Annons:
Etikettproblemhörnan
Läst 3557 ggr
[134643]
8/1/16, 9:50 AM

Korta ner armband

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Kanske helt fel forum, men jag tänkte testa ändå. Jag fick ett armband av min pojkvän på vår ettårsdag, men det är tyvärr alldeles för stort. Går det här att göra mindre? Finns det någon räddning? Är det möjligt att göra själv, eller går det att lämna in någonstans? :)

Annons:
Niwa
8/1/16, 2:04 PM
#1

Är kedjorna instuckna i fästena ? Kedjorna är "bara" att knipsa av men frågan är nog om man kan få loss fästena på ngt bra sätt utan att skada dem.

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Niwa
8/1/16, 2:07 PM
#2

Kan ni inte ta det till den den som pojkvännen köpt det av? För säkethetsskull,om fästena behöver bytas så har h*n som gjort det säkert likadana hemma

Hälsa gärna på mig på Facebook.

[134643]
8/1/16, 2:08 PM
#3

#1 Ja, det är dem. Kedjan är bara att knipsa av? De sitter inte "ihop" alltså, utan om man klipper en så sitter ändå resten kvar? 😃

#2 Han köpte det i england, och det kommer nog dröja ett tag innan jag åker och hälsar på där igen, tyvärr

sanne62
8/1/16, 4:52 PM
#4

du kan ju klippa av till rätt längd och sedan sätta på nytt fäste…

t.ex knutgömmor…de finns i många utförande. det du ska tänka på är att välja såna som stängs i "sidled" som dessa…http://www.smyckerian.se/sv/artiklar/knutgomma_dobb-.html 

och INTE som dessa…http://caraga-butik.se/utforsaljning/40/knutgommor/knutgomma-9-mm-ljussilverfarg-10-st/

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

Niwa
8/1/16, 7:43 PM
#5

Det ser ut som en kulkedja på bilden och den går att knipsa av, men jag sitter på mobil och kollar så bilden är inte jätte stor. Delarna ser ut atr vara stämplade så då kanske man ska fortsätta med silver detaljer om man ska korta av dem och måste byta fästena som lås och ringar sitter i

Hälsa gärna på mig på Facebook.

ommok
8/3/16, 12:10 AM
#6

De stämplar jag ser på bilden säger 925, dvs sterling silver. Då måste du använda silverändavslut, annars blir det fort fult. Ssilvergrejs har dessa, som liknar de so redan sitter på armbandet: http://www.silvergrejs.se/produkt/a1_be/be30-ndavslut-2-mm-sterling-silver. De finns i flera storlekar så du måste mäta diametern på kulorna i kedjan för att köpa rätt storlek. Dessa limmas eller löds fast över kulkedjan när du kortat ner den till rätt längd.

Välkommen att titta in på min facebooksida Dragoncave.se, där finns en del av mina alster i glas samt lite smycken.

Annons:
Veda
8/5/16, 11:01 AM
#7

Om du inte kan löda själv rekommenderar jag att du kollar hos en guldsmed vad det skulle kosta och lämna in det. Armbandet är ju ett minne för dig och du vill väl att ändringen ska bli fin och även hålla bra. 

Om det inte är alltför långt och låset är stort, kan man få det kortare genom att byta till ett mindre lås. Du skulle också prova att knäppa armbandet i ändavsluten istället för den avsedda ringen. Allt beror som sagt på hur mycket för långt det är.

Upp till toppen
Annons: