Annons:
Etikettprissättningsfrågor
Läst 3501 ggr
botakt
3/4/15, 10:44 AM

Priser?

Hej! Jag hade tänkt börja göra egna smycken och sälja. Jag kommer nog att även ha polymer clay figurer som jag gjort själv också. Nu undrar jag vad som är bra priser? Jag hade tänkt 35 kr för armband och kanske 40 kr för halsband.. Hur gör ni som säljer? Tack på förhand :)

Annons:
Cessy
3/4/15, 11:44 AM
#1

Man brukar räkna materialet x3 + betalt för din arbetstid. Kostar alltså allt du använt till ett smycke inklusive lås , motringar, tråd/lädersnöre/wire o.s.v. t.ex 20 kr så har du alltså 60 kr + arbetstiden för du jobbar väl inte gratis? Tänk ut vad som är rimlig timlön för denna typen av arbete.

Vi är alla olika o en del jobbar supersnabbt medan andra jobbar långsammare men 35-40 kr låter i princip orimligt billigt. Vanliga enkla trädda armband tar jag allt mellan 80-150kr för beroende på vilket material jag använt. Ju mer arbetat (lång arbetstid) ju dyrare smycke. Lycka till!

botakt
3/4/15, 12:01 PM
#2

Tack så mycket! :) Jag vet inget om försäljningen inom smycken just.. Vet inte vad folk är beredda på att betala.

Cessy
3/4/15, 12:13 PM
#3

En del betalar mycket för handgjort o att det verkligen är unikt o inte kinaproducerat (massproduktion) o andra vill att man helst borde göra allt gratis😮 Så därför är det svårt att sätta upp riktlinjer för vad man bör ta. Tänk dock alltid som så - ett smycke du säljer - är du beredd o lägga ner tid o möda på att göra ett likadant (om du får en beställning på ett likadant/liknande smycke) igen för det priset? Är svaret att det känns ok o göra samma sak en gång till för det priset. Att man verkligen får betalt för material o arbetsinsats o trots att det är tråkigt att göra samma sak en gång till (för det är aldrig roligt att göra flera likadana eller snarliknande smycken) ja då håller man rätt pris. Tänker man aldrig i livet jag vill göra om det smycket för de pengarna då håller man för lågt pris.

Sedan bör man också tänka -på att inte heller konkurrera ut alla andra utan i alla fall hålla rimliga priser på sina smycken dvs att man får betalt för sitt material o att man får vettigt betalt för sin arbetsinsats. Sedan drömmer väl vi alla att bli erkända som designers o därmed kunna ta helt andra priser, men det där är ju tyvärr ytterst få förunnat.

botakt
3/4/15, 12:21 PM
#4

Bra tips! Vad ä bra priser för ring,halsband osv? :) Polymer clay kostar ju en del.. Pärlor osv med. Men jag vågar inte ta för mycket heller.

Cessy
3/4/15, 2:51 PM
#5

Jo men räkna som jag sa materialet x 3 + din arbetstid.

Vad tycker du är rimligt att du ska ha i timmen för det du gör 100kr? 200kr? eller vad tycker du är rimligt? 

Tycker du t.ex 150 kr i timmen är rimligt o smycket tog en halvtimme o göra, så är det ju materialkostnaden x3 + 75 kr som är ditt pris.

Pröva det du kommer fram till med att tänka. Kan jag (=vill jag) göra en likadan till det priset? Känns det ok så har du rätt pris. Känns det fel så höj eller sänk tils du hamnar där det känns rätt för dig.

Sedan kan det vara så att man måste göra några stycken med samma teknik innan man mer får in snitsen o att det går snabbare o göra. Första smycket tog kanske 1 timme, men när man fått in snitsen o lärt sig, så räcker det kanske med 30 min o det är ju först då man kan räkna sin arbetstid.

botakt
3/4/15, 5:19 PM
#6

Så är det ju! :) Men om jag ska göra ett armband med 2 olikfärgade pärlor, och tex en polymer cupcake som charm. Säg att en sträng pärlor kostar 20 kr. Blir det 20+20+30 då? Har jag fattat rätt?

Annons:
Niwa
3/4/15, 5:36 PM
#7

använder du hela strängen på armbandet ?
annars får man nog höfta lite om det går 1/3, däremot får du inte glömma bort eventuell wire, lås,klämpärlor,avslut

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Cessy
3/4/15, 5:37 PM
#8

Du måste räkna ut vad varje pärla kostar. Om du har en stäng med 100 pärlor som kostar 20 kr så kostar varje pärla 20 öre. Av dessa 100 använder du kanske 20 pärlor i ett armband Då blir priset 4 kr sedan kanske du använder 20 pärlor av en annan färg o då får du räkna ut st. priset på dem x antalet pärlor du använder. Du kan inte ta ut hela strängpriser på ett smycke utan får räkna ut hur många pärlor du använder o så får du plussa på övriga materialpriser men bara för den mängd du faktiskt använder. När du har totalen tar du det x3 så har du ditt materialpris o på detta får du lägga på arbetstidspriset. 

Tar ett smycke ett par timmar att göra så blir det ju timlönen x2. Tar det 30 min så får du ju dela timlönen med 2. Det är en attans massa räknande o så småningom gör man snarare rimlighetsuppskattningar o sitter inte o ränar ut allt för man har ändå en uppfattning om vad materialet kostar o så tar man det x3 o så får man se hur lång tid det tar o göra o försöker lägga på den summan som känns rimlig för sitt arbete.

botakt
3/4/15, 7:30 PM
#9

Vad krångligt det låter! :o Jag suger på matte haha! Men jag kan göra ett försök. Jag är ju rädd att ta ut för mycket.

Niwa
3/4/15, 9:27 PM
#10

ofta vet man ju på ett ungefär vad pärlorna kostar och om man använt halva paketet/strängen sedan räknar jag på ett ungefär, men jag är dålig på att ta betalt för arbetet,  jag gör detta som hobby och säljer enbart för att få in pengar att köpa nytt material för och kanske gå någon krona +.

Hälsa gärna på mig på Facebook.

botakt
3/4/15, 10:48 PM
#11

Jag tänkte även göra bottle charms. Tycker det är jättesvårt med priser. Vill ju inte verka "girig" eller vad jag ska säga heller.

Niwa
3/4/15, 11:08 PM
#12

Känns det bra när du säljer så är det nog ok ☺

Hälsa gärna på mig på Facebook.

botakt
3/4/15, 11:14 PM
#13

#12 jag är ju jätterädd för att det ska bli fel :) Skulle sälja en råttbur för några år sen. Slutade med att mamma fick sälja den eftersom jag tyckte att jag tog för dyrt eller för billigt med priset haha!

Annons:
Cessy
3/4/15, 11:22 PM
#14

Det ÄR svårt att prissätta, men oavsett hurdu prissätter, så tänk på vad jag sa. Kan du tänka dig att göra ett likadant eller väldigt snarliknande för samma pris som du säljer det o att det priset känns helt ok, så ligger du rätt. För oavsett hur man räknar så är ändå just känslan av att man kan göra samma sak en gång till o det känns ok o inte som man säljer sin själ. Då ligger man rätt oavsett vad andra säger.😉😃

botakt
3/4/15, 11:37 PM
#15

#14 tänker på dina tips nu när jag letar material. Bara för att få ett prishum :)

Cessy
3/4/15, 11:58 PM
#16

Låter bra, för oavsett hur man prissätter såmåste man ju i alla fall få igen materialet o + så mycket till så att det känns ok att göra ett nytt liknande, för annars börjar man ju bedriva ren välgörenhet där man i princip nästan ger bort sina smycken. Så man måste ha koll på hur mycket materialet i det man gör kostar så att man åtminstone inte går med förlust.

Sedan har jag ju som jag tjatar om alltid min rimlighetsprövning - att om jag kan tänka mig göra om samma sak eller väldigt snarliknande igen o återigen sälja för det priset ja då ligger jag rätt.  😉

micki78
3/5/15, 12:13 PM
#17

Cessy, dina tips har varit bra för mig, speciellt tankegången "skulle du göra om samma smycke igen för samma pris" Nu tänker jag så jämt, och har fått höja priset. Exempel halsband som man knyter knutar i mellan, det tar rätt lång tid att göra, så jag fick en tankeställare och höjde priset med ett par hundra.  Det är jätte viktigt att tänka så, man tänker inte riktigt på det i början.

Cessy
3/5/15, 12:28 PM
#18

Javisst är det bra o tänka så, för ibland har jag tänkt - jo men visst borde jag kunna sälja för ett visst pris, men när jag börjar tänka "skulle jag vilja göra om det o sälja det för det priset" så kan jag få ren panik o tänka "aldrig i livet" o då blir det plötsligt mycket lättare o hitta rätt pris för vad som känns rimligt för ens arbetsinsats, för det är ju den faktorn som är svårast att prissätta. Materialet kan man räkna fram men ens arbetsinsats är svårare. Så kanon att mitt tips fick dig o hitta rätt pris för dina smycken micki78👍😃

Upp till toppen
Annons: