Annons:
Etikettsilver-chainmaille
Läst 2760 ggr
Jonte35
9/16/15, 7:51 PM

Löda i silver

Hej alla! Jag är ny här men behöver hjälp att förstå mig på detta med lödning. Jag försöker lära mig detta med silverlödning och har gjort en ring av silver. Jag köpte silverlod hård eftersom jag läst att den mjuka är svår att hantera. Jag tänker att när jag fått till denna lödningen kanske jag vill löda på en sarg med en sten i. Iaf när jag värmde ringen hände det inget med lodet .. Jag värmde och värmde och plötsligt vek ringen ihop sig. … Vad hände lixom? Varför smälte inte lodet? Jag har bankat rätt ringen så den är platt men kan jag använda den igen? Tacksam för svar

Annons:
Ca-Li
9/16/15, 9:17 PM
#1

Hej

Använde du flux när du försökte löda? Utan flux vill inte lodet flyta ut då du får oxid på silvret och när man då fortsätter  värma når man snart silvrets smältpunkt.  Silvret ska du kunna använda igen. Beta det innan så det är rent först så kan du testa att löda igen.

Silverlod har olika smältpunkter och det som kallas lätt har lägst smältpunkt samt att det kan upplevas lite gulare. Man brukar normalt börja med hårt lod om man ska löda fler gånger så att inte föregående lödning smälter. men lätt lod kan vara lättare att använda om man är osäker på temperaturerna. 

Hoppas det gav lite hjälp.

/ C

Jonte35
9/16/15, 9:21 PM
#2

Ja jag använde flux men jag bara doppade silvret i fluxet lite snabbt .. Ska man ha mycket ? Tack för svaret :)

Ca-Li
9/16/15, 9:24 PM
#3

nä det ska räcka att doppa silvret, doppade du även lodet? det är också viktigt att silvret är rent innan, och att fogen är tät.

När du värmde, värmde du då upp hela silvret eller fokuserade du på lödfogen?

Jonte35
9/22/15, 8:33 PM
#4

Hej förlår jag missade att du svarat .. Jag värmde hela ringen först sen mot lodet

Jonte35
9/22/15, 8:33 PM
#5

Jag har kommit på vad felet var .. Fel fluss d var för järn

Ca-Li
9/24/15, 8:50 PM
#6

Ah, härligt att du kom på vad det va :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: