Annons:
Etiketternettingpärlbroderi
Läst 3656 ggr
Cessy
2012-08-09 01:18

Vilken nål o vilken tråd?

Ja vilken nål o vilken tråd ………… föredrar du till pärlbroderi? (gick inte att skriva in allt som rubrik). Motivera gärna varför.

Själv har jag ensidigt använt mig av Miyukis nålar o så har jag för ett par år sedan på PUSS råkat köpa korta hårda nålar (var omärkta) som var perfekta just till pärlbroderi. Nu när jag behövde nya nålar bestämde jag mig för att testa något annat än Miyukis o tog BeadSmith no12 o jisses vad de var mjuka. Känns inte som att de kommer fungera så bra att pärlbrodera med, men däremot tror jag att de kan vara perfekta till vissa sydda tekniker där Miyukis har kännts lite stela o för hårda.

Kan inte tänka mig att dessa BeadSmith nålarna alls kommer funka när jag så småningom kommer till kantningen. Hoppas jag hittar de andra korta nålarna, för jag köpte ju 2 pack men la tydligen det andra packet på något väldigt bra ställe o kan därför inte hitta dem.OskyldigSkäms

När det gäller tråd har jag ju alltid föredragit fireline o jag avskyr ju mjuka slinkiga trådar som rymmer från nålen o om de dessutom fransar sig så är de etter värre. Många avskyr ju fireline för att den har en tendens att slå knut på sig själv, men jag har inga jätteproblem med detta. Förvisso slår den knut på sig, men jag brukar kunna dra upp den ganska lätt igen. Till pärlbroderi använder jag fireline B o till sydda tekniker som ska ha lite mer stadga så använder jag Fireline D.

Så vilken nål o tråd föredrar du till pärlbroderi? Berätta gärna vilka nålar o trådar du även använder till andra tekniker, men jag är just nu mest nyfiken på att höra just vilken nål o vilken tråd du föredrar till pärlbroderi o berätta som sagt var gärna varför du föredrar dessa.

Annons:
noora
2012-08-09 11:14
#1

Jag broderar med Beadsmiths nålar och tycker att det funkar, även storlek 13 som är ännu tunnare. Visst är de lite mjuka och efter ett tag brukar de ha fått en S-form, men jag använder gärna så små pärlor (t.ex. tjeckiska charlottes 13/0 eller t.o.m. 15/0) att tjockare nålar inte funkar. Det känns lite som att sy med ett hårstrå men det har funkat på både Lacy´s Stiff Stuff och Misans Wonder.

Jag gillar längden på nålarna och tycker även att det kan vara en fördel att ha en lite böjlig nål vid pärlbroderi så att man kommer åt på konstiga ställen. Till sydda tekniker tar jag faktiskt hellre en kort nål Glad

Jag syr gärna med Fireline. Det enda andra jag har testat är någon nylontråd (vet ej vilket märke, C-lon eller Nymo kanske) som behövde vaxas och gärna fransade sig. Det var lite jobbigt.

Just nu håller jag på med ett projekt där jag syr med "smoky" Fireline för att den vanliga är så ljus. Det visade sig att den mörka färgen i den tråden inte är permanent. Jag fick repa upp en bit och man kunde se precis var jag hade sytt då hålen var svarta. Tråden jag repade upp var betydligt mindre svart än den var när jag började sy. Jag funderar på att ta någon annan tråd till resten av arbetet. Nu ska jag sy fransar och tråden i fransarna kan utsättas för mer nötning än i själva broderiet. Det vore synd om tråden ändrar färg med tiden…

Allamej
2012-08-09 11:25
#2

Förr använde jag ett omärkt märke med 6 nålar i storlekarna 13-12-10 på en svart bit tjockare papper och jag älskade dom. däremot verkar dom inte finnas längre så nu arbetar jag med ett par från nåt som heter Windsor och sen så ska jag testa Zohata, allt för att hitta tillbaka till mina omärkta på det svarta papperet.

Tråd, Sono och fireline, Har märkt samma sak som Noora med dom mörkare färgen av fireline så…

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Upp till toppen
Annons: