Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (16) Senaste inläggen

00TeknikGalleri 01 Netting/Pärlbroderi 02 Peyote 03 Länkat 04 Andra sätt att sy 05 Problemhörnan 06 Pärlsorter 07 Pärlor och tråd 08 On the wire 09 Medlemsgalleriet 10 Pärlcaféet 11 Evenemang och tillställningar 12 Tävlingar 13 Off Topic 14 Silver och Chainmaille 16 Kurser och Utställningar 17 Boktipset 18 Glasfusing och silverlera 19 Polymerlera - pärlor och tillverkning 20 Prissättningsfrågor 21 Plaströrspärlor 22 Annat pyssel. 23 Mönster 24 Målarböcker för vuxna Köp/Byt/Sälj Om sajten och ifokus
24 Målarböcker för vuxna

Test av pennor

2016-03-20 13:16 #0 av: Cessy

Har ju gjort flera test av pennor, men känner att de har försvunnit i min egna målarbokstrådar så om någon mot all förmodan vill veta något om de pennor jag testat så får de scrolla ihjäl sig. Så jag bestämde att starta en egen tråd om test av olika pennor o här får ni alla väldigt gärna lägga upp era synpunkter o testbilder av pennor o skriva vad ni tycker om dem. Jag kommer leta upp mina egna test senare o se om jag kan kopiera dem till denna tråden, så blir det lättare att hitta för den som ev. är intresserad.

Värd på Smyckestillverkning!

Anmäl
2016-03-20 13:37 #1 av: Cessy

Nå jag får leta senare, men börjar med det senaste testet o det är test av olika alkoholmarkers. Nu ska ni inte ta detta testet som någon absolut sanning o jag är absolut inget proffs utan i högsta grad en nybörjare på det här med alkoholmarkers. Detta är vad jag tycker. Vad du tycker är en helt annan sak! Så jag råder er som jag alltid gör då det gäller pennor - köp olika sorter själv o testa själv, för det finns inget värre än när folk säger att det är den här pennan som är absolut bäst. För det finns ingen penna som är absolut bäst för alla! Det beror dels på hur du målar o håller pennan o det beror också på vilken typ av papper du använder att måla på. 

Jag använder till 98% 160grams laserpapper o det gör att de pennor jag testar o gillar är ju pennor som fungerar bra på detta pappert. Samma penna kan fungera ganska mycket olika på en annan papperssort! Likaså kan en penna som fungerar alldeles utmärkt på ett annat papper vara helt kassa på laserpapper. Laserpapper har ju nämligen en glättad yta o det gör ju att en penna behöver vara väldigt pigmentrik o lite mjukare sort för att fungera bra på laserpapper.

160gr laserpapper är oftast tillräckligt för att alkoholmarkers inte ska blöda igenom på underliggande papper, men när man målar med alkoholmarkers bör man alltid ha något som antingen skyddar bakomliggande bilder eller bordet, för annars kan de fördärva en hel del. Målar man med alkoholmarkers direkt i målarböcker bör man vara medveten om att har boken dubbelsidiga bilder så blir baksidan fördärvad av alkoholmarkers. Det finns några få målarböcker som är avsedda för att måla med alkoholmarkers men de flesta klarar inte det. Därför får man antingen offra baksidans bild eller välja enkelsidiga målarböcker. Men man ska alltid lägga något som skyddar de bilder som finns bakom.

Sedan är det också så att de flesta målarböcker suger tuschen ur pennorna. Det gör dels att kantlinjer kan bli lite "blurriga/suddiga" o dels sugs tuschen fortare ur pennorna än då man använder laserpapper o det beror ju på att laserpappert har en glättad icke sugande yta. Sedan finns det också tunna specialpapper som är avsedda för alkoholmarkers o oftast finns det papper/block gjorda för varje pennsort.

Anmäl
2016-03-20 19:18 #2 av: Cessy

Promarkers: Finns i 148 nyanser/färger. Är inte påfyllningsbar o kostar ca 25kr per penna (priserna kan givetvis variera) Har en hård spets (bullit nib) o en bredare spets (chisel nib)
Ingen annan penna jag testat har Promarkers otroligt vackra tusch. Blir oftast (kan variera mellan olika färger o beror ju givetvis också på vilket papper man använder) en vacker heltäckande yta av satinlyster o den är relativt flödande penna. Den blendar färgerna lätt o ger alltså snygga övergångar mellan olika nyanser. Ska jag ha några pennor med hård spets också så blir det nog denna jag köper, men inget jag kommer kasta mig över dock mer än i vissa färger (ska köpa metallicfärgerna o neon), för jag trivs betydligt bättre med penselspets.

Brushmarker (hette tidigare Flexmarker) Finns i 72 färger Har  en penselspets (brush nib) o en bred spets. Flexmarkern var lika flödande som Promarkern, men Brushmarker är mindre flödande o den påminner mer om Touch Twin Brush i såväl flödet som med penselspetsen. Är inte påfyllningsbar o kostar ca 25 kr per penna. Blendar färgerna jättefint o om nyanserna är relativt närligande blir övergångarna näst intill osynliga just p.g.a. att penselspetsen gör det lättare att jobba samman färgerna än en med en hård spets En penna jag trivs väldigt bra med o det är synd att det inte finns mer än 72 nyanser i den

Spectrum Noir: Finns i 168 färger o säljs inte styckvis utan i set om 6 pennor (kostar 89-99kr) 0 det finns 12 olika 6-packs set o set om 24 pennor (kostar 299-329kr) o det finns 4 olika 24-packs set. Detta ger en kostnad per penna mellan 12,50-16,50kr per penna beroende på vilket set du köper. Den är påfyllningsbar o man kan byta ut spetsarna i den o när man köper den har den en bullit nib o en bred spets (chisel nib) men man kan köpa till penselspetsar o då byter man ut den breda spetsen mot penselspets.
Den är det billigaste pennan o som då fantastiskt nog även är påfyllnadsbar o att man kan byta ut spetsarna. Men penselspetsarna är tyvärr väldigt dyra (3st för 55kr) o byter man spets på den så hamnar den i samma prisklass som den vita Touchen.  Den har bra flöde men jag får den inte att blenda snyggt på laserpapper utan det blir väldigt grovkorniga övergångar. Nu var det ju bullit nib på de jag testade o det är fullt möjligt att penselsspets hade gett snyggare övergångar. Men jag gjorde faktiskt två försök att testa o blenda den på laserpapper o jag fick tyvärr samma grovkorniga utseende på den i båda bilderna trots att jag på den öppna tulpanen försökte blenda den på flera olika sätt.

Copic Sketch och Copic Ciao: Copic Sketch finns i 358 färger o Copic Ciao i 170 färger. Det är samma tusch i båda två (Ja det är även samma tusch i Copic Marker) men Copic Sketch innehåller mer tusch (större behållare) än lillasyster Ciao. Båda har penselspets som är utbytbara o båda är påfyllningsbara. Copic Sketsch pennan har dock mer påkostad design av själva pennan o är behagligare att hålla i handen än Ciao är o den ger helt klart en lyxkänska att hålla i handen. Den är så välbalanserad att det är lätt att göra väldigt små tunna streck med den o färgerna blendas mycket snyggt med varandra.

Copic Sketch o Copic Ciao är lite mer flödande än både Brushmarker o den vita Touchen men den har också mer av vita bubblor i sig än både Brushmarker o den vita Touchen har. Copic sketch o Ciao går att köpa i flera olika set eller styckvis. Copic Sketch kostar 55-63 kr/st o Ciao 39kr/st. Det är testets dyraste penna i inköp men eftersom påfyllningsseten är stora så sjunker pennan i pris efterhand. Copic Sketch är en sjukt skön penna att måla med o hade den varit billigare i inköp så hade jag gärna köpt den, men nu kommer det mest bli enstaka pennor för att få tag i vissa nyanser.

Touch Five: Är en kinakopia av Touch. Nu hade jag köpt 10 men fick 8 o eg. hade jag också köpt Touch Me. Av de 8 fick jag inte av korken på den ena o 3 var torra. (Jo jag fick pengarna tillbaka)  Men de 4 som fungerade var oväntat ok! Pennan är vit så man kan förledas att tro att det ska vara penselspets eftersom man även kan köpa den i svart, men den vita Touch Five har bullit nib o en bred spets. Man kan köpa den i allt från 10 - 72 färger o det finns flera olika 72-set, men jag kommer inte köpa in fler än dessa för det känns som pennorna skiftar allt för mycket i kvalité där de går allt ifrån helt ok till allt för torra o mörka. Korkarna sitter också fruktansvärt hårt på dem. Jag har inte brytt mig om att räkna ut något pris på dem. För funkar bara 50% i ett set så blir ju priset per penna mycket högre, så det är för mycket av ett lotterispel för att jag ska ens bry mig om dem. Dock de 4 som fungerade - därav de två gröna fungerar absolut helt ok o de blendar fint tillsammans. Så har man tur o får ett set där alla fungerar så är det ett bra köp o att man givetvis lyckas få av korkarna på alla, men det känns som man spelar ett spel med hög riskinsats om man väljer att ta dessa.
Som fotnot kan sägas att jag har även köpt ett 10-pack Finecolour (också kina-kopia) men dessa har jag inte fått ännu. Så dessa får jag återkomma med när de väl har anlänt.

Touch Twin (den svarta pennan): Är inte någon kinakopia utan detta är orginalet. Finns i 204 färger/nyanser o kan köpas e flera olika set men också styckvis. De kostar 25-30kr/st o de är påfyllningsbara o man kan byta spets på dem. Tyvärr finns dock inte refellink till alla 204 färgerna ännu utan endast 96 kulörer finns än så länge. Det är bullit nib o bred spets på denna svarta o även denna blendar snyggt men inte lika lätt som det gör med penselspets.

Touch Twin Brush (den vita pennan): Givetvis är inte detta heller någon kinakopia utan det är orginalet o precis som den svarta så finns denna i 204 färger/nyanser o är påfyllningsbar o man kan byta spets på dem o samma gäller ju givetvis för refillinket - att än så länge finns bara 96 nyanser. Den har penselspets o en bred spets o blendar färger väldigt snyggt o är kanon att måla med. Nackdelen är dock att vissa korkar sitter väldigt hårt (inte alla) o då ritar man lätt på insidan av korken när man tar av korken o sedan sitter korken ännu hårdare. Dessutom finns risk för att korken inte sluter tillräckligt tätt om det är tusch på korken o pennan, så då riskerar man att pennan torkar ut fortare. Därför bör man ta bort det o det gör man bäst med Isopropanol som finns att köpa hos Kjell & Co.  Nu gäller detta inte samtliga pennor utan vissa o Shinhan art sägs jobba på problemet så framöver ska det komma vara åtgärdat. De kostar i dagsläget 35kr/st o blir givetvis något billigare om man köper dem i set, men det sägs att en prishöjning på dem är väldigt nära i faggorna (1april) o hur mycket de kommer att kosta då vet jag inte.

Sammanfattningsvis kan jag säga att jag har testat samtliga pennor på laserpapper 160gr o det är ett glättat papper som inte suger tuschen ur pennorna, men olika pennor fungerar olika väl på olika sorters papper o därför bör man testa de pennor man funderar på att köpa på den sortens papper man tänker använda dem på. Jag föredrar alkoholmarkes med penselspets för de har jag lättare för att blenda samman snyggt än de med bullit nib. Jag föredrar Touch Twin Brush för att de är mycket trevliga o måla med o finns i 204 färger/nyanser. Inte allt för flödande o de ger mig bättre kontroll än när en penna flödar mer. Nackdelen med dessa är att vissa korkar sitter för hårt. 

Jag gillar även Brushmarkers som i princip är likvärdiga med den vita Touchen. De har ungefär samma flöde. Ser likvärdiga ut i tuschytan o går lätt att blenda samman. Nackdelen är att Brushmarkers finns bara i 72 nyanser o att dessa inte är påfyllningsbara men i gengäld är de ca 10 kr billigare per penna o skillnaden blir väl ännu större om Shinhan art nu höjer priset på Touch Twin pennorna.

Skulle jag dock köpa en penna med bullit nib i dagsläget så blir det i så fall några Promarkers. För att vara bullit nib så är dessa väldigt lätta att blenda samman o så har Promarker en fantastisk tuschyta som jag önskar att de andra alkoholmarkersen hade. Den är dock ganska flödande, men vissa färger/nyanser kommer det ändå bli i Promarkers såvida nu inte Finecolour tar mig med storm för då blir det nog ett set sådana jag köper in istället.

Men kom ihåg - köp några pennor styckvis o testa på den sortens papper du främst tänker använda dem på. Vad jag tycker är en sak o vad du tycker är en helt annan sak. :-)

Anmäl
2016-03-21 19:26 #3 av: Cessy

Åh så besviken jag blev. Den Winsor&Newton sidan jag hittat som sålde i euro leverade inte till Sverige utan man omdirigeras till UK-sidan o då blev pennorna = Brushmarkers, plötsligt 6kr dyrare per styck än deras andra sida o dessutom blir de lite mer än 4 kr dyrare än jag tar dem hos Artistica. Då hjälper ju inte gratis frakt när man kommit över 50£ för då blir det ju dyrare än ta samma antal pennor från Artistica o betala 59kr i frakt. *besviken*
Har ju blivit helt kär i de 12 pennorna jag köpte för att testa dem o beslöt att de finns förvisso bara i 72 färger, men om jag tog 30 nu o 30 om några månader så skulle jag ju ha de som finns - i alla fall som finns just nu. Hoppas dock att det kommer fler färger/nyanser senare. Finns bara i två butiker i Sverige - Artistica o Mattonbutiken o båda har samma gruvliga frakt. Så det blev till att bita i det sura äpplet *suck* men nåja det blir ju i alla fall ett lite nyttigare påskgodis än sockergodis åtminstoneSkämtarOskyldigSkrattar

Anmäl
2016-03-28 13:15 #4 av: Cessy

Ja akvarellpapper som funkar i laserskrivaren öppnar verkligen upp för helt andra pennor jämfört mot när jag målat på laserpapper o jag inser allt mer att olika papper betyder väldigt mycket för hur bra pennorna funkar o vilka pennor jag då trivs med.

Men samtidigt blir jag också mer förvirrad för jag använder ju till 98% 160gr laserpapper o på det funkar Prismacolor Premier, Caran d'Ache Supracolor Soft o även Museum om man täcker större del av ytan om än inte jättenogrant o laverar med vatten + då alkoholmarkers som tex Touch Twin Brush, Brushmarkers o Promarkers perfekt medans vissa andra pennsorter inte alls fungerar lika bra för mig på laserpappert.

Har bara börjat småtesta lite på akvarellpappert som ju tyvärr är 4ggr så dyrt som laserppapert (Laserpapper 160gr är ca 50 öre arket medans det akvarellpappert jag hittade som funkar i vår laserskrivare kostar ca 2kr arket) så jag är inte heller fullt lika beredd att slaska iväg en massa test på akvarellpapper som på laserpapper utan kommer nog vara mer återhållsam med testandet.

Dock är det så att Caran d'Ache Museum är helt underbara på akvarellpapper o kommer oändligt mer till sin rätt på akvarellpapper än på laserpapper. Supracolorsoft har jag inte testat ännu på akvarellpapper, men där förväntar jag mig inte samma strålande resultat som med Museum, för den är i sig inte alls lika flödande som Museum med vatten + att Supracolor softs styrka är att den fungerar lika bra som träpenna (ända akvarellpennan som har klara färger i träpenneläget) o som fungerar bra då man bara vill lavera lätt med liten mängd vatten, men givetvis ska jag testa även dessa på akvarellpapper för se hur de uppför sig då.

Inktense som jag inte alls gillade på laserpapper för de krävde mer vatten o då rubbar de upp ytan på laserpappert - de uppför sig lika ljuvligt som Museum på akvarellpapper o för att skilja dessa åt måste jag testa flera olika nyanser o tyvärr har jag bara 12 Inktense (av 72) o för all del jag har ju bara 40 Museum (av 76) men det går ju inte o få någon rättvisande test av dem, men några olika färger kan jag ju jämföra i alla fall.

Sedan kommer ju alla de här olika vattenlösliga tuschen som Sakura KOI, ZIG, Akashiya SAI o W&N Watercolour Marker. Jo det finns fler sorter men vika fler det finns har jag inte orkat ta in ännu o där har jag ännu bara Akashiya SAI (20 st) o så 2 W&N Watercolour Marker o här ska jag testa mina 2 sorter på akvarellpapper också idag, men efter att ha sett hur mina Museum o hur Inktense uppför sig på akvarellpapper så ska det bli riktigt spännande o jämföra hur jag trivs med dessa sorterna för Museum o Inktense blev ju helt fantastiska på akvarellpapper o det får mig o undra - behöver jag verkligen skaffa ZIG eller KOI. Är det kanske så att jag snarare bör investera fullt i Musem och/eller Inktense istället?

Nå det ska bli spännande o testa vidare senare idag o för en testnörd som jag är så inser jag att jag måste försöka få tag i de andra sorterna styckvis först så jag inte rusar iväg o köper fullt set o att jag måste testa att måla lite på olika sätt innan jag bestämmer mig om jag ska ha det ena eller det andra. Nu kommer jag ju ändå först o främst de närmaste månaderna bättra på mitt förråd av alkoholmarkers först o främst o då finns ju inget ekonomiskt utrymme för andra pennor ändå, mer än några styckvis så jag har ju lite tid på mig att testa innan jag drar vidare i mitt nörderi av att köpa fler sorters pennor. SkämtarSkrattar

Anmäl
2016-03-29 16:22 #5 av: Cessy

Ja nu har jag gjort ett enkelt snabbtest av pennor på akvarellpappert (Montval 200gr) som ju funkade perfekt att skriva ut på i vår laserskrivare *jippy* Men jag kan konstatera efter detta superenkla första test att jag inte är ett dugg klokare över vad jag ska satsa på för pennor så småningom. Tror eg inte bilden hjälper er speciellt mycket heller, men för mig är den värdefull att ha kvar sedan när jag börjar testa mer med att blenda o blanda färgerna lite mer.

Tyvärr använde jag vattenpenseln o jag får ofta alldeles för mycket vatten med hjälp av den trots att jag torkar av den o så mellan varven blir den alldeles för torr. Men följden blev ju att mycket av färgerna flöt ut mer än jag tänkt mig, för på akvarellpapper flyter verkligen samtliga pennor jag testat på ett helt annat sätt än på laserpapper.

Högst upp till vänster - Caran d'Ache Museum
Finns 76 pennor som man kan köpa i olika pack eller styckvis o av dessa har jag än så länge 41 pennor av, men så småningom kommer jag samlat ihop alla 76.
Funkar även bra på laserpapper, men då får man färglägga mer av ytan för att få önskad effekt. På akvarellpapper flyter Museum ut väldigt villigt o man behöver inte färglägga så stor del av ytan. I torrläget är Museum ganska dova, men de är lätta att rita ut på akvarellpappert o förvandlas till klara färger ihop med vatten. Det är denna pennan som eg. mest liknar akvarellfärg i sitt utseende o hade jag kunnat rita på frihand o ville göra akvarellmålningar så är det denna pennan jag skulle valt. På bilden ser färgerna svaga ut, men det är för att de jämförs med färgstarkare intensivare pennor.

Högst upp till höger: Derwent Inktense
Har enbart 12 -pack av dessa o de finns i olika pack o totalt 72 pennor.

På laserpapper funkade dessa inte så bra med vatten. Blev i o för sig färgstarka men rubbade snabbt upp pappert o flöt inte ut så bra, på akvarellpappert flyter de ut lika villigt som Museum men blir något mer färgstarka. Har inte den "äkta" akvarelltonen men är i gengälld mer brillianta, Ger en lite tuschtonade färgnyanser o var väldigt trevliga att jobba med på akvarellpappert.

Längst ner till vänster: Akashiya SAI
En vattenbaserad tuschpenna med penselspets. Är konkurrent till ZIG o jag har för mig att dessa kom först o sedan kom ZIG. Dessa har precis som ZIG en äkta penselspets o Akashiya SAI har 2mm längre spets än ZIG men tyvärr finns Akashiya SAI bara i 20 färger o säljs i 20-pack eller 4 olika 5-pack o jag har 20-packet av dessa.

På laserpappert flöt de inte ut speciellt bra med vatten o rubbade upp pappert. På akvarellpappert flyter de ut helt fantastiskt o ger som ni ser en enastående tuschbrillians. Samtliga färger går att blenda med varandra så egentligen kan man med lite jobb mixa fram alla ev. nyanser man behöver. Jag hade tidigare funderingar på att sälja dessa, men efter att jag skaffat akvarellpapper så stannar de :-D

Längst ner i mitten: Caran d'Ache Supracolor Soft:
Dessa finns i 120 pennor o här har jag fullt set o de  säljs i flera olika förpackningsstorlekar o även styckvis o de är Pablos syskon men dessa är eg. alltså akvarellpennor. Det unika med dem är att för att vara en akvarellpenna så är de lika färgstarka i träpenneläget som t.ex. Pablo/Polychromos m.fl. andra träpennor. Till en följd av detta så färgförändras de inte heller speciellt mycket med vatten (laverade) De fungerar mycket bra i torrläge på laserpapper o är en perfekt penna att lavera på laserpapper då man bara tänker tillföra mycket lite vatten (laserpapper funkar alltså inte bra som akvarellpapper om man tänker sig att tillföra mycket vatten) o dessa är också steget mjukare än t.ex Polychromos vilket passar min värkande tass perfekt.

Supracolorsoft fungerar givetvis också bra på akvarellpapper då det är en akvarellpenna o den flyter också ut villigare på akvarellpapper än på laserpapper. Men den har ändå en kornighet i sig som gör att vill man verkligen satsa på akvarellpapper o använda vatten så skulle jag i det läget valt att satsa på Museum istället. Men som träpenna på laserpapper o där man bara tänker fukta färgen lätt - där slår den Museum med hästlängder.  Så båda dessa sorterna är för mig lika självklara val eftersom de fungerar så pass olika.

Längst ner till höger: Winsor&Newton Water Colour Markers
Finns i 36 färger o har 2 spetsar. En bullit nib o en hård penselspets med lite svikt längst ut i spetsen, men det är alltså en hel sammanhållen spets o den är hårdare i spetsen än t.ex Touch Twin Brush/Brusmarkers/Copic Sketch m.fl men den är mjukare i spetsen o har en tjockare spets än F-C Pitt Artist Brush.

Här har jag bara 2 pennor som jag köpte för att testa dem. Hade inga högre förväntningar på dem, men jag blev lite kär i hur finishen blev på dem när jag laverat dem med vatten. Så vackra nyanser, så jag ska nog köpa 3-4 till så jag har mer än rosa o lila o kan testa bättre hur väl man kan blenda dessa med varandra o testa hur lätt man kan få fram nya nyanser/färger med dem. De blir mycket mörka i färgen på akvarellpappert men ni ser ju hur fint färgern drogs ut i löven trots att jag inte gick in för att försöka flytta ut färgen helt från kanterna utan lät dem stanna som en inramning av lövet.

Jaha - vad ska jag då satsa på att köpa in sedan. Jo Museum är självklar för dessa har jag ju bestämt mig för att köpa in redan tidigare men jag samlar dem undan för undan o det är inte så jättebråttom. Kommer andra pennor högre upp på villhöverlistan, så får de ställa sig lite längre ner på väntlistan. Dock kommer jag förr eller senare samla på mig alla 76.

Men hur jag gör med de andra sorterna har jag ingen aning om. Behöver ju få tag i ett par ZIG o ett par Sakaura KOI så att jag kan testa o jämföra mot mina Akashiya SAI, så jag vet bättre om jag ska satsa på dessa vackra färgstarka vattenlösliga tuschpennorna eller inte. Eller ska jag nöja mig med att ta ett 72-pack Inktense istället? eller ska jag ha fler av W&N Aqua Markersen istället? o så finns där visst Spectrum Aqua Marker också, så den borde jag också testa. Så jag har i dagsläget ingen aning om vilken sorts penna som kommer att vinna, utan jag får testa vidare med de jag har o så försöka få tag i ZIG, KOI, Spectrum Aqua o 3-4 till av W&N Aqua Marker innan jag alls beslutar mig.

Men en sak är säker - ska man ha bra nytta av sina akvarellpennevarianter så ska man ha akvarellpapper. Sedan finns det ju en uppsjö akvarellpapper med olika grän, olika tjocklekar o lite olika egenskaper. Montval har ju fin grän o är för att vara ett akvarellpapper ovanligt tunt o böjligt, men det viktiga för mig var ju att det funkade bra i vår laserskrivare o nu efter test med dessa pennsorterna så är jag fullt nöjd med hur det funkar med dessa i alla fall.

Anmäl
2016-03-29 18:13 #6 av: Cessy

o tro inte att jag menar att detta är en snyggmålning för det är bara en kladd, för att testa olika pennor o olika färger. Denna bilden säger troligtvis mig mer än er, men ni ser ändå skillnaden i pennorna o färgernas intensitet.

Anmäl
2016-03-30 11:32 #7 av: Cessy

Satt o försökte välja om jag skulle testa ZIG, KOI , några till av W&N Aqua Markers eller Spectrum Aqua också denna månaden.

Nu har jag ju Akashiya SAI (20-pack) så då känns ju ett litet pack ZIG ganska onödigt, för gillar jag mer att jobba med mina Akashiya SAI så är det ju ett stort pack av ZIG jag ska ha eftersom dessa i princip är samma (Akashiya SAI har något längre spets o precis som ZIG så har de en riktig penselspets) så bättre o fortsätta o testa mina Akashiya SAI o faller jag för dem så ska jag ha 60-packet ZIG sedan.

Sakura KOI var eg. som drar mest tack vare deras penselspets som ju är mer typ Touch Twin Brush penselspets, så dessa ska jag def. testa men ska det bli nu?

W&N Aqua Markers har jag två av men skulle vilja ha några pennor till så jag bättre får upp känslan för hur jag kan använda dem, men samtidigt drar inte nyfikenenheten lika mycket eftersom jag har 2 av dem o det känns som fler kan vänta tills sedan. Gillar heller inte riktigt att de har en så hård penselspets, så jag tvekar väl helt enkelt om jag ska ta fler eller inte. Får väl testa mer med de två jag har o se hur jag kommer överrens med dem innan jag bestämmer om jag ska ha fler eller inte.

Spectrum Aqua blev jag mest nyfiken på ändå, för dessa har jag inte hört några prata om alls o precis som KOI har de en penselspets men också en bullit nib. Nu har ju W&N en penselspets o en bullit nib, men den är till skillnad mot KOI o Spectrum Aqua har W&N Aqua en hård penselspets mer typ F-C Pitt Artist Brush. Så spetsarna fick alltså bli det avgörande för vilken jag trots allt skulle ta ett litet set av o testa.

Spectrum Aqua finns i 4 olika 12 pack o alltså precis som KOI är det totalt 48 färger. Det positiva om jag faller för Spectrum Aqua, så finns det ett riktigt bra ställ till de 48 pennorna o faller jag för dem o ska köpa de andra 3 packen också. Så nu sitter jag ivrigt o väntar på att mina 12 spectrum aqua ska komma hem så jag får testa ännu en sorts akvarellpennor. Testnörd - jag? Kan jag väl aldrig tänka mig O:) ;-) :-D

Anmäl
2016-03-30 13:34 #8 av: Cessy

Har förresten fått hem Finecolour från Kina äntligen o de kommer jag inte heller köpa fler av. Jämfört med Touch Five så är de mycket jämnare kvalité o alla pennorna fungerar perfekt o korkarna är lätta att få av. De funkar också bra att måla med, men har väldigt liten o tunn spets, så det känns som de fungerar bäst på mindre ytor. De är absolut helt ok o för det priset som man köper dem för så är de väldigt billiga alkoholmarkers. De luktar dock en hel del o det gör för övrigt Touch Five också, men där var ju korken ett elände o det var ytterst skiftande kvalité på hur tuschen var att måla med o av det packet jag köpte (skulle varit 10, men det kom 8) dög ju bara 4, så Touch Five verkar vara på vinst o förlust.

Dock var det lättare att måla med de Touch Fiven som fungerade bra, för spetsen var något bredare (mer som Promarkerspetsen medans Finecolourns spets är smalare o mindre) o Touch Five:s färger var mer brillianta. Av 12 setet jag köpte av Finecolourna var 10 väldigt mörka o dova o endast 2 lite gladare färg. Nå nu har jag ju vad jag behöver ändå tack vare mina Touch Twin Brush o Brushmarkersena kommer jag ju också samla ihop alla av så småningom - ja kanske inte alla men några till i alla fall (Har 42 idag av 72) så jag har inget egentligt behov av fler markers. Men hade Finecolourna varit lättare att måla med o inte varit så dova i sina färger så kunde de varit ett alternativ.

Anmäl
2016-03-31 11:49 #9 av: Cessy

Alltså hur svårt kan ett beslut vara? Jag har ju Akashiya SAI - 20-pack o de finns tyvärr inte i större pack (Inte fler färger) Sedan finns ju ZIG Real Clean Brush som i stort sätt ska vara samma sak. Bara att penselspetsen är lite kortare i ZIG men de finns ju i 80 färger/nyanser. Vill ju eg. främst jämföra mina Akashiya o ZIG, så då borde det ju inte vara så svårt - köp ett litet pack - klart!

Jo men så börjar jag räkna på vad pennorna kostar per st. o letade säljare. Det fanns till min förvåning faktiskt 80-pack att köpa men då blev pennorna per styck dyrare än om man köper 60-packet :-/ Sedan är förvånansvärt nog det billigaste priset för pennorna per styck faktiskt om man köper 48-packet.

Nå räknade ju styckpriser per pennorna fram o tillbaka o dyrast är givetvis att köpa ett 4-pack. Egentligen ligger ju konflikten i att OM jag gillar dem vilket jag ju med största sannolikhet kommer att göra så vill jag ju förståss ha i alla fall 60-packet o då är det ju dumt att ha köpt större pack för det blir en attans massa dubletter, men samtidigt att betala mer än dubbelt så mycket för pennorna per styck svider attans i mitt ekonomiska sinne.

Så efter dealat med mig själv så landade jag på 12-packet för mer har jag inte råd med just nu. Försöker trösta mig med att då får jag ju en bra testbas att jämföra dem med mina Akashiya SAI o förhoppningvis så kan jag ju sälja 12-packet sedan om jag beställer 60-packet eller 80-packet o priset per styck för pennan i 12-packet blev ju åtminstone rimligt. Men istället för vara nöjd är jag ändock mest frustrerad just nu. Får väl försöka trösta mig med att importavgiften blir ju i alla fall lägre på en mindre summa än en högre, för importavgift blir det på att ta dessa pennorna från Japan. Ja ja - nu får jag ju testa i alla fall o kan jämföra dem åtminstone. 

*testnörden filosoferar*Skämtar

Anmäl
2016-04-03 11:31 #10 av: Cessy

Gammalt test som jag lägger här igen så de hamnar i testtråden

WIP - test av Caran d'Ache Supracolor Soft VS Caran d'Ache Museum

Har ju  samlat ihop Caran d'Ache Supracolor Soft under flera månader o har numera alla 120 *Jippy* :-D o så fick jag 20 Caran d'Ache Museum i julklapp o hade 6 pennor sedan tidigare för jag tänkte mig att dessa skulle vara bättre än mina Supracolor Soft till större ytor o bakgrunder o då med laverade akvarellpennor.

Har ju bestämt mig för att trots lyxen så skulle jag nu undan för undan samla ihop alla Museumen också, för jo jag är en äkta pennörd o vill gärna ha så många möjligheter som möjligt att "leka med färg" o få fram olika effekter.  Men efter att ha testat de båda pennsorterna så här mot varandra så börjar jag tveka. Ska jag verkligen lägga så mycket pengar på Museum också?

Jag älskar mina Supracolor Soft. De har brilliant färg även utan vatten (laverade) o är alltså bland de få akvarellpennorna som duger i både vått o torrt läge o de är underbart mjuka att rita med (får inte ont i min hand) o de går bra att måla i många lager o att blenda samman.

Museum är betydligt trögare att måla med o är matta i färgen utan vatten, så de kräver att man laverar för att de ska komma till liv. Deras styrka är dock att penndragen försvinner direkt ihop med vatten, men jag inbillade nog mig att deras brillians ihop med vatten vida skulle överglänsa mina Supracolor Soft, men det gör de inte. (Båda pennsorterna är alltså laverade på bilden d.v.s. använda ihop med en vattenpensel)

Så nu tvekar jag plötsligt väldigt mycket, för kommer jag verkligen använda dem mer än i undantagsfall? Visst vill jag ha bakgrunder med akvarellpenna, så är dessa det enda alternativet, men då det gäller måla i bilder/rutor så gillar jag betydligt bättre att jobba med mina Supracolor Soft o fördelen med Supracolorn är ju dessutom att man kan använda dem som träpenna istället för akvarellpenna om man hellre vill jobba med lager o få fram fler nyanser. Vet just nu varken ut eller in. ?!?

Bok: Djurens rike
Pennor: Caran d'Ache Supracolor Soft och Museum

Anmäl
2016-04-03 11:34 #11 av: Cessy

Lite om test av Chameleon:

Måla med Chameleon ger jag mig inte på ikväll, men väl har jag gjort en färgkarta o en fusnings"karta" för att få en uppfattning om hur mycket pennorna påverkas av olika fusningstider. Hoppas jag är piggare imorgon o orkar o testa att måla en bild i alla fall. 

Gillar dock känslan i dem o det är något helt annat att måla med en alkoholbaserad tuschpenna än en vattenbaserad penna. Visst det blir randigt precis som vattenbas vi ett lav av att man randar (ritar) fram o tillbaka, men lägger man på ett andra lav så försvinner randningen med alkoholbaspenna (utgår från att det är liknande med samtliga alkoholbastusch) o den rubbar inte upp pappert. Gör man samma sak med en vattensbastuschpenna så blir det ju oftast ännu randigare o så börjar pappert rubbas upp.

Gillar def. det här med att man kan fusa fram en toning. Om jag sedan kommer att kunna lära mig handskas med dem i en bild - det är en helt annan femma.Oskyldig

Anmäl
2016-04-03 11:38 #12 av: Cessy

Tjoho - det går framåt!
Mitt testande av Chameleonpennorna alltså. Det är en bra bit kvar innan jag kommer vara någorlunda bra med dem, men det går i alla fall åt rätt håll. Skrattar

Lägger även upp slutbilden - hur bilden blev.
Fjärilarna är Chameleon o de vita prickarna är vit Posca
Blommorna är Prismacolor Premier

Anmäl
2016-04-03 11:53 #13 av: Cessy

En simpel förvaringslösningar om man vill ha pennorna stående i koppar o kunna lyfta upp dem enkelt på bordet

Anmäl
2016-04-03 12:13 #14 av: Cessy

Här är början på en förvaringlösning på tuschpennor o jag kommer slänga in ytteligare en bild sedan när jag fått hem fler Copic displaylådor så ni ser hur den fullskaliga förvaringslösningen ser ut. 

Det är alltså Copics displayer för 72 st marker (finns samma lådor till Copic Sketch, men det ska vara de för Copic Markers om man vill kunna sätta andra sorters markers i lådorna än deras sketch-penna för annars går de inte ner i rutnätet) I hammarplastlådan finns det plats för 5 lådor o det kommer alltså alltså kunna rymmas 360 markers i den.

Man kan sätta hammarplastlådan på högkant på bordet för handtaget ger en lätt tillbaka lutning av lådan eller så kan lyfta ur varje låda individuellt o ha den på bordet om man vill det. Man kommer dessutom behöva kunna det om man använder sig av Promarkers eller Brushmarkers för annars ser man inte färgerna på pennorna. Man kan förvisso vända på Promarkersena/Brushmarkersena men då vobblar de vansinnigt i lådan p.g.a. av den spetsiga korken på ena sidan.

Här en bild på en låda - 72 låda ser ut ut o det är denna jag lyfter ut o ställer på bordet då jag använder mina Brusmarkers för att kunna se färgerna

Touchs Twin Brush o Copic Sketch är däremot färgmärkta i båda ändarna så de kan man behålla i Hammarplastlådan o ha den stående på bordet så man ser alla o kommer åt dem. Sedan kan man sätta på locket på hammarplastlådan o få en dammfri förvaring. En del säger att markers ska förvaras liggande. Andra säger att i alla fall vissa sorters markers kan förvaras stående. Jag kommer i alla fall välja att ha Hammarplastlådan stående på högkant på golvet sedan när jag inte använder pennorna så har jag tagit det säkra före det osäkra o det fungerar ju utmärkt att göra så tack vare att man kan sätta på ett lock på lådan. Kommer som sagt var lägga till en bild i detta inlägget sedan som visar hur det blev när det blev klart. (att jag fått lådorna o sorterat in mina Markerpennor)

Copic Marker display lådorna har jag köpt hos Skapa mer o de har fraktfritt om man handlar för 300kr eller mer. En 72-låda kostar 89kr
http://www.skapamer.se/copic-marker-displayer

Anmäl
2016-04-04 08:45 #15 av: Cessy

Ja Annki Sandblom gjorde mig uppmärksam på att alkoholmarkers har problem med att hålla färgen - att de inte är ljusäkta, utan bleks i ljuset. Så nu känner jag att detta är så pass alarmerande att jag måste ta reda på hur stort problemet är. Så jag har suttit o ritat i en färgkarta. Hela den högra spalten är Touch Twin Brush o den vänstra spalten är Brushmarkers överst sedan kommer 3 Promarkers o 1 Copic Sketch o 1 Copic Ciao. 
Jag har skurit ner bilden i remsor o de båda vänsterspalterna har jag lagt i en mapp o den ligger i sin tur skyddat o ganska mörkt. Remsa 2 av båda kommer jag hänga upp på väggen som de är. Remsa 3 Kommer jag spraya med fixativ o remsa 4 med hårspray. De kommer inte utsättas för direkt soljus, men hänger ändå så det är mer ljust där under förmiddagen o de utsätt för dagsljus hela dagen, men alltså ändå inte direkt soljus o så utsätts de för lampljus men inte direkt under en lampa.
Tydligen ska blekningsproblematiken inte gå att påverka med vare sig fixativ eller lack, men jag hoppas att det i alla fall skall bromsa blekningsprocessen. Kommer kolla om 1 vecka o fota o om 1 månad o om 3 månader o sedan får jag se om de ska sitta ytterligare tid eller inte. Känns i alla fall def. inte kul att alkoholmarkers tydligen inte är ljusäkta.

Anmäl
2016-04-10 17:54 #16 av: Cessy

Jag målade ju ett antal färger från Touch Twin Brush o Brushmarkers, Promarkers o Copic o så klippte jag det i remsor o la 2 remsor mörkt o skyddat från ljus, = 1 remsan på bilderna.
Remsa 2-3-4 har hängt framme nu i en vecka i ljus men inte direkt solljus o även utsatta för lampljus men inte direkt under någon lampa.
Remsa 3 fixerade jag med fixativ
Remsa 4 fixerade jag med hårspray
Detta för att se om fixativ kunde hindra blekningsprocessen.

På en vecka syns inget resultat av blekning från ljus (tack o lov för det för då hade det verkligen varit kritiskt) Men däremot ser jag någonting annat. Om man ska fixera t.ex en bakgrund man gjort med typ pastellkritor så ska man göra detta innan man målar med alkoholmarkers. Fixativ gör dock mest skada dels genom att bleka färgerna något men även genom göra tuschen prickig. Man ser samma effekt av Hårsprayet. Tuschen blir prickig men något mindre blekt med hårspray än med Fixativ.

Så lärdomen är alltså ska man fixera en bakgrund till en tuschmålning så ska man göra detta innan man målar med tuschen. Nå nu fotar jag nästa gång om 3 veckor, för då har remsorna hängt i 1 månad o sedan blir nästa gång därefter när de hängt i 3 månader.

Anmäl
2016-04-10 17:55 #17 av: Cessy

O här är en mer närbild av Brushmarkerna o där ser ni att ingenting har hänt mellan remsa 1 o 2 på en vecka men att remsa 3 o 4 har blivit skadade av Fixativ o Hårsprayet. Men fixativ är alltså värst för alkoholmarkersena o det gäller samtliga sorter jag har.

Anmäl
2016-04-13 13:45 #18 av: Cessy

Väntar på ZIG o fler Sakura KOI för de ska ingå i min nästa test av aquarell markers/pennor så jag har brutit loss Spectrum Aqua ur testbilderna o suddat lite där mina båda KOI-pennor gick in i bilden. För några på fb väntar på att jag ska testa just dem o ZIG o KOI lär inte komma än på några veckor o så ska jag hinna testa dem lite mer också för att jämföra.

Spectrum Aqua: Finns i nuläget i 48 färger/nyanser o de säljs i 4 st 12-pack o går inte att köpa lösa. Billigast har jag hittat dem hos Scrapbruket o där kostar en 12-pack 229 kr. Scrapbruket har fraktfritt från 650kr o handlar man under det kostar frakten 39kr. Det finns även ett specialställ för de 48 markersen o det kostar också 229 kr o pennorna ska alltså förvaras liggande.

http://scrapbruket.com/search/?lang=sv&q=spectrum+aqua

I ena änden är det en penselspets, men den är väldigt trubbig o svår att måla fina linjer med, men i gengälld så har den en finelinerspets o då pratar vi verkligen fineliner. Har aldrig sett en sådan tunn o fin spets på en markerpenna.

De är väldigt blöta markers vilket innebär att på laserpapper är de no-no för de är så blöta att laserpappersytan ruggas upp direkt o som alla andra akvarelltuschpennor så går de heller inte att blenda på på vanligt papper Tar man dem till akvarellpapper funkar de däremot bra, men man får inte hålla på o måla allt för mycket fram o tillbaka för då ruggas även akvarellpappert upp. 

De är alltså extremt blöta men också väldigt tunt färgpiggment i dem. Man kan måla på en bit plast för att plocka upp färgen med en pensel o då ser man hur blek färgen är till skillnad mot samtliga andra tusch-akvareller jag har testat. Men de går fint att blanda samman på plasten till nya nyanser. P.g.a. att de inte är så pigmentrika så bör man måla mer av ytan eller t.o.m hela ytan med dessa för att få fina nyanser. men de går o dra ut med pensel o man får ju snabbare fin toningseffekt med dem just för att de inte innehåller så mycket pigment.

Men det man kan med dessa är att man kan blanda o blenda med dessa pennorna direkt på pappert på ett helt annat sätt än andra tuschakvarellpennor. Med andra ritar man lite grand med t.ex. två nyanser o så tar man penseln o blenda samman dem med. Med dessa kan man tona samman dem direkt med pennorna på pappert. De är faktiskt riktigt kul att leka med på detta sättet, men synd bara att spetsen är så attans trubbig för det gör det svårt att hamna innanför linjerna med dem.

Jag tog Primary-packet o tyvärr är det så att de tre rosa o lila pennorna är alldeles för snarlika så att blenda samman dem ger tyvärr ingen större nyansskillnad o likaså är de två ljusblå (aquamarin o teal) lika snarlika. Men de gul-orange-röda hör större färgskillnad mellan sig o de går att blenda samman riktigt läckert. Detta gör ju att jag blir sugen på att köpa de andra packen också. För då hoppas jag att man kan få tag i större färgskillnad inom t.ex. rosa o lila så att man även kan blenda dessa lika fint. För de är rätt roliga att leka med direkt på akvarellpappert. Men just att de är så trubbiga o helt bundna till akvarellpappert för att fungera gör att jag i alla fall i nuläget avstår från att köpa fler. Så småningom blir det kanske fler, men just nu väljer jag hellre andra sorter som känns som jag kan ha större nytta av o som har bättre spetsar o är mer piggmentrika. Men det är fullt möjligt att det blir fler av dessa så småningom för de var rätt kul att leka med :-D

Anmäl
2016-04-13 13:56 #19 av: Cessy

Bry er inte om att det står 4a på tulpanerna. Det är för att de ingår i en bild med massor med tulpaner o där målar jag med samtliga akvarellpennor jag har för att jämföra o måste ju märka dem så jag vet vilken penna jag använt var. Och såg nu att jag glömt fila bort den rosa tulpantoppen längst ner till vänster o den är INTE Spectrum Aqua utan W&N Watercolour markers

Anmäl
2016-04-16 16:32 #20 av: Cessy

Ja nu börjar det likna en förvaring som kan funka. Klippte i sönder två pappersmappar o använder bitarna som mellanväggar o se det gjorde susen. Nu går det att placka in o ur pennorna o hela backen kan jag faktiskt ha stående på bordet.

Så nu börjar jakten på att hitta en plexiglasskiva som jag kan skära till så jag får transperarant o lite mer bärande mellanväggar. Sedan ska jag lägga något o botten också, för lådorna går ju inte ända ner o fodrar jag botten så kan de inte hålla på o glida i sidled. Faktum är att det här blir så pass stabilt med dessa mellanväggarna att jag t.o.m. ev kan vända på mina Promarkers/Brushmarkes o på så vis få färgmarkeringen utåt. Ska i alla testa det sedan när jag byter till plexiglasmellanväggar istället, för i så fall behöver jag ju inte lyfta ur någon låda alls för då ser jag ju direkt vad jag har i backen.

Så nu lyfter jag bara upp backen på bordet då jag vill ha mina markers o tar sedan o snäpper på locket på backen o förvarar den så här stående på högkant på golvet. Så himla glad nu för det här känns som det verkligen kan bli en jättebra förvaring nu o att jag inte behöver ha massor med lådor som jag lyfter upp eller ner på bordet o där jag aldrig ändå kan se allt samtidigt, men nu kan jag det. Skrattar

Anmäl
2016-04-16 16:40 #21 av: Cessy

O så ska jag lägga något längst ner också så nedersta lådan inte glider neråt (mot bordet till alltså) . Tror faktiskt detta kan bli jättebra.Skrattar

Anmäl
2016-04-21 20:14 #22 av: Cessy

Jag pratar ju mycket om vilken skillnad akvarellpapper gör för akvarellpennor av olika slag o tänkte att jag skulle försöka visa vad jag menar. På den vänstra bilden ser ni hur tunt jag fyllt i längs kantlinjen på tulpanbladen med grönt - Caran d'Ache Museum o på den högra bilden ser ni trots att jag inte fyllde i mer så blev ändå hela bladet grönt när jag tillsatte vatten.. Med så lite ifyllt på laserpapper hade inte bladena blivit mer än lite gröna i ytterkanten. På papper från flera målarböcker hade det dock blivit mer grönt än på laserpapper, men å andra sidan är målarböcker oftast så tunna att pappert hade börjat bubbla sig vid så mycket vatten som jag ändock flödade på.
Bladena är INTE färdiga. Givetvis måste det till mer färg för att ge lite liv i dem, men syftet var inte att få till färdiga snygga blad. Utan jag ville visa vilken skillnad det är på att använda akvarellpapper om man vill använda akvarellpennor o lavera dem. Helt enkelt göra akvarellpapperts fördelar synliga. Akvarellpappert jag använt är Montval o det har jag jag köpt hos Artistica (Ni får scrolla ner lite på länken för att komma till Montval) Man får dock skära till pappert för det ska passa i en A4 skrivare men det funkar i alla fall att skriva ut på o erbjuder en hel del kul att jobba med olika akvarellpennor på Smiley smile
http://www.artistica.nu/shop/Akvarellblock-ovr/958

Anmäl
2016-05-03 14:12 #23 av: Cessy

Jag undrar hur jag tänkte när jag bara tog 3 Molotow-kuber? Jo jag vet - jag tvekade ju för att jag inte visste vilka av mina pennor som skulle passa i vilken storlek på rutnätet o därför ville vänta o se.
Nå problemet är ju dessutom att jag bör förvara lådorna stående på högkant så att pennorna ligger ner. Alltså borde lådan eg. bara vara hälften så stor för den/de övre kuben svackar o börjar glida. Jag har en back i halva storleken också men den är inte tillräckligt djup så då sticker Tombowen m.fl. pennor upp över kanten o jag kan inte sätta på locket.
Hade tänkt ha kuberna lösa så jag kunde plocka upp kuben o ställa den på bordet - beroende på vilka pennor jag tänkt använda, men nu fanns det bara ett val o det var att limma fast kuberna i botten av lådan o nu får det stå några dygn o härda innan jag vågar ställa lådan på högkant o förvara dem så, så att pennorna ligger ner när de inte används. Så håll tummarna för mig att det håller så ska jag köpa en kub till i slutet på maj, så jag kan organisera upp pennorna (fineliners o olika tuschpennor - vattenbaserad tusch) Men det här var nog tyvärr inte den smartaste förvaringen jag försökt fixa till. Men håller limmet o kuberna så kan det bli bra, men jag undrar jag det.Funderar

Anmäl
2016-05-05 12:58 #24 av: Cessy

TEST - snabbutlåtande!
Sakura KOI  Colouring Brush Pen
Tombow ABT Dual Pen
ZIG Clean Color Real Brush
Akashiya Sai Watercolor Brush Pen

Nur går det egentligen inte o jämföra dessa 4 rakt av, men alla 4 är vattenlöslig tusch o går alltså att använda som vanliga tuschpennor, men också som akvarelltusch d.v.s. man kan lösa tuschen med vatten. Man gör bäst detta på akvarellpapper som är avsett för just målas med på med vatten o har lite andra egenskaper än vanligt papper har.

På vanligt papper biter sig tuschen snabbt fast o blir svår att flytta med vatten (lösa upp) mer än mycket lite. Man kan dock komma förbi det genom att plocka tuschen på en pensel eller att man målar på en bit plast/keramik eller annat material som inte suger tuschen o sedan plockar man upp tuschen med en pensel. Fördelen med att måla på en bit plast är att då kan du blanda färgerna o få fram nya nyanser o färger o sedan måla med pensel på pappert med dessa.

På vanligt papper funkar detta hyfsat men på akvarellpapper får du helt annat resultat. På akvarellpapper kan du också måla med tuschpennan direkt o sedan flytta tuschen med hjälp av pensel som du doppat i vatten eller använda en vattenpensel. Att göra detta på akvarellpapper kommer ge dina pennor helt annat liv än om du gör samma sak på vanligt papper, men olika akvarellpapper ger ändå olika resultat. 

Jag använder Montval 200gr med fin gräng/yta för det pappert funkar att skriva ut på i min skrivare o ger dessutom ett bra resultat då det gått lätt att flytta samtliga pennor jag testat på detta pappert. Ni märker snabbt om det akvarellpappert ni har fungerar bra eller inte. Biter sig tuschfärgerna fast o är svåra att flytta med vatten, så byt papper, för pappert betyder alltså väldigt mycket för hur kul eller hur jobbigt det blir att leka med tuschpennor o vatten ;-)

Jag har ju eg. testat fler än dessa 4 men trots att detta är ett snabbtest o bara 4 sorter så blir det ju mycket text nog att plöja sig igenom tyvärr. För att det ska gå o hitta lägger jag först Koi o Tombow i första kommentaren o sedan ZIG o Akashiya Sai i andra kommentaren

----------------------------------------------------

Sakura KOI  Colouring Brush Pen
Tombow ABT Dual Pen

Som ni ser har båda dessa pennorna fasta spetsar (hela spetsar) men till skillnad mot t.ex F-C Pitt Artist Brush, så är dessa båda spetsarna flexibla  o lite fjädrande. Koi spets är mindre o rundare o Tombows mer långsmal. Tombow spetsens är helt underbar o är den spetsen som faller mig bäst i smaken då det går o styra den väldigt precist o Koi:n är svårare att vara så exakt med. 

Tombow är en lång smal penna  o Koi är betydligt mindre. Tombowen ligger väldigt skönt i handen o har en superb spets, men tyvärr är tuschen inte lika lätt flyttbar på Tombow som på Koi. Nu känner jag att jag har inte använt Tombowen till en hel målning som jag gjort med Koi o jag behöver använda Tombowen mer innan jag eg. vet vad jag tycker. Men av alla dessa 4 pennorna är Tombowen den tuschen som är svårast att få o flyta ut o jag måste fylla i med betydligt mer färg än jag behöver på de andra sorterna så jag måste helt enkelt vänja mig vid det, för hitentills har jag inte fått det resultatet jag riktigt vill med dem då jag lagt för lite färg o sedan fått svårt o blenda ihop nyanserna som jag vill.

Koi fyttar jag däremot lätt o blendar lätt o det som var förvånande var att Koi kan man lägga lager på lager (jämför med Pitt nu) på vanligt papper o få fram andra nyanser o toningar, men detta kan man säkert med Tombow också men jag har inte hunnit testa detta ännu. Men just nu känns det som att jag skulle velat haft Tombows spets på Koi-pennan istället för den tuschen har jag hittentils haft lättare att få det reultatet jag vill med, men spetsen på Tombow är betydligt mer precis att jobba med så jag ska def. testa vidare o får återkomma med bättre utlåtande sedan när jag testat mer senare.

Sakura KOI  Colouring Brush Pen kan du köpa på Penstore o finns i 48 färger
Tombow ABT Dual Pen kan du köpa hos Hammarö o finns där i 96 färger,

------------------------------------------------------------------------------

ZIG Clean Color Real Brush
Akashiya SAI Watercolor Brush Pen

Dessa båda pennorrna skiljer sig från Koi o Tombow på en väsentlig punkt. Både ZIG o SAI har äkta penselspetsar, d.v.s deras spetsar består av penselhår, så de är som en riktig pensel då du målar med dem o stråna delar sig om du trycker ner pennan hårt.

ZIG är en kortare penna o spetsen är jämfört med SAI kortare men också tunnare. Fördelen med detta är att man lättare kan jobba med riktiga finelinerdetaljer med ZIG o nackdelen är att den är lite väl tunn i penseln om du vill använda den till att fylla lite större detaljer med o där är det mycket lättarare att jobba med SAI.

Båda dessa sorterna fungerar fint att använda som vanliga tuschpennor på vanligt papper o eftersom spetsarna är så fina så kan du lätt göra små detaljer som annars skulle kräva finelinerpennor o båda har vackra klara färger.

Båda två fungerar väldigt bra att använda på akvarellpapper o är lätta att dra ut med vatten o flyttas lätt runt på pappert o faktum är att de ibland kan flyta lite väl villigt - precis som Koi också gör, men det är en tekniksak att lära sig hur mycket vatten man ska använda o man kan mycket lätt använda dem med vatten för att skapa en tonad effekt. De går lätt att blenda samman då man använder vatten o man kan givetvis plocka upp färg från dem på en annan pensel för att fylla i detaljer eller att man målar med dem på en bit plast o plockar upp färgen därifrån o givetvis kan man också med dessa lätta blanda färgerna o skapa nya nyanser på plasten som man sedan kan kan plocka upp med pensel o måla med på plasten. 

ZIG Clean Color Real Brush finns hos Penstore o den finns totalt i 80 färger. Just nu finns det 60 färger där, men det sägs att Penstore ska ta in de sista 20 också inom en snar framtid.
Akashiya SAI Watercolor Brush Pen finns tyvärr bara i 20 färger o den får köpas på eBay/Japan eller Amazon.

-----------------------------------------------------------

Givetvis kan man köpa alla pennorna på eBay, Amazon m.m. men det gäller att prisjämföra o likaså vara medveten om att köper man dem utanför EU så tillkommer det ofta importavgifter/tull på dem o detta måste du ta med i beräkningarna om du väljer o importera dem från Japan eller USA.

Jag har eg. testat flera sorters vattenlösliga tuschpennor men då jag redan pratat o Spectrum Aqua i ett annat test o likaså har jag testat  Winsor & Newton Aqua marker o Molotow Aqua marker, men de är helt annorlunda så dessa nämner jag inte här för texten är lång nog ändå.

Nu innan jag testat både Tombow o ZIG bättre så känner jag spontant att jag önskar att KOI hade haft Tombows fina spets men jag föredrar tuschens egenskaper i KOI för den tuschen är lättare att flytta o jobba med, men KOI finns bara i 48 färger o Tombow i 96

Och jag föredrar den lite fylligare penseln i Akashiya Sai jämfört meed ZIG men Sai stora nackdel är att den bara finns i 20 färger o ZIG finns i 80 färger. Men det går inte riktigt att jämför dessa 4 med varandra just p.g.a. att 2 har sammanhållen men mjuk fjädrande penselspet o de andra 2 har penselhårsspets. Mitt råd är att är du i närheten av Penstore så åk dit o köp ett par av ZIG o KOI där o testa eller mejla dem o fråga om du kan få köpa 1-2 stycken av dessa pennorna för testa o så köp ett par pennor av Tombow hos Hammarö o testa dem. Akashiya Sai måste du importera o de säljs antingen i 4 olika 5-pack eller i ett 20-pack.

Anmäl
2016-05-05 13:05 #25 av: Cessy

Denna har jag målat med Sakura KOI o det är målat på laserpapper. På löv o blommor har jag ritat med KOI på en bit plast o sendan plockat upp färgen med en pensel o målat på laserpappert.

På fjärilarna har jag målat med pennan direkt på pappert utan vatten - utom den regnbågsfärgade som är gjord på samma sätt som blommor o bladen är.

---------------------------------------------------------------------------

Denna är målad med Akashiya Sai på Montval akvarellpapper o jag ritade med pennan direkt på pappert o flyttade sedan tuschen med en pensel.

Anmäl
2016-05-06 13:38 #26 av: Cessy

Håll nu tummarna för att den håller så här, för nu har jag limmat fast Molotowkuberna i botten av Hammarplasboxen o låtit limmet härda i 3 dygn (Loctite Repair Extreme) Den står på bordet på högkant o sedan sätter jag på locket o sätter ner den på golvet ff. stående på högkant. Men risken finns ju att limmet inte håller fast kuberna o då rasar ju allt, men i o för sig hindrar ju locket då total katastrof.

Jo det fattas en kub, men håller detta så har jag en perfekt förvaring till mina vattenlösliga tuschpennor (ZIG, KOI, Tombow, Akashiya Sai, Spectrum Aqua o så mina Posca, triplus fineliner o Stabilo 88) o då köper jag en kub till i slutet på maj när jag gör mitt månadsinköp hos Hammarö. Glad

Men jag har en fråga - ni som har sådana där små runda klisterlappar på era pennor som ni målar färgen på eller skriver nr på - Var köper ni sådana runda små klisterlappar?

Anmäl
2016-05-11 14:29 #27 av: Cessy

Här är den bilden jag använt för att testa samtliga akvarellvarianter jag testat, men den säger nog eg. inte er något utan det är mest jag som har nytta av den. Ser dessutom att jag har stavat fel till ordet tusch vilket jag inte ens lagt märke tills förrän nu när jag fotade bilden *rodnar* Lägger de andra testbilderna efter i kommentaren o det saknas ff. en penna som jag inte målat någon mer hel bild med ZIG Real Brush, men där väntar jag till jag fått mitt 60-pack för det är utlovat ett sådant i morsdagspresent *Jippy* Smiley grin
Syns dock på denna bilden att den jag hade svårast att komma överrens med från början var Tombow för det är den absolut värsta murrigaste tulpanen. Man ska alltså vara medveten om att olika pennor kräver lite olika teknik o man behöver måla olika mycket med dem för att dra ut tuschen på pappert. Likaså ska man vara medveten om att olika papper också ger högst olika resultat o kräver olika teknik för att man ska få ett bra resultat med vatten.
Det pappert som är minst lämpat för akvarellpennor ihop med vatten är laserpapper, men man kan ta sig förbi det genom att antingen ta färgen direkt från spetsen på pennan på en pensel eller om man använder tusch så kan man måla å en bit plast o sedan plocka upp färgen med en pensel o måla på pappert. Men för att kunna måla med tusch direkt på pappert o verkligen flytta tuschen med vatten (att tuschen inte biter sig fast i pappert) krävs ett helt annat papper än laserpapper. Vissa målarböcker funkar bra, medans andra inte gör det, så där får ni testa i varje bok om det funkar eller inte. 
Att använda akvarellpapper är ändock det som ger bäst reultat, men man ska vara medveten om att olika akvarellpapper kan ge väldigt skiftande resultat. Det pappert jag använt är Montval 200 gram med fin gräng (fin yta) o detta funkar för mig att skriva ut på o har funkat perfekt för alla pennsorterna på bilden. Montval finns hos Hammarö, Zinkvit, Artistica o In-Ex men nackdelen med det är att det är större än A4 så man måste skära ner det. Bilden med alla tulpanerna är just på Montval.

Samlingsbild av samtliga akvarellpennsorter jag har testat hitentills
Akashiya Sai på akvarellpapper
Sakura KOI på laserpapper
Tombow på laserpapper
Tombow, Sakura KOI o Inktense på akvarellpapper
Inktense på laserpapper

Anmäl
2016-05-15 17:07 #28 av: Cessy

Jippy - det funkade att värma en penna med söndrig kärna i mikrovågsugnen! :-D

Har köpt en billighetspenna som heter Colleen från eBay/Thailand o jag tog dem för att det är en träpenna som också har Neonfärger. De säljs bl.a. i 30 o 60-pack o de säljs dels som pennor som har en spets i varje ända (alltså 2 färger i samma penna) o dels som vanliga träpennor där hela pennan har samma färg o det var det sistnämnda jag köpte i 60-pack för 200kr inkl. frakt.

Peta har testat dessa o jag har bara sett starten av den videon o hon anmärkte just på att kärnan kan vara i sönder i vissa pennor. De funkar utmärkt att vässa i Steadtlers 2-hålsvässare o jag hade inga problem förrän jag kom till penna 22 (håller på med färgkarta) men då när jag vässat o vässat o spetsarna bara bröts av tänkte jag. Nå men vad passar bättre än att testa med en billighetspenna o värma i micron. Funderade o la pennan på en bit hushållspapper o valde 750W o tog 30 sek. Vaktade micron som en hök, för att kunna stänga av den direkt om något hände.

Jo vid 30 sek i 750W blev pennan varm men inte glödhet. Jag lät den svalna o vässade den sedan på nytt o simsalabim - jag fick en spets som höll *Jippykajej*

Anmäl
2016-05-17 14:44 #29 av: Cessy

Colleen träpennor tillverkades ursprungligen i Japan men de görs numera i Thailand.. De säljs både som 1penna med dubbla spetsar o då är det två färger i varje penna o dels som vanliga träpennor med 1 spets o samma färg i hela pennan. Jag köpte ett 60-pack av pennorna med 1 spets o drogs till att det i det 60-packet fanns 10 pennor i Neonfärger. Pennorna säljs både på eBay o Amazon o 60 pennor med 1 spets fick jag för ca 200kronor inkl. frakt.
http://www.ebay.com/itm/272225849603

Det positiva är när man köper från eBay Thailand så tar ofta en försändelse ca 2 veckor. Ibland tar det bara 1 vecka o vid enstaka tillfällen tar det 3 veckor. Hur som helst så går det i alla fall i genomsnitt betydligt fortare än när man handlar med Kina.

Jag har försökt hitta om det är Oljebas eller Vaxbas i pennorna, men hittar inte det någonstans, men de känns som de är vaxbas. Det är 60 pennor med väldigt ojämnt pigment i sig. Vissa av dem behöver man bara trycka mycket lätt mot pappert för att få rikligt med färg o andra måste du trycka betydligt hårdare med för att pennan ska avge färg. Tyvärr visar de verkligen upp en vaxbaspennas sämsta sida som innebär att man inte kan lägga så väldigt många lager ovanpå varandra innan det inte går o lägga fler lager ovanpå.

Jämför jag med mina Prismacolors så är de som natt o dag. Prismacolors avger direkt mycket rikligt med färg o är lätt att täcka med oavsett av nyans o Prismacolors kan du täcka bättre med innan vaxbasen gör att det stoppar för ytterligare lager o Prismacolors har trots de är betydligt mjukare än Colleen en helt annan hållbarhet i spetsen.

För Colleen kärnan (vaxsträngen) är skör. Men man kan dock värma upp pennan försiktigt i antingen mikrovågsugn eller vanlig ugn o sedan låta pennan svalna o så läker kärnan ihop igen. Dock består pennan av uselt trä o den är extremt svårvässad p.g.a. träet runt om lätt splittrar sig o då ger ju träet inte tillräckligt stöd för spetsen o den bryts.

Jag vet inte vad de binder ihop vaxen med i kärnan, men den smular sig lätt då man applicerar tryck på spetsen o målar med dem, så går småflisor av hela tiden från spetsen o spetsen håller sig inte skarp speciellt länge. Återigen om jag jämför med mina Prismacolors så är de som natt o dag o Colleenpennorna känns rent ut sagt som billiga skitpennor.

Jämför jag med Marco Fine där man får 72 pennor för ungefär samma summa så är träet runt de pennorna rena lyxträet jämfört med Colleenpennorna. Visst Marco Fine har också vissa nyanser som inte har så bra pigment, men i gengälld går det o vässa Marco Fine till fina spetsar som håller. Ok Colleen är mjukare o behagligare för mig att måla med p.g.a. min värk än Marco Finen är, men eftersom spetsen inte håller (inte har fin vass spets) o att den ständigt smular sig  o dessutom p.g.a. usel kvalité i träet är extremt svårvässad, så uppväger inte den lilla extra mjukheten den dåliga kvalitéen i pennorna. Den är dessutom inte ens i närheten att vara lika mjuk som Caran d'Ache Supracolor Soft eller Prismacolor Premier, så Colleen känns helt enkelt som ett dåligt billighetsköp o har man inte mer pengar än 200 kr att lägga på pennor, så ska man i alla fall def. inte offra dem på Colleen. 

En sista negativ sak med Colleen är att 60-packet inte har grå nyanser o det enda som är lite kul med dem är just neonfärgerna, men de är def. inget köp jag rekommenderar. Sist en bild som jag målat med Colleenpennorna, men eftersom jag gav upp smådetaljer med pennorna då spetsarna hela tiden splitrades så tog jag in en guldgelpenna också för att kunna göra smådetaljer med.

Anmäl
2016-05-25 19:12 #30 av: Cessy

Ja nu är inte detta ett test av pennor men väl ett hjälpmedel för att kunna sitta bra o rita utan att behöva böja nacken i väldigt konstig vinkel. Det är ett ritbord o just detta är i A3 storlek men det finns i A2 storlek också.
Det fungerar kanonbra att ha på typ en Ikea laptopkudde i knäet då man sitter i en fåtölj med fotpall o det kostar 310 kronor inklusive frakt från eBay UK. Jag köpte mitt den 20 maj o den 25 maj hade jag det utanför dörren. Ett fantastiskt prisvärt alternativ!

http://www.ebay.com/itm/391404158620?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Anmäl
2016-06-08 18:17 #31 av: Cessy

Test av  Tombow - Irojiten Color Pencil Set of 30 - Seascape!

Detta är de dyraste pennorna jag testat hitentills o ett stort tack till Kicki Vingsand som jag fick låna detta 30 setet av för att testa dem. <3  Det finns 3 olika 30 set o varje 30 set ligger i 3 olika askar o de är uppdelade på  Pale, Vivid o djupa toner o jag testade alltså Seascape. De andra två är Rainforest och Woodlands. Ett 30-pack kostar 1075 kronor o så kan man köpa alla 3 av 30-packen för 3150 kronor hos Hammarö
http://www.hammaroram.se/kategori/Tombow---Irojiten

Så här ser askarna ut i Seascape

o så här ser pennorna ut!

Nå ett set med 30 pennor kostar ungefär lika mycket som mitt pack med 132 Prismacolors o räknar man då på priset så skulle alltså Irojiten vara 4,4 ggr bättre än Prismacolors o de är de absolut inte. De är inte ens lika bra som mina Prismacolors är eller mina Caran d'Ache Supracolor Soft. 

Positivt är att de har ett bra pigment. Spetsen smular inte o även om pennorna är tunna så märks det att det är bra kvalité i pennorna för man kan måla väldigt länge med dem innan innan de alls måste vässas. De är väldigt lättvässade o fungerar perfekt i min T'GAAL på 3:an o antagligen skulle jag eg. använt 4:an (försöker alltid vässa spetsen så den ser ut som när jag fick pennorna). Träet i pennorna är verkligen kanon  o det behövs bara några drag så har man åter en sylvass spets o man kan som sagt var måla väldigt länge innan man åter behöver vässa dem. Så så långt märks den fina kvalitén i dem.

Testade både att måla med dem på laserpapper o direkt i målarbok o jo de funkar på laserpapper men blir kornigare på laserpapper än på målarbokspapper. Det tog också en stund innan jag upptäckte att Irojiten ska man inte måla lätt med o lägga lager på lager med. Utan man ska måla hårt med en gång, för då täcker pigmenten jättefint o ytan/finishen bler mycket snygg. Men målar man lätt o i flera lager blir ytan väldigt fult kornig oavsett hur många lager man försöker måla lätt ovanpå varandra. De är alltså tvärtemot alla andra pennor jag testat., för vanligen ska man ju helst måla lätt o i flera lager ovanpå varandra, men det blir verkligen betydligt mycket snyggare om man målar hårt med en gång o ser till o nyttja den fina pigmenteringsrikheten i dessa pennorna med en gång.

De är hårda men inte jättehårda o när man trycker på med dem får man alltså väldigt fin pigmentrik färg från dem. Tyvärr upptäckte jag inte detta förrän i slutet av min test. :-/  De funkar någorlunda o blenda samman med varandra men inte kanonbra o de funkar inte alls med Caran d'Ache blenderpenna. När man trycker på med blendern blir det istället jättekornigt o fult o de blendas alltså inte ihop av pennan o får inte snygg glasig finish. :-(

På bilden ovan hade jag bara målat lätt på laserpapper på lövet för att testa hur de går att blenda samman o när man målat så löst o tunt lager blev det katastrofalt fult när man blendar med blenderpennan. Det funkar lite bättre när man målat hårt men blendningen med blenderpenna tillför inte den där snygga glansen o djupet i färgen o den blendar inte samman färgerna. Rosen är alltså målat hårt, men den blev inte ett dugg mer smoth när jag försökte blenda den o fick inget mer djup o glans däremot började man se kornighet så jag slutade i princip blenda den direkt. Men både lövet o rosen är målat på laserpapper så ser ni i varjefall att det funkar att måla med pennorna på laserpapper - ja om man ger katten  i att försöka blenda dem med blenderpenna.

Så här blev det med pennorna direkt i en målarbok o här syns tydligt misstaget att måla lätt.  Slet faktiskt med denna biten av fjärilen i 2,5 timmar, så det är inget snabbmålat o att jag bara slarvat över. Jag försökte verkligen tona pennorna o blenda samman tonerna med varandra, men det var först när jag började måla hårt direkt - det blåa o gröna o mörklila strecken som färgen började bli snygg. Stort minus också för att det i princip inte går o sudda bort det man målat utanför. Då använder jag ändå Tombows egen suddipenna, men jag gav upp.

Vänstra sidan av fjärilen ska jag testa o måla med mina Prismacolors, men det lär inte riktigt bli samma nyanser, men jag vill ändå så här direkt se vad jag tycker när jag jämför Irojiten o Prismacolors. Den högra nedersta vingen ska jag använda verkliga lågbudgetpennor till - Marco Raffine o så viker jag det vänstra nedersta fältet till Marco Renoir när de pennorna kommer. Ska bli intressant att så direkt göra jämförelser mellan de pennorna jag älskar (Prismacolors) o Irojiten o likaså att jämföra dem med två bugetvarianter av pennor För Marco Raffine betalade jag ca 190 kronor för 72 pennor o Marco Renoir 347 kr för (båda pennornas pris är INKLUSIVE frakten. Många anger ju pennornas pris men glömmer frakten på dem om där nu var någon frakt förståss)  Marco Raffine levererades i pappersask o Marco Renoir i plåtask. Ska bli superintressant att se finishen på bilden o likaså känslan av att måla med dem så här efter varandra. Men jämförelsetestet lär dröja några dagar innan jag lägger upp det, för jag vill vänta in Marco Renoir först.

Jag är jättetacksam för att jag fick testa pennorna tack vare dig Kicki, men dessa pennorna är def. inget jag villhöver. Inte för att de är dåliga, men de är alldeles för dyra för att inte vara bättre än jag tyckte de var, men jag är superglad över att fått möjligheten att testa dem Tack! :-)

Anmäl
2016-07-15 00:24 #32 av: Cessy

Nu har jag äntligen gjort färdigt hela fjärilen o utförligare beskrivning om Tombow Irojiten hittar ni i inlägget ovan så detta är mer en summarisk jämförelsetest. Tyvärr var jag duktig o skrev ut kostnaderna för alla pennor först o sedan ritade jag med pennorna. Vilket leder till där det står Marco Raffine så är det Marco Renoir o vise versa. Jag ritade alltså med dessa båda i fel ruta.Skäms

Sedan måste jag också säga att hur pennorna uppför sig beror allra mest på vilken sorts papper man målar på. Nu är fjärilen målad direkt från sin sida i målarboken o jämför jag hur pennorna uppför sig på det pappert o jämfört med laserpapper som jag målar allra mest på så är det STOR skillnad på hur de är att måla med. Det är därför jag alltid trycker på - köp några stycken pennor o testa, så får du se vad du tycker. Fast målar man direkt i målarböckerna så är ju papperna i de olika målarböckerna hemskt olika. Pennor som fungerar bra i den ena boken fungerar kanske inte lika bra i en annan.

Nå sämst o dyrast i detta testet var Tombow Irojiten.  I sverige finns de hos Hammarö, men man kan även hitta dem på eBay o Amazon. Den är svår att blenda både med sig själv o med andra pennor så det är svårt att få snygga övergångar med dem o på det här pappert var de attans jobbiga. Dock märks kvalitén på att spetsen håller jättelänge o de är oerhört lättvässade. Man ska också måla hårt med dessa med en gång  o inte försöka måla lätt i lager på lager för det fungerar de inte att göra med.

På 3:e plats kommer Marco Renoir. De är mjukare än Marco Raffine, men på detta pappert spelade den mjukheten ingen roll, för det gjorde inte att de täckte bättre än sin lite billiga kusin Marco Raffine. Däremot fungerar Marco Renoir betydligt bättre än Marco Raffine på laserpapper. För på laserpapper är Marco Raffine jättejobbiga o man får trycka o trycka o jobba med massvis med lager, medans Marco Renoir täcker mycket lättare o snabbare på laserpapper. Så hade det enbart gällt hur pennorna fungerar på laserpapper så hade jag satt Marco Renoir på 2:a plats, men att jag drar ner dem beror på att på annat papper fungerar Marco Raffine bättre än Marco Renoir, men framförallt för att träet runt Marco Renoir är betydligt sämre kvalité än på Marco Raffine. Detta gör att de är oerhört svårvässade o ibland är kärnan i pennorna helt söndersmulade vilket gör att man kan få vässa o vässa o vässa innan man väl får en bra spets. Bäst fungerar det faktiskt att vässa med de små billiga vässarna som följer med i 72-packet. Men man får räkna med att spetsarna lätt smular sig så som det ofta är med mjukare pennor. Men på laserpapper tycker jag dessa är jättebra o långt bättre än Marco Raffine, men på de två målarbokspapper (alltså direkt i 2 olika målarböcker) fungerar alltså Marco Raffine bättre. Går hyfsat bra att blenda samman dem med varandra men de är inte strålande bra. Prismässigt är de en budgetpenna o 72-packet kommer i en plåtask. Jag betalade 347 kr för ett 72-pack inklusive frakten o det ger en kostnad på  4,85 kr/st  De är något dyrare än sin kusin, men Marco Raffine kommer i en dålig pappask om man nu inte lägger till lite pengar o köper M.Raffine i en plåtask o då kostar Renoir o Raffine ungefär detsamma,

Pa 2:a plats sätter jag  Marco Raffine för att de på detta pappert var lättare att få färg med o lättare att blenda samman än Marco Renoir var, men framförallt att träet runt dessa pennorna är av bättre kvalite o det är betydligt lättare att vässa till en fin spets som håller för att måla med. Dessutom är det så att på målarbokspapper så visar det sig att Marco Raffine är ganska mjuka o lätta att lägga lager på lager o blir fina när man blendar samman dem. Dock är de inga höjdare på laserpapper. Så därför kommer jag ändå få nytta av att ha båda två o för att de inte helt har exakt samma nyanser så genom att ha båda får man lite fler nyanser att leka med. Marco Raffine är också genom att de är lite hårdare i spetsen lite lättare att måla små detaljer med. Men vilken av dem jag kommer använda mest beror alltså på pappert jag målar på. Marco Raffine kan man ibland hitta under 100-lappen för ett 72-pack men vanligtvis ligger de mellan 150kr-200 o för det priset är Marco Raffine en fantastisk prisvärd budgetpenna. o de är bland de bästa du kan få för så lite pengar. Jag  köpte mina för 192 kr inklusive frakt o på Wish, så de kom väl förpackade i bubbelplast o valdigt snabbt o det ger en kostnad av 2,67 kr/st. Har köpt ett par pack innan billigare på eBay o Aliexpress, men då har de inte kommit väl emballerade o tog dessutom 4-6 veckor, så det var värt några kronor mer för att de kom på ca 15 dagar o vaäl emballerade.

1:an i detta lilla jämförelsetest är Prismacolor Premier. Det är en underbart mjuk penna som fungerar lika bra i målarböcker som på laserpapper. Högt pigmentinnehåll. Täcker snabbt o blendas samman fantastiskt bra. Nackdelen är just för att de är så mjuka så måste man hålla på o vässa dem ofta. De är heller inte det bästa valet om man har massor med pyttiga detaljer. Men för mig som lätt får ont i handen så är o förblir dessa min favorit. I USA så är de eg. en billig budgetpenna, men tack vare att vi svenskar dels får fraktkostnader o dels importkostnader på dem så hamnar de strax under eller i klass med Polychromos. Kritiken mot Prismacolors är att de för några år sedan flyttade sin tillverkning till Mexico o att i en del pennor är då kärnan inte riktigt centrerad. Jag har inte haft några problem med mina pennor, men det har alltså funnits de som haft det. Jag vet inte om de höjt kvalitén eller om jag bara haft tur. De anses också vara svårvässade, men de funkar perfekt att vässa i T'GAAL o jag ställer den på 1:an o har inte haft några som helst problem med att vässa mina Prismacolors med den. Även Tombow Irojiten o Marco Raffine fungerar perfekt att vässa med T'GAAL:en men tyvärr inte Marco Renoir. 

Man kan köpa Prismacolors i Sverige men tyvärr blir de då en vansinnigt dyr penna. Här i Sverige kostar de 30 kr/st men jag betalade 8,85 kr/st (alltså pris + frakt o importavgift) men det kan vara bra o testa några pennor styckvis först innan man ger sig på att importera dem o de finns att köpa hos mattonbutiken.se Jag älskar mina Prismacolors men det stora abert är att man inte kan komplettera dem styckevis här i Sverige. Men med Prismacolors så får jag inte ont i handen då jag målar o även om jag även har andra lite dyrare pennor så slår Prismacolors dem allesammans o framförallt så blendar de perfekt tillsammans med alla andra pennsorter jag har. Men om man har en så mjuk penna så bör man ha en lite hårdare penna som komplement o här är Marco Raffine ett absolut perfekt komplement för att måla pyttiga detaljer med.

OBS! Där det står Marco Raffine på bilden så pekar alltså pilen på vingen som är målad med Marco Renoir o där det står Marco Renoir så penkar alltså pilen på vingen som är målad med Marco Raffine *sorry*

Anmäl
2016-07-15 17:47 #33 av: mialycktman

bra jobbat!

Anmäl
2016-08-19 17:27 #34 av: Cessy

Tackelitack Mia :-)

Jag har köpt en hel del olika vattenlösliga tusch o sist ut är ett 24-pack av icke märkespennor som fått namnet SignMe. De har en penselpenna som är mjuk o den påminner mycket om Tombow ABT o så har den en hård finelinerspets i andra ändan. Den säljs på Wish o eBay o antagligen Aliexpress också o jag köpte mina på eBay för 110 kr inkusive frakten (gratis frakt). Vilket ger ett styckpris på ca 4,60 kr per penna.
http://www.ebay.com/itm/252338545738?_trksid=p2057872.m2749.l2649&var=551183460769&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT 

Jämfört med vad Tombow kostar så borde detta vara en riktig skitpenna, men det är de absolut inte. Visst Tombowen har en lite bättre spets o lite bättre flöde i tuschen men det är inte tillsnärmelsevis den skillnaden som det borde vara om man ser till priset. SignMes nackedel är att den bara finns i 12-pack o 24-pack o alltså saknar mycket färger o nyanser. Men på bilden (ja den bilden är absolut gräslig, men som testbild funkar den ;-) ) så ser ni att den blir inte randig när man målar med den. Den går också att lägga i flera lager utan att den totalt luckrar upp sidan. I vissa av rutorna är det 4 lager ovanpå varandra o det funkar. Men lägger man så många lager får man också räkna med att den blöder igenom - syns på baksidan i vanliga målarböcker. Lägger man dock bara i ett lager så kommer många målarböcker klara dem utan att de blöder igenom.

Givetvis går de inte riktigt att precisionstyra lika bra som Tombow men någon fördel måste väl ändå en penna ha som är 7 gånger så dyr ;-).  Gemensamt med Tombow är dock att SignMe inte är vidare vattenlöslig på vanligt målarbokspapper. Visst lite kan man flytta färgen men det syns tydligt var man målade någonstans. Målar man istället på riktigt akvarellpapper så är den betydligt mer flyttbar med vatten. Dock biter den ändå i en del, men dock biter den i mindre än Tombow gör.

SignMe är en vattenlöslig tuschpenna med penselspets (mjuk spets till skillnad mot PITT som har hård spets) o en finelinerspets. Den går att måla i lager på lager, men ju fler lager ju mer går den igenom. Den rubbar inte upp pappert o för det priset (4,60kr/st) är den helt enkelt fantastisk. Jag kommer def. köpa fler av dessa när de börjar ta slut. Fast min favorit än så länge är nog ändå Sakura Koi eftersom den penna är mer blendbar med varandra o tuschen i den går lättare att flytta än både Tombow o SignMe gör. Men SignMe är helt klart mycket prisvärd o ett bra köp o sätt att utöka sitt tuschförråd med lite grand.

Anmäl
2016-08-20 15:57 #35 av: Cessy

Test av MasterArt - Master Series 72 Colours

Detta är en budgetpenna o i samma prisklass som Marco Raffine o bara pyttelite dyrare. Marco Raffine hittar man ofta för 150-200 kr. Master Art - Master Series 72 ligger för 220-300kr.
http://www.ebay.com/itm/282104052446?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Jämför man men Marco Raffine så är Masterart mjukare o pigmentrikare o ger starkare färg o till skillnad mot Marco Raffine så fungerar Masterart även på laserpaper. Den är inte lika mjuk o krämig som Prismacolor Premier, men därmed är den också lättare att använda till pyttiga detaljer o den är mjukare än Polychromos.

Den är alltså lite hårdare än Prismacolors Premier, men ger oerhört bra med färg o täcker snabbare än Polychromos o Marco Raffine gör, men den smular inte på samma sätt i de färger jag hunnit testa ännu utom i silver o guld som t.ex Marco Renoir gör, men i silver o guldpennan där smular spetsarna sig lite vid tryck men även dessa täcker bra. De pennor jag har vässat så använder jag T'GAAL på 4:an för att mer efterlikna hur pennspetsarna ser ut i papplådan när de kommer o man kan nog t.o.m. gå upp mer, men 4:an har känts som de ger bra spetsar. 

Där medföljer en liten vässare, men den har jag inte testat denna vässaren ännu. Nu ligger de ju precis som Marco Raffine i en pappkartong o det är ju värdelöst att behålla dessa båda pennor i sin papplåda för då ser man inte färgerna. Så antingen får man jaga ifatt i någon som vill sälja sin 72-plåtlåda eller så kan man köpa en sådan här väska som finns på bland annat eBay, Wish m.fl ställen o de jag har köpt har jag betalat ca 180 kr (alltså totalt inklusive frakt!) o de fungerar bra för träpennor o tunnare tuschpennor - även om jag personligen föredrar plåtlådor eftersom jag upplever att jag får bättre översikt på pennorna i plåtlådorna.
http://www.ebay.com/itm/381579457512?_trksid=p2057872.m2749.l2649&var=650687942542&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

De ligger alltså som pennor i mellan Marco Raffine/Polychromos o Prismacolors i mjukhet, men även i pigmentrikhet o färgrikhet. De är för sitt pris väldigt behagliga att måla med o jag som just har svårt för pennor som är hårdare för jag får ont i handen klarar dessa pennorna bra men vill man ha ännu mjukare så måste man alltså köpa Prismacolor Premier. Fördelen med MasterArt är att de klarar pyttigare detaljer bättre o de känns som en fantastiskt bra startpenna då den ju är mjuk o färgrik men alltså klarar täcka bra men även fixar mindre detaljer o fungerar på många sorters papper (direkt i målarböcker o laserpapper). Den blendar de flesta färger bra, men har som de flesta pennor svvårare för vissa färger. Ni ser rätt bra på bilden hur den blendar då jag blendat väldigt mycket i blombladen just för testa hur de funkar. Som ni ser så fungerar MasterArt även bra på pyttiga detaljer. Där är den bättre än Prismacolor Premier, men då det gäller blenda ihop färger så finns det ingen penna som slår Prismacolor Premier, för den är fantastiskt att blenda måde med sig själv (andra Prismacolors) o med andra pennor, men MasterArt blendar ändå helt ok.

Det är en budgetpenna som jag köpte för 220 kronor o för den summan pengar så är MasterArt helt enastående fantastisk. Tidigare har jag alltid rekommenderat Marco Raffine som startpenna för den som precis börjat med målarböcker o vill ha en bra men billig penna, men efter testat MasterArt så är det denna jag rekommenderar som startpenna. För alla er som är ute efter mer pennor o mer nyanser, så är denna pennan def. must-have. För 220 kronor så är den ett rent fynd!

Anmäl
2016-08-31 01:17 #36 av: Cessy

Snabb o slarvig test av STA 12/24/36/48/72 Colors Watercolor Graffiti Sketch Dual Nibs Markers Pens .

Detta är en vattenlöslig tuschpenna som inte passar mig alls o jag är glad att jag höll i hatten o bara beställde minsta setet d.v.s. 12 pennor. På plussidan är att den har en bra fin penselspets o den täcker fint om man nu inte vill blenda samman olika färger så är den perfekt. Men tyvärr fungerar den inte att lägga lager på lager o blenda samman olika nyanser med varandra. Man kan lägga mer än ett lager, men pappert börjar snabbt rubbas upp o den blöder också igenom tunnare målarbokspapper. 

Tuschen biter också i pappert väldigt hårt o inte ens på riktigt akvarellpapper kan man riktigt flytta (lösa upp det man målat med vatten) färgen utan det man ritat syns trots idoga försök att lösa upp det med vatten. Det man kan lösa upp går dock fint o blenda med varandra på akvarellpapper, men inte i målarböcker o def. INTE på laserpapper. Färgerna på korkarna motsvarar inte heller färgerna i pennan. Den har en brush nib o en finelinerspets o penselspetsen är lätt att åla med, men man måste gilla en tuschpenna där färgen inte är flyttbar o att man heller inte bryr sig om att blenda o skugga med färgerna utan mer kör basic med färgerna o färglägger hela fält med en o samma färg. Man bör också tänka på att den kommer blöda igenom tunnare målarbokssidor. Ingen penna för mig alltså.

http://www.ebay.com/itm/172259330381?_trksid=p2057872.m2749.l2649&var=471080093599&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Anmäl
2016-08-31 19:21 #37 av: mialycktman

bra recention!

Anmäl
2016-09-08 01:50 #39 av: Cessy

Första intryck av Caran d'Ache Neocolor 2

Ja Neocolor 2 är en vaxkrita o ser ut som de där vaxkritorna de flesta av oss stött på som barn, men dessa är så mycket mer. De har mycket högt pigmentinnehåll o har mycket bra ljusäkthet, men framförallt - de är vattenlösliga. Detta i sin tur skapar möjligheter för en rad olika tekniker o jag har ju bara börjat resan i att utforska dem, så det här är mest ett första intryck av dem.

De finns i 126 olika färger/nyanser (varav 10 st är metallic) o man kan köpa dem i olika set eller styckevis. En del butiker har en del av seten men inte alla o inte alla butiker säljer dem heller styckvis men de finns hos t.ex Hammarö,  Zinkvit, In-Ex, Artistica m.fl. 

Man kan alltså rita med dem på pappert precis som vilken krita som helst o då ger de oerhört mycket mer pigment o är betydligt mjukare än våra gamla skolkritor, men sedan kan man ta en vattenpensel (eller vanlig pensel om föredrar det) o måla ut det man ritat med kritorna o beroende på hur mycket man täckt med kritorna får man antingen ett mer opaka intryck + hur mycket vatten man använder så kan man få ett rent akvarellutseende på färgerna. Man kan också välja att inte rita med kritorna utan istället plocka färgern direkt från kritan o måla direkt på pappert. Även då handlar det ju dels om hur mycket färg man tar o dels hur mycket vatten man använder vilket utseende man får på färgerna man målar med.

Man kan t.o.m. doppa kritorna i vatten o måla direkt på pappert o då får man ett helt opaka (man ser inte bakomliggande papper eller färg ) när man målar o man får en väldigt heltäckande o vaxartad yta på färgen. Om man jämför dessa kritorna med t.ex Inktense eller Museum så behöver man använda mycket mer vatten för att jobba ut färgpigmenten från pappert o bli av med strecken från kritorna om man målat med dem direkt på pappert. Likaså behöver man en våt pensel om man ska plocka upp färg direkt från kritorna. Detta i sin tur ställer rätt högt krav på pappert man målar med dem på.

Insåg ju att vanligt tunnt målarbokspapper inte skulle funka så bra när man behöver så pass mycket mer vatten för att jobba ut färgen från kritorna. Så jag valde en vykortsbok men men det visade sig att papperskvalitén i denna vykortsboken inte var den bästa. Det var verkligen inget akvarelpapper i den o även om sidorna var tjockare så tålde de dåligt vattnet o vykortet började direkt bubbla sig. Dessutom fastnade färgpigmenten direkt i pappert, så det gällde att jobba blixtsnabbt o med en hel del vatten för att alls kunna flytta färgen.

Så ska man jobba med vatten o Neocolor2 så kräver det bra papper o pappert bör vara gjort för tåla akvarellpennor. Har man sådant papper så går det utmärkt att jobba ut pennstrecken från kritorna om man ritat direkt på pappert o få ett målat utseende. Ju sämre papper ur akvarellsynpunkt ju mer biter sig färgen fast o ju svårare är det att jobba bort ev. streck från kritorna. Man kan komma ifrån det till viss del genom plocka upp färg från kritan med pensel, men även då gäller det ha gott flöde med vatten o jobba snabbt, för färgen biter snabbt in i pappert.

Denna bild visar jag färgkarta på de färger jag har. Jag beställde eg. alla 126 färgerna men jag hade en inaktuell lista på vilka färger som ingick i 84-setet o fick därför dubbelt av 17 färger. Zinkvit har varit superschyssta o låtit mig retunera de 17 o jag får byta dem till rätt kritor, så även om inte alla 126 finns på mina färgkartor ännu så kommer jag ha dem sedan. Det enda abert är att jag då måste göra om färgkartan igen.

Ordningen som var i lådan då jag köpte dem har jag ju brutit upp o stoppat in de jag har utöver 84-setet i min färgordning så som jag vill ha dem. Vissa nyanser har hamnat lite tossigt, men de ska jag flytta om sedan när jag får de 17 återstående o helt perfekt kommer färgordningen aldrig bli ändå, men huvudsaken är att färgerna hamnar i den ordningen som jag vill ha dem i så jag hittar den färgen jag är ute efter.

Pluppen till vänster är den färgen kritan har utan vatten o som ni ser så skiljer den färgen ofta sig markant från den färgen kritan får ihop med vatten. Men de är oerhört färgrika o det krävs inte specellt mycket färg på pensel för ge en rik o klar färglyster. Metallfärgerna syns sisådär på vitt papper, men syns bättre mot svart bakgrund. Däremot var jag korkad o ritade med svart Neocolor doppad i vatten för att få en helsvart bakgrund o det går givetvis inte o måla med en annan färg ovanpå för då löser man ju upp den underliggande färgen. Därför har jag bara plupp-ritat med Metallicnyanserna ovanpå det svarta utan vatten för att jag ville se hur de såg ut. På nästa akrta ska jag göra en svart bakgrund med hjäp av mina alkoholmarkers så kan jag måla ut med färgerna sedan

Dessa bilderna visar hur det blir om man målar med dem på ett papper som INTE är avsett för vatten. Färgen bet alltså i direkt i pappert o detta trots jag jobbade med en blöt pensel o snabbt. På den vänstra blomman har jag bara målat lite längs kanter o linjer med två färger o den högra blomman har jag ju målat en hel del med båda färgerna direkt på pappert. Det optimala om man ska måla med kritorna på denna typen av pappert lär vara att täcka ungerfär mitt i mellan - alltså mer än den vänstra blomman, men mindre än den högra. På bilden där jag målat ut färgen med vatten så ser ni även blomman högst upp o på den har jag tagit färgen direkt från kritan. Så småningom kommer jag väl lära mig att ta rätt mängd färg o måla annorlunda, men för att vara ett första försök är jag ändå rätt nöjd. Särskilt då jag målade på ett papper där färgen bet sig fast direkt i pappert.

Målar man på ett akvarellpapper där det går att flytta färgen o framförallt det går att jobba bort ev. streck så blir utseendet helt annorlunda o färgen blir betydigt skirare o mer akvarelliknande (se färgkartan som är gjord på akvarellpapper) Jag är ju bara i början på resan med dessa kritor, men de känns klart spännande o utmanande. Det kommer ta en stund o massor av bilder innan jag bättre börjar hitta rätt teknik med dem ja rätt o rätt - snarare så som jag föredrar att de ska se ut helt enkelt). Men de tilltalar min lust att måla med dem o givetvis måste jag också göra någon kludd med dem på frihand (säger kludd, för rita på frihand kan jag då rakt inte) Hur som helst så känns de jättekul att lära sig även om jag inte tror att detta lärande precis kommer ske i en handvändning.

Inser också att jag som normalt sett föredrar vattenpenslar som är ganska snåla med vattnet (Derwent o Molotow Aqua Squeeze) nu får användning för mina kina-importerade billiga vattenpenslar o likaså mina caran d'Ache vattenpenslar. Dessa har jag ju funderat på att skänka bort, men är glad nu att jag inte gjorde det, så jag har penslar som passar ihop med Neocolorsen också. Ja det är något med färg o vatten som jag går igång på o jag tror jag kommer få jättekul med dessa kritorna :-D

Anmäl
2016-09-12 00:57 #40 av: Cessy

Snabbutlåtande på Fine Tec Metallic vattenfärger.

Detta är inget test utan bara ett utlåtande om funktionen, men som känns viktig att förmedla för er som funderar på ev. köpa dessa metallicvattenfärgerna. Jag har bara testat o köra upp färgerna som färgkarta på ett akvarellpappersremsa. Det som är väldigt viktigt att säga är att samtliga färger är transperanta o pappert syns mer eller mindre igenom. Guldfärgerna syns ändock fint på vitt papper o så gör samtliga mörka färger, men INTE de ljusa färgerna som t.ex de olika färgerna som heter pearl. 
För att de ljusa färgerna ska synas o bli riktigt metallic måste man ha en riktigt mörk bakgrund. Jag testade dels med att färglägga med dels en träfärgpenna - MasterArt o sedan lägga metallicfärgen ovanpå men det hjälpte dåligt på de ljusa metallicnyanserna. Däremot ger det ett mer opaka intryck av de mörka metallicvattenfärgerna att grunda med en träpenna i samma färg som metallicvattenfärgen.

Den svarta färgen är alkoholmarkers (svart Brushmarkers) o det får samtliga färger att få mer glöd o glitter o djupare färg o då framträder även de ljusa pearlnyanserna också o plötsligt blir det riktigt rosa o lila m.m. Sedan är det så att färgerna bir mer transperanta på ett papper som mer suger färgen som ett akvarellpapper gör. Det blir mer glans i färgerna på papper med glättad yta som laserpapper, men det räcker inte för att framhäva de ljusa pearlnyanserna utan då måste man ha en mörkare bakgrund till dem. för de ska synas ordentligt. Viktigt är också att de ljusa pearlnyanserna ska man inte frestas i att försöka lägga på i flera lager för då blir det som en mjölkvit hinna ovanpå o det dämpar ju metallicfärgen o glittert. 

Slutsatsen är att guldsetet är ett köp man kan ha väldigt stor nytta av för det funkar o syns bra på samtliga papper o det blir verkligen olika nyanser av guld. Men vill man ha helt opaka utseende så bör man grunda med en guldig träpenna eller alkoholtuschpenna  (helt enkelt en icke vattenlöslig penna) för att få en riktigt heltäckande nyans.

De ljusa nyanserna bör man veta att de måste man använda mot en mörk bakgrund för att de ska komma till sin rätt o mörk bakgrund skänker mer djup o glöd till samtliga färger men de mörkare nyanserna fungerar ändå på ljust papper men blir bättre på ett mer glättat papper.

http://www.coliro.de/shop/index.php?cPath=1

Anmäl
2016-09-18 18:03 #41 av: Niwa

oj vad du testar cessy, önskar jag hade bara ett uns av ditt tålamod gällande testande av olika tekniker

Medis på: smyckestillverkning
Hälsa gärna på mig på Facebook.

Anmäl
2016-10-07 00:34 #42 av: Cessy

Om konsten att använda sina pennor på rätt sätt!

Sorry, men det finns inget sätt som är rätt! Det som finns är att du hittar ett sätt att använda olika pennor på ett sätt som passar dig o ditt sätt o måla. Jo för all del - om vi lämnar målarboksvärlden o blir mer pretantiösa så finns det flera olika tekniker att erövra o man bör använda olika sorters pennor o färger på olika sätt o på olika papper o om det är en vattenlöslig färg eller färg som man använder ihop med pensel så finns det olika sorters penslar för olika typer av färger där vissa är mer rätt o andra är fel. Men inom vår lilla målarboksvärld finns inget fel sätt eller rätt sätt.

Det som gäller är - våga testa o testa på olika sätt. När jag hade testat med olika alkoholtusch från att först varit anti till att jag började älska dem så köpte jag Inktense o eftersom det är de vattenlösliga pennorna som påminner mest om tusch så hamnade jag instinktivt ganska rätt med dem d.v.s. jag hittade ett sätt att använda dem som passade mig. Jag testade även 4:a st Neocolor2 o blev inte alls såld - vad var det här för något? Så ja la undan dem o fortsatte att testa andra vattenlösliga färger o de skiljer ju sig lite åt, men det är ju spännande att testa o spännande att försöka få dem o funka.
Sedan gick jag tillbaka till Necolor2 o testade igen o plötsligt så fick jag dem att funka för mig o föll som en fura för dem o bara måste köpa in fullt set av dem. Men bara några månader tidigare gillade jag inte dem alls??? Så det handlar mycket om att våga testa o sedan gärna testa lite igen, för att se om man hittar rätt med en pennsort o trivs med dem. Men det finns ff. inget sätt som är rätt eller fel. Det som finns är att man får dem o fungera o att man trivs att måla med dem.
Så släpp det här med att ni måste ha en viss teknik för att använda en viss penna. Våga testa o våga testa på olika sätt. Vissa pennor lär man sig aldrig att komma överrens med o andra ändrar man uppfattning om efterhand som man erövra pennorna o kan göra på lite olika sätt. Min stora akilleshäl är F-C PITT Artist Brush. Dessa pennorna har jag testat flera ggr under många månader i mellan o nej jag kommer bara inte överrens med dem o gillar dem inte alls. 
Nu är det ju inte så att jag precis lider brist på Pennor. Så en sort jag inte gillar eller inte lär mig komma överrens med - behöver jag ju inte heller tvinga mig att komma överrens med. Jag har ju andra o det är bara att gå vidare o sälja pennor som man inte kommer överrens med o köpa in andra o testa vidare.
Så ni behöver inte ha en viss teknik eller göra på något visst sätt. Våga testa o våga testa på lite olika sätt. Funkar det inte så låt pennorna ligga o testa igen några månader senare o gillar ni ff. inte dem så sälj dem eller skänk bort dem o testa något annat. Våga leka med pennorna. Våga ha kul o våga hittert sätt att använda dem på. Skit i om jag eller någon annan säger att man ska göra si eller så. Gör på det sättet som passar er själva o det viktigaste är trots allt - ha kul med era pennor o glöm bort alla inre krav på att använda en penna på rätt sätt. Funkar det för er o ni trivs att måla med dem på det sättet - Bra då har ni ju hittat vad som funkar för er o det är ju det som är det viktiga!

Anmäl
2016-10-09 22:06 #43 av: Zadeira

Jag förstår inte hur du har råd med alla pennorna. Sitter själv och vill prova en del olika men så tittar jag på priserna och ger upp det ganska så direkt och håller mig till en uppsättning billiga tuschpennor och en uppsättning billiga akvarell-pennor.

Anmäl
2016-10-10 00:18 #44 av: Cessy

Tja dels köper jag alltid några få först o testar innan jag köper något set - ja förutsatt att det finns enstaka pennor att få tag på av den sortens penna. Sedan har pennorna i stort sett varit det enda jag unnat mig. Jag lägger inga pengar på smink. Jag har inte köpt ett nytt klädesplagg till mig själv på över 1 år. Jag åker inte iväg på semestrar. Jag röker inte. Jag dricker inte. Går aldrig ut på resturang eller PUB. Det enda förrutom pennor o böcker som jag noggrant köper till lägsta möjliga pris så är det också 3-4 biobesök per år som jag unnar mig. Jag avstår alltså det mesta för övrigt för att ha råd med det jag köper o jag har t.ex inte köpt en enda pärla sedan jag startade med pennorna. Skulle jag vilja unna mig kläder så måste jag givetvis avstå från pennor. Sedan räknar jag kallt med att detta året inte kommer fortsätta att följas av fortsatta inköp i denna storleken - att nu blir det mer påfyllnad av sådant jag förbrukat o behöver fylla på - ja såvida det inte dyker upp en ny sidogren jag måste testa.OskyldigSkrattar

Sedan har jag inte köpt allt jag testat -några har jag fått låna o testa. Några har jag bara köpt några få pennor av för testa, men inte köpt in fler. Andra har jag kommit över begagnat på köp/sälj-sajter på fb. Min stora dröm hade varit att kunna köpa in Copic Sketch - o då givetvis ha råd att köpa in fulla set, men jag har en enda penna o har nöjt mig med att köpa in betydligt biligare sort. Andra pennor som har varit riktigt dyra har jag köpt styckevis efterhand o de har tagit mig i storleksordningen 6-8 månader att samla ihop ett set av. Jag sitter med en 3 år gammal laptop som hostar rejält o mobilen är 2,5 år o den tramsar sig rätt rejält mellan varven, men så länge jag kan hålla igång dem så köper jag inget nytt, för de pengarna har gått till pennor.

Och jag är väl medveten om att livet inte är rättvist o att förutsättningarna är olika för olika människor. Själv har jag drabbats hårt på andra plan o fått utstå o uppleva mycket tråkigt o jobbigt. Pennorna (o pärlor/glas dessförinnan) skänker mig glädje o ger mig en hobby o ett sammanhang att existera i i ett liv som annars skulle vara ganska eländigt.  Så pennorna skänker mig lycka o glädje, så jag får göra det jag älskar mest o det som fått mig att först söka mig till pärlor o sedan till glas - tillbaka till pärlor igen o sedan gick jag över till pennor - Nämligen jag får leka med o skapa med färg.

Anmäl
2016-10-10 12:17 #45 av: Zadeira

Jag är helt med dig i att prioritera och spara till det man verkligen vill göra och inte lägga pengar på annat. Jag är som du, sminkar mig inte, kläder köper jag om det är något jag verklligen behöver, går aldrig ut och äter, dricker osv. Men ändå tycker jag pennor känns så himla svårt att motivera att lägga pengar på. Smyckestillverkning kunde jag (innan jag insåg att jag inte får sålt det jag gör) motivera med att man kunde sälja och inte förlora så mycket pengar, men pennor känns så svårmotiverat när bilderna ändå bara hamnar i en låda och aldrig mer tittas på.

Tyckte mitt paket med 34 akvarellfärgpennor för 119 kr var jävligt svårmotiverat att köpa, men så hittade jag målarböcker på ebay i ett paket med 4 stycken för 42 kr (som i sverige kostar runt 100 kr stycket) och då kändes det ändå rätt okej att köpa pennorna. Skämtar

Anmäl
2016-10-20 17:58 #46 av: Cessy

Ja jag har så himla skoj med mina färger o böcker att det ändå känns ok, för de ger mig så mycket glädje. Förvisso kan man inte sälja det man gör, men att få så mycket glädje o lycka av att hålla på med färgerna gör det är ok för mig. Hellre det än att sitta med en massa smycken som jag ändå inte kan sälja, för här vet jag från början att jag gör detta enbart för min egen skull o jag älskar att hålla på med det.Kär

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.