Annons:
Etikettproblemhörnan
Läst 763 ggr
Franseen
2/6/16, 9:38 PM

Kedjor och smyckesdelar som INTE mörknar?

Jag köper mina kedjor och delar från Pärlgrossisten och har märkt att kedjorna och smyckesdelarna i guldfärg mörknar ganska fort. (Det jag använt själv) Har bara använt ett armband några gånger men det börjar redan mörkna, speciellt låset. Jag har sålt ett antal smycken och vill öppna en nätbutik men då vill jag gärna att smyckesdelarna har bra kvalité. Vet någon vart man kan köpa material (inte äkta guld och silver) som håller färgen länge? Finns det annars något man kan göra för att skydda materialet? Tacksam för svar! :)

Annons:
Cessy
2/7/16, 2:15 AM
#1

Jag kan ha oäkta silver (silverfärgad metall) utan problem, men guldfärgad metall blir svart på mig redan efter 1 dag. Varför det är så vet jag inte, men jag har helt slutat göra/använda guldfärgade smyckesdetaljer. Kan tyvärr inte ge dig något råd hur man ska bevara oäkta smyckesdetaljer fina, men än silverfärgat håller sig rätt fint längre o att det handlar om något kroppen utsöndrar. Finns någon form av skyddslack, men att sitta o pensla allt verkar rätt jobbigt.

Zadeira
2/7/16, 9:11 AM
#2

Jag har för mig att det handlar om att det nöts och i kontakt med huden, hudkrämer, vatten, luft mm så mörknar det eftersom det utsätts för olika kemikalier/fetter. För att skydda extra ska man ta av sig smycket när man duschar, gärna torka av det då och då, förvara lufttätt. Smyckesdelar som kommer i direktkontakt med huden slits fortare.

Vill man absolut undvika det så är det enklaste att använda riktigt silver som man kan putsa upp efterhand. Annars är det nog så att du får uppge vid försäljning att smycket kan mörkna med tiden.

Niwa
2/7/16, 9:26 AM
#3

Även kroppen avger ju saker som påverkar beläggningen på smycken,som tex värme o svett. Jag använder inte guld färgat så ofta för att det ser fult ut rätt så fort,på mig håller det ett tag men inte alls så som jag skulle önska och jag har en kompis som knappt hinner använda dem alls innan dem blir fula. silver blir ju också fula med tiden men då det oftast är en "grå,silverfärgad"metall I så syns det inte lika fort att det släppt 😇 Om jag var du skulle jag nog satsa på kedjor o delar som kostar lite mer och förhoppningsvis har bättre beläggning.tyvärr har jag inga bra tips på butiker.

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Cessy
2/7/16, 10:50 AM
#4

Ja på mig blir guldfärgat fult direkt (blir riktigt svart) o jag kan i bästa fall använda smycket i 2 dagar😮 Så jag vägrar göra guldfärgat alls, för det finns säkert fler som har samma hudutsöndring som jag har utan en massa hudkrämer eller parfymer/hårspray.

Däremot så håller silverfärgat ganska länge på mig innan det blir fult, men fult blir det förr eller senare. Bäst håller den där lite tråkiga mörkare gråaktiga silverfärgen, men jag använder även den ljusa o vet att efter ett tag får jag byta den kedjan, men den brukar hålla så pass länge ändå så eg. är det inget som stör mig.

anki1
2/7/16, 1:20 PM
#5

4, Samma med mig. Guldfärgat blir fult inom några dagar. Silverfärgat håller sig fint  längre.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

NeedfulThings
2/8/16, 5:59 PM
#6

problemet borde vara att det är äkta silver i silverpläteringen, men kanske inte äkta guld i guldpläteringen. Goldfilled ska nog hålla bättre. Ur ren kemisynpunkt borde guld klara sig i princip utan att mörkna och silver mörkna fortare. Alltså är min slutsats att det inte är guld, eller att det är så himla tunt pläterat att det knappt täcker.

Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!

Annons:
Upp till toppen
Annons: