14, 10:40 PM
#40

ja, det var duktigt gjort….jag gjorde nåt liknande det blev bara 65:-

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

Niwa
9/9/14, 10:43 PM
#41

klapp på huvudet på dig också Sanne 😉

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Annons:
Cessy
9/9/14, 10:45 PM
#42

Tack❤️☺️ Nåja att jag inte bara skenade iväg får väl trots allt ses som ett + eller rent krasst att pärlbudgeten är liksom slut nu🤪 o jag är superglad över att fått tag i aztekgold - Tack Sanne! - eftersom jag inte sett det någon mer stans än just hos smyckesakuten. Normalt sett är jag inte dugg guldig, men den här matta guldiga var snygg o eftersom jag älskar tricolour så har jag ju fler idéer med superduos o de tre färgerna o vill ju få fortsätta experimentera för att få fram något som jag blir nöjd med slutligen😇😃

sanne62
9/11/14, 1:32 PM
#43

fick paketet från easi nu…aztec gold är inte samma som jag hade innan tyvärr…

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

Cessy
9/11/14, 1:36 PM
#44

oh shit då är de mer gröngula (ser ärgade ut?) för så är smyckesakutens olivine gold

sanne62
9/11/14, 1:58 PM
#45

lite åt senapsgul-hållet

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

sanne62
9/11/14, 2:01 PM
#46

jag har fått från perles &co också idag…där kallas de "rätta" gold satin….

man tycker ju att tillverkaren har ett SANT namn på dem och att shoparna skulle använda det…….

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

kissidor
9/11/14, 2:16 PM
#47

jag var inte lika duktig som ni visserligen - men jag har ju faktiskt en hel del att ta igen, tänk på det 😇!

åh fanken, är det så - ja när ett namn är såpass speciellt så förutsätter man ju verkligen att det ska vara exakt samma nyans oavsett hos vem man köper den 🤔. och så tror jag nog det är tänkt också, det är nog någon av dem som har blandat ihop det

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
9/11/14, 4:16 PM
#48

Haha visst får du väl ta igen det kissidor, så mycket du nu känner att du behöver😉😃. Jag kommer ju köpa fler av rätt guldiga då, för ja de där olivine gold hos smyckesakuten kan visst vara senapsgula även om jag mer tänkte på ärgat guld än senap. Kanske för att jag använder bara senap en gång om året - på julskinkan😉 

Nå när smyckesakuten så småningom får in rätt guldig nyans igen så får jag väl se till o fylla på lagert igen då. Har ju ännu inte fått de senapsgula från easi men det innebär ju att jag har fyra sådana påsar då o det vet i katten vad jag ska göra med dem. Fast ihop med olivinegreen eller någon mer mossig grön nyans borde de ju kunna vara ok (Får väl löpa detta sedan😉). Problemet är bara att hos frissan o för övrigt så går aldrig vare sig bruna eller gröna smycken. Nåja de äter inte bröd där de ligger o en dag - något århundrade så kommer de väl till användning.😇😃

Annons:
kissidor
9/13/14, 4:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

Jamen dåså, finally. Superduos, slapp trådspänning och swarr (eller nåja, tror detta var preciosa eller möjligen nåt slags top of the line kinarowski), men nu gick det äntligen iaf

Värd på Mobiltelefoner och Android

sanne62
9/13/14, 5:14 PM
#50

🏆 ser bra ut kissidor !

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

Cessy
9/13/14, 9:16 PM
#51

Ja seeeeger!👍 Blev ju helt perfekt kissidor!😃

anki1
9/13/14, 10:38 PM
#52

snyggt.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Niwa
9/13/14, 10:44 PM
#53

Tjusigt!!

Hälsa gärna på mig på Facebook.

kissidor
9/14/14, 8:44 AM
#54

tack för ert stöd i min svåra stund och era gratulationer vid min slutliga framgång tjejer 😃

Värd på Mobiltelefoner och Android

Niwa
9/14/14, 9:08 AM
#55

Klart vi stöttar varandra ♥

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Annons:
ommok
9/14/14, 1:07 PM
#56

Snyggt armband, Kissidor! 🏆

Välkommen att titta in på min facebooksida Dragoncave.se, där finns en del av mina alster i glas samt lite smycken.

flower1
9/14/14, 3:02 PM
#57

Ja, det gäller att inte dra för hårt 😃 kan undertecknad intyga. Drog för hårt i första, men det blev ok. Tänkte att jag fick vara lättare på handen på nr två, men det blev tvärtom. Följt mönstret till punkt och pricka. Tredje gången gillt, kanske för min del…

Här är min hemsida.

Upp till toppen
Annons: