Annons:
Etikettproblemhörnan
Läst 1859 ggr
Zadeira
2015-06-01 11:44

Vilket lim?

Jag undrar vilket lim ni brukar använda till att fästa ändfästen eller lås på tex flätad smyckestråd, macrame och kumihimo?

Jag använder just nu Zap Jewelry Gel för jag gillar att det inte är så flytande utan lätt att använda, och det fäster bra. Men nackdelen är att det ibland fäster lite väl snabbt och ibland har man inget rum alls för att vrida lite ändfästena om de hamnar lite snett utan det sitter där det sitter. Ibland i fingrarna ;)

Har provat hypo-cement men tyckte det var värdelöst, då jag oavsett material eller användningssätt lyckades dra loss ändfästena utan särskillt stor anstränging, trots att det fått härda och vila ett par dygn.

Vad brukar ni använda för lim, och har ni olika lim till olika saker eller använder ni ett och samma lim till allt? Har hört att E6000 är väldigt populärt till tex kumihimo, hur är det att jobba med?

Annons:
Niwa
2015-06-01 12:20
#1

E6000 är ok att jobba med men inte så hälsosamt har jag hört. Locktite extrem repair använder jag nu efter rekommendationer från olika personer

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Cessy
2015-06-01 12:42
#2

Om du kan vänta på att det ska torka o härda ordentligt så är både E6000 o Loctite Reapair Extreme ett alternativ. På båda två har du en period på någon minut där du kan ändra o trixa om du inte är nöjd, men båda två ska sedan ligga orörda i 24 timmar innan du börjar använda dem.

Förr använde jag alltid E 6000 till att fästa bails på mina glascabbar, nagellackscabbar m.m. men dels luktar E 6000 en del o framförallt E 6000 är inte speciellt hälsosamt eller bra för miljön.

Loctite Repair Extreme är ett betydligt bättre alternativ. Inte hälsovådligt o luktar inte o är ett vettigt miljöalternativ, men man ska alltså vänta de där 24 timmarna innan man börjar använda smycket.

Loctite Power Flex Gel Control är däremot ett snabbfästande lim, men det använder jag inte på glas utan detta använder jag när jag limmar metall o läder. Det är en smal pip som gör att man kan dutta ut precis den lilla mängd som behövs utan en massa kladd o man får limmet där man vill ha det.

Jag tycker dock att du ska gå in i Loctites limguide "Hitta rätt lim" o  se så du får rätt lim till rätt material. Alla lim funkar INTE på alla material men Loctite har lätt överskådlig info om vad limmen ska användas till o deras "hitta rätt lim" gör också att det är mycket enklare att hitta rätt limsort.

Zadeira
2015-06-01 17:24
#3

#1 I de flesta tutorials jag sett använder de E6000, men om det inte är speciellt bra för mig eller miljön så hoppar jag ju gärna det.

#2 Tack för länken! Ska gå in och kolla på om där kan finnas något :)

Det är väl så också att alla har sina personliga favoriter och man ska hitta det som passar ens önskemål bäst. Men jag föredrar att fråga om andras erfarenheter innan jag köper hem något som sen inte alls funkar som jag trodde.

Cessy
2015-06-01 17:31
#4

Jag använde envist E6000 under ett par år, för det var det enda som verkligen höll mellan glas o metall - för vanliga superlim håller inte. Så fick jag tips av Noora om Loctite Repair Extreme o nu har jag använt det till alla mina glascabbar o nagellackscabbar o det håller perfekt.

E6000 luktar - det gör inte Loctite Repair Extreme
E 6000 innehåller skadliga ämnen både för dig o för miljön - det gör inte Loctite Repair Extreme o dessutom håller Loctite Repair Extreme från -50 till+120 grader så det tål tempskiftningarna vintertid - att komma från kyla till värme utan att bli skört.

Men inget lim passar till allt så där är deras limguide alltid bra att ha, för att kolla när jag ska limma ett material jag inte brukar limma, så slår jag en blick där så att jag använder rätt sorts lim.

Zadeira
2015-06-01 17:39
#5

Det lutar åt att jag faktiskt provar Repair Extreme. Nu är mitt lim slut och de har Loctite Repair Extreme på Jula här i stan så då behöver jag inte beställa från nätet och riskera att köpa en massa extra pärlor och smyckesdelar ;)

Upp till toppen
Annons: