24 Målarböcker för vuxna

Cessys Målarbokstråd 2

2016-01-13 17:18 #0 av: Cessy

Ja nu är den första tråden lite lång o du hittar den här

Egentligen hade ju dessa bilderna också fått plats i förra tråden, men eftersom jag sedan tänkte lägga upp testbilder som hör ihop med dessa pennorna så var det ändå bättre att hålla ihop allt i samma tråd. 

Ja pennorna är mitt nyförvärv - Ett 20-pack (22 med den svarta detaljpennan o den vita/färglösa blederpennan) med Chameleon. De är alkolbaserad tusch (går INTE att måla direkt i de flesta målarböcker med såvida de inte är enkelsidiga o man dessutom lägger måååånga pepper i mellan för att skydda nästa bild) som har en inbyggd blenderfunktion som de kallar att man fusar in blendern i pennan. Man kan byta såväl spetsar som fylla på tusch o blenderfärg i dem. Pennorna har en fin penselspets o en hårdare vanlig spets.

Det som är unikt med dessa är alltså den inbyggda blenderfunktionen o hur stor effekt man får av infusningen av blendern beror på hur många sekunder man fusar in blendertusch i spetsen. Man kan ladda hem en bild från Chameleon med schema där man kan rita med pennan efter fusat in blender i olika sekunder så man får det klart för sig. På Chameleon finns också en massa instruktionsvideos som är fördömligt korta o instruktiva o som visar olika tips o tricks. Allt ifrån hur man blendar med pennorna till hur man byter spetsar m.m.
http://www.chameleonpens.com/#!video-tutorials/c1yfo

Detta setet köpte jag hos Kristinas Scapbooking o det kostar 999kr. Man kan även köpa pennorna styckvis där för 59 kr/st eller i 4 olika 5-pack a 269/st. Där finns även refilltusch o spetsar till pennorna.
http://kristinasscrapbooking.se/skriva-och-farglagga/chameleon-pen/

Någon gång under våren kommer kommer det ytterligare 30 färger som man då ska kunna köpa i 50(52)-pack eller i 5-pack eller givetvis styckvis. Måste dessutom säga att jag älskar lyxkänslan av att denna gången lyxat o köpt ett helt set o därmed få en jättefin förpackning till dem. Är van vid att samla dyrare pennor styckvis o då får man inga förvaringsförpackningar. Dels är den ju bra att förvara dem i o dels perfekt att ha stående på bordet - en liten lyxtouch som jag älskar. Skrattar

Värd på Smyckestillverkning!

Anmäl
2016-01-13 17:27 #1 av: Cessy

Och är är en av alla de videotutarna som finns på Chameleonsidan om hur man kan använda dessa pennorna

Anmäl
2016-01-13 18:19 #2 av: Niwa

Ser fram emot att se vad du hittar på med dem cessy och vad du tycker om dem.
Förstår lyxkänslan. Det är ngt speciellt med bra pennor

Medis på: smyckestillverkning
Hälsa gärna på mig på Facebook.

Anmäl
2016-01-13 19:10 #3 av: Zadeira

Jag skulle verkligen vilja ha bra pennor till mina målarböcker, men sen blir jag så himla snål för jag tycker trots allt att det är ju bara målarböcker. Tycker 39 kr för ett paket pennor är på gränsen ;)

Anmäl
2016-01-13 22:52 #4 av: Cessy

Oj - ja då får man inte mycket till pennor att måla med o sådana pennor skulle jag aldrig klara Zadeira. Jag började ju med att köpa superbilliga pennor o fick så ont i handen att allt nöje med att måla försvann. Jag klarar det helt enkelt. Jag måste ha riktigt mjuka pennor med bra pigment annars får jag så vansinnigt ont o tyvärr så kostar sådana pennor en hel del.

Ja Niwa - bra pennor ger sannerligen en härlig känsla Glad

Anmäl
2016-01-13 23:11 #5 av: Cessy

Måla med Chameleon ger jag mig inte på ikväll, men väl har jag gjort en färgkarta o en fusnings"karta" för att få en uppfattning om hur mycket pennorna påverkas av olika fusningstider. Hoppas jag är piggare imorgon o orkar o testa att måla en bild i alla fall. 

Gillar dock känslan i dem o det är något helt annat att måla med en alkoholbaserad tuschpenna än en vattenbaserad penna. Visst det blir randigt precis som vattenbas vi ett lav av att man randar (ritar) fram o tillbaka, men lägger man på ett andra lav så försvinner randningen med alkoholbaspenna (utgår från att det är liknande med samtliga alkoholbastusch) o den rubbar inte upp pappert. Gör man samma sak med en vattensbastuschpenna så blir det ju oftast ännu randigare o så börjar pappert rubbas upp.

Gillar def. det här med att man kan fusa fram en toning. Om jag sedan kommer att kunna lära mig handskas med dem i en bild - det är en helt annan femma.Oskyldig

Anmäl
2016-01-14 08:31 #6 av: Niwa

Det kommer gå jättebra. Du har ju tålamod så du kan lära dig handskas med dem

Anmäl
2016-01-14 16:45 #7 av: Cessy

Jaha det här går ju bra *not*

Nej det är inget fel alls på pennorna (Chameleon) men däremot på mig. Jag är ingen tuschmänniska o inte ens de bästa pennorna i världen kan ändra på det. Trodde jag valt en bild som var lätt o där jag skulle få utrymme att blenda (blommorna o bladen), men har man inte rätt teknik så funkar det ju ännu sämre att färglägga stora ytor, för då syns bristerna ännu mera. Märks att jag kommer från träpennorna för instinktivt går jag tillbaka o försöka rätta till nyanser så som jag hade gjort med en träpenna, men det funkar ju inte med tusch.*rodnar*

Var beredd att slänga bilden i soperna, men fick syn på knoppen o tänkte, men kanske funkar det bättre då med små ytor trots allt o jo plötsligt började det se pyttelite bättre ut. Så jag tog fram en annan bild med ännu mindre detaljer o färglade en fjäril i stället o den blev nog ändå ganska ok. Nå nu tror jag aldrig på att jag kommer bli bra på tuschbilder, men lite kul är det ändå med Chameleonpennorna. Sedan har det def. botat mig från att vilja ha andra markerpennor för när man handskas fel med dem, så blir det som det blir. Får se när jag gör fler fjärilar men inte idag i varje fall o antagligen testar jag inte mer förrän nästa vecka.

Anmäl
2016-01-14 16:51 #8 av: Zadeira

#7 lite övning tror jag sen ger det sig nog för dig! Jag vill verkligen köpa pennor som man kan blenda med, men jag är för snål.

Anmäl
2016-01-14 18:32 #9 av: Cessy

Kan säga att hade jag inte kunnat blenda dem hade de inte varit hälften så roliga o då hade man dessutom behövt massor av mer nyanser. Jo öva ska jag men på sådant storleksmässigt typ knoppen o fjärilarna o när jag lärt mig lite bättre så kanske jag återvänder till blomman för testa om jag då kan fixa större ytor också. Men jag har också lärt mig att nej jag ska INTE ha fler markerpennor av andra sorter. Vare sig de är billiga eller dyra o jag kommer nog aldrig bli fast i tuschteckningar på samma sätt som jag är med träpennor. Men det är kul att ha dessa pennorna o jag ångrar inte dem just för att jag tycker blendningen i dem är kul o hålla på med. Sedan att jag inte får rätt utseende o finish är en träningsfråga o lite tror jag att jag kan lära, men bra på tuschpennor blir jag nog aldrig någonsin.

Anmäl
2016-01-15 13:41 #10 av: Cessy

Tjoho - det går framåt!
Mitt testande av Chameleonpennorna alltså. Det är en bra bit kvar innan jag kommer vara någorlunda bra med dem, men det går i alla fall åt rätt håll. Skrattar

Anmäl
2016-01-15 16:28 #11 av: Niwa

Jag tycker det ser riktigt bra ut cessy

Anmäl
2016-01-15 18:08 #12 av: mialycktman

supernice

Anmäl
2016-01-16 00:02 #13 av: Cessy

Tackelitack Niwa o Mia.Skrattar

Får väl bara hoppas att jag inte fördärvar den sedan när jag gör den färdig, men ja jag gillar den i alla fall så hör långt Glad

Anmäl
2016-01-22 14:45 #14 av: Cessy

WIP: Haft en stund nu att fortsätta med den bilden där jag testade chameleonpennorna på fjärilarna, men bestämde mig för att få testa mina Prismacolors också, så det är dessa på blommorna. Får se när jag får en stund till o sätta mig o fortsätta med bilden som är från ett höstnr av "Målarbok för vuxna", men jag kan inte riktigt bestämma mig för hur jag ska gå vidare med färgerna på blommorna/dahliorna. Om jag ska upprepa de tre färgerna - ja nu är där ju mer än 1 färg i varje blomma, men samma färger igen eller om jag ska fortsätta med nya färger på de andra blommorna?

Anmäl
2016-01-22 14:53 #15 av: sanne62

fint

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

Anmäl
2016-01-22 17:26 #16 av: mialycktman

superfint ju!

Anmäl
2016-01-23 00:50 #17 av: Cessy

Tackelitack Sanne o MiaGlad

Anmäl
2016-01-23 01:01 #18 av: Cessy

Har bara lite kvar nu, men fick ingen längre stund att måla på ikväll, så jag hoppas på att kunna göra klart bilden imorgon. Kan konstatera att även tre färger blev för mycket för det kollrade bort fjärilarna för mycket. Ur fjärilssynpunkt hade det blivit bättre att köra enfärgat - alltså samma färg på alla blommorna, men den tanken stod jag inte ut med att genomföra. För det hade blivit alldeles för tråkigt att målaGenerad

Anmäl
2016-01-23 10:04 #19 av: Niwa

Vad bra det blir

Anmäl
2016-01-23 20:55 #20 av: Cessy

Tack Niwa. Glad

Ja nu är fjärilsbilden färdig, men jag vet inte om jag inte överbearbetade den lite? Jag upptäckte ju att eftersom jag inte orkade med tanken att sitta o måla alla blommorna i samma färg o försökte begränsa mig till i alla fall 3 färger på blommorna, så blev det ändå för mycket i det avseendet att bakgrunden konkurrerar för mycket med fjärilarna. I ett försök att lyfta upp fjärilarna mer i fokus så satte jag vita prickar på dem, men det blev nog lite overkill. Vad tycker ni?

Bild: Från höstnr-15 "Målarbok för vuxna" (Den med ett höstträd utanpå)
Pennor: Chameleon = Fjärilarna
Prismacolor = Blommorna
Triplus Fineliner = konturerna på blommorna
Vit posca = Prickarna på fjärilarna

Anmäl
2016-01-23 21:27 #21 av: sanne62

fina både med och utan prickar.....

Anmäl
2016-01-23 21:32 #22 av: Zadeira

Tyckte bättre om dem utan prickarna faktiskt. Men den blev verkligen ursnygg!

Anmäl
2016-01-23 22:01 #23 av: Niwa

jättefina båda 2.

fjärilarna blev lite mer "disney tingeling" med flygstoft med de vita prickarna Oskyldig

Anmäl
2016-01-23 23:16 #24 av: jagga-ewe

Tycker helt klart bättre om dem utan prickar. Prickarna tar över fjärilarna o reducerar dem till bakgrunden ihop med blommorna. Utan prickar ger det mig intryck av att va sån där "sammetstavla". Riktigt snyggt!

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Anmäl
2016-01-24 01:36 #25 av: Cessy

Tackelitack Sanne, Zadeira, Niwa o jagga-ewe. Skrattar

Ja själv är jag kluven. För utan prickar blir det en annan harmoni, men med prickarna blir det något annat o om man sedan gillar det eller inte är nog individuellt. Jag tycker ju inte prickarna gör att fjärilarna blir en bakgrund utan snarare att de skiljer sig från bakgrunden, men smaken är som baken o tur är ju det Skrattar

Anmäl
2016-01-24 14:29 #26 av: mialycktman

helt fantastiskt med de vita prickarna, ser ut som daggdroppar!

Anmäl
2016-01-24 19:45 #27 av: Cessy

Tackelitack Mia Skrattar

Ja jag är nöjd faktiskt o det är inte så ofta jag är det. Visst vissa saker kunde jag gjort bättre men så är det väl alltid o det är ju på så vis man utvecklas. Kan också konstatera att nu efter suttit o tänkt försöka göra en annan bild helt o hållet med Chameleonpennorna att nej jag är nog o förblir en träpennemänniska först o främst. Inte så att jag inte kan tänka mig använda mina Chameleon för de är roliga, men inte till en hel bild. Men samtidigt är det ju faktiskt så jag funkar. Jag blandar friskt o använder massor med olika pennor i samma bild o det trivs jag med. Så varför skulle jag plötsligt bli omvänd till att bara använda en enda sorts penna till en hel bild? Jag trivs med att skapa lite olika effektermed olika pennor, men givetvis behöver jag träna mer - mycket mer innan jag behärskar chameleonpennorna bättre. Alkoholbaserade markers är jag ju helt novis på o bara det att jag i alla fall börjat använda dem är ett stort steg. Att jag dessutom råkar tycka de är kul var ännu mer oväntat, men att gå över o helt o hållet använda alkoholbaserade markers eller enbart någon sort tusch kommer inte o hända. För mig ligger det roliga i att ha många sorters pennor o att kunna använda dem efter eget godtycke.SkämtarSkrattar

Anmäl
2016-01-28 11:18 #28 av: Cessy

WIP - test av Caran d'Ache Supracolor Soft VS Caran d'Ache Museum

Har ju  samlat ihop Caran d'Ache Supracolor Soft under flera månader o har numera alla 120 *Jippy* :-D o så fick jag 20 Caran d'Ache Museum i julklapp o hade 6 pennor sedan tidigare för jag tänkte mig att dessa skulle vara bättre än mina Supracolor Soft till större ytor o bakgrunder o då med laverade akvarellpennor.

Har ju bestämt mig för att trots lyxen så skulle jag nu undan för undan samla ihop alla Museumen också, för jo jag är en äkta pennörd o vill gärna ha så många möjligheter som möjligt att "leka med färg" o få fram olika effekter.  Men efter att ha testat de båda pennsorterna så här mot varandra så börjar jag tveka. Ska jag verkligen lägga så mycket pengar på Museum också?

Jag älskar mina Supracolor Soft. De har brilliant färg även utan vatten (laverade) o är alltså bland de få akvarellpennorna som duger i både vått o torrt läge o de är underbart mjuka att rita med (får inte ont i min hand) o de går bra att måla i många lager o att blenda samman.

Museum är betydligt trögare att måla med o är matta i färgen utan vatten, så de kräver att man laverar för att de ska komma till liv. Deras styrka är dock att penndragen försvinner direkt ihop med vatten, men jag inbillade nog mig att deras brillians ihop med vatten vida skulle överglänsa mina Supracolor Soft, men det gör de inte. (Båda pennsorterna är alltså laverade på bilden d.v.s. använda ihop med en vattenpensel)

Så nu tvekar jag plötsligt väldigt mycket, för kommer jag verkligen använda dem mer än i undantagsfall? Visst vill jag ha bakgrunder med akvarellpenna, så är dessa det enda alternativet, men då det gäller måla i bilder/rutor så gillar jag betydligt bättre att jobba med mina Supracolor Soft o fördelen med Supracolorn är ju dessutom att man kan använda dem som träpenna istället för akvarellpenna om man hellre vill jobba med lager o få fram fler nyanser. Vet just nu varken ut eller in. ?!?

Bok: Djurens rike
Pennor: Caran d'Ache Supracolor Soft och Museum

Anmäl
2016-01-28 13:48 #29 av: mialycktman

vilken fin bild

Anmäl
2016-01-29 12:29 #30 av: Cessy

Tack Mia Skrattar

WIP nr 2 av samma bild, men nu är löven i alla fall färdiga.  Alla löven uppe o ungefär 2/3 ner på sidorna är det Caran d'Ache Supracolor Soft. Följdriktligt är det då nere o ca 1/3 uppåt Caran d'Ache Museum. Samtliga löv är laverade d.v.s. jag har använt vattenpensel på dem.  Boken är Djurens rike.

Nu ska jag färglägga fågeln o blomman o då blir det Chameleonpennorna jag väljer använda till dem o det bävar jag ju lite för. Riskerar ju att allt går åt pipsvängen nu eftersom jag ju ff. är så färskt på att använda dessa.

Anmäl
2016-01-29 15:56 #31 av: mialycktman

oh va härligt

Anmäl
2016-01-29 19:21 #32 av: Cessy

´Tackelitack Mia!

Tja man kan konstatera att jag o tusch hör inte ihop o jag lyckades fördärva vad som kändes en lovande bild med att använda tusch till fågeln o blomman. Eller ja för att vara korrekt så är det nog främst partiet under näbben som gör att jag stör mig. För resten av fågeln är ändock ok, men det där ettergröna känns bara så fel. Ska se om jag kan blenda ner tonen något o rädda bilden så att jag kan släppa missnöjet med den. För för övrigt är jag relativt nöjd med den.

Bok: Djurens rike
Löven: Caran d'Ache Supracolor Soft och Museum
Fågeln o blomman: Chameleon
Vita prickar: Posca
Bakgrund: Mungyo pastellkritor o F-C pastellpennonr

Anmäl
2016-01-29 20:18 #33 av: Cessy

Ja nu har jag blendat ner med blender o sedan lagt vit prismacolor ovanpå o nu blev det lite bättre. Inte bra, men bättre o nu kan jag faktiskt leva med den gröna färgen 

Anmäl
2016-01-29 23:27 #34 av: mialycktman

jättesnyggt!

Anmäl
2016-01-30 17:37 #35 av: Cessy

Tackelitack Mia!

Ja jag tjatar o gnatar vidare med den här eländiga pippin eller rättare sagt huvud -haklapp/munkaveln. För även om jag försökte tona ner det gröna o det blev bättre, så drogs ff. blicken till denna extremt fula haklapp/munkaveln, så jag la undan den i en mapp. Samtidigt retar det mig, för jag tycker faktiskt att löven är fina o bakgrunden är nästan lite levande. Ska då fågeleländets haklapp/munkavel få förstöra alltsammans.

Så jag tog fram den igen. Nu finns det ju ingen chans att måla om linjerna så jag försökte först med gelpennor, men det blev inte ett dugg bättre. Så jag tog den vita Poscan o tonade ner alltsammans o den blandade sig lite med den rosa underliggande gelpennan o så körde jag lite silverglitterklister ovanpå.

IRL ser man inte alls den eländiga haklappen längre på samma sätt utan det ser ut som haklappspartiet glittrar i den nedåtgående solens sken. Det är ff. inte vackert men oändligt mycket bättre än det var tidigt o IRL tänker man inte alls på det partiet så mycket längre som det syns i kameran o nu ser man fågels övriga vackra fjäderdräkt på ett annat sätt o likaså träder bakgrunden o löven fram bättre. Så nu kan fågeln få sitta på kylskåpet ett tag o jag lovar att sluta o tjata om den mera ;-) O:)

Anmäl
2016-01-30 19:42 #36 av: mialycktman

jag gillar faktiskt bild nr 2 bäst....

Anmäl
2016-01-30 21:36 #37 av: Cessy

Tackelitack Mia Glad 
Ja där ser man - tja där finns några till som sagt samma sak o andra som gillar bild tre bäst. Själv är jag ändå mest nöjd med trean för det innebär att blicken fastnar inte på den där haklappen utan man ser liksom fjäderdräkten bättre o löven o bakgrunden. IRL syns alltså den vita haklappen mindre än på bilden. Den försvinner tack o lov lite då.SkämtarSkrattar

Anmäl
2016-01-31 09:41 #38 av: Niwa

Vilka fina fågelbilder cessy 👍

Anmäl
2016-01-31 14:35 #39 av: Cessy

Tack Niwa Skrattar- tja med den här sista varianten så är jag åtminstone inte helt missnöjd längre. För nu syns bakgrunden o löven o t.o.m. fågeln är fin - ja om man frånser huvudet o haklappen.

Anmäl
2016-02-06 23:34 #40 av: Cessy

Ja det här är bilden från en utmaningsgrupp

o jag såg ju framför en bild som skulle bli så häftig. Nåja den blev i alla fall det i huvudet Skämtar Kroknade av att jag fick för mig att de blå färgerna som fanns i växterna ner vid trädets fot också skulle återfinnas i bubblorna + vitt o så då alla dessa förbankade löv som skulle tonas o målas i massor av massa med lila o rosa nyanser o tja - det blev inte tillnärmelsevis så häftigt som jag hade hoppats. Nåja jag är nöjd med att gjort utmaningen denna gången, men gillar ff. inte att måla direkt i böcker. Nu kan jag ju inte sätta bilden på kylskåpet *suck*

Utmaning: Inget är vad det verkar. 
Bild: skog/ träd 
Pennor: Valfria. 
Inget får ha rätt färg. blad får inte vara gröna eller höstfärger, stammen får inte vara brun mm. .

Bok: Förtollade skogen
Pennor: Prismacolors, Polychromos,
svart F-C Pitt Artist Brush
guld o silver - gelpennor

Anmäl
2016-02-07 09:18 #41 av: Niwa

Sååå läcker!!!!!

Anmäl
2016-02-07 10:45 #42 av: Cessy

Tackelitack Niwa o jag tycker faktiskt det är synd att den inte får sin tid på kylskåpet, så måla direkt i böcker är verkligen inte min grej - om man inte kan riva ut bilden sedan. (att sidan har en eprforering)

Anmäl
2016-02-07 12:10 #43 av: Cessy

Lutar mer o mer åt att jag får se till o slakta böckerna där jag inte kan kopiera ur dem. För det retar mig mer än jag trodde att när jag väl målade direkt ur en där jag inte kan riva ut bilden sedan, så sitter den ju fast i boken sedan o får inte ens sin tid på kylskåpet innan jag arkivera dem i en mapp. Dessutom gillar jag mer att måla på mitt laserpapper för då är jag fri att måla med vilka pennor jag än vill o skulle det bli total katastrof så kan jag slänga eländet o skulle jag mot alla förmodan vilja göra om en bild i annan färgställning, så kan jag det också. Mannen kom med förslaget - slakta hela boken o scanna in den som en pdf-fil i datorn o ja då skulle man ju kunna lägga bok för bok i datorn o slippa lösbladssystemet. Ett attans jobb förvisso men samtidigt skulle det göra mig helt fri, så så får det nog bli. Måste bara investera i en riktigt vass papperskniv först innan jag börjar försöka skära ut dem.

Anmäl
2016-02-07 13:11 #44 av: Zadeira

Det är lite tråkigt som du säger när man målat i bok och sen inte kan göra något med bilden. Samtidigt blir jag tokig på lösblad och har ändå aldrig mina målade bilder uppe. Det som jag tycker är tråkigt med bok också är att man alltid får med någon bild som man inte alls har lust att måla, men man "kan" ju inte lämna bilder omålade Skämtar

Anmäl
2016-02-07 14:21 #45 av: mialycktman

jag fixar lösblad och limmar in i en bok, det tycker jag är bra. Har funderat på att köpa nån bok men det finns alltid några bilder som jag inte tycker är intressanta......så det har blivit detta sätt, och jag är nöjd. 

Anmäl
2016-02-07 20:25 #46 av: Niwa

när jag väl målar i mina böcker så sitter de kvar i boken. fast jag målar så sällan att jag kommer att ha att göra ett bra tag framöver med dem 2 böcker jag har.
funderar på att försöka hitta en mindre bok med mindre bilder typ vykortsbok eller en bok med inte så mycket smått. med 2 barn och lite tid till att sitta och måla så tar det ju evigheter att bli klar med en bild och jag är nog lite för rastlös för att sitta med samma bild i veckorOskyldig

Anmäl
2016-02-08 00:09 #47 av: Cessy

Tja bilder jag inte alls gillar eller att de fyller något syfte för en utmaning kommer jag aldrig att måla, så det innebär att i varje bok finns det ett antal bilder som aldrig någonsin kommer bli målade. Ja jag har samlat på mig många böcker o jag målar än en här o än en där. Många har ju flera bilder igång samtidigt o tidigare har jag lyckats undvika det, men just nu har jag faktiskt två igång o vem har eg. sagt att man måste bli färdig med en bild snabbt? Ibland behöver en bild ligga till sig. Kanske för att invänta inspiration för hur man går vidare eller för att invänta andra pennor eller för att invänta tid o lust.

Jag vill inte ha mina målade bilder fast i en bok. Vill jag ha dem ute på kylskåpet så ska de kunna sitta där o vem vet - kanske en dag så ramar jag in någon av dem också - fast mest troligt inte. Men det ger mig en stunds lycka att titta på bilder jag färglagt en stund o efter några veckor har jag tröttnat o vill titta på något annat. Men ligger de inlåsta i en bok så tittar jag ju bara på dem när jag bläddrar i boken efter en annan bild, så jag vill ha mina bilder "fria" SkämtarSkrattar

Anmäl
2016-02-08 18:06 #48 av: mialycktman

nr 46 Niwa Det finns en "doodlebok" som är som vykort, har sett på Panduro....

Anmäl
2016-02-08 23:39 #49 av: Cessy

Två säkra tecken på att man är träpenne/akvarellpenne-nörd. 
Man samlar både på suddgummin o pennvässare Gapskrattar

btw - skulle jag tvingas o välja bara ett suddgummi så är det den elektriska Derwentsudden som är absolut nödvändig o därefter det rosa suddiset från ett 5-pack för 10 kr hos CityGross

O skulle jag tvingas välja vässare så är det först o främst T'GAAL :en o så den lilla steadtler stål-tvåhålsvässaren som nr 2

Anmäl
2016-02-09 10:30 #50 av: Cessy

o här är var jag köpt T'GAAL-vässaren o ja den är så pass bra att jag faktiskt beställde en till att ha i reserv när den första tar slut, för ingen vässare varar ju forever. Man kan dock testa att vässa en vanlig blyertspenna i sin vässare, för i bland beror slöheten på att färgpigment fastnat på vässarbladen o då frigör blyertspennan bladen igen.
http://www.ebay.com/itm/New-TGAAL-Kutsuwa-Multisharpener-Pencil-Sharpener-STAD-RS017-5-colors-Japan-/161879226258?var=&hash=item25b0c0f792:m:mcfTlItaxFgAfvgifsvpqwA

o för den som undrar varför i herrans namn man behöver en battridriven suddis så titta på den här videon så förstår ni varför. Har aldrig haft en så bra suddare ever o den är perfekt till high-lights o för att få bort ev misstag man gjort.

Anmäl
2016-02-09 16:52 #51 av: Cessy

Åh hurra! Idag kom äntligen min första testomgång av Touch svarta o vita o så några Promarkers. Drog ju ut lite på tiden men Penstore skickade med en liten pack fineliners som kompensation för jag fått vänta o så kommer den saknade Promarkern då de åter fått den i lager. SkrattarSmiley smile
Har ju även beställt ett 10-pack av Finecolour från Kina, men det lär ju ta sin tid innan de kommer då kineserna inte börja återvända från sitt nyårsfirande förrän imorgon. Sedan ska jag även beställa 1 annan Kinasort (10-pack dock för gillar jag inte dem vill jag inte bli sittande med ett stort pack o gillar jag dem så blir det ju inget problem att beställa storpack eftersom jag "bara" kommer ha 10 av varje sort, så då är det ju inte så att jag kommer få en massa dubbeltOskyldigSmiley angelOskyldig )
Synd bara att jag inte hinner testa mitt trevliga pack förrän på torsdag, men då ska det testas o så hoppas jag de kommer funka bra även ihop med mina Chameleon, som jag ju inte vill täcka hela ytor med, då de är allt för dyra för att användas så. Så håll tummarna för att jag inte har kastat pengarna i sjön utan att det kanske kan bli tuschmänniska av mig också - i alla fall till viss grad.Skämtar

Anmäl
2016-02-09 18:50 #52 av: mialycktman

va kul! men faktiskt visste jag inte ens att det fanns el sudd!!!!!!!!!! OMG Im old!

Anmäl
2016-02-10 18:07 #53 av: Cessy

Det visste inte jag heller tills för några veckor sedan MiaSkämtarmen det är det bästa suddiset jag någonsin ägt, för den suddar verkligen bort färgen.Skrattar

Bara ett litet snabbutlåtande på alkoholmarkersen i #51. Mer kommer i nästa vecka när jag hunnit testa dem lite mer.

Promarkers glider lätt o fyllig färg o blev inte randigt trots bara ett lager. Bra tunn spets som gör att man kommer åt detaljer lätt.

Touch twin svart: Glider lätt, men kräver bättre teknik än jag har o blev randigt vid första lagert. Kan säkert trollas bort vid andra lagert o med bättre teknik vid målandet med dem:

Touch twin brush (vit) Woow vilken härlig penselspets. Lättast av de alla tre att måla med o lättast att få ut tuschen jämnt. Jämfört med mina Chameleon så är detta en helt annan penselspets som verkligen är som en pensel. Jämför man t.ex F-C Pitt Artist Brush så är Artist Brush en väldigt hård spets. Chameleons är mjukare men trubbigare. Touch vit är däremot verkligen som en mjuk pensel o helt underbara att måla med.

Om denna förälsken håller i sig beror ju på hur de är när jag verkligen målar på en bild med flera mindre detaljer, men lite bättre o mer utlåtande kommer antagligen i slutet på nästa vecka. Men just nu känns det som att det är den vita Touchen jag kommer satsa på att samla på.

Anmäl
2016-02-10 23:37 #54 av: mialycktman

låter kul!

Anmäl
2016-02-11 19:24 #55 av: Niwa

ojoj här har jag missat...

kan man sudda akvarell pennor med batteri sudden alltså??

kul att du gillade por markersen, jag vågar inte testa andra tusch pennor eftersom jag har 30-40 färger i pro markers redan.

men måste nog kolla på dem -(akvarell?)pennorna som du rekommenderade som var lite skonsammare för händerna och inte så svår målade. för det är ju roligt att måla lite då och då och om man slapp ont i  händerna kanske det blir lite oftare

Anmäl
2016-02-11 20:15 #56 av: Zadeira

Nu har jag säkert missat detta, men hur är Pro Markers att måla med? Jag tycker de verkar så himla bra, men så dyra för min plånbok.

Anmäl
2016-02-11 22:43 #57 av: flower1

Härliga bilder. Man blir så sugen på att testa, men det är farligt, farligt, när man egentligen inte har tiden. Sonen har ProMarkers som han fick i julklapp, och är väldigt nöjd med dem. Jag själv blev väldigt sugen på att köpa Chameleonpennorna. De verkar väldigt roliga när man tittar på filmerna. Risken är dock stor att jag blir av med dem lika fort som jag blev med målarboken jag köpte om jag kommer hem med sådana pennorSkrattar

Här är min hemsida.

Anmäl
2016-02-12 00:37 #58 av: Cessy

Ja Niwa man kan sudda alla träpennor oavsett om de är träpennor (olja/vax går lika bra) eller är vattenlösliga (akvarell) lika bra med den batteridrivana suddisen.
Den akvarellpennan jag rekommenderade dig är unik på så vis att den går lika bra att använda torr som med vatten. För till skillnad från andra akvarellpennor så har den INTE dämpade dova färger när man målat med dem , utan de fungera lika bra i båda lägena. Så det är den enda akvarellpennan som jag testat som har dessa klara färger o finns i 120 färger/nyanser o deras andra stora förtjänst är att de är oerhört mjuka o smidiga att måla med. Jag kan använda dem utan att få ont i handen. De har högt pigmentinnehåll o täcker på ett underbart sätt o fungerar jättebra att blenda samman o de heter Caran d'Ache Supracolor Soft o säljs av zinkvit.se som både säljer dem i set o styckvis o så numera även penstore.se men de har dem bara i set. Men kanske kan man köpa dem styckvis i deras fysiska butik i Stockholm? Zinkvit har för övrigt också fysisk butik i Uppsala.

Ja Promarkern är jag väldigt nöjd med o mer nöjd med dem än den svarta touchen, för Promarkern täcker bättre o är lättare att jobba med. Nackdelen med Promarkern är att den inte är påfyllningsbar, men det är de båda toucherna (svart o vit) Nu är Promarkern ändå en av de billigaste alkoholmarkersens på marknaden. 25kr/st verkar vara det allmänna priset för dem. Den svarta Touchen kostar oftast 30 kr st o de olika copicsvarianterna verkar ligga mellan 55-75 kr/st.

Såg att mattonbutiken just nu säljer set av Promarkersen för riktigt trevligt pris. Det som dock inte är riktigt lika nice är deras frakt, men bor man i närheten av en fysisk butik så finns där pengar att tjäna för just nu säljer de olika set (6-pack) för 100kr o Penstore tar 139 kr för dessa packen. (mattonbutiken finns i Stockholm, Göteborg o Malmö)

Promarkersen finns även i en penselvariant o dessa skulle jag verkligen vilja testa, för den vita touchen föll jag allra mest för just p.g.a. deras penselspets o den är lättast av dem alla att jobba med. Den kostar 35kr/st o är som sagt var påfyllnadsbar, men jag hoppas få tag i flexmarkersen/brushmarkersen från Letraset innan jag bestämmer mig för vilken penna jag ska satsa på.

Jag har även beställt två st. olika minipack av två olika sorters kinakopior (Minsta packen är 10st) o givetvis ska jag invänta dessa också innan jag alls bestämmer mig för vilken sort jag jag ska börja samla på. För jag kommer köpa in pennor efterhand o def. inga storpack för det är de alla alldeles för dyra för. - Ja utom Kinakopiorna, för där bör man köpa storpacken för att få dem riktigt riktigt billigt o flera har ju rekommenderat just dessa båda sorterna så det ska bli kul o testa dem o jämföra med de andra.

Ja Chameleonpennorna är roliga att jobba med o kul med den inbygga blendekammaren. Men det är dock en så pass dyr penna att jag vill bara ha den till specialeffekter o inte för att täcka mer med. Så det känns som fler Chameleon får ligga på is tills jag bättre samlat ihop ett grundlager av någon sorts alkoholmarker, för dessa känns mer nödvändiga än specialeffekterna. Nu har jag ju mitt 20(22)-pack så jag har ju lite pennor o leka med o visst kommer jag säkert samla ihop även de nya färgerna sedan, men först efter jag samlat ihop ett bra lager av basalkoholmarkers. För jag behöver ju ha rätt mycket färger o nyanser för att inte bli totalfrustrerad när jag ska använda demGenerad

o visst kan jag tänka mig att Chameleonpennorna får du nog inte ha i fred om nu sonen gillade sina Promarkers o att då dessutom din målarbok fick fötter direkt talar väl också sitt tydliga språk flowers Skämtar

Anmäl
2016-02-12 11:35 #59 av: Cessy

Veckans utmaning i "Målarböcker för vuxna - UTMANING" var kärlek o jag bestämde mig snabbt för vilken bild jag skulle ha o utmanade mig själv att faktiskt använda min F-C Pitt Artist Brush (blommor, blad o mindre hjärtanen) o så tänkte jag att för komma åt mellan blommor o bladrankor så behöv jag använda mina Pastellpennor o lika bra att testa dem fullt ut o inte bara där det är svårt o komma åt, så jag använde dem även till att färglägga bakgrunden i de större hjärtanen. 

Tyckte ju bilden blev väldigt platt så jag försökte lyfta upp blommorna lite med prickar i grön metallic posca (den blå metallic poscan syntes inte all) o så satte jag vit posca på de mindre hjärtanen. Men tja platt blir ju en bild när man färglägger så här utan skuggning, men jag såg det ändå som väldigt befriande för förra veckan höll jag ju på skugga ihjäl mig med löven i trädet.

Sonen dissade dock bilden o sa nej så där ser det verkligen ut som något man kan ha gjort i småskolan o tja jag kan väl inte annat än att hålla med, men jag fick i alla fall använt mina båda PITT-pennor, så jag är ändock rätt nöjd SkämtarSkrattar

Bok: Heart Mandalas Coloring Book
Pennor: Faber-Castell PITT Artist Brush, 
Faber-Castell PITT Pastel Pencils
Posca

Anmäl
2016-02-12 19:34 #60 av: Cessy

o andra utmaningen denna veckan. Denna gången från "Målarböcker för vuxna a la Bondmoran! Man fick använda gråskala (svart-grå-vit) + 1 färg. O  det är knappt jag vågar säga det högt, men denna gången är jag faktiskt nöjd ;-)

Bok: Tattoo Colouring Book
Pennor: Prismacolors o vit Posca

Anmäl
2016-02-12 19:54 #61 av: Niwa

Vilka fina färger på dem sista bilderna och koi fisken är verkligen jättefin

Anmäl
2016-02-12 20:07 #62 av: Cessy

Tackelitack Niwa Skrattar

Anmäl
2016-02-12 21:12 #63 av: mialycktman

båda är jättefina

Anmäl
2016-02-13 16:45 #64 av: Cessy

Tackelitack MiaSkrattar

Alltså om någon hade påstått i somras att jag skulle lägga så mycket pengar på pennor så hade jag skrattat dem rakt upp i ansiktet. När jag började med målarböcker (sep. -15) så tänkte jag sturskt. Här ska inte läggas ut en massa pengar på dyra pennor! Det duger gott med de billiga åt mig. Jo pyttsan - huvudet tycker det, men min hand vägrade att hålla med. Fick ju så vansinnigt ont i handen av att behöva trycka o måla så många fler lager med hårt tryck som man tyvärr måste kunna om pennorna har dåligt med pigment i sig.

Så började jag testa o testa lite till o så hittar jag andra sorter jag måste testa o så rullar det på. Jag har inte köpt pärlor o inte ett klädesplagg eller överhuvudtaget unnat mig själv något annat sedan jag började med målarböckerna/pennorna. För alla pengar går helt enkelt åt till fler böcker o fler sorters pennor. Nej jag är inte klok på en endaste liten fläck, men det har jag i o för sig heller aldrig varit.SkämsSkämtarSkrattar

Anmäl
2016-02-15 09:49 #65 av: Cessy

Hm var ju tvungen att köpa mig nytt laserpapper 160gr. Förra gången köpte jag det på NetOnNet, men så har jag sett att adlibris har en annan sort som var 10 kronor billigare. Kanon - eller hur. NetOnNet är ju alltid fraktfritt oavsett summan o adlibris är ju fraktfritt när man är över 99 kr. Problemet är ju bara att det även följde med 2 målarböcker också o då var jag ändå duktig o tog bort 4 andra som också låg i varukorgen o skvalpade runt. Ja hopplös är bara förnamnet.SkämsSkämtarSkrattar

Anmäl
2016-02-15 16:32 #66 av: Cessy

Absolut ingen märkvärdig bild, men min första test där jag vågar använda mina touch o promarkers i en första bild. Dock ger den ändå hopp. Det blev inte randigt o skitfult, så trots enkelheten o att jag struntar i bakgrund, så ger det ändå hopp att jag inte behöver sitta på tuschanalfabeternas skamvrå forever åtminstone Skrattar

Anmäl
2016-02-15 18:36 #67 av: mialycktman

superfin ju!

Anmäl
2016-02-15 19:00 #68 av: Cessy

Tackelitack MiaGlad

Måste säga att det här med alkoholmarkers var riktigt kul. Kommer nog bli mer lekt med dessa pennorna framöver, för de funkar ju fint på mina utskrivna/kopierade bilder. Betydligt roligare med dessa än med vanliga vattenbaserade tuschpennor i varje fall.

Anmäl
2016-02-16 08:35 #69 av: Niwa

Det blev jätte fint cessy 👍

Anmäl
2016-02-16 12:24 #70 av: Cessy

Tackelitack NiwaGlad

Anmäl
2016-02-20 22:31 #71 av: Cessy

Ja här är då bilden till Mariann S tävling  (man kan vinna hennes nya bok) o jag försökte ju mig på att använda mina vita Touch, men det kommer ta ett tag att få in snitsen med dem, men jag som förr avskydde tusch tycker att det här på ren svenska är skitkul. Just nu kommer det bli mycket tusch framöver o sedan kommer jag blanda mycket utefrån vad som passar (alltså blanda olika sorters pennor)., men nu behöver jag lära mig använda tuschen lite mera.
Vita touch, vit gelpenna o rosa ögonskugga till bakgrunden.

Vill du också tävla så har du bilden här o den ska vara inskickad till den 24:e. 
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10153266513731691&set=pcb.1214147141947225&type=3&theater

Anmäl
2016-02-20 22:38 #72 av: Zadeira

Så smart med ögonskuggan till bakgrunden!

Anmäl
2016-02-21 19:13 #73 av: mialycktman

jättefint!

Anmäl
2016-02-21 23:07 #74 av: Cessy

Tackelitack Zadeira o MiaGlad

WIP: Testar vidare o ja någon tuschperson är jag sannerligen inte ännu o det kommer ta tid att komma på o lära sig vissa saker. Träpennor är på många sätt lättare för tekniken är mer logisk, men visst vissa delar av denna  fågeln är jag nöjd med o andra inte. Så det finns väl hopp att jag lär mig efterhand trots allt.

En sjelden fugl
Touch Twin Brush (den vita)

Anmäl
2016-02-22 18:29 #75 av: mialycktman

det kommer bli jättefint

Anmäl
2016-02-22 19:10 #76 av: Niwa

Ser jätte fint ut

Anmäl
2016-02-22 21:56 #77 av: Cessy

Tackelitack Mia o Niwa Skrattar

Ja idag kom jag äntligen åt att hämta ut mitt paket hos DHL. Hade ju ingen bil i fredags o sedan är ju DHL här en eländig liten tobakshandel som inte har kvälls eller helgöppet :-O Så jag fick vackert vänta tills idag med att hämta ut mina efterlängtade Touch Twin Brush 60A o så från posten mina nya lasepapper o en bok som också slank med från Adlibris.

Har ägnat en stor del av kvällen att sitta o fylla i min färgkarta o insåg när jag jämförde med vad som finns i 60B att det setet ska jag inte ha för då kommer jag få 9 dubletter o det vill jag def. inte ha, så det blir att samla dessa Touch Twin Brush precis så som jag samlat mina Caran d'Ache Supracolor Soft  - att köpa ett antal pennor varje månad tills jag har de som jag vill ha. 

Lite synd dock att jag inte kan ta B för väskan är verkligen suverän att ha pennorna io funkar perfekt för mig att ha stående på bordet o får jättebra översikt bland pennorna. Nå jag får väl slösa o köpa en tomväska sedan också för Hammarö säljer ju sådana separat o så bra som jag tycker den är så är den trots allt värd att lägga pengarna på.

Anmäl
2016-02-23 01:38 #78 av: Cessy

Kanske bör tillägga att jag inte kan ta Touch Twin Brush B beror givetvis INTE på att det blir dubbelt av vissa pennor om man tar 60A o 60B, utan det beror på att jag startade med att först köpa Pastell 12-set o så köpte jag några lila o rosa pennor styckvis. Det är p.g.a. detta jag i så fall råkar ut för att få dubbelt av 9 pennor om jag tar 60B.

Nu går det ju i o för sig utmärkt att köpa de pennorna jag så småningom vill ha styckvis, men då blir det utan väskan. Den går också att köpa tom, men priset för att köpa en tomväska o sedan pennorna styckvis, blir ju mycket dyrare. Men men - man kan inte både ha kakan o äta den.SkämtarSkrattar

Anmäl
2016-02-23 20:43 #79 av: Cessy

Så nu är de två pippisarna från En sjelden fugl klara - ja om jag nu inte väljer att göra bakgrund också. Är osäker - vad tycker ni? Ska där vara bakgrund eller är den färdig?

Den är långt ifrån perfekt o innehåller diverse missar, men jag är ändå ganska nöjd med den o gillar de två fåglarna ändå.Skrattar Har trixat så jag dels visar en bild hur bilden faktiskt ser ut o så en bild där jag klippt i bilden o vänt de båda fåglarna så man ser dem rättvänt.

Bok: En sjelden fugl/En sällsam fågel
Pennor: Touch Twin Brush o en vit gelpenna

Anmäl
2016-02-23 20:45 #80 av: Cessy

Nehej - bildspelsprogrammet klippte bort den ena fågeln totalt så det får bli två inlägg istället.

Anmäl
2016-02-24 13:29 #81 av: Niwa

Så fina pippisar cessy

Anmäl
2016-02-24 18:51 #82 av: mialycktman

jättefina!

Anmäl
2016-02-25 00:20 #83 av: Cessy

Tack Niwa o Mia Glad

Anmäl
2016-02-25 00:20 #84 av: Cessy

Jaha - nu är jag alltså kärring i motvals, men jag blev inte alls såld på PanPastell *rodnar* De är oändligt mycket svårare att jobba med än mina torrpastellkritor är = Mungyo. Tar dubbelt så lång tid o jobba ut. Fördelen är att de täcker bättre o ger en djupare färg, men att använda dem till stora bakgrunder är ett hästjobb jämfört med Mungyon. Även ögonskuggorna jag testat hitentills är mer lättjobbade än PanPastellerna som jag testade.
Nu tror jag i o för sig att en del av problemet var att jag hade köpt tre ganska mörka nyanser o visst tror jag att man kan dra stor nytta av djupet av färgerna för att förstärka vissa partier i en bild o jag tror också att köpa hudton för att täcka över - ge en pudrad matt yta på ett ansikte kan vara en bra sak. Visst - jag ska göra någon mer bild med bakgrund också med dem, för en del av min negativism var ju att jag borde gett katten i att använda dessa båda nyanserna tillsammans med fåglarna då det borde varit en svagt rosa bakgrund till dem, så i o med att de färgmässigt fördärvade bilden så blev jag ju inte positivare o jag såg ju i o för sig detta direkt, men då jag redan hade börjat så var det lika bra o jobba färdigt med dem o så att säga testa PanPastellerna ordentligt för att få en bättre uppfattning om hur de är att jobba med, men jag blev inte positivare till dem ju längre jag höll på.

Anmäl
2016-02-25 09:23 #85 av: Niwa

Färgerna var fina o fåglarna jättefina,men den högra fågeln försvann lite mot bakgrunden

Anmäl
2016-02-25 18:32 #86 av: mialycktman

ok men fint iallafall!

Anmäl
2016-02-25 22:07 #87 av: Cessy

Hm tja jag önskar ju att jag tagit min ljusrosa ögonskugga, men men  är ju mest testande nu av markers o jag måste ju fortsätta med panpastellerna också. För antingen lär jag mig att använda dem o gilla dem eller så återgårjag helt till mina Mungyos o ögonskuggor. Men jag vill ju ge dem en chans o markers behöver jag ju träna på att använda för att lära mig bättre, så tja med det i åtanke så är den väl ok - kanske.Skämtar o tackelitack Niwa o Mia.Glad

Anmäl
2016-02-26 17:56 #88 av: mialycktman

keep going girl!

Anmäl
2016-02-26 20:01 #89 av: Cessy

Tack Mia Glad

Den här bilden är från veckans utmaning. Man skulle ta en bild o måla den svart som en siluett o sedan måla valfri bakgrund. Så jag valde ett träd som ska symbolisera livets träd placerad i bakgrunden av det oändliga universum. Bilden är finare i verkligheten för det fanns inte en chans att fånga färgerna i den. Vattendroppen lyckades jag råka stänka dit när jag försökte tvätta av mig pastellkritedammet.

Bilden av trädet är nedladdad från SuperColoring .com
http://www.supercoloring.com/coloring-pages/celtic-tree-of-life?version=print
Pennor till bakgrunden är Mungyo pastellkritor, Touch Twin Brush, PanPastell o vit Posca.

Anmäl
2016-02-26 20:37 #90 av: Niwa

Så fin den blev

Anmäl
2016-02-27 00:28 #91 av: Cessy

Tackelitack NiwaGlad

Anmäl
2016-02-27 15:13 #92 av: mialycktman

jättefint!

Anmäl
2016-02-29 22:27 #93 av: Cessy

Tackelitack Mia Glad

Ja det tar sig med tuschen :-D Ska lägga bakgrund också men väntar på andra PanPastell. Vill ju inte fördärva denna bilden också med för starka färger på bakgrunden, så för att ge PanPastellen en chans till så har jag beställt några svagare färger också ihop med mina Touch Twin Brush 60B.

Nå är hur som helst ganska nöjd med denna bilden för det känns som jag vågar lite mer undan för undan även med tuschen. Visst det är ju inte som att skugga med träpennor,en ändå ganska ok.

Bok: Dagdrömmar - vykort
Pennor: Twin Touch Brush, gelpennor, vit Posca.

Anmäl
2016-02-29 22:29 #94 av: Niwa

ser riktigt bra ut cessy

Anmäl
2016-03-01 01:35 #95 av: Cessy

Tackelitack Niwa Glad

Anmäl
2016-03-01 11:39 #96 av: Cessy

WIP: En lite tramsbild att lägga upp o det är en delbild ur bilden som ska bli veckans utmaningsbild för "Målarböcker för vuxna - UTMANING" så det ska på snö o göras bakgrund. Men jag blev så himla glad igår när jag gjort den o fick till löv o kottar så pass bra med tusch att jag inte kan låta bli o visa en bit av den utan att lägga upp hela bilden, för det är ju inte tillåtet förrän på fredag. Det mesta av detta kommer ju också försvinna sedan under snön.

Pennor Touch Twin Brush o gelpennor

Bok: Vinterdrömmar

Anmäl
2016-03-01 12:41 #97 av: SaGas

Ser jättefint ut! Ska bli kul att få se hela bilden när den är färdig:)

Titta gärna in på min facebooksida
http://www.facebook.com/sagasmycken

Anmäl
2016-03-01 21:12 #98 av: mialycktman

så vackert

Anmäl
2016-03-01 21:49 #99 av: Niwa

Du börjar bli riktigt duktig med tuschen

Anmäl
2016-03-02 10:58 #100 av: Cessy

Tackelitack tjejer!Glad

Detta känns som den fulaste bilden jag gjort på länge, men det beror på färgerna. Den är gjord till en utmaning i Målarböcker för vuxna a lá Bondmoran o den heter 60-tal o färgerna man skulle använda är den på bilden.

På 60-talet förekom ju heller inga skuggade bilder så man hade ingen chans att ge färgkombon extra liv. Hade verkligen supersvårt för denna p.g.a. färgkombon, så det är nog en av de mest utmande bilder jag gjort o det är ju så en utmaning ska funka.Skrattar

Bok: Nature motives coloring book
Pennor: Touch Twin Brush

Anmäl
2016-03-02 12:21 #101 av: SaGas

Tycker att du lyckades jättebra! Inte mina färger heller, men fin ändå!

Anmäl
2016-03-02 17:26 #102 av: Marinas Mix

Såg en tjusig målarbok på MAXI i morses. Det var kissekatter i den.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärdinna på Pärlpyssel & Pyssel  *Min blogg*

Anmäl
2016-03-02 18:22 #103 av: Cessy

Åh katterKär Kommer du ihåg vad boken hette Marina?

Anmäl
2016-03-02 18:22 #104 av: Cessy

o Tackelitack SaGasGlad

Anmäl
2016-03-02 18:46 #105 av: mialycktman

kommer ihåg min barndom.....

Anmäl
2016-03-02 19:20 #106 av: Marinas Mix

Tror den hette "100 katter att färglägga" eller något sådant. Framsidan var grön/beige och den kostade 99 kronor. Ska kolla igen nästa gång jag går och handlar.
Och på City hade de denna:
http://www.adlibris.com/se/bok/katter-kattungar-100-motiv---varva-ner-mala-och-njut-9789176173763?campaignId=8e2697c5-198a-4f22-9d83-e4f9849b7601

Anmäl
2016-03-02 22:55 #107 av: Cessy

Får slå en blick på vårt City då till helgen o se om den finns där. Tack för tipset MarinaGlad

Anmäl
2016-03-03 11:41 #108 av: Cessy

Jaha - nu sprang jag slutligen på infon som jag letat efter tidigare men som jag inte ens hittade tidigare hos Letraset som gör Promarker. De har tydligen blivit uppköpta av Winsor&Newton o de nya Promarkersena heter ff. Promarker men det står också Winsor&Newton på dem. Men Flexmarkers som ju är deras marker med penselspets bytte namn när de gick över till Winsor&Newton så numera heter den Brushmarker.

Promarkers går ju att få tag i Sverige, men Flexmarker är betydligt svårare, Zinkvit har ju haft Flexmarkers o Hammarö Promarker o båda verkar sälja ut dessa o jag antar att det har o göra med att Paleda (deras återförsäljare) har valt att istället satsa på Touch Twin. I o för sig inget jag har något emot som sådant för jag älskar ju de vita (brush) Touchen, men då det gäller den hårda spetsen Promarker/svarta Touch så föredrar jag defenitivt Promarkersena. Eller så är det så att de ska ta in dem igen men nu med den nya etiketten på pennorna Promarkers-Winsor&Newton o Flexmarkers som blir Brusmarkers-Winsor&Newton istället för att det står Letraset på pennorna

Jag har dock bara 2 flexmarkers o jag har bara testat de pyttelite så dessa vill jag egentligen inte uttala mig om ännu, men helt klart känns de helt ok det lilla jag testat dem. Promarkers/Flexmarkers-Brushmarkers går inte att fylla på eller byta spetsar på - det kan man göra med både Touch Twin(svart) o Touch Twin Brush(vit). Promarkera/Flexmarkers-Brushmarkers är starkare flödande än både vit o svart Touch, så den täcker snabbare o det blir en väldigt trevlig o snygg yta på Promarkersena. Så när det gäller att jobba med hård spets (bullit nib) så är det mycket lättare att undvika ränder o annat med Promarkersena än med de svarta Touchen.

Jag skulle tippa på att det är samma skillnad mellan de vita Touchen o Flexmarkers-Brushmarkers o där har jag ännu testat för lite för att veta vilket jag skulle föredra. Jag trivs ju jättebra med mina vita Touch men jag utgår från att med Flexmarkers-Brushmarkers har jag inte samma behov av att backa tillbaka o fylla i just eftersom flödet är starkare i dem än de vita Touchen, men samtidigt är det rätt skönt att de vita Touchen inte är allt för flödande o det blir ändå inte randigt med de vita Touchen, men du har större kontroll i mindre områden när det inte flödar på för starkt o du använder penselspets.

Väntar ff. ivrigt på två sorters kinesiska markers Finecolour o Touchnew (tagit två 10-packs d.v.s. minsta seten) för att kunna jämföra med de jag redan har. För vsst drömmer jag om att ha ett gäng markers med hård spets (bullit nib) också när jag samlat klart på mina vita Touch med penselspets. Dock kommer jag inte satsa på massor av färger såvida det inte blir någon av de billigare kinakopierna som känns som bästa alternativ för då blir det ju lättare att unna sig fler färger eftersom de kostar så mycket mindre.

Dock är jag lite misstänksam mot dem för de tusch-fineliner jag tog i höstas var mycket torrare o dovare/dämpade i färgen o de var ganska tröga att måla med, så jag föredrar Triplus-steadtlers-finelinerna. De har mycket starkare klarare färger o är inte alls lika torra så där glider pennan på ett annat sätt. Samma gäller för Stabilo88 - ja så länge de är nya, för tyvärr har mina Stabilo88 torkat bort en del trots att de inte är använda o ja givetvis har korken varit på ordentligt, men mina Triplus Fineliner är ff. lika fina. Har även haft Bright office finelinerna, men de är också något torrare men inte lika torra som de kinesiska jag fick hem. Så med detta i minnet hur jag upplevde dessa finelinerna så är jag lite skeptisk till de väntade markersena. Men samtidigt måste jag ju testa dem o inte döma ut dem på förhand. OskyldigSkrattar

Anmäl
2016-03-03 11:42 #109 av: Cessy

o tackeltitack Mia Glad har jag ju glömt skrivaGenerad

Anmäl
2016-03-04 12:47 #110 av: Cessy

Ja här är min utmaningsbild till "Målarböcker för vuxna - UTMANING" med temat vinter o det var den jag la upp bladen o kottarna på o som ni ser har de nästan helt försvunnit under snön o det var därför jag visade den bilden.

Har gjort denna ugglan två gånger tidigare o de blev ju ivägskickade som julkort men denna ugglan tänker jag faktiskt behålla själv.O:) för nu orkar jag nog inte med o göra fler ugglor - men kanske möjligtvis 1 till nästa jul då (julkort att skicka) men det vet i tusan. Är rätt trött på bilden nu.

Uggla1

Uggla 2

Bok: Vinterdrömmar

Pennor Touch Twin Brush, Gelpennor, vit Posca till snön o Panpastel till bakgrunden som nästan inte syns. (gäller Uggla 3)

Anmäl
2016-03-04 19:18 #111 av: mialycktman

jättefina!

Anmäl
2016-03-04 23:43 #112 av: Cessy

Tackelitack Mia!Glad

o nu har jag precis sålt mina Chameleons - De som finns i startinlägget. För att jag istället valt o samla på Touch Twin Brush (vita Touch med penselspets) o jag kan inte lyxa så o hålla en så pass dyr penna som Chameleon samtidigt som jag samlar ihop en mer baspenna, utan då får mina Chameleon som ju är dubbelt så dyra per penna o som jag inte nänns använda då jag bara vill måla vanligt istället säljas o hjälpa till o finansiera Touchen. De är helt enkelt för mycket av en lyxpenna o risken är istället att om jag behåller dem att de bara blir liggande o slutligen torkar bort o då har jag ju verkligen slängt pengarna i sjön.

Jag köpte ju också i höstas ett 48-pack av Faber-Castell Pitt Artist brush. En tuschpenna som inte är alkoholmarker men heller inte vattenlöslig. Upptäckte ju snabbt att större ytor blev randiga av dem, men mindre ytor var de perfekta till. Så jag har behållt dem för de kunde ju vara bra o ha, men jag använder dem inte, för till små pyttiga ytor har jag mina betydligt billigare Triplus Fineliner (steadtler) o dessa är underbara till små ytor o så har jag för all del även Stabilo 88 men de sistnämnda torkar ju bort på ingenting, så Triplus är dem jag gillar o de blöder inte heller igenom men det kan stabilo 88 göra.

Varför ska jag då behålla en sådan pass dyr penna som ändå F-C Pitt Artist Brush är. Ska den bara ligga där o slutligen torka bort de också som flera av mina Stabilo88 har gjort? Så jag testade igenom alla färgerna så att de inte torkat o alla pennorna funkade perfekt. Så jag sålde dem också. Känns som samvetet blivit lite lättare o jag inte sitter med en massa pennor bara för att jag samlar på dem utan att de pennor jag har ska jag faktiskt ha nytta av också. Sedan blev det ju ett bra tillskott då jag ju skenade iväg o har köpt både Touch 60A o 60B o det hade jag ju inte tänkt mig eg. från början (där finns 204 olika färger i Touch så jo jag har bara nästan samlat hälften.Skämtar)

Även om det på ett sätt känns lite sorgligt att skiljas från pennorna jag köpt in så samtidigt bör jag ju faktiskt ha nytta av dem. Vad ska jag annars med dem till? Hoppas bara inte att jag ångrar mig senare.

Anmäl
2016-03-05 13:36 #113 av: mialycktman

bra gjort!

Anmäl
2016-03-08 14:53 #114 av: Marinas Mix

Här är boken de har på MAXI

Anmäl
2016-03-08 15:00 #115 av: Cessy

Åh tack - då ska jag köra inom Maxi nästa gång jag är i Kristianstad för att titta på den.Glad

Anmäl
2016-03-08 17:54 #116 av: Marinas Mix

Den är helt underbar. Tror jag ska köpa den. En del av kissekatterna kan bli fina förlagor till pärlarbeten

Anmäl
2016-03-08 18:07 #117 av: Cessy

Mm jag ska titta i den. Sedan ska det finnas en variant med både katter o kattungar, men den har jag inte sett ute heller o jag vill gärna titta i dem om det nu går eller att man får se någon som målat bilder ur någon bok, så man vet lite bättre vad den innehåller. Finns en som heter Santas Cats. Förvisso lite fel årstid nu, men till hösten ska jag nog ha den.Oskyldig

Anmäl
2016-03-09 00:18 #118 av: Cessy

Satte bakgrund på #93 o det borde jag gett tusan i. Nå nu är det gjort o nu får det vara så här.

Tillägg: Fast nu när jag sitter o bläddrar mellan dem så tycker jag plötsligt att den bilden utan bakgrund ser väldigt platt ut o den som har bakgrund helt enkelt fått mer liv. Kanske blev det inte så fel trots allt???

Anmäl
2016-03-09 11:16 #119 av: Cessy

Inte stor skillnad men ni ser ändå att färgerna är lite mildare i verkligheten nu när jag kunde fota bilden i dagsljus. O nu gillar jag den. Skrattar Ska dock sudda lite bättre runt om o få bort spillet utanför ramen innan jag fixerar bilden senare idag. Hoppas bara inte att tuschen blöder av fixativet.

Anmäl
2016-03-09 17:37 #120 av: mialycktman

superfint!

Anmäl
2016-03-09 17:41 #121 av: Cessy

Tackelitack MiaGlad

och jippy det funkade att fixera o tuschen blödde inte det minsta. Men jag lät också den torka till längre mellan de tre sprayningarna än jag brukar (ett par minuter - brukar annars vänta 20-30sek i mellan). :-D

Anmäl
2016-03-09 19:07 #122 av: mialycktman

tummen upp!

Anmäl
2016-03-11 11:49 #123 av: Cessy

Tackelitack Mia - men jag lärde mig också en annan sak. Fixativ gör vit Posca halvgenomskinlig, så ugglan i #110 såg hemskt underlig ut efter fixeringen. Ljusgrön snö i skitbrun snö på kottar o gren. Dessbättre gick det att lägga på vit Posca igen så bilden är återställd. Men om jag ska ha vita Poscadetaljer på en bild så ska jag lägga på dem efter fixering, för annars får jag göra jobbet 2 ggr Vilar huvudet i handenSkämtar

Anmäl
2016-03-11 19:08 #124 av: mialycktman

ahhh va du kan!

Anmäl
2016-03-14 19:39 #125 av: Cessy

En liten påskbild som jag ju föll för att där var en katt, men njae idag fick jag inte Touchen att samarbeta som jag ville riktigt. Men visst den är ok nog att få överleva påsken på kylskåpet.Skrattar

Anmäl
2016-03-14 20:06 #126 av: Marinas Mix

KärSå söt liten missekiss

Anmäl
2016-03-14 20:44 #127 av: sanne62

jättesöt

Anmäl
2016-03-14 21:07 #128 av: Cessy

Tackelitack Marina o Sanne Glad

Anmäl
2016-03-15 14:12 #129 av: mialycktman

sötmisse

Anmäl
2016-03-15 19:26 #130 av: Cessy

Tackelitack Mia Glad

Anmäl
2016-03-17 01:03 #131 av: Cessy

Jaha så har jag hamnat i konflikt mer mig själv! Har precis målat färdigt en utmaningsbild till vårutmaningen i andra gruppen, så jag kan inte visa själva bilden ännu. Jag testade mina Brushmarkers o som alkoholmarkers är de precis lika bra att måla med som Touch Twin Brush.

Nackdelen med Brushmarkers är att de inte är påfyllningsbara o därmed kan man heller inte byta spetsar på dem. Det kan man på de båda Touch Twin markersen, men å andra sidan finns det ännu inte påfyllningsbar tusch till alla 204 färgerna utan bara till 96 av dem.

Den stora nackdelen med Touch är just deras kork som på en del pennor sitter alldeles för hårt, så när man väl får av den så riskerar man att måla på insidan av korken o det i sin tur leder till att korken till slut inte sluter tillräckligt tätt o pennan kommer lättare bli uttorkad. Nu går det att torka rent korkarna med Isopropanol, men det är ju rätt bökigt att behöva hålla på med det.

Fördelen med Touch är ju att den finns i 204 färger, men Brusmarkers finns än så länge bara i 72 nyanser. Nästa fördel för Touchen är priset 35 kr per penna för en påfyllningsbar alkoholmarkers är ett mycket bra pris. Men fördelen för Brushmarkers är också priset! Den är 10 kr billigare per penna men det får ju då vägas mot att den inte är påfyllningsbar, men å andra sidan om det är en Touchpenna där korken har krånglat så köper jag nog hellre en helt ny penna än tusch-refill till just den pennan - ja om nu den färgen alls finns som refill.

o just det här med korken är också Brushmarkers stora fördel, för sedan de bytte namn från Flexmarker till Brushmarker så ser pennan numera ut som Promarker i utseendet, så man vet direkt vilken sida som är penselspets o korken är mycket lättare att få av o på än Touchens kork.

Så jag kommer nog satsa på ta hem Brushmarkersen också o skulle en nyans vara exakt lika Touchens nyanser, så blir det nog Brushmarkersen jag kommer köpa in i just den nyansen - i alla fall så länge inte Touch kommer tillrätta med korkarna o att det inte finns refiller till samtliga pennor. För att rita med är de båda pennorna varandras jämlikar.

Anmäl
2016-03-18 08:37 #132 av: Cessy

Här är bilden jag pratade om i förra inlägget o temat för utmaningen var vår. Vad kan van vara mer vår än krokus Skämtar Ingen perfekt bild på något sätt men jag är ändå nöjd med hur den blev o jag gillar som sagt var Brushmarkersena lika mycket som mina vita Touch.Skrattar

Anmäl
2016-03-18 17:40 #133 av: Niwa

Den var verkligen fin cessy

Anmäl
2016-03-18 19:33 #134 av: mialycktman

härlig

Anmäl
2016-03-22 00:43 #135 av: Cessy

Brukar normalt sett känna när jag vill ha bakgrund eller inte, men här har jag en känsla av att bakgrund skulle fördärva bilden o jag tycker ju att igelkotten är så söt o vill verkligen inte fördärva bilden. Vad tycker ni?
Brushmarkers o Touch Twin Brush

Anmäl
2016-03-22 08:34 #136 av: jagga-ewe

#135 Tja, du kan ju testa att leka med bilden digitalt, klistra in lite bakgrund och se hur det blir. Nun är du ändå har den som softcopy är det ju lätt gjort.

Ebmfh
Trollcaféet

Anmäl
2016-03-22 10:29 #137 av: sanne62

gullig kotte

Anmäl
2016-03-22 10:51 #138 av: Cessy

Tackelitack tjejerGlad

Tja jo jagga-ewe - vet man bara hur man gör sådant o har rätt program, men jag har ingen susning om dettaSkäms

Anmäl
2016-03-22 13:01 #139 av: jagga-ewe

Nåt grafikprogram har du garanterat. Om du kör PC har du paint om inte annat. Sen är det bara att börja labba sig fram. Gör en kopia av bildfilen som du leker med, så kan du inte ställa till nåt. Bara att börja utforska hur saker funkar! Vem vet, du kanske gillar det lika mycket? Du har ju talang för mycket annat kreativt.

Ebmfh
Trollcaféet

Anmäl
2016-03-22 13:01 #140 av: Cessy

Här är en dagsljusbild o även om den inte är perfekt så är den väl ändå mer rättvisande färgmässigt av kotten.

Anmäl
2016-03-22 16:21 #141 av: mialycktman

naaaaaawwww de sötaste jag sett på länge......

Anmäl
2016-03-22 17:51 #142 av: Niwa

Så söt den är cessy.

Anmäl
2016-03-22 23:44 #143 av: Cessy

Tackelitack Mia o Niwa! Glad

Nu såg jag att du o jag skrivet samtidigt jagga-ewe. Du påminde mig om att det första jag började leka med på datorn var en massa clipart o word-art, för jag hade word m.fl i min första dator - vilket jag inte haft sedan dess. Använder ju open-office de gånger jag måste skriva något idag.

Jovisst har jag Paint men det programmet använder jag bara till en sak - att förminska o beskära bilderna i. Alla andra funktioner har jag aldrig lärt mig att komma överrens med. Brukar antingen använda windows 10 eller Picasa det lilla jag redigerar fotona, för jag har aldrig lärt mig komma överrens med något fotoredigeringsprogram alls.Skäms Har ju drömt om Photoshop men tycker det kostar för mycket. Har visst Gimp också någonstans i datorn, men så länge de småprogrammen jag har o har lärt mig fixar det jag behöver så har jag aldrig försökt testa att göra annat med dem. Får väl se om jag testar mer senare framöver,OskyldigSkrattar

Anmäl
2016-03-23 11:03 #144 av: Marinas Mix

Men Cessy, testa photoscape, det är gratis och man kan göra en massa kul saker i det.

Anmäl
2016-03-23 11:45 #145 av: jagga-ewe

Om du bara vill leka med bakgrunder på bilder behöver du inte nåt avancerat. Har för mig sprayburksfunktionen funkar även i moderna versioner av Paint. Bösa runt igelkotten med den så ser du ju om det funkar med färg runt den... Du behöver inte göra saker avancerade, bara testa o lek lite! ;)

Program för att editera foton är sällan vad du vill ha för att testa bakgrunder. Fotoediterare är till för att förbättra foton. Det du vill ha är ett program för att rita i. Gimp funkar, PS oxo men det kostar ju därefter. Picasa är till för att fixa till bilder, inte för att rita. Photoscape har jag inte koll på, men namnet antyder att det är mer fotoredigering än ritande.

Ebmfh
Trollcaféet

Anmäl
2016-03-23 11:55 #146 av: Cessy

Ja där är spray även i nya paint o det tänkte jag inte på - tack Jagga-ewe. Jag trodde ju mer att det det var att klippa ut o lägga på annan bakgrund o tänkte - det klarar jag aldrig - inte med musen i alla fall. Då hade jag behövt en ritplatta o någon sådan äger jag inte, men är dock numera lite sugen på skaffa en. Men det stannar nog vid att vara sugen, för eg. behöver jag ingen sådan eftersom jag inte kan rita, men för att redigera in lite grejor på bilder hade det varit kul att ha en sådan också. Men de kostar för mycket o jag har ingen aning vilka som är bra heller för den delen. Men tack för tipset - det ska jag testa med paint alltså, men jag ska också köpa ett blyertspenne set för att kunna gråskugga runt bilder som jag inte vill ha färger runt men väl en skugga. Har haft ett sådant set för massor med år sedan, men givetvis skänkt bort det. Nå nu kostar ett enklare set bara runt 100-lappen, så det ska jag unna mig sedan.Skrattar

Anmäl
2016-03-24 10:15 #147 av: jagga-ewe

Ritplattor finns från ca 700:- o en sån funkar bra nog. Jag köpte en sån till maken för några år sen. Han använder den till att fixa till bilder mm. Visst, 700:- är en hel del, men jag anar att dina tuschpennor kostar än mer... ;)

Ebmfh
Trollcaféet

Anmäl
2016-03-25 10:15 #148 av: Cessy

Jo 700 är överkomligt jagga-eweGlad - de jag har sett har varit betydligt dyrare, men 700 ja då kanske jag slår till på om jag hittar en sådan framöver för det skulle kunna vara kul att ha till bilder o skapa lite effekter med Skrattar

Anmäl
2016-03-25 10:16 #149 av: Cessy

Bilden är från ett vykort som jag köpte på Willys, men det finns på de flesta varuhus o det är en bild jag gärgla till Påsk o vårutmaning på fb.

Pennor är Brushmarkers, Touch Twin Brush o vit Posca.

Anmäl
2016-03-25 18:36 #150 av: mialycktman

sött

Anmäl
2016-03-26 01:12 #151 av: Cessy

Tackelitack Mia Glad

Anmäl
2016-03-27 23:38 #152 av: Cessy

Köpte ju ett akvarellpapper som jag hoppades på skulle funka o skriva ut på i laserskrivaren, men jag såg ju inte när jag beställde att det var lite större än A4.  Så jag har fastnat. Ska jag bara testa mina olika pennor som är laverbara på pappert o om de funkar så kan jag testa o skära ner pappert för se om det funkar i skrivaren. Men samtidigt hur besviken blir jag inte om pappert fungerar finfint till pennorna o sedan funkar det inte att skriva ut på?Yrar Så därför har jag dragit på att testa. Så i e.m. blev jag slutligen färdig att ta fram skärmattan o en stållinjal o skar ner pappert o *jippyyyy* pappert funkade  o det bra utskrift på det. Så imorgon ska jag testa med lite akvarellpennor o tusch, för se skillnaden mot laserpapper. Skrattar

Anmäl
2016-03-28 15:07 #153 av: mialycktman

å va spännande!

Anmäl
2016-03-30 21:44 #154 av: Cessy

Har ni sett en spets som inte kunde bestämma sig för om den ville bli penselspets eller en bullit nib SkämtarSkrattar

Smiley wink

Smiley grin

Jo bilderna är suddiga men jag tror ni ser ändå.

Anmäl
2016-03-31 11:48 #155 av: Cessy

Har fått ett mejl o ny penna kommer pronto. Så det löste sigSkrattar

Anmäl
2016-03-31 12:18 #156 av: Niwa

Skönt med snabb enkel lösning

Anmäl
2016-03-31 15:53 #157 av: Cessy

Ja o bra service får ju en dessutom att vilja handla mera där Skämtar

Anmäl
2016-03-31 18:35 #158 av: mialycktman

bra!

Anmäl
2016-03-31 19:30 #159 av: Cessy

Ja nu kom de sista Touch Twin Brushen. Sedan har jag alla så när som på 3 som var restade. Slår i mellan vara superlycklig o samtidigt lite skamsen för att jag rusat iväg så här o köpt så många alkoholmarkers på så kort tid. Är i alla fall underbart o ha färger att välja på nu o så att få testa Spectrum Aqua också. Både Hammarö o Scrapbruket ska ha eloge för supersnabb leverans för jag köpte pennorna i tisdags o hade dem idag torsdag. Ja nu blir det inga trevliga penleveranser förrän mitt 12-pack ZIG kommer från Japan för nu får det def. inte bli mer än småköp förrän slutet på nästa månad. Undrar om mina klickgalna fingrar kan hålla sig i styr?SkämsSkämtarSkrattar

Anmäl
2016-03-31 19:42 #160 av: Marinas Mix

Jag köpte den här nu till superbra pris.

Anmäl
2016-03-31 20:09 #161 av: Cessy

Jag tog den andra Marina. Den som bara heter katterapi. Tyckte ju inte jag kunde ta båda så jag sa elle-belle-bi Skämtar Var det på Maxi du köpte din?

Anmäl
2016-03-31 21:30 #162 av: Niwa

Oj oj vad mycket pennor du måste ha att att leka med nu cessy.

Anmäl
2016-03-31 22:59 #163 av: Cessy

Jo nu har jag förvisso gett bort en del o sålt en del av allt jag köpt o testat, så det är långtifrån allt som är kvar, men jag ska inte sticka under stol med att jag har en hel del *skrapar med foten o tittar ner i golvet o ser lätt generad ut* Men ingen hobby har gripit mig på samma sätt. Visst pärlor är kul o glaset var superroligt, men det här det är mer än så. Kan inte riktigt förklara det, men det är som att jag äntligen får utlopp för det som alltid varit absolut viktigast - nämligen färger o nu får jag verkligen använda dem mycket mera än jag får med vare sig pärlor eller glas.Kär

Anmäl
2016-03-31 23:07 #164 av: Niwa

Cessy du är i rätt sällskap här,tror dem flesta har en (eller flera) hobbies här inne som man snöat in på . Jag är en av dem som snöat i på flera hobbies och bara måste testa,testa ,testa

Anmäl
2016-04-01 19:36 #165 av: mialycktman

känner igen.....

Anmäl
2016-04-08 12:07 #166 av: Cessy

Veckoutmaningen i Målarböcker för vuxna - utmaning" var att man skulle välja en siffra mellan 1-11. Jag valde 2 o jippy det visade sig vara lila. Så jag hade tänkt välja den färgen man fritt fick välja till skulle vara grön o satte mig för att måla en lila ros med gröna blad. Hade valt 3 pennor av mina Akashiya Sai som var fint lila efter att jag testat dem på papper. Så tillförde jag vatten o jaha då började de slå över i rosa.

Så det var bara att gilla läget o mina båda färger fick alltså bli lila o rosa. I verkligheten är där många rosa o många lila toner i bilden, men kamaran förmår inte att separera dem o lyfta fram underliggande nyanser o vissa lila toner har den också gjort allt för blåa. Så resultatet när jag fotar blir stora blaffiga fält med antingen lila eller rosa o inte med korrekta färgtoner. Har säkert tagit över 100 foton i olika skiftande ljus både ute o inne o jag har försökt tona ner, ändra färgtemp m.m. men det vill sig inte. IRL är jag faktiskt nöjd med rosen men på bild är den bara blaffigt klumpig. Jag fick välja att ändra färgtemperaturen för mycket åt det kalla hållet för att det vita skulle må bra av det, men då blev rosen åtminstone lite mer rättvisande men pappert ser tyvärr blått ut, men det är vitt i verkligheten.

Bilden kommer från Pinterest o är en tatueringsbild som jag inte kan spåra längre tillbaka än till en blogg, så jag lägger upp Pinterestlänken. 
https://se.pinterest.com/pin/310889180508663446/

Pennor: Akishiya Sai till rosen o bladen o PanPastell till bakgrunden o så lite lila Uni-ball glitter gelpenna till prickarna

Anmäl
2016-04-08 14:28 #167 av: mialycktman

cool

Anmäl
2016-04-09 12:11 #168 av: Cessy

Tackelitack Mia! Funderar faktiskt att skriva ut rosen på nytt o göra den mer i rätt färger också. Alltså rosa, röd, gul, gul/röd, rosa/vit eller vilken färg nu rosen får o så med GRÖNA löv som jag ju eg. hade tänkt, men nu blev jag ju piskad till att hålla mig till lila o rosa eftersom jag inte fick ha mer än Lila + 1 färg till. För den rosen  är en så himla fin bild o jag älskar rosor o ja många andra blommor också t.ex. Fuchsia SkämtarOskyldigSkrattar

Anmäl
2016-04-09 12:45 #169 av: Cessy

Jaha så har jag beställt smink ...... för att måla med ;-) PanPastell är så fruktansvärt dyrt om än väldigt bra när man kan svepa på stora ytor. Men jag skulle vilja ha lite hudtoner för att kunna jämna till o skapa matt effekt o då blir det ju en del olika burkar man behöver. Så jag chansar o beställer puder istället. 4 olika nyanser för ca 18 kr (det blir nästan 18 kr efter valutaköpet) o skulle det vara värdelöst så är det ändå inte hela världen. Ögonskuggor fungerar ju utmärkt till bakgrunder, så puder borde kunna fungera. Värt o testa i alla fall säger testnörden ;-) :-D

http://www.ebay.com/itm/111775154046?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Anmäl
2016-04-09 16:40 #170 av: Cessy

Ja här är mitt första försök att måla hud ever o det är en digistamp. Jag o kameran kommer tydligen inte alls överrens nu för tiden, för på bilden IRL finns en svag grön bakgrund som är lite mörkare ner till o ljusare upp till. När jag fotat den så är den borttrollad :-O men jag struntar i att försöka fota om den utan ni får tänka er att det finns en svag tonad grön bakgrund ;-) För nu får bilden vara färdig.

Bild: Digistamp av Ching-Chou Kuik
https://www.etsy.com/uk/shop/gjzcck?ref=l2-shopheader-name

Pennor Touch Twin Brush o Brusmarkers 
Lite vit Posca o vit Prismacolor

Anmäl
2016-04-09 17:42 #171 av: mialycktman

söt

Anmäl
2016-04-10 19:11 #172 av: Niwa

Så fin

Anmäl
2016-04-11 15:45 #173 av: Cessy

Tackelitack tjejer o jo för att vara mitt allra första försök o dessutom på mörk hud så är jag faktiskt nöjd :-)

Anmäl
2016-04-12 14:27 #174 av: Cessy

Tjoho! Jag vann Beginners Encouragement prize - 2 digistamps för den här bilden inne i en fb-grupp = Kit & Clowder *happydance*
Bilden ovan är ju en digistamp o det är två andra digistamps från Ching-Chou Kuik som är priset.Skrattar

o i o för sig ska man inte dra på för stora växlar. Det var ett nybörjare uppmuntrans pris o jämfört med de andra så är jag verkligen nybörjare, men ändå himla kul att vinna något Oskyldig

Anmäl
2016-04-12 14:38 #175 av: sanne62

grattis!

Anmäl
2016-04-12 15:15 #176 av: Cessy

Tackelitack Sanne Skrattar

Anmäl
2016-04-15 15:53 #177 av: Cessy

Denna veckan var det återigen "att måla hud" som var utmaningen men denna gången var det inte mörk hud o utmaningen var i "Målarbok för vuxna - UTMANING" på fb. Så nu har jag för andra gången gett mig på att måla hud o denna blev jag faktiskt ganska nöjd. Bilden är en digistamp o det är älvliknande/dockliknande tjejer o jag köpte den på etsy av Ching-Chou Kuik.

Bild: https://www.etsy.com/uk/listing/208579574/crimson-holly-digital-stamp-instant?ref=shop_home_listings
Pennor: Touch Twin Brush o Posca

Anmäl
2016-04-15 17:58 #178 av: mialycktman

jättefin!

Anmäl
2016-04-16 16:31 #179 av: Cessy

Tackelitack MiaGlad

Anmäl
2016-04-18 12:57 #180 av: Cessy

Åh det ringde precis på dörren o det var expressleverans FörskräcktSmiley gasp 
För 37 kr från Portugal så var det tydligen det man fick. Köpte dessa 48 st Sakura Koi i onsdags o nu har jag alltså dem här.Kär  Totalt kostade dessa 855 kr inklusive frakten o det är 140 kr billigare än i Sverige.

http://www.ebay.com/itm/262326900385?_trksid=p2057872.m2749.l2649&var=561097642594&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Det är en vattenbaserad tuschpenna med sammanhållen penselspets Den är något tjockare spets än Faber-Castell Pitt Artist Brush, men också en mer fjädrande spets. Påminner lite om alkoholmarkers med penselspets, men är givetvis en betydligt mindre spets än det är på alkoholmarkerspennorna. Den går dels o använda som vanlig tuschpenna o dels går den utmärkt att använda som en akvarelltuschpenna. Man kan också rita med dem på en bit plast vid sidan om o blanda ihop färgerna o få fram andra nyanser o då antingen plocka upp färgerna med pennan direkt för att få en toningseffekt. Eller så plockar man upp färgen med en pensel.

Anmäl
2016-04-21 11:37 #181 av: Cessy

Ett tävlingsbidrag till en tävling inne hos "Målarböcker för vuxna a lá Bondmoran" på fb. Temat är färgsprakande o "Go Bananas med färger och gör mig glad" 

Bok: Creativ Haven - Nature Scapes
Pennor: Sakura Koi, vit Posca, silvergelpenna o PanPastell

Anmäl
2016-04-21 11:53 #182 av: sanne62

ja "gladkörteln" gjorde ett rejält utslag... Skrattar

Anmäl
2016-04-21 15:49 #183 av: Niwa

Ja den var glad cessy.
som sanne sa 'den gav utslag' log när jag såg den

Anmäl
2016-04-21 18:03 #184 av: mialycktman

vilken härlig bild

Anmäl
2016-04-21 20:07 #185 av: Cessy

Tackelitack tjejerGlad - jo den blev väldigt färgglad o det var ju meningen också. Men alla bilderna som deltar ÄR färgglada så jag tror inte Charlotte kan välja de 10 som vinner. För det har kommit in sådana massor med bidrag, så jag antar att hon helt enkelt får dra lott. Nå bilden var i alla fall väldigt rolig att göraSkrattar

Anmäl
2016-04-27 14:54 #186 av: Cessy

Vi var några som hade målarboken Blomstermandala som bestämde oss för att göra samma bild o det bidde den här med katten. Är faktiskt ganska nöjd med den utom med att jag lyckades kollra bort min bakgrund med soluppgång/solnedgång. 

Bok: Blomstermandala
Bakgrund: F-C Pitt Pastell Pencils
Twin Touch Brush o vit Posca

Anmäl
2016-04-27 15:30 #187 av: SaGas

Jättefin Cessy!

Anmäl
2016-04-27 15:32 #188 av: mialycktman

söt misse!

Anmäl
2016-04-27 23:51 #189 av: Cessy

Tackelitack Sagas o Mia Glad

Anmäl
2016-05-01 18:44 #190 av: Cessy

Eg. är denna bilden en test av mitt lilla 12-pack Inktense. Har ju sedan jag fått upp ögonen för vad akvarellpapper ju dels upptäckt hur kul alla tuschakvareller (= Vattenlösliga tuschpennor) o träakvarellpennor är. För på akvarellpapper får de ju ett helt annat liv än på laserpapper o framföralllt man kan flytta färgen på ett helt annat sätt på akvarellpaper o göra mycket snyggare övergångar än på laserpapper. Men det har också gjort att jag börjat försöka få dem att även funka på laserpapper, för med lite "milt våld o övertalning" kan man faktiskt få dem att funka någorlunda även på laserpappert om än inte alls på samma fina sätt som de fungerar på akvarellpapper.
Har dock inte brytt mig om att göra bakgrund, för detta är bara en enkel testbild av mina Inktense på laserpapper o där fanns ju bara 1 stackars rosa o så 2 gröna som jag eg. inte vill använda tillsammans i denna bilden, så därför brydde jag mig inte om att jobba direkt med löven, men jag la ner en del jobb på att försöka få liv i blommorna med den enda rosa pennan. Känns def. som jag villhöver ett 72-pack Inktense sedan framöver, så jag får lite mer nyanser/färger att leka med. ;-) :-D

Anmäl
2016-05-01 19:40 #191 av: mialycktman

tummen upp!

Anmäl
2016-05-02 09:23 #192 av: Cessy

Tackelitack Mia Glad

Anmäl
2016-05-10 09:48 #193 av: Cessy

Sommar feeling SkämtarSkrattar

A very mice coloring book.

Brushmarkers, Touch Twin Brush o vit Posca

Anmäl
2016-05-10 11:55 #194 av: Niwa

#190 var fin men sista så söt 💜

Anmäl
2016-05-10 18:05 #195 av: Cessy

Tackelitack Niwa Glad

Håller på o testa mina Tombow o denna gången med vatten på laserpapper (ritar på en bit plast o plockar upp färgen med en pensel) o dels ritar direkt på pappert. Där är bara en rosa o en grön penna, men tala om att ta testandet ett steg för lång SnopenSmiley gasp eller så har rosen drabbats av någon allvarlig sjukdom *jisses* Blir nog aldrig någon färdig bild av det här eländet.

Anmäl
2016-05-10 18:41 #196 av: Niwa

Den är ju jättefin cessy

Anmäl
2016-05-10 20:17 #197 av: mialycktman

söta möss och rosen är jättefin!

Anmäl
2016-05-11 11:30 #198 av: Cessy

Tackelitack tjejer. Jo jag fick ju rätt många positiva kommentarer på rosen så jag bestämde mig för att göra den färdig trots allt. Tombow är verkligen en jätteskön penna att måla med o den fungerar ju riktigt bra även på laserpapper . Rätt fantastiskt att man kan få till så många toner med endast två pennor.

Anmäl
2016-05-11 20:02 #199 av: mialycktman

jättefin ju!

Anmäl
2016-05-12 13:23 #200 av: Cessy

Tackelitack Mia Glad

Anmäl
2016-05-12 13:25 #201 av: Cessy

Jisses! Förskräckt Bestämde mig igår kväll för att jag ju trots allt måste testa ZIG:en också lite mer, för även om jag väntar på 60-packet i morsdagspresent så har jag ju ändå 12 att leka med. Sagt o gjort o jag började testa dem på laserpapper o målar då som alltid på plast o plockar upp färgen med pensel. Gick sisådär men var ändå inte helt missnöjd o de sista jag fick för mig var att låta Fuchsian lysa som en lampa. Försökte blaska på en del vatten vilket eg. inte laserpapper tål o nu gick jag får o titta på bilden för att bestämma vilken färg den andra fuchsian ska ha o då såg jag eländet. Det gula lamskenet är helt flammigt o ser hemskt ut. *Mamma mia* YrarFår se om jag orkar försöka rädda eländet eller om jag bara lägger bilden till handlingarna som en påminnelse att inte blaska på för mycket vatten o vara för trött så man inte ser p.g.a. av pappert är så vått hur flammigt det blev. Märk väl på akvarellpapper hade det kunnas räddas, men på laserpapper är jag tveksam om jag får till det.

*note to self* Blaska inte på så mycket vatten att du inte ser hur en ljus färg blir förrän det torkat - i varje fall inte på laserpapper.

Anmäl
2016-05-12 19:13 #202 av: mialycktman

ja det gula är väldigt starkt!

Anmäl
2016-05-13 15:47 #203 av: Cessy

Testbild med ZIG som jag ju visade igår o där jag blev missnöjd med det gula skenet från fuchsian (lägger den bilden i första kommentaren) men som jag ändå försökte göra färdigt. Testade att dels täcka en gång till med ZIG o sedan försökte jag tona ner nyansen lite med ljusgul panpastel.

Orkade inte o grunda bakgrunden med typ svart Prismacolors o körde svart PanPastel direkt o jo jag borde grundat först men ändå blev bilden totalt sett bättre än jag hoppats o jag tycker faktiskt att som första test med mina ZIG (Har bara ett 12-pack av dem än så länge) o första gången jag försökte göra svart bakgrund med hjälp av Panpastel så blev den ändå helt ok.

Har ju haft en vit gelpenna UNI-Ball Signo innan, men misstänkte att den inte funkade som den skulle o köpte en ny av Hanna Skoog o ja den fungerade betydligt bättre o det blev riktigt snyggt vitt med den :-)

Bilden är gjord på laserpapper o jag ska givetvis sedan göra en annan bild med ZIG:en på Montval akvarellpapper också, men fick ändå det att funka hyfsat även på laserpeppert, så nu längtar jag till morsdag o att jag får mitt 60-pack av ZIG:en. :-D

Bok: Sommarnatt Pennor: ZIG Clean Color Real Brush, PanPastel o vit gelpenna - UNI-Ball Signo.

Anmäl
2016-05-13 19:23 #204 av: mialycktman

snyggt

Anmäl
2016-05-15 03:28 #205 av: Cessy

Tackelitack Mia Glad

Mitt Eurovisionpyssel - en glittrande kisse kvällens fest till ära. Det som inte syns är att fjärilen faktiskt glittrar ännu mera. Kanske inte så lyckat att lägga glitter på, men är det fest så är det.Skämtar

Pennor: Touch Twin Brush o glitterposca
Bild från Pinterest.

Anmäl
2016-05-15 12:19 #206 av: Cessy

Det som ser ut som vita streck på katten = glitter

Anmäl
2016-05-15 16:21 #207 av: Niwa

vilken fin kattbild

Anmäl
2016-05-16 01:33 #208 av: Cessy

Tackelitack Niwa Glad

Anmäl
2016-05-16 16:49 #209 av: Cessy

WIP - Ja eg. är detta ett test av Colleenpennorna (träpennor med vaxbas) som jag köpte för ett tag sedan o om dem finns en del att säga, men jag hinner inte sitta o skriva ihop det just nu, så jag får återkomma med det.

Att jag skriver WIP är för att jag tycker den kräver en bakgrund, men jag är inte riktigt överrens med mig själv hur den bakgrunden ska se ut. Så vad tycker ni - ska den ha en bakgrund o om ni tycker den ska ha en bakgrund - hur ska den se ut?

Bok: Sommarnatt
Pennor: Colleen o Uni-Ball Signo guld gelpenna

Anmäl
2016-05-16 20:27 #210 av: mialycktman

åh va fin

Anmäl
2016-05-17 09:53 #211 av: Cessy

Tackelitack Mia!Glad

Var ju så säker på att fågeln skulle vinna på en svart bakgrund o så försöka göra stjärten (blommorna o bladen) som inneslutna i eld så det blev en riktig fågel fenix. När jag såg hur Fenixen snarare dog än lyftes fram så försökte jag lägga på glitter o det syns ju som vanligt inte när man fotar, så jag försökte ta en detaljbild för att visa på allt glitter som finns i bilden. Med facit i handen borde jag låtit bli bakgrunden helt, för den fördärvade snarare än lyfte fram fågeln. *suck*

Bok: Sommarnatt
Pennor: Colleen träpennor o bakgrunden är F-C Pitt Pastel Pencils + TGR svarta tuschpenna o en massa glittergelpennor

Anmäl
2016-05-17 19:30 #212 av: Cessy

Fast det är lite kul att lägger jag inte de aspekterna på bilden som jag gjorde i i förra inlägget utan lägger den vita o den svarta fågel Fenixbilden bredvid varandra o bara frågar vilken folk föredrar så ser det hittentills ut som ca 75-80 % faktiskt väljer den svarta o då 20-25% den vitaGlad

Anmäl
2016-06-20 18:04 #213 av: Cessy

Lycka - Jag hann med o hämta ut från DHL så nu har jag äntligen mitt 72-pack Inktense o så i brevlådan låg resten dvs Tombow o Wink of Stella (Jo jag har bara tagit 3 st. Wink of Stella totalt att testa. Clear, svart o lila) Nu fattas bara 3 Tombow o så Molotow Aqua Squeeze 3mm. Fast nej jag har inte alla Tombowen utan när de tre kommer så har jag 50 av 96, så resten får jag samla till hösten o samma gäller för Wink f Stella - ifall jag gillar dem. Skämtar

Sedan låg också paketet från Panduro i brevlådan. Blir det fler fraktfritt o 20% så ska jag def. ha några Clearstamps till, för God Jul är ju lite prematurt att leka med ännu. Oskyldig

Anmäl
2016-06-20 18:41 #214 av: mialycktman

å va kul!

Anmäl
2016-07-11 16:36 #215 av: Cessy

Så nu är bilden jag påbörjader på sjukhuset klar. Eller rättare sagt nu vidtar nästa moment - bakgrund. Jag tänker mig att den ska ha bakgrund för dölja lite av kladdet jag åstadkommit med penseln här o var, men kan inte bestämma mig för om jag ska försöka göra bakgrund med mina Inktense blocks eller om jag ska använda mina Mungyo, ögonskuggor eller PanPastell. Vad tycker du - ska bilden ha bakgrund eller inte?

Med själva bilden är jag ändå rätt nöjd o det känns som mina Inktense pennor ändå var ett rätt bra köp, för jag är nöjd med hur jag fick till det färgmässigt o tavelböckerna (Här Blomstermandala) fungerar perfekt med akvarellpennor o vatten. :-)

Anmäl
2016-07-11 18:41 #216 av: mialycktman

fint som alltid Blomma

Anmäl
2016-07-11 22:29 #217 av: Niwa

Somrig bild och ljusa vackra färger

Anmäl
2016-07-12 19:44 #218 av: Cessy

Tackelita Mia o NiwaGlad

Anmäl
2016-07-13 11:59 #219 av: Cessy

Jaha så har jag fördärvat ännu en bild genom att göra bakgrund på den *suck* Jag fixar rätt bra att göra bakgrunder med mina Mungyo pastellkritor o mina F-C Pitt Pastel Pencils o med ögonskuggor, för där är det en helt annan svepande teknik som ska till. Men PanPastell är det mer ett mellanläge - det kan bli bra o det kan bli dåligt. Men med Inktense Blocks gick det inte alls. 

Jag försökte dels rita direkt med blocksen o dels enbart ta färgen direkt från dem, men fick inte till det alls hur jag än försökte. Blocksen blir inte lika permanenta som pennorna o går alltså delvis att lösa upp, men framförallt går det inte att måla ovanpå o täcka en ljusare yta. 

Hade tänkt med en solnedgångsbakgrund som jag fixar o göra med Mungyo, men det gick inte alls med Inktense blocks o jag kunde inte täcka det gräsliga med mörkare blocks, så jag fick ta till Spectrum Noir Aqua o i verkligheten går himmeln från mörkt blå till mörkt lila, men kameran kunde inte fånga den färgen så det ser ut som mörkblått till mermörk mellanblått på bilden.

Nåja jag fick i alla fall möjligheten att testa att använda ett par av mina stenciler o på detta mörka använde jag silvrig panpastell o det blev ju i sig rätt effektfullt. Så det var väl bra att jag fick testa det o att jag fick lära mig hur jaf INTE ska använda Inktense blocks i alla fall ;-)

Anmäl
2016-07-13 14:04 #220 av: sanne62

ahhh va synd...bilden var riktigt fin innan....

kan du inte testa på ett tomt papper innan du testar i skarpt läge? 

Anmäl
2016-07-13 17:49 #221 av: Cessy

Tja jag är lite kluven. Bilden är mycket vackrare o skirare utan denna maffiga bakgrunden, men bakgrunden är i sig rätt cool. Bara att den slår ut motivetSnopen Jo delvis kan man testa, men tyvärr är det nog så att man mest lär sig av erfarenhet o av sina tabbarSkämtar Jag har i alla fall lärt mig att vill jag skapa solnedgångsbakgrunder så är inte Inktense Blocks ett bra alternativSkämsSkrattar Men jag kan berätta att amerikanskorna älskar bilden med bakgrunden o de tycker den är så häftig, så det har fått mig att se på bilden med lite vänligare ögon.SkämtarSkrattar

Anmäl
2016-07-13 23:58 #222 av: Cessy

Jo jag tycker förvisso fortfarande att jag fördärvade det skira vackra uttrycket i blombilden, men nu känner jag att genom det jag gjorde så skapade jag en helt ny bild. Visst det är bara en bakgrund, men den skapar så mycket eget liv i bilden att den blivit helt ny och annorlunda bild och faktum är att även den inte längre är vad den var, så blev den ändå rätt häftig  Skrattar

Anmäl
2016-07-14 13:45 #223 av: Niwa

Det är mörk kväll med åska i den himlen cessy.

Anmäl
2016-07-14 18:25 #224 av: mialycktman

ja det är svensk sommar Cessy!

Anmäl
2016-07-14 23:36 #225 av: Cessy

Tackelititack Niwa o MiaGlad

Anmäl
2016-07-27 11:57 #226 av: Cessy

Så nu är den färdig så när som på bakgrunden som jag får fundera på ett tag, för där vet jag inte alls vad jag ska ha. Med tanke på hur jag tagit i alldeles för mycket på de senaste bilderna jag har gjort, så tar det nog ett tag innan jag bestämt mig hur o vad jag ska göra. På fjärilen gick jag loss med glittergelpennor o som vanligt syns det inte, så jag lägger upp en detaljbild o på den syns även färgerna på blommorna o bladen bättre.

Bok: Sommarnatt - Tavelboken
Pennor: Inktense, vit Posca o gelpennor

Anmäl
2016-07-28 16:48 #227 av: Niwa

Vilken fin bild.du börjar bli riktigt duktig på att blenda färgerna

Anmäl
2016-07-28 19:05 #228 av: mialycktman

jättefin

Anmäl
2016-08-14 17:02 #229 av: Cessy

Tackelitack Niwa o Mia Glad

Anmäl
2016-08-14 17:13 #230 av: Cessy

Har köpt en vecko o månadskalender från Johanna Basford som sträcker sig från september 2016 till december 2017. Det är en bild varje vecka o bilderna i den kommer ur hennes 3 första böcker.Här är den första bilden i kalendern o den har jag målat med LIDL-gelpennorna + vattenpensel o det var verkligen mycket roligare att jobba med gelpennorna när jag kunde skapa toningar/skuggningar. 

Nu är detta inte en genomtänkt bild o jag har lyckats smeta ut gelen här o var för när man använder vatten så tar det ju ännu längre tid innan det torkat. Givetvis borde jag gjort en svag grön/gulbakgrund men det får räcka så här. Jag hade i alla fall kul nu när jag fick leka med vattenpensel o gelpennor för första gången o det kommer jag def. göra fler gånger Skrattar

Anmäl
2016-08-14 18:22 #231 av: mialycktman

wow

Anmäl
2016-08-17 17:49 #232 av: Cessy

Tackelitack Mia :-)

Är den färdig eller ska den ha en bakgrund (bakgrund inom ramen?) Här är färgerna lite bättre o till viss del ser ni glittert i den. Har förstärkt upp ZIG:en med gelpennor för att få lite klarare o starkare färger.

Bok: Johanna Basfords månads o veckokalender 2016-2017.

En klart OS-inspirerad firre SkämtarSkrattar

Anmäl
2016-08-17 19:01 #233 av: mialycktman

jag tycker den är fin som den är men om du ska ha bakgrund så bör den vara ljus så inte fisken "försvinner"

Anmäl
2016-08-17 20:43 #234 av: Niwa

tycker den är fin som den är, men håller med mia. en väldigt ljus bakgrund om du bestämmer dig för det

Anmäl
2016-08-18 02:46 #235 av: Cessy

Tackelitack Mia o NiwaGlad Får fundera lite till o fisken rymmer ju inte sin vägSkämtar innan jag bestämmer mig för bakgrund eller inte bakgrund.

Anmäl
2016-08-18 02:51 #236 av: Cessy

Oj som jag velat o tänkt sedan jag beställde Tombow ABT från Hammarö i slutet av maj. (Har 50 av de 96) Jag har testat o funderat o testat lite mera. Jag älskar Tombowens penselspets, men jag är inte helt överrens med dess tusch. Trivs bättre med mina Sakura KOI, ZIG o Akashiya Sai (Har inte hunnit testa de 24 SignMe riktigt ännu - så där vet jag inte vad jag tycker ännu).

Men på det stora hela känns det som att vattenlöslig tusch har jag en hel del av o jag kan ff. inte känna att jag måste ha de återstående 46 av Tombow ABT. Jag älskar mina Inktense o mina Museum, men önskar att dessa båda fanns i fler nyanser. Så nu valde jag istället i min första beställning sedan slutet på maj hos Hammarö att istället satsa på NeocolorII o nu håller jag bara tummarna för att jag inte gjort en felsatsning. Jag älskar verkligen att jobba med mina vattenpenslar o olika former av vattenlösliga färger o kanske borde jag istället taget steget fullt ut o börjat köpa lite riktiga akvarellfärger. Nå hoppas jag satsade rätt o att jag nu får något nytt spännande att leka med ihop med mina vattenpenslar. För t.o.m gelpennor har ju blivit kul sedan jag upptäckte att de fungerar riktigt hyfsat ihop med vattenpenslar. Trodde aldrig jag skulle fastna så för att leka med olika pennor + vatten men det har liksom slagit ut träpennorna helt just nu. Så håll nu tummarna för att jag kommer älska NeocolorII också. SkämtarOskyldigSkrattar

Anmäl
2016-08-22 15:04 #237 av: Cessy

WIP Fortsatte med min testbild för Masterart-pennorna (Bild 4 i Johanna Basefords vecko- o månadskalender 2016-2017) o är superdupermeganöjd med pennorna Kär Jo för all del - jag är rätt nöjd med blommorna också, men nu börjar inspirationen tryta o undrar om jag orkar göra den färdigt. 

Men jag fattar ff. inte hur så pass billiga pennor (betalade 220kr inklusive frakt = Gratis frakt, för 72 pennor) kan vara så fantastiskt bra.
http://www.ebay.com/itm/282104052446?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Anmäl
2016-08-22 16:44 #238 av: Niwa

Den blir jätte bra cessy,vilken färgbomb.
blir glad av att se den.
priset på dem pennorna var ju kanon 72 pennorb220 ???

Anmäl
2016-08-22 16:51 #239 av: Cessy

Tackelitack NiwaGlad

Ja både priset o pennorna är kanonKär
Så bra o så pass mjuka penor. Pigmentrika o täcker snabbt trodde jag inte fanns i budgetklassnivå. De är helt fantastiska för sitt pris!Skrattar

Anmäl
2016-08-22 18:06 #240 av: mialycktman

har beställt.............hi hi

Anmäl
2016-08-22 19:27 #241 av: Cessy

Bra att jag kunnat tipsa någon Mia Glad För dessa kommer jag bunkra ett pack till sedan vid nästa lön, för de är så pass trevliga att måla med att jag garanterat vill ha dem hemma. Oskyldig Hoppas du kommer att gilla dem lika mycket som jag gör Mia Skrattar

Anmäl
2016-08-23 19:31 #242 av: mialycktman

Hjärta

Anmäl
2016-08-23 23:00 #243 av: Cessy

Vågade ju inte vänta för nu är det ju drag efter dessa pennor då jag fick Charlotte/Bondmoran också med på noterna, så jag tog snabbt ett pack till för dessa o Prismacolor Premier är mina klara favoriter. De gör det roligt att måla med träpennor igen. Har ju nästan gått över helt till akvarell o tusch, men MasterArt är så prisvärda o jag får inte ont i handen av dem. De är helt enkelt underbart trevliga att måla medKär

Anmäl
2016-08-25 14:33 #244 av: Cessy

Ja så här blev bilden med MasterArt pennorna o lite gel på små fläckar här o var. Älskar verkligen pennorna o fattar inte att man kan få sådan pigment, mjukhet o täcker lätt för ca 220-230kronor Förskräckt Bifogar ett par detaljbilder också så ser ni hur de ser ut i närbild o hur de fungerar att blenda/tona.

Bilden är från Johanna Bradfords vecko/månadskalender 2016-2017 

Anmäl
2016-08-25 19:06 #245 av: mialycktman

härliga färger! colorist som jag är!

Anmäl
2016-08-26 13:10 #246 av: Cessy

Tackelitack Mia - ja det blir verkligen härliga färger av de pennorna Glad Fast jag var bra trött på blommorna innan jag var färdig för jag hade gett mig dän på att ingen blomma skulle vara exakt som någon annan.

Anmäl
2016-08-26 16:34 #247 av: Niwa

Så härligt färgglatt👍

Anmäl
2016-08-30 12:22 #248 av: Cessy

Här en bild ur Sommarnatt - tavelboken o den är målad med Inktense + vatten o gelpennor. Jag är jättenöjd med blommor o blader o mindre nöjd med de båda gyllene fåglarna. Trodde att jag skulle kunna få dem varmbruna o gylleneglödande men det blev dovt o mörkt (den högra fågeln) Så jag bestämde att detta var den mer färgrika hanen o så fick honan bli mer glödande o gyllene Skämtar

Jag är som sagt var supernöjd med blommor o bladero de gyllene fåglarna tillhör avdelningen av mina mindre brillianta idéer (har tyvärr en hel del av dessaSkäms), men det goda är att i o med bilden inte blev som jag ville så gör det inget om jag misslyckas med bakgrunden för där har jag tänkt testa o använda mina Neocolor II sedan. Nå inget ont som inte har något gott med sig Skrattar

Anmäl
2016-08-30 18:24 #249 av: Niwa

Så fin den blev cessy

Anmäl
2016-08-30 18:44 #250 av: mialycktman

superfint

Anmäl
2016-08-31 00:20 #251 av: Cessy

Tackelitack Niwa o Mia Glad

Anmäl
2016-09-04 17:15 #252 av: Cessy

Hade ursprungligen lagt detta inlägget i penntesttråden, men där lägger jag ju det sedan när jag  väl fått hem färgerna o testat dem. Glad Men nu inför julpyssel o julkortstillverkning så sprang jag på följande tips om vattenfärger som faktiskt blir riktigt snyggt guldiga (flera olika guldnyanser) o de finns även i andra metallicnyanser. Jag återkommer med vad jag tycker om dem sedan när jag fått hem dem, men jag gissar på att det är fler som gärna vill ha guld o metallicfärger o vem vet när jag får dem o när jag hunnit testa dem. Men tjejen som tipsade om dem visade på papper hur fint guldiga de blev, så för den som söker detta är dessa vattenfärgerna nog riktiga *must-have-färger*

Flera guldnyanser:
http://www.coliro.de/shop/product_info.php?cPath=1&products_id=29

Metallicfärger:
http://www.coliro.de/shop/product_info.php?cPath=1&products_id=68

o sedan kan man även köpa färgerna styckvis o i några andra typer av set. De guldiga är större "kako"r 30mm i diametern o de 12 metallicnyanserna där är "kakorna" 23mm i diametern o dessa kan man inte heller byta ut o sätta i nya. Men man kan köpa samtliga färger i singelkakor som då är 30mm i diametern o man kan köpa tomaskar antingen för 6 eller 12 "kakor".

Anmäl
2016-09-07 10:00 #253 av: Cessy

Jaha testnörden slår till igen. Men då jag funderade på det här med att skaffa akvarellfärger så sprang jag ju på en palett från Kuretake - Gansai Tambi Watercolor. Fast jag slog ju snabbt bort dem till förmån för andra tillverkare som ansågs tillverka bättre akvarellfärger. Men i o med att jag klickat på dem på amazon så dyker de ju upp i annonsflödet o av ren nyfikenhet klickade jag på amazonannonsen för se hur mycket de här kostade jämfört med White Nights.

Självklart var de ju lite billigare men det är ju också mindre mängd färg som man får för pengarna jämfört med White Nights (en rysk akvarellfärg) så läste jag rescensionerna om färgen, för jag var nyfiken på om den ansågs vara en barnfärg o upptäckte då att den hade väldigt positiva omdömen o det mest intressanta var - den anses ligga mitt i mellan akvarellfärg o gouachefärg o nu fick den min fulla uppmärksamhet.

Dock ansåg jag ff. att den var för dyr jämfört mot White Nights (det billigaste jag hittade på amazon.uk som levererade till Sverige var en japan som tog ca 376kr inklusive frakten) Så idag fick jag för mig att söka på eBay o jo då jag hittade gott om alternativ som var dyrare o så plötsligt fanns där en bra deal för 36-packet som kostade 288 kr inklusive frakten o givetvis kunde jag då inte motstå den, för jag är ju jättenyfiken på hur den är att jobba med. Vem vet jag köper kanske White Nights så småningom om jag nu tycker det här med att måla med Kuretakefärgerna är något o att jag får det att funka o är kul o mer vill testa "äkta kvarell" eller så stoppar mitt akvarelltestande med de här Kuretake Gansai Tambifärgerna - vilket ju är det mest troliga.

http://www.ebay.com/itm/152145738443/?a_aid=Bondmoran

Anmäl
2016-09-07 10:29 #254 av: Cessy

Ja jag tyckte de lät riktigt spännande då jag läste rescensionerna o att få tag i en färg som ligger mitt i mellan akvarell o gouache utan att behöva köpa på mig tuber - ja då blev det ju bara dessa jag måste testa. Skulle jag falla för att måla med dem mycket så kommer jag givetvis satsa vidare o köpa White Nights också, men jag misstänker starkt att detta blir slutet på resan med "akvarellfärger" o då har jag ändå en palett jag kan använda om andan skulle falla på att jag vill testa igen. Skämtar

Anmäl
2016-09-09 18:14 #255 av: Cessy

Ja nu har jag gjort bakgrund på bilden som jag blev besviken på hur jag fick fåglarna medans jag var jättenöjd med blommor o blad.  #248 Har använt mina Caran d'Ache Neocolor 2 o tja jag behöver träna mer på dem. Om det blev bättre eller sämre med eller utan bakgrund låter jag dig som titta bedöma. ;-) Jag är i alla fall nöjd med att jag vågade testa dem till detta (att göra bakgrund) i övrigt vet jag inte vad jag eg. tycker.

Blommor o blad = InktenseFåglarna o skalbaggen o biet  är inktense o massor med glittergelpennor
Bakgrund är Neocolor2
Bok: Sommarnatt - tavelboken

Anmäl
2016-09-09 18:55 #256 av: mialycktman

jättesnyggt

Anmäl
2016-09-09 19:48 #257 av: Niwa

Vad fint cessy

Anmäl
2016-09-10 00:18 #258 av: Cessy

Tackelitack Mia o Niwa o jo när jag "vant mig" vid hur det blev så är jag faktiskt ganska nöjd med hur bilden blev med bakgrund. Fåglarna passar mycket bättre in nu o trots en dramatisk bakgrund så blev där mer harmoni i bilden o ett annat djup.Skrattar

Anmäl
2016-09-13 10:45 #259 av: Cessy

Jag köpte ju in 84-pack av Neocolor II o bestämde mig för att jag skulle satsa o ta alla 126 o beställde de som fattades hos www.zinkvit.se. För att göra en lång historia lite kortare, så blev det fel o jag fick 17 dubletter o därmed saknade jag ju dessutom 17 kritor. Men jag måste ge en stor eloge till Zinkvit, som omedelbart skickade returkartong till mig o supersnabbt skickade mig de 17 jag saknade. Att det blev fel var eg. mitt fel o ändå ställde de upp o gav mig denna fantastiska servicen. <3

Så nu är jag äntligen lycklig ägare av alla 126 kritorna - fast ett aber blev det ju ;-) Jag måste göra ny färgkarta :-D Jo de flesta vattenlösliga pennor/kritor måste man göra färgkarta till oavsett om man gillar sådana eller inte, för vattenlösliga kritor färgförändras så när man tillför vatten, så man har ingen chans att färgbedömma kritorna genom titta på dem eller snabbt rita med dem, för då måste man dessutom sitta o "vattna" dem, så färgkarta är faktiskt nödvändig om man nu vill få kul med dem o det ska jag def. ha med mina Neocolor *love them*

Anmäl
2016-09-16 15:04 #260 av: Cessy

Tja jag gjorde nu en bakgrund på bilden med fjärilen o nyponrosorna #226. för att mer testa mina Neocolor.2 Valde till slut att använda grönt för fjärilen skulle försvinna mot blått o det är mörkare grönt ner till än upptill, men jag borde gjort skillnaden av grönt större. Nåja jag lär väl mig med tiden Skämtaro Neocolor2 är i alla fall väldigt trevliga att jobba med som bakgrund, så dem kommer jag nog använda så ofta pappert tillåter det .Skrattar

Anmäl
2016-09-16 16:52 #261 av: mialycktman

superfin

Anmäl
2016-09-16 19:15 #262 av: Cessy

Tackelitack Mia Glad

Anmäl
2016-09-16 19:27 #263 av: Cessy

Åh - mina Kurektake Gansai Tambi som skulle kommit mellan 29 september o 12 oktober kom idag Förskräckt Det tog 9 dagar från Japan o var en rekad försändelse. Älskar när man får sådana här trevliga överraskningar i form av supersnabba leveranser Kär

Kronan på bilden är med för ni ska ha något att storleksjämföra med, för den berättar ju att paletten är rätt stor. Den var välförpackadi många lager bubbelplast o ett yttre skyddande emballage. Reflektionerna ni ser beror på att det också ligger skyddsplast runt kopparna i paletten Ska bli superskoj att få testa dessa sedan. *ler lyckligt*

Anmäl
2016-09-18 17:59 #264 av: Niwa

oj det var ju supersnabbt. vissa försändelser inom sverige tar ju längre tid

Anmäl
2016-09-19 16:54 #265 av: Cessy

Ja för ganska exakt 1 år sedan målade jag min första bild o den var från Creative Cats o allt jag hade hemma var gelpennor. Nu har jag gjort om samma bild, men inser att tack vare att det är en så rörig o färgstark bild, så är det ju svårt o se utvecklingen, för det är svårt o få överblick o se detaljerna. Men jag ser i alla fall utvecklingen o det är ju huvudsaken ;-)

Anmäl
2016-09-19 20:17 #266 av: mialycktman

jättefin

Anmäl
2016-09-19 20:47 #267 av: Cessy

Tackelitack Mia :-)

Anmäl
2016-09-20 15:46 #268 av: Cessy

WIP: Tog en av de där bilderna jag inte gillar i vykortsboken - dagdrömmar o spann loss med mina Neocolor2. För om det går åt h-e, så gör det ju ingenting eftersom jag ju ändå inte gillar bilden. Kan ju i alla fall lungt säga att den inte känns så lovande, men det är kul o leka med kritorna + vatten OskyldigSkämtarSkrattar

Tillägg: Kanske bör vara tydligare - det är inte som jag dissar mig själv. Förvisso är jag inte helt nöjd, men det som jag inte gillar är alltså själva bilden i sig. Alltså som den ser ut omålad. Tror det är näckroslöven som stör mig mest o att där är noll liv i sjöns/dammens vatten. Fast en sak är jag nöjd med så här långt o det är hur näckrosorna blev. Skrattar

Anmäl
2016-09-21 11:50 #269 av: Cessy

Jag valde o göra vattnet blåare även om dammar ofta har grönaktigt eller grå-grön-blåaktigt vatten så känns det mer som vi gärna vill se vatten som blått, så det fick det bli ;-) 
Vatten, näckrosorna o bladen är gjorda med Neocolor2.
Trollsländorna med gelglitterpennor som i verkligheten glittrar rejält o så lite vit posca. Bilden kommer från Dagdrömmar - vykort o bilden (omålad alltså) är en av de bilder i vykortsboken som jag gillar minst så det kändes som en bra bild att leka med mina Neocolor2 på. För om det gick åt h-e så skulle jag inte bry mig, men faktum är att även om jag inte är supernöjd så gillar jag ändå hur det blev, så numera känns bilden mer ok SkämtarSkrattar

Anmäl
2016-09-21 18:49 #270 av: mialycktman

mycket snyggare

Anmäl
2016-09-22 15:29 #271 av: Cessy

Förra veckans utmaning på hos Målarböcker för vuxna a la Bondmoran var att man skulle mål en valfri bild, men man fick bara använda 1 enda penna. Den fick man givetvis tona med o man fick lämna vitt, men ingen mer penna fick användas än just den man valt.

Jag valde en bild från Dagdrömmar vykort o pennan var Masterart Purple o den såg ut så här:

Denna veckan blev utmaningen att ta fram bilden från förra veckan o Pimpa den o vi fick spinna loss precis som vi ville o spann loss gjorde jag med Fine-Tec vattenfärger i guld o silver o så blingade jag dit lite akrylstenar. Försökte mig på att göra en bakgrund med hjälp av en stencil o så Panpastel o puder. Jaja - bilden hade i alla fall inte vunnit någon skönhetstävling precis, men lite kul att spinna loss o testa något jag dragit mig från att göra annars.

Anmäl
2016-09-22 19:38 #272 av: mialycktman

snygg!

Anmäl
2016-09-23 08:44 #273 av: Cessy

Tackelitack Mia! Glad

Anmäl
2016-09-25 01:00 #274 av: Cessy

Ni som funderar på att köpa W&N Blackbox (12st akvarellfärger i halvkopp - artistkvalité, med plats för ytterligare 12 halvkoppar i lådan) ni får inte missa det fantastiska x-priset hos Adlibris som varar till 26/9. De har ju redan X-pris på setet o de tar 380 kr ( ordinarie pris är 475 kr). Artistica har också X-pris just nu o tar 556kr (ordinariepris är 674 kr) o Hammarö tar 695 kr för boxen. 
Så redan 380 kr är ett mycket bra pris för W&N Blackbox - inte kan man väl få ytterligare 20% på det X-priset, men jo jag kollade o den kostar 304 kr (Man skriver BOKFEST2016 som kampanjkod) Så funderar ni på W&N Blackbox är detta ett enastående bra pris som alltså försvinner igen den 26/9-16.

https://www.adlibris.com/se/produkt/akvarellfarg-artists-black-box-12-st-halvkoppar-winsor-newton-23833647?article=P23833647&campaignId=461b4865-1aed-4865-9d03-811da26aacf5

Anmäl
2016-09-26 16:53 #275 av: Cessy

WIP: Jag bara älskar mina Neocolor 2.<3 Syns att jag medvetet braskat på med mer färg på stjärtfenen o den undre fenan (eg. många fler nyanser/kritor) men jag ville testa hur det blev med väldigt mycket färg o mixa ihop många nyanser så det får väl helt enkelt vara som sig bör - att ljuset kommer uppifrån, för det brukar det ju göra i ett alvarie på kampfiskar.

Bok - Kinesiska Animorphia (dvs lösbladssystem)
Pennor: Caran d'Ache Neocolor2 (vattenlösliga vaxkritor)

Här ser ni att det är lösbladssystem:

Anmäl
2016-09-28 11:48 #276 av: Cessy

WIP: Har nu börjat med den 2:a fisken i min kinesiska Animorphia o man kan nog säga bokstavligt talat att jag tagit mig vatten över huvudet.Pustar Kroppen har jag "vattnat", men fenorna är bara ritade med Neocolor2 kritorna ännu. Tvekar att sätta vattenpenseln på denna randiga sörja, för det lär inte bli som jag tänkte från början. Googlade ju på kampfiskar för jag ville ha en anorlunda finsih på denna än den rödgula o fastnade för de  med randiga fenor o ljus ytterkant på fenorna. Nå får se hur det blir när jag ska försöka med vattenpenseln senare i e.m./kväll. Men det kommer kräva mod Förskräckt

Anmäl
2016-09-29 16:14 #277 av: Cessy

Jaha vissa saker blir inte som man tänkt sig. Ja ja det är bara att bita ihop o försöka göra bakgrunden o alla småknytten. .

Bok - Kinesiska Animorphia (lösblad)
Pennor/kritor - Caran d'Ache Neocolor2

Anmäl
2016-09-29 19:25 #278 av: mialycktman

superfint

Anmäl
2016-10-01 10:50 #279 av: Cessy

Tackelitack MiaGlad

Anmäl
2016-10-03 13:39 #280 av: Cessy

Är den färdig eller ska jag lägga till bakgrund?

Bok - Kinesiska Animorphia (dvs lösbladssystem)
Pennor: Caran d'Ache Neocolor 2 (vattenlösliga vaxkritor)

Anmäl
2016-10-03 17:09 #281 av: Cessy

Jag bestämde mig för att göra en svag bakgrund på den, för jag tyckte den vita bakgrunden var för hård o så ville jag ha en vattenkänsla i bilden. IRL känns det faktiskt nu som om kampfiskarna faktiskt simmar i ett avarium även om jag inte fiktigt fick fram det på fotot, så nu är jag nöjd med bilden Glad

Anmäl
2016-10-03 18:58 #282 av: mialycktman

super!

Anmäl
2016-10-03 20:37 #283 av: Cessy

Tackelitack Mia Glad

Anmäl
2016-10-05 12:09 #284 av: Niwa

jättefina fiskar

Anmäl
2016-10-05 12:41 #285 av: Cessy

Tackelitack Niwa Glad

Anmäl
2016-10-07 20:50 #286 av: Cessy

Snabbmålat ett vykort från Nature Motives med mina Inktense. Ska ha ett vykort till min mams när hon fyller år om ett par veckor. Ska även måla ett från Dagdrömmar sedan så får jag se vilket av dem det blir.

Anmäl
2016-10-08 17:25 #287 av: Niwa

Härligt somrigt kort

Anmäl
2016-10-08 19:14 #289 av: mialycktman

jättefint

Anmäl
2016-10-08 22:42 #290 av: Cessy

Tackelitack Niwa o MiaGlad

Anmäl
2016-10-11 23:28 #291 av: Cessy

Jag har varit halvt nöjd o halvt missnöjd med denna bilden efterhand den växte fram, men nu här den är färdig så är jag plötsligt supernöjd med bilden. :-O Antar att det är för att fjärilarna o trollsländan blev så jättefina. Menar inte att de i sig är märkvärdigt målade men skimmert i dem är så oerhört fint. Syns givetvis inte alls på den stora bilden så jag lägger upp en liten bild också där ni  i alla fall kan se lite av hur ena fjärilen o trollsländan skimrar.

Bok: Dagdrömmar - vykort
Pennor: Mest Caran d'Ache Neocolor2
Inktense i mitten av blommorna (det gula)
Fjärilarna - silverskimmert är Kuretake Gansai Tambi o Lidl gelpennor utdragna med vattenpensel.

Anmäl
2016-10-25 22:23 #292 av: Cessy

Avslutar tråden med denna fulingen för jag vill inte att den ska ligga först i nästa tråd o vara det första man ser.Generad

Från vykortsboken - Vinterdrömmar. Den fulaste bilden jag någonsin gjort. Vet inte om jag inte kan få till det p.g.a. av att jag avskyr katten/lokatten o då älskar jag ju eg. katter men inte denna bilden. Nå denna bilden hamnar aldrig på kylskåpet o kommer aldrig bli skickad till någon utan förvisas direkt till en mapp.

Här en liten sidobild (att kameran är lutad o bildens perspektiv förvrängs) så att man kan se silver o guldglittert som egentligen finns i denna bilden

Jag hoppade över denna bilden i fjol, men i år tänkte jag att jag måste försöka i alla fall, men det blir väl lätt så att gillar man inte en bild i botten så är det svårt att få till den så man blir nöjd.

Anmäl
2016-10-29 00:42 #293 av: Cessy

Tja denna tråden har ju 8 inlägg kvar så jag passar  på o använda den för att tipsa ev. catlovers om två helt underbara o bedårande söta kattböcker. I de kattmålarböcker jag stött på så ser många katter väldigt underliga ut men dessa båda är så vansinnigt söta kattungar i så jag smälter bara jag tittar på videon o nu kan jag klappa lyckligt på dessa båda böckerna.

Jag köpte dem på adlibris o de kostar 63 kr/st. De  är enkelsidiga o det är inte jättetunt men inte heller jättekraftigt papper i dem utan det är helt enkelt ett ok papper. Sidorna är också perforerade så man kan alltså lätt riva ur sidorna om man vill rama in dem eller sätta dem på kylskåpet som jag gör.

Första videon är visning av Santa's Furry Helpers

https://www.adlibris.com/se/bok/santas-furry-helpers-coloring-book-9781497202276

Anmäl
2016-10-29 00:47 #294 av: Cessy

Andra kattungeboken heter Teacup Kittens o även har är kattungarna helt bedårande söta. Även om ni inte målar i målarböcker, men om ni älskar katter så titta på dessa båda videos för bilderna är jättesöta. Det är tysta videos som vara i ca 4,30min o de bläddrar bara igenom böckerna så man får se hur de ser ut.

https://www.adlibris.com/se/bok/teacup-kittens-coloring-book-9781497202269

Anmäl
2016-10-29 22:14 #295 av: mialycktman

så sött

Anmäl
2016-10-30 13:09 #296 av: Niwa

så söta missar, halloween katten i sista videon var ju ursöt

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.