Annons:
Etikettproblemhörnan
Läst 982 ggr
[Synnerlig]
1/7/15, 8:15 PM

Hur fästa liten pärla på tunn kedja?

Hejsan,

Jag är ny här och ny med smyckestillverkning och jag har just nu bara en liten fråga… än så länge 😛

Det är nämligen så att jag skulle vilja göra små söta halsband och armband med bara en liten pärla på en tunn kedja. Pärlan är 8 mm och kedjan jag tänkt beställa är ca 1,5 - 2 mm.
Hur gör jag för att fästa pärlan på kedjan (utan att trä pärlan på den, hålet på pärlan är ändå för litet)?  Ska man ha någon typ av stav som man trär pärlan på, anpassar längden på staven och böjer små, små öglor på var sida som man sedan kan sätta fast kedjan i? (hoppas ni förstår min beskrivning) Min vision är att de små öglorna jag i så fall gör på varje sida av pärlan ska vara ungefär lika små som själva länkarna i kedjan så att det smälter ihop.

Jag tänkte typ någon sån här stav och så böjer man bara i andra änden också efter att man har klippt ned staven till passande längd.

Eller finns det något bättre sätt att göra det på? 🙂

Annons:
sanne62
1/7/15, 8:26 PM
#1

http://www.pagoni.se/hattpinnar-med-kula-silverfargade-40mm-40st/2364-0

med dessa slipper du en ögla i ena änden

är hålet i pärlan för stort, sätter du en hatt i mellan…finns i olika storlekar i de flesta shopar…

http://www.pagoni.se/parlhattar-silverfargade-8mm/482-0

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

[Synnerlig]
1/7/15, 10:30 PM
#2

Tack för svar :) Men jag tänkte inte att pärlan skulle hänga, utan jag tänkte att jag på något sätt skulle ordna så att det är två öglor som sticker ut ur hålen på var sida ände av pärlan så att jag kan fästa kedjan i dem. Spelar det någon roll hur man gör detta? Finns det någon speciell teknik? :)

sanne62
1/7/15, 10:40 PM
#3

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

sanne62
1/7/15, 10:42 PM
#4

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

[Synnerlig]
1/8/15, 8:10 AM
#5

Det precis så jag tänkte i mitt huvud fast att man gör likadant på båda sidor :) Men då är det alltså en sån stav man brukar använda och inte någon typ av tjockare ståltråd eller så? :) Tack för länkarna, de hjälper nog :)

Upp till toppen
Annons: