Annons:
Etikettpärlsorter
Läst 14922 ggr
[Mova]
5/5/09, 12:41 PM

Bärnsten?

Jag vill köpa RÅA bärnstenar men vart hittar jag detta? Har försökt att söka på någon webshop men hittar inte=( Någon som vet vart det finns eller har tillsalu? Helst ska de vara borrade men oborrade funkar också. Tack på förhand! :)

Annons:
Allamej
5/5/09, 1:41 PM
#1

Jag söker jag med och eftersom jag inte talar eller läser ryska så kan jag inte komma åt dom riktiga godbitarna… Det är verkligen ett aber att hitta vissa saker..

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

maneki
5/5/09, 5:56 PM
#2

Bärnstenschips med rå yta finns ibland att finna i vissa butiker, men att komma ihåg var jag sett det… Sen beror det ju på hur man definierar "rå", alltså om det innebär att den ska vara opolerad eller polerad men i ojämn form som dessa. Låter kanske som en dum fråga, men folk har lite olika syn ibland på vad som är "rått".

På en sajt som heter Silverbiten.se hittade jag "bärnsten, naturliga chips" om det kanske passar?

Råa stenar utan hål har t ex Ridderborg, men just bärnstenskategorin är tom nu. Det finns ju en del svenska bärnstenssamlare också, kanske främst längs skånekusten, så om man söker nåt speciellt kanske det kan vara värt att kontakta någon av dem? Eller så får man tråla kusten själv. Flört

BitteS
5/5/09, 6:33 PM
#3

Hm, ser att jag gjorde en miss när jag var på marknad för några veckor sedan. Såg ett ganska långt halsband gjort av bärnsten. Det kostade 25 kr. Tittade på det men konstaterade att jag nog inte skulle ha någon användninga av dessa pärlor.

Synd, annars hade ju du kunnat få köpa det.

leja
5/5/09, 7:28 PM
#4

Skulle rekomendera Estland. Jag vet inte om de säljer via nätet. Men där finns mycket bärnsten. Så om du kan hitta något så där eller Polen. Ryska sidor är väl oftast på ryska, men både Polen och Estland är mer engelsk vänliga. Själv har jag köpt bärnsten i Estland, så jag har inte sett på internet.

Vad ska man ha som signatur tro?

maneki
5/5/09, 8:01 PM
#5

Det viktiga att tänka på är att långt i från all bärnsten som säljs är äkta. Speciellt i Polen o Tyskland har man arbetat fram mycket naturtrogna fuskprodukter, som säljs i de traditionella bärnstensländerna (Polen, Ryssland, Baltikum m fl), tyvärr…

Men det är ju speciellt lite finare stenare än råbärnsten i chipsform o inte minst specimen med falska inneslutningar.

[Mova]
5/6/09, 12:05 AM
#6

#2 tack så mycket för länkarna!! Jätte snällt av dig att hitta dom =)

Annons:
Smyckestillbehor
5/6/09, 1:14 AM
#7

Jag letar inte efter bärnsten, men hjälper gärna till med översättning om ni är nyfinka på någon rysk sida Skrattande

www.smyckestillbehor.se - missa inte allt nytt och intressant!

Allamej
5/6/09, 1:27 AM
#8

Tack så jättemycket Dicekeeper! :) Ryssland är ett outforskat område för mig pga av språkförbistringen :D

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Smyckestillbehor
5/6/09, 11:54 AM
#9

Ryska som är så lätt… Skrattande Cool

www.smyckestillbehor.se - missa inte allt nytt och intressant!

leja
5/6/09, 12:53 PM
#10

Försök inte, jag har läst ryska och klarar knapt av alfabetet!!

Skrikandes

Men det är lite kul med, så vi tackar för översättnings erbjudandet.

Flört

Vad ska man ha som signatur tro?

geisha88
6/16/10, 6:59 PM
#11

Jag är en stensamlare sen flera år tillbak och har mycket fina bärnsten,självklart äkta.

Om du är intresserad är du välkommen att maila mig för mer info och bilder=)

xstina89@hotmail.com

Bimse
6/17/10, 12:22 AM
#12

Kontakta ziddharta.se hon är mycket intresserad av bärnsten och kan säkert hjälp dig. Tidigare fanns det mycket bärnsten på hennes sida, nu såg jag att det inte var så mycket, men jag tror att hon har ändå.

[shimpo]
7/25/10, 2:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Hur vet jag att det är äkta bärnsten och inte plast?

Någon som kan tro något om dessa på bilden?

Är det dyrare med polerad, än rå?

Någon som har ett hum om priser?

Annons:
maneki
7/25/10, 4:47 PM
#14

Det finns en bok som heter Stenen som flyter och brinner där det finns ett antal olika testmetoder nämnda. Liksom en mängd andra fakta om bärnsten. Jag har tagit upp metoderna (samt listat imitationer) i min blogg, inlägget Äkta bärnsten -- eller?. Det kluriga är att det finns väldigt välutvecklade tyska o polska imitationer, som t o m luktar bärnsten/kåda.

Råa stenpärlor kräver även de en del bearbetning så även där finns en viss arbetskostnad som måste läggas till slutpriset.

Med priser, avser du råsten, pärlor, hängen, cabbar eller färdiga smycken? (Inte för att jag har direkt koll på priserna -- jag köper inte bärnsten så ofta -- men olika produkter kräver olika mycket arbete, vilket avspeglar sig i priserna.)

Mandra
10/17/11, 6:09 AM
#15

Det finns ett företag i Litauen som säljer bärnsten - bara bärnsten. Mest smycken, men också rå bärnsten och hängen med insekter i.

Här finns också många väldigt bra artiklar om bärnsten, hur man avgör om den är äkta osv.

Alfamber

emmie03
1/14/15, 9:41 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

g undrar hur mycket de kan vara värda då jag har två st hemma varav en relativt stor och oslipad

Cessy
1/14/15, 10:24 AM
#17

Värdet på bärnsten varierar stort o ju klarare de är o ju mer naturligt gyllengula de är o att man ser djuret som är inneslutet i den + givetvis storleken på den gör att värdet varierar väldigt mycket. Du måste få kontakt med någon som kan värdera ädelstenar o att denna får se stenarna IRL för att kunna få någon uppskattning på vad dina bärnstenar är värda.

Densho
12/21/16, 3:10 PM
#18

Om du är intresserad och vill arbeta med bärnsten kontakta mig min Viber (380.731.005.986). Jag själv med Ukraina och jag har en hel del av lust bärnsten.

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: