Annons:
Etikettproblemhörnan
Läst 2113 ggr
Niwa
2014-11-11 21:26

ledsen , fireline

jag har den senaste tiden blivit helt frustrerad på fireline ett av mina bangles som jag gjorde gick sönder (den del av armbandet där man sytt fast facetter ) & jag tyckte inte de var så vassa. sedan gick linan av 2 ggr på 2 olika armband med bara seedbeads i peyote. kan inte heller skylla på att det är en rulle det är fel på för det är 2 olika crystal rullar o en smoke :'( vilken tråd bör jag använda, vågar ju inte göra något mer, tappade liksom lusten på sista armbandet

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Annons:
sanne62
2014-11-11 21:38
#1

så j*vla trist niwa…jag har sytt mina med so-no och än så länge håller de….

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

Artafale
2014-11-11 22:01
#2

😭

Niwa
2014-11-11 22:01
#3

får väl testa den nästa gång. de två sists hann jag inte ens få färdigt innan linan gick av

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Cessy
2014-11-11 22:18
#4

O jag har sytt alla mina med Fireline D o jag använder mina egna i princip dagligen o alla är hela ( har i alla fall inte fått någon reklamation på de andra) så det verkar jättemysko Niwa🤔

mialycktman
2014-11-12 18:37
#5

va tråkigt Niwa

Lyckomia 

Hemsida: www.nogg.se/lyckomia

Blogg: www.lyckomia@wordpress.com

Lyckomia finns också på facebook.

kissidor
2014-11-12 19:01
#6

fy vad tråkigt 😕! en fundering niwa, är dessa sydda med pärlbutiksfireline eller är de rullarna från fiskebutiken?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Niwa
2014-11-12 19:03
#7

pärlfireline beadsmiths

Hälsa gärna på mig på Facebook.

kissidor
2014-11-12 19:06
#8

mysko 🤔. men när du säger facetter så tänker jag ju snarast på fp och det verkar ju fullständigt galet att de skulle kunna nöta av fireline 🤪 - eller menar du bicones?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
2014-11-12 19:14
#9

Jag har haft fp på samtliga mina bangles o jag använder dem kanske inte dagligen men flera ggr i veckan o detta sedan mitten av augusti o någon borde ju gått itu av de 18 jag sytt med fireline D o fp, men de 6 jag säkert vet är alltså ff. hela ( mina o min mams) o jag har inte fått någon reklamation på de andra vilket jag borde ha fått om de gått itu, så jag tycker verkligen det är jättemysko🤦‍♂️

ommok
2014-11-12 19:15
#10

Jättetråkigt Niwa! Trist att du fått tag i två sådana rullar! Men hör med säljaren om du kan få ersättning! 🤗

Jag har träffat på fenomenet förr, har en rulle som jag upptäckte innehöll tråd som lätt går av när jag hade använt nästan hela av och sytt flera armband. Nu är jag bekymrad över hur det går för dessa, för jag har sålt ett par av dem. Jag kan med lätthet dra av den tråden, har några meter kvar på rullen om du vill jämföra. 😍

Välkommen att titta in på min facebooksida Dragoncave.se, där finns en del av mina alster i glas samt lite smycken.

Niwa
2014-11-13 18:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

det är dessa jag använt till armbandet fast 4mm
http://www.anjalu.se/bicone/1-strang-bicones-6-mm-hit-violet-ca-56-parlor

hoppas jag fick med rätt bild nu

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Cessy
2014-11-13 21:34
#12

Jag tror inte det är biconsen utan jag tror att det är ett fabrikationsfel på tråden. Jag har aldrig någonsin kunnat dra av en firelinetråd. Däremot gör jag det i princip alltid när jag använder K.O. eller SoNo Jag använder lång tråd o drar alltid av båda dessa trådarna på slutet av arbetet, men aldrig någonsin fireline. Det är därför jag så stenhårt håller fast vid firelinen utom vid pärlbroderi då jag föredrar SoNo.

Nu har jag ju sytt så många bangles med fireline D så hade fireline i sig varit olämplig för ändamålet så hade ju mina också gått itu. Det bör vara något problem med de rullarna du fått tag i, för någon annan förklaring ser jag inte till problemet. Men du kan ju testa med SoNo istället o se om du o SoNo kommer bättre överrens med varandra än vad du o firelinen gör.

Niwa
2014-11-13 21:41
#13

jag måste ha en rejäl otur med linorna, känns inte så roligt att fortsätta sy när jag oroar mig för att de ska gå sönder. 😕

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Annons:
Cessy
2014-11-13 21:53
#14

Ja du måste fått två riktiga måndagsexemplar. Men testa med SoNo istället, för där är ju många som vill ha denna eller K.O., men jag föredrar SoNo.

Niwa
2014-11-13 22:11
#15

mm men jag är uppe i totalt 4 rullar nu (tror jag ) en använde jag att brodera med för det är inte lika mycket slitage på trådarna som när man syr genom samma pärla flera ggr och jag har föredragit fireline just för att K.o och SONo känts för osäkert

Hälsa gärna på mig på Facebook.

ommok
2014-11-13 22:50
#16

Har du köpt dem samtidigt? Eller någorlunda samtidigt? Det låter nästan omöjligt att du fått så många med samma fel annars. Den rulle jag har som är felaktig, där drar jag lätt av tråden, men inte annars. Så det är fullt möjligt att du lyckats köpa rullar som inte är ok. De kan ha förvarats i en olämplig miljö, som gjort materialet sprött. Eller så kan det ha blivit något fel vid tillverkningen som missats. Jag tycker du ska vända dig till den shop du köpte rullarna av och höra om fler har haft problem. Reklamera dem!

Välkommen att titta in på min facebooksida Dragoncave.se, där finns en del av mina alster i glas samt lite smycken.

Niwa
2014-11-14 18:11
#17

Tyvärr kommer jag inte ihåg vilken jag köpt vart. köpte en clear & en smoke på PUSS men då hade jag 2 clear o en smoke hemma redan så är inte riktigt säker vilken som är vilken :-( så totalt är det nog lika många butiker inblandat som knepiga rullar.

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Niwa
2014-11-17 22:55
#18

ok nu har jag kliat mig i hårbotten och verkligen rannsakat mig själv ang fireline och kommit på en eventuell gemensam nämnare med åtminstonde 3 rullar.
Jag hade en rulle med lite på samt 2 helt nya rullar på semestern i somras och då vi i Norrland hade 30 grader varmt och inga fläktar inomhus så var det rätt varmt. kan det vara så att alla rullarna torkade ut och blev sköra???

har slitit o dragit i de 2 som följde med hem från PUSS och det enda som hände var att jag fick ont i fingrarna 😉

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Cessy
2014-11-17 22:59
#19

Ja hur fireline reagerar för värme vet jag inte, men vet att direkt solljus konstigt nog gör dessa linorna sköra (konstigt för de är ju fiskelinor o borde ju tåla solljus) Hoppas verkligen du kan komma på vad felet är för så trist att inte kunna komma på vad felet beror på. Vet bara att mina båda firelinerullar jag förbrukat i höst + slutet på en gammal stor firelinerulle inte har uppfört sig på det sättet, så något konstigt är det.

Niwa
2014-11-17 23:04
#20

jag hade alla linor/pärlor i ett rum där hela ena långväggen var täckt med fönster så risken att de hamnat i solljus är rätt stor. så får hoppas att det är så att det är solen som är boven i det hela, för då är det ju ialla fall inte fabriksfel och jag behöver inte bojkotta den hel.

jag har ikväll suttit och lagat de smycken som gått sönder med den senaste rullen fireline som köptes på PUSS och håller nu tummarna att de håller måttet .
keep you´r fingers crossed 👍

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Annons:
Cessy
2014-11-17 23:13
#21

*Håller alla tummar o tår*👍

ommok
2014-11-17 23:22
#22

Det låter som du har hittat orsaken till problemet, Niwa! Min rulle, som blivit spröd, har jag nästan slut på, och den har säkert följt med ut i solen en del under sommaren. Så jag tror att det är så enkelt.

Välkommen att titta in på min facebooksida Dragoncave.se, där finns en del av mina alster i glas samt lite smycken.

Niwa
2014-11-17 23:26
#23

åh fler som tagit stryk av solen alltså, ja tänk om det vore så "enkelt", vore ju skönt att inte behöva bojkotta fireline när det är den tråd jag använder nästan jämt

Hälsa gärna på mig på Facebook.

SaGas
2014-11-17 23:50
#24

Vad skönt att orsaken verkar vara funnen! Då är det bäst att skaffa sig en liten pärlkylväska till sommarens utflykter kanske… Lycka till med lagningarna, Niwa:)

Titta gärna in på min facebooksida
http://www.facebook.com/sagasmycken


Niwa
2014-11-18 00:06
#25

som inte familjen tycker jag är knepig redan som bär med mig pärlväska både till ena och andra ställen men om sakerna får en egen kylväska……..

Hälsa gärna på mig på Facebook.

kissidor
2014-11-18 05:54
#26

#25 😃!

Värd på Mobiltelefoner och Android

ommok
2014-11-25 00:32
#27

Niwa! Hittade detta på fb, där det talas om att det kom ut en dålig batch crystal fireline för ca 18 månader sen.  Kanske du fått någon rulle från den? Den rulle jag har som är dålig är smoke, så det kan inte vara från den batchen i alla fall.

Välkommen att titta in på min facebooksida Dragoncave.se, där finns en del av mina alster i glas samt lite smycken.

Annons:
ommok
2014-11-25 00:36
#28

Välkommen att titta in på min facebooksida Dragoncave.se, där finns en del av mina alster i glas samt lite smycken.

MrsGoldfire
2015-02-06 18:38
#29

Jaha, jag har drabbats av samma problem, suck.😢

Jag fick nojja på att göra armbandet X&O och fått tillbaka 3 st där tråden i 2 fall har gått av på andra ställen än att det kunnat vara knutarna som var dåliga. Det första jag gjorde tror jag kan vara att jag knöt för dåligt (nybörjare som jag är). För där var det inga pärlor som lossande utan det blev bara lösare och lösare.

Det andra verkade tråden spröd, en smokefärgad och det tredje var en crystal. Men i dessa båda fall måste det vara bikonerna som gnagt sönder tråden, det är min teori.🤔

Finns det någon supertunn wire som är gnagsäker för vassa pärlor?

*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn

Niwa
2015-02-06 19:39
#30

Dessvärre är det vanskligt med fireline och pärlor med vassa kanter.Facetter , bicones ev vaxade med vax i hålet. Jag försöker att inte använda sådana pärlor när jag syr med fireline, såvida jag inte kan ha en seedbeads på vardera sida som kan ta värsta "smällen"

Hälsa gärna på mig på Facebook.

MrsGoldfire
2015-02-06 21:20
#31

Jag märker det, därför undrar jag om det finns alternativ. Jag köpte en väldigt rejäl rulle med något som påminner om fisken och den skulle säkert hålla, men då vet jag inte hur jag skulle fästa tråden istället eftersom knutarna blir väldigt stora och risken är att de knyter upp sig själva.

*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn

Niwa
2015-02-06 21:48
#32

Är det en annan fiske lina som du köpt? Vissa linor kan torka o bli sköra och vissa är trassliga att jobba med. Fireline är den som jag hittills tycker mest om. Dock har det kommit ett gäng nya linor som är tunna och smidiga men då jag bara hittat stora rullar på fiskebutiker så har jag en inte haft pengar att lägga ut för att testa. Blir så dyrt om det skulle visa sig att det inte funkar när linan kosta 220-250:-

Hälsa gärna på mig på Facebook.

MrsGoldfire
2015-02-10 18:50
#33

Vet inte varför jag skrev "fisken" i mitt förra inlägg, när det ska stå fiskelina, fniss.

Jag gjorde en beställning på Perles&CO och ville prova lite olika trådar och eftersom den var billigare , så var den naturligtvis besvärligare…en liten rund rulle bara blev ett hirv och var hopplöst snurrig att jobba med🤪. Den var rejäl o kraftig, men svårare att avluta med en bra knut någonstans. Den kanske duger som metrev till barnen…😂

*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn

Upp till toppen
Annons: