Annons:
Etikettannat-pyssel
Läst 2850 ggr
Niwa
2015-04-04 18:49

Nagellackisar-

Jag har ju gjort ett gäng nu och kommit fram till följande. *bäst att broderas in i stället för på stomme, speciellt ringstomme. När jag väl fick fast stommen o skulle testa att den satt då lossnade lacket. Både klar o nagellack. Så det blir halsbandshängen o broderier. Ringar var lacket för "klent" för. Ok jag tog i och tryckte ungefär som man skulle fastna ordentligt men jag ville kolla att stommen satt hade ju ingen tanke på lacket. Någon annan som hittat "nackdelar"

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Annons:
Niwa
2015-04-07 12:06
#1

Ingen annan som sett tendenser på att lacket kan lossna? Måste gjort något galet. Kan man ha för många lager kanske och därför den lossnade?

Hälsa gärna på mig på Facebook.

sanne62
2015-04-07 12:51
#2

jag har inte märkt nåt…än… men jag har ju inte heller försökt dra loss något från ett fäste…

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

Cessy
2015-04-07 13:03
#3

Så hårt har jag inte testat Niwa. Jag har dragit ordentligt i hängfästen o jag har dragit i knappar när jag satt läder i hålet o hållt i glascabben o då har det inte lossnat. Men jag har bara gjort ringar av julcabbarna o där hade jag Mod Podge på baksidan så dessa kommer att lossna oavsett vad, för modpodgen ger en mjuk lite gummiaktig yta som inte funkar bra att limma mot. Så därför skulle inte ett sånt test vara rättvisande.

Har kattcabbe runt halsen o den har jag använt jättemycket. Knäppte loss den o slet rätt hårt i bailset (limmat med Loctite Repair Extreme) o det som hände var att jag bockade hängfästet, men det lossnade inte o slet inte bort något lack.

När jag kommer hem ska jag limma en ringstomme mot en av mina nagellackisar o får återkomma imorgon kväll med om jag sliter loss lack eller inte.

Cessy
2015-04-08 16:51
#4

Nu har jag testat mina två ringar o nej de lossnar inte o då har jag dragit hårdare i dem än jag brukar när jag testar om limmet håller.

Det är inte så att du gör allt för snabbt Niwa? Jag har på dessa ringarna  1 dekal o  3 lager hololack o avslutningsvis 2 lager klarlack - det som jag länkat till tidigare o alltså inte ett nagellacks klarlack.

Jag målar 1 lager o låter det torka till ca 20-30 min o sedan målar jag ett lager till. Detta får torka ett antal timmar o ibland ända tills nästa dag då jag målar 3:e lacklagert. Sedan får det torka minst 1 dygn innan jag penslar på 1:a lagert av klarlack o det lagert får torka minst 4-6 timmar innan jag lägger på 2:a lagert av larlack. Sedan ligger cabbarna upp o ner ute i luften o får torka minst 3 dygn - ibland längre innan jag limmar på någon bails/stomme.

Om jag limmar med E6000 eller Loctite repair extreme, så får smycket ligga minst 1 dygn innan jag kollar om limmet håller. Det är inte så att du lagt på lagerna för snabbt o sedan limmat på innan allt har härdat ordentligt?

Niwa
2015-04-08 18:14
#5

Ok jag var snabbare än dig att limma på stommen,jag gjorde det ca 24 timmar efter sista klarlacket och använde ca 24 timmar efter det. Får väl tvinga mig att måla några till för att testa 😇 Har dock limmat om alla stommar med locktite nu som jag hade limmat med e6000 innan. Får se i morgon hur det sitter, då borde ju lacket torkat.

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Niwa
2015-04-10 08:42
#6

nu kan jag berätta att limmet e6000 tål att tvättas i 40 grader om det inte är gammalt förstås. råkade tvätta mitt blå lilla hjärta.
Dock klarade inte lacket det, det var liksom liknande blött papper runt bailsen.

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Annons:
Cessy
2015-04-10 09:49
#7

Jo E6000 o Loctite Repair Extreme sitter som berget om man bara lämnar det ifred i 24 timmar. Loctite Repair Extreme är ju betydligt miljövänligare o säkrare för oss människor att använda o E6000 är betydligt mer toxiskt både för människor (kan framkalla diverse allergier) o skadligare för miljön. Dock kan repair extreme gulna av ålder o är därför inte lämplig mot glasklara cabbar.

Loctite Repair Extreme ska ju hålla för -50 - +120 grader så den borde också överlevt i tvättmaskinen, men det som förvånar mig är att när man läser produktbladet så säger de 48 timmar innan limmet har härdat helt🤔. Jag har ju alltid börjat använda smycken efter 24 timmar o skickat iväg beställningar, men då ska jag för säkerhets skull vänta 48 timmar då.

Det är mycket väntan då man handskas med nagelackisar. Mycket som ska torkas o härdas. Synd dock att ditt hjärta - nagellacket - inte tålde tvättmaskinen. 40 grader borde ju nagellack tåla, men det blir väl uppmjukat o när annat då skaver mot ytan så släpper det väl helt enkelt. Hoppas bara att det inte blev några fula fläckar på något plagg?

Niwa
2015-04-10 09:57
#8

Nagellacket är kvar men inte klarlacket cessy. Detta hjärta var bland de 1a jag gjorde så det har härdat ett tag :-D

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Niwa
2015-04-10 09:58
#9

Ska försöka fota senare , men tror inte det går att få med några detaljer då hjärtat är dryga 1-1, 5 cm

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Cessy
2015-04-10 10:53
#10

Åh klarade nagellacket 40 grader men inte klarlacket. Då är det kanske ett bättre alternativ att använda vanligt nagellacks-klarlack då🤔Tycker ju att det klarlacket ger en väldigt fin o slät o hård yta som har funkat finfint att limma mot, men då tål det alltså inte högre värme då🤦‍♂️

Niwa
2015-04-10 11:10
#11

jag vet inte riktigt hur det blev.
 jag har ju bail limmad på baksidan och den täcker största delen av hjärtat på  och klarlacket har jag lagt så att det går utanför nagellacks kanten, så det kan ju vara något sådant som gjorde att nagellacket sitter kvar.

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Niwa
2015-04-22 18:26
#12

jag testade att stansa ut en delfin i det tunna folie pappret som jag köpte, det slutade med en rätt stor söndertrasslad bit folie och en bit av stansen/mönstret som lossnade. 🤔😕
Stansen måste vart trasig från början och kärvat och när jag tryckte till så lossnade biten , så det blir inte några delfiner på mina cabbar, jag som tänkte gå till botten med dessa cabbar 😉

Hälsa gärna på mig på Facebook.

sanne62
2015-04-22 18:31
#13

jag kan stansa ut till dig niwa…hur många vill du ha? jag har ju fått bitar av dig som räcker långt….

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

Annons:
Niwa
2015-04-22 18:37
#14

det var snällt  Sanne, men jag ville bara testa  "havs cabbe" men har inget planerat som jag skulle göra av den.  får se om jag kan hitta en ny stans framöver.

blev lite ledsen när stansen var ny och oanvänd och jag tog den ur påsen precis innan jag stansade.

Hälsa gärna på mig på Facebook.

sanne62
2015-04-22 19:03
#15

ja, sånt gör ingen glad….😕

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

Niwa
2015-06-06 20:00
#16

Nu har jag testat att stämpla med akryl på glascabbe . Tyvärr satt det mesta av färgen kvar på själva stämpeln efter att jag tryckt den mot cabben och den svarta färgen såg gråaktig ut,dvs rätt tunt. Ska testa att måla "bakgrund " och se om mönstret syns bättre då.

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Cessy
2015-06-07 14:51
#17

Måla bakgrund? Hur menar du då Niwa?
Vad synd att det inte funkade med akrylfärg, för det hade ju varit bättre än använda nagellack om det hade funkat.

Niwa
2015-06-07 18:16
#18

Stämplar ju först mönster och sedan täcker jag resten m en färg dvs bakgrund 😁 Det bakom mönstret

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Cessy
2015-06-07 19:46
#19

Aha - jag trodde det var något du gjorde med själva stämpelplattan o begrep inte hur.

SaGas
2015-06-07 20:11
#20

Blev det bättre med bakgrund då?

Titta gärna in på min facebooksida
http://www.facebook.com/sagasmycken


Annons:
Niwa
2015-06-07 21:35
#21

Mmm lite men syns svagt

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Cessy
2015-06-09 12:07
#22

Jättesynd att acrylfärgen inte var något bra alternativ, för nagellack blir ju i vissa fall bra o i andra inte o i o med att man sedan ska täcka det stämplade med annan nagellack (bakgrund) så blir ju ofta det ditstämplade suddigt.😕(löses upp lite av den nya nagellacken)

Jag har testat glasfärg också men det var som din acrylfärg Niwa. Det blev alldeles för svagt mönster för att vara något alternativ.

Niwa
2015-06-09 22:09
#23

Jag körde nagellacks stämplar sedan lite lack som jag droppade på och lät rinna ut genom att vinkla cabochon och sedan torka och det verkar ok än så länge. Har bara lagt ett lager nagellack efter mönstret så vi får se när det är färdiga o lackade om jag blir nöjd

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Cessy
2015-06-09 22:12
#24

Ja så får man kanske göra för då drar man ju inte i det stämplade, men det verkar väldigt omständligt o mycket extra jobb. Borde finnas någon färg som funkar bättre.🤔

Niwa
2015-06-09 22:17
#25

Jo tycker ju det. Nu hade jag en droppe på mönstret och lät det flyta it så det täckte sedan tog jag en liten pensel och hjälpte till med över resten där det inte var mönster

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Niwa
2015-06-15 19:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

den vita är med svart akrylfärg, den mörkrosa har silverfärgad nagellacks stämpelfärg och den ´ljusrosa har svart nagellacks stämpelfärg

Hälsa gärna på mig på Facebook.

sanne62
2015-06-15 19:28
#27

fina, men lite glest mönstrat för min smak…

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

Annons:
Niwa
2015-06-15 19:29
#28

det vart inte så mycket, men ville testa med någon som hade rätt tunna linjer för att se om det funkade med akryl och jämföra med stämpelfärgerna så därför blev det blev samma mönster på alla tre

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Cessy
2015-06-16 00:10
#29

Fantastiskt fina alla 3 Niwa 😃

Upp till toppen
Annons: