Annons:
Etikettpärlor-tråd
Läst 17532 ggr
LenaR
4/24/11, 10:34 PM

Knyta pärlhalsband

Hej!

Jag har en fråga om att laga ett gammalt pärlhalsband.

Det är min mammas gamla halsband som gått sönder. Jag har pärlor och lås kvar, men lyckas inte själv knyta om det så det håller. Framför allt är det knytningen vid låset som släpper hela tiden.

Vad finns det för bra knopar?

Sen undrar jag om det finns något knep för att göra knutarna mellan pärlorna. Jag har bara gjort två knutar på varandra, men det blir inte alltid så tajt som jag skulle önska. Hur gör man?

Tacksam för all hjälp! Glad


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Annons:
LenaR
4/24/11, 10:35 PM
#1

Glömde säga, jag köpte en syntettråd på Panduro som hette 'pärltråd' eller något åt det hållet.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

maneki
4/24/11, 10:44 PM
#2

Knutar räcker med vanliga överhandsknutar: om pärlsilket är i rätt grovlek ska en vanlig knut vara tillräckligt för att inte pärlorna ska glida över den. Tänk på att slå alla knutar åt samma håll för att det ska se snyggast ut.

Det finns olika tekniker för att föra knutarna rätt: pincett (finns speciella pincetter just för pärlknytning), nål (den metod jag föredrar), specialtänger (pearl knotting pliers) eller speciella pärlknytningsverktyg -- det råder lite delade meningar hur bra de senare är: vissa gillar dem mycket, andra ogillar dem i lika hög grad. Men oavsett metod så kräver det oftast övning för att få det riktigt snyggt o tajt. Man kan också "fuskknyta", vilket betyder att man använder två trådar o gör en enkel knut med de tamparna som dras åt innan de träs genom nästa pärla.

Låt oss se om jag kan länka… Har skrivit om det i min blogg här. Finns en del länkar både till knytning med olika metoder samt om olika alternativ för avslut som knutgömma, träns o klassikern dobbning med schellack.

Om du inte redan gjort det, testa att göra en sökning här på forumet -- pärlknytning är ett ämne som brukar dyka upp då o då. Det kan finnas bra tips i äldre trådar.

LenaR
4/25/11, 12:07 AM
#3

Vilket utförligt blogginlägg!

Det verkar som jag behöver köpa en grövre tråd det första jag gör, så jag slipper göra dubbla knutar mellan pärlorna. Det borde göra hållbarheten bättre vid låset också?

Jag tror på vad du säger i bloggen om att det är beroendeframkallande. Jag har fått trä om halsbandet tre gånger, och det var väldigt rofyllt arbete, alla gångerna. Flört

Antagligen kommer det här att sluta med att jag köper pärlor och gör fler smycken…

Glad


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Allamej
4/25/11, 1:18 AM
#4

Det hoppas jag Lena :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Upp till toppen
Annons: