Annons:
Etikettprissättningsfrågor
Läst 2302 ggr
[[Månen@]]
5/5/14, 9:16 AM

marknad tänka på?

Vad ska man tänka på om man ska sälja på marknader? Det är ju så svårt att veta hur många av varje smycke man ska göra? Och storlekar osv. Vad säljer ni mest av på marknader?

Annons:
Cessy
5/5/14, 9:40 AM
#1

Att man är två som står, så att man kan gå ifrån o gå på typ toa, lägga pengar på parkeringen, fixa mat/äta. Om man inte kan vara två hela tiden att man i alla fall år hjälp vissa tider under dagen.

Att man har med gott om växel om folk vill betala kontakt o en dosa som man ansluter till mobilen typ iZettle så kan folk betala med kort.

Personligen tycker jag inte om marknader. Det är i princip omöjligt att förutspå vad som säljs. Ena gången är det kanske örhängen, nästa gång armband o i värsta fall säljer man kanske nästan ingenting alls. Beror till stor del på vädert o om där är många som säljer samma sak o det värsta man kan råka ut för är de som importera smycken från typ Kina o de säljer de kanske för halva ditt hantverkspris, men ändå tjänar de typ 200-400% o du får ingenting sålt för du är dyr😮

MariesSilversmycken
5/6/14, 9:13 AM
#2

Jag säljer mest av hängsmycken, följt av örhängen och därefter ringar och armband, men det beror ju också mycket på vad man tillverkar och har med sig!

Ta med dig tänger så att du kan justera storlek på plats för armband och halsband. Jag brukar göra t.ex. armband lite för stora då det är lättare att klippa av en bit än att lägga till medan folk står och väntar.

Att tänka på:

- Försök kontrollera så att marknaden verkligen har fokus på hantverk, så man inte behöver konkurrera med folk som säljer t.ex. 3 armband för 20 kr.

- Ha med saker i lite olika prisklasser, vanligtvis är det lättare att sälja lite billigare smycken men ha också med dig några lite dyrare smycken, ibland kommer det förbi folk som ska köpa 50-årspresent, konfirmationspresent etc.

- Ta med många visitkort.

- Ta med små fina påsar eller askar att lägga smyckena i som du säljer.

- Om du tillverkar på beställning, berätta det för folk och sätt gärna upp en liten skylt som presenterar dig där du också skriver det. Jag tycker det är roligt med specialbeställningar och brukar alltid få någon sådan under en marknad.

- Om du kan, ta med något smycke att arbeta på. Om det kommer få personer behöver du inte sitta och vara uttråkad och generellt tycker folk det är roligt att se hur saker tillverkas och så framgår det att dina saker verkligen är handgjorda.

- Ta med en spegel som folk kan titta i när de provar.

- Det kan vara bra med en lampa och förlängningssladd om det finns tillgång till el. Smycken brukar se extra snygga ut i bra belysning.

- Försök bli vän snabbt med dina grannar så ni kan passa lite åt varandra om man t.ex. ska gå på toaletten :)

- Ta med växel och gärna iZettle som Cessy skriver

Lycka till!

Mina silversmycken: http://www.marie.gaillard.se

[[Månen@]]
5/6/14, 10:01 AM
#3

Jag tänkte göra två av varje armband en i storleken 15-18cm och en i 16-19cm jag gör extra öglor,jag tänkte bara sälja armband och halsband. Är det en bra idé de där om två armband?

Artafale
5/6/14, 10:20 AM
#4

Mitt råd att välja marknader där det inte säljs så mycket ätbart. Jag har i allafall sålt klart mer när jag sluppit konkurrera med mat.

[[Månen@]]
5/6/14, 3:43 PM
#5

Jaha:/ skumt på nå vis:) Jag är den enda som ska sälja smycken iaf, Någon skulle sälja virkat/stickat och lite sånt

[[Månen@]]
5/6/14, 7:38 PM
#6

Vart får man tag på påsar?

Annons:
kvaristan
5/6/14, 11:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Ebay

[[Månen@]]
5/7/14, 3:31 PM
#8

tänkte höra med matvarubutik om jah kan få köpa små frukt påsar

SaGas
5/7/14, 3:59 PM
#9

Vilken typ av påsar är det du vill ha? Plast, papper, organza, cellofan? Storlek?

Titta gärna in på min facebooksida
http://www.facebook.com/sagasmycken


[[Månen@]]
5/7/14, 4:20 PM
#10

Tänkte bara ta typ frukt påsar genomskinliga, kanske inte så proffsigt men har bara till söndag på mig och pengarna räcker inte så långt

[[Månen@]]
5/7/14, 4:39 PM
#11

Varför använder folk helst svarta dispalyer? Tycker det är en deppig färg och känns inte som det kan få smyckena att lysa?

kvaristan
5/7/14, 7:12 PM
#12

Hur menar du?

Cessy
5/7/14, 7:17 PM
#13

Nu vet jag ju inte hur Månen menar, men personligen använder jag alltid helst vita dispalyer då jag fotar (har svart o grå också) av den enkla anledningen att svart absorberar ljus - vitt reflektera ljus så därför får i de flesta fall vitt smyckena o lysa mera o de går bättre fram i kameran.

Annons:
[[Månen@]]
5/7/14, 7:17 PM
#14

Vilket inlägg menar du?

Upp till toppen
Annons: