Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1126 ggr
[Synnerlig]
1/9/15, 11:54 PM

Hur vet man att en design inte redan är tagen?

Nu är det så att jag har tänkt att designa och tillverka flera olika smycken och med tanke på detta så kommer jag nog inte att design skydda då det är dyrt, krångligt och tar lång tid att göra det. Jag skulle bli ruinerad Lipar

Vad jag har förstått så får man upphovsrätt automatiskt när man skapar någonting och det får inte kopieras? Men hur vet att någon annan inte redan har gjort dessa designer tidigare? Jag har redan googlat runt men hittar inget liknande trots att mina designer är relativt enkla. Jag skulle ju få sitta och söka runt i all evighet om det är så man går till väga. Eller ska jag bara satsa på detta och hoppas att ingen får för sig att stämma mig för att jag råkade göra exakt likadana designer (utan att ha vetat om det)? Lipar

Behöver verkligen hjälp med dessa frågor Glad

Annons:
Cessy
1/10/15, 1:10 AM
#1

Tja det enda jag vet att man kan göra är att söka på det materialet man använder. Gör man smycken med superduos o man gör armband, så söker man på superduosarmband på t.ex google o youtube o antagligen även pinterest o kanske etsy. Hittar man inget köpmönster som är väldigt likt det man själv gör eller smycken som säljs som ser likadana ut från någon designer så bör det vara fritt fram. Sedan finns det ju en rad gratismönster o där får man läsa om man får sälja o använda det för dessa syften. För övrigt kan jag inte svara för jag säljer bara litegrand o gör oftast inga stora mängder av ett o samma smycke om jag inte ska ha dem för något väldigt speciellt typ alla superduosstjärnor jag gjorde o hängde i min bordsgran😉😃

Niwa
1/10/15, 11:09 AM
#2

Har ingen aning hur copyright funkar på smycken.men att man inte skulle få göra samma om någon annan gjort det innan låter inte "rimligt" såvida det inte är något väldigt originellt. Vi är ju väldigt många pärlar i världen Och någonstans måste det ju bli lika design och att sedan "bevisa" vem som gjorde det först blir ju väldigt svårt. Skulle gissa att man kan sälja något som egen design om man googlar och kollar innan att det inte finns någon som gjort eller säljer mönster, men man kan nog inte räkna med att få "behålla" det som eget utan att någon gör ett likadant eller snarlikt speciellt om det är en" enkel" design. Men jag är långt ifrån expert utan bara diskuterat denna fråga med andra pärlare

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Mmadeit
1/11/15, 10:13 AM
#3

Syr du ett smycke utav pärlor är det i stort sett omöjigt att få patent på en design då det måste vara nytt och inte efterlikna något annat,

lättare om man  tex gör en liten snirkel i silver som har en väldigt specifik form och så placerar en liten sten  på ett visst sätt osv.

hittar inte infon men vet att det för ngra år sedan avr en känd idrottare som lancerade en smyckes serie med hängen som liknade en låga som fick dra tillbaks dem då de var i stort sett identiska med någon annas minnset sviktar dock vem det gällde.

[Synnerlig]
1/11/15, 11:39 AM
#4

Hejsan alla och tack för era svar. Det känns som att jag har lite bättre koll nu i alla fall :)

Jag har sett att många av er "syr"(?) smycken med mycker pärlor och har mönster osv, jag kan väl i alla fall säga att det är inte det jag tänker göra utan det har med kedja och några enstaka pärlor att göra, så enkelt alltså :) Vad tror ni om det?

Niwa
1/11/15, 11:53 AM
#5

Enkelt är oftast väldigt lättburet☺

Hälsa gärna på mig på Facebook.

[Synnerlig]
1/11/15, 1:00 PM
#6

#5 Ja, jag vill gärna göra väldigt lättburna smycken så att folk kan matcha dem till allt möjligt + att jag själv gillar sådana smycken 🙂

Men jag undrar som sagt om det finns en risk att man blir stämd eller så, för visst har jag hittat nästan exakt samma design eller de som är väldigt lika, men inte med samma typ av pärlor eller exakt samma tjocklek på kedja, vet inte om det räknas? 😛 Och som sagt, kan man ta patent på en design som är löjligt enkel eller är det bara dem som har ett speciellt utseende?

Annons:
[Synnerlig]
1/11/15, 10:25 PM
#7

*putt* 🙂

Mmadeit
2/19/15, 11:15 PM
#8

för att kunna ta patent på nått så behöver du i stort sett kunna bevisa att du kom på det först att det är unikt eller inovativt osv… sålänge du köper kedja (dvs inte designar länkarna själv, och köper pärlor dvs material som vem som helst kan använda/komma över är det inget du kan skydda….

Upp till toppen
Annons: