Annons:
Etikettpeyote
Läst 5174 ggr
Paerlugglan
2009-01-11 02:51

Nuuu fattar jag peyote!

Nu slog det till och poletten trillade ner. Först gjorde jag den där pärlpärlan, hm, vad heter det? I alla fall, det är jättekul, jag känner att det finns en massa dolt i den tekniken, det är bara att sparka igång kreativiteten.

Sen kollade jag en video på http://www.firemountaingems.com/beading_howtos/beading_projects.asp?docid=8235&doccat=tutorials som jag hittade på en annan tråd här någonstans, då blev det solklart. Jag har försökt tidigare, men bara orkat ett par varv och det har inte sett bra ut, suck. Men nu blev det riktigt snyggt, har bara gjort 2 cm än, men det kan bli mer. Skrattande

Medarbetare på Smyckestillverkning

Nytt Alias: Pugglis Skrattande

Annons:
Fru-Parla
2009-01-11 19:11
#1

Visst är peyote kulGlad Det är samma teknik som man använde som liten när man sydde grytunderlägg av nabbipärlor.

www.fruparla.se - en kreativ upplevelse.

Här hittar du det mesta!

Paerlugglan
2009-01-12 00:32
#2

Ja, det är jättekul, men det går ju åt en hel del pärlor, speciellt om man vill göra ett halsband.

Medarbetare på Smyckestillverkning

Nytt Alias: Pugglis Skrattande

BitteS
2009-01-12 17:26
#3

Jag har börjat med en liten specialare i peyote. En mänsklig figur. Kul kul. Är långt ifrån färdig än men det kommer kanske bild när den är klar. Har inte rikitgt bestämt om ansiktet ska vara gjort av cernitlera eller silverlera. Det tål att tänkas på. Det kanske bara blir urrrk.. när den är färdig, men det är kul att prova på något annorlunda.

Allamej
2009-01-12 17:28
#4

Måste få se den sen Bitte :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

BitteS
2009-01-12 17:36
#5

Hi hi, jag måste jobba på med den först. Det tar en herrans tid att sy peyote, men det är kul. Syr med Delicas så det blir jämt och fint resultat. Måste klura lite på hur jag får fast håret, hm!

Paerlugglan
2009-01-13 00:16
#6

Låter mycket spännande BitteS, väntar på en bild! Skrattande

Medarbetare på Smyckestillverkning

Nytt Alias: Pugglis Skrattande

Annons:
maneki
2009-01-13 16:16
#7

Peyote kul? Tilll det stadiet har inte jag kommit än…

Visserligen har jag för ett antal månader sedan kommit genom den där proppen o också fattat peyote (det krävdes en tvånålsstart för det samt ett annat försök med muttrar), men jag har ännu inte fattat tycke för tekniken måste jag säg. Square, RAW, brick, netting o pondo ligger närmare mitt hjärta.

Men tråden påminner mig om att jag har ett påbörjat peyotearmband i träpärlor liggande nånstans. Borde kanske göra färdigt det… Skäms

Allamej
2009-01-13 16:18
#8

Pondo? tror inte jag ens hört talas om det :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

maneki
2009-01-13 16:30
#9

Inte så konstigt om du inte hört om den -- tekniken presenterades inte förrän förra året av Susan Mandel o Nicholas Kap, som gjort en variation av en teknik använd av Mpondofolket i Sydafrika. Väldigt vacker o romantisk teknik. Dessutom lite variation för basen är RAW-liknande med inslag av brickstygn emellan.

Deras originalprojekt finns i Beadwork April/May 2007, Lavendar Lace Bracelet.(Så klart har jag skrivit mer om det i bloggen om du är nyfiken)

Cessy
2009-01-13 18:51
#10

Måste ärligt säga - att jo jag fixade hur man skulle sy Peyote o gjorde mitt armband i det o visst känns det bra att jag fixade o sy det o rita det enkla mönstert, men inte föll jag för någon charm i teknikenSkäms Vet inte varför det är så för RAW o coralling älskar jag men har svårt för de där teknikerna där man mer måste gneta på likadant varv efter varv o det gör man inte på samma sätt i både RAW o coralling. Tur att vi alla är olika, för annars hade ju alla sytt smycken efter samma principer o det hade sett mer likartat utFlörtSkrattande

goldcamilla
2009-01-18 16:59
#11

Jag älskar peyote och har använt mig av det i många år, gör mycket armband, örhängen mm. Har precis lärt mig göra tredimensionella trianglar i peyote och herringbone så nu blir det bara trianglar för tillfället.

BitteS
2009-01-18 19:00
#12

goldcamilla: Kan du inte vara snäll och lägga upp en bild på dessa örhängen, please Glad För det var väl örhängena som var trianglar?

goldcamilla
2009-01-19 19:58
#13

Javisst skall jag det så fort jag bara blir tillräckligt frisk så att jag orkar fotografera. Jo, det är örhängen men jag gör nu också ett halsband där tringlarna går in i varandra. Det blir en massa trianglar det. Jag har gjort 18 stycken just nu och det behövs lika många till, minst. Det tar nog en timme. att göra varje triangel.Glad

Annons:
Allamej
2009-01-19 20:06
#14

goldcamilla, jag hoppas innerligt att du har vett att ta tillräckligt betalt för sådant arbete :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

BitteS
2009-01-25 19:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Nu är han klar, men inte blev det någon skönhet precis Skäms. Det är otroligt svårt att få till proportionerna. Långa armar och för stort huvud. Men men. Det var i alla fall kul att prova.

Jag har sytt delarna i peyote med svart botten och två lila nyanser i mönstret. Detta är gjort av Delicas-pärlor. Ansiktet är gjort som en mask av silverlera. Själva huvudet är filttovad ull som jag sedan sytt fast håret på. Gjorde två rader med små hål i kanten på ansiktet för att kunna fästa fast håret och luggen i framkanten.

Själva stommen i kroppen är ståltråd lindad med svart ull. Och det fick även bli fötter då jag inte hade några stora svarta pärlor som passade. Händerna är två droppformade facetterade glaspärlor.

Det får bli en ungkarl för någon fästmö lär han aldrig få någon Skrattande.

BitteS
2009-01-25 19:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Här en närbild på huvudet.

Evahelene
2009-01-25 19:19
#17

Åh så häftig kille, BitteS! Jag tycker han liknar Manolito (han i High Chaparall - TVserie på 70?-talet) och han hade inga som helst problem att få tag på fruntimmer Flört

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

BitteS
2009-01-25 19:30
#18

Ha,ha. Jag har också den åldern inne så jag tittade på High Chaparall. Kanske just därför han ser ut som han görFlört!

Paerlugglan
2009-01-26 02:07
#19

Jag kollade också på High Chaparall, åhh Manolito. Han måste få en fästmö, vila lite BitteS så kanske du gör en fästmö sen.Skrattande

Medarbetare på Smyckestillverkning

Nytt Alias: Pugglis Skrattande

Cessy
2009-01-26 09:50
#20

Jättehäftig dockaGlad Fast klart att han måste ha en fästmöFlört

Annons:
Pitepaerlan
2009-01-26 10:46
#21

Jättefint arbete med "Manolito" (han får väl heta så nu *ler*)

Välkommen till min blogg http://pitepaerlan.blogspot.se/

53goran
2009-01-26 11:13
#22

Vilken häftig docka. Vilken matrial blev det till ansiktet?

BitteS
2009-01-26 16:34
#23

Tack allesammans. Men inte blev han så häftig. Men det kanske är med Manolito som med de flesta andra karlar, att när man nött på dem ett tag är det inte lika betagande längre SkämsOskyldig. Nä, jag bara skojade lite. Men lite trött på honom blev jag på slutet. Det var knepigt att få till stommen till kroppen.

Jag får nog göra något annat ett tag så kanske lusten fylls på igen för en pärltjej.

53goran: Ansiktet är gjort av silverlera. Gjorde först en stomme av cernitlera, sedan kavlade jag ut ett tunnt lager silverlera som jag lade över stommen och sedan fixade till lite mer. Det är jättesvårt att få till anledsdragen. Kanske därav de grova manliga dragen.

Emo
2009-04-06 18:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Man ska alltid börja med något litet och enkelt Glad

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Paerlugglan
2009-04-07 01:17
#25

Hi hi, Emo Skrattande litet!

Men var är Manolitos fästman BitteS?

Medarbetare på Smyckestillverkning

Nytt Alias: Pugglis Skrattande

Idaz
2009-04-07 12:39
#26

Vääldigt litet emo. Och inte alls avancerat… Oskyldig hehe. Eller inte.

Jättesnyggt!

Cessy
2009-04-07 12:42
#27

Emo: Litet o nätt. Hm………………………

Annons:
BitteS
2009-04-11 17:34
#28

Paerlugglar: Manolito är så odrägligt lat (ligger bara raklång på rygg hela dagarna) så han kommer aldrig kunna få tag på någon fästmö.

Skam att säga så har pärlandet legat helt på is ett tag. Har ett armband som jag skissat på men kommer ingen vart med det heller. Får leta efter inspiationen.

Upp till toppen
Annons: