Annons:
Etikettpeyote
Läst 13547 ggr
Cessy
10/24/09, 4:33 PM

Infattning av Rivoli o cabbar.

Egentligen vill jag bara tipsa om en bra sida som jag tycker väldigt enkelt visar hur man infattar en Rivoli med hjälp av Peyote. Egentligen jagade jag annat, men tyckte att denna sidan visade så pass enkelt hur man kan göra att den kunde vara värd att ipsa om. Själv har jag lärt mig lite att göra lite annorlunda, men det är ju så det är inom pärlvärlden - att det finns många sätt att göra samma sak. Inget sätt är mer rätt eller fel än det andra. Huvudsaken är ju att man hittar ett sätt som fungerarGlad

Överhuvudtaget så var där en hel del användbara tips där på fusion beads o här kan ni ju titta vidare för se om ni hittar fler användbara tips på how-to-do en del saker

Ett annat sätt att infatta en Rivoli är ju att netta in den. Vi har haft uppe Ruby´s Beadwork i flera andra trådar, men tänkte att det tuten kunde vara värd att lägga in under infattning av Rivoli. Där finns också en massa andra mönster hos Ruby som kan vara väl värda att titta vidare på.

Det finns ju en rad andra sätt att just netta in en cab. men de länkarna har jag tyvärr inte sparat, men denna tråden kanske kan tjäna som en samlingstråd där ni andra fyller på med era länkar hur man gör infattningarFlörtSkrattande

Annons:
maneki
10/24/09, 5:17 PM
#1

Ja, FusionBeads Beading techniques är en av mina favoritsidor. Tydliga bilder, stor variation av tekniker etc.  Glad

Jag tror ni redan kan gissa var jag samlat mina länkar (del 1 sydda och del 2 metalltråd mm), men jag kan ju passa på att nämna några av favoriterna bland sydda. De är främst för cabbar, men några kan också användas till rivolis.

Shalas nettade infattning

Beadniks nettade

RAW

RAW med vaxpärlkant

triangle-weave

hana-ami

Cross-weaving med swarrisar

nettingaktigt

RAW med chatons

Råkade på denna soliga infattning idag.

Bästa RAW infattningen tycker jag är Marcella Austenfelds halsband Turquoise Collage (Beadwork April/May 2008).

Sen är ju icke att förglömma att man inte behöver pärla infattningar, man kan göra infattningar av t ex metalltråd, polymerlera, makramé, silver, filigree wrapping, silverlera, chain maille. Man kan också använda kommersiella infattningar med filigrankant som sen täcks med pärlor, som t ex görs här.

shigne
10/24/09, 7:04 PM
#2

Blir så imponerad av din kunskap och jätte, jätte tacksam att du delar med dej!!

Tusen tack!! Mycket fina och härligt inspirerande länkar….

Pugglis
10/25/09, 2:22 AM
#3

Åhh vad massa länkar ni har, jag snubblade över några fina cabbar, som kanske kan passa in här, Cabuchon Shop! Vet inte om den varit med på något annat ställe, men det gör kanske inget. Glad

Medarbetare på Smyckestillverkning

Fd Paerlugglan

Cessy
10/25/09, 2:44 AM
#4

Tack manekiGlad Jag hoppades ju att du skulle fylla på med lite av alla din fantastiska länkar.

Pugglis: Jättefina cabbar o det är ju bara bra om en sådan länk återkommer under en rubrik där det är mest troligt att man söker efter dylika infoGlad

shigne
10/25/09, 9:31 AM
#5

Tack Pugglis!!! Vad jag har letat de där grejerna (cabbarna)….

Jag fick ju inte till det under PUSS-helgen och WS Rivoli, blev bara stressad att vara med där. Alla var ju så himla duktiga och vips så var det slut o alla utom jag hade gjort helt underbara infattningar!!

Köpte med mej extra kit, har suttit en stund med det, men jag bara sitter o svär…..men envis som jag är, så det där är nått jag ska knäcka!!

Pitepaerlan
11/5/09, 8:33 PM
#6

Okej Shigne, har du knäckt det eller står din fråga kvar från nisses tråd?

Vi är ju flera som kan hjälpa till Skrattande

Välkommen till min blogg http://pitepaerlan.blogspot.se/

Annons:
shigne
11/5/09, 9:22 PM
#7

Hmmm, det står kvar…. Fråga min sambo - han vet hur mycket jag brukar sitta o svära när jag ska testa den där "Raviolin" Skäms Har lagt den "till handlingarna" så länge! Får återkomma när jag tar mej tid att testa den igen!!

Pitepaerlan
11/5/09, 9:48 PM
#8

Oki doki ShigneSkrattande

Välkommen till min blogg http://pitepaerlan.blogspot.se/

Aviendha
11/6/09, 12:44 AM
#9

Åh, den samlingen hade jag missat, fanns massor av inspiration att hämta där, så lättfatligt att tom jag vågar testa. Tack! :)

maneki
11/6/09, 5:23 PM
#10

Tänkte att jag ju kan pytsa på med mina favoriter i metalltråd etc också. Trots allt var det där jag började mitt pärlande så jag lockar er gärna från pärlsömnaden till metall. Flört

Trådarbete

Studio Heath har flera tuts, varav Off-Beat Pendant är både gratis o enkel (eller enklare, beroende på om man är ren nybörjare eller ej).

Eni Okens Basket-weave bezel är främst för slipade stenar som rivolis.

"Klassisk" infattning för slipade stenar.

Cynthias tut för små slipade stenar.

Tumbleweed glass har också en elegant cabinfattning.

Den här är lite udda i sammanhanget, men passar den som vill göra nåt enkelt.

Nettade infattningar har både Eni o Delia Stone. Luftiga o romantiska.

En variation av hippy twist för platta stenar finner du t ex här.

En klassiker.

O Lisa Niven Kelly har busiga Entangled Wire Bezel för cabbar etc samt Wire Woven Bezels för rivolis.

Rose of Sharon passar en stor rivoli.

Celtic Braid är flätad av coilade längder tråd.

Framed Cabochon Pendant är fin o rätt öppen med sirliga kanter.

Jewelrygals cabinfattning är lite rustik.

Sen finns där självklart en hel del med infattningar bland tutorials på Jewelrylessons.com, som jag inte nämnt. Notera att alla inte kommer upp om du bara söker på bezel, pröva även andra sökord eller leta genom sida för sida.

Filigree wrapping

Vintaj har förstås en hel del tekniktips o numer även en del instruktioner till projekten i galleriet.

Vintage stone har också instruktioner

liksom Filigree Jewelry Supplies där du även hittar exempel på hoplimmade infattningar.

Chain maille

Half persian som kräver fastlimning. Ganska nätt infattning.

En maffigare infattning finner du i denna baserad på euro 6-1 eller 4-1

Rings & Things chainmailinfattade rivoliörhängen (pdf-fil)

R&T har tipsat om att denna tut kan även användas för rivolis.

Mer sytt för rivolis

Teardrops hänge med infattningar

Murphy's Beads infattar en rivoli i en donut med peyote

Cathy's Beads netting

Whimbeads populära tut

Swarovskiinfattad rivoli.

Förutom FusionBeads grundinstruktioner, som Cessy länkade till så finns flera mönster som utgår från dem: Green Tangerine, Daffodil, Violet GardenEvening Primrose.

Ja, o då har jag ändå inte tipsat om pärlbroderi, polymerlera, silverlera, silversmide, makramé osv.

NeedfulThings
11/6/09, 6:10 PM
#11

Ååååh, så mycket fint att göra och så lite tid…..djup suck…Skrattande

Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!

MaMaMade
11/6/09, 10:45 PM
#12

*SUCK*!

Men tack iaf! Flört

Nu har jag att läsa igenom i helgen då det inte blir ngn pysselträff för mig imorgon. Fast här hemma m ungarna…*hjälp*! Obestämd

Vilken tur att jag köpte billig metalltråd på Konsum…tänkte att den kunde duga till att öva med o nu har jag uppslag så det räcker o blir över! Skrattande

Tigris
11/16/09, 2:24 PM
#13

Apropå infattningar så satt jag och bläddrade i gamla nummer av Bead&Button (aug 2008) och hittade en infattning gjord i St.Petersburg.
HÄR finns mönstret att köpa (eller bara titta på Flört) för de som inte har tidningen. Jag blev sugen på att prova, ska se om jag har någon passande cab först.

I förra numret av B&B (okt 2009) finns en "infattning" som är ett mellanting mellan broderi och infattning i herringbone. Man syr ett "framstycke" först som man sen syr fast på ett bakstycke som man limmat sin cab på. HÄR finns detta mönstret.

Denna har jag provat att göra men infattade en snäckskalscoin istället. Den var ganska så tunn så det var lite pilligt att sy ihop fram- och bakstycke.

Annons:
shigne
11/16/09, 9:25 PM
#14

Så mycket tjusigt Tigris….. Hmmm, ska nog försöka mej på det där iallafall.

Finns så många olika slags infattningar. Är det olika för olika former på pärlan? Eller bara olika tekniker? Å vem ska man börja med tro?

MaMaMade
11/25/09, 7:16 PM
#15

Jahaja…nu har jag några ovala stenar samt några rivolis o en massa seedbeads. Tänkte testa en infattning imorgon…kommer dock inte riktigt överens med peyote så jag är lite nervös. Det vill bli snett o vint…el så gör jag fel på ngt sätt.

I första länken i inlägget anväder de 2 olika storlekar på seedbeadsen…måste man ha det? Har naturligtvis köpt samma storlek (11/0) i matchande färger…

Har jag förstått engelskan rätt i att man ska lägga till ett par varv på baksidan av rivolin (från första varvet o bakåt sas)…kan det då vara smart att lämna en rejäl stump tråd där när man börjar på arbetet?

*Liiite* hispig känner jag mig allt! Tungan ute

shigne
11/25/09, 8:17 PM
#16

På workshop under PUSS-helgen, använde vi 3 olika sorters pärlor;

11/0 seedbeads, delicas beads och 15/0 seedbeads… Men som jag fattar det är det upp till var och en, bara att testa sej fram.

Låg o läste en pärltidning (Bead&Button juni09) igår kväll, där hittade jag ett mönster på inkapsling av rivoli - hade tänkt se om jag kan följa ett engelskt mönster, då jag inte fattar det på svenska Skäms, för det blir baaara fel hela tiden!!!

MaMaMade
11/25/09, 9:27 PM
#17

Tänkte börja med en stor oval turkos som jag köpte hos Pearlized idag. Borde vara lättare med ngt rejält att hålla i…hoppas jag!

Cessy
11/26/09, 1:20 AM
#18

Nja 3 olika storlekar behövs inte, men blir väldigt snyggt, men två olika storlekar bör du ha för din egen skull MaMaMade. De stora behöver inte vara delicas, men det underlättar om de är det, för det är lättare att lära sig tekniken om man gör startringarna med delicas, så man kommer rätt in i tekniken. Har du 8/0 eller 9/0 hemma så använd dem i starvarven (2st varv, men man kan utöka till fler varv om pärlan som man skall infatta har en bredare kant) o gå sedan över i dina 11/0. Grejen med att använda minst 2 olika storlekar är att man får en automatisk minskning på köpet utan att behöva göra någon minskning (ringen blir automatiskt mindre). Lycka till.

Tycker att den här tuten som jag länkade till i mitt första inlägg är väldigt instruktiv o bra just när det gäller att infatta en Rivoli med Peyote o det är ju den basen man använder oavsett vilken typ av cab man använder

MaMaMade
11/26/09, 9:53 AM
#19

Hmm, har några silverlined kristall som är lite större…den färgen passar ju till allt. Får göra ett försök, hade tänkt köra samma färg i olika nyanser men…vatt de rumpa! Nu kör vi! (Om jag får för Minstan vill säga…annars blir det först ikväll!)

Mmadeit
11/26/09, 12:57 PM
#20

helt off topic… men undrar varför jag blir hungrig var gång jag ser denna tråd… ;-)

Annons:
Cessy
4/14/10, 1:50 PM
#21

En sak som i o för sig står i den första av länkarna i mitt första inlägg är hur många 11/0 Delicas det går åt till att infatta runt Rivoli´s i olika storlekar, men det kan vara en bra lathund att skriva av o ha. Jag har i alla fall tejpat fast en lapp på min Rivoli låda. Visst man kan prova sig fram o få rätt på det, men så här går det ju lite fortareSkrattande

Rivoli mm = Delicas 11/0

12 mm = 32 Delicas

14 mm = 36    "

16 mm = 40    "

18 mm = 46    "

MaMaMade
4/14/10, 3:08 PM
#22

*Supeerbra* att ha! Tack Cessy! Kyss

Svär mig grön o gredelin varje gång… Skrikandes

Cessy
4/15/10, 11:02 AM
#23

Har förresten precis infattat en rivoli i Delicas 11/0 o i Delicas 15/0 i en o samma färg o det var absolut ingen höjdare. Trodde att jag hade gjort något bra som kostade på mig o köpa även 15/0 delicas för just ha vid infattning, men det funkar mycket bättre att använda Delicas 11/0 ihop med vanliga rocialles 15/0. Dels blir det bättre minskning med vanliga 15/0 o dels ser man själv lättare skillnaden mellan pärlorna (varven) även i skumt ljus om man använder samma färg på båda pärlorna o om man använder Delicas 11/0 o Rocailles 15/0 o så får man som sagt en bättre minskning som håller rivolin stabilare. Nå man lär sig av sina misstagOskyldig

Javisst är den tabellen bra o ha MaMaMadeSkrattande

maneki
5/12/10, 6:30 PM
#24

Återupplivar den här tråden p g a allt snack om rivolis -- plus att jag just fann ett fint mönster hos Vyolina: Euphoria. (missa inte del 2 samt del 3).

Finns många olika o ibland ganska lika rivoliprojekt, men jag gillade det här så då kunde jag ju lika gärna posta en länk. Flört

Infattning medelst polymerlera finns gratisinstruktioner hos Christi Friesen, scrolla ned till Peppermint Twist.

Tigris
5/12/10, 7:53 PM
#25

Jag har också kikat hos Vyolina tidigare och hittade då detta mönster med herringboneinfattning (fortsättning här) och sen denna Sunrise som påminner om Allamejs snurrade infattningar.

Här är några till infattningar. En del har kanske redan har nämnts här eller i andra trådar men de tål att upprepas Skrattande

Laura McCabes Winter Berry Burst (pdf-fil) 

deEvas Beatrix som bygger på Small Bea. Båda finns här

Några ungerska: Rivoli flower, Perdita och Reinassance  

Här på den franska Flyblog finns några mönster på cabbar om man rullar ner på sidan. En hel del andra fina mönster också förresten.

maneki
5/12/10, 8:23 PM
#26

Den där i herringbone har jag varit sugen på att testa, men mina rivolisar är ju mest ögongodis snarare än nåt jag nånsin använder… Skäms Annars tyckte jag det var kul att där fanns nåt i herringbone, som jag gillar, o inte bara peyote, som jag… inte gillar lika mycket, om vi uttrycker det så. Flört

flower1
5/12/10, 10:52 PM
#27

Vad många bra länkar ni samlat ihop. Här finns en hel del jag vill testa!

Jag hittade en alternativ tabell för peyoteinfattningar av rivolis/stenar i Bead & Buttons Brilliant Crystal Jewelry 2 från juli 2009. Den har även med de större varianterna:

Storlek på rivoli/sten Antal delicas 11/0 /cylinderpärlor

12 mm                       30

12 X 18 mm                40

14 mm                       36

16 mm                       40

18 mm                       46

22 X 30 mm                64

27 mm                       68

Har endast testat 14 mm = 36 st delicas, och det funkar jättebra. Jag såg att fusion beads föreslog 32 delicas för 12 mm-varianten, men jag har inte testat infatta den rivoli-storleken än.

Här är min hemsida.

Annons:
Tigris
5/12/10, 11:40 PM
#28

maneki: den i herringbone har jag testat men jag hade inte precis de pärlstorlekarna som var med i mönstret. Jag bytte ut den yttre 3mm pärlan mot 8/0 triangles istället och det funkade lika bra. Sen var jag väl sådär halvnöjd med resultatet i övrigt men det berodde mer på att jag inte var helt tillfreds med färgkombinationen jag valt.

Apropå tabeller över antal pärlor för rivoliinfattningar så hittade jag denna franska varianten från Laulo. Om man klickar på Tutos es schémas så hittar man fler olika mönster.  

För övrigt så förundras jag av fransmännens förkärlek till animationer i sina bloggar odyl. Jag blir alldeles yr av allt blinkade, snurrande, glittradne och snöande på skärmen. Höjden är väl forumet  http://www.ileauxperles.com/forums/ med blommig bakgrund, muspekaren är en liten fågel och varje inlägg är fyllt av animeringar. Förvånad

Alex05
5/13/10, 9:22 AM
#29

Den var fin, Tigris, man får nästan ont i ögonen av allt glittrandeSkrattande

maneki
5/13/10, 4:32 PM
#30

Tigris: Ja, första gången jag råkade snubbla över ett franskt forum kunde jag knappt läsa nåt för alla fladdrande o glittrande rosor, älvor o fjärilar -- o mot såna bakgrunder. Då trodde jag det var ett galet forum, men sen dess har jag hittat andra liknande så visst verkar det vara en fransk specialitet.

Rivolimönster har jag samlat i två blogginlägg (Viva rivoli o Rivolifeber om jag ska göra lite egenreklam), men där finns några jag inte lagt in där än:

Stars (peyote)

Midwinter bracelet (peyote)

Michaelmas bracelet (peyote)

Anleitung für die Walze als Schmuckaufhängung

Daffodil (peyote o picoter)

Samarra ring (trådarbete)

Rivoli rhapsody

Upp till toppen
Annons: