Annons:
Etiketternettingpärlbroderi
Läst 7622 ggr
mialycktman
2009-12-12 16:42

Netting

vad är netting, hur gör man?Obestämd

Lyckomia 

Hemsida: www.nogg.se/lyckomia

Blogg: www.lyckomia@wordpress.com

Lyckomia finns också på facebook.

Annons:
Allamej
2009-12-12 17:00
#1

Om det är smycken du vill göra så lär du dig snabbt på denna sida, Varvara har hjälp mig mycket :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

drutten2
2009-12-12 17:55
#2

Det såg spännande ut, det kanske man skulle ta och resta.Flört

Skulle vara något helt nytt för mig. Glad

Allamej
2009-12-12 18:00
#3

Om ni vill lära er ingående om netting, peyote och andra sömsätt så rekommenderar jag verkligen hennes böcker :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

drutten2
2009-12-12 18:12
#4

Det förstår jag… jag blev bara helfrälst nu! Skrattande 

bilder från en av hennes böcker.

maneki
2009-12-12 18:17
#5

O vill man ha svensk beskrivning så finns det bl a beskrivet i referensverket Pärlteknik. På nätet finns en hel del instruktioner. Googla t ex bead netting tutorial eller liknande. Finns i princip beskrivet på alla informativa pärlsajter värda namnet. Flat är vanligast, men tubular hittar du t ex hos Ruby o circular här.

Netting är en mycket trevlig teknik. Romantisk som öppen spets o ganska snabbt att sy eftersom man tar flera pärlor åt gången. Fina variationer värda att tipsa nybörjaren är russian spiral och filled net. Vertical netting är också besläktat, men görs på "andra ledden" (finns en äldre tråd här i forumet om det).

mialycktman
2009-12-12 18:59
#6

Om man ska göra ett armband, hur börjar man, hur många pärlor, hur "låser" man det?

Lyckomia 

Hemsida: www.nogg.se/lyckomia

Blogg: www.lyckomia@wordpress.com

Lyckomia finns också på facebook.

Annons:
Allamej
2009-12-12 19:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag gör dom oftast i stretch magic, dvs. jag behöver inget lås.

Annars är det väl bara att antingen sy eget lås eller sy fast ett färdigt lås som passar storleken. Tigris hade ju några nettingarmband, kolla på hennes :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

mialycktman
2009-12-12 19:25
#8

åh vad fina…………

Lyckomia 

Hemsida: www.nogg.se/lyckomia

Blogg: www.lyckomia@wordpress.com

Lyckomia finns också på facebook.

mialycktman
2009-12-12 19:30
#9

hur breda är dom på bilden? Tigris var?

Lyckomia 

Hemsida: www.nogg.se/lyckomia

Blogg: www.lyckomia@wordpress.com

Lyckomia finns också på facebook.

maneki
2009-12-12 19:38
#10

Här finns förresten en hel del mönster i netting (eller net weave som det också kallas), varav några är gratis.

Ja, det finns många olika sätt att avsluta armband. Jag brukar bara göra några enkla button/bead & loop closures, som sys fast i ändarna. Men så kör jag mest tubular netting, med flat netting kan man göra likadant fast man får tänka på att ett brett armband kan behöva två lås. Man kan bara sy fast vanliga lås också i ändarna.

Om du letar upp ett mönster som intresserar dig så kommer där oftast att stå precis hur mycket pärlor som behövs, ge tips på lås o arbetsgången. Det finns så många alternativ -- vilket lås man väljer, om man gör ett brett eller smalt armband osv -- som gör det svårt att ge allmänna råd om t ex hur mycket pärlor som behövs.

Ruby som jag länkade till har t ex det här (mycket tydliga) och detta armbandsmönster i flat netting.

ttss
2009-12-12 19:38
#11

Allamej: stretch magic, det låter smidigt. Vad är det?

maneki
2009-12-12 19:44
#12

Stretch magic är en elastisk tråd, som räknas till den bästa bland de trådar av olika kvalitet man kan finna i pärlbutikerna.

ttss
2009-12-12 19:49
#13

aha, Jag trodde att det var ett speciellt sätt att sy. Fast när du sa vad det var så tror jag att jag visste det sen innan men att det bara hade fallit bort.

Föresten (snor tråden lite) finns det något sätt att sy så att arbetet blir elastiskt. (Förutom spiraler som african helix (?) för de är ju lite stretchiga.

Annons:
mialycktman
2009-12-12 20:00
#14

Tack Maneki det var precis de mönstren jag var ute efter!SkrattandeKyssGladFlört

Lyckomia 

Hemsida: www.nogg.se/lyckomia

Blogg: www.lyckomia@wordpress.com

Lyckomia finns också på facebook.

mialycktman
2009-12-16 21:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Min första netting!!!!!!!!Skrattande

Lyckomia 

Hemsida: www.nogg.se/lyckomia

Blogg: www.lyckomia@wordpress.com

Lyckomia finns också på facebook.

leja
2009-12-16 23:24
#16

Söt kul att se.

Vad ska man ha som signatur tro?

Cessy
2009-12-16 23:46
#17

Javisst är netting kul o det är en bra teknik att kunna. Fint armbandGlad

MaMaMade
2009-12-16 23:51
#18

Jättefina färger, mig gilla! Glad

kissidor
2009-12-17 07:16
#19

så du gav dig på det och fick så lyckat resultat så snabbt, kul Glad! fina färger du valt också!

Värd på Mobiltelefoner och Android

drutten2
2009-12-17 12:46
#20

Så fint det blev!Skrattande 

#10 vilket bra tips på lås! Det kommer jag helt klart att använda mig av.Flört

Annons:
maneki
2009-12-17 20:23
#21

#15 Fint armband det  blev. Glad

Missade att nämna att FusionBeads också har beskrivning till flat netting o de brukar alltid ha klara o tydliga bilder: Basic netting respektive Netting clasp. Det är ett sånt där bead and loop closure.

Marinas Mix
2011-12-20 09:38
#22

Åh nu fick jag ju en sak till att lägga på "Att-göra-listan" tur att  det är långhelg snart

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Cessy
2011-12-20 10:06
#23

Åh jag älskar Varvara o det är tack vare dig Allamej o då på traderatiden som jag upptäckte Varvara tack vare ditt underbara halsband. (Har för mig det hette något med ondskan). Har tre av hennes böcker (Netting, coralling o den med pärlade blommor) o alla som känner mig sedan tidigare vet ju hur många corallade armband jag har gjort i mitt livSkämsSkrattande

Allamej
2011-12-20 10:17
#24

Ondskan ja… fy fabian… och det var inte ens Varvaras fel utan helt och hållet mitt eget…

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Cessy
2011-12-20 10:22
#25

Jo men du var inspirerad av Varvara o länkade då på den tiden till henne för oss som beundrade ditt verkFlört o det var på så vis som jag fattade galoppen både då det gäller nettingen o corallingen, för speciellt corallingen behöver man ju bara lära sig grunden sedan gör man ju själv som man vill o det är det som är fördelen med den tekniken - man slipper följa mönster - bara sitt eget huvudSkrattande

Allamej
2011-12-20 10:24
#26

Jo, hon är och har alltid varit en stor inspiration och jag lärde mig coralling jag med där :) Problemet med mitt egna huvud är att det hittar på så mycket dumt att det är löjligt.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Cessy
2011-12-20 10:25
#27

*lol* men då blir det också alldeles fantastiska verk du gör AllamejGlad

Annons:
Upp till toppen
Annons: