Annons:
Etikettannat-pyssel
Läst 2250 ggr
micki78
2015-05-11 11:58

Mässing, brons, koppar

Hej!

Jag undrar hur man jobbar med mässing, koppar, brons, det går ju inte att löda det vad jag vet, hur fäster man fast exempelvis en sten med ram runt? Måste det limmas fas? Eller finne det något annat sätt än lim?

Med vänlig hälsning

Annons:
Cessy
2015-05-11 12:08
#1

Blir lite undrande vilken typ av ram det handlar om o vilken typ av sten. Du har ingen bild/er?

Man kan ju infatta en sten med coiling Är det en cabuchon så funkar det ju bra att limma fast en halvädelsten i en ram. Man kan ju också infatta en sten med pärlor, men nu var det ju inte det du frågade efter. Så visa gärna med bilder vad det är du har tänkt dig.

Ca-Li
2015-05-12 22:02
#2

Hej. Det går bra att löda koppar och mässing med silverlod, kanske brons också men det har jag inte testat. 
Om det är infattning av tex cabochon du tänker på så har jag haft silversarg när jag infattat då den är lite lättare att trycka in runt stenen än om sargen är av koppar. 

Annars kan man tex såga ut klor i plåt och vika över stenen om man vill undvika att löda.

micki78
2015-05-13 13:47
#3

Åh tack för svaret.

 #1, jag har tyvärr ingen bild. Var bara en ide jag hade.

#2 perfekt info! vill gärna prova att göra ett armbnd till mig själv i mässing, för jag vill ha det guldfärgat. Hur är kvalitén på mässing, blir det svart fort eller håller det sig bra? Ska man löda precis som man gör vid silversmide då?

Ca-Li
2015-05-13 19:20
#4

Jepp, man löder som vid silversmide, men det kan nog krävas ganska mycket värme om du tänker dig ett lite bredare armband, jag har bara testat på ringar. 

Vet inte hur länge det håller sig fint när man putsat och fixat det färdigt faktiskt, på koppar brukar jag använda Rennaissanse vax (hur det nu stavas:P ) så det ska hålla sig blankt och fint längre.

micki78
2015-05-14 12:59
#5

Okey tack så mycket för svaret. Ska försöka hitta en brännare med mer värme. Dom som finns på exempevis konrawd har bara en värme på 1300. Precis, det är ett lite bredare armband jag vill göra.

Ca-Li
2015-05-14 18:49
#6

1300 grader bör funka, om den klarar av att värma upp hela armbandet så pass att du kan få lodet att smälta. Tror mässing har smältpunkt nån stans under 1000, och lodet smälter tidigare :)

Annons:
micki78
2015-05-15 12:49
#7

Toppen, då funkar en vanlig bännare. Jag undrar om man ska lägga det i ett bad efter att man lödigt klart, för att få bort det svarta. Är det  i så fall samma bad som efter man lödigt silver? Eller ska man göra på ett annat sätt?

Ca-Li
2015-05-16 10:08
#8

Yes vanligt betbad bör funka bra

Upp till toppen
Annons: