24 Målarböcker för vuxna

Cessys Målarbokstråd 1

2015-09-03 17:09 #0 av: Cessy

Denna tråden kommer alltså handla om min nya passion målarböcker för vuxna  eller doodla som det också kallas. Jag har ju funderat på att testa länge, men inte testat för vad ska man ha det till? Ingenting är väl svaret, man har bara kul en stund o har kul med färg.Skrattar Jag kan ju inte måla så att färglägga bilder så här är ju ett alternativ för mig som tycker att leka med färg är jätteskoj. Hade detta varit ett forum för målarböcker för vuxna hade jag skilt ut olika trådar som "tips på målarböcker" (alltså foton på några bilder ur målarböcker), olika pennor som finns, olika förvaringslösningar för pennor o mina bilder. Men nu är detta ju bara en bitråd o i ett smyckestillverkerningsforumet, så jag kommer köra allt om målarböcker för vuxna i en enda salig blandning, för jag tror inte att intresset för målarböcker är så stort härinne.

Att detta med målarböcker för vuxna är stort märks på att det finns massor med målarböcker som riktar sig just till vuxna o det bara flödar in nya. Vet inte riktigt hur många det finns men det är ett antal 100 böcker o både adlibris o bokus är mycket välsorterade, men t.o.m. på cdon finns det en hel del. Vill man ha ännu större utbud så kan man ju kolla på amazon, men även om böckerna är billigare där, så gör frakten ändå att de i slutändan blir dyrare än om man tar dem från t.ex. adlibris. För går man över 99kr så är det ju gratis frakt därifrån.

Vill man ha mer tips på pennor, böcker eller bara bli inspirerad så är "Målarböcker för vuxna" en fb-grupp som jag rekommenderar. Den gruppen växer med ca 170 nya medlemmar i veckan o har redan nått över 4000 medlemmar o är alltså större än inspiration smyckestillverkning på fb. Målarböcker för vuxna är ett fenomen som växer lavinartat o det lockar allt från tonåringar till pensionärer o jag har blivit helt fångad av det, för det är så kul att få leka med färger trots jag inte kan rita/måla.Skämtar

------------------------------------------------------------

Detta är en bild jag hittat på Pinterest o när jag försöker spåra den bakåt så hamnar jag bara i en blogg på ett språk jag inte förstår o jag hittar inte alls var bilden kommer ifrån, men du kan hitta bilden här. Det är väl inte en helt bra bild att starta med som nybörjare, men det var ju en katt o tyckte att det borde funka med gelpennor som ju är det ända jag har hemma än så länge . Har beställt flera olika sorters pennor av billig variant, för att få lite olika färger/nyanser o sorter, men det dröjer ju ett tag innan de hittar hem till brevlådan, så jag får hålla till godo med mina gelpennor som jag eg. köpt för att ha till mina glascabbar.

Nå jag är faktiskt hör o häpna nöjd med bilden ;-) Färgerna blev ljusare längstner på bilden men de färgerna som finns högre upp t.ex. i guld, silver o koppar är också de som eg. finns i svansen, men ser väldigt urblekt ut på bilden.

Värd på Smyckestillverkning!

Anmäl
2015-09-03 18:21 #1 av: Niwa

Vilken härlig färgglad bild.
Jag gillar också att måla, Har ju massor av stämplar efter scrapbooking tiden som jag kan stämpla upp liten av ibland och måla. Det varm dock ett bra tag sedan nu.

Medis på: smyckestillverkning
Hälsa gärna på mig på Facebook.

Anmäl
2015-09-03 18:33 #2 av: sanne62

fin

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

Anmäl
2015-09-03 18:42 #3 av: Cessy

Tackelitack tjejer. :-)
Ja bilden är ju crazy, så därför tycker jag att det passar med klatschiga färger i överflöd. ;-) Har ju köpt boken där denna bilden finns så jag kommer ju göra den igen så småningom med andra pennor o antagligen annan mer nyanserad färgskala..

Anmäl
2015-09-03 19:20 #4 av: mialycktman

Jättefin! Jag ska oxo börja "doodla" , kul!

Anmäl
2015-09-03 21:15 #5 av: Cessy

Tackelitack Mia! Glad
Ska bli kul o se vad du "doodlar" sedan !

Anmäl
2015-09-04 08:00 #6 av: KerstineE

Härlig bild och så fina färger och jag gillar verkligen katter.Katt

Anmäl
2015-09-04 09:09 #7 av: Cessy

Tackelitack KerstinE Skrattar

Ja nu har jag bara gelpennor än så länge, men har beställt fineliner fiberpennor, akvarell o träpennor. Förvisso är samtliga bugetpennor, men nu till en början vill jag ha flera olika sorter o färger/nyanser. Kvalitépennor får komma  i ett senare läge för just nu känns det viktigaste att få lite o välja på o antagligen kommer jag fortsätta o samla på mig mer olika sorters pennor i budgetklassen innan jag styr över så småningom på bättre kvalité. OskyldigSkrattar

Har även köpt på mig boken där denna katten i #0 egentligen kommer ifrån: Creative Cats men mest troligt kommer de flesta bilderna ändå bli målade i dessa klatchiga färger för i mitt huvud passa de liksom till det. (Älskar ju Rosina Wachmeisters katter o dessa bilderna är ju i samma anda) Har även hittat en annan målarbok med katter i denna stilen "Stress Relieving Patterns Cat Designs" Frågan är väl dock hur många mönster som är gemensamma med andra kattmönsterboken, men skulle det vara många så överlever jag nog det ändåSkämtar

Förvisso är det trevligt att man kan skriva ut mycket på nätet, men eftersom det inte är tjockare o bättre papper i skrivaren, så är det ju trevligt att få lite med bättre kvalité också. Dessutom får man det samlat i en bok. Tyvärr är ju böcker ett dyrt kapitel även om just dessa var billiga, så skriva ut bilder alternativet kommer nog ändå vara något som jag kommer använda mig av.

Förvisso kan man hitta böckerna billigare på amazon men konstigt nog är de inte billigare på eBay, men från amazon blir det ju en attans fraktVädrar pengar, så med de böckerna jag har tittat på så är det ändå billigare att ta dem en aningen dyrare på adlibris/bokus o få gratis fraktSkrattar

Anmäl
2015-09-04 09:34 #8 av: Cessy

Har ju köpt (ja de har inte kommit ännu - det dröjer ju allt mellan 3-6 veckor innan de landar här hemma) på mig en sorts etui-förvaring som jag hoppas ska funka perfekt till träpennor o akvarellpennorna. Att jag dels får översikt o dels lätt kan stuva undan dem i en back när de inte används. Ja jag hoppas i alla fall att de ska fungera på ett vettigt sätt för mig, så att jag går översikt på pennorna/färgerna o kan förvara dem lätt.

När det gäller gelpennor så ska ju dessa helst förvaras stående. Letade efter en bra förvaringslösning till ett vettigt pris, men hittade ingen. Visst dyra fina förvaringar finns det i överflöd, men jag ville ju egentligen bara hitta något som funkar o där jag får åtminstone en halvgod översikt o kan ha dem på bordet framför mig då jag målar o att jag kan sätta ner hela rasket i en back när jag inte använder dem.

Lösningen blev allt annat än snygg.Skäms En kartong (apotea) där jag tryckt ner olika plastglas. Hade först mindre plastglas i en glassbox, men den insåg jag hade för få koppar o för lite plats, så jag konsulterade förrådet av sparade kartonger o försökte matcha dem med glasen så att de står någorlunda stabilt o så här fick det bli. Nå nu är jag redo för att bege mig ner till Lidl o köpa på mig deras billiga gelpennor också, för de kommer ledigt få plats i denna extrem-budget-variant till förvaringslösning. OskyldigSkämtarSkrattar

Anmäl
2015-09-04 11:10 #9 av: anki1

Det där var en smart enkel förvaring till pennorna. Jag funderar också på att skaffa mi en målarbok. jag vet flera som har. men det är pärlorna som dominerar min tillvaro.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

WWW.jabbo.se /pyssliga Anki

Anmäl
2015-09-04 16:50 #10 av: Cessy

Ja just nu ligger mycket pysslande på is, så att då få sätta sig o helt kravlöst leka lite med färg är jättekul o avslappnande.  Börja med att söka på nätet Anki o skriv ut någon/några bilder som du testar att färglägga innan du bestämmer dig för att investera vidare i målarbok/målarböcker m.m. På så vis får du i alla fall en snabb känsla för om det här är något för dig eller inte o du har inte slängt ut en massa pengar om det inte känns som något för dig.

Anmäl
2015-09-04 17:53 #11 av: anki1

Ja det ska jag göra. Tack för tipset.

Anmäl
2015-09-05 14:21 #12 av: kissidor

åh vilken härlig bild det blev cessy, inte svårt att förstå att du har roligt med detta Skrattar! du lär väl inte få plats att göra det med alla, men denna hänger du väl på väggen iaf Glad?

Medarbetare på Mobiltelefoner och Android

Anmäl
2015-09-05 15:11 #13 av: Cessy

Varsågod Anki - ska bli spännande o se vad du testat sedan o höra om du tycker detta med målarbilder är kul eller inte.

Tackelitack Kissidor Skrattar- nej inte väggen men den sitter på kylskåpetOskyldig Lite för dåligt papper (vanligt skrivarpapper) i den, men jag gillar den faktiskt så eg. borde jag väl skydda den bättre. Är ju trots allt den "förstfödda"  o på så vis kommer den väl alltid ha ett speciellt hörn av mitt skaparhjärtaSkämtarSkrattar

Fast jag längtar som en tok efter att ha fler pennor än bara gelpennorna. Jo jag har beställt men det tar ju några veckor till innan de kommerVilar huvudet i handen. Idag slog jag faktiskt till o köpte ett litet 12-pack träpennor BIC, för den storartade summan av 20 kr. Då kan jag i alla fall lite hjälpligt skapa lite andra bakgrunder än vad som går med gelpennor.Oskyldig

Anmäl
2015-09-06 20:28 #14 av: Cessy

Här är andra bilden, men jag vet inte om den eg. är färdig för jag kan inte bestämma mig för om jag ska låta bakgrunden vara vit eller om jag ska färglägga den. Vad tycker ni?Funderar

Anmäl
2015-09-06 20:49 #15 av: anki1

Svårt. Om du skriver ut en till och färglägger som den är och målar bakgrunden, så har du inte förstört den här om resultatet inte blir bra).

Anmäl
2015-09-06 21:18 #16 av: SaGas

Snyggt Cessy! Jag skulle nog färglägga bakgrunden, men det är ju jag...

Titta gärna in på min facebooksida
http://www.facebook.com/sagasmycken

Anmäl
2015-09-07 00:06 #17 av: Cessy

Tackelitack Anki o SaGas. Skrattar Jo men hade jag inte själv tyckt att det behövs något o för att utskriften i sig har en tråkig gråhet, så hade jag ju bara skrivet att det här är mitt andra försök. Att den var färdig, men det tycker jag inte. 

Nå jag satte mig med mina nyinköpta BIC-pennor (träpennor) från Lidl, där jag ju har den rent strålande valbarheten av hela 12 färgerVilar huvudet i handen o då blir det ju verkligen att man tager vad man haver. Nå hade jag inte haft dessa BIC-pennorna så hade jag inte gett mig på att färglägga bakgrunden, för med gelpennorna hade det dels tagit alldeles för mycket färg o dels blivit alldeles för "skarp" bakgrund.  Har försökt motverka träfärgpenneutseendet genom att sudda lätt med tops o på så vis försökt motverka randigheten o det är ju bara en svag färg jag lagt. Nå har lite kvar som jag får göra färdigt imorgon o så fota bilden, så får ni själva avgöra om det blev bättre eller inte Skämtar

Anmäl
2015-09-07 08:21 #18 av: glittertind

Fantastiskt! Att leka med färger och former som ju är så himla härligt! Jag tänker spontant på att man ju egentligen gör samma sak i pärlbroderi, när man fyller i ytor av olika form med färg.  Eller när man stramaljbroderar, fast då är färgerna också givna... Och så vackert det blir Cessy!

Anmäl
2015-09-07 10:01 #19 av: Cessy

Ja detta är himla kul faktiskt. Fullständigt kravlöst o man gör det bara för att ha kul. Är ju inget som man precis kan sälja o Göran tycker det är helt onödigt, men för mig är det ett sätt att få leka med färger. Längtar tills mina pennor kommer så jag får lite större rörelsefrihet med både färger o bilder som går att användaSkrattar

Anmäl
2015-09-07 12:25 #20 av: Cessy

Ja så här blev bilden i #14 med färglagd bakgrund. Lägger de båda som bildspel så får ni förvisso dem mindre men kan lättare jämnföra med o utan bakgrund.

Anmäl
2015-09-07 16:57 #21 av: mialycktman

snygg blev den oxo!

Anmäl
2015-09-07 17:32 #22 av: SaGas

Snyggare med bakgrund tycker jag! 😃👍🏻

Anmäl
2015-09-09 12:14 #23 av: Cessy

Tackelitack Mia o SaGas Skrattar Jo bakgrunden skänker ju faktiskt mer liv o gör den mer hel. Längtar bara tills mina Marco Fine- o Akvarellpennor kommer för då blir det ju lite lättare att skapa bakgrunder i varieande färger. Fast det lär ju ta några veckor till. Numera brukar jag sällan vara otålig över att eBay ofta tar tid - det är ju en del av att handla därifrån, men denna gången är jag attans otåligSkäms

Anmäl
2015-09-09 17:54 #24 av: Cessy

Har ju tänkt fota böckerna, men har bara snabbfotat 2 av dem ännu o det är inte redigerade bilder annat än att de är lätt beskurna o krympta. Bilderna är allt annat än bra, men om man funderar på boken så får man ju i alla fall en uppfattning om den är av intresse eller inte.

Fört ut är Adult Coloring Books: Stress Relieving Patterns Cat Design. Köpte den hos Adlibris för 84 kronor.

Omdöme: Tunn bok o inte så vdare bra papper i den. Inte bra då det är bilder på båda sidorna. Bilderna i den är mycket skiftande utseendemässigt o jag är inte alls stormförtjust i den o då är jag ändå en inbiten catlover. En del av bilderna i den kommer från Creative Cats o den boken har mycket fina o fler bilder o bättre papperskvalité. Får fota den en annan dag.

Anmäl
2015-09-09 18:53 #25 av: Niwa

Bilder på båda sidorna känns knepigt om sidorna är tunna om man målar med tusch pennor

Anmäl
2015-09-09 21:11 #26 av: Cessy

Mm vissa böcker går inte alls att måla med tusch i o alkoholbaserad tusch fungerar sällan i någon målarbok men det finns undantag där boksidorna är tjocka o framförallt i böckerna är enkelsidiga. Man får använda vattenbaserad tusch o då kan det fungera men inte alltid. Det finns många böcker som är dubbelsidiga o många som är enkelsidiga.

Bok 2 heter Creative Coloring Birds o är köpt på Adlibris för 69 kr. Det är en annorlunda bok där mycket av motiven är uppbyggda av cirklar o i början finns lite färglära o några färglagda exempelsidor som inspiration. Denna är enkelsidig o har betydligt tjockare papper än den förra kattboken.

Anmäl
2015-09-10 00:17 #27 av: Cessy

Jaha billighetstuschpennor (Sense) med normal spets är ingenting för mig. Dels är de alldeles för spretiga i spetsen för små detaljer o dels blöder de igenom.  Var ju glad för att jag äntligen hade lite färger o nyanser, men dessa skänker jag bort till något lämpligt barn i omgivningen. Kommer aldrig använda dem ens till större ytor för d är alldeles för ojämna o spretiga i hur mycket färg de ger på pappert.  *suck*Vilar huvudet i handen Vill ha mina eBay-pennor NUUUUU! Galen

Anmäl
2015-09-10 01:13 #28 av: Cessy

För att trösta mig gick jag in på NetOnNet o tog deras Bright Office FinelinerOskyldigSkämsSkämtar De har dessa på CityGross också men där är de 20 kr dyrare. NetOnNet har ju gratis frakt o ingen lägsta ordergräns, så eftersom mina klumpiga tassar uppenbarligen behöver fineliner i smalare partier - gelpennor funkar ju perfekt, men jag har ju för få färger/nyanser. Trodde jag löst detta med Sense tuschpennorna, men de var för grova i spetsen för mig o dessutom är vissa som sagt var även lite spretiga i spetsen. Finns tydligen dessutom olika sorters Sense tuschpennor o jag fick väl en riktigt dålig budget variant antar jag + då att min finmotorik ju inte är den bästaSkäms

Anmäl
2015-09-10 17:13 #29 av: Cessy

Hm försökte ladda upp en bild via mobilen men det ville sig inte. Ska se om jag får till det denna gången. För idag är en riktigt rolig dag! Fick både mina Lamy 3plus pennor o mina Faber Castell - Pitt Brush (boxen som syns dunkelt - innehåller 48 pennor) o så fick jag även rätt bok. Fick ju en felleverans från Adlibris i tisdags o ringde igår morse till dem o idag hade jag den rätta! Woow - snabbt jobbat!

När det gäller pennorna så får jag återkomma om dem när jag testat dem lite bättre, men vid snabbtest så funkar de även förvånansvärt nog även på små ytor, även om jag nog kommer föredra mina fineliner när de kommer eller gelpennor eller de andra träpennorna, men bäst av allt - de blöder inte igenom boksidan!!! (Y) :-D

Anmäl
2015-09-10 19:21 #30 av: Cessy

O det visade sig att dagen skulle bli ännu lite bättre för jag hade jag fått ett rek. också idag o det visade sig vara 48 st. Faber Castell akvarellpennor. Förvisso av budgetmodell, men de täcker säkert mitt behov o framförallt får jag lite färger att välja på. :-D Nu väntar jag bara på träpennorna o finelinerna. Jo det ska även komma 12 gelpennor o 12 metallic träpennor men de kan jag vänta på utan att känna mig det minsta otålig ;-)

Anmäl
2015-09-10 20:03 #31 av: anki1

du har haft "julafton" med andra ord.

Anmäl
2015-09-10 20:24 #32 av: Cessy

Precis Anki :-D o det bästa är att jag får precis det jag önskar mig ;-)

Anmäl
2015-09-10 21:02 #33 av: anki1

japp

Anmäl
2015-09-13 08:18 #34 av: anki1

Helt oförhappandes fick jag en vuxenmålarbok av maken, han är bokbindare och de fick in en beställning på att binda in från en stor välkänd pysselkedja. Det är bara ett bokblock. Den har inte blivit inhängd i nån pärm. han hade 2 ex tänkte på barnbarnen, men det blev jag och dotran, som tog dom. Dessutom har jag beställt en fån et jultidningsförlag.

Anmäl
2015-09-13 11:30 #35 av: Cessy

Då är du på G. nu med att doodla då ankiSkämtaro det är ju perfekt att du fick dem som bokblock, för då är de mycket lättare o handskas med.

Anmäl
2015-09-13 12:48 #36 av: mialycktman

åh julafton e kul!

Anmäl
2015-09-13 16:11 #37 av: Niwa

Har du hunnit få ngt mer färdigt Cessy eller satsar du på shopping 😀

Kul att du fick ett block du med Anki 👍

Anmäl
2015-09-13 16:18 #38 av: Cessy

Har inte haft tid o sätta mig o doodla o  det jag satt mig med nu när jag kom hem från båten är inte fler bilder utan att göra färgkartor o både Lamy o akvarellpennorna måste jag ju göra dubbla rutor av så att jag dels ser hur färgen blir att rita med o dels hur den blir med vatten. Tråkjobb, men det känns som de där färrgkartorna kommer vara bra o ha sedan, så lika bra att satsa på göra dem. Skämtar

Anmäl
2015-09-13 17:04 #39 av: anki1

Jag har börjat fylla i lite smått. Jag hade färgpennor hemma, men de verkar vara lite färgpigment i dom. Det är styva blad och bilder bara på ena sidan. Så kanske skaffar jag fiberpennor att färglägga med.

Anmäl
2015-09-13 17:40 #40 av: kissidor

tänkte direkt när jag såg första bilden att det är klart att du ska sätta färg på bakgrunden också cessy - och så bra det blev också Skrattar! men kissen är ju fortfarande finast förstås Kär

hmm, känns ju helt klart som att det vore bättre att få tag i böckerna digitalt och så skriva ut dem på valfritt papper Funderar. har ni en sån multifunktionsskrivare som scannar och kopierar också?

kul med pennpaketsfrossa Skrattar

Medarbetare på Mobiltelefoner och Android

Anmäl
2015-09-13 22:22 #41 av: Cessy

Jo Görans laserskrivare är en sådan där multifunktionsskrivare, men det gäller o hitta böckerna digitalt också. Fast jag har ju inte sökt efter det förståss, så jag har ingen aning om det finns eller inte.

Jo pennfrossan - där är jag supernöjd med Tuschpenselpennorna från Faber-Castell (Den gröna boxen) Lamy 3plus är väl sisådär, men som vattenfärger blir de faktiskt väldigt fina, så de kommer bli fina som bakgrund o det var ju därför jag köpte dem. Fast jag betvivlar att jag kommer köpa om dem sedan, för så roliga var de inte. Det kommer jag däremot göra med F-C Pitt Brush penselpennorna - för de är helt underbara o där kommer jag antagligen försöka köpa på mig resterande färger som finns men som inte ingår i boxen så småningom.

Akvarellpennorna hade jag ju räknat med att de enbart skulle vara för att ge liv till bakgrunder så då kunde de ju vara av sämre kvalité. Problemet är bara att när jag satt o gjort upp färgkarta med 48 pennorna o skulle börja vattna ena kolumnen för att se hur färgerna blir med vatten, så hände ingentingFörskräckt De är helt enkelt inte akvarellpennor utan vanliga träfärgspennor.Vilar huvudet i handen

Som detta har jag ju ingen som helst användning av dem o de är alldeles för jobbiga att färglägga med för man få trycka för kung o fosterland för att få lite färg. Jag har ju andra träfärgspennor på ingång (Marco Fine 72 pennor) o dessa sägs ju i princip vara lika bra som F-C Polychromos men till ett mycket trevligare prisSkrattar Så att akvarellpennorna inte är akvarellpennor är faktiskt ett attans bakslag, för jag har ingen som helst använding för dem nu.Yrar

Problemet är bara att jag prydligt lämnat omdöme redan då jag fick dem o dessutom har säljaren sålt slut på dem, så jag kan ju se i månen efter att få ett nytt set istället för de felaktiga så där får jag nog varken nya eller pengarna tillbaka. Nå jag har kontaktat säljaren o det återstår ju att se vad denna svarar, men eftersom jag har lämnat omdöme så är jag ju rätt körd.Vilar huvudet i handen

Anmäl
2015-09-14 08:43 #42 av: Niwa

Vad tråkigt Cessy.
Jag hade lämnat omdöme på mina askar så fort jag fick dem, det visade sig ju som du vet att de var trasiga men jag fick nya 2ggr. Skrev som det var att jag lämnat positivt omdöme och sedan öppnat o de var trasiga.
Är han seriös så lyssnar han nog på dig. Håller tummarna

Anmäl
2015-09-14 09:07 #43 av: Cessy

Mm jag håller tummarna för att säljaren är seriös nog o denne borde ju se i sitt lager att han/hon har skickat fel sorts pennor. Skickade ju bilden också på asken o till skillnad från mig så kan väl säljaren läsa kinesiskaSkämtar så han ser ju utanpå asken om det är rätt eller fel.

Anmäl
2015-09-14 09:30 #44 av: Cessy

Tja jag lär inte få några akvarellpennor trots att det var det jag köpte för så här svarar säljaren.

"dear friend,this pens Don’t use water ,Directly in the paper draw ,you can try,have a nice day."

Jag har givetvis svarat igen o sagt men det var akvarellpennor jag köpte av dig o tyvärr har jag fått fel sorts pennor o bett säljaren o skicka om dem, men jag kan nog se i månen efter det tyvärr.Vilar huvudet i handen

Anmäl
2015-09-14 13:51 #45 av: anki1

Jag har dessa pennor. de fungerar utmärkt både torra och blöta. Fabrikatet Acco Derwent. Kommer inte ihåg var jag köpte dom. Det är några år sedan. Kanske Clas Olsson eller Panduro.

Anmäl
2015-09-14 16:37 #46 av: mialycktman

Jag vet inte om det hjälper Cessy, men när jag målar med akvarellpennor så använder jag en blöt pensel på färgerna, men du kanske har fått fel i alla fall. Hoppas det löser sig....

Anmäl
2015-09-14 16:54 #47 av: Niwa

Hamm akvarell pennor som inte funkar m vatten, undrar hur han tänkte att man skulle få den fina ytan som Man får av akvarell pennorna då?

Hoppas han skickar nya.
Jag har använt tops ibland o doppat ivatten, vattenpensel dvs pensel m en behållare för vatten är också smidig

Anmäl
2015-09-14 18:00 #48 av: Cessy

Jo Han sålde både budgetpennor vanliga F-C o så  F-C:s budgetvariant av akvarellpennor o följer ni länken i #30 så ser ni på det paketet jag skulle haft är det en penna o en pensel d.v.s. akvarellpennor. De jag fick är alltså helt vanliga träpennor av akrylsort. De går inte alls att lösa i vatten men som alla akryl/oljebaspennor så går de att lösa i olja (typ babyolja, matolja m.m.) men det är ju inget man gör mycket av för det är inte så hälsosamt för vanligt standardpapper med oljan.Snopen

Med det svaret jag fick o när jag läser de negativa omdömen han fått - så nej jag tror varken jag ser röken av några pengar eller några akvarellpennor. Han har dessutom inga fler pennor alls till salu av någon av sorterna så de är troligtvis slut i hans lager. Så jag får nog se mig som blåst eller rättare sagt helt blåst blev jag ju inte. Jag fick ju pennor - bara fel sort.

Nå idag har jag faktiskt använt dem för jag väntar ju ff. på mina Marco Fine pennor o även om jag inte skulle vilja ha dem till att färglägga något med starkare färger så funkar de faktiskt som bakgrundsfärger - hjälpligt. Jag tror eg. inte att jag har ett jättebehov av akvarellpennor utan det är mest när jag vill ha en diffusare o mjukare bagrund som jag har behov av sådana. Så även om det kliar i fingrarna att nu köpa en bättre sort o ta dem här hemma i Sverige så jag får dem fort, så tog jag en annan säljare på eBay o en annan sorts budgetvariant av akvarellpennor. Denna gången bara 36 pennor.

Det är helt krasst så att just nu har jag helt enkelt inte råd o lägga pengarna på några dyra akvarellpennor också. Skulle det visa sig att dessa akvarellpennorna är rent hårresande dåliga o att jag verkligen har behov av bättre akvarellpennor o att det inte räcker med vad jag har (de jag får nu om 3-6 veckor), så tar jag skeden i vacker hand o köper typ Derwent, F-C akvarellpennor eller någon annan erkänd kvalisort o här hemifrån Sverige. 

Var ju mest glad för att jag hade hittat 48 färger - de som blev fellevererade o ett 48 pack av akvarellfärger av erkänt märke om än inte deras "elitsort" men ändå en klass bättre än budgetvarianten kostar tyvärr en hel del, så jag hoppas att de budgetpennorna som jag tog nu på eBay faktiskt täcker det lilla behov jag har. O nej jag har inte råkat illa ut tidigare på eBay utan alla saker har löst sig att antingen har jag fått ny vara eller pengarna tillbaka. Det här är första gången jag stöter på patrull. Fast jag kan ju ändå inte påstå mig blivit helt blåst heller, för pennor har jag ju fått. Bara fel sorts pennor.

Anmäl
2015-09-14 18:07 #49 av: Cessy

Jodå Niwa - det funkar att stoppa topz både i vatten o i olja o jag har även köpt sådana där vattenbehållarpenslar som jag tror du pratar om. Har bara inte fått dem ännu. Har även köpt en omgång sådan här blender/stompfer o det ska bli kul o testa dem också sedan när de kommer. Visar de sig vara bra så får jag väl köpa på mig ett par paket till, men jag vill testa först. Topz funkar ju trots allt hjälpligt så länge.Oskyldig

Väntar ff. otåligtpå både mina Marco Fine o fineliner från ebay, men det kan ju dröja ett tag till innan jag får dem, för sista dagen de är leveransberäknade är 29 sept. o 5 okt. o det känns ju som en hel evighet bort. Fast mest besviken är jag faktiskt på NetOnNet för där betalade jag ju Bright Office Finlinerna direkt, men de tog 2 dygn på sig att skicka så de kom ju inte idag heller, men jag håller tummarna för att de i alla fall kommer imorgon.

Anmäl
2015-09-14 23:04 #50 av: Cessy

Idag var en av adminerna för gruppen "Målarböcker för vuxna" fb på TV4 nyheterna om just det här med att måla i målarböcker. Titta gärna vad hon har gjort. Jag fyller i rutorna - hon målar o skapar djup o skuggor. Hoppas jag kan bli så bra en dag.
http://www.tv4play.se/program/nyheterna?video_id=3202157&utm_medium=sharing&utm_source=permalink&utm_campaign=tv4play.se

Anmäl
2015-09-14 23:06 #51 av: Cessy

o 20 min efter det sänts var det över 500 nya ansökningar in i gruppen.

Anmäl
2015-09-14 23:17 #52 av: Cessy

Inspiration smyckestillverkning fb har varit igång ett antal år o har idag 2700 medlemmar.

Målarböcker för vuxna  fb startade i våras o hade innan kvällens anstormning 4200 medlemmar.

Anmäl
2015-09-15 08:01 #53 av: anki1

Finns det ingen Målarbok för vuxna här på Fokus?

Anmäl
2015-09-15 08:39 #54 av: Cessy

Nix - du får starta den ankiSkämtar

Anmäl
2015-09-15 08:52 #55 av: Cessy

Tja kan bara konstatera att den här hobbyn är livsfarlig. Jag började ju med att köpa 6 böcker (eg. först 2 o sedan snabbt 4 till) o nu när jag tittat runt dels på alla fina målningar i målarböcker för vuxna o dels i det underbara bokgalleriet därinne, så blev det 7 till beställda. Ändå finns det massor med böcker kvar i min önskelista på adlibris som jag ju kommer ta efterhand. Skäms

Fast än så länge är jag lite feg för att våga måla i böckerna, så det är utskrifter som gäller. Fast i o för sig så är det så att jag också väntar på mina pennor, för i de flesta behöver jag ju förrutom träpennorna fineliner pennorna. Gäller framförallt de tre böckerna jag köpte sist o fick hem. Har ju på de få teckningarna jag har gjort faktsikt tagit slut på några av mina gelpennor. De går ju åt otroligt snabbt om man fyller hela teckningar med dem.

Anmäl
2015-09-15 09:18 #56 av: anki1

Jag tror inte jag är rätt man för att vara admin för en site. Jag överlåter det åt någon annan. jag har varken ork eller kunskap.

Anmäl
2015-09-15 11:03 #57 av: Cessy

Ja att klara att vara admin rent praktiskt för en iFokussajt - det klarar jag, men jag anser att jag brister för mycket kunskapsmässigt o teknikmässigt i det här med att måla i målarböcker. För jag blev faktiskt också förvånad över att det inte fanns en iFokussajt. Men jag överlåter en sådan sajt till någon med bättre kunskaper i ämnet, men visst hade jag varit villig att vara modde på en sådan, men tycker faktiskt att en admin ska vara kunnig i ämnet.

Anmäl
2015-09-15 12:17 #58 av: Cessy

Här är en bild som jag skrivit ut från Coloring Pages for adults. Tror faktiskt att jag nu köpte boken som den eg. kommer ifrån - Fanciful Butterflies Stained Glass Color - men är inte 100%igt säker på det. Men boken innehåller i varje fall väldigt snarliknande bilder i vad jag kan se i galleriet inne hos "Målarböcker för vuxna"

Pennor är F-C PITT artist brush, lite gelpennor o så F-C budgetträpennor

Anmäl
2015-09-15 14:56 #59 av: Cessy

o här är boken som finns på bild #29

Creative Coloring Mandalas Kostar 69 kr på Adlibris

Precis som de båda andra böckerna jag har i denna serien  (Birds  #26 och Ainmals ->bilder på denna kommer senare idag) Så är sidorna enkelsidiga o varken tjocka eller tunna, men ok kvalité. Sidorna i dessa böcker är också perforerade så de går att riva ut.

Anmäl
2015-09-15 16:28 #60 av: Niwa

Åhhhh fjärilarna var fina 💙

Anmäl
2015-09-15 17:28 #61 av: Cessy

Tackelitack Nina. Försökte leka med flera olika nyanser i rosorna o i  de båda stora fjärilskropparna, men i mina ögon blev det inte så bra. Ser mest ut som jag slarvat o täcka med tuschpennorna, så så kommer jag inte göra med tusch framöver. Nå nu har jag testat det i varje fall SkämtarSkrattar

Anmäl
2015-09-15 18:46 #62 av: mialycktman

fjärilarna var jättefina

Anmäl
2015-09-15 20:27 #63 av: Cessy

Tackelitack MiaSkrattar

Anmäl
2015-09-15 22:49 #64 av: Cessy

o här kommer den tredje o sista boken ur serien Creative coloring som jag har (finns alltså fler i serien) o denna heter Animals. Är köpt på Adlibris o kostar 69 kr.

Anmäl
2015-09-15 23:14 #65 av: Cessy

Jag har valt att köpa denna serien på 3 böcker för att den är just annorlunda än mycket annat i målarboksvärlden o att den känns som den ligger på en bra nivå för en nybörjare. Sedan var det ju också ett väldigt trevligt pris på dem o det bidrog lika mycket till att jag tog dem, men jag drogs nog mest till att de just var annorlunda.  Sedan kommer jag ju inte sätta mig o göra bild efter bild i den, men det är ändå böcker jag kan återkomma till o sätta mig med en liten stund ibland. Oskyldig

Anmäl
2015-09-16 01:26 #66 av: Cessy

O på tal om pennorna i #30 som skulle varit akvarellpennor men är vanliga träpennor, så kom faktiskt säljaren plötsligt tillbaka efter mitt andra mejl o erbjöd mig halva summan tillbaka o det kommer jag acceptera. För 48 träpennor för 94 kronor som det ju faktiskt visat sig ändå funkar att använda ändå är ett förmånligt pris. 

I fjärilsbilden i #58 så är ju själva fjärilsvingarna, molnen (är svag nyans av grått i verkligheten) o himlen faktiskt färglagda med dessa träpennorna. Det som inte syns är att varje färg eg. består av flera lager färg av olika nyanser som jag suddat ihop med en topz (eller ja - många topzOskyldig) Så pennorna funkar ju faktiskt om än de inte är de akvarellpennor som jag eg. köpte.

Anmäl
2015-09-16 08:11 #67 av: SaGas

Jag gillar bilden på fisken i målarboken! Hoppas att du nån gång färglägger den!
Så bra att du fick lite kompensation för de felande pennorna👍🏻👍🏻

Anmäl
2015-09-16 13:35 #68 av: Cessy

Jo den fisken blir det ganska säkert, för jag tycker den påminner lite om en kampfisk o jag älskade de två vi har haft (ja inte samtidigt Oskyldig ) De ha så vackra färger. Detta blir nog ändå mer en ännu starkare färgad firre, men den bilden lockar som sagt en del. Så så småningom får du nog se den SaGas Skämtar o så tycker jag grisen är ursöt också-för den finns givetvis icke färglagd också i bokenSkrattar

Anmäl
2015-09-16 17:48 #69 av: glittertind

Åh, jag gillar de snirkliga formerna och färgerna...

Anmäl
2015-09-17 11:34 #70 av: Cessy

Tackelitack GlittertindGlad - ja jag ser fram emot att få hem den boken med fjärilar som denna bilden med fjärilar kommer ur. Blir nog en av de sorters målarböcker jag kommer samla på mig - fjärilar, katter o så får det gärna vara blommor o blad också.

Ja de 4 böcker jag har lagt upp var mitt andra köp o då visste jag bättre hur de skulle se ut, för jag hade tittat inne o bokgalleriet i "målarböcker för vuxna" så dessa är jag nöjd med. Har nu en tredje beställning hos Adlibris men de är inte ens skickade ännu, men de kommer när de kommer. Har ju en hel del bilder utskrivna från nätet numera o så har jag ju dessa böckerna + de 2 första från min första beställning.

Just in första beställning så var det ju för kattboken (kommer i nästa inlägg) o så tog jag bara en till som jag hoppades skulle vara lite kul, men hade ingen aning om hr den eg. såg ut inuti o när jag fick den blev jag väl inte så glad precis, för det var ju inte riktigt så jag hade förväntat mig att den skulle se ut. Färglagda sidor o en del av småmönsterna är redan färglagda o andra är halvfärglagda. Nå det kanske kan vara en bok att ta fram när man inte riktigt vt vad man vill göra o inte vill göra några stora projekt o den var ju inte så dyr.

Fantastiska mönster att kolera heter den o kostar 44 kr hos Adlibris.

Anmäl
2015-09-17 11:44 #71 av: Cessy

Här är boken med katter o som katten i startinlägget #0 kommer ifrån. Den bilden skrev jag ju ut från nätet o Dover publication har ju just oftast 4 sidor/bilder ur varje målarbok de säljer, som man kan ladda hem fritt o lagligt. Bra för då vet man ju om man bara måste ha boken sedan. Skrattar

Boken heter Creative Cats o finns hos Adlibris o kostar 65 kronor. Jag älskar ju den typen av katter o tycker att boken är helt underbarKär. Den är enkelsidig av vettig papperskvalité o sidorna är perforerade så man kan plocka ut "målningarna" man har gjort om man vill det. 

Anmäl
2015-09-17 12:29 #72 av: Cessy

o på tal om min mani att samla på målarböcker (Har 6 hitentills o de ser ni ju ovan o 7 på ingång) så har jag precis sett en som jag bara måste ha sedan när den kommer den 24 november i år. Harry Potter Coloring book, men jag hoppas att det kommer lite look inside på den på amazon först, så att man får en uppfattning om hur bilderna är i den först. Jag tänker inte förbeställa den för jag måste allt se lite först, men framsidan verka ju lovande.Skrattar

Anmäl
2015-09-17 16:36 #73 av: Niwa

Då måste du tala om när den kommer😇

Anmäl
2015-09-17 19:20 #74 av: mialycktman

ja absolut!

Anmäl
2015-09-18 09:13 #75 av: SusannAlg

Var i Ullared igår och dom hade lite vuxenmålarböcker också.Blinkar

Anmäl
2015-09-18 12:19 #76 av: Cessy

Ja jag får nog svårt att inte klara o beställa den Harry Potter målarbokenSkämsmen kanske lykas jag vänta på att det kommer lite bilder ur den så att jag vet bättre hur bilderna är. Vill ju helst undvika o köpa på mig fler böcker som känns ointressanta. Det räcker så bra med den i #70 Vilar huvudet i handen

Jo Susann där var någon som köpte upp böcker till folk inne på målarböcker för vuxna, men jag betvivlar att det blev en så bra deal. För även om böckerna var billigare än hos Adlibris, för böcker väger o blir snabbt skrymmande, så risken är stor att frakten liksom äter upp förtjänsten o Adlibris är ju fraktfritt när man nått 99 kr o det gör man alldeles för snabbtGenerad Fast hade jag kommit till Ullared så hade jag givetvis kastat mig över dem o tittat. SkämtarSkrattar 

Anmäl
2015-09-18 12:36 #77 av: Cessy

Kan någon förklara varför skrivarpapper A4 för laserutskrift är billigare 160 gram än 120 grams kvalité på pappert på NetOnNet? Det är från samma tillverkare - alltså samma sorts papper. De är båda i 250-pack men ändå är 160 gram billigare än 120 gram???? (Image Digicolor)
https://www.netonnet.se/art/dator/skrivarescanner/papper

Fattar inte varför för ingen annan stans jag tittat har det varit billigare med tjockare papper o dessutom har alla andra rätt bra frakt eller får man handla rätt mycket för att nå fraktfritt. Nå pappert är ett mycket bra pris på hos NetOnNet o då dessutom fraktfritt, så jag slog till så nu kan jag kanske få skriva ut lite målarbilder på bättre kvalité framöverTummen uppSkrattar

Anmäl
2015-09-18 18:30 #78 av: Cessy

........... o en inne på Målarböcker för vuxna har köpt både 120gr o 160 gr o det är ingen felskrift. Båda har 250 ark i förpckningarna o 120 gr är ut av någon outgrundlig anledning dyrare. Bryter med andra ord mot all logik, men jag är ju inte ledsen över att 160 gr var billigare, för det var det jag ville ha. O:) ;-) :-D

Anmäl
2015-09-19 13:34 #79 av: Cessy

WIP  (= Work In Progress)
hm....... Vilka färger ska jag ha på blommorna? Funderar på att fortsätta med lila o rosa, men mer använda andra pennor än mina budget F-C som jag ju använt mest hitentills., men det slår kanske ut fågeln för mycket?

Är en mobiluppladdning o vet inte varför jag fått en så himla konstig rosa ton i hela bilden.??? Så brukar det inte bli

Anmäl
2015-09-19 14:16 #80 av: mialycktman

lite gult i fågeln, prova gula toner i blommorna....?

Anmäl
2015-09-19 14:21 #81 av: sanne62

tänkte på det du skrev om rosa ton i bilden...jag har märkt att om jag har en cerise top på mig, blir mina foto också rosatonade...jag försöker komma ihåg att dra på mig en vit tröja när jag ska fota...

Anmäl
2015-09-19 18:55 #82 av: Cessy

Ja kanske är mobien mer känslig för detta. Brukar inte märkas då jag fotar med vanliga kameran o jag har ju ofta lila eller rosa på mig O:) Tror att en del är att det är fotat under kökslampan där jag sitter o "målar" o att färgtemperaturen på den dagsljuslampan är varm o det syns när inget dagsljus kompenserar lampljuset. Lysrören över vasken ger ju istället ett gulaktigt sken. Nå tur att mina dagsljuslampor i fototältet verkar vara mer av rätt sort då för det är ju inte snyggt vare sig med gula eller rosa färgstick i en bild.

Först tänkkte jag - ja men jag kör med gulorangeguld i blommorna. Sedan kom jag på att till blommorna tänkte jag ju mer testa mina nya Fineliners o likså mina F-C PITT artist brush pennor o då blir dessa nyanserna jätteskarpa. Hm jag kör en underlig kombo nu i alla fall på blommorna. Blir ine så lyckat men det får vara som det blir, för det går ju inte att suda bort dt nu.
Får se om jag får bilden färdig imorgon för idag har tiden runnit ut. Tänker även sedan testa mina Lamy 3plus pennor som bakgrund, men tänker fota först innan jag gör detta ifall bakgrunden nu gör att hela bilden blir "konstig".

Anmäl
2015-09-20 03:04 #83 av: Cessy

Tja vet i tusan om blommorna blev så bra, men bilden blev i alla fall åtskilligt mycket bättre av att fotas med kameran.Skämtar Tänkte ändå att det är bäst att föreviga den för imorgon ska jag testa att göra en bakgrund med mina LAMY 3plus pennor o då finns ju risken att bilden blir helt fördärvad. Har jag fotat den så kan jag ju i alla fall se hur den såg ut innan jag gav mig på o fördärvade allt med en klantigt gjord bakgrund.OskyldigSkrattar

Anmäl
2015-09-20 14:50 #84 av: mialycktman

blommorna vart ju suveräna!

Anmäl
2015-09-20 17:31 #85 av: Cessy

Tackelitack Mia! Skrattar

Har ju köpt en penna som heter LAMY 3plus. En träpennor som ska kunna användas som färgpenna, akvarellpenna och vaxkrita. Min tanke när jag köpte dem var ju att ha dem som bakgrundspenna. Nå ville ju testa dem så fågeln fick vara lämpligt testobjekt. Ritade ganska slarvigt o icke-täckande runt fågeln/gren/blommorna för att få en uppfattning om hur mycket man måste täcka o fotade det o sedan vattnade jag bakgrunden ganska rikligt med pensel  o jobbade ut färgen så gott det gick.

Blev nöjd med hur de funkar som akvarell o hade jag täckt bättre o ritat försiktigare så hade säkert effekten blivit snyggare.Glad Fast fågeln i sig hade klarat sig bättre utan bakgrund av detta slag.Snopen Nå nu fick jag i alla fall testat pennorna o det var ju det jag ville.Oskyldig

Fågeln är mestadels målad med F-C budgetträpennor o lite olika gelpennor.
Blommorna är Fineliner - Bright Office, gelpennor o så allra mest F-C PITT Artist Brush.
Bilden kommer i från: Creative Coloring Birds

Edit: iFokus bildspelsprogram beskär fågelbilden så inte nederdelen kommer med, men fågeln finns ju ovan #83 om någon vill se neder delen, så det får vara så här. Försöker inte göra vid bilderna för det spelar ju eg. ingen roll.

Anmäl
2015-09-20 18:09 #86 av: mialycktman

fin men bäst utan bakgrund

Anmäl
2015-09-20 18:17 #87 av: Cessy

Håller med dig Mia - men nu fick jag testat pennorna o skulle den haft en bakgrund så skulle det bara varit diffust runt själva fågeln o grenen/blommorna, så hade det funkat betydligt bättre, men bakgrunder kommer jag bara göra ibland. Oftast kommer jag köra utan.

Anmäl
2015-09-21 08:44 #88 av: Niwa

Så fina, man blir glad av alla färger

Anmäl
2015-09-21 09:55 #89 av: Cessy

Tackelitack Niwa - jo färger gör mig glad! Fast jag inser allt mer att dåliga pennor gör mig inte glad.Vilar huvudet i handen Att träpennor med dåligt pigment begränsar mycket mer än man kan tro. Visst man kan rita med dem o i viss mån blenda samman dem, men då de innehåller dåligt med pigment, så måste man trycka så hårt att man kompaktar ihop färgen o ner i pappert o sedan att det svårt att blenda ihop två färger o få en finare övergång mellan dem. Tror det är så att man får jobba betydligt hårdare (dels trycka o dels lägga fler lager med vissa sorts pennor med de som innehåller dåligt med pigment - än man får göra med de dyrare pennorna som innehåller mer pigment.

Nå undantaget att billiga pennor ska innehålla dåligt med pigment sägs ju vara Marco Fine. Så håll tummarna för att de faktiskt kommer idag, så jag kan testa om det gör den skillnaden jag tror det gör när det gäller att kunna skapa effekter o övergångar mellan färgerna. Märker ju skillnade mellan mina billiga budget träpennor o dessa Lamy 3plus pennar, för de sistnämna är betydligt mycket mer pigmentrikare, men de är ju ingenting jag vill försöka använda o måla med i små områden/partier för det är de alldeles för klumpiga för. I min värd ska de vara till bakgrunder o ingenting annat.

Anmäl
2015-09-22 16:21 #91 av: Cessy

Fattar inte hur ni hinner med o färglägga så många bilder? Trots att denna bilden är förhållandevis enkelt gjord så har den tagit mig 2 dagar att göra. Är förvisso nybörjare men också tyvärr extremt långsam. Nå inget avancerat men jag är ändå ganska nöjd med bilden. Tänker nog plocka ur den ur boken o sätta den på kylskåpet Smiley angel
Bok: Creative Cats
Pennor: Marco Fine, gelpennor, Bright Office Fineliner, F-C Pitt Artist Brush o Lamy 3plus..

Anmäl
2015-09-22 16:29 #92 av: sanne62

den är fin cessy....jag kan förstå att det tar 2 dagar...man måste ju planera i tankarna vilka färger man vill ha var och att det inte upprepas alltför mycket...har man väl satt ner pennan är det ju kört, då vill man vara säker på att det är just den färgkombon som blir bäst....

Anmäl
2015-09-22 18:38 #93 av: Cessy

Tja jag sitter ju givetvis inte non-stopp, men där är rätt många timmar bakom en sådan här skenbart enkel bild. Varje färg har ju oftast minst 3 lager o består eg av flera färger o sedan är det ju så i o med att finmotoriken inte är min grej, så blir jag ju ännu långsammare eftersom jag får tvinga mina händer att klara av något de eg. inte är designade för att klara. 

Nå inte meningen att klaga, för det får ta den tiden det tar. Men visst är det så att när man ser vissa spottar ur sig massor med bilder, så fattar jag bara inte hur de hinner. Du hade säkert gjort samma sak Sanne, för är det någon som är snabb så är det du o dessutom är du attans duktig finmotoriskt också. Fast det är klart att hade du inte varit det så hade du heller inte varit så snabb Skämtar o tackelitack o numera sitter den på kylskåpet Skrattar

Anmäl
2015-09-22 19:01 #94 av: mialycktman

jättefin!

Anmäl
2015-09-23 09:24 #95 av: Cessy

Tackelitack Mia :-)

Anmäl
2015-09-23 10:53 #96 av: Cessy

Fick mina Marco Fine igår *Jippy* Skrattaro det är ju de jag allra mest använt till 9- katter-bilden i #91. Först när jag bara testade ett par färger blev jag allt lite besviken. Var de inte bättre än mina Faber Catell Classic (de fellevererade akvarellpennorna som var vanliga träpennor) som ju i högsta grad är typ budgetmodell.Funderar Sedan målade jag ju vidare o insåg att visst är de bättre än budgetpennorna o täcker betydligt bättre än de gör, men ändå hade jag nog faktiskt ännu högre förväntningar på dem.Generad

Eftersom Marco Fine sägs vara jämnbördiga med Faber Castell Polychromos som ju tillhör top-of-line-träpennorna i både anseende o PRIS, så beställde jag snabbt 4 pennor (alltså inte helt set) för jag har ju fått tips på olika butiker där man kan köpa dessa F-C P pennorna styckvis o  de kostar ca 15 kr st (Man kan köpa 120-pack fär 1295 (x-ra pris) - 1695 kronor o förvisso blir det ju  billigare än köpa dem styckvis, för köper man dem en o en så blir ju totalpriset 1800 kr, men när man som jag bara vill testa hur bra de är det ju kanon att kunna köpa dem så här.

Problemet var att hitta en butik som inte har hiskeliga fraktpriser för några pennor eller hög gräns för att få fraktfritt. Fick som sagt var tips på några olika butiker, men valet blev slutligen zinkvit.se  eftersom de har en stigande portoskala, så upp till 250 gram kostar det 20kr o det känns ju som ett helt ok porto/fraktpris. Så jag tog 4-pennor givetvis i rosa o lila, för det är ju aldrig fel att få fler pennor i dessa nyansernaSkämtar

Nå tyvärr slog jag även till o tog Derwent Blender/Burnisher (två sorters pennor som där blendern hjälper en att färglöst mixa ihop två färger för att få mjukare övergångar mellan färgerna o Burnishern ska ge en blankare mer polerad yta) o denna är tillfälligt slut hos grossist, men stod som den fanns i deras lager ändå. Men om det  är så att de ska vänta in den här pennan som är slut hos Derwent, så kan jag nog få vänta på mina 4 stackars F-C Polychromos pennor. Somnar

Vill ju ha dem så jag får testa o jämföra med Marco Fine. För är de betydligt bättre, så bör jag ju sedan satsa på att köpa in ett 120-pack av dem. Är de minimalt bättre eller jämbördiga med Marco Fine, så fortsätter jag nog att köpa några pennor då o då mer för att helt enkelt utöka mina nyanser av olika färger än för att jag nödvändigtvis måste ha alla. Marco Fine innehåller 72 pennor, men F-C Polychromos innehåller 120, så där finns ju lite fler nyanser o fler nyanser är ju aldrig felOskyldig

Anmäl
2015-09-23 15:57 #97 av: Cessy

Dagens post innehöll i alla fall 6 av de 7 böckerna jag beställde från Adlibris förra onsdagen o så kom även 160 gr laserkopeieringpappert från NeOnNet o där slank det visst med några Stabilo88 finelinerpennor ocksåSkämtarGeneradSkrattar

Har ju fått uppgradera min förvaringlösning för pennorna (se #8 ) o tagit fram en liten större låda o så har jag hittat färgglada rätt stabila plastglas på Ica kvantum för 5 kr st o som är perfekta som pennställ. Där är även ett extra glas i lådan så jag kan ta boken med mig o de pennor som jag just då använder.

Anmäl
2015-09-23 19:13 #98 av: mialycktman

ja nu har du att göra!

Anmäl
2015-09-23 23:13 #99 av: Cessy

Jadå o mer kommer imorgon. Blir nog än en bild här än en bild där o än en utskriven bild, men jag älskar att kunna välja o att jag faktiskt har en skatt framför mig att välja av. Ungefär som ha pärlor. Bara för att man har 10 olika påsar har man ändå inte fått nog Skämtar

Anmäl
2015-09-24 15:41 #100 av: Niwa

oj jisses vad mycket roliga böcker.

Anmäl
2015-09-26 14:25 #101 av: Cessy

Ja igår kom då där billighetsakvarellpennorna som jag susade o köpte i stort sett kostade vad jag fick tillbaka för de fellerverarade pennorna. Budgetkvalité, men går o vässa o blir bra spets på dem o de funkar helt ok "att vattna ut" så de klarar nog det lilla behov som jag har av akvarellpennor - i alla fall just nu o fick ju ändå 36 färger/nyanserSkrattar

Anmäl
2015-09-26 14:41 #102 av: Cessy

Målarböcker för vuxna har en systergrupp som heter "Målarböcker för vuxna. Utmaning!" Det ges ett nytt tema varje vecka o så kan publicera o lägga upp sin bild som man gjort. Det är ingen tävling, utan bara ett sätt att få en utmaning att göra något man kanske inte hade gjort annars.

Veckans utmaning är varma färger, men inte alla varma färger för grönt saknas, men vi fick en bild att rätta oss av - vilka färger vi får använda. Man behöver inte använda alla o man kan välja hur man själv vill. Finns liksom inget rätt eller fel eftersom det inte är någon tävling,

Tyvärr hinner jag antagligen inte färdigt med denna utmaningen. Hade trott att jag skulle hinna färdigt idag, men det tog längre tid med fenorna än jag hade trott p.g.a. att där ju är massor av nyanser o flera lager. Men jag ska försöka göra den färdig sedan ändå, för jag gillar hur det ser ut än så längeSkämtarSkrattar

Anmäl
2015-09-26 14:54 #103 av: sanne62

fin firre cessy....

men en invändning har jag (inte mot bilden dock)...grönt är INTE en varm färg om man inte blandar med mycket gult.....

Anmäl
2015-09-26 15:15 #104 av: Cessy

Ingen aning - men söker man på warm colours så får man upp bilder som den ovan o ibland bilder med grönt. Lila är heller inte en varm färg - om den inte som ovan drar mot rött. Drar den mot blått så är den ju kall, så det är väl antalgligen samma sak med grönt- precis som du säger Sanne. Drar den mot gult så är den varm Glad

.... o samtliga lila i firren är eg. varma, men kameran förvandskar dem lite  så de ser mer kalla ut.

Anmäl
2015-09-26 15:49 #105 av: mialycktman

jättefin fisk!

Anmäl
2015-09-26 15:52 #106 av: mialycktman

hej Cessy var hittar man dessa utmaningar?

Anmäl
2015-09-26 15:57 #107 av: SaGas

Fantastiskt snygg firre Cessy😍

Anmäl
2015-09-26 16:29 #108 av: Cessy

Tackelitack Mia o SaGas :-)

Mia: På facebook finns ju en grupp som heter "Målarböcker för vuxna" Utmaningarna i denna gruppen finns i en systergrupp som heter:
Målarböcker för vuxna. UTMANING!

Anmäl
2015-09-27 22:14 #109 av: Cessy

o så här blev fisken o jag är som sagt var supernöjd med hur väl jag lyckades täcka in färgerna i firren från utmaningsbilden. Kul grej att bli utmanad att använda färger på ett sätt så som jag inte annars hade använt dem.Skrattar

Anmäl
2015-09-28 07:58 #110 av: anki1

snyggt

Anmäl
2015-09-28 17:42 #111 av: mialycktman

tack Cessy, superfin!

Anmäl
2015-09-29 06:46 #112 av: Cessy

Tackelitack Anki o Mia Skrattar

Anmäl
2015-09-29 12:14 #113 av: Cessy

Åh har hittat en markerpen som är watercolour o där man verkligen kan få dem precis som akvarellfärg med hjälp av vatten eller rättare sagt där finns i alla fall 2 olika märken o båda är japanare.  Akashiya Sai Watercolour Brush Pens och så då Zig Clean Color Real Brush Pen . Den förstnämnda är billigare men finns bara i 5 eller 20 pack. Den sistnämnde är dyrare men man kan köpa den styckvis o i alla fall upp till 48-pack. Fullt möjligt att den finns i ännu fler färger än 48, men det var ingenting jag hittade.

Har tittat runt på You Tube o sett flera olika videos men tar den jag hittade först. Känns som den  marker pennan kan vara perfekt o leka med då det gäller målarböcker för att få fram lite nyanser o skuggningar. Tittade runt på både Aliexpress o eBay o bestämde mig för att den billigare  Akashiya Sai Watercolour Brush Pens  duger gott åt mig o tog där jag hittade den billigast - på eBay.

Sedan fick jag tips om att den fanns på tyska amazon o där är den faktiskt ännu lite billigare, så ska jag ha fler pennor sedan framöver så köper jag den nog där istället. Det intressanta är att den skickas inte från tyskland utan skickas ändå från Japan, men då tar det bara ca 2 veckor o då är det ändå fri frakt.Funderar

Upptäckte också något annat intressant - att som ny kund på tyska eBay så får man 50 euro att casha in. Så ska jag köpa någon penna sedan i framtiden så ska jag def. kolla vad den kostar där först, för med 50 euro i rabatt lär den bli billigare ändå även om den är dyrare där i prisSkämtar

Anmäl
2015-09-29 13:19 #114 av: Cessy

Fast insåg sedan att fraktfritt gäller nog bara inom  Tyskland (från tyska amazon alltså) o så är det. För precis som  stora amazon så kostar det när de skickar utrikes. Så frågan är ju om pennorna ovan - Akashiya Sai Watercolour Brush Pens - verkligen blir billigare från tyska amazon jämfört mot eBay ändå. Nå det där lär väl framtiden utvisa för då måste jag ju givetvis testköpa något i alla fall för håva in de 50 eurona i rabatt.SkämtarOskyldigSkrattar

Anmäl
2015-09-29 15:55 #115 av: Cessy

Åh hurra idag kom äntligen mina F-C Polychromos o Derwent Coloursoft. Nej lugna o fina nu - det är INTE hela set, utan några pennor jag beställt styckvis. Detta för att kunna testa om jag tycker prisskillnaden är befogad mellan t.ex. Marco Fine o F-C Polychromos. Nu skriver jag inte i jämförelsealbumet av pennor ännu för jag har bara gjort ett litet snabbtest av dem o det är inte rättvisande. Jag bör använda dem mer till hela bilder o likaså behöva vässa dem några gånger innan jag skriver mer exakt vad jag tycker om dem.

Nå jämfört med mina F-C Classic är ju Marco Fine betydligt bättre utom i vissa nyanser då man måste trycka väldigt hårt o rita flera lager innan man får färg - tex ljusrosa, men överlag är Marco Fine betydligt starkare i färgen o täcker snabbare. Detta kan jag ju klart uttala mig om för här har jag ju använt båda dessa pennorna till flera bilder.

Jämför man Marco-Fine mot F-C Polychromos, så ja F-C Polychromos är mjukare o verkar lite starkare i färgpigmentet men skillnaden är eg. bara märkbar i vissa nyanser som då ljusrosa o ljuslila där jag inte alls behöver trycka lika hårt med F-C Polychromos, men det är inte en skillnad som märks i alla färgerna. 
Nu har jag ju bara några pennor av F-C Polychromos så jag kan ju inte heller uttala mig tvärs över eller jämföra alla färger/nyanser, men det känns ändå inte som jag kommer tycka att F-C P är så mycket bättre än Marco Fine som dess prislapp indikerar, men jag kommer säkert plocka vissa nyanser (alltså köpa pennor styckvis) men helt set känns inte sannolikt.

När det gäller Derwent Coloursoft känner jag mig mer osäker, för den är steget mjukare än F-C Polychromos o underbart skön för mig att måla med, men jag är inte helt såld på bristen av nyanser inom just lila o rosa som är mina favoritfärger. Ändå kändes första testen att är det någon penna jag ska beställa så är det den, men om jag verkligen gör det får en tids testning av de jag nu har utvisa. 

För jag vill verkligen känna mig övertygad om att jag trivs med pennan o att den faktiskt är värd det högre priset innan jag i så fall slår till. Det går ju bra att köpa både F-C Polychromos o D. Coloursoft styckvis o kanske är det enbart det jag kommer hålla mig till. Nå hur som helst är det kul o fått dem o nu ska det testas mer under några veckor innan jag verkligen bestämmer mig vad jag tycker.

Anmäl
2015-09-29 19:30 #116 av: mialycktman

intressant läsning, tack Cessy

Anmäl
2015-10-01 12:56 #117 av: Cessy

Ska lägga upp bild så småningom där jag ritat med F-C Classic, Marco Fine, F-C Polychromos o Derwent Colorsoft. Blir även lite olika akvarellpennor (5 olika sorter) som jag kommer testa för dessa har jag tagit två var av för att testa med o givetvis är det olika lila o rosa pennor jag tagit, så på akvarellfronten kommer jag sedan vara välförsedd i dessa kulörerna, men det finns givetvis fler nyanser än 10, men det blir en god start. Även dessa kommer jag lägga upp bild med test så småningom.

Anmäl
2015-10-01 18:35 #118 av: mialycktman

bra

Anmäl
2015-10-03 15:47 #119 av: Cessy

Det finns just nu två olika bilder man kan ladda ned o så betala en slant (valfritt hur mycket man bidrar med) o måla till stöd för bröstcancerforskningen.

Den första bilden har Marianne Bergman gjort o hon skriver så här inne i "Målarböcker för vuxna - fb"

Nu kan ni, medlemmar i denna grupp, ladda ned bilden med rosa bandet till förmån för bröstcancerforskningen. För varje bild som laddas ned så gör ni en valfri insättning på insamlingen som jag har skapat:

https://www.cancerfonden.se/insam…/malarbild-mot-brostcancer

När ni laddar ned bilden här så behöver ni inte maila mig. Men skriv en notis här under är ni snälla. Vill man ha bilden i brevlådan så mailar eller PM:ar ni mig. Jag tar då ut en egen avgift på 20kr för papper, utskrift, kuvert och porto.

Tack för att ni stödjer bröstcancerforskningen!

Du kan se bilden genom klicka på förhandsgranska

Anmäl
2015-10-03 15:50 #120 av: Cessy

Den andra är en bild från Squidoodle - fb o han skriver så här.

*****GRAB YOUR PINK PENS AND COLOUR FOR BREAST CANCER AWARENESS MONTH 2015*****

Let's raise some money!! As you all know, October is Breast Cancer Awareness Month. I have drawn a doodle-ribbon, with flowers, hearts, butterflies, a "There is always hope" scroll, leaves, diamonds, a dove, a glass of wine and loads more. 
I want you all to colour it. In hot pinks.. pencils, pens, whatever you fancy. All I ask, is that if you download, print it and colour it, please take a photo of your colouring and make a small donation to the Breast Cancer charity of your choice. Then send me the photo and I'll create an album on my page, of all the wonderful coloured ribbons. Make sure you share this so others can get involved. 
You don't need to tell me who you have donated to, or how much, but if you do we can get a better idea of how much we can raise. 

I can also email you a high resolution A4 PDF of the drawing if you want, just get in touch. 

Happy colouring folks! Let's see if we can raise some money. 
Squiddy D xxxx

o länken till bilden på hans sida är denna:
https://www.facebook.com/SquidDoodleArt/photos/a.1526980954215839.1073741831.1526655587581709/1676805562566710/?type=3&pnref=story

Anmäl
2015-10-04 14:01 #121 av: Cessy

Här är veckans bild i "Målarböcker för vuxna. UTMANING" 
Utmaning nr 10 - Keep Calm & Go Crazy!
o så skulle alla göra samma bild som är ritad av Annki Sandblom.

Denna typen av bilder är väl inte riktigt min likör, så därför var det en verklig utmaning att måla den. Nå nöjd med den blev jag verkligen inte, men jag är nöjd med att jag faktiskt trots mitt inre motstånd mot den ändå lyckades göra den färdig o inte bara la undan den. Skrattar

Anmäl
2015-10-04 19:22 #122 av: mialycktman

men den blev fin!

Anmäl
2015-10-05 00:15 #123 av: Cessy

Tackelitack Mia :-) Fast jag kan inte påstå att jag nöjd med vad jag gjorde. Dock är där några stycken som lyckats göra helt fantastiska saker med denna bilden, så det går. Fast det ligger tyvärr utanför min förmåga.

Anmäl
2015-10-05 01:32 #124 av: Cessy

Jag har ju nu ritat lite med mina olika träpennor o gjort en gemensam bild med dem. Det är BIC, Marco Fine, Faber Castell Polychromos, Derwent Coloursoft och Faber Castell Classic. Nu är det ju inte exakt samma färger jag använt utan det fick bli - jag tager vad jag haver. Av BIC har jag 12 färger, Marco Fine 72, F-C Polychromos 11 o Coloursoft 4 och Faber Castell Classic 48st, så det går inte att jämnföra exakt samma nyanser med varandra.

Detta är heller ingen vetenskaplig undersökning utan det är mina högst subjektiva slutsatser. Att jag gett mig ut på jakt efter fler pennor är för jag får ont i händerna av att rita med träpennor o jag hoppades hitta den pennan som jag inte får så ont av o samtidigt vill jag att den täcker väl o har hög brillians o fungerar väl att blendas samman. På dessa punkterna är jag ff. lika frustrerad, för inga av pennorna fungerar  tyvärr tillräckligt väl för mig

Denna första bild är en samlingsbild, så att ni kan se alla tillsammans. Bilden är medvetet inte färdigmålad eftersom jag inte hade kunnat använda samtliga pennor i löven, staketet eller fåglarna, utan bilden får bli färdig gjord senare. Kommentarer om var en av pennorna gör jag sedan i en förstorad delbild.  Bilden kommer från: Nature Scapes Coloring book.

Anmäl
2015-10-05 01:32 #125 av: Cessy

Första bilden är BIC. I 12-packet som jag köpte på Lidl för 15 kr bara för att ha någon träpenna när jag väntade på mina Marco Fine o där finns ju bara en rosa o en lila,  då här fick jag blanda in rött o orange för att få lite mer liv i bilden. Detta är testets sämsta penna. Man måste trycka hårt o man får rita lager på lager på lager på lager ........ innan man alls får någon färg. Utseende mässigt blir det dock ok, bara man har tålamod att lägga på alla lagerna o att man inte har problem med värk i händerna som jag har.

Den saknar alltså mycket pigment o den är dessutom svår att blenda ihop så att färgerna blir mer en homogen färgmassa. Spetsen är svår att få stabil, så man får passa sig för att trycka för hårt, för då bryter man av spetsen. Så detta är en penna för den extremt tålmodiga som orkar rita lager på lager på ......... o som inte har något behov av att blenda ihop färgerna så att pennstrecken mer försvinner

Bild nr 2 är Faber Castell Classic. Inköpta på eBay o eg. köpte jag akvarell varianten men fick alltså träpennevarianten (jo jag fick halva summan tillbaka) Dessa är klart bättre än BIC:en o har något bättre pigment, men ff. får man måla väldigt många lager för att det ska bli bra o trycka ganska hårt. De fungerar ändå rätt bra att blenda samman, men jag får som sagt trycka för hårt o allt för många lager för att mina händer ska bli nöjda o glada.

Bild nr 3 är Marco Fine o är också ett eBay köp. En penna som är betydligt bättre än både BiC o F-C Classic. Betydligt mer pigment o de flesta färgerna har väldigt bra pigmentering utom några få färger/nyanser (t.ex. den riktigt ljusrosa o ljuslila) o där är man tillbaka till väldigt många lager tekniken innan färgen mer kommer fram. Men detta gäller bara några få av färgerna. De flesta har en härlig pigmentering o detta är utan tvekan den pennan som har bäst brillians av de sorter jag testar här o de fungerar mycket väl att blenda samman med varandra. Det jag dock inte är helnöjd med är att jag i mina händers tycke ändå måste trycka allt för hårt för att de ska vara nöjda (att jag inte får ont när jag målar).

Bild nr 4 Faber Castell Polychromos har mkt bra pigmentering o en härlig jämnhet i samtliga färger jag köpte. De fungerar bra att blenda samman, men de har inte samma brillians i färgtonen som Marco Fine har. Jag hade inbillat mig att betalar man så mycket mer för en penna så ska den vara betydligt mjukare o ha bättre brillians än sin budgetkusin Marco Fine (Jag betalde 2,50kr/penna för Marco Fine o 15kr/penna för F-C Polychromos) men den  förlorar stort i brilliansen mot Marco Fine o även om den går bra att blenda samman så är det lättare att blenda samman Marco Finen. En penna som kostar så mycket mer per st. borde enligt min mening vara överlägset bättre än sin lilla budget kusin o inte bara vara bättre i pigmenten i vissa färger.

Tro nu inte att jag tycker Faber Castell Polychromos är dålig - för för det är den INTE, men om man jämnför vad budgetkusinen kostar som dessutom har bättre brillians o är lätt att blenda samman ja då borde F-C Polychromos erbjuda mer för pengarna än den gör. Jag kommer dock visst köpa in enstaka pennor för att få tag i vissa färger/nyanser men jag kommer aldrig någonsin betala så mycket för en penna d.v.s. helt set, för det är den i mina ögon inte värd.

Bild nr 5. Sist ut är Derwent Coloursoft o även denna pennan hade jag höga förväntningar på, men efter målat lite med den så är jag inte alls nöjd med dess finish . Den har en matthet i färgen som jag inte är förtjust i, men den är testets lättaste penna att måla med o kräver inte att man trycker så hårt. Dock svarar den inte alls bra på blenderpennan utan det blir ganska fult o den får förvisso lite mer glans vid blending men inte mycket. Trodde det skulle vara lätt att blenda ihop nyanserna, men det gick nästan inte alls. Den är lite tjockare penna o den ligger behagligt i handen, men den är mycket svår att vässa o kräver extrem försiktighet o den går inte att vässa i hålet fär träfärgpennor i min 3-håls faber castell vässare.

Nå bra att jag fick testat både Coloursoft o Polychromos o inte hann kasta mig över o köpa hela set, för då hade jag blivit bittert besviken. Så nu har jag istället köpt hem 2 olika pennor var av 5 olika akvarellsorter o så får jag se om någon av dem kan fungera bra såväl torrt som vått, men till detta återkommer jag då jag testat dem, men först måste jag ju faktiskt få hem dem också ;-)

Anmäl
2015-10-05 11:11 #126 av: Cessy

Får säga att färgerna är lite missvisande framförallt på BIC o Faber Castell Classic. Det såg vettigt ut i laptopen, men rent hiskeligt i mobilen. Nå det spelar ju eg. ingen roll för ni ser ju hur de täcker o hur väl eller inte väl färgerna har blendats ihop, men färgerna stämmer alltså dåligt tyvärr.

Anmäl
2015-10-06 08:38 #127 av: Niwa

Vilken bra genomgång, polychromos är inte det dem man ska använda stompar och thinner till för att blanda fint?  
(Tror det var hinner, kan vart någon annan vätska )
Jag kanske har blandat ihop dem m någon annan penna.
Jag funderade på att köpa sådana till stämpel förläggning under scrap perioden de var trevliga att jobba med.

Anmäl
2015-10-06 10:45 #128 av: Cessy

Jodå man kan jobba med stomper både med o utan thinner, men utan (alltså torr stompa/blenda) fungerar faktiskt den betydligt billigare Marco Fine bättre än Polychromos. Om man slår ut det så kostar ett 72 pack Marco Fine ca 2,50kr/st medans man köper Polychromos för 15kr st. Polychromos är bara lite bättre i vissa färger, medans Marco Fine är jämnbördig i de flesta färgerna o med högre glans o faktiskt lättare att blenda samman. Så nej jag anser inte Polychromos vara ett prisvärt alternativ mer än när man vill ha tag i vissa speciella färger/nyanser.

Nu vill jag ha tag i en ännu mjukare penna än Marco Fine/Polychromos, för jag tycker man får trycka för mycket med dessa båda. Så jag hoppas att någon av akvarellpennorna ska vara mjuka nog o gå o använda både torrt o vått, för då kan ju de dyra bli ett prisvärt alternativ (att man får 2 i en funktion).

Anmäl
2015-10-06 16:33 #129 av: Cessy

Jippy har fått de 10 pennorna idag (2pennor av varje sort). Har hunnit snabbtesta dem med färgschema, men inte hunnit testa dem på riktig bild o det hinner jag nog först om några dagar, så jag återkommer med både bilder o vad jag verkligen tycker när jag testat dem bättre.

Men jag är dock förvånad över färgschemeresultatet o att jag testat att blenda dem torrt också. Bara en var riktigt dålig o det var Cretacolor Marino. Dålig i färgpigmenten - man får trycka som tusan o svårt att få ut färgen vått o det blir inte mycket till färg kvar när den blev våt o den tror jag inte jag kommer ändra uppfattning om när jag testar den bättre sedan.

F-C Albrecht Dürer var däremot en överraskning. Lätt att måla med, starka färger. blendas snyggt o blev vacker färg med vatten o ok att få ut. Vissa färger är ju bättre i alla mina pennsorter o andra färger är sämre - precis som vissa av dem saknar lite pigment o mina 2 F-C Albrecht Dürer var absolut helt ok. Ska bli intressant o se om jag tycker det ff. när jag använt dem i bild sedan? (Var en annan tjej som testade 1 röd penna av denna sorten o fick riktigt dåligt resultat med denna pennsorten, men jag fick alltså bra resultat med båda mina vid snabbtestet)

Derwent watercolor blir svårt att ge en rättvisande bild. Den ena nyansen ger bäst färg av samtliga pennor (bättre än Museum) o den andra som är svagt hudrosa syns ju knappt på vitt papper, så det blir lite svårt att vara rättvisande mot denna pennan. Dock är den precis som Colorsoft ganska kornig. Precis som den är en torrare penna, men den är oerhört lätt att rita med. Blir dock inte snygg att blenda med pennan o det blev det ju inte med Colorsoft heller. Blir också vacker stark nyans med vatten, men den är svår o tona ut snyggt:

Så de båda Caran d'Acherna o först Supracolor. Behaglig att rita med. Blendas snyggt lätt att få ut o tona både vått o torrt. Museum gäller ju givetvis samma sak med, men de båda Museumpennorna o den ena Derwenten har testets starkaste färger. Frågan är beror detta på vilka färger jag tagit med de olika pennorna eller gäller detta för samtliga nyanser? Jag köpte ju olika lila-rosa nyanser för att få nytta av pennorna sedan också, så att jag har en bra grund i mina älsklingsfärger  

Är alltså inte helt klar över vad jag tycker - utan måste helt klart använda samtliga mer - ja utom Marino, för den var riktigt usel. Men så här långt är jag inte riktigt säker på vad de andra kommer landa o vilken jag kommer välja o köpa förrän jag testat dem bättre.

Anmäl
2015-10-06 21:29 #130 av: Niwa

Blir spännande att se vad du gör med de nya pennorna👍

Anmäl
2015-10-07 00:01 #131 av: Cessy

Tja just nu tänker jag inte så mycket på vad jag ska göra med pennorna sedan utan jag är snarare sjukt frustrerad. Har bara gått på att försöka fastställa vilken känsla jag får i att använda pennorna o hur jag tycker färgerna ser ut. Ingen blendning eftersom jag ju ska "Vattna färgerna" - antagligen i morgon kväll. (Vill inte packa ihop pigmenten, för då blir det svårt att få rättvisa i hur väl de blandar sig med vatten o mixas med varandra o hur mycket som blir kvar av träpennstrecken om man manglar ner allt i pappert). Har inte alls försökt göra det allra minsta avancerat med pennorna, då jag ju bara har två färger av varje o det är inte alltid de funkar så bra färgmässigt tillsammans. Kunde ju visst gått tvärs över o mixat pennorna med varandra o fått bättre färgbalans, men då blir det ju svårt att komma ihåg vilken penna som är var o svårt att urskilja vad som händer med dem sedan vid vattningen.
Detta att jag inte kan mixa in fler färger o åtminstone försöka rädda färgbalansen lite, känns så frustrerande, men allra värst är det att jag inte kan avgöra vilken av tre pennor jag eg. gillar bäst i hänsyn att rita med kontra finishen. Hade aldrig inbillat mig att det skulle bli så här svårt. Antar att "vattningstestet" slutligen kommer fälla avgörandet.

Anmäl
2015-10-07 22:19 #132 av: Cessy

Jag har testat 5 olika sorters akvarellpennor o köpte 2 olika lila o rosa av varje pennsort o de fem sorterna som jag testade är:

Cretacolor Marino: Denna är den pennan jag gillar sämst. Hård att måla med o dåligt pigment i den. Förvisso blir den något bättre med vatten, men inte mycket. En penna jag def. inte anser vara prisvärd. (15kr/st på Zinkvit.se)

Derwent watercolour: Tydligen har jag inget bra förhållande med Derwents färger. Jag gillar inte den matta tröga finishen i dessa (varken watercolour eller coloursoft) De är i o för sig mjuka att rita med, men släpper små korn o oerhört svåra att blenda ihop med en penna. Går dock bättre med stompfer. Watercolor är däremot oerhört pigmentrik o för den som gillar denna typen av finish på färgen så är detta säkert en toppenfärg, men alltså ingenting för mig. (16 kr/st på Zinkvit.se)

Faber Castell Albrecht Dürer: En färg som i mina båda pennor hade mycket bra pigment. Låg någonstans mitt i mellan - varken mjuk eller hård o var relativt lätt att fylla i med. Helt ok i färgerna med vettigt pigment o fungerar riktigt bra att blenda samman både med penna o stompfer. Blir något starkare i färgen med vatten men är ganska stel o man fyttar inte ihop två färger speciellt lätt, men pennan fungerar ändå absolut helt ok. (15 kr/st på zinkvit.se)

Caran dAche Museum: Testets absolut pigmentrikaste penna. Starka färger såväl torrt som vått. Mycket lätt att blenda samman torr o mycket lätt att mixa ihop med andra färger med vatten. För mig var det just detta att den så snabbt flödar över o blandar sig med andra färger som gör att jag inte tar denna. Den är mycket mjuk o trevlig att rita med, men just att jag inte är speciellt duktig på att jobba med pensel o vatten gör att jag inte riktigt har kontrollen då en färg så beredvilligt snabbt flödar över o blandar sig o därmed oväntat snabbt tar död på ev. skuggor jag försökt tona fram. Det är testets dyraste penna o anses väl vara akvarellpennornas Rolls Royce, men jag blev inte helt såld då dels p.g.a denna överflödande tendensen o dels p.g.a. priset o dels p.g.a. att färgskalan är något mer dämpad o saknar en hel del av lila o rosa nyanser som ju är mina absoluta favoritfärger. Den finns dock i  76 färger, så det råder ingen brist på färger eg. men väl lila o rosa nyanser. (29 kr/st på zinkvit.se)

Caran dAche Supracolor: Lika mjuk o behaglig att rita med som Museum. Fungerar perfekt att blenda ihop med både penna o stompfer. Dock inte lika pigmentstark som Museum o flödar inte heller på samma vis ihop med vatten utan gav mig helt enkelt en känsla av att ha bättre kontroll. Den fungerar ändå bra att mixa ihop med andra färger för att skapa fina färgövergångar. Den finns i 120 kulörer som är något klarare än Museums färger o så har den en hel del rosa o lila kulörer (21kr/st på Zinkvit.se)

Det känns som att jag tack vare akvarellpennor nu har httat den mjukhet mina händer söker (att jag inte får så ont i mina händer när jag använder dem) Jag trodde aldrig jag skulle vara beredd att betala så mycket för en penna, men i o med att jag får 2 i 1 - d.v.s. både träpenna o akvarellpenna - att jag kan använda dem till båda delarna, så känns detta ändå som det bästa val jag kan göra. Nu köper jag def. inte in de 120 färgerna på ett bräde, men när "lönen" kommer så ska jag köpa mig ett 40-pack o sedan får jag samla på mig de andra färgerna under några månaders tid.

o nej de 10 test pennorna är inte bortslösade pengar. Jag såg ju till att köpa 10 olika rosa o lila nyanser, så nu har jag ett bra startkapital i min lila o rosa älsklingsfärger o det är def. inget jag tackar nej till. SkämtarOskyldigSkrattar

Den ena bilden visar färgerna torra o den andra bilden vattnade. Jag orkar inte med att fota alla dessa individuellt o tyvärr ser man då inte färgerna speciellt bra. Nu målade jag också ganska konstigt eftersom jag ville testa just om det gick o fixa övergångar mellan färgerna o hur lätt de går att flytta på. Är nog ingen bild jag kommer måla färdigt, men den fungerar bra som testbilder för de 5 olika färgsorterna. 

Anmäl
2015-10-08 01:42 #133 av: Cessy

o hm inte kunde jag vänta nu när jag äntligen bestämt mig efter flera veckor av testande. Det är 10 dagar kvar till lön så faktura funkar eftersom där inte var någon avgift så slog jag till o tog nu ett 40-pack o 10 lösa pennor (finns 120 pack av dessa) Så nu får det inte bli fler pennor eller böcker nästa månad. Utan detta är vad jag får hålla mig till. Har ju 4-böcker på ingång dessutom, så jag tror nog jag klarar mig 1 månad ....................eller 1 år på bokfronten eg. men det kommer säkert slinka ner några fler böcker ändå längre fram, men inte mer nu förrän nov. lönen kommer o den ska ändå va till julklappar m.m.

Men det känns faktiskt nu, med det som jag köpt hitentills o ff. väntar jag ju på flera olika pennor i småpack från Kina. Men nu när jag äntligen har en mjukare träpenna/akvarellpenna på ingång, så känns det riktigt gott i samlarsjälenOskyldigGeneradSkrattar Visst jag får ju köpa på mig fullt set efterhand, men jag tror nog att jag inte behöver börja samla dem förrän efter jul, för med grundsetet på 50 pennor o så mina Marco Fine, så klarar jag mig länge nu på träpennefronten o akvarellfronten. *känner mig lycklig*Kär

Anmäl
2015-10-08 11:10 #134 av: Cessy

Det jag saknar nu är en alkoholbaserad tuschpenna - marker. Jag ser ju hur fint folk målar med dessa (Posca, Promarkers, Copic, Touch, Letraset m.fl) o ofta är det ju dubbelspetspennor (en finare o en bredare spets) De får fantastiska övergångar med dem o helt andra nyanser än med vanliga tuschpennor  - alltså de som kan o behärskar tekniken - o de får inte alls den där tråkiga stumma o randiga tuschkänslan som jag får av tusch. Men jag är ingen större tuschfan o är def, inte bra på att måla med tuschpennor. Dessutom går de alkoholbaserade tuschpennorna igenom de flesta  böcker. Man kan förvisso använda sig av enkelsidiga böcker o se till att lägga i mellan det antalet papper som krävs för att skydda nästkommande sida i målarboken när de blöder igenom papperna eller kan man använda utskrifter på laserpapper (de säger 160 - 250gr behövs). så lösningar finns ju om man vill använda sådana pennor.

När jag ser de som verkligen kan måla med dessa o inte får den traditionella stumma eller randiga tuschmålningarna så blir jag ju givetvis jättesugen på köpa sådana, men samtidigt dyra som pocker är de - myyyyyycket dyrare än mina akvarellpennor - o använder man dem på fel papper (att pappert suger ut tuschen) så tar de slut fortare än kvickt. Visst blir jag sugen på att testa, men då borde jag bara köpa några få pennor o testa med, men då är det ju inte kul längre, för då saknar jag massor med färger o kan inte leka med färger o nyanser som jag älskar, Så alltså behöver jag köpa de där 72-80 packen som kinakopierna oftast säljs till o då är det ju rimligare priser men frågan är ju om de är i närheten av att vara lika bra som orginalen.

Så jag har faktiskt avhållt mig från att köpa dessa, men jag antar att förr eller senare måste jag testa dem, men det blir def. inte förrän efter jul o nyår i så fall som jag köper ett gäng kinapennor - om jag nu gör det. Har ju lite olika watercolour baserade tuschpennor som Faber Castells Pitt Artist Brusch Pen o så kommer jag få hem Akashiya Sai Watercolour Brush Pens  o så en bredare vattenbaserad tuschpenna med dubbelsepetsar i 36 färger är också på ingång. Dessa räcker nog faktiskt för att göra de där stumma fälten (alltså fällt utan skuggning o djup) som blir fina i just Mandalas som oftas blir vackrast i just klara rena lysande färger.  

Så behöver alkoholbaserad tuschpenna gör jag inte o frågan är om det för min del inte blir som att kasta pengarna i sjön, men visst drar det att i alla fall få testa sådana, men det får i så fall blir en historia för nästa vår o def. inte nu. Jag är faktiskt fullständigt nöjd med vad jag hitentills har köpt o det enda som drar just nu är att få se till att köpa in samtliga 120 färger i Caran dAche Supracolor, så där har jag ju att roa mig med några månader framöver i penninköpssamlarfrontenSkämtarSkrattar

Anmäl
2015-10-08 19:16 #135 av: Cessy

o nu tack vare SaGas o Evahelene som puffade på mig o länkade till två olika webbshoppar som säljer penngrepp, så var jag i Hjälpmedelstekniks fysiska butik oí Kristianstad idag. Testade en rad olika penngrepp o hade trott att jag skulle ha trekanterna (De som är hårda o raka linjer) men man kunde ju testa de olika som satt på pennor o då föll jag för de här istället. De ligger perfekt mellan mina fingrar, så nu hoppas jag att när akvarellpennorna kommer att jag med hjälp av mjukare pennor o dessa penngrepp inte ska få så ont i handen då jag ritar.Skrattar Tyvärr finns dessa inte på deras webbsida men SaGas hittade dem hos Varsam

Anmäl
2015-10-08 20:22 #136 av: mialycktman

bra tips

Anmäl
2015-10-09 08:42 #137 av: SaGas

Penngreppen finns även här. http://www.hjalpredan.se/penngrepp-i-form-av-rundad-trekant-p-815-c-293.aspx

Anmäl
2015-10-10 19:29 #138 av: Cessy

Vad bra att de finns på ett ställe till - bra att veta. Tack SaGasSkrattar

Denna veckoutmaningen var "Fyll i konturerna" o jag tyckte allt att bilden såg halvfärdig ut, så jag fortsatte o fylla i den sedan jag fotat den till utmaningen. Använde  mina olika akvarelltestpennor till de rosa blommorna o nu är jag ändå rätt nöjd med bilden. Men vet inte om jag är färdig eller ej. Borde den ha en bakgrund också?

Bok: Naturescapes Coloring Book
Pennor: Faber Castell Pitt Artist Brush till konturerna
Akvarellpennor av olika slag till de rosa blommorna
Marco Fine till de blå blommorna o löven
Gelpennor till grenarna

Anmäl
2015-10-10 20:16 #139 av: mialycktman

ja jobbigt att bara måla konturer..............men fint!

Anmäl
2015-10-10 22:16 #140 av: Cessy

Tja jag känner mig som om jag vore onykter när jag försöker måla konturer o även om jag kan gilla utseendet om man frånser vingligheten i linjerna, så blir jag ändå frusterad sedan - för det känns halvfärdiga. Som man börjat på något o sedan lagt undan teckningen o glömt bort den.Generad Därför gillar jag bättre de ifyllda blommorna o bladen för den känns helt enkelt mer färdig.

Anmäl
2015-10-11 00:23 #141 av: Cessy

........  o så måste jag berätta att nu har jag lyckats få sålt mina första träpennor jag köpte Mina BIC (12st) o mina Faber Castell Classic (47st - saknades en i förpackningen) o superglad för detta är jag. Kan ju inte använda dessa eftersom man får rita, rita, rita o rita lite till o änu lite till, så kanske de täcker om man nu tryckte tillräckligt hårtVilar huvudet i handen o mina stackars händer klarar ju inte dem tyvärr. 

Behåller mina Marco Fine dock för de känns ju ganska likvärdiga mot Faber Castell Polychromos trots de bara kostar 1/5_del av Polychromos pris, för någon sorts ren träpenna bör jag ju ha kvar.  Känns dock väldigt bra att dessa pennorna som jag varken kan eller vill använda inte bara blir liggande som ett dåligt samvete o förhoppningsvis kommer de till bättre nytta hos sin nya ägare.Skrattar

Anmäl
2015-10-11 19:11 #142 av: mialycktman

å va bra!

Anmäl
2015-10-11 22:50 #143 av: Cessy

Ja det kändes verkligen bra o så blir det ju mer ok att köpa nya OskyldigSkäms Nej inte fler än de som redan är på G dockSkämtar men det känns helt enkelt inte bra att samla pennor på hög som jag vet att jag aldrig kommer använda. Varför ska de ta plats o samtidigt kivas med en. "Se här är rätt nyans, men du tycker jag är värdelös att måla med" Ja ja - hoppas att mina Supracolor kommer imorgon eller på tisadag. Är ju så sugen på att ha mer än rosa o lila i mjuka pennor. Förvisso mina favoritfärger men det finns ju gränser för hur kul det är att färga en hel bild i favoritfärgenOskyldigSkrattar

Anmäl
2015-10-12 09:10 #144 av: Niwa

Vilka vackra blommor

Anmäl
2015-10-12 10:32 #145 av: Cessy

Veckans utmaning i Målarböcker för vuxna. UTMANING!

UTMANING NR 12. 

11/10 - 18/10

Höstnatt...

Ja de underbara mörka kyliga mysiga höst kvällarna är nu här.. Ni ska nu måla en höst inspirerad natt bild.. så en svart eller mörkblå bakgrund ska finnas med på bilden.. 

Bild/motiv: valfritt.
Pennor: helt valfritt, i höstfärger. 
Bakgrund: svart eller mörkblå

o mitt hjärnkontor har fullständigt kraschlandat, för på natten ser man ju inga färger. Ja om man inte är i eljus eller liknande starkare ljus. På natten är det ju svart/blåsvart o så möjligtvis olika nyanser av grått o så vitt/gulvitt för ev stjärnor o måne. Men höstfärger finns då rakt inte nattetid. *Gaah* Får alltså inte ihop bilden i skallen med höstfärger o så svart/mörk bakgrund. Har en känsla av att jag får hoppa denna utmaningen eller se om jag kan tvinga mig till o tänka att svart bara är en bakgrundsfärg o ingenting annat.Kanske är det just att ordet höst är något realistiskt o något som finns i verkligheten o att resten då också bör finnas i verkligheten. Men målarböcker o färgläggning är ju eg. ingenting som har med verkligheten att göra men än i vissa små delar av en bild. Hm ................

Anmäl
2015-10-12 10:32 #146 av: Cessy

.... o tackelitack NiwaSkrattar

Anmäl
2015-10-12 12:36 #147 av: ommok

Fina bilder Cessy! Och så skönt att du fick sälja bort de för dig oanvändbara pennorna. ☺️ Till utmaningen denna vecka kan du ju lägga till belysning av något slag. Det finns ju både atlampor och annan belysning som kan göra att höstfärgerna syns bättre. Fast det kanske är en färdig bild du ska färglägga? Eller får man välja motivet/bilden att färglägga själv?

Välkommen att titta in på min facebooksida Dragoncave.se, där finns en del av mina alster i glas samt lite smycken. Flört

Anmäl
2015-10-12 12:48 #148 av: Cessy

Man färglägger valfri bild från bok eller en utskriven bild från nätet.. De enda vilkoren är att bakgrunder ska vara svart eller mörktblå o att man ska använda höstfärger. De flesta bilder man hittar har ju inte så pass stark ljuskälla i sig att det skulle vara realistiskt att man kan se färgerna som på dagen mot en svart/mörkblå bakgrund, så man får helt enkelt strunta i det faktumet. Sedan är ju inte målarboksbilder heller realistiska så eg. spelar det ingen roll. Tror att eg. var det det här med höstfärger som ställde till det, för där finns ju en realism i hur de ser ut men man kan knappast se dem om man går ut i skogen nattetid Skämtar Nå struntsamma vilket. Jag har hittat en liten bild som jag testar på o så får jag leva med att bakgrunden blir svart för det jag kommer färglägga blir ändå inte realistiskt så det spelar ju ingen roll.

Sedan finns det ju ingen som sitter med pekpinnar heller utan det är upp till var o en hur man väljer o tolka o färglägga utmaningen, utan det var nog mest min övertrötta hjärna som fick spel o protesterade mot att på natten ser man väl för tusan inga färger om man nu inte riggar en massa lampor förståss. Men huvudsaken är ju att det är kul o så blir jag ju också tvungen att lägga bakgrund o det är en bra träning att tvingas göra det ocksåSkämtar

Anmäl
2015-10-12 12:53 #149 av: Cessy

o tackelitack ommok o ja det var superskönt att bli av med dem, för de bara tog plats o kändes som att jag har ju massor med färger när jag eg. inte har det, så det var en lättnad att skicka iväg dem igår o så hoppas jag att de istället kommer till bra användning hos köparen istället. För dåliga kan jag inte säga att de var. Bara att jag fick trycka hårdare o lägga så mycket handkraft på dem så matt mina händer protesterade mot att använda dem. Vaktar nu ivrigt o väntar på att brevbäraren ska komma o håller alla tummar o tår för att mina Supracolor soft kommer redan idag.Tummen upp

Anmäl
2015-10-12 12:59 #150 av: ommok

Håller tummarna för att de kommer idag, och att de motsvaraR dina förväntningar. Själv har jag skrivit ut Några bilder från nätet för att prova, men tycker att det känns jobbigt att fylla i större fält med pennor så jag köpte akvarellkritor istället. Har inte hunnit prova dem än, men jag tror att de passar mig bättre då de fyller snabbare. Kan det kanske vara något för dig också, Cessy? De finns i många fina färger.

Välkommen att titta in på min facebooksida Dragoncave.se, där finns en del av mina alster i glas samt lite smycken. Flört

Anmäl
2015-10-12 13:05 #151 av: Cessy

Vilken sorts akvarellkritor köpte du ommok? Har sett någon som köpte Reeves på Clas Ohlson o de var ju inte så dyra o hon har dem just till bakgrunder. Jag har ju Lamy 3-plus men det funkar bara till bakgrunder eller väldigt stora fält. Sedan vet jag att Caran d'Ache tydligen också har en akvarellkrita som ska vara superbt bra, men den kostar ju givetvis därefter. Har också sett att Skapa Mer har en annan sorts akvarellkrita som var lite dyrare är Reevesen, men jag har ingen aning om hur de är - Wax Aquarell. Vilka köpte du? o sedan får du gärna berätta vad du tyckte om de, sedan när du testat dem. Hoppas du kommer tycka detta är lika roligt som jag gör ommok Skrattar

Anmäl
2015-10-12 18:17 #152 av: Niwa

oj höstfärger nattetid lät knepigtGalen

Anmäl
2015-10-12 19:31 #153 av: Cessy

Ja Caran d'Ache Supracolor soft kom idag (40 -pack + 10 lösa) kom idag o blev t.o.m. lämnade utanför dörren (bor i villa o vi har en skyddande mur+tak o fönster utanför dörren så det som står där syns inte från vägen o är skyddat för väder o vind) o det har aldrig hänt på de 21 åren vi bott här. Visste postis månde hur mycket jag längtade efter detta paketet? Det var alldeles för stort för en ha en chans att gå ner i brevlådan o jag brukar alltid få åka o hämta ut det. Nu ska jag försöka hinna testa lite en stund i alla fall.

Anmäl
2015-10-12 19:32 #154 av: Cessy

Ja visst gör det det Niwa ;-)

Anmäl
2015-10-12 21:44 #155 av: Cessy

Superdupernöjd med mina Caran d'Ache Supracolor Soft som kom idag. Har ju bara hunnit måla lite grand med dem, men de är precis så mjuka som jag hoppats o jag får inte ont i handen av att rita med dem *Jippy* Får se om jag ff. är lika nöjd med pennorna sedan när jag är färdig med bilden, men den lovar i varje fall gott o det är def. inte pennornas fel om det inte blir bra slutresultat i alla fall. 

Anmäl
2015-10-13 08:29 #156 av: Niwa

Oj vad bra för händerna och fint resultat verkar det ju bli också

Anmäl
2015-10-13 15:45 #157 av: Cessy

Tja det här med bakgrunder är inte min grej.Skäms Försökte ju testa o göra mörk bakgrund på ljusbilden som en test inför veckorutmaningen o den hoppar jag def., för heltäckande bakgrunder är def. inte min grej - speciellt inte om den ska vara mörk o dominerande.Vilar huvudet i handen Man kan nog milt sagt påstå att bakgrunden fördärvade bilden, men som första test av Supracolorn är jag nöjdGlad 

Den ena bilden är som den såg ut efter jag målat med pennorna o den andra har jag använt vatten på pensel o med pennorna är jag supernöjd med min egen förmåga är jag mindre nöjd.Yrar Nå jag älskar i varje fall dessa pennorna. SkrattarMjuka o måla med o jag får inte ont i handen o de täcker bra o man behöver def. inte "vattna färgerna" om man inte vill.

Bild: Vinterdrömmar
Pennor: Caran d'Ache Supracolorsoft
gulddetaljer med gelpenna 

Anmäl
2015-10-13 16:11 #158 av: Niwa

förstår dig till fullo angående bakgrunder. jag undviker dem gärna Oskyldig

men pennorna ger ju ett bra resultat och skönt att du inte får ont i händerna av demTummen upp

Anmäl
2015-10-13 18:22 #159 av: mialycktman

ja fint

Anmäl
2015-10-14 10:08 #160 av: Cessy

Försökte tona in svarta kanter/ram men det bidde inte bättre,  så till slut tog jag fram mina F-C PITT Artist brush o bara körde helsvart bakgrund i stället o satte på några stickers. Nu går den i alla fall att använda som julkort. Så här blev den ändå bättre även om den är långt ifrån bra.

Anmäl
2015-10-14 16:57 #161 av: mialycktman

ah fint

Anmäl
2015-10-14 23:34 #162 av: Cessy

Efter gårdagens misslyckande med bakgrunden till vykortet i vinterdrömmar gav jag mig idag på ett annat vykort ur Blomstermandala. Tvekade i flera timmar innan jag slutligen slängde på lite gräsbakgrund för att ge blommarna en botten att växa från. Vet dock inte om det blev rätt eller fel. Borde jag låtit bli "gräset"? 

Nå jag är i alla fall nöjd med blommorna o jättenöjd med mina pennor o även om jag tror att gräsplätten blev i största laget så är det i varje fall i mina ögon inte samma totalkatastrof som det i vinterdrömmar blev. Fast jag räddade det ju med helsvart bakgrund istället, men bra blev det ju inte ändå. Nå det får duga o känns ju i alla fall som det går att använda. (det ur vinterdrömmar alltså - blomsterkortet är jag ändå rätt nöjd med.)

Bok: Blomstermandala
Pennor Caran d'Ache Supracolor soft

Anmäl
2015-10-15 12:40 #163 av: Niwa

så fin den blev. mycket bättre med gräs än att fylla hela bakgrunden

Anmäl
2015-10-15 18:49 #164 av: mialycktman

jättefin!  gräset blev toppen

Anmäl
2015-10-15 19:22 #165 av: Cessy

Tackelitack Niwa o Mia Skrattar
Jo denna är jag faktiskt nöjd med o allra bäst är att det är fotostatkopia av vykortet, o det funkar faktiskt att vika o limma fast vykortsbaksidan så att det blir ganska ok. För då blir det ju två ark med 160 gram o då funkar det att skickas som vykort. Så jag har bilden kvar o kan göra fler sådana kort till någon annan. Oskyldig

Anmäl
2015-10-16 09:40 #166 av: Cessy

"UTMANING NR 12.

11/10 - 18/10

Höstnatt...

Ja de underbara mörka kyliga mysiga höst kvällarna är nu här.. Ni ska nu måla en höst inspirerad natt bild.. så en svart eller mörkblå bakgrund ska finnas med på bilden..

Bild/motiv: valfritt.
Pennor: helt valfritt, i höstfärger. 
Bakgrund: svart eller mörkblå"

Ja så löd instruktionen till veckans utmaning inne på "Målarböcker för vuxna. UTMANING!" Jag fick liksom nog av att göra svarta bakgrunder i förra vykortet från vinterdrömmar som jag ju räddade genom att göra bakgrunden svart. Jag tog alltså ett vykort från Blomstermandala med färdig svart bakgrund o färglade motivet i höstfärger. Nå hur som helst är jag i alla fall hemskt nöjd med färgerna som jag tycker blev riktigt höstiga o är fortsatt supernöjd med mina Caran d'Ache Supracolor Soft pennor.Skrattar

Anmäl
2015-10-16 09:58 #167 av: Niwa

👍
smart att det fanns färdiga bakgrunder. Jätte mysiga färger

Anmäl
2015-10-16 10:33 #168 av: Cessy

Tackelitack Niwa! Glad 
Ja på så vis kunde ja ju i alla fall delta o jag kände ändå att andra delen av utmaningen hade jag faktiskt redan klarat av då jag förvandlade Vinterdrömmarkortet ( #160 ) till kolsvart bakgrund, så jag har ju i alla fall testat o göra en svart bakgrund själv.Skämtar Kommer säkert göra en annan svart bakgrund så småningom men tills dess vill jag spara min svarta F-C PITT Artist Brush, för det tar ju en del på tuschen att färglägga så svart, så då ska det vara en bild som jag verkligen vill testa detta påOskyldig o höstfärgerna i denna bilden blev jag i alla fall nöjd med.Skrattar

Anmäl
2015-10-16 21:12 #169 av: mialycktman

snyggt

Anmäl
2015-10-17 12:27 #170 av: Cessy

Tackelitack Mia!

Ja jag är verkligen supernöjd med mina Caran d'Ache supracolorsoft o jag längtar jättemycket efter att så småningom ha alla 120 färgerna av den pennan. Samtidigt så inser jag ändå att vissa typer av bilder skulle det vara bra att även ha en träpenna o då vill jag ju gärna hitta en penna som är mjukare än både Marco Fine o Polychromos o som har bra pigment o lätt att blenda. Nå det får blir nästa grej då, för först o främst ska jag samla på mig alla 120 färgerna av supracolorsoft.

Anmäl
2015-10-17 15:24 #171 av: Cessy

Håller på med ännu ett vykort från Vinterdrömmar o är jättenöjd med både hur jag fått rönnbären o den ena pippin. Har valt att inte "vattna" Supracolorn i denna bilden utan bara blendat med blenderpendan. Men vad ska jag ha för färger på den andra pippin??? Nå hinner inte måla mer förrän på måndag men kom gärna med förslag för det står totalt stilla i hjärnkontoret.

Bok: Vinterdrömmar
Pennor: Caran d'Ache Supracolor Soft till rönnbären, grenarna o ifyllnadsbitarna i pippen
Bright Office  Fineliner till linjerna i pippin.

Anmäl
2015-10-17 15:27 #172 av: Cessy

Färgerna på rönnbären är likadana tvärsöver, men att de skiftar färgmässigt å fotot beror på vad ljuset fanns i bilden o att jag satte skärpan på rönnbären under den färglagda pippin.

Anmäl
2015-10-17 18:08 #173 av: mialycktman

jättefin! gröna toner?

Anmäl
2015-10-18 23:38 #174 av: Cessy

Tack - jo något med grönt blir det allt Mia. Får se imorgon då jag sätter mig med den vad det blir merOskyldig

Nu har nästa utmaning i "Målarböcker för vuxna. UTMANING!" kommit upp.

UTMANING NR 13

18/10 - 25/10

Kalla färger. Vi håller oss till färgerna I denna bild inga andra.

*motiv: valfritt 
*pennor: valfritt

Härliga färger. Hoppas jag hittar en fin blom o grönskabild eller sjö/havs-motiv för dessa toner känns som gjorda för sådana motiv.

Anmäl
2015-10-20 10:30 #175 av: Cessy

Åh nu har jag fått  Akashiya SAI Japanese Traditional 20 Colors Brush Watercolor Pen  ( se videon i #113 ) o detta känns verkligen som en jättespännande penna. Den har mjuk spets - precis som en pensel o är oändligt mycket mjukare än mina F-C Pitt Artist Brush Pens, för det finns ingen hårdhet alls i spetsen. Den ser ut som tusch när man målar med den men den är alltså vattenlöslig o den säljs som en akvarellpenna. 

Den ser dock inte alls ut som akvarellfärger utan just som tusch. Det finns en konkurrent penna som finns i betydligt fler färger o jag tror att Zig har upp till 60 färger. Nå 20 färger räcker långt för mig, för så mycket kommer jag nog inte har användning för den, men det är rätt nice att få en tuschpenna som du kan använda med vatten o skapa helt annat utseende med än traditionell tusch eller akvarellpenna.

Anmäl
2015-10-20 11:41 #176 av: Cessy

Sedan fick jag också en träpenna igår i 12-pack i metallicfärger. Den var dock inte emballerad alls utan bara det gråa plastkuvertet runt. Så samtliga spetsar var av o de de är supersvåra att vässa till bra spetsar. Verkar som kärnan ligger lite snett i några av dem, så där var det nästan  störtomöjligt att få en fin spets.

Nå för 30 kr förväntade jag mig ingen superkvalitépenna, men blev sur då säljaren inte ens försökte emballera dem, så jag kontaktade säljaren direkt o påpekade att samtliga pennspetsar var brutna o att denna borde emballera pennorna med flera lager bubbelplast. Begärde att få halva summan tillbaka o det fick jag också - alltså UTAN att jag "Open a case" - utan jag kontaktade säljaren direkt. 

Så för 15 kr så har jag ändå fått pennor som faktiskt blir riktigt metallicfärg. Ok vill man ha superkvalité o jättefina spetsar för detaljsarbeten så ska man inte köpa denna pennan. Men om man bara vill ha tag i en träpenna som ger metalliclyster o att man inte bör tänka sig den i små små detaljarbeten så är den faktiskt helt ok.Glad

Hm har ju skrivet ut färkartorna på 160gr laserpapper, så det är ju en halvblank yta o där var det svårt att få dessa pennorna att synas o jag fick trycka väldigt hårt o många lager. På halvblankt papper syns dessutom nästan inte metallglansen alls, men den syns eg. lite mer på matt papper. Men det är def. ingen högblank o lysande metallicpenna. Vill man ha det så ska man använda metallic gelpenna istället. Så tyvärr syns inte den lilla metallglansen som finns på detta halvblanka pappert vid fotograferingen, men det är alltså även på matt papper ingen otroligt stark metallglans på något sätt. Kom på nu att jag borde ju blendat dem så hade nog lite mer av metallglansen kommit fram.

Anmäl
2015-10-20 15:59 #177 av: Cessy

o så här blev pippisarna. Tyvärr slog ljuset i den nedre pippin o rönnbären kring denna så de ser lite svagt dimmiga ut men det är de alltså inte i verkligheten. Mina intentioner var eg. att göra den nedre pippin i grönt gultsvart, men min hjärna levde sitt eget liv o när jag tittar på hur den blev så såg jag att den bara är lite blekare men ändå harmoinerande med den övre pippin. Nå så min hjärna ville tydligen skapa en hona o en hane då Skämtar I verkligheten är också bakgrunden så där isblå/grå/vit som den är när det snöar ute o det är den första bakgrund jag faktiskt är riktigt nöjd med. Skrattar

Bok: Vinterdrömmar - vykort
Pennor: Caran d'Ache Supracolorsoft, Inget vattenpå fåglarna o rönnbären med blendad med blenderpenna. bakgrunden har jag däremot "vattnat" med en pensel.
Linjer i den övre fågel är gjorda med fineliner Bright Office

Anmäl
2015-10-20 17:46 #178 av: mialycktman

jättefina!

Anmäl
2015-10-21 21:55 #179 av: Cessy

Tackelitack Mia!Glad

Anmäl
2015-10-21 22:22 #180 av: Cessy

Så nu har jag äntligen testat färdigt även bland träpennorna o de två sista pennorna jag testade var 2 vaxpennor Prismacolor o Caran d'Ache Luminance. Om man köper dessa båda pennsorterna i Sverige kostar de i stort sett lika mycket d.v.s. 30 kr/st, men köper man Prismacolor från USA där de tillverkas blir priset per styck 8,83 kr inklusive frakt o importavgift. Så varför de kostar 30 kronor i Sverige övergår mitt förstånd.

Trodde ju att Luminancen skulle vara lika överlägsna som deras akvarellpennor är, men ack vad jag bedrog mig. Båda är mjuka pennor, men faktum är att Prismacolor är mjukare o behagligare att måla med.  Luminancen är dessutom svårare att blenda ihop snyggt om än man antagligen lättare kan få små distinkta arbeten med den. Kritiken mot Prismacolor är just att de är lite för mjuka o svåra att få distinkta små arbeten med. Men efter att ha testat dessa o de andra träpennorna jag testade tidigare så är det inget problem för mig när jag håller på med målarböcker. Däremot så har jag äntligen hittat en penna som är mjuk nog att måla med o som täcker snabbt o som jag inte får ont i handen av när jag målar o den blendas samman jättefint. Så nu är äntligen mitt långa sökande slut. Nu har jag både hittat min träpenna - Prismacolor o min akvarellpenna - Caran d'Ache Supracolor Soft. 

Rekommenderar verkligen alla att göra som jag gjorde. Köp pennorna styckvis o testa. Det finns flera konstnärsbutiker som har pennor styckvis o vissa har rimliga frakter också så att man har råd o testa - t.ex  http://www.zinkvit.se och http://www.hammaroram.se 

Anmäl
2015-10-21 22:26 #181 av: Cessy

o här är hela bilden med alla träpennorna jag testat

Anmäl
2015-10-22 01:23 #182 av: Cessy

Så nu efter flera veckors intensivt testande där jag beställt flera olika sorters singelträpennor o akvarellpennor o testat har jag slutligen hittat både en akvarellpenna (jo den hittade jag för ett par veckor sedan) o en träfärgpenna som känns som den passar mig. Köpte ju först några billiga pennor, men insåg snabbt att jag måste ha mjuka pennor ifall jag ska klara färglägga mer än lite grand innan handen värker så fruktansvärt.
Akvarellpennan - Caran d'Ache Supracolor Soft beställde jag ju ett mindre set av o den får jag sedan beställa ca 20 pennor i månaden av tills jag slutligen samlat ihop alla 120 färgerna/nyanserna, för den pennan är ju inte precis gratis o den är så pass dyr att det inte kändes som något jag kan be om att få i julklapp heller.
Testade igår o idag ytterligare 2 träpennor men istället för oljebas i färgkärnan har dessa vaxbas o nu har jag äntligen även hittat den träpennan jag vill ha - Prismacolor. Den tillverkas i USA o är eg. inte en speciellt dyr penna, men ska man köpa den i Sverige så är den svindyr. Så trots dyr frakt o trots importavgift så är det ändå betydligt billigare att ta den från USA, Så denna kändes det som jag mer rimligt kunde önska mig i julklapp (=få pengar till)
Så nu har jag lyckligt beställt ett 132-pennset o vilken underbar julklapp detta blir. Så himla glad över att äntligen hittat en penna jag kan använda utan få ont i handen o tänk om några veckor kan jag klappa på dem o längta som ett barn till julafton!

Anmäl
2015-10-22 19:08 #183 av: mialycktman

ja nu har du pennor! Nu vill jag se lite doodling.....

Anmäl
2015-10-22 23:09 #184 av: Cessy

Åh ska man det också ? alltså doodla med dem?FörskräcktSkämtarSkrattar Jo mycket av min jakt har gått åt till pennor, men jag är ju jättenöjd med mina Supracolorsoft o de har jag ju använt i #138, #155-157-160, #162,  #166, 171/#177 o de pennor som kommit nu är ju dels sådana jag beställde för 4-8veckor sedan. Prismacolorn är ända nybeställningen. Allt annat ligger som sagt var bakåt i tiden. Väntar ff. på  ett storpack gelpennor o i morgon är det 60 dagar sedan jag beställde dem.Yrar Nå säljaren har förlängt mitt skydd för återbetalning, men jag måste säga att det ser mörkt ut att jag får dem. Sedan har jag också lite pennor som trettielva köpte på Ullared i september (också gelpennor o så storpack stabilo88) som jag kommer få på pärlträff i Ronneby den 14 november.

Fast jag kommer nog aldrig sluta o testa pennor (singelpennor alltså) för nu när jag hittat att både Hammarö o Zinkvit som säljer pennor styckvis o med bra låg frakt på sådant som inte väger, så kommer jag nog lyxa o testa en del som jag är nyfiken på. Att samla o testa är minst lika kul o jag har alltid varit en skadrak (korsning mellan skata o drake) som samlar på allt fint o vaktar i sin skattkista SkämtarGeneradSkrattar

Anmäl
2015-10-24 02:23 #185 av: Cessy

Veckoutmaningen denna veckan var kalla färger o man skulle använda sig av färger som återfinns i bilden. Motiv o pennor var valfritt.

Jag har använt mig av vykort av Hemliga trädgården o det är en kinesisk version. Bilden är 14x14cm o jag har använt mig av mina akvarellpennor Caran d'Ache Supracolor Soft. När motivet är så pass litet med så många små detaljer så är det en klar nackdel att använda sig av en så mjuk penna, för det blir svårt att få vettig detaljåtergivning, Valde att inte "vattna" bilden alls utan blendade den med blenderpenna, för jag var rädd för att detaljåtergivningen totalt skulle försvinna annars.

Där är eg. en svagt grön bakgrund som syns väl IRL men som tyvärr försvann vid fotograferingen o färgåtergivningen blev överlag sisådär, men jag orkar bara inte att fota om så här mitt i natten. 

edit: Har nu bytt ut fotot mot ett annat där jag dämpat färgerna lite. Förvisso blev de lila färgerna lite väl bleka nu, men å andra sidan kommer den mintgröna bakgrunden fram lite bättre i alla fall.

Anmäl
2015-10-24 21:51 #186 av: mialycktman

vacker

Anmäl
2015-10-25 12:24 #187 av: Niwa

så mysiga härliga färger

Anmäl
2015-10-25 23:36 #188 av: Cessy

Tackelitack Mia o NiwaSkrattar

Anmäl
2015-10-26 23:23 #189 av: Cessy

Fick för mig att jag trots allt skulle försöka göra färdigt bilden jag använt till att testa olika färgpennor på (olja/vax träpennor) o försökte mig på att göra om pippisarna på bilden till att bli mer blåmesliknande, så jag försökte ändra teckningen lite på dem o kortat näbbarna, för eg. är de väl någon form av sparvfågel. Kanske inte helt lyckat, men lite blåmesliknande blev de trots allt Oskyldig

Skickar med både färgtestbilden o den färdiga bilden så ser ner vilka pennor jag använt till de olika blommorna på penntestest-bilden. Allt som inte finns med på den (fåglarna, staketet o alla blad utom 1) är mina akvarellpennor men de är utan vatten o blendade med blenderpenna.

Skulle vilja ha bakgrund men vet inte alls vad jag ska ha för färg. Ska det vara en blå bakgrund typ himmel - fast himmel kan ju egentligen inte gå ända ner till marken som det då blir? eller ska det vara en ljusgul bakgrund eller kanske en gulorangeaktig bakgrund för att ge sken av gryning/skymning? Är så himla rädd att fördärva bilden. Är ju ff. nybörjare o har ju ännu inte hunnit med att göra speciellt många bilder. Så snälla kom med råd. Ska jag ha en bakgrund o vilken färg ska jag då ha?

Pennor Caran d'Ache Supercolor Soft
o allt annat som ni ser på penntestbilden
Bok: Nature Scapes Coloring book.

Anmäl
2015-10-27 19:28 #190 av: mialycktman

jättesöt bild

Anmäl
2015-10-27 21:00 #191 av: Cessy

Tackelitack Mia.

Nå efter vissa kval bestämde jag mig för att våga testa o göra en skymningsbakgrund o bakgrundsfärgerna består av ögonskugga som jag köpte idag på citygross, för jag var så sugen att testa något torrpastellaktigt, Har topsat dit ögonskuggan o blendat med finger o fler tops.

Pennor Caran d'Ache Supercolor Soft 
till blåmesar, staket o alla blad utom1 - i övrigt se pennorna i färgtestbilden.
Bakgrund - ögonskugga
Bok: Nature Scapes Coloring book.

Anmäl
2015-10-28 18:51 #192 av: mialycktman

jättefint!

Anmäl
2015-10-29 01:44 #193 av: Cessy

Tackelitack MiaSkrattar

Ja måla med ögonskugga var kul, men är ändå ett rätt dyrt alternativ. Dock gillar jag jättemycket att få blaska med färg på det sättet så nu har jag beställt ett gäng torrpasteller (halvkritor) på eBay o 64 färger kostade endast ca 110 kronor. Ska bli så kul när jag får dem. Öppnar helt andra möjligheter att leka med bakgrunder.Skrattar

http://www.ebay.com/itm/251706401621?_trksid=p2057872.m2749.l2649&var=550620781426&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Anmäl
2015-10-29 18:12 #194 av: mialycktman

kul att få se......

Anmäl
2015-10-30 17:25 #195 av: Cessy

Mm jag funderade på torrpasteller tidigt, men då de ska fixeras o inte kändes direkt som det första man behövde precis så slog jag bort dem ur hågen. De flesta märken är ju också ganska dyra här i Sverige. Sedan såg jag en film på fb om en som använde torrpasteller som bakgrund o det blev kanonfint o nu när jag fixat både akvarellpennor o vaxbaspennor o jag har inte hittat något som fungerar riktigt bra som bakgrund, så väcktes lusten på nytt att testa torrpaseller. När då denna länken till 64 torppastellkritor kom upp i det inlägget o till det priset ja då bara måste jag ju slå till. Ögonskuggan köpte jag ju bara för att jag måste få testa något lite direkt o behövde något till bakgrund till #191 o inte ville vänta ända tills torrpasetellerna väl kommer. Ögonskugga är dock ett dyrt alternativ om man ser till vd dessa torrpastellerna kostade.

Anmäl
2015-11-01 11:59 #196 av: Cessy

Hm hade ju tänkt ge bort mina egna Marco Fine i julklapp eftersom jag tyckte de var för hårda för min hand. Har ju hittat en akvarellpenna som jag är supernöjd med ( Caran d'Ache Supracolor Soft) o så ska jag ju få Prismacolors i julklapp. Men sedan upptäckte jag ju vad vaselin gör för Marco Fine. Vilken färg det blir o så mjuka o behagliga de blir att rita med Förskräckt

Ingen av de andra pennorna får riktigt lika bra effekt av vaselinet som Marco Finen får. Visst de blir färgstarkare o mjukare, men ändå så är det så att ihop med Vaselinet blir Marco Finen helt enastående fantastiska. Får nog beställa ett paket Marco Fine till o behålla mina egna, men jag får inte glömma att komplettera min julklapp med en burk vaselin.SkämtarSkrattar

Anmäl
2015-11-01 12:54 #197 av: Cessy

Ett 72-pack Marco Fine kostar mellan  170 - 200 kr o billigast har jag hittat den på Aliexpress. Det finns de som har hittat den billigare, men de säljarna har inte jag hittat, men däremot så finns det gott om säljare som säljer Marco Fine dyrare än 200 kr, så man får leta lite oavsett om man väljer att köpa på Aliexpress eller eBay.

http://www.aliexpress.com/item/100-Brand-New-High-Quality-72-Color-Marco-Fine-Art-Drawing-Oil-Base-Non-toxic-Pencils/2000201388.html

Anmäl
2015-11-01 22:15 #198 av: Cessy

Veckans utmaning var Halloween
Motiv: valfritt, 
Pennor: valfritt 
Ni går loss och tolkar halloween precis som ni vill, men ser gärna att man ska se det är halloween.

o jag är ingen Halloween firare alls. Vi har godís till barnen men det är väl ungefär så vi firar Halloween.Skäms Nå jag hittade en bild där jag gillade katten o den är Halloween, men himmel så tråååkig den var att färglägga. Den påminner stakt om mina målarböcker jag hade som barn o som var utrtradiga att färglägga. Alldeles för stora fält o ingenting händer i bilden.

Nå det gör ju bara det hela till en extra utmaning så jag bet ihop idag o fick den färdigt så här ett par timmar innan galleriet stänge, men inte blev den bra. Skulle ju haft en fladdermus också på månen som jag ritade dit, men jag gav helt enkelt upp. Nå jag genomförde i alla fall utmaningen o det är alltid något.Skämtar

Bild: http://www.raisingourkids.com/coloring-pages/holiday/halloween/pages/cat-dog-bat/007-halloween-cat-coloring.html

Pennor: Fyllde i linjerna med F-C Pitt Artist Brush
Färgerna på pumpa, katt o månen är  Caran d'AcheSupracolor Soft o denna gången använde jag vatten o pensel (laverade)
Bakgrunden är ögonskugga.

Anmäl
2015-11-02 17:26 #199 av: mialycktman

jättefin!

Anmäl
2015-11-03 00:39 #200 av: Cessy

Tackelitack Mia Skrattar

Tja katten skulle väl eg. varit svart för att vara en äkta Halloweenbild, men då hade ju kattens förvånade/skrämda ansiktutryck försvunnit, så den fick bli två nyanser i grått istället SkämtarOskyldigSkrattar

Anmäl
2015-11-03 17:00 #201 av: mialycktman

förstod det.....

Anmäl
2015-11-05 14:33 #202 av: Cessy

WIP
En ros som känns tämligen misslyckad o jag vet inte om jag ska fortsätta med den sedan i nästa vecka, för nu blir det inget mer målat på några dagar.

Bild: Pinterest o den kommer ursprungligen från en rysk sida som jag inte förstår någonting av. 

https://se.pinterest.com/pin/310889180506464112/
Pennor: Caran d'Ache Supracolorsoft (laverade d.v.s. jag använt vatten på pensel)

Anmäl
2015-11-05 19:52 #203 av: mialycktman

jag tyckte den va vacker

Anmäl
2015-11-05 20:33 #204 av: Cessy

Tackelitack Mia Glad Mm tror det som fått mig missnöjd är att jag inte kunde få till den där djupröda färgen jag sett framför mig, men tja eg. är det väl inget fel på rosen - bara på färgen jag hade velat ha den i. Men det hjälpte inte att jag försökte få den djupare röd med lila. Den röda jag har är helt enkelt inte tillräckligt röd. 

Anmäl
2015-11-05 23:13 #205 av: SaGas

Jag tycker färgen är jättevacker! Och fantastiskt snygg målat av dig!

Anmäl
2015-11-06 00:08 #206 av: Cessy

Tackelitack SaGasSkrattar

o jo jag ska måla den färdig i nästa vecka, men får jag riktigt djupröd penna bland mina Prismacolors så vem vet - då blir det kanske en ros till så småningom OskyldigSkrattar Fast jag kan i alla fall lätt säga att jag ska massor med färger o nyanser för då trivs jag bäst. Bara i rosen så finns det 12 olika pennor o flera ligger i närliggande nyanser till varandra så det syns ju inte, men jag ser det då jag målar Skämtar

Anmäl
2015-11-07 10:37 #207 av: Cessy

Hittade precis att man kunde förboka Harry Potter Colouring Book hos Book Depository.com o därifrån är ju faktiskt ofta böckerna billigare än från adlibris o det är gratis frakt. Nu när jag dessutom upptäckte att man kunde använda Paypal, så blir det nog fler köp därifrån.OskyldigSkrattar
http://www.bookdepository.com/Harry-Potter-Colouring-Book-Warner-Brothers/9781783705481

Anmäl
2015-11-07 10:38 #208 av: Cessy

o det kommer tydligen fler Harry Potter målarböcker sedan 2016. Hur det blir - om jag inte kan låta bli o köpa dessa också - beror mycket på vad jag tycker om denna första bokenSkämtar

Anmäl
2015-11-07 15:59 #209 av: mialycktman

åh vilken bra site!

Anmäl
2015-11-10 11:46 #210 av: Cessy

Så nu är rosen färdig o nu när bilden fått ligga till sig o jag vant mig vid färgen på rosen (att den inte blev riktigt den djupröda som jag eg. hade velat ha) så är jag faktiskt ganska nöjd med den. Glad Bakgrunden är ögonskugga o jag bara älskar att göra bakgrunder med ögonskugga. Blir så härligt mjukt o soft o man slipper en massa pennstreck som man måste blenda samman Skrattar

Bild: Pinterest o den kommer ursprungligen från en rysk sida som jag inte förstår någonting av.
Pennor: Caran d'Ache Supracolorsoft (laverade d.v.s. jag använt vatten på pensel)
Vita fält = Prismacolor
Bakgrund: Ögonskugga

Länk till bilden på Pinterest: https://se.pinterest.com/pin/310889180506464112/

Anmäl
2015-11-10 12:35 #211 av: leja

Den är fin !

Vad ska man ha som signatur tro?

Anmäl
2015-11-10 14:40 #212 av: Cessy

Tackelitack leja Skrattar

Anmäl
2015-11-10 16:56 #213 av: mialycktman

jättefin blev den

Anmäl
2015-11-11 11:25 #214 av: Cessy

Tackelitack Mia Skrattar

Anmäl
2015-11-11 13:26 #215 av: monstermash

Wow, fin! 

Anmäl
2015-11-12 08:05 #216 av: Cessy

Tackelitack monstermash Skrattar

Anmäl
2015-11-12 09:04 #217 av: Cessy

Ett vykort som ska vara som födelsedagskort. Kanske inte världens smartaste val att använda gul ögonskugga som bakgrund eller försöka göra 4 nyanser på rosorna (att de två rosa skiljer syns inte riktigt på bilden). Jaja - allt kan ju inte bli bra Vilar huvudet i handen

Bild: Blomstermandala - vykort
Bakgrund: Ögonskugga

Anmäl
2015-11-12 14:58 #218 av: mialycktman

jättefin!

Anmäl
2015-11-12 18:32 #219 av: Cessy

Tackelitack Mia Skrattar

Anmäl
2015-11-14 21:40 #220 av: Niwa

Rosen blev jättfin cessy och blommrna var lite midsommar känsla över

Anmäl
2015-11-15 12:45 #221 av: Cessy

Tackelitack Niwa Skrattar

Anmäl
2015-11-15 12:52 #222 av: Cessy

Här är två julkort från Vinterdömmar.

Julkulor:
Gelpennor med glitter o metallicnyanser av olika slag där glittert tyvärr inte syns på bilden. Bakgrund Ögonskugga o glitterklister.

Fågel med Julstjärna:
Julstjärna/cirkeln + stjärnorna är gjorda med glittergelpennor o metallicgelpennor där glittert som sagt var tyvärr inte syns på bilden. Fågeln är gjord med Caran d'Ache Supracolor Soft. Bakgrunden är ögonskugga.

o numera fixerar jag alla bilder med ögonskuggebakgrunder med Wella billiga hårspray o sprayar 3 ggr. Sprayar från olika vinklar o rör mig över bilden från ca 15 cm avstånd. Låter torka till mellan sprayningarna o det gör inget konstigt med bilderna - i alla fall inte på mitt 160gr laserpapper.

Anmäl
2015-11-15 19:22 #223 av: mialycktman

jättefina, fågeln är supersöt

Anmäl
2015-11-16 07:06 #224 av: Cessy

Tackelitack Mia Skrattar

Anmäl
2015-11-16 14:54 #225 av: Cessy

Ytterligare ett julvykort från Vinterdrömmar. Här syns det som tyvärr kan hända när man har för mycket ögonskugga på fingert o trycker för hårt ner i pappert o jag kunde tyvärr inte tona eller sudda bort det hur mycket jag än försökte  Vilar huvudet i handen  I övrigt är jag faktiskt nöjd med att jag lyckade skapa liv i renen/hjorten eller vad det nu är för djur o att jag lyckades få liv i grönskeliknande järneken.

Pennor: Caran d'Ache Supracolor Soft till renen/hjorten o bladgrönskan
glittergelpennor till stjärnor, kupolen o märket i mitten
Bakgrunden är ögonskugga

Anmäl
2015-11-16 15:00 #226 av: mialycktman

jättevackert

Anmäl
2015-11-16 16:46 #227 av: Cessy

Tackelitack Mia Skrattar

Anmäl
2015-11-17 17:15 #228 av: Cessy

Fick Mungyo torrpastelkritorna idag o som ni ser är de inte så stora, men man får 64 färger 105 kr o de är perfekta som bakgrundskritor. Ibland kommer jag använda dessa o ibland ögonskugga o vid enstaka tillfälle akvarellfärger beroende på vad för färg jag vill ha.

http://www.ebay.com/itm/251706401621?_trksid=p2057872.m2749.l2649&var=550620781426&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Anmäl
2015-11-17 17:20 #229 av: Cessy

Gjorde ytterligare ett julkort idag från vinterdrömmar. Dumt nog försökte jag göra om fantasifåglar till domherrar o det blev mindre lyckat.Vilar huvudet i handen Nå nästa gång jag gör detta julkortet ska jag låta dessa fantasifåglar vara just fantasifåglar.

Pennor: Caran d'Ache Supracolor Soft
o stjärnorna är 2 olika guldgelpennor
Bakgrund Mungyo torrpastellkritor.

Anmäl
2015-11-17 17:40 #230 av: mialycktman

jättegulligt kort!

Anmäl
2015-11-18 21:28 #231 av: Cessy

Tackelitack Mia!Skrattar

o nu när jag vant mig vid hur de blev så har jag försonat mig domherrarna o gillar dem faktiskt nuSkrattar

Anmäl
2015-11-19 01:11 #232 av: Cessy

WIP - Är jättenöjd med hur jag fått själva snögloben o IRL ser det verkligen ut som det är vatten o snö inuti den, men det lyckas jag tyvärr inte fånga på bilden av den. Har dock helt kört fast i hur jag ska gå vidare med själva basen o kan inte heller bestämma mig ifall jag ska ha någon bakgrund eller inte. Vad tycker ni?

Pennor: Caran d'Ache Supracolor Soft o diverse gelpennor.

Anmäl
2015-11-19 19:45 #233 av: mialycktman

ja bakgrund eller inte...alltid den frågan......jag brukar ej göra någon.............foten av kulan, kanske trä?

Anmäl
2015-11-19 23:06 #234 av: Cessy

Tack Mia. La ju ut frågan även på fb för att se vad folk sa. Jag har ju haft bakgrund på alla mina vykort från Vinterdrömmar. Lekte med tanken att ha röd eller ev grön bakgrund för att förstärka julkortskänslan, men valde blått igen för att skapa harmoni o för att det var den färgen flest trodde på. Tog dock en mildare blå men tyvärr blev det helt fel. Den svaga tonen av blått vatten dog i kulan o syns inte längre för bakgrunden blev för dominant. Försökte eftersträva en mer naturlig bas o så jag valde bronze, guld o silvermetallic gelpennor som det som dominerade basen o resultatet blev en tråkig bas. Så det som verkade så lovande lyckades jag alltså ta kål på *suck*

Pennor: Caran d'Ache Supracolor Soft o diverse gelpennor.
Bakgrund: Mungyo pastellkrita

Anmäl
2015-11-20 10:02 #235 av: Cessy

Fick ett tips att använda silverglitter o ja det kan nog bättre lyfta fram vattenkänslan i globen än fler skuggor (där finns skuggor som är till för att ge ilusion av glas som knappt syns på bilden men som syns lite bättre IRL) o får jag bättre fram det så kan jag kanske bli mer nöjd med bilden igen.

Kanske också bör säga att nu när jag sovit på saken så är jag ff. lite stolt över jag fått fram den här snökänslan o vattenkänslan när man tittar på bilden IRL. Den behöver bara förstärkas lite. Basen är förvsso ff. tråkig men samtidigt är det ju globen som är "huvudpersonen" o jag ville inte ta bort fokuset från den. Kontentan är efter att sovit på saken är jag inte längre lika missnöjd med bilden som jag var igår kväll.

Anmäl
2015-11-20 12:25 #236 av: Cessy

Äsch det går inte fånga på bild hur jag än försöker men i verkligheten är snögloben faktiskt helt ok nu. Har tonat ner bakgrunden o lagt i glitter o IRL syns det svaga blå vattenljuset men tyvärr inte bild, men jag är i alla fall faktiskt nöjd nu med bilden.

Anmäl
2015-11-20 18:09 #237 av: mialycktman

jo jag tycker jag kan se att globen är snyggare nu, svårt att ta rättvis bild.....jag vet.....

Anmäl
2015-11-21 01:34 #238 av: Cessy

Nej bra o rättvisa bilder är nästan en omöjlighet o det är nästan svårare o få rättvisa bilder på en sådan här bild än jag hade på att få det på mina smyckenVilar huvudet i handenFast det var i o för sig inte heller alltid så lätt men en hel bild verkar oftast som en omöjlighet.
Nå hur som helst även om jag inte kan få fram det helt bra på bilden så är jag faktiskt nöjd med globen nu. IRL ser man både svagt vatten i den o snön o den har en dimmighet som gör att den nästan känns som det faktiskt kunde vara en riktig glob när man tittar på bilden. Så bättre kan jag inte få det helt enkelt.SkämtarOskyldigSkrattar

Anmäl
2015-11-26 23:38 #239 av: Cessy

Stackars korre skutt. Först råkade han ut för att bli rakad o sedan fick han rosa bakgrund. Det var så att jag hade målat färdigt korren o så fick jag för mig att han skulle få en yvig svans o visst bidde det en yvig svans men med påföljd att det såg ut som han var rakad på kroppen.
Nå det har jag ju rättat till nu. Han ser inte längre rakad ut, men tack vare alla färger o färglager så har ju allt istället blivit ett kompakt murr *suck* Försökte lägga en gyllene ögonskugga runt honom som bakgrund men det gyllene i ögonskuggan försvann. Tänkte nåja om jag lägger julröd pastellkrita runt ramen så kan den kanske bli lite julig då o den blev rosa *suckar djupare*
Hade det inte varit för att jag ju redan har talat om den snaggade korren så hade jag inte lagt upp den o det vet i tusan om jag skickar iväg den som julkort.

Pennor: Caran d'Ache Supracolor Soft o diverse olika gelpennor
Bakgrund ögonskugga o Mungyo Soft pastellkrita

Anmäl
2015-11-27 00:01 #240 av: Cessy

o nej jag gråter inte utan skrattar faktiskt mest åt eländet.Gapskrattar

Anmäl
2015-11-27 18:25 #241 av: mialycktman

jag gillar den

Anmäl
2015-11-27 18:44 #242 av: Niwa

Den blev bra trots alla problem du haft m den

Anmäl
2015-11-28 15:03 #243 av: Cessy

Tack Mia o Niwa Skrattar

Har haft en massa nagellackscabbar (glasklara cabbar som jag målat nagellack på) som jag tänkt torka bort nagellacket på för jag vet inte vad jag ska ha dem till, men de har bara blivit liggande i väntan på att jag ska orka göra vid dem *rodnar* Så kom jag på att - de kan ju bli kylskåpsmagneter så jag kan sätta upp lite målarbilder. Nej så stor kyl o frys har vi inte, men en del ska bli julklapp till en annan målarboksutövare . De är alltså fotade sittande på kylskåpet, men det framgår ju inte av bilden.SkämtarSkrattar

Anmäl
2015-11-28 15:22 #244 av: Niwa

Nu fick du många fina kylskåpadekorationer

Anmäl
2015-11-28 16:05 #245 av: sanne62

så mycket färg !!!!  lördagsgodis för ögonen.... 

Anmäl
2015-11-28 19:24 #246 av: mialycktman

coola!

Anmäl
2015-11-28 23:39 #247 av: monstermash

Men så fina :) 

Anmäl
2015-11-29 12:09 #248 av: Cessy

Tackelitack tjejer o tack Sanne för att du hittade magneterna så jag kunde göra alla dessa kylskåps magneterna.Skrattar

Här hittar ni magneter om ni också vill göra någon form av kylskåpsmagneter, men man måste limma på något på dem för annars får man inte loss dem från kylskåpet. De är superstarkaSkrattar
http://www.ebay.com/itm/141742385486?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Anmäl
2015-11-29 17:03 #249 av: ommok

Bra idé, Cessy! De blev jättefina kylskåpsmagneter.Skämtar Jag har sådana magneter hemma, men har inte kommit på vad jag ska ha dem till. Nu fick jag lite idéer jag också. Skrattar

Anmäl
2015-11-30 10:02 #250 av: Cessy

Tack ommok - hoppas det blir något av dina magneter också. Har ju en del fusade glascabbar också som ligger, men det kändes lättare att offra alla nagellackscabbarna istället för mina egenfusade glascabbar, för de kan ju kanske ändå en dag komma till användning i ett smycke - kanske.Skämtar

Anmäl
2015-12-01 23:42 #251 av: Cessy

Ännu ett julvykort ur vinterdrömmar. Vingen är i gelpennor o den är riktigt glitterröd  o inte rosatonad o guldig/silvrig, men kameran fixar inte att lyfta fram detta - speciellt inte utan dagsljus. Är mindre nöjd med ugglans färger framförallt i huvudet. Jag önskar att jag behållt det vitt. Däremot är jag nöjd med snökänslan jag fått fram i bilden.

Pennor: Caran d'Ache Supracolorsoft o diverse gelpennor
snön är gjord med  vit Posca
bakgrund Mungyo pastellkrita

Anmäl
2015-12-02 10:39 #252 av: Cessy

Måste säga att så här i dagsljus så är bilden faktiskt lite magisk. Oskyldig Snön är så jättefin på denna bilden. Visst nästa gång jag målar den kommer ugglan ha andra färger, men den är ändå helt ok, så nu när när bilden legat till sig över natten så är jag trots allt nöjdSkrattar

Anmäl
2015-12-02 13:38 #253 av: SaGas

Fint Cessy! Jag är väldigt imponerad av snön, ser så härligt vintrigt ut!

Anmäl
2015-12-02 16:52 #254 av: mialycktman

härlig vinterbild!

Anmäl
2015-12-02 19:04 #255 av: Cessy

Tackelitack tjejer Skrattar

Anmäl
2015-12-06 21:29 #256 av: Cessy

Nu ger jag upp! Gjorde en ny uggla men tänkte att den ju inte skulle likna den andra ugglan för mycket så här gjorde jag en svart bakgrund istället - varpå snöeffekten dog.FörskräcktDenna gången är jag dock jättenöjd med själva ugglan, men missnöjd med snön o bakgrund. I den förra bilden var jag missnöjd med ugglan men jättenöjd med snön. Nå nästa uggla (men den får bli nästa jul för nu orkar jag inte med fler ugglebilder Snopen)  ska alltså ha gröna löv med snö på o en vinterisigt blå bakgrund o ugglan ska ha vitt huvud så vem vet jag kanske kan bli nöjd med den Skämtar

Den andra ugglan finns i #251

Pennor: Caran d'Ache Supracolor Soft o diverse gelpennor
Snö - vit Posca o lite glitternagellack
Svart bakgrund: F-C Pitt Artist Brush

Anmäl
2015-12-07 16:31 #257 av: mialycktman

superfin denna gång

Anmäl
2015-12-07 21:31 #258 av: Cessy

Jo ugglan blev fin.Glad Synd bara att de silvriga/vita bladen inte fick fram frostkänslan som jag ville ha o kollrade bort snökänslan. Nåja, man lär sig av sina misstag - förhoppningsvis i alla fall.Oskyldig

Anmäl
2015-12-08 22:06 #259 av: Niwa

jag tycker den blev jättefin

Anmäl
2015-12-09 16:19 #260 av: Cessy

Anmäl
2015-12-14 21:43 #261 av: Cessy

Hm efter allt julförberedande bara måste jag få måla något. Vågar dock inte ta fram något som jag måste jobba mer med utan det fick bli något enkelt. Det fanns en artikel om Målarboksutövandets positiva effekter hos utövaren o där fanns en gratis sida med julklappetiketter man fick lov att skriva ut. Tyvärr har jag inte sparat länken, men har någon länken får ni gärna lägga upp den i en kommentar, men den var gratis o fri att dela.

Bild: Gratis o fri bild från Allas
Pennor - gelpennor av olika slag.

Anmäl
2015-12-14 22:36 #262 av: mialycktman

jättesöta!

Anmäl
2015-12-14 23:20 #263 av: Cessy

Tackelitack Mia Skrattar

En tjej från en av målarboksgrupperna letade också upp länken, så vill någon skriva ut o göra egna julklappsetiketter så har ni länken här:
http://www.allas.se/wp-content/uploads/2015/10/Julklappsetiketter2015.pdf

Anmäl
2015-12-15 00:08 #264 av: Cessy

o här syns glittert som är i ettiketterna lite mer, men kameran har som sagt var svårt o fånga glittergelpennor.

Anmäl
2015-12-15 09:03 #265 av: SaGas

Tack för länken Cessy! Så typiskt bara att jag inte har några fina papper att skriva ut på... Undrar om dom har några tjockare pappersark styckvis i bokhandeln? Jag ska förbi där i em:)

Anmäl
2015-12-15 10:25 #266 av: Cessy

Hoppas du kan köpa papper styckvis i bokhandeln SaGas. Jag köper ju 160gr på NetOnNet för även om det går o få dem ca 10 kr billigare på andra ställen så är de ställena inte fraktfria o flera har dessutom lägsta ordergräns. NetOnNet har ju ingen lägsta ordergräns o är ju alltid fraktfritt.
https://www.netonnet.se/Search?query=laserpapper

Anmäl
2015-12-15 16:41 #267 av: Niwa

vilka fina juliga kulor du målat cessy

Anmäl
2015-12-16 14:14 #268 av: Cessy

Anmäl
2015-12-16 14:59 #269 av: SaGas

Såhär bidde min julkula:)

Anmäl
2015-12-16 15:17 #270 av: Cessy

Jättefin SaGasSkrattar Vad använder du för guldpenna? För det där var en väldigt fin täckande guldfärg.

Anmäl
2015-12-16 16:49 #271 av: SaGas

Just den här guldpennan är en gelly roll:) Köpt på akademibokhandeln.

Anmäl
2015-12-16 19:21 #272 av: mialycktman

söt som socker

Anmäl
2015-12-16 21:28 #273 av: Cessy

Hm en sådan måste jag nog testa SaGas, för det ar väldigt fin guldnyans i den. o himla fint papper också du fick tag i med en snygg struktur i.

Anmäl
2015-12-16 21:47 #274 av: SaGas

Ja, den pennan är riktigt bra! Och pappret blev bra, men ganska svårt att måla snyggt på strukturen...

Anmäl
2015-12-17 00:41 #275 av: Cessy

Ja jag kan tänka mig att det var rätt bubbligt o svårt att måla på, men snyggt blev det ju med den underliggande strukturen i bilden.Skrattar

Anmäl
2016-01-03 01:30 #276 av: ilenna90

#217 cessy, läste att du använde ögonskugga till dina bakgrunder, men färgar det inte av sig på andra sidor? o: eller fixerar du det på något sätt? 
vill gärna göra bakgrunder till några av mina bilder men känns lite jobbigt/som att det inte kommer bli så bra att fylla så pass stora ytor med färgpennor och dessutom samma färg (målar för tillfället i havens hemligheter; dvs mycket blått ^^) 

Anmäl
2016-01-03 02:25 #277 av: Cessy

#276 Jo både ögonskugga o torrpasteller som t.ex. Mungyo måste fixeras. Antingen kan man då köpa ett dyrt fixativ avsett för detta eller gör man som jag o köper ett billigt hårspray (Jag har köpt Wellas hårspray för 25 kr på Citygross) o använder det som fixativ.

Man sprayar på 15-20 cm avstånd o går i en svepande rörelse över bilden. Bilden får inte bli synligt våt för då sprayar man för länge på samma ställe. Låt torka o ca 30 sekunder o upprepa totalt 2-3 ggr. (Jag brukar spraya 3 ggr).

Jag låter bilden torka till o sedan lägger jag den i press under några böcker tills nästa dag för annanrs blir den lätt bubblig av fukten. Sedan har man en fin bild med skyddad yta Om man målar i en bok ska man dock först kolla att just den boken klarar hårsprayet/fixativet, för vissa böcker har ju rätt dåligt papper. De bilder jag sprayat hittentills o det har varit en hel del, har samtliga varit målade på 160gr laserpapper o där funkar det som sagt var perfekt.

Anmäl
2016-01-06 18:19 #278 av: Cessy

Älskar ju mina pastellkritor från Mungyo o olika ögonskuggor som bakgrunder, men hur det än är så kommer man inte åt riktigt överallt med ett finger/tops/ögonskuggepads, så jag bestämde mig för att testa 3 olika pastell pennor för att se om jag hittade en sort som jag trivs med o som jag kan använda där det är svårt o komma åt med vanliga medel o här är vad jag tyckte om dem.

Derwent Pastel Pencils 16kr/st: Blir väldigt "smulig" när man ritar med den (syns tydligt på bilden) lite trög men ser ändå rätt ok ut innan man "suddar den" för att den mer ska gå in i pappert som pastellkritorna gör, för då försvinner den i princip helt. Nu är det en blek nyans så det är väl inte helt rättvist att det råkade bli just denna Derwent pastell pennan men det känns som den mest blev pulver som försvann då jag använde tops för att blenda in den i pappert.

Faber-Castell PITT Pastel Pencils - 15kr/st Betydligt starkare pigment än Derwent o mjukare att måla med, men även denna "smular" men betydligt mindre än Derwenten. Den går mer in i pappert o ligger inte bara utanpå o det blir kvar mycket färg när man suddar den med tops som syns på andra delen av bilden o smulningen går in i pappert. Det går också relativt väl att sudda ut pennstreck man målat med pennan med topsen bild 3 (nedersta delen av bilden) så det funkar att använda den som bakgrund i trånga delar o få den smälta in utan att lämna allt för tydliga pennstreck.

Caran dAche Pastel Pencils - 27 kr/st: Starkast Pigment o pyttelite strävare att måla med än Faber-Castell o den smular i princip ingenting.  Den går in i pappert o det mesta man ritat blir kvar även då man suddar den med tops. Därför lämnar den mycket tydligare kvar streck på pappert än Faber-Castellen gör (se tredje delen - nedersta delen av pappert) 

Ska man rita på frihand o vill ha kvar strecken man ritat som tydliga linjer o inte vill att speciellt mycket av det man ritat ska försvinna när man blendar ut den, så är def. Caran d'Ache det valet  man ska göra. Vill man däremot kunna sudda ut pennstreck o få den blenda in ihop med en pastellkrita som man målat med på större områden, så funkar def. Faber-Castell bättre eftersom det är lättare att reducera pennstreck från den. Derwenten skulle i detta sammanhanget inte passa mina syften alls o som vanligt drar jag inte alls jämnt med Derwent pennan.

Eftersom bilderna ät tagna på frihand utan dagsljus så blev färgerna ganska förvridna, men ni ser ändå smulighetsgraden o hur pennorna suddas ut.

Anmäl
2016-01-06 22:21 #279 av: Niwa

Vilken skillnad på resultat på dessa pennor. Kollade på den första och tänkte precis "oj vad smulig" .kan det verkligen ge ett bra resultat, eller ger den ett resultat alls?

Anmäl
2016-01-07 00:01 #280 av: Cessy

Tja den måste ju kunna ge bätre resultat än så, så jag tror delvis det handlar om mitt pappersval. Jag använder ju allra mest laserpapper o det har ju en glättad yta. Antagligen fungerar inte denna pennan alls mot denna sortens papper. För övrigt har jag inte alls kommit överrens med någon sorts Derwentpennsort. Har testat Coloursoft, Watercolour, Inktense o Pastelpencils o den ända jag ev. ger godkänt är Inktense men den pennan vill jag testa mer innan jag vet vad jag tycker. Eftersom Derwent är ett stort märke, så måste mina problem med deras pennor antagligen handla om papperskvalité.

Nå det är ju eg. ointressant att jag skulle kunna få ett bättre resultat på annat papper, för det är ju laserpappert jag använder mest. Så de pennor jag köper måste ju funka bra på det pappert. Tack o lov har jag ju också hittat olika pennor som dels funkar bra på laserpappert o dels som jag trivs med. Men det visar på vikten av att man inte köper pennor för man hört/läst att andra tycker de är bra, utan att man köper några olika pennsorter styckvis o testar så att man säkert hittar en pennsort man trivs med o funkar på den papperssort man använder mest.Skrattar

Anmäl
2016-01-10 14:24 #281 av: Cessy

Oj det gick snabbt! Jag beställde ju de pennorna jag valde d.v.s. Faber-Castell PITT Pastel Pencils i onsdags o då var det ju trettondagafton o alltså en söndag hos Hammarö o hade dem i fredagsFörskräckt Speciellt förvånande då de står som beställningsvara - 7 dagar. Nå inte mig emot, för jag tackar ju o niger för snabb leveransSkrattar

Hoppas jag hinner testa dem lite sedan i veckan som kommer. Ska i alla fall bli kul oavsett när det blir att kunna komma åt även i trångare områden på bakgrunder där jag inte kommer åt med mina Mungyo soft pastellkritor o nu bör jag väl ha pennor som matchar kritorna någorlunda.OskyldigSkämtarSkrattar

Anmäl
2016-01-10 17:09 #282 av: Niwa

Vilken skatt i pennor Cessy. Hoppas du kommer gilla dem nu.
Blir intressant att se hur resultatet blir

Anmäl
2016-01-11 17:41 #283 av: Cessy

Cessy Ståhle Åh - jag som backat varje gång jag tänkt markers - även om jag varit bra nära att köpa flera gånger, både billigare kinapennor o extraprispennor - nu klarade jag inte längre att motstå lusten att testa. Så nu är 20 Chameleon på väg hem till mig. Klok - jag ? Nej inte på en endaste liten fläck! *rodnar men ler*

Här är en liten instuktionsvideo så kanske ni förstår varför jag bara måste ha dem. Nu skulle jag köpt några Caran d'Ache Museum med januarilönen, men det får jag skjuta till nästa månad. Men det ska bli så kul att äntigen få testa en sorts alkohol markers o då Chameleon som jag ju tittat på flera gånger men som sagt var backat.

Verkar bara som man kan köpa dem på ett ställe i Sverige o det är Kristinas Scrapbooking. Finns även olika instruktionsvideos på sidan om hur man målar o om hur man byter spetsar o hur man fyller på bläck o vill man har mer tips så ska man gå till Chameleons egna sida

http://kristinasscrapbooking.se/skriva-och-farglagga/chameleon-pen/

Anmäl
2016-01-12 17:40 #284 av: Cessy

I en facebookgrupp som jag är med i ombads vi att fotografera titeln på vara böcker o lägga upp i ett album o likadant pennor. Så jag slängde upp mina böcker på sängen o fotade men några har rymt. Eftersom det är 4 jag inte bryr mig om så kommer jag inte ihåg om jag städade undan dem ett steg längre eller om jag gav bort demSkäms Nå här kan ni se hur galen jag är o vad jag samlat på mig hittentills i bokväg.
Den bilden med små böcker o där Vinterdrömmar finns längst ner till vänster är samtliga vykortsböcker.

Anmäl
2016-01-12 18:03 #285 av: mialycktman

ja det var ett stort urval

Anmäl
2016-01-12 18:19 #286 av: Cessy

Jopp Mia - det är en del o ändå ligger det fler i på önskelistan på adlibris. Men därifrån har jag åtminstone har jag ju hållt mig borta sedan innan julen. Har ju antingen köpt billigare på book depository, eBay eller köpt direkt av några målarboksförfattare/illustratörer. Men det blir säkert fler undan för undan.OskyldigGeneradSkrattar

Anmäl
2016-01-12 18:56 #287 av: Niwa

Wow du har några att välja mellan. Tur du har en del pennor att måla med

Anmäl
2016-01-12 19:36 #288 av: Cessy

Tur jo så kan man kanske kalla det NiwaSkämtarSkrattar-  att jag ser till o samla böcker så jag absolut måste ha många olika pennor att välja mellan. Eller är det så att jag köpt så många pennor så att jag måste köpa en massa böcker att testa de olika pennorna i. Eller är det bara så att jag är en samlarnörd som njuter av att ha tillgång till massor av möjligheter som gör att jag får testa olika tekniker o olika sätt att måla på. Att jag helt enkelt njuter av både att samla o kunna ha många val. 

Det är väl som när man pärlar. Man köper inte en pärlsort bara i en färg utan man köper den i alla fall i några färger gör att få lite valmöjligheter i hur smycket ska se ut färgmässigt o så behöver man också pärlan i flera storlekar så man kan experimentera med utseendet/finishen o.s.v. I regel samlar man ju som pärlare på sig både det ena o det andra bara för att ha valmöjligheter o jag applicerar väl gärna detsamma på alla mina hobbies. Jag måste köpa än det ena än det andra, så jag kan välja. Sedan är det också himla kul att testa - så samlandet i sig att få äga att ha o klappa på är också en del av nöjet - både när det gäller pärlor o smyckesmaterial såväl som med böcker som pennor.Oskyldig

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.