Annons:
Etikettpeyote
Läst 5912 ggr
MaMaMade
2009-12-10 10:58

Fråga: peyote med blommor...

Jag håller på att sy ett armband i peyote. Jag vill ha en "rosenbukett" mitt på. Nu undrar jag hur ni brukar göra…el hur man  *ska* göra. Syr ni bandet först, sedan buketten o så monterar ni på den eller syr ni ihop allt på en gång?

Det borde ju gå att sy dit allt på en gång men jag är rädd för att det kan bli en hel del repande… (Har inget mönster, bara mitt huvud.)

Annons:
Mmadeit
2009-12-10 11:12
#1

om "buketten" skall vara ovanpå så skulle jag göra klart själva basen förs sedan så dit dekoren.

Emo
2009-12-10 13:13
#2

Ska du ha blombuketten som ett mönster kan du ha nytta av detta:

Min peyotesida

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

MaMaMade
2009-12-10 13:41
#3

Tack för länken men jag tänkte mer 3-dimensionellt.

Cessy
2009-12-10 13:52
#4

Tja - de jag har sett så tror jag att man först syr själva ambandet i Peyote sedan syr man fast dekorationerna i själva armbanden o går igenom pärlorna i peyotearmbandet för att dölja tråden o så går man upp på lämpliga ställen för att sätta dit en blompärla (eller det man sytt/broderat/ståltrådsblomma m.m.) eller ett löv eller vad man nu tänker sätta dit ovanpå Peyotearmbandet o så ner igen o döljer tråden o.s.v. Det är i alla fall så jag hade prövat att göra.

drutten2
2009-12-10 13:53
#5

Wow vilka fina saker!Skrattande Nu blev man lite sugen.Flört

MaMaMade
2009-12-10 13:58
#6

#4 Tackolov! Glad

#5 Visst är det! Gissar att man har mkt "osvurit" än… (är norrlänning, ja…) Flört

Annons:
Tigris
2009-12-11 23:56
#7

JAg har sytt armband i peyote och netting med dekorationer på och precis som Cessy skriver så syr man fast dekorationerna efteråt. 

Jag har inga där jag gjort några större buketter på utan mer lite utspridd dekoration som dessa:

Asfaltsblommor i peyote
Brudhalsband i peyote
Blått armband i netting
Vinteramband

De du länkar till är blommor gjorda med metalltråd och de kan nog bli lite svårt att få fast dem på ett bra sätt i peyote. Själva metalltråden kan vara svår att fästa när pärlorna ligger så tätt emot varann och om du lyckas få igenom den så skaver ju metalltrådarna på undersida. Sydda blommor eller att sy fast blomformade pärlor skulle jag rekommendera om det är just buketter du vill ha.

MaMaMade
2009-12-12 00:04
#8

Vad fint, Tigris! Gillade verkligen det i blå netting…ungefär så tänker jag mig mitt…fast med sydda blommor istället.

Tror du inte att man kan göra miniversioner av blommorna i mina länkar, sydda med tråd förstås (jag o metalltråd går inte ihop än sålänge ändå)?

Varför tänkte jag inte på netting förresten!? Kanske det blir ett smalt grönt armband i peyote…o så nettar jag…hmmm… Obestämd …why not… Tungan ute blir nog uppe en bra stund till verkar det som! Skrattande

Tigris
2009-12-12 00:21
#9

Blommorna med metalltråd funkar inte med vanlig tråd, den hänger inte ihop utan blir deformerade vissna små skapelser. De behöver styvheten från metalltråden. 

Maneki har tips om olika sydda blommor här

MaMaMade
2009-12-12 11:45
#10

Oki, hittar på ngt.

När du/ni syr armband i netting el peyote; börjar ni att sy "från kortsidan" el syr ni "hela längden" fram o tillbaka?

mialycktman
2009-12-12 16:40
#11

oh, my good Tigris! Vilka underbara smycken!!!!!!!!! Skrattande

Lyckomia 

Hemsida: www.nogg.se/lyckomia

Blogg: www.lyckomia@wordpress.com

Lyckomia finns också på facebook.

drutten2
2009-12-12 18:08
#12

De är superläckra!Skrattande netting & peyote är

något som jag bara måste testa.

Mmadeit
2009-12-12 21:11
#13

MaMa det beror lite på hur du vill ha "mönstret" ser ju ofta liiiite lite olika ut beroende på pärlform och teknik om man tittar på det från "sbredden" eller "längden" + att vissa tekniker blir lite strechiga på längden men inte bredden. således valfritt, tycker doch det är lättast att justera längden om man gör det från ena sidan till den andra.

Annons:
maneki
2009-12-13 00:05
#14

Ja, på den ledden syr jag också: oftast har man ju en bra idé om bredden o sen syr man på tills man är nöjd med längden (beroende på t ex vilket lås man hittar o vill använda). Dessutom är det lite tråkigt att sy för långa rader, vill ha lite variation o vända emellanåt. Flört

Apropå #9 så har jag skrivit om mönstertips på söta bulliga rosor också, men de kan jag ha länkat till i tipsen om Janies blommor. Tycker såna är jättesöta på armband.

Det finns även en del (betal)mönster till just armband med olika typer av blommor o blad fastsydda om du vill ha några sådana till inspiration. Vet ett halsband där russian leaves först sys fast på en sil, som sedan monteras på halsbandet -- annars är det mesta som ovan nämnt fastbroderat direkt på armbandsbasen (ja, det är ju så Janies blommor används -- se denna bloggpost för steg-för-stegbilder på det).

(Tigris: såg du att jag skrivit om sjöstjärnor också i veckan? Tänkte direkt på dig när jag råkade snubbla över halsbandet på Beaadin' Path, även om det inte var blått. Skrattande )

MaMaMade
2009-12-13 01:32
#15

#14 *Tack*! Vilken underbar sida o vilka underbara armband mm!

Vet du ngt mer om Janie? Inläggen tar slut i juni…hon är (var?) lite till åren…har ngt hänt?

Vill se *meeer* av henne! Hur läckra saker som helst ju! Skrattande

Tigris
2009-12-14 22:51
#16

Kul att ni gillar mina armband! Tack! Glad

Maneki: Jag kollar i din blogg nästan dagligen (eller åtminstone ett par dar i veckan) men just det inlägget hade jag missat. Kul mönster!

Man kan ju även sy en sjöstjärna i herringbone Jag tror att det finns mönster någonstans men jag sydde på "frihand" 

Nu blev det visst lite trådkapning här Skäms

MaMaMade
2009-12-14 23:14
#17

Åouh, jag har ju massvis med snäckskal från stranden. Hmm… Skrattande

MaMaMade
2009-12-15 14:46
#18

Jo, har börjat nu och efter lite tjafs i början så går det bra. Eller, jo, jag har på ngt sätt fått 7 pärlor på rundan fast jag startade med 6 (12 alltså) men det stämmer ändå. Är det jag som det är fel på el är det ngt spöckt?

Nu till den egentliga frågan; jag drar åt ordentligt som Allamej sa att man ska o jag är handvass av mig själv så det är inga problem. Men det blir *väldigt* hårt, jag vill ju att halsbandet ska böja sig snyggt runt halsen också. Ska jag bli lite lösare på handen i fortsättningen?

Tigris
2009-12-16 00:07
#19

Får se om jag hänger med nu…

Gör du ett halsband i netting eller peyote? Jag trodde det var armband du skulle göra.  Jag förstår inte vad du menar med 7 eller 6 eller 12 pärlor

I vilke fall som helst så för att få ett snyggt fall runt halsen så kan man inte köra peyote eller netting rakt av för då blir det ju helt rakt per automatik och inte rundat.

maneki
2009-12-16 01:00
#20

Till halsband är det nästan bäst att göra en bas som antingen är tubulär eller t ex vertical netting (Nemeton har flera exempel på detta, som är dekorerade med blommor), om man inte gör en choker/collar av just den anledning som Tigris säger.

Annons:
Bimse
2010-01-18 00:17
#21

Fina smycken ni har pratat om och spec de som vår Tigris har gjort

maneki
2010-01-18 00:22
#22

Det finns ju förresten en bok om att sy blommor. Ja, det finns flera, men jag tänkte speciellt på The Beader's Floral, som jag hört mycket gott om (på sidan jag länkade till finns några smakprov ur den). Flört

MaMaMade
2010-01-18 01:22
#23

Tack maneki! Kyss

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: