Annons:
Etikettprissättningsfrågor
Läst 3144 ggr
tlover
2014-10-02 17:21

Vad skulle ni ta för ett sånt här armband?

Hej

Min man har just gjort ett armband som han kanske ska försöka att sälja och han sätter (enligt mig) väldigt lågt pris om han ska sälja något (han prutar ner sig själv i princip) så jag ska försöka att se till att han inte tar underpris.

Vad skulle ni ta för ett sånt här armband? eller vad skulle ni betala för ett?

Den är gjord i vegetabilgarvat läder, är 5½ cm bred och 24 cm lång (19 cm om man knäpper den), den är fodrat med svart linne (tänkte inte på att ta kort så att det syns), och den är både punslad (med egengjort mönster inte färdiga punslar) och laskat. Materialet kostade ca 35:- men det "dyra"skulle ju snarare vara tiden han lagt ner, han har kommit på designen, ritat den (på papper) förberett lädret, punslat lädret, färgat lädret, fäst tyget och knappar och laskat det. Han påstår att han la ner ca 4 timmar på det men jag vet att han la ner mer.

Han funderar på 500:- men jag tycker det är för billigt, särskilt om man jämför med andra läderarmband på nätet (det är däremot lite svårt för ingen gör som han gör med både egen punsling och laskning, det närmaste är färdiggjorda punslar el lite laskning.

Vad tror ni?

l'm back

Annons:
GråttNyttHår
2014-10-02 18:36
#1

Äkta eller oäkta läder?

Den enda som kan ändra dig är du.

Cessy
2014-10-02 18:43
#2

Önskar jag hade en susning, men den typen av arbete har jag ingen aning om hur man prissätter. Fråga honom hur mycket han anser att hans timpeng bör vara. Om man räknar 150 kr tim x4 så blir ju det 600 + materialkostnaden så 650 kronor bör ju vara minimum. Sedan finns det en bra hållpunkt. Vill han göra om ett likadant armband för det priset? Om inte så är alltså priset för lågt o där har man i regel en bra grej, för det kan vara svårt att sätta rätt pris, men man vet i regel vad man som allra minst vill ha för överhuvudtaget ge sig på o göra samma sak igen o det är det som smycket minst bör kosta.🙂

sanne62
2014-10-02 18:45
#3

jag har heller ingen aning om prissättning på sånt här….🤔

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

tlover
2014-10-02 18:50
#4

#1 Äkta läder (det är omöjligt att göra på det sättet annars).

#2 han vill aldrig göra två likadana egentligen eftersom han ser sig som en konstnär och skulle han börja massproducera är han rädd att han skulle förlora gnistan men det var bra frågor jag ska visa honom inlägget.

#3 Vad skulle du betala? Det kan du ju annars skriva. Hantverk är ju väldigt svårt att prissätta överhuvudtaget.

l'm back

tlover
2014-10-02 18:55
#5

Prutar folk på smycken förresten? 🤔

Jag tänker ska man lägga på lite för att folk "alltid prutar" eller är det aldrig nån som prutar så man behöver inte lägga på nått?

l'm back

Niwa
2014-10-02 19:00
#6

Tror det beror lite på hur han säljer det om man prutar eller inte.
jag säljer privat till vänner o bekanta och sätter priser efter det  dvs rätt lågt då jag inte gör detta för vinst utan som hobby men dock en viss marginal till material kostnad och då kan det hända att någon inte har jämna pengar på sig o då kan jag gå ner lite om det känns ok.
Säljer man i närbutik på nätet skulle jag aldrig försöka pruta på något, hur folk gör på marknader vet jag faktiskt inte, men jag skulle nog inte pruta på marknader om jag hittat något jag vill ha

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Annons:
Cessy
2014-10-02 19:01
#7

Ingen aning om folk prutar, men med mina smycken så har folk aldrig prutat. Nej vem tycker det är skoj o göra flera av exakt samma? Härinne frågar du ju folk som själva är konsthantverkare o jag tycker inte heller det är kul att göra många av samma o vissa saker jag gör i glas går aldrig att få exakt lika o därför kan vissa saker bara göras snarlika, men inspirationen dör ju någonstans om man måste göra flera av samma, men ibland får man bita i det sura äpplet om man vill sälja.

Har absolut ingen aning om vad jag skulle betala för jag bär inte den typen av smycken så jag kan verkligen inte värdera det, för jag har absolut ingen aning om vad sådana smycken brukar ligga på. Pärlor är jag bättre på att värdera o likaså glasarbeten (glasfusing) men läderarbeten av detta slaget har jag absolut noll koll på.

GråttNyttHår
2014-10-02 19:12
#8

Äkta läder så då säger jag minst 750 när han är relativt okänd. Tycker han kan gott lägga sig " så högt". För det är fortfarande billigt.

Den enda som kan ändra dig är du.

Allamej
2014-10-02 20:23
#9

800kr minst. Det han gör är ett otroligt hantverk och eftersom jag har en del kunskap i ämnet så säger jag, minst 800kr.

Om han någonsin får en kommentar att "det kan jag ju göra själv så är det bara han frågar varför det är ett döende hantverk.

Armbandet är otroligt snyggt och jag har inte sett så snyggt arbete på åratal. Gubbarna som gjorde det är död.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

tlover
2014-10-02 22:01
#10

#6 Tanken är att han i framtiden ska kunna ha det som ett deltidsjobb (främst på vintern eftersom han har tänkt ha ett säsongsjobb annars) men hitills har han bara gett i födelsedagspresent el julklapp till familjemedlemmar men på ett sätt ger han ju bort dom till "underpris" eftersom vi vanligtvis inte har så höga priser på presenter i familjen (tex en jul gav han ett pilkoger till sin lillebror som han jobbat på i 7+ "arbetsdagar").

Antagligen blir det först över nätet sen kanske via en butik som säljer hantverk i stan och först därefter ett riktigt företag.

#7 Han hoppas i alla fall att i framtiden kunna variera mellan att göra flera av samma och helt olika, hur det blir med det vet man ju däremot inte.

#8 Jo man får bara försöka att övertyga honom om det, han är ju perfektionist så det är ju aldrig "bra nog" enligt honom så jag tror det är därför han drar ner priset så mycket. Han ser sig också fortfarande som nybörjare vilket jag också tror beror på att han är perfektionist.

#9 Vad kul att höra från nån som vet vad det är, jag visste inte ens att det finns dom som gör sånt i Sverige, han sitter mest och läser på om folk i USA el Mexiko som gör sånt. Men här är ju sameslöjd stort och då är det ju snarare renskinn folk använder (el ben/horn el björk) så det kanske är så att alla läderhantverkare här är sameslöjdare.

Jag har mest varit räd att han ska sätta ett underpris som är ohållbart i längden och sen när han måste höja så går det inte (det är ju enklare att sänka pris än att höja), men tack vare ni i tråden verkar han kunna tänka sig att höja lite i alla fall.

l'm back

tlover
2014-10-09 13:04
#11

Tack för hjälpen, han bestämde sig för att ta 849:- (han har öppnat en butik via etsy så omkostnaderna blir ju lite högre, han har också med portot i priset eftersom 8:- blir 8$ där av nån anledning 🤪)

l'm back

Upp till toppen
Annons: