Annons:
Etikettprissättningsfrågor
Läst 1472 ggr
Lalo
2/10/16, 2:22 AM

Sätta pris

Jag har en mässa som jag ska vara på nu till påsk. Jag arbetar för närvarande mest med tenngjutning, ädelstenar, koppar & bronslera. Nästan allt oavsett material är halsband och örhängen av olika slag. Det jag funderar på är hur jag ska sätta pris på mina alster. Man tvivlar ju alltid in i det sista på om priset är "bra" eller inte. Jag undrar väl mest hur prislappen bör motsvara materialet smycket är tillverkat i. Exempel: ett smycke av Tenn kan inte gärna vara prissatt som om det vore gjort av guld. Någon som har tips på hur jag kan bli bättre på att värdesätta mina alster? / Lalo

Annons:
Cessy
2/10/16, 9:57 AM
#1

Den allmänna formulan då det gäller pärlor brukar vara materialet x2 eller x3 + tiden det tog att göra alstert d.v.s. vilken timlön man tänker sig arbeta för.

Låt oss säga att mitt material till ett enkelt läderremshalsband med agathänge kanske är 40kr. Det är mycket enkelt o snabbgjord så där tänker jag mig inget större betalt för mitt arbete utan sådana halsband säljer jag för 80kr till vänner o familj o 120 från min frissa som ju ska ha 25% provision.  Alltså tar jag bara ut minst materialpriset x2 eller x3, men skulle jag lagt på arbetet  så är det ju typ 5min arbete o om jag räknar en timlön på 100kr i timmen (ja låg timlön men att prissätta den högre känns ändå inte rimligt för mig)  o då blir det ju 100/60 som ger en minutlön på 1,67 kr/min,  så arbetsiden är då värd ca 8 kr, så därför känns priser 80-120kr ändå helt rimligt

Låt oss då säga ett sytt armband där materialpriset kanske bara är runt 30 kr men tog 10 timmar att sy . 
30x3=90kr
10 tim x100 kr= 1000 kr
Så alltså borde armbandet kosta 1090kr, men kan jag ta ut det? Svaret är nej. Jag skulle aldrig få sålt ett sytt armband för det priset oavsett hur rimligt priset än är.

Så då blir frågan - vad kan jag sälja det för utan att det känns som jag säljer min själ? svaret blir väl antagligen mellan 400-600kr o även det är för mycket för detta är de flesta inte villiga att betala för de inser inte allt arbete bakom. Så då ställer jag mig slutligen frågan. För vilket pris känns det som jag inte säljer min själ o för vilket pris kan jag tänka mig göra om arbetet igen om jag får en beställning på att göra ett likadant armband igen.
För kan man tänka sig göra om ett arbete för ett visst pris o det känns ok Är dock sällan kul att göra om ett smycke exakt likadant, men kan man tänka sig göra om det o vara nöjd med det priset man får, ja då ligger man rätt. Känner man aldrig i livet att jag gör om det för det priset för det var alldeles för mycket jobb med det. Ja då ska man höja priset tills det känns som ja för det priset är det ok att göra om samma smycke en gång till.

Sedan uppstår ju då givetvis frågan - hur pass säljbart blir smycket då? Är priset så högt att man får räkna med att det blir osålt? Så ja att prissätta är en mardröm o det är mycket därför att gör jag mer arbetade smycken så gör jag dem till mig själv eller så är de en gåva/present till någon. Enkla smycken kan jag få vettigt betalt för, men inte mer arbetade smycken tyvärr o det är därför jag tappar sugen med smyckestilverkning o går över till annat, men visst är det ff. kul att göra smycken till mig själv eller som presenter men att göra dem för att sälja dem funkar inte tyvärr. För jag har ingen sådan kundkrets som är beredd att betala vad smyckena verkligen är värda.

Nå detta hjälper antagligen inte dig speciellt mycket, men räkna på materialet x2 eller x3 o försök sedan lägga på för ditt arbete o tänk - kan jag göra om samma sak en gång till o tycka att det priset som jag då får känns ok? Kan du tänka dig det så ligger du rätt! Lycka till!

Lalo
2/10/16, 11:35 AM
#2

Sv Cessy: Tack så mycket för hjälpen! Jag brukar i regel räkna x3.3. Men det är som du säger, blir den summan för hög måste jag arbeta om priset så att det passar klientelet.

Upp till toppen
Annons: