05 Problemhörnan

bränna kopparlera

2016-02-11 13:37 #0 av: Lalo

Jag provbrände en bit kopparlera, allt enligt pmc's anvisningar.
Problemet är att den inte beskrev bränntiden för vanlig kopparlera, alltså inte fastfire. Resultatet blev i brist på bättre ord, dödbakat. Ytan i sig själv var fin men det gick att bryta av lika lätt som ett delikatess-knäckebröd.
Är det någon som har ett bra single-speed eller ramp-hold program så att kopparn blir som det är tänkt, solid?
Jag använder ugnen Paragon exress 4.0
/ Lalo

Anmäl
2016-02-11 14:12 #1 av: Cessy

Hu då - det där lät inte kul.Förskräckt

Hoppas någon annan som kan det här med att bränna kopparlera (har aldrig sysslat med vare sig koppar eller silverlera) ser din fråga o kan ge dig tips o råd. Annars du kanske kan mejla PMC o fråga dem om råd? För de brukar svara på frågor.

Värd på Smyckestillverkning!

Anmäl
2016-02-11 19:28 #2 av: Niwa

jag har ju tyvärr inte heller testat kopparlera(eller någon annan lera) så jag har inga bra tips att ge

Medis på: smyckestillverkning
Hälsa gärna på mig på Facebook.

 

Anmäl
2016-02-11 19:56 #3 av: sanne62

jag har bara bränt kopparlera i hotpot i micron 

eller med butangasbrännare inne i en lerkruka...det får inte komma till syre och lågan måste täcka hela "biten" så det blev inga stora smycken  gjorda...

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

Anmäl
2016-02-11 21:12 #4 av: Lalo

Jag testar nu en ramp-hold variant som jag tror ska fungera.
Jag började förbränningen med ca 340° i timmen tills 350° är nådd. Sedan håller jag 350° i 40 min. Väntar tills innehållet har svalnat till 100°, Sedan häller jag fiberaktivt kol ovanför alstret och påbörjar ny ramp. Andra bränningen klr jag full fräs upp till 995° som det står i anvisningen, men istället för att bara hålla det i två timmar har jag ökat till fyra timmar. Jag har för mig att "vanlig" kopparlera kräver längre bränningstid. Jag håller tummarna på att det jag läst mig till den här gången ska vara the magic formula ; D

Anmäl
2016-02-11 22:36 #5 av: flower1

Jag har jobbat med silver- brons- och kopparlera, men liksom sanne62 endast med Hot Pot eller butangasbrännare.

Håller tummarna för att det skall gå vägen för dig med den nya formulan Ler.

Här är min hemsida.

Anmäl
2016-02-12 02:33 #6 av: Lalo

Nu har jag testat och det blev mycket bättre än jag först trodde.
Det har blivit solitt, vare sig jag eller min man kan böja det. Framsidan blev enligt min mening ganska bra, men baksidan är inte direkt som jag tänkte mig. Det kan bero på luftbubblor i leran eller för hög temp på sista rampen. I morgon ska jag sänka slutrampen från 995° till 990°. Ibland räcker det med så lite för att få ett annat resultat. Jag bifogar bild på fram respektive baksida. Tänk dock på att jag endast har tagit bort sot och ev. Oxidering med mässingsborsten. Den är inte färdigpolerad.
/ Lalo

Anmäl
2016-02-12 07:20 #7 av: Cessy

Vad skönt att du nu är på rätt väg o hoppas du får rätsida på baksidan också vid nästa test.Tummen upp

Värd på Smyckestillverkning!

Anmäl
2016-02-13 22:49 #8 av: Lalo

Så, igår testade jag tillvägagångssätt beskrivet ovan, men resultatet blev nästan sämre. Revan på baksidan av kopparmedaljongen var så stor att det inte ens var lönt att lägga upp en bild på eländet.

Men så kom jag ihåg en gammal pdf-fil som jag läste för ett tag sedan och gjorde följande:
Jag programmerade som vanligt i full hastighet men satte måltemperaturen till 927°. Sedan höll jag den temperaturen i 2 tim och lät ugnen svalna som vanligt.

Det jag även gjorde innan jag påbörjade bränningen var att skrapa rent kärlet och fylla på med nytt fiberaktivt kol (Det var nypåfyllt men ändå). Jag struntade även i förbränningen och begravde helt enkelt alstren i kolet med en gång.
Resultatet blev kanon! Framsidan blev bra och likaså baksidan. De små risporna som finns är snarare mina missar i förarbetet snarare än fel vid bränningen. Jag bifogar bilder så att ni ser hur det har gått. / Lalo

Anmäl
2016-02-14 00:33 #9 av: Cessy

Åh vilket vackert hänge!Glad

Grattis till du verkat hitta rätt kurva o teknik för att kunna supervackra kopparsmycken.PartajarSkrattar

Värd på Smyckestillverkning!

Anmäl
2016-02-14 00:46 #10 av: Lalo

Tack så jättemycket! Jag har en ny batch i ugnen med andra typer av hängen, men jag tror jag har hittat rätt kurva nu :)

Anmäl
2016-02-18 08:47 #11 av: Niwa

Vad fint det sista försöket blev👍

Medis på: smyckestillverkning
Hälsa gärna på mig på Facebook.

 

Anmäl
2016-02-18 21:07 #12 av: Lalo

#11 Tack så jättemycket :)
Håll gärna utkik på mig strax efter påsk, då lär jag med största sannolikhet att lägga upp en tråd med bilder på alla smycken jag tillverkat i koppar, brons och tenn :)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.