Annons:
Etikettpärlor-tråd
Läst 2298 ggr
asil68
9/17/14, 4:13 PM

Tråd till wraparmband

Har  upptäckt att tråden jag använder inte håller allt för länge när man gör dessa av halvädelsten, tråden nöts sönder. Trots att jag slipar hålen innan. Jag har använt silkestråd . Har ni några tips på mer hållbar tråd.

Annons:
Niwa
9/17/14, 4:26 PM
#1

jag använder mest fireline till det mesta även wrap.

Hälsa gärna på mig på Facebook.

kissidor
9/17/14, 4:26 PM
#2

vilken typ av wraparmband syftar du på, du kanske kan lägga upp en bild?

Värd på Mobiltelefoner och Android

kissidor
9/17/14, 4:27 PM
#3

jaha du kom emellan niwa 🙂. jag använder iofs också fireline till den typ av wrap jag tänker på, men wrap betyder ju bara att det är långt och lindas flera varv, så jag tyckte det var säkrast att kolla upp vilken typ det rör sig om

Värd på Mobiltelefoner och Android

Niwa
9/17/14, 4:31 PM
#4

och jag tänker inte längre än att jag asil68 tänker på samma typ av wrap 😂
Men du har ju rätt Kissidor det finns ju flera varianter🙂

Hälsa gärna på mig på Facebook.

kissidor
9/17/14, 4:40 PM
#5

ja fast det kan ju mycket väl vara samma sort 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
9/17/14, 4:51 PM
#6

Tja jag wrappar inte gärna, men de få jag gjort har jag använt fireline till. Dock så är det nog vanligare idag att man använder någon grövre färgad tråd eftersom man s.a.s. växlar de långa wrappen idag till att ha pärlorna både innanför o utanför läderremmarna o till att enbart köra av macramé/knutar ovanpå lädert o man kan ju även växla färgen på tråden under wrappets gång just för att skapa färgeffekter som här i den tuten som flower la upp i pärlvideo-tråden

Annons:
Niwa
9/17/14, 5:10 PM
#7

åh varför har jag inte tänkt på att använda s-lon det har jag några färger sedan testade macrame 😃

Hälsa gärna på mig på Facebook.

asil68
9/18/14, 8:35 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

ja egentligen är det både wrap  , enkla och extra breda i flera varv.. med läder och halvädelstenar.. ;D här är ett exempel

och ska man sälja så vill man ju att dom håller

Niwa
9/18/14, 4:43 PM
#9

tjusigt och härliga färger😃

Hälsa gärna på mig på Facebook.

asil68
9/19/14, 9:10 AM
#10

vad tror ni …vilken tråd är mer hållbar än Griffins silkestråd?

Niwa
9/19/14, 9:21 AM
#11

vågar inte svara på det dessvärre för jag har aldrig använt Den tråden som du nämner.
men som regel brukar man få gå igenom facetter o stenar som är vassa flera ggr som en säkerhetsåtgärd oavsett tråd o kanske ha en liten Seedbeads framför o efter den riktiga pärlan. seedbeadsen har inte lika vassa kanter så de skyddar lite

Hälsa gärna på mig på Facebook.

asil68
9/19/14, 7:33 PM
#12

Men vad brukar ni använda för att få dom att hålla bättre. Silkestråsen håller ju bara en månad eller så.

Niwa
9/19/14, 10:43 PM
#13

Använder som sagt bara fireline till det mesta :-D

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Annons:
Cessy
9/19/14, 10:57 PM
#14

Om du tittar på videon i #6 , så kan du ju se vad hon använder för hon har ju som du en grövre tråd. Själv har jag bara använt en grövre fireline o den är inte av den typen som du brukar använda. Så kolla videon.

Cessy
9/22/14, 6:58 AM
#15

Har inte själv som sagt var gjort med annat än fireline o eftersom jag inte alls är sugen på dessa armbanden just nu (sådant går ju i vågor) så har jag inte tittat på videon. Dock pratade jag med flower på pärlträff i Ronneby i lördags o hon bekräftade att det är c-lon de använder som färgad tråd o wrappar med, så testa den tråden asil68 för den finns ju i massor av pärlshoppar o i massor av färger.

asil68
9/22/14, 7:54 AM
#16

tusen tack allihopa. Ska testa

flower1
9/22/14, 8:48 AM
#17

Cessy, jag bekräftade  att det var den typen av tråd som FruPärla hade, men det stod inget namn på de tuberna med tråd hon hade. På hennes hemsida heter de S-lon Bead Cord. Finns även hos många andra pärlbutiker, såsom BaraPyssel, Suzahlsadesign, Pärlförrådet. Observera att det är S-lon Bead CORD, inte S-lon Bead THREAD vi använder till makraméarmbanden. Det fungerar säkert med C-lon Bead Cord också (som Fru Pärla har i neonfärger), men det har jag inte testat. 

Griffins silkestråd har jag inte använt, så jag vet inte hur den är i förhållande till S-lon. Sedan är det ju så att har man vassa kanter på halvädelstenarna, så spelar det tyvärr ingen roll vilken typ av tråd man använder. Till vanliga enradiga typ femradswrap med t ex sötvattenpärlor/halvädelsten har jag tidigare använt fireline utan problem.

Här är min hemsida.

Cessy
9/22/14, 8:57 AM
#18

Aha - oj då - tur stt du kom in o skrev flower o korrigerade mitt misstag. *sorry* Ja det märks som sagt var att det här pysslar jag inte med o har ingen susning.☺️

flower1
9/22/14, 9:04 AM
#19

Misstaget var gemensamt, Cessy 😃.

Här är min hemsida.

Upp till toppen
Annons: