13 Off Topic

UV-nagllack

2014-10-27 23:40 #0 av: Cessy

Väldigt mycket nagellack som säljs är UV-lack.  Innebär detta att de måste härdas under UV-lampa för att få en hård torr yta? Funkar det att måla med UV-lack på glascabbar? o måste dessa i så fall härdas under UV-lampa för att de ska få en hård yta?

Värd på Smyckestillverkning!

Anmäl
2014-10-28 07:22 #1 av: Mmadeit

ja de lacken måste härdas i UV ljus de håller sedan bättre än traditionellt lack.

Anmäl
2014-10-28 09:52 #2 av: Cessy

Okidoki - tack då vet jag det. Får nog ta o investera i sådan där lampa senare då, för då kan jag ju använda sådana lacker om jag vill o likaså kan jag då testa resin någon gång om jag känner för det. Det var mest att så många av de billigare nagellacken på bejjan är just UV-lack som fick mig o undra. Kan ju liksom ingenting om nagellack för jag använder ju aldrig sådant själv. (målar aldrig naglarna) Så jag har absolut noll kunskaper om det här.Generad

Anmäl
2014-10-28 16:15 #3 av: mialycktman

det finns uv lack som inte behöver härdas.............kicks

Anmäl
2014-10-28 16:25 #4 av: Cessy

Åh tack Mia, men sedan jag läste att gellack/uv-lack kan innehålla akrylater som anses skadliga för huden så känns det som att uv-lack inte bör köpas billigt på eBay, för då har jag ingen aning om innehållet, så bättre att köra på vanliga nagellack istället.

Anmäl
2014-10-28 16:29 #5 av: Cessy

Jag hade alltså tänkt köpa sådana där för där finns en hel del uv-lack där till bra priser. Men om uv-lalack kan vara skadliga så beger jag tanken på sådana.

Anmäl
2014-10-29 18:12 #6 av: mialycktman

tycker jag med, köpte nagellack och uv lampa för ett år sedan. men har reklamerat allt, efter skriverier i tidningen.

Anmäl
2014-10-29 18:41 #7 av: SaGas

Jag är en av alla som drabbades av skador på fingrarna av depends gellack. Det kom plötsligt efter ett halvårs användning. Skickade tillbaka allt och fick ersättning för alla utlägg. Synd, för jag gillade verkligen lacket:( Hade det faktiskt på några cabbar också, blev skitsnyggt och stenhårt! Jag vet inte om det är skadligt vid hudkontakt efter härdning, tror inte det... Onödigt att chansa kanske...

Titta gärna in på min facebooksida
http://www.facebook.com/sagasmycken

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.