Annons:
Etikettproblemhörnan
Läst 655 ggr
Cessy
2015-05-19 18:42

Hur sätta fast shiborisiden?

Ja hur man syr o hur man väljer pärlor är ju upp till var o en, men en fråga som dyker upp i mitt huvud är - Hur fäster man fast shiborisidenet? Syr man små stygn här o där. eller låter man helt enkelt de pärlor man broderar dit vara det som fäster sidenet? eller kanske t.o.m. man limmar?

Nästa fråga är - hur fäster man kanterna, för sidenet är ju lätt fransigt o verkar behöva vikas in o sedan då ev. sys fast mot underlaget. Eller fäster man sidenet genom att brodera över kanerna med pärlor?

Så frågan är väl eg. - hur fäster man shiborisiden mot underlaget så att det blir snygg, sitter fast o att sidorna inte fransar sig?

Annons:
sanne62
2015-05-19 19:03
#1

det är bara kanterna du ska fästa…det andra ska ju kunna formas…jag viker en tunn kant runt stiff stuffen och "kastar" med osynlig nylontråd…baksidan täcker man ju med ultrasuede …kantar gör man som på en vanlig cabbe-infattning…

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

Cessy
2015-05-19 19:20
#2

Aha så du täcker hela biten. Jag trodde att man ibland bara satte dit bitar på delar av stiff stuffen o då kan man ju inte fästa på baksidan. Googlade bilder på shibori jewelry o många gånger ser ju shiborit inte ut att täcka hela stiff stuffen eller vad de nu använder för underlag. Jo kantningen förstod jag men fästa shiborit fattade jag liksom inte.

Allamej
2015-05-19 22:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag sätter fast sidenet i bakstycketmed små stygn och formar det (När jag formar det) vrid, stygn, vrid, stygn osv . Alla har väl sitt sätt. I kanterna så stoppar jag in franset under tyget och döljer kanterna med pärlor Jag vet inte om det syns men den vänstra vingen har fransat sig och den gömmer jag som jag sa

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Cessy
2015-05-20 00:14
#4

Vackra fjärilsvingar Allamej!😃
Jo jag antar att man får experimentera o testa o fästa olika beroende på hur man vill ha just den specifika sidenbiten med just de pärlorna. Att det blir olika gång från gång helt enkelt.

Har faktiskt 3 små bitar här hemma som jag aldrig nänts använda, men nu har ingen av dem rätt färg. Hoppas någon av de två småbitarna jag tog visar sig ha det jag är ute efter, så att det faktiskt blir av att jag testar.😇

Niwa
2015-05-20 07:36
#5

Spännande cessy :-D

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Upp till toppen
Annons: