Annons:
Etikettsilver-chainmaille
Läst 2870 ggr
[embowitch]
2017-07-29 13:59

Vikingasmycken

Hej! Finns det någon här inne som gör/har gjort vikingasmycken i silver, 925/1000 eller i finsilver. Jag skulle behöva lite tips och råd om vad som behövs för att göra o-ringar av tråd. Skruvstäd och guldsmedssåg samt sågblad är jag medveten om, men vad behövs för att snurra tråden runt för att få ringarna runda? Storlek på sågbladen? Om man t.e.x tar en 0,5 mm silvertråd. Behöver man härda hårt silvertråd? Jag är alldeles novis på detta och vill gärna prova göra typ kungakedja eller drottningkedja. Tacksam för svar!

Annons:
Ca-Li
2017-07-31 20:06
#1

Jag har inte gjort några få länkar. Tex kungs kedjan. Där är det ett ratio mellan diameter på ringarna och tjocklek på tråd. Tror det är 3.5, så 1mm tråd innebär dia 3.5 på ringar. Är dock inte säker på det, va längesedan ☺Tror att det är så för de flesta klassiska länkarna. Jag använde stickor att snurra tråden på. Funkade jättebra. Om du vill snurra tråden snabbare kan du fästa tråd å sticka i en skruvdragare som inte går alltför fort☺ Sågblad brukar jag använda 4/0 eller 2/0 eller om siffrorna är omvända… 4/0 är tunnare och går lättare av. Bäst är att testa vilka man trivs bäst med. Om du vill göra tråden lite hårdare innan kan du vrida den fram och tillbaka några gånger.

[embowitch]
2017-08-02 17:03
#2

#1 Tusen tack för svar! :) Stickor ska genast inhandlas och nya sågblad. Sen får vi se vad det blir av det hela. 😊

kirshim
2017-12-30 02:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Ett tag sen du frågade men här är en bild på konungalänk med 1mm tråd med ringar gjorda på en 3,5mm regel

Upp till toppen
Annons: