Annons:
Etiketton-the-wire
Läst 1335 ggr
Uriel
2017-03-06 19:51

Oxiderad tråd/wire

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag har en tid nu letat efter tråd att göra smycken med och vill bl a ha oxiderad tråd som är ganska mjuk  ca 0.3-0.5 mm men aldrig hittat någon. (Har hittat  annat som jag vill ha på Silvergrejs efter tips här) Jag vill att den ska se ut som kraftigt oxiderat silver med lite metallglans som syns igenom. Tar tacksamt emot alla tips! ☺

Bifogar en bild på ett smycke gjort med sådan tråd på den tunna delen.

Annons:
Veda
2017-03-07 07:55
#1

Om du tänker silvertråd och liknande smycken som här ovanför blir 0,3 mm alldeles för svag. Det kommer inte att hålla. 0,5 mm går nog bra. Jag själv brukar använda mjukglödgad 0,6 mm till liknande smycken. 

Helst köper jag den mjukglödgad (finns t ex hos Sargenta) eller så glödgar jag den själv. Jag har aldrig sett färdigoxiderad silvertråd utan det brukar jag göra själv.

Cessy
2017-03-07 10:33
#2

Det finns Artistic Wire som är mjuk o lätt att jobba med, men det är inte äkta silver. Finns i en rad olika färger o grovlekar o gunmetal är väl den som ligger närmast det du visar på bilden.
http://www.fruparla.se/artistic-wire-craft-wire-c-293.html

Veda
2017-03-07 12:17
#3

När du nämner wire så finns det faktisk belagd wire som kan oxidera, en sån har jag hemma. Men jag vet inte om den skulle tåla att oxideras med kemiska medel, min har bara legat i några år. Men den är väldigt mjuk, det är koppartråd som är belagd med nåt silveraktigt.

(Som kuriosa kan nämnas att jag har försökt att oxidera försilvrade lås. Resultatet blev att jag fick oxiderade kopparlås. Det silverblanka utanpå lossnade.  Det blev riktigt bra, men inte vad jag tänkt från början.)

Uriel
2017-06-04 14:09
#4

Tack för tipsen…. :)

Tänkte kanske mer åt järntråd/ståltråd hållet. Någon som testat och vet om det går? Tjocklek?

Upp till toppen
Annons: