Annons:
Etikettpeyote
Läst 4444 ggr
Allamej
2008-10-29 14:32

lite nytt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ju gjort en gudinna, antingen fönstersmycke eller halsband, troligen båda :) i peyote med miyuki 15/0 som jag vill visa :)

I fransen hänger det flourit, bergskristall, aventurin, ametist och jade

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Annons:
Allamej
2008-10-29 14:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Sen har jag, i en version av herringbone, gjort ett armband som jag gillar skarpt :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Mindfields
2008-10-29 14:48
#2

Men hur lyckas du?! Superfint! Jag blir bara förundrad över alla små pärlor! ;)

Loria
2008-10-29 14:50
#3

Har du väft eller broderat gudinnan?

Allamej
2008-10-29 14:54
#4

Gudinnan är sydd, en pärla i taget i stygnet peyote :) Hon tog en rätt bra stund att färdigställa :D (sisådär 2 veckor av och till)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Sara
2008-10-29 19:16
#5

Önskar jag hade det tålamodet, för det bli så snyggt!

Sara

BitteS
2008-10-29 22:59
#6

Otroligt snyggt, Allamej. Det är kul att se lite annorlunda saker gjorda av pärlor. Oftast tänker man på smycken när man hör ordet pärlor. Men det finns ju så oerhört mycket annat man kan göra.
Jag har en bok här hemma som heter: 500 beaded objekts, New dimensions in contemporary beadwork. Isbn: 1579905498. Boken är fylld med olika föremål som är gjorda utav pärlor. Det är helt makalöst vad folk är kreativa och duktiga. Boken kan vara en otrolig inspirationskälla och det verkar inte finnas några begränsningar på vad man kan hitta på.

En annan sådan bok om pärlor är: 1000 glass beads, innovation & imagination in contemporary glass besdmaking. Isbn: 1579904580. Den är full av bilder och ideer på hur man kan göra egna pärlor av glas.

Det märkliga med dessa böcker är att de inte kostar mer än drygt 200 kr. De är båda på över 200 sidor och knökfulla av färgbilder.

Är man intresserad så kan man söka vidare på förlaget Lark books och man får upp hur många träffar som helst. Det är bara att frossa i intressanta böcker och sedan hålla hårt i plånboken så man inte förköper sig Guld i mun. Det är en riktig guldgruva av olika böcker om diverse hantverk som uppenbarar sig.

Annons:
Allamej
2008-10-29 23:16
#7

Jag håller mig på säkert avstånd ifrån böcker för annars får jag leva på risvatten resten av månaden :D

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

BitteS
2008-10-29 23:40
#8

Jag kan hålla med dig att det kan bli lite impulsköp i mellanåt. Men jag har numera utvecklat en metod som "gallrar" ut köplustan en aning i alla fall. Eftersom jag jobbar på ett boklager så peppras jag med nya böcker hela tiden (det är alltså böcker som andra kunder beställer) och på så sätt ser jag många som verkar intressanta vid första anblicken.

När jag hittar en bok jag tycker verkar bra/intressant, skriver jag upp titeln och isbn-nummret på en lapp. Lapparna tar jag hem och lägger i en hög. När jag fått ihop en rejäl hög, det kan gå väldigt fort mellan varven Skrattande, så kollar jag igenom lapparna. De böcker jag inte kommer ihåg genom att bara se titeln, de tycker jag inte har lämnat tillräckligt stort avtryck i mitt minne, så då kastar jag lappen. På så sätt får lustan mogna innan jag handlar något nytt. Det är ett gissel för en boktok att jobba med böcker hela dagarna, man måste lära sig att avstå ibland. Samtidigt ger det mig också stora möjligheter att upptäcka nya böcker som jag annars aldrig skulle få nys om.

Cessy
2008-10-29 23:56
#9

Jättefin gudinna du har gjort, men armbandet blir det platt fall för - supersnyggtGlad

Allamej
2008-10-30 00:03
#10

snabbt är det gjort också :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

dazzly
2008-10-30 00:22
#11

Älskar armbandet! supersnyggt!:D

BiGavia
2008-10-30 07:13
#12

Säger bara en sak. Snyggt!

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Evahelene
2008-10-30 11:16
#13

Tjuuusigt! Jag äälskar peyote! Herringbone är snyggt, men när jag (försöker) göra det blir det INTE snyggt Rynkar på näsan

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

Annons:
Allamej
2008-10-30 17:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Nu är min amulettpåse klar :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

parisjetaime
2008-10-30 18:09
#15

Otroligt snyggt! Förvånad

Tänk om jag hade lika mycket pärlor som du har! Flört

- dags att shoppa!? Skrattande

Studiebidrag imorgon Guld i mun

Allamej
2008-10-30 18:16
#16

Ja! Shopping!!!

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

BitteS
2008-10-30 22:11
#17

Oh, din amulettpåse var en verklig 10-poängare.  Jag gillade verkligen mönstret på påsen. Har du ritat det själv eller har figuren någon speciell betydelse, tänker på anledningen varför den hamnade på en amulettpåse. Finns det en möjlighet att du lägger ut mönstret senare? Det svartmönstrade "textilien" bakom pärlorna, tillhör det också påsen, eller består den bara av pärlorna?

Allamej
2008-10-30 23:00
#18

Det är en triquatra, treenigheten för wiccaner :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

BitteS
2008-10-30 23:51
#19

Jag förstår att den då har viss betydelse då för vissa, vilka det nu kan vara. Wiccaner har det något med häxor att göra eller är jag helt fel ute? Bara en känsla jag fick. Obestämd Formen på mönstret tilltalade mina ögon.

Allamej
2008-10-31 00:03
#20

Wiccaner kallas även för häxor :) Jag är eklektiker och hämtar min tro från wicca, hinduism och buddism :)

Tar man bort ringen så blir symbolen genast kristen och innebär då fadern, sonen och den heliga ande.

Det är en trevlig lugnande symbol dock, jag har den tatuerad på min högra handled :D

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Annons:
hus-musen
2008-11-02 14:02
#21

men Allamej, kan inte du ordna pysselkväll i närheten av sthlm nån helg?  jag fattar inte hur man gör, men jag vill gärna lära mig både peyote o de du kallar herringbone! behöver någon med stort tålamod som kan visa steg för steg o tala om för mig när ja klantar mig=)

Qui dormit, non peccat

 


Allamej
2008-11-02 14:17
#22

Husmusen, jag bor tyvärr en liten bit därifrån (100 mil ca) så det kan ju bli lite svårt :) Men jag kan anordna en pysselkväll när mina bebisar blir leveransklara.. Typ, köp råtta och gör en julklapp :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

hus-musen
2008-11-02 16:14
#23

#22 haha ja de var en liten bit ifrån det! nästan promenadavstånd=)

oh ja gillar konceptet, råttor och pärlpyssel är underbart ju! fast inte samtidigt märkte jag för nån vecka senObestämd men men tur att de finns swivelsweepers=)

Qui dormit, non peccat

 


Allamej
2008-11-02 16:25
#24

Jo, det går samtidigt men råttorna måste vara i tröjan eller på golvet för i pärllådorna kan dom ställa till med väldigt mycket ofog :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

LeeAnne
2008-11-03 18:21
#25

hus-musen: Pärlehuset på Tegnergatan kommer att ha kurs i peyote. Du kan ju stöta på där. Kan du grunden är det sedan öppet för att du gör egna bilder-

Herringbone-kurs tror jag också att Thomas kan fixa.

hus-musen
2008-11-03 18:24
#26

#25 aha tack så mycket=) de ska jag kolla upp=)

Qui dormit, non peccat

 


BitteS
2008-11-03 22:30
#27

Jag upptäckte att det inte behövs några råttor för att ställa till med kaos bland pärlorna. Sitter vid datorn och syr på ett armband. Har fyra olika pärlor upplagda i högar på pärlmattan framför mig. Kommer på attt jag ska kolla något, reser mig upp och drar iväg. Bakom ryggen på mig hör jag pärlorna rassla runt och ner på golvet. Tråden fastnade i mina kläder när jag lämnade platsen och runt omkring mig ligger massor med 11/0 och 15/0 plus i tre närliggade nyanser, plus transparenta facetterade pärlor, utspridda över golvet.
Det tråkiga var att de facetterade hade jag lite dåligt med. Hade räknat ut att de ganska precis skulle räcka till armbandet och nu vet jag inte om jag hittat alla som ramlade ner. De SYNS ju inte, har sopat runt men får mest dammråttor i handen. Buhu, så tråkigt. Varför ska man alltid ha så bråttom.

Annons:
Allamej
2008-11-03 22:35
#28

Been there… done that.. Jag har ju börjat jobba framför datorn för att jag ska få till arbetssitsen lite… har ju annars suttit ihopkrupen framför tv:n men nu ska det bli ändring på det…

Så pärlor har flugit även här… Tips är att du sätter pärlmattan i en fotoram så att den är lite tyngre, så att man känner när man är på väg att gå iväg med den :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

BitteS
2008-11-03 22:50
#29

Aha, ett mycket bra tips. Jag är tvungen att sitta vid datorn eftersom jag har en lampa med inbyggt förstoringsglas sitter monterad där. Jag har så svårt att se hålen på de små pärlorna och behöver förstoring och extra mycket ljus för att det ska fungera. Därför blir det lite extra trångt eftersom jag har en viss förmåga att samla allt pysssel runt omkring, och på skrivbordet. Skulle behöva strukturera upp mitt pysslande lite bätte.

Dessutom håller jag ju inte på med en sak i taget utan har börjat med två olika armband, håller på att sticka en långkofta, har precis stickat klart ett par gosiga raggsockor till min far, började på ett mastodont broderi förra vintern som jag måste fortsätta med. Det är pytte, pytte små korsstygn i ett otal olika nyanser blått, grått, brunt, svart och beige. Det är tre vargar som sitter och ylar mot månen. Jag tyckte tavlan var sååå vacker och förivrade mig lite där. Jag tycker nämligen inte om att brodera så jag fattar egentligen inte varför jag ens började med den. Jodå, den här gången skulle jag minsann slutföra det projektet. Tänk att jag fortfarande efter 50 år kan lura mig själv så rejält, och fortfarande sväljer betet med hull och hår. Man slutar aldrig förundras.

Allamej
2008-11-03 22:56
#30

Samma här… mitt databord ser väldigt… eller just det… det syns ju inte alls.. '

Jag håller på med 2 pärlprojekt, 3 om man räknar makramén. Stickar på 2 olika väskor som sedan ska tovas och nu har jag lärt mig virka med hjälp av en tjock sticknål… vad nu det kan heta…

Och till det så har jag då råttor som ibland vill kila runt där och undulater som hälsar på några gånger per dag…

Morgondagens projekt får väl bli att strukturera upp det hela så jag åtminstone kan se vad jag har under allt :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

BitteS
2008-11-03 22:58
#31

Ja vi är kanske obotligaSkrattande, men lyckliga i vår röra.

Allamej
2008-11-03 22:59
#32

Jo men man är ju det :) Skaparglädjen är den enda sanna glädjen eller hur det nu var :D

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Evahelene
2008-11-03 22:59
#33

#29 Åh, en själsfrände! Skrattande Låter precis som en beskrivning på mig och mina projekt…

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

BitteS
2008-11-03 23:07
#34

Så skönt att man inte behöver känna sig ensam. Då har man ju något att referera ifall sambon knorrar. Det är ju bara säga som så: Detta fenomen är MYCKET vanligare än du tror, hi hi. Blir lycklig!

Vad tror ni. Är det typisk kvinnligt att göra så här eller finns det även män som så att säga "har flera järn i elden" på samma gång. Kanske inte just pyssel, men inom andra områden. Kanske meckar sönder bilar, motorcyklar, båtar och sedan mixar dessa grejer till en härlig röra.

Annons:
BitteS
2008-11-03 23:10
#35

Äsch, märker att jag kapat din tråd Allamej.

Kanske du har något nytt du börjat med att visa upp TystOskyldigGlad

Allamej
2008-11-03 23:16
#36

Äh, det är helt ok :) Jag har väl inte protesterat :D

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

kissidor
2008-11-04 08:08
#37

bitte, ang #34 - lita på att dom gör likadant :) !!! dom skulle aldrig erkänna det förstås, men du har väl sett tomter som är fulla med skrot - gamla båtar, gamla bilar, gamla traktorer osv… uppenbara "projekt" som det fnattas mellan och föga blir slutfört - tror du det är kvinnor som ligger bakom det där… ;))) ?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Helenaf76
2008-11-04 08:10
#38

Vilka läckra grejer du gjort! Otroligt vackra!

Du har inte lust att lägga ut mönstret till ditt vackra armband eller beskriva hur du gör ;-) Har inte pärlat så mycket innan utan är väldigt grön på det här. Men har blivit pärlbiten Oskyldig

Allamej
2008-11-04 12:17
#39

Helena, jag ska först hitta en bra beskrivning på herringbone eftersom det är en fördel att kunna innan…

Och många av mina roligare grejer är med det stygnet :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Helenaf76
2008-11-04 14:48
#40

#39 Tack! Glad

Allamej
2008-11-06 15:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Jag har gjort nytt igen! :) Jag kopierar texten från bloggen eftersom jag inte ids (?) skriva om det :)

http://smyckestillverkning.ifokus.se/ShowUserFile.aspx?BinaryId=d56cb42d-08c1-4899-a5bf-0d8f21d11c70

ett armband med en stor agat och pärltub på sidorna. Personligen älskar jag detta armband…
Ger lugn och ro, hjälper vid meditation. Ger god hälsa och långt liv. Är en turbringare och ett skydd emot faror. Med en agat kan man njuta av livet

http://smyckestillverkning.ifokus.se/ShowUserFile.aspx?BinaryId=d11da163-4133-4d0b-8610-90b24bf9592cHär är det ett armband med onyx och sydda mellandelar… stilrent och trevligt :)

Onyxen ger skydd, den stabiliserar och ger dig andlig inspiration

http://smyckestillverkning.ifokus.se/ShowUserFile.aspx?BinaryId=385a110c-4343-4e04-835f-13eda2ea6ef8

Detta armband är gjort med granater och tigeröga…

Granaten är en passionssten. Den ger dig mod att följa dina lustar och attraherar lidelsefull kärlek
Den är dessutom bra för att balansera den manliga och kvinnliga i dig och locka till dig självsfränder. Den avvärjer onda andar under natten och för bort mardrömmarna.
Skyddar även under alla slags resor.

Tigerögat är den sten som hjälper dig stå på egna ben. Bli självständig och självsäker. Den tar bort din blyghet och ger dig stark karaktär. Men denna så kan du lättare förstå dig själv.
Tigeröga är ett väldigt gott stöd och ger styrka när man ska påbörja något nytt

Så logiskt sett så är detta ett sexarmband… om man vill prova något nytt :)… snudd på att jag skäms över det….

http://smyckestillverkning.ifokus.se/ShowUserFile.aspx?BinaryId=a77115b0-eacd-481b-98f4-79aa2dab86c9Akvamarin och granater…

Granatens egenskaper står här ovanför och akvamarinen hjälper vid meditation och ökar det andliga medvetandet. Den skärper dina sinnen och hjälper dig att tänka klart i kaotiska situationer. Är du medial så förstärker den dina mediala intryck och ger dina visioner skärpa.
Detta är en sten som förmedlar hopp och god hälsa. Och ska du ut och resa på vatten är denna ett gott beskydd

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Annons:
Helenaf76
2008-11-06 16:36
#42

Läckert!!

Evahelene
2008-11-06 16:42
#43

WOW! till kraftarmbanden

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

Pitepaerlan
2008-11-07 13:10
#44

wieeeeeeeeee…..så mycket vackra saker du har gjort Skrattande Händer mycket när man har varit borta…gillar amulettväskan skarpt!

Välkommen till min blogg http://pitepaerlan.blogspot.se/

Cessy
2008-11-07 13:28
#45

Åh jag faller ju för agatens underbara form o ihop med den fina nettade tuben är den ju perfekt. Är egentligen inte så förtjust i agater i den färgställningen, men så här formad/slipad var den helt underbar.Glad

Gjorde igår ett armband med akvamarinquarts, ametist, bergskristall o undrar om du vet om akvameinquarts o akvamarin har samma "egenskaper". Det brukar ju inte vara så när det inte samma "sten" o vet du i så fall vad akvamarinqvartsens egenskaper anses vara? Har saltvattenspärlor några egenskaper - är ju ingen sten men väl "levande" org.anisk pärla o är det skillnad på sötvattenspärlor o saltvattenspärlor???

Givetvis skall du inte känna att du måste svara allamej, utan det är bara om du vet - annars får jag söka vidare på egen hand helt enkelt

Allamej
2008-11-07 13:50
#46

Jag hittar inget i mina sidor om att akvamarinqvarts ska ha någon kraft… men det kan bero på att dom inte tar upp den i huvudtaget :)

Pärlor skulle kanske kunna ha liknande egenskaper som abaloneskal men inte heller där hittar jag något…

Däremot är jag helt övertygad om att både akvamarinqvarts och pärlor har helande egenskaper :D Åtminstone för oss :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Cessy
2008-11-07 13:59
#47

Tackar för svar allamejGlad

Jo de har nog helande egenskaper för oss, för det är ju så nice att pyssla med demGlad, samtidigt så undar ju jag varför vi dras så till vissa stenar. Om det är så enkelt att det är färgen eller om det är mer än så o varför vissa stenar/färger stöter stenarna ifrån migObestämd

Idaz
2008-11-07 14:14
#48

Snygga armband! Finns det ingen sten som gör att man blir lika bra som Allamej på att göra smycken?

Annons:
Allamej
2008-11-07 14:20
#49

#48 Flourit Ida, flourit :D

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Idaz
2008-11-07 14:22
#50

#49 Okej :)

Emo
2009-04-06 18:41
#51

Armbandet i herringbone är ju så snyggt!

Nu (snart) måste jag lära mig det också.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Upp till toppen
Annons: